Proiecte de acte normative

16.06.2020

Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 811/2010 privind controlul statului portului

 

Data publicării: 15.06.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 26.06.2020

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Actul normativ are ca obiectiv stabilirea normelor necesare transpunerii parţiale a prevederilor Directivei 2017/2110/UE, în România, prin modificarea Hotărârii Guvernului nr. 811/2010 privind controlul statului portului, anume:

· Introducerea dispoziţiilor specifice privind inspecţiile şi verificările care vizează navele de pasageri de tip Ro-Ro şi navele de pasageri de mare viteză care efectuează servicii regulate şi care sunt eligibile pentru controlul statului portului;

Stabilirea unor dispoziții referitoare la cuantumul sancțiunilor care se aplică în cazul încălcării prevederilor actului normativ menţionat.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2991-hg15062020dtn

Vezi mai mult Descarca
12.06.2020

Proiectul de OMTIC pentru publicarea acceptării amendamentelor la anexa Protocolului din 1997 privind amendarea Convenției internaționale din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, așa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta – Amendamente la Anexa VI la MARPOL – (Jurnale electronice de înregistrare și reguli referitoare la EEDI, aplicabile navelor cu întărituri pentru navigația prin ghețuri), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.316(74) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 17 mai 2019

 

Data publicării: 11.06.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 22.06.2020

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), înfiinţată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituţia specializată din sistemul Naţiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaţionale şi are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic şi organizatoric pentru asigurarea siguranţei navigaţiei, securității navelor şi a instalațiilor portuare şi prevenirii poluării mediului marin de către nave.

România este stat membru al OMI ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenţia de la Geneva din 1948 privind crearea OMI şi în prezent este parte la toate convenţiile internaţionale principale privind siguranţa maritimă, securitatea maritimă şi prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în domeniu.

Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, aşa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta, cunoscută sub MARPOL 73/78, este cea mai importantă convenţie privind prevenirea poluării mediului marin de către nave, atât din cauze care ţin de operarea navelor, cât şi din cauza unor accidente.

România a aderat la MARPOL 73/78 prin Legea nr. 6/1993.

Anexa VI – Reguli privind prevenirea poluării atmosferei de către nave a fost adoptată prin Protocolul din 1997 privind amendarea Convenţiei internaţionale din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, aşa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta.

România a aderat la Protocolul din 1997 şi implicit a acceptat Anexa VI la MARPOL 73/78 prin Legea nr. 269/2006, iar punerea în aplicare a prevederilor acestei anexe se face în conformitate cu Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1105/2007, cu modificările și completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile art. 38(a) al Convenţiei privind crearea OMI, referitor la funcţiile atribuite Comitetului pentru protecţia mediului marin (MEPC) prin convenţiile internaţionale pentru prevenirea şi controlul poluării marine, acest comitet poate adopta rezoluţii prin care se modifică textul convenţiilor sau anexelor la acestea.

Potrivit prevederilor art. 16 al Convenţiei MARPOL din 1973 și art. VI al Protocolului din 1978, precum şi art. 4 din Protocolul din 1997, care specifică procedura de amendare, MEPC poate adopta amendamente la anexele convenţiei şi la apendicele acestora.

De asemenea, în conformitate cu articolul 16(2)(f)(iii) al Convenţiei MARPOL din 1973, MEPC poate stabili ca amendamentele să se considere ca fiind acceptate la o anumită dată, cu excepţia cazului în care înainte de această dată, cel puţin o treime din Părți sau Părţile ale căror flote comerciale reprezintă în total nu mai puţin de 50% din tonajul brut al flotei comerciale mondiale, vor fi comunicat OMI obiecțiile lor la aceste amendamente.

Această procedură simplificată prevăzută de convenţie este denumită „procedura de acceptare tacită” şi se coroborează cu procedura de intrare în vigoare a respectivelor amendamente, cuprinsă în art. 16(2)(g)(ii) al Convenției MARPOL din 1973.

Progresele tehnice continue și exigențele tot mai sporite privind protecția mediului au determinat OMI să revizuiască, să completeze sau să actualizeze permanent unele reguli sau anexe ale Convenției MARPOL 73/78.

