Documente Publice Organizatie

08.03.2022

Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru punerea în aplicare a prevederilor Convenţiei privind munca în domeniul maritim (MLC 2006), adoptată la 23 februarie 2006 la Geneva, la cea de-a 94-a sesiune a Organizaţiei Internaţionale a Muncii și a amendamentelor din 2014 la aceasta, precum și a Acordului încheiat între Asociația Armatorilor din Comunitatea Europeană (ECSA) și Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) cu privire la Convenția privind munca din domeniul maritim din 2006

Data publicării: 04.03.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 15.03.2022

Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Instituirea cadrului legislativ prin care se garantează a fi acordate navigatorilor cele şase ramuri de protecţie socială: ingrijirile medicale, indemnizațiile de boală, indemnizațiile pentru șomaj, indemnizațiile pentru pensie, indemnizațiile în caz de accidente de muncă sau boală profesională, indemnizațiile familiale.

Obligativitatea armatorilor români şi străini de a:
– introduce în contractele de angajare ale navigatorilor standardele minime impuse de MLC 2006 și de amendamentele din 2014 la aceasta;
– asigura la bordul navelor condiţii minime de muncă şi viaţă conform prevederilor MLC 2006 și amendamentelor din 2014 la aceasta;
– constitui o garanţie minimă care să acopere cheltuielile membrilor de echipaj în caz de abandon;
– asigura repatrierea navigatorilor.

Obligaţia agenţiilor de recrutare şi plasare a navigatorilor de a:

– constitui o garanţie minimă care să acopere cheltuielile și repatrierea navigatorilor plasaţi la bordul navelor, în caz de abandon;
– plasa personal navigant doar pe nave ai căror proprietari respectă prevederile MLC 2006 și amendamentele din 2014 la aceasta.

Obligațiile Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea Navală Română de:

– certificare a navelor româneşti care efectuează voiajuri internaţionale şi de verificare a tuturor navelor româneşti la care se aplică prevederile MLC 2006 și amendamentele din 2014 la aceasta;
– verificare a navelor care arborează pavilion străin care intră în apele naţionale navigabile privind respectarea prevederilor MLC 2006 și a amendamentelor din 2014 la aceasta;
– autorizare şi verificare a agenţiilor de recrutare şi plasare pentru respectarea prevederilor MLC 2006 și amendamentelor din 2014 la aceasta;
– implicare în repatrierea tuturor navigatorilor români în caz de abandon.

Documente supuse consultării

Instrument de motivare
Text proiect
Anexa

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3820-hg02032022drtacm-2

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
03.03.2022

Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții “Port Brăila – Lucrări de infrastructură portuară a sectorului portuar al frontului de operare la Dunăre, adiacent molului”

Data publicării: 02.03.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.03.2022

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Prin realizarea obiectivului de investiții :

· va crește capacitatea de operare a Portului Brăila prin modernizarea și reabilitarea danelor, conform volumului actual și previzionat al cereri;

· va crește calitatea serviciilor oferite operatorilor și transportatorilor portuari prin dezvoltarea și modernizarea infrastructurii utilitare a portului;

· se vor crea premisele pentru atragerea de investiții private în Portul Brăila și creșterea traficului de mărfuri derulat prin port;

operarea navelor se va face în condiții de siguranță și eficiență

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3816-hg02032022dtn

Documente supuse consultării

Instrument de motivare
Text proiect

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
03.03.2022

Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii privind modificarea și completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerințelor tehnice pentru navele de navigație interioară

Data publicării: 02.03.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.03.2022

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Ordinul ministrului transporturilor nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 844 din 4 octombrie 2018 a transpus Directiva (UE) 2016/1629 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 septembrie 2016 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, de modificare a Directivei 2009/100/CE şi de abrogare a Directivei 2006/87/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 252 din 16 septembrie 2016, aşa cum a fost amendată prin Directiva delegată (UE) 2018/970 a Comisiei din 18 aprilie 2018 de modificare a anexelor II, III şi V la Directiva (UE) 2016/1.629 a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 174/15 din 10 iulie 2018.

Ulterior acest ordin a fost modificat şi completat urmare a amendării în mod repetat a Directivei (UE) 2016/1629.

Comitetul european pentru elaborarea de standarde în domeniul navigației interioare (CESNI), instituit la 3 iunie 2015 în cadrul Comisiei Centrale pentru Navigația pe Rin (CCNR), cu scopul de a elabora standarde tehnice pentru căile navigabile interioare în diverse domenii, în special în ceea ce privește navele, tehnologia informației și echipajul, a adoptat, un nou standard european de stabilire a cerințelor tehnice pentru navele de navigație interioară, standardul ES-TRIN 2021/1.

