Proiecte de acte normative

28.07.2020

Proiectul OMTIC privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul internațional pentru construcția și echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase (Codul IBC), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.318(74) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 17 mai 2019 și, respectiv, prin Rezoluția MSC.460(101) a Comitetului de siguranță maritimă din 14 iunie 2019

 

Data publicării: 24.07.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 04.08.2020

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave.

România este stat membru al OMI ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.

Transportul în vrac, pe mare, al produselor chimice periculoase lichide, cu nave cisternă construite la 1 iulie 1986 sau după această dată, care efectuează voiaje internaționale, se face conform prevederilor cuprinse în Codul internațional pentru construcția și echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase (Codul IBC), adoptat de OMI prin Rezoluția MSC.4(48) a Comitetului de siguranță maritimă (MSC) din 17 iunie 1983 având în vedere aspecte legate de siguranța constructivă a navelor cisternă, și respectiv prin Rezoluția MEPC.19(22) a Comitetului pentru protecția mediului marin (MEPC) din 5 decembrie 1985 având în vedere aspecte legate de prevenirea poluării mediului marin cu astfel de produse.

Codul IBC a devenit obligatoriu, în conformitate cu prevederile capitolului VII din Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (SOLAS 74) la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979, și respectiv cu prevederile anexei II din Convenția internațională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta (MARPOL 73/78) la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993.

Codul IBC este o normă tehnică internațională referitoare la siguranța transportului maritim în vrac al produselor chimice periculoase lichide, impunând navelor cisternă utilizate pentru un asemenea transport cerințe tehnice de proiectare și construcție a corpului și echipamentelor de la bord, în vederea reducerii pericolului la care sunt expuse navele și echipajele lor, precum și prevenirii poluării mediului marin, împreună cu proceduri corespunzătoare de operare.

Codul IBC a fost modificat și completat ulterior printr-o serie de amendamente adoptate prin rezoluții ale celor două comitete, MSC și MEPC, care au stabilit de comun acord proceduri de adoptare oficială a acelorași amendamente.

România a acceptat Codul IBC și amendamentele la acesta adoptate de OMI până în anul 2000, prin Legea nr. 72/2003. Toate amendamentele intrate în vigoare pe plan internațional până în prezent, au fost publicate în legislația națională prin acte normative specifice.

În anul 2019 cele două comitete au adoptat prin rezoluția MEPC.318(74) și, respectiv, prin rezoluția MSC.460(101), noi amendamente la Codul IBC. Subliniem faptul că anexa rezoluției MEPC.318(74) este identică cu anexa rezoluției MSC.460(101), acestea fiind rezultatul comun al activității specifice celor două comitete OMI.

Amendamentele la Codul IBC adoptate prin cele două rezoluții constau în principal în înlocuirea integrală a:

– secțiunii 1.3 – definiții din capitolul 1;

– capitolelor 17, 18 și 19 ce listează produsele chimice lichide care pot fi transportate cu astfel de nave specializate, specificându-se cerințele minime necesare, precum și produsele cărora nu li se aplică cerințele acestui cod; și

– capitolului 21 în care sunt prezentate criteriile de atribuire a cerințelor de transport pentru produsele care fac obiectul acestui cod.

Întrucât la 1 iulie 2020 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor la Codul IBC adoptate prin cele două rezoluții (prin așa-numita procedură de acceptare tacită), în conformitate cu prevederile specifice precizate în acele rezoluții, respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2021.

