Proiectul de ORDIN al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1532/2017 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura portuară și în infrastructura locală intermodală/multimodală
Data publicării: 06.11.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 17.11.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Modificarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1532/2017 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura portuară și în infrastructura locală intermodală/multimodală, aferentă Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM 2014-2020), Axa Prioritară 1, Obiectivul specific 1.3 – Creșterea gradului de utilizare a căilor navigabile și a porturilor situate pe rețeaua TEN-T centrală, și Axa Prioritară 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient, obiectivul specific 2.4 – Creșterea volumului de mărfuri tranzitate prin terminale intermodale și porturi are ca temei modificările aduse la Regulamentul (UE) nr.651/2014, articolul 2, punctul 5, Comisia a decis să prelungească cu trei ani perioada de aplicare a normelor privind ajutoarele de stat care ar expira la sfârșitul anului 2020:
„Art.2. 5.Regulamentul se aplică până la 31 decembrie 2023”.
Urmare prelungirii perioadei de aplicare a Regulamentului (UE) nr.651/2014 al Comisiei este necesară și prelungirea perioadei de aplicare a măsurii de ajutor de stat exceptate în temeiul regulamentului și instituită prin Ordinul nr.1532/2017, astfel cum a fost modificată prin Ordinul nr.975/2019.
Schema instituită prin Ordinul nr.1532/2017, cu modificările ulterioare se modifică, astfel încât aplicabilitatea să fie extinsă până la data de 31.12.2023.
De asemenea, ținând cont de schimbările organizatorice la nivelul furnizorului de ajutor de stat și administratorului schemei, schema a fost actualizată cu noile denumiri ale ministerelor implicate, respectiv Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, dar și cu adresele oficiale de internet ale furnizorului și administratorului schemei de ajutor de stat.
La art.15 alin (2) și la art.17 alin (2) a fost actualizată defalcarea bugetului schemei pe ani ca urmare a prelungirii valabilității schemei.
Atasamente
Proiectul de HOTĂRÂRE de Guvern privind extinderea regimului de zonă liberă în portul Constanța – zona Midia
Data publicării: 02.11.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 13.11.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Extinderea regimului de zonă liberă în portul Constanța – zona Midia – pe suprafața de 8.239.358 m2, conform delimitării teritoriale, va avea drept consecință susținerea dezvoltării de noi facilităţi pentru operarea mărfurilor şi, implicit, creșterea traficului de mărfuri în portul Constanța, fapt care conduce la atingerea obiectivelor din Master Planul General în Transporturi.
Există suprafețe de teren în zona Midia care nu sunt încă dezvoltate, și anume: 73 ha (fără cheu de acostare) care sunt închiriabile și 48 ha nesistematizate ce necesită lucrări de viabilizare. Odată cu extinderea regimului de zonă liberă, valoarea economică a acestor suprafețe portuare va crește semnificativ, împreună cu dorința unor operatori economici de a se instala în zona Midia a portului Constanța pentru a desfășura activități cu valoare adăugată.
Beneficierea de facilități de zonă liberă în conformitate atât cu normele europene cât și cu cele interne în vigoare va face din zona Midia a portului Constanța o zonă atractivă pentru marii investitori în domeniu, cu importante avantaje economice pentru toate părțile implicate.
Măsura preconizată va conferi același regim vamal, echitabil, operatorilor portuari care, în prezent, sunt tratați diferențiat, în funcție de legislația aplicabilă celor două zone din același port.
Având în vedere că autoritatea vamală trebuie să își desfășoare activitatea în zona Midia a portul Constanța conform legislației vamale unionale și naționale, este necesară suplimentarea cu 11 posturi a personalului Biroului vamal Constanța.
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor,infastructurii și comunicațiilor privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul pentru construcția și echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase (Codul BCH), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.319(74) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 17 mai 2019
Data publicării: 20.10.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 02.11.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr. 114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Ca urmare a evoluției transporturilor maritime de mărfuri periculoase, pentru a reduce riscurile la care erau supuse navele, echipajele și mediul, OMI a adoptat, prin Rezoluția A.212(VII) din 12 octombrie 1971, Codul pentru construcția și echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase (Codul BCH). Prin adoptarea acestui cod se dorea stabilirea unor reguli care să fie recunoscute la nivel internațional privind proiectarea, construcția, echipamentul și operarea navelor cisternă care transportă produse chimice periculoase în vrac.
Ulterior, o formă revizuită a codului a fost adoptată atât de comitetul pentru protecția mediului marin prin Rezoluția MEPC.20(22) din 5 decembrie 1985, cât și de către Comitetul de siguranță maritimă prin Rezoluția MSC.9(53) din 17 septembrie 1986.
Totodată, prin rezoluția MEPC.16(22) din 5 decembrie 1985 au fost adoptate amendamente la Anexa II la Convenția internațională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, așa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta (MARPOL 73/78), prin care Codul BCH adoptat prin rezoluția MEPC.20(22) a devenit obligatoriu în temeiul respectivei convenții.
Astfel, navele maritime cisternă construite înainte de 1 iulie 1986 care transportă în vrac produse chimice periculoase, trebuie să respecte prevederile Codului BCH.
