Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții “Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța – etapa a II-a”
Data publicării: 31.08.2023
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 06.09.2023
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Prin realizarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța – etapa a II-a, CN APM SA Constanța va îndeplini următoarele obiective:
- asigurarea condițiilor optime pentru exploatare și mentenanță;
- creșterea gradului de siguranță în alimentarea consumatorilor;
- reducerea consumului propriu tehnologic (CPT);
- dezvoltarea sistemului SCADA care oferă posibilitatea conducerii prin dispecer a instalațiilor electrice;
- up-gradarea și extinderea sistemelor de telegestiune a energiei electrice existente care va permite monitorizarea tuturor sistemelor de măsurare a consumurilor de energie electrica activă, reactivă (inductivă și capacitivă) precum și putere electrică pe liniile electrice și la toți consumatorii de energie electrică din zona Portului Constanța.
Pentru realizarea obiectivului de investiții, se prevăd următoare lucrări principale:
- Modernizarea posturilor de transformare existente, aflate în gestiunea CN APM SA Constanța: echipamente de medie tensiune și joasă tensiune, construcții civile (după caz);
- Construirea de posturi de transformare noi pentru alimentarea consumatorilor la nivel de tensiune 0,4 kV, în zonele în care rețeaua de distribuție este slab dezvoltată și/sau puncte de conexiuni noi (în continuare “posturi de transformare”), necesare alimentării în perspectivă a unor mari consumatori de energie și de posturi de transformare noi de 20/6 kV pentru alimentarea consumatorilor care vor utiliza în continuare 6 kV la echipamentele proprii (utilaje de operare, poduri descărcătoare);
- Provizorate ce vor fi realizate în vederea asigurării continuității în alimentarea cu energiei electrică a consumatorilor;
- Sistematizarea și trecerea rețelei de cabluri de distribuție de la tensiunea de 6 kV la 20 kV aferentă posturilor de transformare ce fac obiectul proiectului, în port Constanța Nord și sistematizarea, înlocuirea și extinderea rețelei de cabluri existente de 20 kV aferentă posturilor de transformare ce fac obiectul proiectului, în zona Port Sud (Agigea);
- Modernizarea și realizarea de prize de cheu alimentate din posturile de transformare proiectate/modernizate, inclusiv înlocuirea/prevederea cablurilor de joasă tensiune aferente;
- Modernizarea și extinderea rețelei de distribuție joasă tensiune existentă;
- Execuția de lucrări în Stațiile de transformare Port III (trecerea de la 6 kV la 20 kV prin înlocuirea celulelor și cablurilor, înlocuire sau menținere transformatoare de putere, înlocuire transformatoare servicii proprii și grupuri tratare neutru), Port IV (modificare destinații celule 20 kV) și Port VI (extindere bare colectoare și montarea de noi celule de 20 kV în spațiile de rezervă);
- Lucrări de modernizare și extindere a iluminatului stradal și din zonele operaționale;
- Înlocuire sau montare de paratrăsnete, inclusiv refacerea instalațiilor de legare la pământ pentru clădiri aparținând CN APM SA;
- Montarea de surse regenerabile, inclusiv stații de încărcare vehicule electrice;
- Dispecerizarea funcționării sistemului electroenergetic din zona de Nord a Portului Constanța și din zona Port Sud (Agigea), prin dezvoltarea/reconfigurarea sistemului SCADA centralizat, care este în curs de implementare în cadrul etapei I de modernizare a rețelei de distribuție a energiei electrice;
- Modernizarea și extinderea sistemelor existente de telegestiune a consumurilor de energie electrică pentru posturile de transformare ce fac obiectul proiectului;
- Lucrări de construcții aferente lucrărilor de mai sus.
