Documente Publice Organizatie

22.11.2022

Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții “Modernizarea canalelor navigabile ale Dunării: Canal Dunăre – Marea Neagră şi Canal Poarta Albă – Midia, Năvodari în vederea creşterii siguranţei navigaţiei”

Data publicării: 18.11.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 29.11.2022

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurtă descriere

În cadrul obiectivului de investiții se vor realiza următoarele lucrări care vor contribui la creșterea siguranței navigației pe CDMN și CPAMN:

CDMN – lucrări de reabilitare și modernizare a biefurilor I și II, cu lucrări noi de consolidare în zona de platou atât pe malul stâng, cât și pe malul drept pe o lungime cumulată de 2050 ml:

· BIEF I – km 0+000 – 4+105 (km 64+410 – 60+305)
· Lucrări de intervenție
· Reabilitarea apărării de mal din anrocamente, la dimensiunile, pantele şi grosimea inițială;
· Reabilitarea drumurilor tehnologice şi de intervenție și a podurilor de pe aceste drumuri, executate peste văile afluente care debușează în canal.
· BIEF II – Sectorul de luncă, între Cernavodă şi Murfatlar km 4+105 – 41+300 (km 60+305 – 23+110)
· Lucrări intervenție
· Refacerea apărării de mal din anrocamente, la dimensiunile, pantele şi grosimea inițială.
· Reabilitarea drumurilor tehnologice şi de intervenție și a podurilor de pe aceste drumuri, executate peste văile afluente care debuşează în canal;
· Lucrări noi
· Extinderea lucrărilor de consolidare existente pe malul drept din zona km 30 + 430 (km 33+980) prin realizarea unui zid de sprijin din beton armat, cu lungimea cumulată de 40 m, fundat pe piloţi foraţi.
· Montarea fibrei optice într-o canalizație executată pe malul drept.
· BIEF II – Sectorul de platou, între Murfatlar si Agigea – km 41+300 – 62+400 (km 23+110 – 2+010)
· Lucrări intervenție
· Reabilitarea şi finalizarea lucrărilor de drenare, colectare, dirijare şi evacuare controlată în canal a apelor de exfiltrație şi pluviale,
· Reabilitarea drumurilor tehnologice de exploatare şi de intervenție;
· Reabilitarea podurilor de pe drumurile tehnologice peste văile afluente;
· Finalizarea protecției taluzurilor în crete şi calcare cu elemente prefabricate umplute cu piatra sparta si capac din beton
· Refacerea taluzelor afectate de ravene
· Lucrări noi
· Execuţia de noi lucrări de scurgere şi evacuare a apelor pluviale și de exfiltratie (rigole, descărcători verticali, rigole ranforsate);
· Lucrări de captare a izvoarelor prin realizarea de măşti/cordoane drenante sau drenuri transversale;
· Execuție cavalieri pe creasta taluzului (la cota terenului natural)
· Realizarea lucrărilor de consolidare şi susținere a taluzurilor pe zonele instabile sau cu potențial de instabilitate
· Plantare arbuști pe taluzurile canalului
· Drum acces la lucrările noi de consolidare.
· Montarea fibrei optice într-o canalizaţie executată pe malul drept, adiacent drumului tehnologic de la cota 10 mrMB
· Execuția unui pod nou la km 53+030 (km 11+380) mal drept la cota terenului natural peste valea Cumpăna – Potârnichea

CPAMN – lucrări de reabilitare și modernizare a biefurilor I și II cu soluția pentru malurile înalte cu plase ancorate si reabilitarea drumurilor existente cu strat de piatra, si anume:

· Lucrări de intervenție
· Reabilitarea sistemului existent de scurgere si evacuare a apelor prin dezafectarea lucrărilor existente distruse, urmata de execuția lucrărilor noi de scurgere si evacuare a apelor pluviale şi de exfiltrație;
· Reabilitarea apărării de mal din canal;
· Refacerea taluzelor afectate de ravene;
· Reabilitarea drumurilor de acces existente (cu strat din piatra spartă) și a podurilor.
· Lucrări noi
· Lucrări noi de scurgere și evacuare a apelor;
· Execuție cavalier la cota terenului;
· Protecția taluzului în calcar cu plase ancorate;
· Executare lucrări de consolidare conform secțiunilor tip;
· Măști/cordoane drenante, drenuri transversale;
· Amenajare drumuri de acces pe banchetele canalului pentru execuția lucrărilor de consolidare;
· Plantare arbuști pe taluzurile canalului;
· Canalizație fibră optică.