La a 74-a sesiune a MEPC a fost adoptată la 17 mai 2019 rezoluția MEPC.316(74), care face obiectul prezentului proiect de Ordin și care aduce amendamente la Anexa VI la MARPOL 73/78 pentru introducerea și definirea noțiunii de Jurnal electronic de înregistrare, armonizarea textului unor reguli existente referitoare la EEDI (indicele nominal al randamentului energetic) aplicabile navelor cu întărituri pentru navigația prin ghețuri, precum și introducerea de noi paragrafe.

Regulile la care se aduc modificări prin această rezoluție sunt:

· Regula 2 – Definiții;

· Regula 12 – Substanţe care epuizează stratul de ozon;

· Regula 13 – Oxizi de azot (NOx);

· Regula 14 – Oxizi de sulf (SOx) şi particule materiale;

· Regula 19 – Domeniul de aplicare.

·

De asemenea, prin aceste amendamente se aduc modificări și următoarelor apendice ale Anexei VI la MARPOL:

· Apendice I – Model de Certificat internațional de prevenire a poluării atmosferei (IAPP) (Regula 8)

· Apendice VII – Modelul Certificatului internaţional referitor la randamentul energetic (Certificat IEE)

· Apendice X – Modelul Declaraţiei de conformitate – Raportarea consumului de combustibil (amendament fără obiect în limba română).

Conform punctului 2 din rezoluție, termenul pentru acceptarea tacită a acestor amendamente a fost 1 aprilie 2020. România nu a formulat niciun fel de obiecţiuni la acestea şi nici OMI nu a comunicat depunerea unor obiecţiuni până la această dată, astfel că amendamentele adoptate vor intra în vigoare, potrivit prevederilor punctului 3 din rezoluţie, la data de 1 octombrie 2020, în conformitate cu art. 16(2)(g)(ii) al Convenției din 1973.

În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2987-hg11062020dtn-3

Vezi mai mult Descarca
12.06.2020

Proiectul de OMTIC pentru publicarea acceptării rectificărilor aduse Rezoluțiilor MSC.259(84) și MSC.438(99) prin Procesul-verbal de rectificare al Organizației Maritime Internaționale din 10 decembrie 2019

 

Data publicării: 11.06.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 22.06.2020

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.

Una dintre cele mai importante convenții privind siguranța navigației, adoptate de OMI, este Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979.

În temeiul capitolului X din Convenția SOLAS 1974 este obligatorie respectarea prevederilor Codului internațional din 1994 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC 1994) adoptat prin Rezoluția MSC.36(63). Codul HSC 1994 a intrat în vigoare în condițiile convenției SOLAS 1974, în temeiul legii, și a fost publicat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 736/2007.

Prevederile Codului HSC 1994 se actualizează și se perfecționează continuu prin rezoluții de amendare, adoptate de Comitetul de siguranță maritimă (MSC) al OMI. Menționăm că toate amendamentele intrate în vigoare pe plan internațional până în prezent, au fost implementate în legislația națională prin acte normative specifice.

Prin Procesul-verbal de rectificare al Organizației Maritime Internaționale din 10 decembrie 2019, document distribuit prin Nota Verbală NV.024 din 10 decembrie 2019, au fost aduse unele rectificări la amendamentele la Codul HSC 1994 adoptate prin Rezoluțiile MSC.259(84) și MSC.438(99). Acestea se referă la cerințe de dotare a navelor de mare viteză cu instalații de radiocomunicații.

Precizăm faptul că amendamentele adoptate prin Rezoluția MSC.259(84) au fost acceptate de România în temeiul legii și publicate în Monitorul Oficial, pe baza versiunii în limba engleză, prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 890/2009, iar cele adoptate prin Rezoluția MSC.438(99) prin Ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor nr. 296/2019.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2986-hg11062020dtn-2

Vezi mai mult Descarca
12.06.2020

Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Extindere la 4 benzi a drumului de circulație existent între Poarta 10 Bis și Poarta 10”. Finanțarea investiției se face din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM 2014-2020)

 

Data publicării: 11.06.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 22.06.2020

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Lucrările propuse au ca scop modernizarea și fluidizarea traficului existent între Poarta 10 Bis și Poarta 10, realizarea unei intersecții la nivel de tip giratoriu în zona Poarta 10, care să satisfacă un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci, sau semiremorci și să asigure totodată un grad de confort și siguranță pentru circulația acestor vehicule.