În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte și, implicit, a codurilor cu caracter obligatoriu în baza prevederilor respectivelor convenții.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3044-omtic24072020dtn

Vezi mai mult Descarca
21.07.2020

Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor privind aplicarea Instrucţiunilor de inspecţie din 2019 în conformitate cu Sistemul armonizat de inspectare şi certificare (HSSC), adoptate de Adunarea Organizaţiei Maritime Internaţionale prin Rezoluţia A.l 140(31) din 4 decembrie 2019

 

Data publicării: 16.07.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 27.07.2020

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), înfiinţată prin Convenţia de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituţia specializată din sistemul Naţiunilor Unite în domeniul navigaţiei maritime comerciale internaţionale şi are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic şi organizatoric pentru asigurarea siguranţei navigaţiei, securităţii navelor şi a instalaţiilor portuare şi prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizaţii ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr. 114/1965, la Convenţia de la Geneva din 1948 privind crearea OMI şi în prezent este parte la toate convenţiile internaţionale principale privind siguranţa maritimă, securitatea maritimă şi prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizaţiei.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferinţe internaţionale şi sesiuni ale Adunării statelor membre şi ale comitetelor sale, pentru adoptarea convenţiilor maritime, codurilor şi rezoluţiilor în materie.

Astfel, la Londra la 11 noiembrie 1988, a avut loc Conferinţa internaţională privind Sistemul armonizat de inspectare şi certificare a navelor comerciale maritime care efectuează voiajuri internaţionale. La această conferinţă au fost adoptate: Protocolul din 1988 privind Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare şi, respectiv, Protocolul din 1988 privind Convenţia internaţională din 1966 asupra liniilor de încărcare, prin care s-a instituit Sistemul armonizat de inspectare şi certificare în cadrul celor două convenţii susmenţionate.

Ulterior, în anul 1990, Sistemul armonizat de inspectare şi certificare s-a extins şi la Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul încheiat la Londra la data de 17 februarie 1978, precum şi la următoarele coduri cu caracter obligatoriu în temeiul convenţiilor susmenţionate: Codul internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase, Codul internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al gazelor lichefiate şi Codul pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase, prin adoptarea de către comitetele relevante ale OMI a unor amendamente la respectivele instrumente internaţionale.

Precizăm că România este parte la toate instrumentele internaţionale susmenţionate, prin acte normative specifice de aderare, respectiv de acceptare a acestora şi toate amendamentele în vigoare la respectivele instrumente, sunt implementate în legislaţie națională.

În vederea aplicării unitare a prevederilor referitoare la efectuarea inspecţiilor la nave, precum şi pentru detalierea respectivelor inspecţii, Adunarea OMI a adoptat în anul 1993, prin Rezoluţia A.746(18), Instrucţiuni de inspecţie privind Sistemul armonizat de inspectare şi certificare. Sistemul armonizat de inspectare şi certificare a intrat în vigoare pe plan internaţional la data de 3 februarie 2000.

Prin OMT nr. 291/2000 au fost aprobate Instrucţiunile de inspecţie privind Sistemul armonizat de inspectare şi certificare, cod MT.RNR-I/SAIC-2000 aplicabile navelor comerciale maritime sub pavilion român, care au fost elaborate pe baza Rezoluţiei A.746(18). OMT nr. 291/2000, fiind abrogat, ulterior de OMT nr. 819/2013 privind aplicarea Instrucţiunilor de inspecţie din 2011 în conformitate cu Sistemul armonizat de inspectare şi certificare (HSSC), adoptate de Adunarea Organizaţiei Maritime Internaţionale prin Rezoluţia A.1053(27) din 30 noiembrie 2011, precum şi a amendamentelor ulterioare la aceasta.

Amendamentele ulterioare adoptate de OMI la instrumentele internaţionale susmenţionate, au impus revizuirea Instrucţiunilor de inspecţie privind Sistemul armonizat de inspectare şi certificare. Astfel, prin Rezoluţia A.1053(27) au fost adoptate Instrucţiunile de inspecţie din 2011 în conformitate cu Sistemul armonizat de inspectare şi certificare (HSSC), care abrogă instrucţiunile anterioare şi care au fost implementate în legislaţia naţională prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 819/2013. Instrucţiunile de inspecţie din 2011 au fost amendate prin Rezoluţia A.1076(28). Aceste amendamente au fost implementate în legislaţia naţională prin OMT nr. 646/2015.