Lucrările propuse vor asigura o soluție funcțională, dar și cu posibilitate de extindere în vederea continuării investițiilor pe proiecte separate
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Modernizare și extindere infrastructura de alimentare cu apă și canalizare în Portul Constanța”
Data publicării: 31.08.2023
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 06.09.2023
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Prin realizarea lucrărilor de modernizare și extindere infrastructura de alimentare cu apă și canalizare în Portul Constanța, CN APM SA Constanța va asigura consumatorului de apă următoarele:
> apă potabilă de calitate;
> apă potabilă furnizată la parametrii tehnici impuși pentru presiune și debit de care are nevoie operatorul portuar.
> apă pentru asigurarea funcționării echipamentelor sau instalațiilor PSI;
> apă furnizată fără întreruperi.
Pentru realizarea obiectivului de investiții, se prevăd următoarele lucrări principale:
- Lucrări noi:
- Sistemul de alimentare cu apă (rețele noi):
1.1. Rețea de alimentare cu apă: 20.300 ml.;
1.2. Puț forat: 1 buc.;
1.3. Stație de tratare: 1 buc;
1.4. Stații de pompare: 3 buc;
1.5. Stație de clorinare: 1 buc;
1.6. Rezervor metalic suprateran: – 1buc. – 1.000 mc;
– 1 buc. – 500 mc.
1.7. Supratraversare Pod Agigea – 527 ml.
- Sistemul de canalizare pluvială:
2.1. Rețea de canalizare pluvială – 3.100 ml.;
2.2. Stație de epurare ape uzate – 1 buc;
- Sistemul de canalizare menajeră:
3.1. Conducte de refulare ape uzate – 2.800 ml;
3.2. Conducte de canalizare ape uzate curgere liberă – 3.200 ml;
3.3. Stații de pompare ape uzate cu construcție supraterană – 5 buc;
3.4. Stații de epurare – 2 buc.
- Reabilitare sistem de apă existent
- Sistem de apă existent – 14.400 ml.
- Rețeaua de canalizare menajeră – 2.000 ml.
- Sistemul pluvial existent –
3.1. Rețele de canalizare pluvială – 14.650 ml.
3.2. Rigole carosabile canalizare pluvială – 2.600 ml;
3.3. Reabilitarea prin cămășuială și torcretare rețele de canalizare pluvială – 7.300 ml.
- Modernizarea sistemului de apă – stații de pompare – 6 buc.
- Modernizarea rețelei de canalizare menajeră – stații de pompare – 3 buc.
Achizitia de utilaje și echipamente specifice – Autovidanjă – 4 buc
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Master planul infrastructurii rutiere și de acces a Portului Constanța – extinderea, modernizarea și reabilitarea drumurilor și pasajelor din Portul Constanța”
Data publicării: 31.08.2023
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 06.09.2023
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Pentru realizarea obiectivului de investiții, sunt prevăzute lucrări la următoarele obiective:
Zona 1: Zona Constanța, Aria 1: Port Vechi
Pasaj Poarta 3:
– lucrări de reparații la nivelul suprastructurii;
– lucrări de reparații la nivelul infrastructurii;
– lucrări de reparații la nivelul elementelor căii;
– lucrări de reparații la nivelul racordărilor cu terasamentele.
(Drum Stadion Pompieri Militari) Drum cămin Poarta 2 – Consal TRADE Pompieri
- demolare / desființare structură existentă + structură rutieră nouă (SRN) flexibilă
Drum cămin Poarta 2 – Clădire SCHENKER
- ranforsarea structurii existente
Drum Poarta 3 bis – Poarta 5 Tr. I
- ranforsarea structurii existente
Drum Poarta 1 – Poarta 1 bis, pe interior
- ranforsarea structurii existente
Zona 1: Zona Constanța, Aria 2: Port Nou
Drum 4b: Drum acces pe Mol V, către Danele 78-79
- demolare / desființare structura existentă + SRN flexibilă
Drum 4e: Rampa acces pasaj la rădăcina molurilor III, IV, V, către Minmetal
- demolare / desființare structură existentă + SRN flexibilă.