Obiectivele care vor fi atinse prin realizarea investiției sunt:

· fluidizarea traficului rutier între porțile 10 și 10 bis ale Portului Constanța și implicit eliminarea blocajelor, inclusiv la trecerea peste linia ferată existentă;

· asigurarea unui grad de confort și creșterea siguranței rutiere prin realizarea unei intersecții la nivel de tip giratoriu;

· asigurarea capacității portante necesare unui trafic excepțional.

Totodată, prin implementarea investiției, fluxurile de trafic vor beneficia de condiții superioare de circulație, care se vor concretiza într-o serie de avantaje economice, precum:

· reducerea costurilor de exploatare ale vehiculelor;

· reducerea timpului de parcurs și, implicit, a timpului petrecut în vehicule de către pasagerii aflați în vehicule;

· creșterea accesibilității zonelor deservite cu impact pozitiv asupra dezvoltării.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2985-hg11062020dtn

Vezi mai mult Descarca
28.05.2020

Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor pentru publicarea acceptării rectificărilor la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN) adoptat la Geneva la 26 mai 2000, aplicabil de la 1 ianuarie 2019, adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE – ONU) la Geneva

 

Data publicării: 26.05.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 08.06.2020

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Acordul european privind transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN) a fost adoptat la Conferinţa diplomatică convocată de comun acord de Comisia Economică pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE – ONU) şi de Comisia Centrală pentru Navigaţia pe Rin (CCNR) care a avut loc la Geneva în perioada 22 – 26 mai 2000.

ADN cuprinde Acordul propriu – zis şi Regulamentul anexat la acest Acord. Acordul a fost adoptat pentru stabilirea unor principii şi reguli uniforme în scopul creşterii siguranţei transportului internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare, protecţiei mediului prin prevenirea poluării care ar putea să rezulte din accidente şi incidente în cursul acestor transporturi şi facilitării operaţiunilor de transport şi promovării comerţului internaţional.

Regulamentul anexat la ADN cuprinde prescripţii referitoare la transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare, prescripţii şi proceduri referitoare la inspecţii, la stabilirea certificatelor de conformitate, la agrearea societăţilor de clasificare, derogări, autorizaţii speciale, dispoziţii tranzitorii generale şi dispoziţii tranzitorii suplimentare aplicabile pe căile navigabile interioare specifice.

Prin Legea nr. 159/2008 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 675 din 1 octombrie 2008, România a aderat la ADN, adoptat la Geneva la 26 mai 2000. Regulamentul anexat la ADN, publicat în Monitorul Oficial susmenţionat, reprezintă ediţia consolidată aplicabilă de la 1 ianuarie 2007 (ADN 2007).

Urmare activităţii permanente de aliniere la progresul tehnic a cerinţelor tehnice incluse în Regulamentul anexat la ADN, la nivelul CEE – ONU au fost adoptate numeroase amendamente.

În art. 3 din Legea nr. 159/2008 se menţionează la alin. (1) că: „Amendamentele ulterioare la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN) vor fi preluate în legislaţia internă, prin ordin al ministrului transporturilor”.

Astfel toate amendamentele la zi privind Regulamentul anexat la ADN, adoptate la nivelul CEE – ONU au fost introduse în legislaţia naţională.

Comitetul de securitate al ADN a luat notă că propunerile de corecturi la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2019, comunicate Părților contractante la ADN pe data de 15 octombrie 2019, pentru acceptare, prin notificarea C.N.492.2019.TREATIES-XI.D.6, se consideră a fi acceptate la data de 13 ianuarie 2020.

Prin notificarea C.N.34.2020.TREATIES-XI.D.6 din 21 ianuarie 2020 Părțile contractante la ADN au fost informate că la data de 13 ianuarie 2020, nu au fost notificate obiecţii privind propunerile de rectificări şi ca atare acestea au fost aprobate.