De asemenea, adoptarea unor noi amendamente la convenţiile şi codurile menţionate mai sus, care au intrat în vigoare sau care au început să producă efecte după adoptarea Rezoluţiei A.1076(28), precum şi adoptarea unor noi coduri, respectiv Codul internaţional privind siguranţa navelor care utilizează gaze sau alţi combustibili cu punct de aprindere scăzut (Codul IGF) şi Codul internaţional pentru nave care operează în ape polare (Codul Polar), au impus revizuirea Instrucţiunilor de inspecţie din 2011.

Astfel prin Rezoluţia A.1140(31) au fost adoptate Instrucţiunile de inspecţie din 2019 în conformitate cu Sistemul armonizat de inspectare şi certificare (HSSC), care care înlocuiesc instrucţiunile anterioare. Instrucţiunile de inspecţie din 2019 ţin seama de amendamentele la instrumentele IMO obligatorii care au intrat în vigoare până la 31 decembrie 2019. Apare astfel necesitatea actualizării corespunzătoare a legislaţiei naţionale.

Menţionăm că cele două noi coduri obligatorii au fost acceptate de România şi publicate după cum urmează: Codul IGF prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 707/2016 și Codul Polar prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1404/2016.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3037-omtic16072020dtn

Vezi mai mult Descarca
16.07.2020

Proiectul de Ordinul al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor privind modificarea și completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 917/2013 pentru publicarea acceptării Rezoluției A.761(18) – Recomandarea cu privire la condițiile de autorizare a stațiilor de întreținere a plutelor de salvare gonflabile, adoptată la 4 noiembrie 1993, precum și a Rezoluției MSC.55(66) – Adoptarea amendamentelor la Recomandarea cu privire la condițiile de autorizare a stațiilor de întreținere a plutelor de salvare gonflabile [Rezoluția A.761(18)], adoptată la 30 mai 1996 de către Comitetul de siguranță maritimă al Organizației Maritime Internaționale, și stabilirea unor măsuri de aplicare a acestora

 

Data publicării: 15.07.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 27.07.2020

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.

Una dintre cele mai importante convenții privind siguranța navigației, adoptate de OMI, este Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979. Prevederile anexei la această convenție, structurată în douăsprezece capitole, care cuprinde reguli privind construcția, dotarea și operarea navelor maritime, sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare, adoptate în cadrul sesiunilor Comitetului de siguranță maritimă (MSC) al OMI. O importanță deosebită în cadrul acestei convenții se acordă mijloacelor de salvare. Acestea sunt tratate distinct în Capitolul III al Convenției SOLAS 1974. La regula 20 paragraful 8.1 din acest capitol, se prevede obligativitatea ca plutele de salvare gonflabile să fie supuse, periodic, întreținerii într-o stație de întreținere care trebuie autorizată de Administrație.

Funcție de progresele tehnologice realizate de-a lungul anilor pentru întărirea siguranței și ocrotirea vieții omenești pe mare, MSC, la cea de-a șaizeci și doua sesiune a sa, a propus Adunării OMI adoptarea a o serie de recomandări privind modul de gestionare a activității desfășurate de către stațiile autorizate privind întreținerea plutelor de salvare gonflabile. Aceste recomandări au fost adoptate de către Adunarea OMI prin rezoluția A.761(18) în anul 1993. Structural, rezoluția stabilește responsabilitățile care revin Administrațiilor care autorizează stațiile de întreținere a plutelor de salvare gonflabile, precum și condițiile pe care aceste stații trebuie să le respecte pentru a fi autorizate. Datorită progresului tehnologic realizat în procedurile de testare aplicabile plutelor de salvare gonflabile, precum și datorită îmbunătățirii standardului lor de siguranță, MSC a adoptat în anul 1996 unele amendamente la respectiva Recomandare, prin Rezoluția MSC.55(66). Prin acele amendamente s-a urmărit creșterea gradului de siguranță a plutelor de salvare gonflabile prin introducerea unor teste suplimentare.