Drum 4f: Rampa acces pasaj la rădăcina molurilor III, IV, V, către Dana 64 – Mol V
- ranforsarea structurii existente
Drum 4g: Rampa acces pasaj la rădăcina molurilor III, IV, V, către Dana 53 – Mol IV (FRIAL-CHIMPEX)
- ranforsarea structurii existente
Drum 8a: Drum de acces pasaj Poarta 5, către Danele 31 – 33 – Mol I (TERMINAL CEREALE USA)
- demolare / desființare structură existentă + SRN flexibilă
Drum 9: Drum acces radacina Mol II – Mol III, Petromar – Socep – Umex
- ranforsarea structurii existente
Drum „Deviere Drum 6”
- km 0+000 – km 0+680
- demolare / desființare structură existentă + SRN flexibilă
- km 0+680 – km 1+416
- ranforsarea structurii existente
Drum supraveghere perimetral Tr.I – Poarta 5 – Poarta 6
– SRN flexibilă
Drum Poarta 3 bis – Poarta 5 Tr. II
- ranforsarea structurii existente
Zona 1: Zona Constanța, Aria 3: Fluvio-maritimă
Drum 10a: Drum de acces dinspre drumul Poarta 7 – Poarta 6 către Incinerator – Comvex
- demolare / desființare structură existentă + SRN flexibilă
Drum 10 b: Drum de acces Incinerator
- ranforsarea structurii existente
Drum 13 a: Drum de acces Pasaj CF linie Comvex – Danele 100 – 101
– SRN flexibilă
Drum 13 b: Drum de acces Pasaj CF linie Comvex – Danele 102 – 103
- ranforsarea structurii existente
Drum 10: Drum de legătură Poarta 6 – Poarta 7
- ranforsarea structurii existente
Pasaj Poarta 6
– lucrări de reparații la nivelul suprastructurii;
– lucrări de reparații la nivelul infrastructurii;
– lucrări de reparații la nivelul elementelor căii;
– lucrări de reparații la nivelul racordărilor cu terasamentele.
Drum supraveghere perimetral Tr.II – Poarta 8 – Poarta 9
– SRN flexibilă
Drum Dana 98 – Dana 101
– SRN flexibilă
Drum ocolitor D100 – D103
– SRN flexibilă
Zona poarta 8 – operatori economici EMS și COMVEX
– SRN flexibilă
Zona tampon în proximitatea drumurilor 10, 10a și 10b (platformă pentru staționarea vehiculelor în așteptarea intrării la terminalele operatorilor economici)
– SRN fixă
Pasaj peste CF și drumuri locale în zona Poarta 8
– lucrări de reparații la nivelul suprastructurii;
– lucrări de reparații la nivelul infrastructurii;
– lucrări de reparații la nivelul elementelor căii;
– lucrări de reparații la nivelul racordărilor cu terasamentele.
Zona 1: Zona Constanța, Aria 4: Agigea
Drum de acces Poarta 10 – Pasaj CF Romtrans
- ranforsarea structurii existente
Drum de acces Mol IS – Romtrans, din drumul de acces Poarta 10
- ranforsarea structurii existente
Drum acces Incinta CSCT până la parcare TIR-uri
- ranforsarea structurii existente
Pasaj rutier denivelat “Vasile Pistolea”
– lucrări de reparații la nivelul suprastructurii;
– lucrări de reparații la nivelul infrastructurii;
– lucrări de reparații la nivelul elementelor căii;
– lucrări de reparații la nivelul racordărilor cu terasamentele.
Zona 2: Zona Midia
Drum industrial de acces de la DJ226 spre danele 1-8 ale Zonei Midia (zona Midia)
- ranforsarea structurii existente
Drum intersecție drum industrial cu Cheu propus zona MIDIA (zona Midia)
– SRN flexibilă
Sisteme inteligente de transport
- Sistem dinamic de informare a participanților la trafic
- Sistem de supraveghere video a traficului rutier și pietonal
- Sistem pentru identificarea și interpretarea condițiilor atmosferice
- Sistem pentru cântărirea în miscare și clasificarea vehiculelor
- Sistem de tele-comunicații
- Sistemul de iluminat stradal – cu telegestiune
- Centrul de comandă și control
- Sistem de management al parcării
- Aplicație pentru gestionarea accesului în Portul Constanța
Soluții de iluminat public exterior
Drumurile proiectate în incinta Portului Constanța sunt încadrate din punct de vedere luminotehnic, al nivelului de iluminat asigurat, în clasele de iluminat M4 și, respectiv, M5.
