Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru actualizarea anexei nr. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 50/2001 pentru ratificarea Memorandumului de înțelegere privind controlul statului portului în regiunea Mării Negre, semnat la Istanbul la 7 aprilie 2000
Data publicării: 06.04.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 18.04.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Prin actualizarea anexei nr. 2. privind Plata contribuției anuale a părții române în conformitate cu Memorandumul de înțelegere privind controlul statului portului în regiunea Mării Negre, semnat la Istanbul 7 aprilie 2000, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii desemnat să aducă la îndeplinire prevederile prezentului Memorandum, va avea posibilitatea să onoreze plata contribuției anuale a părții române, care se face de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Astfel, prin actualizarea plății contribuției anuale a părții române la Memorandumul de înțelegere privind controlul statului portului în regiunea Mării Negre, se va evita riscul ca Statul Român prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii să acumuleze anual restanțe ce vor rezulta din diferența sumelor înscrise în facturile care vor fi emise de Secretariatul Memorandumului de înțelegere privind controlul statului portului în regiunea Mării Negre și suma înscrisă în baza legală națională privind eligibilitatea plății acestora.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Text proiect
Anexa
Atasamente
Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru modificarea şi înlocuirea anexei la Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 982/2011 privind aprobarea Listei cuprinzând punctele şi locurile de operare şi limitele acestora, a căror infrastructură portuară este proprietate privată, precum şi limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj
Data publicării: 18.03.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 29.03.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) și art. 10 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităților de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare:
”Art. 8. – (1) Lista cuprinzând porturile şi locurile de operare deschise accesului public, precum şi limitele acestora se stabilesc şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor.”
”Art 10 – Limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj se stabilesc de către Autoritatea Navală Română, prin căpităniile de port, şi se fac publice prin avize către navigatori şi pe website-ul propriu.”
Prin adresa nr. 6 din 06.01.2022, SC ADM România Trading SRL solicită includerea punctului de operare ” Loc operare ADM România Trading – Bordușani Ialomița”, în Lista cuprinzând punctele şi locurile de operare şi limitele acestora, a căror infrastructură portuară este proprietate privată, precum şi limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj.
ADM este unul dintre cei mai mari operatori portuari din Portul Constanța, manipulând cereale (orz, rapiță, grâu, semințe de floarea soarelui, porumb), dar și diverse alte mărfuri precum cărbune și minereu de fier. ADM deține facilități portuare și în portul Brăila.
ADM România Trading SRL deține în comuna Bordușani, din județul Ialomița, un siloz de cereale. Cerealele recepționate în siloz sunt livrate cu barjele în portul Constanța. Pentru comercializarea produselor cerealiere, societatea deţine şi are amenajat un front de încărcare propriu, situat pe brațul Borcea, malul stâng al Dunării, la km 24 – km 25.
Transbordarea cerealelor se face prin benzi transportoare cu bandă, încărcarea efectuându-se gravitațional în unități fluviale.
Analizând documentația depusă s-a constatat că locul de operare „ADM România Trading – Bordușani Ialomița” întrunește condițiile de a fi introdus în Lista cuprinzând punctele şi locurile de operare şi limitele acestora, a căror infrastructură portuară este proprietate privată, precum şi limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj, având și avizul favorabil al Autorității Navale Române, din punct de vedere al siguranței navigației și al AFDJ Galați, ca administrator de cale navigabilă.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Text proiect
Anexa
Atasamente
Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru punerea în aplicare a prevederilor Convenţiei privind munca în domeniul maritim (MLC 2006), adoptată la 23 februarie 2006 la Geneva, la cea de-a 94-a sesiune a Organizaţiei Internaţionale a Muncii și a amendamentelor din 2014 la aceasta, precum și a Acordului încheiat între Asociația Armatorilor din Comunitatea Europeană (ECSA) și Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) cu privire la Convenția privind munca din domeniul maritim din 2006
Data publicării: 04.03.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 15.03.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Instituirea cadrului legislativ prin care se garantează a fi acordate navigatorilor cele şase ramuri de protecţie socială: ingrijirile medicale, indemnizațiile de boală, indemnizațiile pentru șomaj, indemnizațiile pentru pensie, indemnizațiile în caz de accidente de muncă sau boală profesională, indemnizațiile familiale.