De asemenea, urmare a comunicărilor diverselor state membre ale Uniunii Europene a fost actualizată lista căilor navigabile interioare ale Uniunii. Prin urmare, Directiva (UE) 2016/1629 a trebuit modificată în consecință.

Astfel, a fost publicat Regulamentul delegat (UE) 2021/1308 al Comisiei din 28 aprilie 2021 de modificare a anexelor I și II la Directiva (UE) 2016/1629 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește modificarea listei căilor navigabile interioare ale Uniunii și a cerințelor tehnice minime aplicabile construcțiilor navale.

Acest regulament menţionează la art. 2 necesitatea aplicării noi ediţii a standardului tehnic ce conţine cerinţe tehnice pentru navele de navigaţie interioară ES-TRIN 2021.

Ca modificări mai importante introduse prin standardul ES-TRIN 2021/1 faţă de ediţia anterioară sunt modificarea reglementărilor privind distanța de siguranță, bordul liber și scările de pescaj, stingătoarele portabile, uşile încăperilor de locuit, echipamentul navelor de agrement, încăperile de maşini la navele de pasageri, coborârea celor două praguri ale nivelului de zgomot pentru o navă aflată în voiaj sau staţionară, utilizarea echipamentului personal de protecție auditivă, introducerea reglementărilor referitoare la bateriile litiu-ion, alimentarea cu gaz natural lichefiat (GNL), recunoașterea unei ancore speciale cu masă redusă, clarificările privind valabilitatea certificatului Uniunii pe Rin, actualizarea referințelor la standardele europene și internaționale şi a prevederilor tranzitorii.

Ținând seama de prevederile art. 2 din Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului de aderare a României la Uniunea Europeană, devine necesară introducerea în legislaţia română a prevederilor acestui regulament.

Prin acest proiect de act normativ se va abroga Anexa nr. 1 a OMT nr. 1472/2018, în continuare aplicându-se Anexa I a Regulamentului delegat (UE) 2021/1308 și se va modifica Anexa nr. 2 a OMT nr. 1472/2018 cu amendamentele ES-TRIN 2021/1 ce au fost adoptate la 28 octombrie 2021 de către CESNI ca și ”Sumarul modificărilor aduse cerințelor tehnice pentru navele de navigație interioară incluse în proiectul ES-TRIN 2021”, ce au fost publicate pe site-ul CESNI.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3818-omti01032022dtn

Documente supuse consultării

Instrument de motivare
Text proiect

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
03.03.2022

Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea Anexei nr.1 la Hotărârea Guvernului nr. 185/1994 privind acordarea alocației de hrană zilnice pentru personalul navigant și auxiliar îmbarcat pe nave

Data publicării: 01.03.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.03.2022

Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

În conformitate cu prevederile art.71, alin.(1) al Ordonanței Guvernului nr.42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, personalul navigant și auxiliar ambarcat pe nave are dreptul la o alocație de hrană zilnică.

Personalul ambarcat pe nave beneficiază de alocație zilnică de hrană conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.185/1994 privind acordarea alocației de hrană zilnice pentru personalul navigant și auxiliar îmbarcat pe nave. Cuantumul alocației zilnice de hrană a fost modificat prin Hotărârea Guvernului nr.598/1997, Hotărârea Guvernului nr. 217/2005, Hotărârea Guvernului nr. 1068/2013 și Hotărârea Guvernului nr.437/2018.

În prezent se acordă:

– 42,38 lei/zi pentru personalul ambarcat pe nave maritime de transport de mărfuri și de călători, nave maritime de cercetare, tancuri petroliere, de transport fluvial, platforme de foraj și extracție maritime, nave de pescuit maritime, nave fluviale cu propulsie de transport de mărfuri și de călători, tancuri propulsate de bunkeraj, drăgi fluviale și maritime, șalande, macarale autopropulsate și nepropulsate, șlepuri, ceamuri, remorchere portuare și pilotine;

-37,80 lei/zi pentru personalul ambarcat pe restul navelor și corpurilor plutitoare nespecificate mai sus, nave de orice categorie, pe timpul cât sunt în conservare, pe timpul iernatului, pe timpul construcției și reconstrucției în țară;

-45,84 lei/zi pentru scafandri.

În conformitate cu prevederile Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, salariații de la uscat primesc o alocație individuală de masă sub forma tichetelor de masă. Valoarea tichetului de masă, în luna iulie 2018 era de 15,18 lei, iar conform Legii nr.24/2020 pentru modificarea art.14 din Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, valoarea tichetului de masă a fost majorată la 20 lei începând cu luna aprilie 2020.