În acest context apare ca necesară introducerea în legislaţia naţională a rectificărilor la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2019, incluse în anexa III a documentului ECE/TRANS/WP.15/AC.2/70, documentul ECE/TRANS/WP.15/AC.2/70/Corr.1, anexa II şi anexa III a documentului ECE/TRANS/WP.15/AC.2/72.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2967-omtic26052020dtn

Vezi mai mult Descarca
26.05.2020

Proiectul de OMTIC pentru publicarea acceptării rectificărilor aduse Rezoluției MSC.442(99)prin documentul MSC 99/22/Add.1/Corr.2 al Organizației Maritime Internaționale din 20 noiembrie 2019

 

Data publicării: 20.05.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 02.06.2020

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.

Codul maritim internațional pentru mărfuri periculoase (denumit în continuare ,,Codul IMDG”) adoptat în 2002 prin Rezoluția MSC.122(75) a Comitetului de siguranță maritimă (MSC) al OMI, a devenit obligatoriu în anul 2004, în baza prevederilor Capitolului VII (care vizează transportul mărfurilor periculoase) din Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), convenție la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979.

Scopul Codului IMDG este acela de a asigura efectuarea în condiții de siguranță a transportului pe mare al mărfurilor periculoase sub formă ambalată, a măsurilor necesare în cazul producerii unor accidente navale, inclusiv depozitarea acestora în zonele portuare, prin furnizarea de informații actualizate cu privire la proprietățile acestor mărfuri, la riscurile asociate transportului anumitor tipuri de astfel de mărfuri, precum și prin furnizarea de instrucțiuni actualizate cu privire la procedurile corespunzătoare ce trebuie urmate în timpul acestor activități.

Prevederile Codului IMDG sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare adoptate în cadrul sesiunilor MSC; astfel, codul este amendat ciclic, o dată la doi ani. Codul IMDG, așa cum a fost integral amendat prin Rezoluția MSC.406(96) din 2016, a intrat în vigoare în condițiile Convenției SOLAS 1974, în temeiul legii, și a fost publicat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.597/2018.

Ulterior, prin Rezoluția MSC.442(99) din 24 mai 2018 au fost adoptate noi amendamente la Codul IMDG. Acestea constau, în principal, în modificarea și completarea unor prevederi referitoare la: clasificarea substanțelor, lista mărfurilor periculoase, dispoziții speciale și exceptări, utilizarea ambalajelor și cisternelor, procedurile de expediere, construcția și încercarea ambalajelor, containerelor intermediare pentru vrac, ambalajelor mari, cisternelor mobile, containerelor cu elemente multiple pentru gaze și vehiculelor-cisternă rutiere, precum și la operațiunile de transport a mărfurilor periculoase sub formă ambalată. Noile amendamente au intrat în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2020; acestea au fost acceptate de România în temeiul legii și publicate în Monitorul Oficial, pe baza versiunii în limba engleză, prin Ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor nr. 287/2019.

Recent, prin documentul MSC 99/22/Add.1/Corr.2 al OMI din 20 noiembrie 2019, au fost emise rectificări la Rezoluția MSC.442(99). În consecință, este necesară publicarea rectificări aduse Rezoluției MSC.442(99) și emiterea unui nou ordin al ministrului de publicare a acestora.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2956-omtic20052020dtn

Vezi mai mult Descarca
26.05.2020

Proiectul de Ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul din 2009 pentru construcția și echipamentul unităților mobile de foraj marin (Codul MODU 2009), adoptate de Comitetul de siguranță maritimă al Organizației Maritime Internaționale prin Rezoluția MSC.407(96) din 19 mai 2016 și Rezoluția MSC.435(98) din 9 iunie 2017, precum și a rectificărilor aduse Rezoluției MSC.435(98) prin documentul MSC 98/23/Add.1/Corr.1 al Organizației Maritime Internaționale din 25 august 2017

 

Data publicării: 25.05.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 05.06.2020

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în domeniu.

Ținând cont de faptul că unitățile mobile de foraj marin sunt proiectate după criterii specifice, adesea destul de diferite față de cele pentru navele maritime clasice, convențiile internaționale (cum ar fi Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (SOLAS 1974), așa cum a fost amendată, și Convenția internațională din 1966 asupra liniilor de încărcare (LL 1966), așa cum a fost amendată) nu pot fi aplicate în cazul unităților mobile de foraj marin, Adunarea OMI a adoptat în 1979 Codul pentru construcția și echipamentul unităților mobile de foraj marin (Codul MODU) prin rezoluția A.414(XI).