Atât Rezoluția A.761(18) cât și Rezoluția MSC.55(66), au fost acceptate de România în temeiul legii și publicate în Monitorul Oficial, pe baza versiunii în limba engleză prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 917/2013 pentru publicarea acceptării Rezoluției A.761(18) – Recomandarea cu privire la condițiile de autorizare a stațiilor de întreținere a plutelor de salvare gonflabile, adoptată la 4 noiembrie 1993, precum și a Rezoluției MSC.55(66) – Adoptarea amendamentelor la Recomandarea cu privire la condițiile de autorizare a stațiilor de întreținere a plutelor de salvare gonflabile [Rezoluția A.761(18)], adoptată la 30 mai 1996 de către Comitetul de siguranță maritimă al Organizației Maritime Internaționale, și stabilirea unor măsuri de aplicare a acestora. Potrivit acestui ordin, autorizarea stațiilor de întreținere a plutelor de salvare gonflabile este confirmată prin emiterea Certificatului pentru autorizarea stației de întreținere a plutelor de salvare gonflabile de către Autoritatea Navală Română; forma și conținutul acestui certificat corespund modelului prevăzut într-una din anexele la acel ordin.

Ulterior, în anul 2014, prin Rezoluția MSC.388(94), au fost adoptate noi amendamente la respectiva Recomandare. Prin noile amendamente se urmărește creșterea gradului de siguranță a utilizării plutelor de salvare gonflabile, prin obligativitatea înlocuirii elementelor de echipament al plutei, care sunt datate, în momentul reviziei în cazul în care data expirării este anterioară următoarei date de revizie a plutei de salvare.

În consecință, este necesară introducerea în legislația națională a Rezoluției MSC.388(94) și publicarea ei printr–un nou ordin al ministrului, iar, ca măsură conexă, se dispune totodată modificarea trimiterilor din Certificatul pentru autorizarea stației de întreținere a plutelor de salvare gonflabile la legislația internațională și națională relevantă.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3035-omtic15072020dae

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
09.07.2020

Proiectul de Ordinul al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 411/2016 privind publicarea acceptării amendamentelor la Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare, așa cum a fost amendată, adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.380(94) a Comitetului de siguranță maritimă din 21 noiembrie 2014

 

Proiectul de Ordinul al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 411/2016 privind publicarea acceptării amendamentelor la Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare, așa cum a fost amendată, adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.380(94) a Comitetului de siguranță maritimă din 21 noiembrie 2014

Data publicării: 07.07.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 20.07.2020

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr. 114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.

Una dintre cele mai importante convenții privind siguranța navigației adoptate de OMI este Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979. Prevederile anexei la această convenție, structurată în treisprezece capitole, care cuprinde reguli privind construcția, dotarea și operarea navelor maritime, sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare, adoptate în cadrul sesiunilor Comitetului de siguranță maritimă (MSC) al OMI; menționăm că toate amendamentele intrate în vigoare pe plan internațional au fost implementate în legislația națională prin acte normative specifice.

La sesiunea 94 a MSC din noiembrie 2014, prin Rezoluția MSC.380(94) au fost adoptate noi amendamente la Convenția SOLAS 1974. Aceste amendamente au fost acceptate de România în temeiul legii și publicate în Monitorul Oficial, pe baza versiunii în limba engleză, prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 411/2016.

Una dintre problemele care se doresc a fi reglementate prin amendamentele introduse prin MSC.380(94) o reprezintă modul de determinare a masei containerelor încărcate cu marfă. Această determinare se precizează că poate fi făcută printr-una din următoarele două metode:

1. fie prin cântărirea containerului încărcat, utilizând un echipament calibrat și certificat;

2. fie prin cântărirea tuturor ambalajelor și articolelor de marfă, incluzând masa paleților, fardajului și a oricărui alt material pentru arimare, ce urmează să fie încărcate în container, și adăugând tara containerului la suma diferitelor mase, utilizând o metodă certificată aprobată de către autoritatea competentă a statului în care a fost terminată încărcarea containerului.