Înainte de începerea lucrărilor pe cele două canale, se va realiza o operațiune de pregătire a amprizei lucrărilor prin eliminarea vegetației crescute pe taluzurile canalelor, din văile afluente care debuşează în canale şi de pe celelalte lucrări (drumuri, şanțuri, rigole), curățire de crengi și alte depuneri (gunoaie), etc, strângerea acestora în grămezi, încărcarea lor şi transportul într-un depozit autorizat.
Pe toată lungimea aferenta Biefului I si Biefului II se propun lucrări pentru restabilirea secțiunii proiectate inițial a celor două canale, respectiv se propune realizarea lucrărilor de eliminare a obstacolelor din cuneta canalului și curățarea materialului din canal pentru asigurarea adâncimii de navigație corespunzătoare pentru nave/convoaie.
Lucrările pentru restabilirea secțiunii proiectate inițial a canalului se vor executa sub nivelul apei pentru obținerea formei geometrice proiectate a canalului si vor consta în excavații realizate cu utilaje specifice lucrului la apă.

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

Instrument motivare
Textul complet al proiectului actului respectiv

https://www.mt.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/4266-hg18112022dtn

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
15.11.2022

Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru modificarea Anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 527/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind cerinţele minime de pregătire, precum şi condiţiile de obţinere a certificatelor internaţionale de conducător de ambarcaţiune de agrement

Data publicării: 11.11.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 24.11.2022

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurtă descriere

La nivel european, o importanță deosebită este acordată reglementărilor privind siguranța navigației, prevenirea poluării şi a pierderii de vieţi omeneşti în transporturile navale, precum și modul de pregătire, perfecţionare şi certificare a celor implicați în această activitate. În acest scop Uniunea Europeană prin organismele sale cu rol în activitatea legislativă elaborează și monitorizează modul de aplicare a legislației din acest domeniu.

O atenție deosebită este acordată activității desfășurate de ambarcațiunile de agrement, în principal în ceea ce privește modalitatea de desfășurare și acordarea certificatelor internaționale de conducător de ambarcațiune de agrement, condițiile de certificare și pregătire a celor care desfășoară astfel de activități în sectorul maritim, dar mai ales pe apele navigabile interioare. Acest lucru se datorează faptului că în general căile de navigație interioară deservesc cu preponderență transportul fluvial de mărfuri și pasageri, ambarcațiunile de agrement putând deveni, în absența unor reglementări clare și stricte, un adevărat pericol atât pentru navigația pe căile navigabile interioare, dar și pentru navigația din sectorul maritim.

Prin Rezoluţia nr. 40/1998 cu titlul Certificat internaţional pentru conducătorii ambarcaţiunii de agrement, a Grupului de lucru privind transportul pe ape interioare din cadrul Comitetului pentru Transporturi Interioare al Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite, adoptată la Geneva la 16 octombrie 1998, se stabilesc principii de bază privind certificarea conducătorilor de ambarcațiuni pentru navigația pe căile navigabile interioare.

Reglementările Rezoluției nr. 40/1998, astfel cum a fost amendată, au fost preluate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 527/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind cerinţele minime de pregătire, precum şi condiţiile de obţinere a certificatelor internaţionale de conducător de ambarcaţiune de agrement.

În vederea atingerii obiectivelor digitale recomandate de Uniunea Europeană, pentru stocarea fără pierderi de informații, dar și pentru sporirea siguranței în identificarea certificatelor eliberate sub formă de carduri, se impune introducerea obligativității menționării codului QR pe certificatele internaționale de conducător de ambarcațiune de agrement, prin modificarea anexei nr. 3 ”Modelul de certificat internațional de conducător de ambarcațiune de agrement” la OMT nr. 527/2016.”

În vederea creșterii gradului de siguranță a navigației, este necesar a fi limitată perioada de valabilitate a certificatelor internaționale de conducător de ambarcațiune de agrement la 10 ani din momentul emiterii, conform OMT nr. 527/2016 valabilitatea certificatului internațional de conducător de ambarcațiune de agrement este nelimitată.

Totodată, pentru asigurarea siguranței navigației în acest sector de activitate, se impune stabilirea vârstei de 16 ani, ca vârstă minimă necesară conducerii ambarcațiunilor de agrement cu putere a motorului de până la 3,68 kW/5 CP, utilizate numai pe căile navigabile interioare. În acest sens, se urmărește și corelarea cu prevederile art. 73 (1) din Ordinul ministrului transporturilor nr. 1079/2014 pentru stabilirea procedurilor privind evidența şi înmatricularea ambarcațiunilor de agrement, condițiile tehnice şi încadrarea cu personal navigant a acestora și avizarea operatorilor economici pentru desfășurarea activităților de agrement nautic, potrivit căruia:

”Toate ambarcaţiunile de agrement propulsate cu motor şi/sau cu vele, cu excepţia celor propulsate prin forţa umană, sau a celor cu motor P < 3,68 kw utilizate numai pe căile navigabile interioare, trebuie să fie conduse numai de persoane ce deţin un certificat internaţional de conducător de ambarcaţiune de agrement corespunzător zonei de navigaţie, eliberat în conformitate cu prevederile legale în vigoare.”. De asemenea, se propune ca Autoritatea Navală Română să transfere competențe căpităniilor zonale/căpităniilor de port în ceea ce privește organizarea examenelor în vederea emiterii certificatelor internaționale de conducător de ambarcațiune de agrement, precum emiterii acestora. Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include: - Instrument motivare
Textul complet al proiectului actului respectiv
Anexa

https://www.mt.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/4251-omti11112022dtn

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
15.11.2022

Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea Regulamentului privind forma, însemnele specifice, modul de acordare și durata de folosință a uniformelor și a echipamentului de protecție sau de lucru pentru personalul Autorității Navale Române

Data publicării: 11.11.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 24.11.2022

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurtă descriere

Autoritatea Navală Română, denumita în continuare ANR, a fost înființată prin Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aprobată prin Legea 412/2002, ca instituție publica cu finanțare extrabugetară.