Prin similitudine cu drepturile salariaților de la uscat ce primesc tichete de masă, este imperios necesar ca și valoarea alocației de hrană să fie majorată cu același procentaj cu care a fost majorată valoarea tichetului de masă. Se poate observa că valoarea tichetului de masă a fost majorată în perioada iulie 2018 – martie 2022 cu un procent de 32,35%.

Pentru asigurarea numărului de calorii prevăzut în anexa nr.1 la Hotărârea de Guvern nr.185/1994, cu modificările și completările ulterioare, este necesară actualizarea valorii alocației de hrană zilnice cu același algoritm de calcul ce a fost aplicat la majorarea tichetelor de masă.

Alocația de hrană urmează să devină:

– 56,08 lei/zi pentru un număr 157 de persoane ambarcate pe nave maritime de transport de mărfuri și de călători, nave maritime de cercetare, tancuri petroliere, de transport fluvial, platforme de foraj și extracție maritime, nave de pescuit maritime, nave fluviale cu propulsie de transport de mărfuri și de călători, tancuri propulsate de bunkeraj, drăgi fluviale și maritime, șalande, macarale autopropulsate și nepropulsate, șlepuri, ceamuri, remorchere portuare și pilotine;

– 50,03 lei/zi pentru personalul ambarcat pe restul navelor și corpurilor plutitoare nespecificate mai sus, nave de orice categorie, pe timpul cât sunt în conservare, pe timpul iernatului, pe timpul construcției și reconstrucției în țară

– 60,67 lei/zi pentru un număr de 8 scafandri.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3811-hg01032022dtn

Documente supuse consultării

Instrument de motivare
Text proiect

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
23.02.2022

Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul maritim internațional pentru mărfuri periculoase (Codul IMDG), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.477(102) a Comitetului de siguranță maritimă din 11 noiembrie 2020

Data publicării: 22.02.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 07.03.2022

Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3795-omti22022022dtn

Documente supuse consultarii:

Text Proiect
Anexe

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
18.02.2022

Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime” – S.A. Galați aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

Data publicării: 17.02.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 28.02.2022

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al societății.

Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.

Veniturile totale au fost estimate în creștere în anul 2022 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2021 cu 15,86 %, respectiv cu suma de 3.410,65 mii lei, de la 21.498,45 mii lei (anul 2021) la 24.909,10 mii lei (anul 2022).

Veniturile de exploatare, care reprezintă 98,18% din veniturile totale, au fost estimate în suma de 24.455,30 mii lei, mai mari cu 17,14% decât nivelul preliminat a se realiza în anul 2021.

În anul 2022, cifra de afaceri va creşte cu 12,91%, pe fondul estimării veniturilor din servicii portuare, care vor fi în creștere cu 13,39% față de anul 2021, pe baza aplicării tarifelor portuare, care au fost aprobate de Consiliul de Supraveghere în Domeniul Naval din cadrul Consiliului Concurenței și de Consiliul de Administrație al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați și a creșterii traficului general de mărfuri cu 11,20% față de anul 2021.

De asemenea, cifra de afaceri prevăzută pentru anul 2022, este fundamentată și pe baza contractelor de subconcesionări, închirieri teren, închirieri spaţii, închirieri bunuri proprii aflate în derulare, încheiate pentru anul 2022, unde se estimează o creștere cu 1,59% a veniturilor respective, ca urmare a renegocierii chiriilor aferente terenurilor portuare, conform clauzelor contractuale.

Alte venituri din subvenții pentru investiții, în valoare de 2.556 mii lei, au fost estimate cu 0,60% peste nivelul preliminat a se realiza în anul 2021 și reprezintă cota de amortizare reluată pe venituri pentru investițiile finanțate din alocațiile bugetare, finalizate, receptionate și înregistrate în proprietatea companiei.

Veniturile financiare, care reprezinta 1,82% din veniturile totale, în valoare de 453,80 mii lei, sunt programate în scădere cu 27,03% sub nivelul celor preliminate a se realiza în anul 2021, aceste venituri reprezentând în principal, diferențe favorabile de curs valutar la disponibilitățile din conturile bancare, generate de încasările din prestațiile portuare în valută.

Cheltuielile totale, estimate pentru anul 2022, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.

Cheltuielile totale, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2022, fiind estimate la valoarea de 22.434,95 mii lei, mai mari cu 27,83% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2021.

În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare dețin o pondere 99,18% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 0,82%.

Cheltuielile de exploatare, înregistrează o creștere cu 28,30% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 22.249,95 mii lei.

În total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri și servicii, dețin o pondere de 36,08%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” deține o pondere de 1,55%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” deține o pondere de 46,81% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” deține o pondere de 15,56%.