Obligativitatea armatorilor români şi străini de a:
– introduce în contractele de angajare ale navigatorilor standardele minime impuse de MLC 2006 și de amendamentele din 2014 la aceasta;
– asigura la bordul navelor condiţii minime de muncă şi viaţă conform prevederilor MLC 2006 și amendamentelor din 2014 la aceasta;
– constitui o garanţie minimă care să acopere cheltuielile membrilor de echipaj în caz de abandon;
– asigura repatrierea navigatorilor.
Obligaţia agenţiilor de recrutare şi plasare a navigatorilor de a:
– constitui o garanţie minimă care să acopere cheltuielile și repatrierea navigatorilor plasaţi la bordul navelor, în caz de abandon;
– plasa personal navigant doar pe nave ai căror proprietari respectă prevederile MLC 2006 și amendamentele din 2014 la aceasta.
Obligațiile Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea Navală Română de:
– certificare a navelor româneşti care efectuează voiajuri internaţionale şi de verificare a tuturor navelor româneşti la care se aplică prevederile MLC 2006 și amendamentele din 2014 la aceasta;
– verificare a navelor care arborează pavilion străin care intră în apele naţionale navigabile privind respectarea prevederilor MLC 2006 și a amendamentelor din 2014 la aceasta;
– autorizare şi verificare a agenţiilor de recrutare şi plasare pentru respectarea prevederilor MLC 2006 și amendamentelor din 2014 la aceasta;
– implicare în repatrierea tuturor navigatorilor români în caz de abandon.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Text proiect
Anexa
Atasamente
Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții “Port Brăila – Lucrări de infrastructură portuară a sectorului portuar al frontului de operare la Dunăre, adiacent molului”
Data publicării: 02.03.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.03.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Prin realizarea obiectivului de investiții :
· va crește capacitatea de operare a Portului Brăila prin modernizarea și reabilitarea danelor, conform volumului actual și previzionat al cereri;
· va crește calitatea serviciilor oferite operatorilor și transportatorilor portuari prin dezvoltarea și modernizarea infrastructurii utilitare a portului;
· se vor crea premisele pentru atragerea de investiții private în Portul Brăila și creșterea traficului de mărfuri derulat prin port;
operarea navelor se va face în condiții de siguranță și eficiență
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Text proiect
Atasamente
Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii privind modificarea și completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerințelor tehnice pentru navele de navigație interioară
Data publicării: 02.03.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.03.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Ordinul ministrului transporturilor nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 844 din 4 octombrie 2018 a transpus Directiva (UE) 2016/1629 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 septembrie 2016 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, de modificare a Directivei 2009/100/CE şi de abrogare a Directivei 2006/87/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 252 din 16 septembrie 2016, aşa cum a fost amendată prin Directiva delegată (UE) 2018/970 a Comisiei din 18 aprilie 2018 de modificare a anexelor II, III şi V la Directiva (UE) 2016/1.629 a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 174/15 din 10 iulie 2018.
Ulterior acest ordin a fost modificat şi completat urmare a amendării în mod repetat a Directivei (UE) 2016/1629.
Comitetul european pentru elaborarea de standarde în domeniul navigației interioare (CESNI), instituit la 3 iunie 2015 în cadrul Comisiei Centrale pentru Navigația pe Rin (CCNR), cu scopul de a elabora standarde tehnice pentru căile navigabile interioare în diverse domenii, în special în ceea ce privește navele, tehnologia informației și echipajul, a adoptat, un nou standard european de stabilire a cerințelor tehnice pentru navele de navigație interioară, standardul ES-TRIN 2021/1.