Autoritatea Navală Română este organizată și funcționează potrivit prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 1133/2002 privind organizarea si funcționarea Autorității Navale Române, fiind autoritate centrală de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în domeniul siguranței navigației și al securității navelor.

Potrivit prevederilor articolul 9 alin. (4) din Hotărârea de Guvern nr. 1133/2002 privind organizarea si funcționarea Autorității Navale Române, ”personalul Autorității Navale Române poartă în timpul serviciului uniforma de serviciu, cu gradele și însemnele specifice, sau, după caz, echipamentul de protecție ori de lucru, care se atribuie în condițiile legii”, urmând ca forma, însemnele specifice, modul de acordare și durata de folosință a uniformelor și a echipamentului de protecție sau de lucru, să fie stabilite potrivit articolul 9 alin. (5) din Hotărârea de Guvern nr. 1133/2002, prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

Întrucât s-a apreciat că reglementările actuale, în special cele referitoare la structura, culorile, designul elementelor de uniformă și condițiile de acordare ale acestora nu mai corespund tendințelor, anduranței și eticii actuale și urmărind totodată respectarea sugestiilor primite din partea personalului ANR, au fost inițiate prevederi legislative noi care să modifice și să completeze situația prezentă.

De asemenea, au fost introduse prevederi referitoare la compunerea, portul, modul de acordare și însemnele specifice ale echipamentului de protecție ori de lucru, care se atribuie personalului ANR, conform atribuțiilor prevăzute în fișa postului, în condițiile legii.

O altă motivație care a stat la baza elaborării prezentului proiect de ordin reprezintă coroborarea considerentelor legislative privind evitarea elementelor de diferențiere între atribuții și grade considerate cu potențial de risc discriminatoriu, în sensul stabilirii unei mai juste și nediscriminatorii diferențieri între personalul ANR cu atribuții de inspecție și control privind siguranța navigației și personalul ANR fără atribuții de inspecție și control privind siguranța navigației.

Având în vedere cele de mai sus, am elaborat alăturatul proiect de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii, pentru aprobarea Regulamentului privind forma, însemnele specifice, modul de acordare și durata de folosință a uniformelor și a echipamentului de protecție sau de lucru pentru personalul Autorității Navale Române.

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

Instrument motivare
Textul complet al proiectului actului respectiv
Anexa

https://www.mt.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/4252-omti11112022dtn-2

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
15.11.2022

Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru modificarea anexelor nr. 1-4 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 444/2018 privind aprobarea tarifelor pentru activitățile și operațiunile specifice desfășurate sau pentru activitățile efectuate în legătură cu acestea de către Autoritatea Navală Română

Data publicării: 11.11.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 24.11.2022

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurtă descriere

Autoritatea Navală Română, organul tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin care acesta îşi exercită funcţia de autoritate de stat în domeniul siguranţei navigaţiei, percepe tarife stabilite prin ordin al ministrului pentru activităţile şi operaţiunile specifice desfăşurate sau pentru activităţile efectuate în legătură cu acestea, în conformitate cu prevederile art. 7 alin.(1) din HG nr. 1133/2002 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Navale Române.

Transpunerea legislaţiei Uniunii Europene în legislaţia naţională impune redimensionarea politicii tarifare practicate de Autoritatea Navală Română şi introducerea de tarife noi pentru prestarea de noi activităţi şi operaţiuni specifice.

În contextul creșterii prețurilor la energie, combustibil și a ridicării costurilor de achiziționare a tipizatelor, furniturilor, aparatură birotică, echipamente de protecție, etc., tarifele din anexele 1 – 4 au fost majorate.

Analizând evoluția indicelui prețurilor de consum (IPC) în perioada mai 2018 (data OMT 444/2018 aflat în vigoare) și luna august 2022, așa cum sunt prezentate pe site-ul Institutului Național de Statistică, IPC aferent serviciilor s-a majorat cu 20,32%, cel pentru mărfuri nealimentare cu 32,84%, iar cel total cu cca 30% (anexăm situația IPC conform datelor oficiale).