În structură, cheltuielile cu bunuri și servicii au fost programate în anul 2022, în creștere cu 108,84% față de cele preliminate/realizate în anul 2021, respectiv de la 3.844,11 mii lei (anul 2021) la 8.027,93 mii lei (anul 2022).

Cheltuielile cu bunuri și servicii, au fost programate în anul 2022, în creștere faţă de realizările preliminate ale anului 2021, din cauza creșterii prețurilor la combustibil, gaze și energie electrică (creștere cu 198,04% la energie și apă și cu 140,88% la combustibil și gaz). Pe lângă acestea, estimarea creșterii cheltuielilor privind stocurile, a avut în vedere și înlocuirea unor piese de schimb, la mijloacele de transport auto și naval privind asigurarea siguranței în exploatare, achiziționarea unor materiale consumabile necesare efectuării cu forțe proprii a lucrărilor de întreținere la infrastructura portuară, precum și a unor materiale și echipamente de protecție și prevenire a răspândirii virusului COVID-19 în contextul epidemiologic.

Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în valoare de 343,71 mii lei, au fost estimate în creștere cu 11,38% în anul 2022 față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021.

Cheltuielile cu personalul, în valoare de 10.414,46 mii lei, au fost previzionate în conformitate cu prevederile art.48 alin.(1) lit.a) și b) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 și ale art.9, alin.(1), lit.b) din OG.26/2013.

La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.48 din Legea nr.317/2021 pentru aprobarea Bugetului de Stat pe anul 2022, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022.

Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 9.212,78 mii lei, au fost estimate în creștere cu 7,81%, faţă de suma aprobată în bugetul anului 2021 prin HG nr.978/2021, respectiv mai mare cu 667,41 mii lei, de la 8.545,37 mii lei (anul 2021) la 9.212,78 mii lei (anul 2022).

Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 667,41 mii lei se datorează:

-creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022, cu suma de 555,45 mii lei, așa cum este prevăzut în Scrisoarea cadru nr.464142/10.12.2021, conform cu art.48 alin.(1), lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr.317/2021;

– creșterii salariului minim brut pe țară garantat în plată, în valoare de 51 mii lei, calculat pentru 17 salariați, în conformitate cu art.48 alin.(1), lit. b) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr.317/2021;

– creşterii prevăzute prin acte normative, conform art.48 alin.(1), lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 2022, în baza OUG.111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, în valoare de 60,96 mii lei, pentru două salariate, care au avut în anul 2021, contractul de munca suspendat.

Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, în valoare de 841,32 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011 cu modicările și completările ulterioare.

Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.

Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2021, în sumă de 8.545,37 mii lei, nu depășește nivelul celei aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2021, prin HG nr. 978/2021, în valoare de 8.545,37 mii lei.

Alte cheltuieli de exploatare, au fost estimate în scădere în anul 2022, cu 1,88% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2021.

Cheltuielile financiare, în valoare de 185 mii lei, au fost estimate în scădere cu 11,76% fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021.

Rezultatul brut (profit) a fost estimat pentru anul 2022, în valoare de 2.474,15 mii lei, în scădere cu 37,32% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021, ca urmare a creșterii cheltuielilor cu energia electrică, cu combustibilul și gazul, pe de o parte și pe de altă parte în anul 2021, datorită condițiilor hidrometeorologice favorabile, nu a fost necesară efectuarea cheltuielilor cu întreținerea infrastructurii portuare programate.

Profitul brut estimat în anul 2022, asigură o rentabilitate la cifra de afaceri de 12,23%, Compania Națională “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați propunându-şi astfel, să asigure efectuarea cheltuielilor necesare realizării obiectului său de activitate, respectiv menţinerea adâncimilor în danele de operare, punerea la dispoziţie a infrastructurii portuare în condiţii de siguranţă în exploatare.

Repartizarea profitului net al companiei pentru anul 2022, a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001, cu modificările și completările ulterioare și a art. 38,alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare.

În conformitate cu art.30¹ lit. b) din O.G. nr. 22/1999, Compania Națională “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați, are obligaţia de a utiliza peste 50% din totalul veniturilor obţinute din administrarea şi exploatarea structurii de transport naval, care face obiectul concesiunii, pentru întreţinerea, reparaţia, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii.

Sursele de finanţare a investiţiilor, prevăzute pentru anul 2022, în valoare de 110.902,71 mii lei, au fost estimate în creștere cu 229,06% faţă de cele preliminate/realizate în anul 2021 și sunt constituite din:

a) surse proprii în valoare de 8.686,75 mii lei;

b) alocaţii de la buget , in valoare de –1.072 mii lei;

c) fonduri externe nerambursabile POIM, în valoare de 143,96 mii lei.

Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2022, în valoare de 110.902,71 mii lei, au fost estimate pentru anul 2022, în creștere cu 229,06% față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2021.

Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au următoarele valori:

– productivitatea muncii crește 16,78 cu %, respectiv de la 138,91 mii lei/persoană la 162,22 mii lei/ persoană;

– numărul de personal, programat la finele anului 2022 de 135 salariați, a fost estimat în scădere cu 6 salariați față de numărul de personal aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, prin HG nr. 978/2021;

– numărul mediu de salariaţi de 135 salariați , a fost estimat în scădere cu 6 salariați față de numărul mrdiu de salariați aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, prin HG nr.978/2021;

– câștigul mediu lunar pe salariat, determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat în anul 2022, se va diminua cu 1,70%, respectiv de la 5.222,24 lei/persoană (anul 2021) la 5.133,51 lei/persoană (anul 2022);

– cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, vor ȋnregistra o creștere cu 10,32% față de cele preliminate/realizate în anul 2021;

– creanţele restante ale anului 2022, au fost estimate în scădere cu 3,90% față de valoarea preliminată/realizată a anului 2021;

– plăţile restante, compania și-a propus să nu înregistreze plăți restante la data de 31.12.2022;

– în anul 2022, indicele de creştere a veniturilor totale este de 15,86% iar indicele de creștere al cheltuielilor totale este de 27,83%;

– pentru anul 2022, se estimează un profit brut în valoare de 2.474,15 mii lei, mai mic cu 37,32% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr.1/07.01.2022 și aprobat de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr.1 din 10.02.2022.

În conformitate cu art.6, alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, a fost supus consultării Sindicatului Liber Dunărea Maritimă Galați.

Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 308/27.01.2022 și înregistrată sub nr.1002474/28.01.2022

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3785-hg17022022dgc

Documente supuse consultarii:

Instrument de motivare
Text Proiect
Anexa

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
18.02.2022

Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime ” – S.A. Constanța aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

Data publicării: 17.02.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 28.02.2022

Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al societății.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul/realizatul anului 2021 și bugetul previzionat pentru anii 2022, 2023 și 2024, respectând structura și conceptul unui buget multianual.

Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.

Veniturile totale au fost estimate în creștere în anul 2022 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2021 cu 8,73 %, respectiv cu suma de 39.352 mii lei, de la 450.579 mii lei (anul 2021) la 489.931 mii lei (anul 2022).

Creșterea veniturilor totale cu 8,73%, este influențată preponderent de creșterea veniturilor prognozate din refurnizarea energiei electrice la terți.

În structură, veniturile din exploatare dețin o pondere 95,56% iar veniturile financiare dețin o pondere de 4,44% în veniturile totale.

Veniturile din exploatare, au fost estimate în creștere cu 8,99% față de cele realizate la data de 31.12.2021, respectiv cu suma de 38.618 mii lei, de la 429.569 mii lei (anul 2021) la 468.187 mii lei (anul 2022).

Cifra de afaceri, care reprezintă veniturile din prestări de servicii, a fost estimată cu o creştere de aprox. 9,60% faţă de cea preliminata/realizată în anul 2021, creştere influențată preponderent de creșterea veniturilor prognozate din refurnizarea energiei electrice la terți. Veniturile din servicii prestate la navele maritime, fluviale, tehnice, funcţie de numărul de nave, mărimea acestora, escale, din activitatea de pilotaj, din refurnizare utilități etc. şi tarifele în vigoare, sunt estimate în valoare de 298.622 mii lei și sunt mai mari decît cele preliminate/realizate în anul 2021, cu 19,96%.

Veniturile financiare sunt programate în creștere cu 3,49% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 21.744 mii lei.

Cheltuielile totale, estimate pentru anul 2022, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.

Cheltuielile totale, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2022, fiind estimate la valoarea de 388.409 mii lei, mai mari cu 21,13% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2021.

În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare dețin o pondere 98,87% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 1,13%.

Cheltuielile de exploatare, înregistrează o creștere cu 22,44% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 384.027 mii lei.

În total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri și Servicii, dețin o pondere de 54,35%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” deține o pondere de 5,54%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” deține o pondere de 35,47% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” deține o pondere de 7,53%.

În structură, cheltuielile cu bunuri și servicii au fost programate în anul 2022, în creștere cu 62,01% față de cele preliminate/realizate în anul 2021, respectiv de la 128.821 mii lei (anul 2021) la 208.701 mii lei (anul 2022).