De asemenea, urmare a comunicărilor diverselor state membre ale Uniunii Europene a fost actualizată lista căilor navigabile interioare ale Uniunii. Prin urmare, Directiva (UE) 2016/1629 a trebuit modificată în consecință.
Astfel, a fost publicat Regulamentul delegat (UE) 2021/1308 al Comisiei din 28 aprilie 2021 de modificare a anexelor I și II la Directiva (UE) 2016/1629 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește modificarea listei căilor navigabile interioare ale Uniunii și a cerințelor tehnice minime aplicabile construcțiilor navale.
Acest regulament menţionează la art. 2 necesitatea aplicării noi ediţii a standardului tehnic ce conţine cerinţe tehnice pentru navele de navigaţie interioară ES-TRIN 2021.
Ca modificări mai importante introduse prin standardul ES-TRIN 2021/1 faţă de ediţia anterioară sunt modificarea reglementărilor privind distanța de siguranță, bordul liber și scările de pescaj, stingătoarele portabile, uşile încăperilor de locuit, echipamentul navelor de agrement, încăperile de maşini la navele de pasageri, coborârea celor două praguri ale nivelului de zgomot pentru o navă aflată în voiaj sau staţionară, utilizarea echipamentului personal de protecție auditivă, introducerea reglementărilor referitoare la bateriile litiu-ion, alimentarea cu gaz natural lichefiat (GNL), recunoașterea unei ancore speciale cu masă redusă, clarificările privind valabilitatea certificatului Uniunii pe Rin, actualizarea referințelor la standardele europene și internaționale şi a prevederilor tranzitorii.
Ținând seama de prevederile art. 2 din Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului de aderare a României la Uniunea Europeană, devine necesară introducerea în legislaţia română a prevederilor acestui regulament.
Prin acest proiect de act normativ se va abroga Anexa nr. 1 a OMT nr. 1472/2018, în continuare aplicându-se Anexa I a Regulamentului delegat (UE) 2021/1308 și se va modifica Anexa nr. 2 a OMT nr. 1472/2018 cu amendamentele ES-TRIN 2021/1 ce au fost adoptate la 28 octombrie 2021 de către CESNI ca și ”Sumarul modificărilor aduse cerințelor tehnice pentru navele de navigație interioară incluse în proiectul ES-TRIN 2021”, ce au fost publicate pe site-ul CESNI.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Text proiect
Atasamente
Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea Anexei nr.1 la Hotărârea Guvernului nr. 185/1994 privind acordarea alocației de hrană zilnice pentru personalul navigant și auxiliar îmbarcat pe nave
Data publicării: 01.03.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.03.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
În conformitate cu prevederile art.71, alin.(1) al Ordonanței Guvernului nr.42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, personalul navigant și auxiliar ambarcat pe nave are dreptul la o alocație de hrană zilnică.
Personalul ambarcat pe nave beneficiază de alocație zilnică de hrană conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.185/1994 privind acordarea alocației de hrană zilnice pentru personalul navigant și auxiliar îmbarcat pe nave. Cuantumul alocației zilnice de hrană a fost modificat prin Hotărârea Guvernului nr.598/1997, Hotărârea Guvernului nr. 217/2005, Hotărârea Guvernului nr. 1068/2013 și Hotărârea Guvernului nr.437/2018.