În zonele în care drumurile intersectează liniile CF existente, continuitatea rețelei de iluminat se va asigura numai prin foraj subteran dirijat.
În clădirea nou propusă pentru găzduirea unui nou centru de comandă și control, situată în zona Porții 3 bis la bifurcația celor două artere de circulație rutieră din zonă, în dispeceratul energetic, pe o stație de lucru nouă se va instala aplicația de telegestiune. Aplicația va fi de tip cloud și va putea fi accesată de mai mulți clienți cu drepturi acordate de CN APM SA Constanța, conform solicitărilor.
Telegestiunea se realizează prin administrarea fiecărui corp de iluminat prin comunicație GSM.
Soluții de scurgere ape
Pentru colectarea apei pluviale de pe suprafața carosabilă a drumurilor se prevăd rigole carosabile și guri de scurgere pozate la marginea acostamentului/bordurii, din care apa pluvială va fi deversată într-un sistem nou de canalizare îngropat sau în rețeaua existentă. Se propune sistemul de colectare de canalizare cu tuburi PER CLASA B, cu cămine de vizitare dispuse conform standardelor, la maximum 60 m unul de celălalt.
Lucrări hidrotehnice necesare realizării drumului nou Dana 98 – Dana 101
– soluție cu dig –
- Închiderea danei maritime prin prelungirea acesteia cu 165m
- Realizarea unui teritoriu portuar de cca. 21682 mp
Lucrări de consolidare
Pe drumul perimetral dintre Porțile 5 și 6 ale portului Constanța – zona Constanța, în vederea asigurării stabilității platformei rutiere sunt necesare următoarele lucrări:
- Profil tip 1– Zid de sprijin debleu din beton armat ancorat
- Profil tip 2 – Zid de sprijin rambleu din beton armat
Lucrări de construcții civile
- Clădire centru de comandă și control – P+1, suprafață construită Sc = 446,00mp, suprafață desfășurată Sd = 803,00mp.
Clădire toalete – spațiu servicii – suprafață construită Sc =104,90 mp, suprafață utilă Su = 71.81 mp
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 1266/2014 privind aprobarea formei şi conţinutului carnetelor de marinar, brevetelor, certificatelor de capacitate şi atestatelor pentru personalul navigant maritim şi maritim portuar, precum şi a formei şi conţinutului certificatelor de calificare naţională pentru personalul navigant pe căile navigabile interioare
Data publicării: 09.08.2023
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 21.08.2023
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Prin OMT nr. 1266/2014 s-a aprobat forma şi conţinutul carnetelor de marinar, brevetelor, certificatelor de capacitate şi atestatelor pentru personalul navigant maritim şi maritim portuar, precum şi a formei şi conţinutului certificatelor de calificare naţională pentru personalul navigant pe căile navigabile interioare, având în vedere cerințele legislației adoptate în cadrul Organizației Maritime Internaţionale (OMI).
Pentru a veni în întâmpinarea solicitărilor primite din partea personalului navigant maritim, în scopul prevenirii preschimbării carnetului de marinar la intervale scurte de timp, se apreciază necesar suplimentarea numărului de pagini în cazul acestui document de la 28 pagini la 32 pagini.
De asemenea, în scopul asigurării unicității acestor documente, prin acest nou act normativ se introduce ca element de siguranță suplimentar marcajul seriei în partea de sus a primei pagini, cât și în partea de jos a contra coperții de final a fiecărui document, eliminându-se astfel și riscul duplicării acestora.