Ulterior, ca urmare a producerii unor incidente tragice în care au fost implicate unități mobile de foraj marin, s-a impus adoptarea unor noi coduri revizuite care să asigure un nivel ridicat de siguranță atât pentru unitățile de foraj marin, cât și pentru personalul de la bordul lor, ținând cont de experiența acumulată în domeniu, precum și de complexitatea și evoluția tehnologiilor de proiectare. Astfel, în 1989 a fost adoptat Codul MODU 1989 prin rezoluția A.649(16), iar în anul 2009 a fost adoptat Codul MODU 2009 prin rezoluția A.1023(26).

Codul MODU se aplică unităților mobile de foraj marin construite înainte de 1 mai 1991, iar Codul MODU 1989 se aplică unităților mobile de foraj marin construite în perioada 1 mai 1991 – 31 decembrie 2011. Codul MODU 2009 se aplică unităților mobile de foraj marin a căror chilă s-a pus sau care au fost într-un stadiu echivalent de construcție la 1 ianuarie 2012 sau după această dată.

Codul MODU 1979 și Codul MODU 1989 au fost acceptate de către România prin Legea nr. 315/2005 privind acceptarea Codului pentru construcţia şi echipamentul unităţilor mobile de foraj marin (Codul MODU 1979), a amendamentelor la Codul MODU 1979 adoptate de Organizaţia Maritimă Internaţională prin anexa 18 din Raportul Comitetului Securităţii Maritime la a cincizeci şi noua sa sesiune la Londra la 13-24 mai 1991, precum şi a Codului din 1989 pentru construcţia şi echipamentul unităţilor mobile de foraj marin (Codul MODU 1989).

Codul MODU 2009 și amendamentele aduse acestuia, adoptate în 2013 prin Rezoluția MSC.359(92), au fost acceptate de România prin Legea nr. 17/2015 privind acceptarea Codului din 2009 pentru construcţia şi echipamentul unităţilor mobile de foraj marin (Codul MODU 2009), adoptat de Adunarea Organizaţiei Maritime Internaţionale prin Rezoluţia A.1023(26) din 2 decembrie 2009, precum şi a amendamentelor la Codul MODU 2009 adoptate de Comitetul de Siguranţă Maritimă al Organizaţiei Maritime Internaţionale prin Rezoluţia MSC.359(92) din 21 iunie 2013. Amendamentele adoptate în 2014 prin Rezoluția MSC.384(94) și respectiv Rezoluția MSC.387(94) au fost publicate în legislația națională prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1678/2015 și Ordinul ministrului transporturilor nr. 627/2015.

În mai 2016, Comitetul de siguranță maritimă al OMI, considerând că este necesar să modifice din nou Codul MODU 2009 în vederea armonizării cu noul capitol 17 al Codului internațional pentru instalațiile de protecție contra incendiului (Codul FSS), a adoptat rezoluția MSC.407(96) aplicabilă de la 1 ianuarie 2020, odată cu data intrării în vigoare a noului capitol din Codul FSS. Codul FSS a fost acceptat de România prin Legea nr. 624/2002 pentru acceptarea unor amendamente adoptate prin rezoluţii de către Organizaţia Maritimă Internaţională la Londra la 18 mai 1998, 26 mai 2000, 5 decembrie 2000 şi, respectiv, la 6 iunie 2001 la Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, adoptată la Londra la 1 noiembrie 1974, precum şi a Codului internaţional pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului (Codul FSS).

De asemenea, în 2017, Comitetul de siguranță maritimă al OMI a adus noi modificări capitolelor 1, 6, 8, 9, 10, 13 și 14 din Codul MODU 2009, prin rezoluția MSC. 435(98) și prin documentul MSC 98/23/Add.1/Corr.1 (rectificări aduse Rezoluției MSC. 435(98)). Aceste modificări sunt aplicabile tot de la 1 ianuarie 2020.