În prezent se acordă:
– 42,38 lei/zi pentru personalul ambarcat pe nave maritime de transport de mărfuri și de călători, nave maritime de cercetare, tancuri petroliere, de transport fluvial, platforme de foraj și extracție maritime, nave de pescuit maritime, nave fluviale cu propulsie de transport de mărfuri și de călători, tancuri propulsate de bunkeraj, drăgi fluviale și maritime, șalande, macarale autopropulsate și nepropulsate, șlepuri, ceamuri, remorchere portuare și pilotine;
-37,80 lei/zi pentru personalul ambarcat pe restul navelor și corpurilor plutitoare nespecificate mai sus, nave de orice categorie, pe timpul cât sunt în conservare, pe timpul iernatului, pe timpul construcției și reconstrucției în țară;
-45,84 lei/zi pentru scafandri.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, salariații de la uscat primesc o alocație individuală de masă sub forma tichetelor de masă. Valoarea tichetului de masă, în luna iulie 2018 era de 15,18 lei, iar conform Legii nr.24/2020 pentru modificarea art.14 din Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, valoarea tichetului de masă a fost majorată la 20 lei începând cu luna aprilie 2020.
Prin similitudine cu drepturile salariaților de la uscat ce primesc tichete de masă, este imperios necesar ca și valoarea alocației de hrană să fie majorată cu același procentaj cu care a fost majorată valoarea tichetului de masă. Se poate observa că valoarea tichetului de masă a fost majorată în perioada iulie 2018 – martie 2022 cu un procent de 32,35%.
Pentru asigurarea numărului de calorii prevăzut în anexa nr.1 la Hotărârea de Guvern nr.185/1994, cu modificările și completările ulterioare, este necesară actualizarea valorii alocației de hrană zilnice cu același algoritm de calcul ce a fost aplicat la majorarea tichetelor de masă.
Alocația de hrană urmează să devină:
– 56,08 lei/zi pentru un număr 157 de persoane ambarcate pe nave maritime de transport de mărfuri și de călători, nave maritime de cercetare, tancuri petroliere, de transport fluvial, platforme de foraj și extracție maritime, nave de pescuit maritime, nave fluviale cu propulsie de transport de mărfuri și de călători, tancuri propulsate de bunkeraj, drăgi fluviale și maritime, șalande, macarale autopropulsate și nepropulsate, șlepuri, ceamuri, remorchere portuare și pilotine;
– 50,03 lei/zi pentru personalul ambarcat pe restul navelor și corpurilor plutitoare nespecificate mai sus, nave de orice categorie, pe timpul cât sunt în conservare, pe timpul iernatului, pe timpul construcției și reconstrucției în țară
– 60,67 lei/zi pentru un număr de 8 scafandri.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Text proiect
Atasamente
Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul maritim internațional pentru mărfuri periculoase (Codul IMDG), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.477(102) a Comitetului de siguranță maritimă din 11 noiembrie 2020
Data publicării: 22.02.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 07.03.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Documente supuse consultarii:
Atasamente
Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime” – S.A. Galați aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii
Data publicării: 17.02.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 28.02.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al societății.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale au fost estimate în creștere în anul 2022 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2021 cu 15,86 %, respectiv cu suma de 3.410,65 mii lei, de la 21.498,45 mii lei (anul 2021) la 24.909,10 mii lei (anul 2022).
Veniturile de exploatare, care reprezintă 98,18% din veniturile totale, au fost estimate în suma de 24.455,30 mii lei, mai mari cu 17,14% decât nivelul preliminat a se realiza în anul 2021.
În anul 2022, cifra de afaceri va creşte cu 12,91%, pe fondul estimării veniturilor din servicii portuare, care vor fi în creștere cu 13,39% față de anul 2021, pe baza aplicării tarifelor portuare, care au fost aprobate de Consiliul de Supraveghere în Domeniul Naval din cadrul Consiliului Concurenței și de Consiliul de Administrație al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați și a creșterii traficului general de mărfuri cu 11,20% față de anul 2021.
De asemenea, cifra de afaceri prevăzută pentru anul 2022, este fundamentată și pe baza contractelor de subconcesionări, închirieri teren, închirieri spaţii, închirieri bunuri proprii aflate în derulare, încheiate pentru anul 2022, unde se estimează o creștere cu 1,59% a veniturilor respective, ca urmare a renegocierii chiriilor aferente terenurilor portuare, conform clauzelor contractuale.