Menționăm că prin Legea nr. 6/1993 România a aderat la MARPOL 73/78 în versiunea actualizată la acea dată, care include și amendamentele din 1985 adoptate prin rezoluția MEPC.16(22).
România a acceptat Codul BCH prin Legea nr. 68/2003, iar toate amendamentele ulterioare la acesta, în prezent în vigoare, au fost implementate în legislația națională prin acte normative specifice.
Noile amendamente aduse Codului BCH prin Rezoluția MEPC.319(74) adoptată la 17 mai 2019, constau în principal în introducerea cerinței referitoare la existența la bordul navelor care transportă lichide în vrac, a unui echipament de detectare a hidrogenului sulfurat, în cazul în care respectivele lichide sunt predispuse să degajeze acest gaz toxic.
Întrucât la 1 iulie 2020 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor adoptate prin Rezoluția MEPC.319(74) (prin procedura de acceptare tacită), în conformitate cu prevederile specifice ale MARPOL 73/78 precizate în rezoluție, respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2021.
Luând în considerare prevederile art. 4 alin (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, în calitatea sa de autoritate de stat, asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale la care România este parte și, implicit, a codurilor cu caracter obligatoriu în baza prevederilor respectivelor convenții.
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor,infastructurii și comunicațiilor pentru modificarea şi înlocuirea anexei la Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 982/2011 privind aprobarea Listei cuprinzând punctele şi locurile de operare şi limitele acestora, a căror infrastructură portuară este proprietate privată, precum şi limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj
Data publicării: 15.10.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 26.10.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) și art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare:
”Art. 8. – (1) Lista cuprinzând porturile şi locurile de operare deschise accesului public, precum şi limitele acestora se stabilesc şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor.”
”Art 10 – Limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj se stabilesc de către Autoritatea Navală Română, prin căpităniile de port, şi se fac publice prin avize către navigatori şi pe website-ul propriu.”
În urma adresei nr. 34755 din 24.08.2020, SC GILFOR SRL Brăila solicită includerea punctului de operare ”Punct încărcare-decărcare km. 181”, în Lista cuprinzând punctele şi locurile de operare şi limitele acestora, a căror infrastructură portuară este proprietate privată, precum şi limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj.
SC Gilfor SRL Brăila are ca activități principale, transportul de marfă pe căi navigabile interioare și exploatarea forestieră. Având în vedere acest fapt, transportul materialului lemnos în punctul de lucru, precum și deplasarea utilajelor specifice activității de exploatare forestieră, se face cu navele proprietatea societății. Punctul de lucru este amplasat pe Dunăre, la km 181, mal stâng, pe terenul proprietate privată a SC Gilfor SRL, având o suprafață de 21.800 mp. De asemenea, societatea deține în proprietate un ponton de acostare, un remorcher și două barje pentru transport marfă/material lemnos.
Analizând documentația depusă s-a constatat că punctul de operare ” Punct încărcare-decărcare km. 181” întrunește condițiile de a fi introdus în Lista cuprinzând punctele şi locurile de operare şi limitele acestora, a căror infrastructură portuară este proprietate privată, precum şi limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj, având și avizul favorabil al Autorității Navale Române, din punct de vedere al siguranței navigației și al AFDJ Galați, ca administrator de cale navigabilă.
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor,infastructurii și comunicațiilor privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul maritim internațional pentru mărfuri solide în vrac (Codul IMSBC), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.462(101) a Comitetului de siguranță maritimă din 13 iunie 2019
Data publicării: 08.10.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 19.10.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr. 114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Codul maritim internațional pentru mărfuri solide în vrac (Codul IMSBC) a fost adoptat în anul 2008 prin Rezoluția MSC.268(85) a Comitetului de siguranță maritimă (MSC) al OMI și a devenit obligatoriu, începând cu anul 2011, în baza prevederilor Capitolului VI din Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), convenție la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979. Scopul acestui cod este acela de a asigura efectuarea în condiții de siguranță a transportului pe mare al mărfurilor solide în vrac și a depozitării acestora, prin furnizarea de informații cu privire la proprietățile mărfurilor solide în vrac, la riscurile asociate transportului anumitor tipuri de mărfuri solide în vrac, precum și de instrucțiuni cu privire la procedurile corespunzătoare ce trebuie urmate în timpul acestor activități.
Codul IMSBC a intrat în vigoare, în temeiul legii, și a fost publicat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.177/2014.
Prevederile Codului IMSBC sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare, adoptate în cadrul sesiunilor Comitetului MSC. Astfel, în anii 2011, 2013, 2015 și 2017, prin rezoluțiile MSC.318(89), MSC.354(92), MSC.393(95) și MSC.426(98), au fost aduse amendamente la acest cod, amendamente care au fost acceptate și publicate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.387/2014, Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.518/2014, Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.420/2016, și respectiv Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.299/2018.
Recent, în anul 2019, prin Rezoluția MSC.462(101) s-au adoptat noi amendamente la Codul IMSBC. Având în vedere și numeroasele modificări și completări la acest cod adoptate până atunci prin rezoluțiile menționate mai sus, respectivele amendamente s-au materializat într-o versiune consolidată a Codului IMSBC.
