Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru publicarea rectificării aduse Rezoluției MEPC.340(77) prin documentul MEPC 77/16/Add.1/Corr.2 al Organizației Maritime Internaționale din 4 noiembrie 2024
Data publicării: 04.02.2025
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 17.02.2025
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară aprobarea sumei cu titlu de despăgubire, în valoare de 36.640,24 lei, pentru o suprafață totală de 108 mp reprezentând un drum, aflat în proprietatea privată a UAT Giurgiu, astfel cum rezultă din anexa nr. 2.
Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Convenția internațională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, așa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta, cunoscută sub abrevierea MARPOL, include în prezent şase anexe şi este principala convenție internaţională privind prevenirea poluării mediului de către nave, atât din cauze care țin de operarea navelor, cât și din cauza unor accidente. România a aderat la MARPOL prin Legea nr. 6/1993.
Anexa VI la MARPOL – Reguli privind prevenirea poluării atmosferei de către nave a fost adoptată prin Protocolul din 1997 privind amendarea Convenției internaționale din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, așa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta. România a aderat la Protocolul din 1997 și implicit a acceptat anexa VI la MARPOL prin Legea nr. 269/2006. Menţionăm că anexa VI la MARPOL aşa cum a fost revizuită prin MEPC.328(76) a fost publicată în legislaţia naţională prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii, nr. 999/2022.
În conformitate cu regula 4 din anexa VI revizuită la MARPOL, Administrația unui stat parte poate permite utilizarea unor metode alternative de conformitate cel puţin la fel de eficace, din punctul de vedere al reducerii emisiilor, ca acelea prevăzute în anexa VI revizuită la MARPOL, inclusiv oricare dintre standardele specificate în regula 14, luând în considerare liniile directoare elaborate de către Organizaţie.
Utilizarea instalaţiilor de epurare a gazelor arse evacuate este considerată o metodă alternativă de conformitate frecvent aplicată în domeniul transporturilor maritime. În 2009, prin rezoluția MEPC.184(59), OMI a adoptat Liniile directoare din 2009 privind instalaţiile de epurare a gazelor arse, iar ulterior, ca urmare a progreselor tehnice continue și exigențelor tot mai sporite privind protecția mediului, aceste linii directoare au fost revizuite în 2015 şi 2021 prin rezoluția MEPC.259(68) și, respectiv, rezoluția MEPC.340(77). Liniile directoare privind instalaţiile de epurare a gazelor arse evacuate adoptate în 2009, 2015 şi 2021 au fost implementate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 139/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 3 martie 2014, cu modificările şi completările ulterioare.
Recent, prin documentul MEPC 77/16/Add.1/Corr.2 al OMI din 4 noiembrie 2024, a fost emisă rectificarea la Rezoluția MEPC.340(77). În consecință, este necesară introducerea în legislația națională a acestei rectificări aduse Rezoluției MEPC.340(77) prin emiterea unui nou ordin al ministrului de publicare a acesteia.
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru publicarea acceptării amendamentelor la Convenția internațională din 1978 privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare și efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), așa cum a fost amendată, adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.540 (107) a Comitetului de siguranță maritimă din 8 iunie 2023
Data publicării: 04.02.2025
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 17.02.2025
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), cu sediul la Londra, activează ca agenţie specializată a Organizaţiei Naţiunilor Unite şi se ocupă cu elaborarea cadrului juridic, tehnic şi organizatoric privind navigaţia maritimă în apele internaţionale. Prin reglementările adoptate, OMI stabileşte cerinţele minime care se impun navelor comerciale care efectuează voiaje internaţionale, privind siguranţa navigaţiei, securitatea navelor şi a porturilor şi protecţia mediului, precum şi cerinţele privind modul de certificare şi pregătire a echipajelor ce îşi desfăşoară activitatea la bordul acestora. România a devenit membră a acestei organizaţii prin Decretul nr. 114/1965 şi în această calitate este parte la toate convenţiile internaţionale majore privind siguranţa navigaţiei şi prevenirea poluării de către navele maritime.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Una dintre cele mai importante convenţii privind siguranţa navei şi a echipajului este Convenţia internaţională privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), la care România a aderat prin Legea nr.107/1992. Prevederile acestei Convenții sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare, adoptate în cadrul sesiunilor Comitetului de siguranță maritimă (MSC) ale OMI; menționăm că toate amendamentele adoptate până în prezent au fost implementate în legislația națională prin acte normative specifice.