Alte venituri din subvenții pentru investiții, în valoare de 2.556 mii lei, au fost estimate cu 0,60% peste nivelul preliminat a se realiza în anul 2021 și reprezintă cota de amortizare reluată pe venituri pentru investițiile finanțate din alocațiile bugetare, finalizate, receptionate și înregistrate în proprietatea companiei.
Veniturile financiare, care reprezinta 1,82% din veniturile totale, în valoare de 453,80 mii lei, sunt programate în scădere cu 27,03% sub nivelul celor preliminate a se realiza în anul 2021, aceste venituri reprezentând în principal, diferențe favorabile de curs valutar la disponibilitățile din conturile bancare, generate de încasările din prestațiile portuare în valută.
Cheltuielile totale, estimate pentru anul 2022, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2022, fiind estimate la valoarea de 22.434,95 mii lei, mai mari cu 27,83% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2021.
În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare dețin o pondere 99,18% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 0,82%.
Cheltuielile de exploatare, înregistrează o creștere cu 28,30% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 22.249,95 mii lei.
În total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri și servicii, dețin o pondere de 36,08%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” deține o pondere de 1,55%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” deține o pondere de 46,81% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” deține o pondere de 15,56%.
În structură, cheltuielile cu bunuri și servicii au fost programate în anul 2022, în creștere cu 108,84% față de cele preliminate/realizate în anul 2021, respectiv de la 3.844,11 mii lei (anul 2021) la 8.027,93 mii lei (anul 2022).
Cheltuielile cu bunuri și servicii, au fost programate în anul 2022, în creștere faţă de realizările preliminate ale anului 2021, din cauza creșterii prețurilor la combustibil, gaze și energie electrică (creștere cu 198,04% la energie și apă și cu 140,88% la combustibil și gaz). Pe lângă acestea, estimarea creșterii cheltuielilor privind stocurile, a avut în vedere și înlocuirea unor piese de schimb, la mijloacele de transport auto și naval privind asigurarea siguranței în exploatare, achiziționarea unor materiale consumabile necesare efectuării cu forțe proprii a lucrărilor de întreținere la infrastructura portuară, precum și a unor materiale și echipamente de protecție și prevenire a răspândirii virusului COVID-19 în contextul epidemiologic.
Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în valoare de 343,71 mii lei, au fost estimate în creștere cu 11,38% în anul 2022 față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021.
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 10.414,46 mii lei, au fost previzionate în conformitate cu prevederile art.48 alin.(1) lit.a) și b) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 și ale art.9, alin.(1), lit.b) din OG.26/2013.
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.48 din Legea nr.317/2021 pentru aprobarea Bugetului de Stat pe anul 2022, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 9.212,78 mii lei, au fost estimate în creștere cu 7,81%, faţă de suma aprobată în bugetul anului 2021 prin HG nr.978/2021, respectiv mai mare cu 667,41 mii lei, de la 8.545,37 mii lei (anul 2021) la 9.212,78 mii lei (anul 2022).
Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 667,41 mii lei se datorează:
-creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022, cu suma de 555,45 mii lei, așa cum este prevăzut în Scrisoarea cadru nr.464142/10.12.2021, conform cu art.48 alin.(1), lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr.317/2021;
– creșterii salariului minim brut pe țară garantat în plată, în valoare de 51 mii lei, calculat pentru 17 salariați, în conformitate cu art.48 alin.(1), lit. b) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr.317/2021;
– creşterii prevăzute prin acte normative, conform art.48 alin.(1), lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 2022, în baza OUG.111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, în valoare de 60,96 mii lei, pentru două salariate, care au avut în anul 2021, contractul de munca suspendat.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, în valoare de 841,32 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011 cu modicările și completările ulterioare.
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2021, în sumă de 8.545,37 mii lei, nu depășește nivelul celei aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2021, prin HG nr. 978/2021, în valoare de 8.545,37 mii lei.