Creșteri semnificative, în cadrul cheltuielilor cu bunuri și servicii, în anul 2022, vor înregistra următorele categorii de cheltuieli:

– cheltuielile privind stocurile, vor crește cu 94,17% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, creșterea este generată de faptul că, în anul 2022, sunt programate creșteri majore ale prețului la energia electrică, gaze naturale, combustibili.

Facem precizarea că aceste cheltuieli sunt estimate pe baza solicitărilor venite de la sucursalele companiei și de la compartimentele interesate, sunt incluse în Programul de aprovizionare și în Planul de achiziții al companiei, iar estimările au la bază evoluția acestor tipuri de cheltuieli pe ultimii ani, prețurile practicate pentru achiziționarea materialelor, necesitățile companiei pentru buna desfașurare a activității și totodată posibilitatea companiei de a acoperi aceste cheltuieli cu veniturile estimate a se realiza din prestațiile către terți în cursul anului 2022.

Cheltuielile cu energia electrică, în sumă de 103.754 mii lei, au fost estimate pentru o cantitate de energie electrică totală de 91.570 MWH, programul consumului de energie electrică este furnizat de Sucursala Energetica Port și are la bază consumurile furnizate terților și consumul propriu al companiei și tarifele reglementate de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei.

Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în sumă de 10.173 mii lei, au fost estimate în creștere cu 5,22% în anul 2022 față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021.

Cheltuielile cu personalul, au fost estimate în anul 2022, în creștere cu 8,44%, respectiv cu suma de 10.599 mii lei față cele aprobate în anul 2021, în bugetul de venituri și cheltuieli, prin HG nr. 809/2021, respectiv de la 125.632 mii lei (anul 2021) la 136.231 mii lei (anul 2022).

La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.48 din Legea nr.317/2021 pentru aprobarea Bugetului de Stat pe anul 2022, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022.

Cheltuielile de natură salarială, au fost estimate în anul 2022, în creștere cu 6,5% (indicele mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022 ), respectiv cu suma 7.708 mii lei, față cele aprobate în anul 2021 în bugetul de venituri și cheltuieli prin HG nr. 809/2021, respectiv de la 118.598 mii lei (anul 2021) la 126.306 mii lei (anul 2022).

În fundamentarea cheltuielilor de natură salarială pe anul 2022, s-a luat în calcul și s-a respectat art. 48, alin (1) lit a) coroborat cu alin (3) din Legea nr.317/2021 – legea bugetului de stat pe anul 2022.

Câștigul mediu brut lunar/salariat, estimat în anul 2022, calculat în conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat numărul 317/28.12.2021 și a Ordonanței Guvernului nr.26/2013 și reprezintă 95,43% din câștigul mediu brut lunar preliminat/ realizat/salariat în anul 2021.

În anul 2022, productivitatea muncii crește cu 2,31% față de cea preliminată/realizată la data de 31.12.2021, iar câștigul mediu lunar pe salariat, reprezintă 95,43% din cel preliminat/realizat/salariat la data de 31.12.2021.

Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2021, în sumă de 114.865 mii lei, se situează sub nivelul celei aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2021, prin HG nr.809/2021, în valoare de 126.306 mii lei.

Alte cheltuieli de exploatare, care dețin o pondere de 7,53 în cheltuielile de exploatare, au fost estimate în scădere în anul 2022, cu 45,80% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2021.

În concluzie, cheltuielile totale pe anul 2022, au fost programate în creștere față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, după cum urmează:

– programul de reparații executate cu terții pentru anul 2022, este de 19.000 mii lei și are o creștere de 37,18% față de preliminatul/realizatul anului 2021;

-cheltuielile cu energia și apa, programate pentru anul 2022, cresc față de preliminatul/realizatul anului 2021, cu 103,20%, având în vedere cantitățile propuse și prețurile curente/Mwh, care au crescut într-un ritm accelerat față de cele din anul anterior;

-cheltuielile cu personalul, vor crește cu 11,86% față de preliminat/realizatul anului 2021 și au fost fundamentate pe baza Legii bugetului de stat pe anul 2022 – Legea nr 317/2021;

– cheltuielile cu materiile prime programate în anul 2022, vor crește cu 40,74% față de preliminatul/realizat pe anul 2021, ca urmare a faptului că, în programul de reparații pentru anul 2022, anumite activități de întreținere, reparații și investiții se execută cu forțe proprii, lucrări pentru care este necesară achiziționarea diverselor materiale de construcții;

– cheltuielile cu materialele consumabile (combustibili, piese de schimb), programate în anul 2022, vor crește cu 72,33% față de preliminatul/realizat la data de 31.12.2021, fiind influențate de creșterea prețurilor la combustibil.