Având în vedere faptul că implementarea modificărilor și completărilor aduse necesită adaptarea documentelor emise, în scopul asigurării intervalului de timp necesar pregătirii acestora, ANR propune ca intrarea în vigoare a prezentului ordin să se realizeze la 90 de zile de la publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Totodată, documentele emise la data publicării noului act normativ, care necesită preschimbarea, rămân valabile până la data expirării lor, dar nu mai târziu de 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
- Instrument motivare
- Textul complet al proiectului actului respectiv
- Anexa 1, Anexa 2, Anexa 3, Anexa 4
Atasamente
Proiectul de Ordonanță de urgență pentru modificarea şi completarea ordonanței de urgență nr. 60 / 2022 privind stabilirea cadrului instituţional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României din Fondul pentru Modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Data publicării: 09.08.2023
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 21.08.2023
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Prezentul proiect de act normativ actualizează cadrul legislativ național pentru gestionarea fondurilor alocate României din Fondul pentru Modernizare, conform Directivei (UE) 2023/959 de modificare a Directivei 2003/87/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și a Deciziei (UE) 2015/1814 privind înființarea și funcționarea unei rezerve pentru stabilitatea pieței aferentă schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.
Totodată, propunerea de actualizare ale sectoarelor prioritare finanțate din Fondul pentru Modernizare conform Directivei (UE) 959/2023, conduce la modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, în sensul consolidării unui cadru de coordonare eficient între autoritățile publice centrale care să asigure:
– identificarea și prioritizarea nevoilor de investiții din sectoarele relevante dezvoltării României;
– transferul gestionării și coordonării fondurilor către autoritățile publice centrale cu atribuții de specialitate în coordonarea politicilor naționale relevante
– atingerea obiectivelor naționale prin crearea de sinergii între diferitele surse de finanțare și asigurarea complementarității acestora și astfel, reducerea presiunii asupra bugetului de stat
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul internațional al mijloacelor de salvare (Codul LSA), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.459(101) şi Rezoluţia MSC.485(103) ale Comitetului de siguranță maritimă din 13 iunie 2019, respectiv 13 mai 2021
Data publicării: 02.08.2023
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.08.2023
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Organizația Maritimă Internațională (OMI), cu sediul la Londra, activează ca agenție specializată a Organizației Națiunilor Unite și se ocupă cu elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric privind navigația maritimă în apele internaționale. Prin reglementările adoptate, OMI stabilește cerințele minime care se impun navelor comerciale care efectuează voiaje internaționale, privind siguranța navigației, securitatea navelor și a porturilor și protecția mediului, precum și cerințele privind modul de certificare și pregătire a echipajelor ce își desfășoară activitatea la bordul acestora. România a devenit membră a acestei organizații prin Decretul Consiliului de Stat nr. 114/1965 și în această calitate este parte la toate convențiile internaționale majore privind siguranța navigației și prevenirea poluării de către navele maritime.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Codul maritim internațional pentru mărfuri periculoase (denumit în continuare ,,Codul IMDG”) adoptat în 2002 prin Rezoluţia MSC.122 (75) a Comitetului de siguranță maritimă (MSC) al OMI, a devenit obligatoriu în anul 2004, în baza prevederilor Capitolului VII (care vizează transportul mărfurilor periculoase) din Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), convenție la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979.
Scopul Codului IMDG este acela de a asigura efectuarea în condiții de siguranță a transportului pe mare al mărfurilor periculoase sub formă ambalată, a luării măsurilor necesare în cazul producerii unor accidente navale, inclusiv depozitarea mărfurilor în zonele portuare, prin furnizarea de informații actualizate cu privire la proprietățile acestor mărfuri, la riscurile asociate transportului anumitor tipuri de astfel de mărfuri, precum și prin furnizarea de instrucțiuni actualizate cu privire la procedurile corespunzătoare ce trebuie urmate în timpul acestor activități.
Prevederile Codului IMDG sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare adoptate în cadrul sesiunilor MSC, codul fiind amendat ciclic, o dată la doi ani.
Astfel, Codul IMDG, integral amendat prin Rezoluţia MSC.406(96) din 2016, a fost implementat în legislația națională prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.597/2018.