Legea nr. 17/2015 prevede la art. 4 că amendamentele ulterioare la Codul MODU 2009 care nu sunt de nivel primar, vor fi preluate în legislația internă prin ordin al ministrului transporturilor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2965-omtic25052020dtn

Vezi mai mult Descarca
12.05.2020

Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor privind publicarea acceptării amendamentelor la anexa Convenției internațională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, așa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta – Amendamente la Anexele I, II și V la MARPOL – (Jurnale electronice de înregistrare), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.314(74) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 17 mai 2019

 

Data publicării: 12.05.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 25.05.2020

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), înfiinţată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituţia specializată din sistemul Naţiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaţionale şi are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic şi organizatoric pentru asigurarea siguranţei navigaţiei, securității navelor şi a instalațiilor portuare şi prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenţia de la Geneva din 1948 privind crearea OMI şi în prezent este parte la toate convenţiile internaţionale principale privind siguranţa maritimă, securitatea maritimă şi prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.

Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, aşa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta, cunoscută sub abrevierea MARPOL 73/78, este cea mai importantă convenţie privind prevenirea poluării mediului marin de către nave, atât din cauze care ţin de operarea navelor, cât şi din cauza unor accidente. România a aderat la MARPOL 73/78 prin Legea nr. 6/1993.

În conformitate cu art. 38(a) al Convenţiei privind crearea OMI, referitor la funcţiile conferite Comitetului pentru protecţia mediului marin (MEPC) prin convenţiile internaţionale pentru prevenirea şi controlul poluării marine, acest comitet poate adopta rezoluţii prin care se modifică textul convenţiilor sau anexelor la acestea.

În conformitate cu art. 16 al Convenţiei MARPOL din 1973 și cu art. VI al Protocolului din 1978 care specifică procedura de amendare, MEPC poate adopta amendamente la anexele convenţiei şi la apendicele acestora.

De asemenea, în conformitate cu articolul 16(2)(f)(iii) al Convenţiei MARPOL din 1973, MEPC poate stabili ca amendamentele să se considere ca fiind acceptate la o anumită dată, cu excepţia cazului în care înainte de această dată, cel puţin o treime din Părți sau Părţile ale căror flote comerciale reprezintă în total nu mai puţin de 50% din tonajul brut al flotei comerciale mondiale, vor fi comunicat OMI obiecțiunile lor la aceste amendamente.

Această procedură simplificată prevăzută de convenţie este denumită „procedura de acceptare tacită” şi se coroborează cu procedura de intrare în vigoare a respectivelor amendamente, cuprinsă în art. 16(2)(g)(ii) al Convenției MARPOL din 1973.

Progresele tehnice continue și exigențele tot mai sporite privind protecția mediului au determinat OMI să revizuiască, să completeze sau să actualizeze permanent unele reguli sau anexe ale Convenției MARPOL 73/78.

În sesiunea șaptezeci și patru a MEPC a fost adoptată la 17 mai 2019 rezoluția MEPC.314(74), care face obiectul prezentului proiect de Ordin și care aduce amendamente la unele reguli din Anexele I, II și V la MARPOL 73/78 pentru introducerea și definirea noțiunii de Jurnal electronic de înregistrare.

Regulile la care se aduc modificări prin această rezoluție sunt:

· Anexa I – Reguli pentru prevenirea poluării cu hidrocarburi,

Regula 1, Regula 17 și Regula 36;

· Anexa II – Reguli pentru controlul poluării cu substanțe lichide nocive în vrac,

Regula 1 și Regula 15;

· Anexa V – Reguli pentru prevenirea poluării cu gunoi de la nave,

Regula 1 și Regula 10.

De asemenea, prin aceste amendamente se efectuează și armonizarea textului paragrafelor existente ținându-se cont de noțiunea nou introdusă.

Conform punctului 2 din rezoluție, termenul pentru acceptarea tacită a acestor amendamente a fost 1 aprilie 2020. România nu a formulat niciun fel de obiecţiuni la acestea şi nici OMI nu a comunicat depunerea unor obiecţiuni până la această dată, astfel că amendamentele adoptate vor intra în vigoare, potrivit prevederilor punctului 3 din rezoluţie, la data de 1 octombrie 2020, în conformitate cu art. 16(2)(g)(ii) al Convenției din 1973.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2946-omt12052020dtn

Vezi mai mult Descarca