Rezultatul brut (profit) a fost estimat pentru anul 2022 în valoare de 101.522 mii lei, în scădere cu 21,87% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021

Din analiza indicatorilor economico – financiari preliminați/realizați la data de 31.12.2021, comparativ cu cei care au fost aprobați în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, prin HG nr.809/2021, s-a constat faptul că, anumite categorii de cheltuieli nu au fost realizate la nivelul programat, ceea ce a determinat creșterea rezultatului brut preliminat/realizat față de cel programat, cu 42,01% și preluarea anumitor categorii de cheltuieli, nerealizate în anul 2021, în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022.

Repartizarea profitului net al companiei pentru anul 2022, a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001, cu modificările și completările ulterioare și cu art. 38,alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, cu modificările și completările ulterioare.Un port, este declarat ca fiind un port sigur, atunci când, pentru o perioadă de timp relevantă, navele sau o anumită navă, poate/pot ajunge la el, poate/pot să-i utilizeze facilitățile, poate/pot să opereze marfa, poate/pot să-l părăsească.Cu alte cuvinte, cu excepția apariției unor fenomene, care nu pot fi evitate prin buna practică de navigație și marinărie, navele, în nici un moment, nu sunt expuse pericolelor.

Portul Constanța este o zonă geografică a teritoriului României, în care operatorii desfăşoară activităţi, iar mărfurile, mijloacele de transport şi alte bunuri se supun prevederilor Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificările ulterioare.

În conformitate cu art.30¹ lit. b) din O.G. nr. 22/1999, Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” – S.A. Constanţa, are obligaţia de a utiliza peste 50% din totalul veniturilor obţinute din administrarea şi exploatarea structurii de

transport naval, care face obiectul concesiunii, pentru întreţinerea, reparaţia, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii.

Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2022, în valoare de 210.665, au fost estimate în creștere cu 65.650 mii lei, față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, și vor fi asigurate din:

· -surse proprii (constituite din profit, amortizare și din alte surse neconsumate în anii anteriori), în valoare de 620 mii lei;

· -alocații bugetare pentru investiții în valoare de 363 mii lei;

· -alte surse, în valoare de 682 mii lei, din care surse pentru reabilitare în valoare de 22.114 mii lei și fonduri europene, în valoare de 54.568 mii lei.

· Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2022, în valoare de 210.665 mii lei, au fost estimate pentru anul 2022, în creștere cu 650 mii lei față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2021.

Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au următoarele valori:

– productivitatea muncii crește 2,31 cu %, respectiv de la 459,43 mii lei/persoană la 470,07 mii lei/ persoană;

– numărul de personal, programat la finele anului 2022, de 996 salariați, va rămâne același cu numărul de personal aprobat, în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin HG nr. 809/2021;

– numărul mediu de salariaţi de 996 salariați , va rămâne același cu numărul de personal aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, prin HG nr.809/2021;

– câștigul mediu lunar pe salariat, determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat în anul 2022, se va diminua cu 4,57%, respectiv de la 9.648,40 lei/persoană (anul 2021) la 9.207,16 lei/persoană (anul 2022);

– cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, vor ȋnregistra o creștere cu 11,40% față de cheltuiala preliminată/realizată în anul 2021;

– creanţele restante ale anului 2022, au fost estimate în scădere cu 0,12% față de valoarea preliminată/realizată a anului 2021;

– plăţile restante, compania și-a propus să nu înregistreze plăți restante la data de 31.12.2022;

– în anul 2022, indicele de creştere a veniturilor totale este de 8,73% iar indicele de creștere al cheltuielilor totale este de 21,13%;

– pentru anul 2022, se estimează un profit brut în valoare de 101.522 mii lei, mai mic cu 21,87% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” – S.A. Constanţa , a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotorârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” – S.A. Constanţa a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Decizia nr.2625/17.01.2022 și aprobat de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr.2 din 09.02.2022.

În conformitate cu art.6, alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, a fost supus consultării Sindicatului Port Authority Constanța.

Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 308/27.01.2022 și înregistrată sub nr.1002474/28.01.2022

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3786-hg17022022dgc-2

Documente supuse consultarii:

Instrument de motivare
Text Proiect
Anexa

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
17.02.2022

Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii privind inspecțiile de siguranță navigației la navele de transport și terminalele de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate) și inspecțiile pentru emiterea certificatelor de gas free și hot work în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti

Data publicării: 15.02.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 28.02.2022

Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:
Ca urmare a analizei efectuate la nivelul direcției de specialitate a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii asupra aspectelor constatate de Curtea de Conturi a României cu privire la efectuarea inspecțiilor la nave pentru eliberarea certificatelor ,,gas free”, a reieșit necesitatea și oportunitatea reglementării acestora în condiții de eficiență economică, precum și imperativul corelării legislației secundare cu legislația primară națională în domeniu.