Pentru cea de-a doua metodă rezoluția prevede ca administrațiile statelor parte la Convenția SOLAS 1974 să emită proceduri autorizate în acest sens.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3027-omtic07072020dtn

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
30.06.2020

Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor pentru publicarea acceptării amendamentelor la Partea B din Codul Internațional din 2008 privind stabilitatea navei în starea intactă (Codul IS din 2008), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.415(97) a Comitetului de siguranță maritimă din 25 noiembrie 2016, așa cum a fost rectificată prin documentul MSC 97/22/Add.1/Corr.1 al Organizației Maritime Internaționale din 2 mai 2017

 

Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor pentru publicarea acceptării amendamentelor la Partea B din Codul Internațional din 2008 privind stabilitatea navei în starea intactă (Codul IS din 2008), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.415(97) a Comitetului de siguranță maritimă din 25 noiembrie 2016, așa cum a fost rectificată prin documentul MSC 97/22/Add.1/Corr.1 al Organizației Maritime Internaționale din 2 mai 2017

Data publicării: 25.06.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 06.07.2020

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), înfiinţată prin Convenţia de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituţia specializată din sistemul Naţiunilor Unite în domeniul navigaţiei maritime comerciale internaţionale şi are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic şi organizatoric pentru asigurarea siguranţei navigaţiei, securităţii navelor şi a instalaţiilor portuare şi prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizaţii ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr. 114/1965, la Convenţia de la Geneva din 1948 privind crearea OMI şi în prezent este parte la toate convenţiile internaţionale principale privind siguranţa maritimă, securitatea maritimă şi prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizaţiei.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferinţe internaţionale şi sesiuni ale Adunării statelor membre şi ale comitetelor sale, pentru adoptarea convenţiilor maritime, codurilor şi rezoluţiilor în materie.

Una dintre cele mai importante probleme din domeniul siguranţei navigaţiei o reprezintă stabilitatea navelor. În acest sens, în anul 1993, Adunarea OMI a adoptat prin Rezoluţia A.749(18) denumită „Codul privind stabilitatea în starea intactă a tuturor tipurilor de nave prevăzute de instrumentele OMI”, unele recomandări privind criteriile de stabilitate şi măsurile necesare pentru a se asigura operarea în siguranţă a navelor maritime. Acest cod a fost perfecţionat continuu, astfel încât, prin Rezoluţia MSC.267(85) a Comitetului de Siguranţă Maritimă (MSC) a fost adoptat „Codul internaţional din 2008 privind stabilitatea navei în starea intactă (Codul IS din 2008)”, care a devenit obligatoriu în baza amendamentelor la Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (Convenţia SOLAS 1974) şi respectiv, la Protocolul din 1988 asupra liniilor de încărcare, adoptate prin Rezoluţiile MSC.269(85) şi MSC.270(85).

Codul IS din 2008, structurat pe părţi, cuprinde, pe lângă cerinţele obligatorii incluse în partea A şi prevederi cu caracter de recomandare, incluse în partea B, referitoare la stabilitatea navei în starea intactă, ţinând seama de principiile de bază ale proiectării şi construcţiei navelor maritime, precum şi de experienţa acumulată în cursul exploatării acestor nave.

Codul IS din 2008 a intrat în vigoare în condițiile Convenției SOLAS 1974, în temeiul legii, fiind publicat prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 675/2010, publicat în Monitorul Oficial nr. 663 din 28 septembrie 2010, iar amendamentele ulterioare la partea B, adoptate prin Rezoluţia MSC.319(89) din 20 mai 2011 şi prin Rezoluţia MSC.398(95) din 5 iunie 2015, au fost publicate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 722/2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 419 din 12 iunie 2015, respectiv prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1024/2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 779 din 20 octombrie 2015.

În anul 2016, Comitetul de Siguranţă Maritimă al OMI a adus noi modificări Codului IS din 2008, prin Rezoluţia MSC. 415(97) care a fost rectificată prin documentul MSC 97/22/Add.l/Corr.l, referitoare la navele care efectuează operaţiuni de manevrare a ancorelor, de ridicare sau de remorcare, inclusiv remorcarea de escortă. Aceste modificări trebuie să producă efecte la aceeaşi dată la care intră în vigoare amendamentele la partea obligatorie din Codul IS 2008, adoptate prin Rezoluţiile MSC.413(97) şi MSC.414(97); precizăm că aceste ultime două rezoluţii menţionate fac obiectul unor alte acte normative specifice, OMT nr. 1265/2019 și respectiv, OMTIC nr. 283/2020.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3012-omtic25062020dtn