Astfel, tarifele aferente prestațiilor care presupun întocmire, prelucrare, înregistrare, eliberare documente, înscrierea în vederea participării la examenul pentru obținerea de brevete, certificate de capacitate, atestate de recunoaștere și supravegherea navigației și managementul traficului naval în porturi și formalități de sosire plecare, au fost majorate cu 20%, luându-se în considerare costurile privind consumabilele, precum și cele cu energia.

Tarifele aferente prestațiilor care presupun deplasarea personalului ANR, de exemplu cele aplicate inspecțiilor și supravegherii, precum inspecția în vederea emiterii certificatului de conformitate a terminalului de produse petroliere, substanțe lichide nocive și gaze lichefiate, inspecția în vederea emiterii certificatului de gas-free/non gas-free la nave, efectuarea reinspecției la controlul PSC/FSC, activități ISM/ISPS, aprobarea cursurilor organizate de un furnizor de educație, de formare profesionala sau de perfecționare au fost majorate cu 30%, întrucât s-au luat în considerare suplimentar și costurile privind combustibilul, asigurările auto, întreținerea autoturismelor.

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

Instrument motivare
Textul complet al proiectului actului respectiv
Anexa

https://www.mt.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/4253-omti11112022dtn2

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
10.11.2022

Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru publicarea acceptării Liniilor directoare din 2017 referitoare la aspecte suplimentare ale Codului tehnic NOX 2008 privind cerinţele specifice ale motoarelor diesel navale prevăzute cu dispozitive de reducere catalitică selectivă (SCR), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.291(71) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 7 iulie 2017 și pentru publicarea acceptării amendamentelor la Liniile directoare din 2017 referitoare la aspecte suplimentare ale Codului tehnic NOX 2008 privind cerinţele specifice ale motoarelor diesel navale prevăzute cu dispozitive de reducere catalitică selectivă (SCR), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.313(74) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 17 mai 2019

Data publicării: 08.11.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 21.11.2022

Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurtă descriere

Codul Tehnic NOx a intrat în vigoare în temeiul legii și a fost publicat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 216/2007. Acest instrument internațional a fost revizuit de OMI, noul conținut (Codul Tehnic NOx 2008) fiind adoptat prin Rezoluția MEPC.177(58), și publicat prin Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 633/2010.

Ulterior, Codul Tehnic NOx 2008 a mai fost amendat prin Rezoluțiile MEPC.217(63), MEPC.251(66), MEPC.272(69) și MEPC 317(74). Aceste rezoluții sunt intrate în vigoare în temeiul legii și au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin ordine ale ministrului transporturilor.

Experiența acumulată de statele membre ale OMI, exigențele tot mai sporite privind protecția mediului, dar și progresele tehnice continue au condus la concluzia că este necesară o nouă amendare a Codului tehnic NOx 2008.

Astfel, la cea de-a șaptezeci și una sesiune a MEPC a fost adoptată la 7 iulie 2017, Rezoluția MEPC.291(71) privind stabilirea noilor Linii directoare din 2017 referitoare la aspectele suplimentare ale Codului tehnic NOX 2008 privind cerinţele specifice ale motoarelor diesel navale prevăzute cu dispozitive de reducere catalitică selectivă (SCR), iar la cea de-a șaptezeci și patra sesiune a sa, a fost adoptată la 17 mai 2019, Rezoluția MEPC.317(74), care aduce noi amendamente Liniilor directoare din 2017 referitoare la aspecte suplimentare ale Codului tehnic NOX 2008 privind cerinţele specifice ale motoarelor diesel navale prevăzute cu dispozitive de reducere catalitică selectivă (SCR).

Aceste rezoluții fac totodată obiectul prezentului proiect de ordin, înlocuind Rezoluțiile MEPC.198(62) și MEPC 260.(68) adoptate de Comitetul pentru protectia mediului marin la 15 mai 2015 și prin care au fost stabilite amendamentele liniilor directoare din 2011 referitoare la aspecte suplimentare ale Codului tehnic NOx 2008 privind cerințele specifice ale motoarelor diesel navale prevăzute cu dispozitive de reducere catalitică selectivă (SCR) (Rezoluţia MEPC.198(62)).

Prin adoptarea Liniilor directoare din 2017 referitoare la aspecte suplimentare ale Codului tehnic NOx 2008 privind cerințele specifice ale motoarelor diesel navale prevăzute cu dispozitive de reducere catalitică selectivă (SCR), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.291(71) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 7 iulie 2017 și a amendamentelor la Liniile directoare din 2017 referitoare la aspecte suplimentare ale Codului tehnic NOx 2008 privind cerințele specifice ale motoarelor diesel navale prevăzute cu dispozitive de reducere catalitică selectivă (SCR), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.313(74) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 17 mai 2019, încercările ulterioare la bordul navei vor fi în mod inevitabil limitate în ceea ce priveşte amploarea şi precizia, dar ele vor servi la deducerea valorilor parametrilor emisiei şi la confirmarea că motoarele sunt instalate, funcţionează şi sunt întreţinute în conformitate cu specificaţiile producătorului şi că orice reglaje sau modificări nu se abat de la normele de emisie stabilite de către producător la încercarea şi certificarea iniţială.