Prin Rezoluţia MSC.442(99) din 24 mai 2018 au fost adoptate noi amendamente la Codul IMDG, implementate în legislația națională prin Ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor nr. 287/2019.
Prin Rezoluţia MSC.477(102) din 11 noiembrie 2020 și prin documentul MSC 102/24/Add.2/Corr.1 al Organizației Maritime Internaționale din 3 februarie 2022 rectificativ, textul existent al Codului IMDG a fost înlocuit integral și implementat în legislația națională prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 275/2022, respectiv prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 568/2022.
La data de 28 aprilie 2022, Rezoluţia MSC.501(105) a adoptat noi amendamente la Codul IMDG, amendamente care figurează în anexa la noua rezoluție.
Aceste amendamente se referă la prevederi generale, definiții și formare, clasificarea mărfurilor periculoase, lista mărfurilor periculoase, dispoziții speciale și exceptări, dispoziții privind utilizarea ambalajelor și cisternelor, proceduri de expediere, construcția și încercarea ambalajelor, containerelor intermediare pentru vrac (ibc-urilor), ambalajelor mari, cisternelor mobile, containerelor cu elemente multiple pentru gaze (megc-urilor) și vehiculelor-cisternă rutiere, prevederi privind operațiunile de transport.
Întrucât la 1 iulie 2023 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor la Codul IMDG adoptate prin Rezoluția MSC.501(105) (prin așa numita procedură de acceptare tacită), respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2024, în conformitate cu prevederile specifice ale Convenției SOLAS 1974 precizate în rezoluție.
În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitatea sa de autoritate de stat, asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale relevante la care România este parte și, implicit, a codurilor cu caracter obligatoriu în baza prevederilor respectivelor convenții.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul maritim internațional pentru mărfuri periculoase (Codul IMDG), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.501(105) a Comitetului de siguranță maritimă din 28 aprilie 2022
Data publicării: 02.08.2023
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.08.2023
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Organizația Maritimă Internațională (OMI), cu sediul la Londra, activează ca agenție specializată a Organizației Națiunilor Unite și se ocupă cu elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric privind navigația maritimă în apele internaționale. Prin reglementările adoptate, OMI stabilește cerințele minime care se impun navelor comerciale care efectuează voiaje internaționale, privind siguranța navigației, securitatea navelor și a porturilor și protecția mediului, precum și cerințele privind modul de certificare și pregătire a echipajelor ce își desfășoară activitatea la bordul acestora. România a devenit membră a acestei organizații prin Decretul Consiliului de Stat nr. 114/1965 și în această calitate este parte la toate convențiile internaționale majore privind siguranța navigației și prevenirea poluării de către navele maritime.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Codul maritim internațional pentru mărfuri periculoase (denumit în continuare ,,Codul IMDG”) adoptat în 2002 prin Rezoluţia MSC.122 (75) a Comitetului de siguranță maritimă (MSC) al OMI, a devenit obligatoriu în anul 2004, în baza prevederilor Capitolului VII (care vizează transportul mărfurilor periculoase) din Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), convenție la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979.
Scopul Codului IMDG este acela de a asigura efectuarea în condiții de siguranță a transportului pe mare al mărfurilor periculoase sub formă ambalată, a luării măsurilor necesare în cazul producerii unor accidente navale, inclusiv depozitarea mărfurilor în zonele portuare, prin furnizarea de informații actualizate cu privire la proprietățile acestor mărfuri, la riscurile asociate transportului anumitor tipuri de astfel de mărfuri, precum și prin furnizarea de instrucțiuni actualizate cu privire la procedurile corespunzătoare ce trebuie urmate în timpul acestor activități.
Prevederile Codului IMDG sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare adoptate în cadrul sesiunilor MSC, codul fiind amendat ciclic, o dată la doi ani.
Astfel, Codul IMDG, integral amendat prin Rezoluţia MSC.406(96) din 2016, a fost implementat în legislația națională prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.597/2018.