În data de 08 iunie 2023, prin Rezoluția MSC.540(107) a Comitetului de siguranță maritimă au fost adoptate noi amendamente la Convenția STCW 1978.
Aceste amendamente constau în adăugarea la paragraful 1 a unei noi definiţii după subparagraful 44 existent:
Definiții și precizări
La paragraful 1, se adaugă următoarea definiție nouă după subparagraful .44 existent:
„.45 Formular original înseamnă un formular în format de hârtie sau în format electronic a oricărui certificat necesar prin Convenție, emis în formatul aprobat de Administrație, cu condiția ca informațiile minime, astfel cum sunt cerute la paragraful 4 al secțiunii A-I/2 din Codul STCW, să fie uşor accesibile.”
Regula I/2
Certificate și atestate
2 Alineatul 11 se înlocuiește cu următorul text, împreună cu nota de subsol asociată:
„11 Sub rezerva prevederilor regulamentului I/10, paragraful 5, orice certificate cerute de convenție trebuie să fie păstrate în formă originală la bordul navei pe care deținătorul execută serviciul la bord. Dacă se folosește un formular electronic *, datele minim necesare trebuie să fie accesibile așa cum este definit de Administrație în conformitate cu Codul STCW, care sunt necesare pentru inițierea unei proceduri de verificare„
_____________________________________________
* Vezi Linii directoare privind certificatele electronice ale navigatorilor (MSC.1/Circ.1665).”
Întrucât la 1 iulie 2024 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor adoptate prin Rezoluția MSC.540(107) (prin așa numita procedură de acceptare tacită), în conformitate cu prevederile specifice ale Convenției STCW 1978 precizate în rezoluție, respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2025.
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul transportului maritim, elaborează și promovează acte normative și norme specifice aplicabile transportului maritim, urmărește aplicarea acestora și asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale la care România este parte.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru publicarea acceptării amendamentelor la Partea A din Codul privind pregătirea, brevetarea/atestarea și efectuarea serviciului de cart (Codul STCW), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.541(107) a Comitetului de siguranță maritimă din 8 iunie 2023
Data publicării: 04.02.2025
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 17.02.2025
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), cu sediul la Londra, activează ca agenţie specializată a Organizaţiei Naţiunilor Unite şi se ocupă cu elaborarea cadrului juridic, tehnic şi organizatoric privind navigaţia maritimă în apele internaţionale. Prin reglementările adoptate, OMI stabileşte cerinţele minime care se impun navelor comerciale care efectuează voiaje internaţionale, privind siguranţa navigaţiei, securitatea navelor şi a porturilor şi protecţia mediului, precum şi cerinţele privind modul de certificare şi pregătire a echipajelor ce îşi desfăşoară activitatea la bordul acestora. România a devenit membră a acestei organizaţii prin Decretul nr. 114/1965 şi în această calitate este parte la toate convenţiile internaţionale majore privind siguranţa navigaţiei şi prevenirea poluării de către navele maritime.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Una dintre cele mai importante convenţii privind siguranţa navei şi a echipajului este Convenţia internaţională privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), la care România a aderat prin Legea nr.107/1992. Prevederile acestei Convenții sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare, adoptate în cadrul sesiunilor Comitetului de siguranță maritimă (MSC) ale OMI; menționăm că toate amendamentele adoptate până în prezent au fost implementate în legislația națională prin acte normative specifice.
Recunoscând importanța stabilirii standardelor de competentă obligatorii detaliate şi a altor prevederi obligatorii necesare să se asigure că întregul personal navigant este educat şi instruit corespunzător, experimentat adecvat, calificat și competent pentru îndeplinirea sarcinilor lor într-o manieră care asigură siguranța vieții, proprietatea și securitatea pe mare precum și protecția mediului marin, în anul 1995, prin Conferința Părților la Convenția STCW 1978, prevederile cuprinse în anexa la respectiva convenție au fost complet revizuite, ocazie cu care s-a introdus în Convenția STCW 1978 obligativitatea respectării noului Cod privind pregătirea, brevetarea/atestarea și efectuarea serviciului de cart (Codul STCW), adoptat la aceeași conferință.