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

Instrument motivare
Textul complet al proiectului actului respectiv
Anexa, Anexa

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
11.10.2022

Proiectul de Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorilor de inventar a bunurilor aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV, unitate aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prevăzute în anexa nr. 16 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului

Data publicării: 10.10.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 21.10.2022

Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurtă descriere

Proiectul de act normativ se referă la:
– Actualizarea valorii de inventar a bunurilor imobile proprietate publică a statului aflate în administrarea Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV (Anexă), ca urmare a acțiunii de reevaluare efectuată de MANAGEMENT CONSULTING SOLUTIONS SRL CONSTANȚA, ale căror rezultate au fost consemnate în Procesul-Verbal de predare primire a Raportului de evaluare a imobilelor (construcții și terenuri) nr. 21/20.01.2022.

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

Instrument motivare
Textul complet al proiectului actului respectiv
Anexa

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/4186-hg10102022dapsi

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
07.10.2022

Proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime ”– S.A. Constanța, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

Data publicării: 06.10.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 17.10.2022

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurtă descriere

Indicatorii economico – financiari prevăzuți în bugetul de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime ” – S.A. Constanța au fost fundamentați pe baza execuției bugetare, realizată la data de 30.06.2022 și a necesarului de resurse programate pentru trimestrele III și IV ale anului 2022.

Pentru anul 2022, prin Hotărârea Guvernului nr. 387/2022 a fost aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli inițial pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime”–S.A. Constanța, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în care veniturile totale au fost estimate în valoare de 489.931 mii lei, cheltuielile totale în valoare de 388.409 mii lei și rezultatul brut (profitul) în valoare de 101.522 mii lei.

Comparativ cu indicatorii economico – financiari aprobați în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022 prin HG nr. 387/2022, în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, se propune modificarea în structură a cheltuielilor de exploatare, respectiv majorarea cheltuielilor cu personalul și diminuarea cheltuielilor cu bunuri și servicii, în condițiile în care veniturile totale în valoare de 489.931 mii lei, cheltuielile totale în valoare de 388.409 mii lei, rezultatul brut (profitul) în valoare de 101.522 mii lei și valoarea dividendelor cuvenite bugetului de stat în valoare de 19.006 mii lei, vor ramâne la aceeași valoare ca cea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr.387/2022.

Cheltuielile totale în valoare de 388.409 mii lei, au fost estimate la aceeasi valoare ca cea aprobata în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 prin HG nr.387/2022.

În structura cheltuielilor totale, cheltuielile de exploatare dețin o pondere 98,87% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 1,13%.

În structura cheltuielilor de exploatare în valoare de 384.027 mii lei, cheltuielile cu personalul în valoare de 143.591 mii lei, dețin o pondere de 37,39% iar celelalte cheltuieli de exploatare, respectiv cheltuielile cu bunuri și servicii, cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate și alte cheltuieli de exploatare, în valoare totală de 240.436 mii lei, dețin o pondere de 62,61%.

Cheltuielile cu personalul în valoare de 143.591 mii lei, au fost estimate în creștere cu 14,29%, respectiv cu suma de 17.959 mii lei față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin HG nr.809/2021.

Cheltuielile de natură salarială în valoare de 133.536 mii lei, au fost estimate în creștere cu 12,60%, respectiv cu suma de 14.938 mii lei față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin HG nr.809/2021.

La fundamentarea indicatorului „Cheltuieli de natură salarială” prevăzut în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pentru anul 2022, s-a avut în vedere nivelul cheltuielilor de natură salarială aprobat pentru anul 2021, prin HG nr. 809/2021, în valoare de 118.598 mii lei, nivelul sumelor reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022, stabilit în „Prognoza de vară 2022, elaborată de Comisia Națională de strategie și prognoză, privind proiecția principalilor indicatori macroeconomici pentru perioada 2022-2026 și încadrarea în prevederile art. 48, alin. (1) litera a) din Legea bugetului de stat pe anul 2022, nr. 317/28.12.2021, cu modificările și completările ulterioare, astfel:

– creșterea cheltuielilor de natură salarială cu suma de 14.938 mii lei aferentă indicelui mediu de creștere a prețurilor de 12,6%, prognozat pentru anul 2022, așa cum a fost stabilit în „Prognoza de vară 2022, elaborată de Comisia Națională de strategie și prognoză, privind proiecția principalilor indicatori macroeconomici pentru perioada 2022 – 2026, conform art. 48 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, cu modificările și completările ulterioare.

În categoria celorlalte cheltuieli de exploatare, respectiv, cheltuieli cu bunuri și servicii, cheltuieli cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate și alte cheltuieli de exploatare, în valoare totală de 240.436 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 201.341 mii lei, au fost estimate în scădere cu 3,53%, respectiv cu suma de 7.360 mii lei, fata de nivelul aprobat in bugetul de venituri și cheltuieli initial pe anul 2022 prin HG nr.387/2022.