Inspecțiile de siguranță a navigației și securitate a navelor fac parte din atribuțiile statului român, prin Ministerul Transporturilor, astfel cum stabilește art. 5 din OG 42/1997 privind transportul naval:

,,Ministerul îşi exercită rolul de autoritate de stat în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare privind activităţile de reglementare, autorizare, coordonare, inspecţie, control, supraveghere şi certificare a infrastructurii de transport maritim şi pe căi navigabile interioare, a navelor, a activităţilor de transport naval, a activităţilor conexe şi a activităţilor auxiliare acestora, precum şi a personalului care efectuează aceste activităţi, prin Direcţia generală transport naval din cadrul ministerului, denumită în continuare direcţie.”

Autoritatea centrală de specialitate din subordinea ministerului în domeniul siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor este, potrivit art. 7 din OG. 42/1997 privind transportul naval, Autoritatea Navală Română, autoritate ce are printre atribuţii efectuarea inspecţiilor şi controlul navelor, indiferent de pavilionul acestora, în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti.

În același sens sunt și dispozițiile art. 1, alin. (1) din HG 1133/2002 potrivit cărora Autoritatea Navală Română este autoritatea centrală de specialitate în domeniul siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor, afșată în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Față de dispozițiile legale sus menționate coroborate cu prevederile O.G. 19/1997 privind transporturile și având în vedere riscurile implicate de operațiunile ce se desfășoară în apele naționale navigabile și în porturile românești, la nave și la terminalele de operare a acestor categorii de produse, se impune ca

– inspecția înaintea începerii operării la navele care transportă produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate,

– supravegherea respectării procedurilor de operare în siguranță la navele transportă produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate,

– inspecția terminalelor de operare a produselor petroliere, produselor chimice lichide în vrac și gazelor lichefiate,

– inspecția în vederea emiterii certificatului de gas free la navele maritime și la navele de navigație interioară, precum și

– inspecția în vederea emiterii certificatului de hot work la navele maritime și la navele de navigație interioară,

să se efectueze sub stricta supraveghere și controlul statului român, prin personal de specialitate, astfel încât riscul producerii de accidente (explozii la bordul navelor și/sau în terminalele de operare) ce pot avea consecințe grave de pierderi de vieți omenești, pierderi materiale importante și de poluarea mediului înconjurător să fie eliminat.

În prezent, conform OMT 813/2008 privind procedurile de inspecţie şi supraveghere a operării navelor de transport produse petroliere, gaze lichefiate şi substanţe lichide nocive în terminalele din porturile româneşti, inspecțiile pentru eliberarea certificatelor gas free pot fi efectuate și de către agenți economici autorizați, situație ce lasă sub sfera de control a statului toate riscurile pe care le implică transportul maritim și fluvial de produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate.

În acest context, s-a constatat lipsa responsabilizării agenților economici privați prin condițiile de autorizare, sub aspectul capacității profesionale/ tehnice și sub aspectul răspunderii în caz de accidente.

Mai mult, reglementarea actuală a creat premisele unor disfucționalități majore în ceea ce privește controlul statului asupra inspecțiilor pentru emiterea certificatelor gas free și hot work, în sensul în care inspecția se efectuează în mod discreționar, numai la cererea navei (având deci caracter opțional) și fără a exista o evidență clară a numărului de inspecții efectuate de agenții economici privați, a tipului navelor inspectate sau a certificatelor eliberate.

Sub aspect economic, astfel cum a fost constatat și de către Curtea de Conturi a României, efectuarea de către Autoritatea Navală Română a inspecțiilor pentru eliberarea certificatelor gas free și hot work prin personal propriu de specialitate, va conduce la suplimentarea veniturilor instituției, asigurându-se respectarea principiilor economicității, eficienței și eficacității în utilizarea fondurilor publice.

Sub aspectul resurselor umane, raporat la veniturile pe care le generează inspecțiile pentru gas free, costurile pentru efectuarea acestora de către ANR prin personal propriu specializat sunt considerabil reduse, fiind limitate la cheltuieli cu salariile inspectorilor (remunerați conform legii salarizării unice în sectorul bugetar) și cheltuieli cu materialul necesar eliberării certifcatelor gas free.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3777-omti15022022dtn

Documente supuse consultarii:

Instrument de motivare
Text Proiect

Atasamente

Vezi mai mult Descarca