Vezi mai mult Descarca
30.06.2020

Proiectul de OMTIC pentru publicarea acceptării rectificării aduse Rezoluției MSC.365(93) prin documentul MSC 93/22/Add.1/Corr.6 al Organizației Maritime Internaționale din 15 mai 2017

 

Proiectul de OMTIC pentru publicarea acceptării rectificării aduse Rezoluției MSC.365(93) prin documentul MSC 93/22/Add.1/Corr.6 al Organizației Maritime Internaționale din 15 mai 2017

Data publicării: 26.06.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 10.07.2020

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.

Una dintre cele mai importante convenții privind siguranța navigației, adoptate de OMI, este Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979. Prevederile Convenției SOLAS 1974 se actualizează și se perfecționează continuu prin rezoluții adoptate de Comitetul de siguranță maritimă (MSC) al OMI.

La sesiunea 93 a MSC, care a avut loc în mai 2014, au fost adoptate unele amendamente la Convenția SOLAS 1974 prin rezoluția MSC.365(93), care a intrat în vigoare, în temeiul legii, și a fost publicată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 903/2015.

Prin documentul MSC 93/22/Add.1/Corr.6 al OMI din 15 mai 2017, a fost publicată o rectificare la Rezoluția MSC.365(93), prin care se corelează data de construcție a navelor cisternă menționată în paragrafe diferite ale aceluiași capitol din Convenția SOLAS 1974, în legătură cu protecția tancurilor de marfă care trebuie să fie asigurată printr-o instalație fixă de gaz inert conform cerințelor Codului privind instalațiile de protecție contra incendiului.

În consecință, este necesară introducerea în legislația națională a acestei rectificări aduse Rezoluției MSC.365(93) și publicarea ei printr–un nou ordin al ministrului.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3015-hg26062020dtn-2

Vezi mai mult Descarca
16.06.2020

Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 811/2010 privind controlul statului portului

 

Data publicării: 15.06.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 26.06.2020

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Actul normativ are ca obiectiv stabilirea normelor necesare transpunerii parţiale a prevederilor Directivei 2017/2110/UE, în România, prin modificarea Hotărârii Guvernului nr. 811/2010 privind controlul statului portului, anume:

· Introducerea dispoziţiilor specifice privind inspecţiile şi verificările care vizează navele de pasageri de tip Ro-Ro şi navele de pasageri de mare viteză care efectuează servicii regulate şi care sunt eligibile pentru controlul statului portului;

Stabilirea unor dispoziții referitoare la cuantumul sancțiunilor care se aplică în cazul încălcării prevederilor actului normativ menţionat.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2991-hg15062020dtn

Vezi mai mult Descarca
12.06.2020

Proiectul de OMTIC pentru publicarea acceptării amendamentelor la anexa Protocolului din 1997 privind amendarea Convenției internaționale din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, așa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta – Amendamente la Anexa VI la MARPOL – (Jurnale electronice de înregistrare și reguli referitoare la EEDI, aplicabile navelor cu întărituri pentru navigația prin ghețuri), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.316(74) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 17 mai 2019

 

Data publicării: 11.06.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 22.06.2020

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), înfiinţată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituţia specializată din sistemul Naţiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaţionale şi are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic şi organizatoric pentru asigurarea siguranţei navigaţiei, securității navelor şi a instalațiilor portuare şi prevenirii poluării mediului marin de către nave.

România este stat membru al OMI ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenţia de la Geneva din 1948 privind crearea OMI şi în prezent este parte la toate convenţiile internaţionale principale privind siguranţa maritimă, securitatea maritimă şi prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în domeniu.

Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, aşa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta, cunoscută sub MARPOL 73/78, este cea mai importantă convenţie privind prevenirea poluării mediului marin de către nave, atât din cauze care ţin de operarea navelor, cât şi din cauza unor accidente.