Rezultatul brut (profitul ) în valoare de 101.522 mii lei și valoarea dividendelor cuvenite bugetului de stat în valoare de 19.006 mii lei, au fost estimate la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 387/2022.

Sursele de finanțare a investițiilor în valoare de 217.976 mii lei, propuse în proiectul de buget de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, au fost estimate în creștere cu 3,47%%, respectiv cu suma de 7.311 mii lei, față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 387/2022.

Cheltuielile de investiții programate pentru anul 2022, în valoare de 217.976 mii lei, propuse în proiectul de buget de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, au fost estimate în creștere cu 3,47%%, respectiv cu suma de 7.311 mii lei, față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 387/2022.

Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 au următoarele valori:

– productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2022-legea nr.317/2021, cu modificările și completările ulterioare, în valoare de 470,07 mii lei/persoană, a fost estimată în scădere cu 4,75% față de cea realizată în anul 2021;

– câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2022 – legea nr.317/2021, cu modificările și completările ulterioare, în valoare de 9.287,23lei/salariat, a fost estimat în scădere cu 5,93 față de cel realizat în anul 2021;

– numărul de personal prognozat la finele anului 2022 de 996 salariați, a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin HG nr. 809/2021;

– numărul mediu de salariaţi de 996 salariați a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin HG nr. 809/2021;

– cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale au fost estimate în creștere cu 19,81% față de cele realizate la data de 31.12.2021;

– plăţile restante – compania nu a estimat plăţi restante la data de 31.12.2022;

– creanțele restante, în valoare de 79.900 mii lei au fost estimate la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 prin HG nr. 387/2022;

– indicele de creştere al cheltuielilor de 28,42% este mai mare decȃt indicele de creştere al veniturilor de 7,18%;

– – rezultatul brut (profitul ) în valoare de 101.522 mii lei și valoarea dividendelor cuvenite bugetului de stat în valoare de 19.006 mii lei, au fost estimate la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 387/2022.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime ”– S.A. Constanța, a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime ”– S.A. Constanța, a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Decizia nr. 36393/30.08.2022 și stabilit de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr.7 din 04.10.2022.

În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2022 a fost supus consultării Sindicatului Port Authority Constanța.

Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 3193/33920/02.09.2022 și înregistrată sub nr.1029951/06.09.2022.

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

Instrument motivare
Textul complet al proiectului actului respectiv
Anexa

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/4182-hg06102022dgc

Atasamente

Vezi mai mult Descarca
20.09.2022

Proiectul de Lege privind reorganizarea unor instituții publice care funcționează în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

Data publicării: 19.09.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 28.09.2022

Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurtă descriere

Având în vedere aspectele prezentate la punctul anterior, proiectul de act normativ propune adoptarea de măsuri care să genereze o creștere rapidă a contribuţiei reale a entităților prezentate la îmbunătăţirea parametrilor economiei româneşti şi la echilibrarea bugetului de stat, prin:

1. Înfiinţarea Regiei Autonome ”Autoritatea Rutieră Română”, persoană juridică română, cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, care va funcționa ca regie autonomă de interes public național, sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, prin reorganizarea Autorității Rutiere Române, instituţie publică care se desfiinţează.

Principalele modificări privind înființarea Regiei Autonome ”Autoritatea Rutieră Română”, prevăzute în prezentul proiect de act normativ, vizează următoarele:

Regia Autonomă ”Autoritatea Rutieră Română” se substituie în toate drepturile și obligațiile Autorității Rutiere Române.

Regia Autonomă ”Autoritatea Rutieră Română”, în calitate de organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii va avea ca obiect de activitate:

a. a) exercitarea, atribuțiilor de autoritate competentă în domeniul transporturilor rutiere prevăzute în Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile desemnării și delegării de competene de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii;

b. b) exercitarea, atribuțiilor de autoritate competentă în domeniul gestionării siguranţei circulaţiei pe reţeaua rutieră în condițiile prevăzute in Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, cu modificările și completările ulterioare;

c. c) exercitarea, atribuțiilor de autoritate competentă în domeniul atribuirii electronice și a distribuirii autorizațiilor de transport rutier internațional de marfă, prin preluarea atribuțiilor operatorului SIAE – Autoritatea pentru Digitalizarea României, astfel cum sunt stabilite în Hotărârea Guvernului nr. 1173/2003 privind atribuirea electronică şi distribuirea autorizaţiilor de transport rutier internaţional de marfă;

d. d) exercitarea atribuțiilor de autoritate competentă în domeniul transporturilor rutiere, altele decât cele prevăzute la lit. a) – c), stabilite în sarcina sa prin legi, ordonanțe sau hotărâri ale Guvernului.