Prin Rezoluţia MSC.442(99) din 24 mai 2018 au fost adoptate noi amendamente la Codul IMDG, implementate în legislația națională prin Ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor nr. 287/2019.
Prin Rezoluţia MSC.477(102) din 11 noiembrie 2020 și prin documentul MSC 102/24/Add.2/Corr.1 al Organizației Maritime Internaționale din 3 februarie 2022 rectificativ, textul existent al Codului IMDG a fost înlocuit integral și implementat în legislația națională prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 275/2022, respectiv prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 568/2022.
La data de 28 aprilie 2022, Rezoluţia MSC.501(105) a adoptat noi amendamente la Codul IMDG, amendamente care figurează în anexa la noua rezoluție.
Aceste amendamente se referă la prevederi generale, definiții și formare, clasificarea mărfurilor periculoase, lista mărfurilor periculoase, dispoziții speciale și exceptări, dispoziții privind utilizarea ambalajelor și cisternelor, proceduri de expediere, construcția și încercarea ambalajelor, containerelor intermediare pentru vrac (ibc-urilor), ambalajelor mari, cisternelor mobile, containerelor cu elemente multiple pentru gaze (megc-urilor) și vehiculelor-cisternă rutiere, prevederi privind operațiunile de transport.
Întrucât la 1 iulie 2023 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor la Codul IMDG adoptate prin Rezoluția MSC.501(105) (prin așa numita procedură de acceptare tacită), respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2024, în conformitate cu prevederile specifice ale Convenției SOLAS 1974 precizate în rezoluție.
În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitatea sa de autoritate de stat, asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale relevante la care România este parte și, implicit, a codurilor cu caracter obligatoriu în baza prevederilor respectivelor convenții.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
– Instrument de motivare
– Textul complet al proiectului actului respectiv
– Anexa 1, Anexa 2
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru publicarea acceptării amendamentelor la Protocolul din 1988 privind Convenția Internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare, adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC. 497(105) a Comitetului de siguranță maritimă din 28 aprilie 2022
Data publicării: 23.06.2023
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 04.07.2023
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Una dintre cele mai importante convenții privind siguranța navigației, adoptate de OMI, este Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979. Prevederile Convenției SOLAS 1974 se actualizează și se perfecționează continuu; astfel, prevederile care stabilesc regimul inspecțiilor tehnice la care trebuie supuse navele maritime, inclusiv modelele de certificate prin care se atestă conformitatea navelor cu prevederile respectivei convenții, au fost modificate prin Protocolul din 1988 privind Convenția SOLAS 1974 (Protocolul din 1988 la SOLAS), la care România a aderat prin Ordonanța Guvernului nr. 53/1999, art. 1, aprobată prin Legea nr. 23/2001. Ulterior, Protocolul din 1988 la SOLAS a fost amendat în mai multe rânduri de către OMI prin rezoluții ale Comitetului de siguranță maritimă (MSC).
Ultimele amendamente la Protocolul din 1988 la SOLAS au fost adoptate la sesiunea 105 a MSC prin Rezoluția MSC. 497(105) din 28 aprilie 2022. Prin aceste noi amendamente au fost introduse noi modele ale certificatelor eliberate navelor maritime de către Părțile la Protocolul din 1988 la SOLAS, modele care figurează în apendicele anexei la acest protocol.
Întrucât la 1 iulie 2023 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor la Protocolul din 1988 la SOLAS adoptate prin Rezoluția MSC. 497(105) (prin așa-numita procedură de acceptare tacită), în conformitate cu prevederile specifice ale Protocolului din 1988 la SOLAS, respectiv ale Convenției SOLAS 1974, precizate în rezoluție, respectivele amendamente se consideră acceptate pe plan internațional la data de 1 iulie 2023.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitatea sa de organ de specialitate al administrației publice centrale, ia măsuri de aplicare a convențiilor internaționale și, implicit, a protocoalelor la respectivele convenții, din domeniul său de activitate, la care România este parte.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
– Instrument motivare
– Textul complet al proiectului actului respectiv
– Anexa