Alte cheltuieli de exploatare, au fost estimate în scădere în anul 2022, cu 1,88% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2021.
Cheltuielile financiare, în valoare de 185 mii lei, au fost estimate în scădere cu 11,76% fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021.
Rezultatul brut (profit) a fost estimat pentru anul 2022, în valoare de 2.474,15 mii lei, în scădere cu 37,32% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021, ca urmare a creșterii cheltuielilor cu energia electrică, cu combustibilul și gazul, pe de o parte și pe de altă parte în anul 2021, datorită condițiilor hidrometeorologice favorabile, nu a fost necesară efectuarea cheltuielilor cu întreținerea infrastructurii portuare programate.
Profitul brut estimat în anul 2022, asigură o rentabilitate la cifra de afaceri de 12,23%, Compania Națională “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați propunându-şi astfel, să asigure efectuarea cheltuielilor necesare realizării obiectului său de activitate, respectiv menţinerea adâncimilor în danele de operare, punerea la dispoziţie a infrastructurii portuare în condiţii de siguranţă în exploatare.
Repartizarea profitului net al companiei pentru anul 2022, a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001, cu modificările și completările ulterioare și a art. 38,alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare.
În conformitate cu art.30¹ lit. b) din O.G. nr. 22/1999, Compania Națională “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați, are obligaţia de a utiliza peste 50% din totalul veniturilor obţinute din administrarea şi exploatarea structurii de transport naval, care face obiectul concesiunii, pentru întreţinerea, reparaţia, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii.
Sursele de finanţare a investiţiilor, prevăzute pentru anul 2022, în valoare de 110.902,71 mii lei, au fost estimate în creștere cu 229,06% faţă de cele preliminate/realizate în anul 2021 și sunt constituite din:
a) surse proprii în valoare de 8.686,75 mii lei;
b) alocaţii de la buget , in valoare de –1.072 mii lei;
c) fonduri externe nerambursabile POIM, în valoare de 143,96 mii lei.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2022, în valoare de 110.902,71 mii lei, au fost estimate pentru anul 2022, în creștere cu 229,06% față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2021.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au următoarele valori:
– productivitatea muncii crește 16,78 cu %, respectiv de la 138,91 mii lei/persoană la 162,22 mii lei/ persoană;
– numărul de personal, programat la finele anului 2022 de 135 salariați, a fost estimat în scădere cu 6 salariați față de numărul de personal aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, prin HG nr. 978/2021;
– numărul mediu de salariaţi de 135 salariați , a fost estimat în scădere cu 6 salariați față de numărul mrdiu de salariați aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, prin HG nr.978/2021;
– câștigul mediu lunar pe salariat, determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat în anul 2022, se va diminua cu 1,70%, respectiv de la 5.222,24 lei/persoană (anul 2021) la 5.133,51 lei/persoană (anul 2022);
– cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, vor ȋnregistra o creștere cu 10,32% față de cele preliminate/realizate în anul 2021;
– creanţele restante ale anului 2022, au fost estimate în scădere cu 3,90% față de valoarea preliminată/realizată a anului 2021;
– plăţile restante, compania și-a propus să nu înregistreze plăți restante la data de 31.12.2022;
– în anul 2022, indicele de creştere a veniturilor totale este de 15,86% iar indicele de creștere al cheltuielilor totale este de 27,83%;
– pentru anul 2022, se estimează un profit brut în valoare de 2.474,15 mii lei, mai mic cu 37,32% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr.1/07.01.2022 și aprobat de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr.1 din 10.02.2022.
În conformitate cu art.6, alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, a fost supus consultării Sindicatului Liber Dunărea Maritimă Galați.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 308/27.01.2022 și înregistrată sub nr.1002474/28.01.2022
Documente supuse consultarii:
Instrument de motivare
Text Proiect
Anexa