Personalul Autorității Rutiere Române va fi preluat de Regia Autonomă ”Autoritatea Rutieră Română”, în condiţiile legii. Până la încheierea contractului colectiv de muncă al Regiei Autonome ”Autoritatea Rutieră Română” personalul prevăzut la alin. (1) va beneficia de drepturile de salarizare şi de celelalte drepturi de personal prevăzute în contractul colectiv de muncă al Autorității Rutiere Române, corespunzătoare posturilor pe care urmează a le ocupa, precum şi de alte drepturi prevăzute în legislaţia în vigoare.

Finanţarea Regiei Autonome ”Autoritatea Rutieră Română” se realizează integral din venituri proprii, fonduri externe nerambursabile și alte surse legal constituite.

Veniturile proprii ale Regiei Autonome ”Autoritatea Rutieră Română” se constituie din:

a. a) efectuarea de activităţi specifice pentru exercitarea atribuțiilor de organism tehnic specializat;

b. b) producerea şi valorificarea unor produse din activităţi proprii şi conexe, închirieri, prestaţii editoriale sau tipografice, exploatarea unor bunuri pe care le au în administrare, precum și alte prestări de servicii;

c. c) fondurile alocate şi/sau rambursate de către organismele Uniunii Europene pentru acoperirea unor cheltuieli aferente îndeplinirii obiectului de activitate.

(3) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Regiei Autonome ”Autoritatea Rutieră Română” se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, la propunerea consiliului de administrație, regia fiind exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare.

Pentru prestarea activităților specifice pentru exercitarea atribuțiilor de organism tehnic specializat, Regia Autonomă ”Autoritatea Rutieră Română” percepe tarife, care se aprobă de către consiliul de administrație al Regiei Autonome ”Autoritatea Rutieră Română”, prin hotărâre, potrivit reglementărilor în vigoare.Tarifele pentru producerea şi valorificarea unor produse din activităţi proprii şi conexe, închirieri, prestaţii editoriale sau tipografice, exploatarea unor bunuri pe care le au în administrare, precum și alte prestări de servicii se aprobă de către consiliul de administrație al Regiei Autonome ”Autoritatea Rutieră Română”, prin hotărâre, potrivit reglementărilor în vigoare.

În scopul eficientizării activității de atribuire electronică şi de distribuire a autorizaţiilor de transport rutier internaţional de marfă, prin preluarea de către Regia Autonomă ”Autoritatea Rutieră Română” a atribuțiilor stabilite pentru Autoritatea pentru Digitalizarea României, se modifică în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 1173/2003 privind atribuirea electronică şi distribuirea autorizaţiilor de transport rutier internaţional de marfă, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

1. Reorganizarea Autorității Feroviare Române – AFER și Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR ca regii autonome cu personalitate juridică distinctă, simplificarea circuitului birocratic, fluidizarea deciziei, independența în ceea ce privește organizarea și procesul decizional, astfel:

· Autoritatea Feroviară Română – AFER, regie autonomă cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, finanțată integral din venituri proprii, prin preluarea activităților și personalului aferent din cadrul Organismului Notificat Feroviar Român – ONFR suplimentar față de activitățile desfășurate în prezent.

· Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, regie autonomă cu rol de autoritate națională de siguranță, cât și preluarea activităților și personalului din cadrul OLFR. având personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii.

Argumente în aplicarea propunerii de reorganizare a celor două instituții:

· În fiecare stat membru al UE există o autoritate națională de siguranță, în majoritatea cazurilor de sine stătătoare sau în cadrul ministerului de resort. Astfel se va elimina ambiguitatea creată de actuala formă de organizare, respectiv de funcționarea unei autorități (de siguranță feroviară-ASFR) în cadrul altei autorități (feroviare-AFER), fiind în același timp independente una de alta și subordonate organizatoric în același timp);

· Toate atribuțiile din statele membre UE privind siguranța feroviară și interoperabilitatea sistemului feroviar sunt exercitate de către autoritățile naționale de siguranță, fapt reieșit din documentele Comisiei Europene emise pentru sistemul de transport feroviar;

· În conformitate cu prevederile art. R17 din Capitolul R4 din Anexa 1 la Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 iulie 2008, privind un cadru comun pentru comercializarea produselor și de abrogare a Deciziei 93/465/CEE a Consiliului, precum și prevederile art. 29 alin. (2) din HG nr. 108/2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, „organismul de evaluare a conformității trebuie înființat în temeiul legislației naționale și trebuie să aibă personalitate juridică”.

Acest nou mod de organizare va conduce la:

a. o activitate mai suplă a acestor două entități reorganizate, care vor avea responsabilitate juridică în activitățile pe care le prestează;

b.

c. activitățile prestate de către AFER și ASFR nu vor conduce la o creștere a tarifelor pentru activitățile prestate, necrescând povara economică pentru operatorii economici din sistemul feroviar și cu metroul;

d. implementarea unei digitalizări a proceselor de depunere și prelucrare a documentelor care vor sta la baza emiterii documentelor specifice de către cele două instituții nou create, inclusiv pentru procesul de tarifare.

e. atribuțiile Organismului de Licențe Feroviare Române – OLFR, inclusiv personalul aferent vor fi preluate și exercitate de către ASFR.