Întrucât la 1 iulie 2020 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor la Codul IMSBC adoptate prin Rezoluția MSC.462(101) (prin așa-numita procedură de acceptare tacită), în conformitate cu prevederile specifice precizate în rezoluție, respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la data de 1 ianuarie 2021.
Luând în considerare prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, în calitatea sa de autoritate de stat, asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale la care România este parte și, implicit, a codurilor cu caracter obligatoriu în baza prevederilor respectivelor convenții.
Atasamente
Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2020 al Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Dunării Maritime” S.A. Galaţi aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor
Data publicării: 05.10.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 16.10.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Având în vedere execuția bugetară realizată la data de 30.06.2020, necesarul de resurse corespunzatoare trimestrelor III și IV ale anului 2020, seceta prelungită care a generat reducerea traficului de cereale în Porturile Brăila și Galați, precum și alocarea sumelor de la bugetul de stat de către ordonatorul principal de credite – Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicatiilor în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 135/2020 privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, Compania Națională „Administraţia Porturilor Dunării Maritime” S.A. Galaţi propune un proiect de buget de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2020.
Indicatorii economico – financiari propuși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020 prezintă următoarele modificări față de cei aprobați în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020, prin H.G. nr.249/2020:
-reducerea veniturilor totale cu 6,72%;
-reducerea cheltuielilor totale cu 7,05%;
-reducerea productivității muncii cu 7,47%;
-reducerea cheltuielilor totale la 1000 lei venituri totale cu 0,35%;
-creșterea cheltuielilor cu personalul cu 2,72%;
-creșterea cheltuielilor de natură salarială cu 3,21% față de nivelui aprobat, după cum urmează:
· creșterea salarială la personalul navigant conform negocierii acestora cu
organizația de sindicat, în cadrul consultărilor privind bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020;
· creșterea cheltuielilor cu sporurile, primele și alte bonificații aferente salariului
de bază, prevazută în Contractul Colectiv de Muncă și permisă legal, datorită modificării art. 48, al.1 lit.d) din Legea bugetului de stat nr.5 pe anul 2020 prin art.19¹ din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.50/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020;
-creșterea câstigului mediu lunar pe salariat cu 3,31% urmare a creșterii cheltuielilor de natură salarială;
-creșterea surselor de finanțare a investițiilor cu 5,18 % urmarea majorării sumelor alocate de la bugetul de stat și din fondurile externe nerambursabile – POIM, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.135/2020;
-cheltuielile pentru investiții au crescut la nivelul surselor de investiții – cu 5,18%;
-indicatorii economico – financiari: numărul de personal prognozat la finele anului, numărul mediu de personal, profitul net, valoarea dividendelor cuvenite bugetului de stat, creanțele restante, au rămas nemodificați față de cei prevăzuți în bugetul de venituri și cheltuieli, aprobat pe anul 2020, prin HG. 249/2020.
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării Maritime” S.A. Galaţi nu a înregistrat în anul 2019 plăți restante și nu va înregistra nici la data de 31.12.2020
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor pentru publicarea acceptării rectificării aduse Rezoluției MSC.365(93) prin Nota verbală NV.027 a Organizației Maritime Internaționale din 6 iulie 2020
Data publicării: 11.09.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 22.09.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr. 114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Una dintre cele mai importante convenții privind siguranța navigației, adoptate de OMI este Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979. Prevederile Convenției SOLAS 1974 se actualizează și se perfecționează continuu prin rezoluții adoptate de Comitetul de siguranță maritimă (MSC) al OMI.
La sesiunea 93 a MSC, care a avut loc în mai 2014, au fost adoptate unele amendamente la Convenția SOLAS 1974 prin rezoluția MSC.365(93), care a intrat în vigoare, în temeiul legii, și a fost publicată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 903/2015.
Prin Nota verbală NV.027 a OMI din 6 iulie 2020 a fost publicată o rectificare la Rezoluția MSC.365(93).
În consecință, este necesară introducerea în legislația națională a acestei rectificări aduse Rezoluției MSC.365(93) și publicarea ei printr-un nou ordin al ministrului.
Atasamente
Proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere
Data publicării: 19.08.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 31.08.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
1. Prin modificarea Legii nr.84/1992 privind regimul zonelor libere, se adoptă reglementări legale, unitare, uniforme şi funcţionale, care instituie norme clare referitoare la înființarea, extinderea sau restrângerea ori închiderea zonelor libere, ținând cont de prevederile Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
2. Extinderea regimului de zonă liberă va conduce la atragerea de noi investiții și crearea de noi locuri de muncă, îmbunătățirea competitivității economice la nivel regional și european, atragerea și securizarea fluxurilor de marfă.
3. Prin modificarea propusă se va respecta și principiul ierarhiei actelor normative prevăzut la art. 4 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată
La nivel european, observăm că unele dintre cele mai mari aglomerări industriale sunt localizate în porturi cu facilităţi de zonă liberă (ex.: Rotterdam, Hamburg).