România a aderat la MARPOL 73/78 prin Legea nr. 6/1993.

Anexa VI – Reguli privind prevenirea poluării atmosferei de către nave a fost adoptată prin Protocolul din 1997 privind amendarea Convenţiei internaţionale din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, aşa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta.

România a aderat la Protocolul din 1997 şi implicit a acceptat Anexa VI la MARPOL 73/78 prin Legea nr. 269/2006, iar punerea în aplicare a prevederilor acestei anexe se face în conformitate cu Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1105/2007, cu modificările și completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile art. 38(a) al Convenţiei privind crearea OMI, referitor la funcţiile atribuite Comitetului pentru protecţia mediului marin (MEPC) prin convenţiile internaţionale pentru prevenirea şi controlul poluării marine, acest comitet poate adopta rezoluţii prin care se modifică textul convenţiilor sau anexelor la acestea.

Potrivit prevederilor art. 16 al Convenţiei MARPOL din 1973 și art. VI al Protocolului din 1978, precum şi art. 4 din Protocolul din 1997, care specifică procedura de amendare, MEPC poate adopta amendamente la anexele convenţiei şi la apendicele acestora.

De asemenea, în conformitate cu articolul 16(2)(f)(iii) al Convenţiei MARPOL din 1973, MEPC poate stabili ca amendamentele să se considere ca fiind acceptate la o anumită dată, cu excepţia cazului în care înainte de această dată, cel puţin o treime din Părți sau Părţile ale căror flote comerciale reprezintă în total nu mai puţin de 50% din tonajul brut al flotei comerciale mondiale, vor fi comunicat OMI obiecțiile lor la aceste amendamente.

Această procedură simplificată prevăzută de convenţie este denumită „procedura de acceptare tacită” şi se coroborează cu procedura de intrare în vigoare a respectivelor amendamente, cuprinsă în art. 16(2)(g)(ii) al Convenției MARPOL din 1973.

Progresele tehnice continue și exigențele tot mai sporite privind protecția mediului au determinat OMI să revizuiască, să completeze sau să actualizeze permanent unele reguli sau anexe ale Convenției MARPOL 73/78.

La a 74-a sesiune a MEPC a fost adoptată la 17 mai 2019 rezoluția MEPC.316(74), care face obiectul prezentului proiect de Ordin și care aduce amendamente la Anexa VI la MARPOL 73/78 pentru introducerea și definirea noțiunii de Jurnal electronic de înregistrare, armonizarea textului unor reguli existente referitoare la EEDI (indicele nominal al randamentului energetic) aplicabile navelor cu întărituri pentru navigația prin ghețuri, precum și introducerea de noi paragrafe.

Regulile la care se aduc modificări prin această rezoluție sunt:

· Regula 2 – Definiții;

· Regula 12 – Substanţe care epuizează stratul de ozon;

· Regula 13 – Oxizi de azot (NOx);

· Regula 14 – Oxizi de sulf (SOx) şi particule materiale;

· Regula 19 – Domeniul de aplicare.

·

De asemenea, prin aceste amendamente se aduc modificări și următoarelor apendice ale Anexei VI la MARPOL:

· Apendice I – Model de Certificat internațional de prevenire a poluării atmosferei (IAPP) (Regula 8)

· Apendice VII – Modelul Certificatului internaţional referitor la randamentul energetic (Certificat IEE)

· Apendice X – Modelul Declaraţiei de conformitate – Raportarea consumului de combustibil (amendament fără obiect în limba română).

Conform punctului 2 din rezoluție, termenul pentru acceptarea tacită a acestor amendamente a fost 1 aprilie 2020. România nu a formulat niciun fel de obiecţiuni la acestea şi nici OMI nu a comunicat depunerea unor obiecţiuni până la această dată, astfel că amendamentele adoptate vor intra în vigoare, potrivit prevederilor punctului 3 din rezoluţie, la data de 1 octombrie 2020, în conformitate cu art. 16(2)(g)(ii) al Convenției din 1973.

În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2987-hg11062020dtn-3

Vezi mai mult Descarca