Înființarea Regiei Autonome ”Autoritatea Navală Română”, cu sediul în municipiul Constanţa, incinta Port Constanţa, numărul 1, clădirea Autorităţii Navale Române, ca persoană juridică română de interes public national, sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ce funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, prin reorganizarea Autorității Navale Române, instituţie publică care se desfiinţează.

Potrivit propunerii de act normativ, Regia Autonomă ”Autoritatea Navală Română” se substituie în toate drepturile și obligațiile Autorității Navale Române.

Totodată, prin proiectul de act normativ se dispune că Regia Autonomă ”Autoritatea Navală Română” este organismul tehnic de specialitate care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în domeniul siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor, desemnat să asigure în principal atribuțiile Autorității Navale Române, stabilite prin actele constitutive mai sus menționate.

Menționăm faptul că personalul Autorității Navale Române va fi preluat de Regia Autonomă ”Autoritatea Navală Română”, în condiţiile legii. Până la încheierea contractului colectiv de muncă al Regiei Autonome ”Autoritatea Navală Română” personalul prevăzut la alin. (1) va beneficia de drepturile de salarizare şi de celelalte drepturi de personal prevăzute în contractul colectiv de muncă al Autorității Navale Române, corespunzătoare posturilor pe care urmează a le ocupa, precum şi de alte drepturi prevăzute în legislaţia în vigoare.

În ceea ce privește sursele de finanțare ale Regiei Autonome ”Autoritatea Navală Română”, acestea se constituie din venituri proprii, fonduri externe nerambursabile și alte surse legal constituite.

Pentru activităţile pe care le efectuează în scopul îndeplinirii obligaţiilor ce revin statului în temeiul prevederilor unor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte, Regia Autonomă ”Autoritatea Navală Română” poate primi fondurile necesare acoperirii cheltuielilor, de la bugetul de stat, prin bugetul MTI.

Date fiind specificul activității Regiei Autonome ”Autoritatea Navală Română” și eventualele particularități ale acesteia prin raportare la activitățile desfășurate cu titlu general de alte regii autonome, se propune ca bugetul de venituri şi cheltuieli al acesteia să se aprobe prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, la propunerea consiliului de administrație. Totodată, se propunerea instituirea unei derogări de la aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare.

Prin măsurile propuse, se are în vedere creșterea capacității Regiei Autonome ”Autoritatea Navală Română” de a atrage, utiliza, reține și motiva resursa umană de specialitate, în vederea oferirii de servicii publice mai bune și, totodată, în vederea aducerii la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte în ceea ce privește siguranța navigației și securitatea navei.

III. Prin proiectul de act normativ se propune înființarea Regiei Autonome ”Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV”, denumită în continuare Regia Autonomă ”CERONAV” , ca persoană juridică română de interes public national, sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ce funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, prin reorganizarea Centrului Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV, denumită în continuare CERONAV, instituţie publică care se desfiinţează.

Potrivit propunerii de act normativ, Regia Autonomă ”CERONAV” se substituie în toate drepturile și obligațiile CERONAV.

Totodată, prin proiectul de act normativ se dispune că Regia Autonomă ”CERONAV” este organismul tehnic de specialitate care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în domeniul pregătirii profesionale şi perfecţionării personalului navigant, desemnat să asigure în principal atribuțiile CERONAV, stabilite prin actele constitutive mai sus menționate.

Menționăm faptul că personalul CERONAV va fi preluat de Regia Autonomă ”CERONAV”, în condiţiile legii. Până la încheierea contractului colectiv de muncă al Regiei Autonome ”CERONAV” personalul prevăzut la alin. (1) va beneficia de drepturile de salarizare şi de celelalte drepturi de personal prevăzute în contractul colectiv de muncă al CERONAV, corespunzătoare posturilor pe care urmează a le ocupa, precum şi de alte drepturi prevăzute în legislaţia în vigoare.

În ceea ce privește sursele de finanțare ale Regiei Autonome ” CERONAV”, acestea se constituie din venituri proprii, fonduri externe nerambursabile și alte surse legal constituite.

Prin măsurile propuse, se are în vedere creșterea capacității Regiei Autonome ”CERONAV” de a atrage, utiliza, reține și motiva resursa umană de specialitate, în vederea creșterii calității sistemului de pregătire profesională și perfecționare a personalului navigant și, totodată, în vederea oferirii de servicii publice mai bune.

Pentru toate Regiile create prin transformarea Autorităților menționate din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii propunem aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli prin Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, având în vedere independența, flexibilitatea și adaptabilitatea la condițiile concrete ale pieței financiare și de transport.

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
· Instrument motivare
· Textul complet al proiectului actului respectiv

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/4149-l19092022dtndtfdtr

Atasamente

Vezi mai mult Descarca