Codul STCW a fost acceptat de România prin art. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 122/2000, aprobată prin Legea nr. 20/2001.
Codul STCW este structurat în două părți: Partea A intitulată „Standardele obligatorii în ceea ce privește dispozițiile din anexa la Convenția STCW”, și, respectiv, Partea B, intitulată „ Recomandări orientative privitoare la prevederile Convenției STCW și ale anexei acesteia” care cuprinde recomandările orientative menite să ajute Părțile la convenție, precum și pe cei implicați în aplicarea sau impunerea măsurilor preconizate de aceasta pentru transpunerea efectivă și deplină a convenției în practică, într-o maniera uniformă.
În data de 08 iunie 2023, prin Rezoluția MSC.541(107) a Comitetului de siguranță maritimă au fost adoptate noi amendamente la Convenția STCW 1978.
Aceste amendamente constau în înlocuirea alineatului (4) din secţiunea A-I/2 Certificate şi atestate cu următorul text „4. Folosind formate care pot fi diferite de cele stabilite în această secțiune, în conformitate cu regula I/2 alineatul (10), părțile se asigură că, în toate cazurile:
1 toate informațiile referitoare la identitatea și descrierea personală a titularului, inclusiv numele, data nașterii, fotografia și semnătura, împreună cu data la care a fost eliberat documentul, vor fi afișate pe aceeași parte a documentelor;
2 toate informațiile referitoare la capacitatea sau capacitățile în care titularul are dreptul să servească, în conformitate cu cerințele Administrației privind echipajul minim de siguranță, precum și orice limitări, sunt afișate în mod vizibil și ușor de identificat;
3 termenii „față”, „spate” și „verso”, astfel cum sunt menționați în prezentele dispoziții, nu se aplică certificatelor și atestatelor în format electronic; și
4. o stampilă oficială, fotografia și semnătura navigatorului nu sunt necesare pentru certificate și atestate în format electronic.”
Întrucât la 1 iulie 2024 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor adoptate prin Rezoluția MSC.541(107) (prin așa numita procedură de acceptare tacită), în conformitate cu prevederile specifice ale Convenției STCW 1978 precizate în rezoluție, respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2025.
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul transportului maritim, elaborează și promovează acte normative și norme specifice aplicabile transportului maritim, urmărește aplicarea acestora și asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale la care România este parte.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul maritim internațional pentru mărfuri solide în vrac (Codul IMSBC), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.539(107) a Comitetului de siguranță maritimă din 8 iunie 2023
Data publicării: 04.02.2025
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 17.02.2025
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Codul maritim internațional pentru mărfuri solide în vrac (Codul IMSBC) a fost adoptat în anul 2008 prin Rezoluția MSC.268(85) a Comitetului de siguranță maritimă (MSC) al OMI și a devenit obligatoriu, începând cu anul 2011, în baza prevederilor Capitolului VI din Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS 1974), convenție la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979. Scopul acestui cod este acela de a asigura efectuarea în condiții de siguranță a transportului pe mare al mărfurilor solide în vrac și a depozitării acestora, prin furnizarea de informații cu privire la proprietățile mărfurilor solide în vrac, la riscurile asociate transportului anumitor tipuri de mărfuri solide în vrac, precum și de instrucțiuni cu privire la procedurile corespunzătoare ce trebuie urmate în timpul acestor activități.
Codul IMSBC a fost publicat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.177/2014 privind publicarea acceptării Codului maritim internațional pentru mărfuri solide în vrac (Codul IMSBC), adoptat de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.268(85) a Comitetului de siguranță maritimă din 4 decembrie 2008.
Prevederile Codului IMSBC sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare, adoptate în cadrul sesiunilor Comitetului MSC. Astfel în anii 2011, 2013, 2015 2017, 2019 și 2022, prin rezoluțiile MSC.318(89), MSC.354(92), MSC.393(95), MSC.426(98) MSC.462(101) și MSC.500(105), iar amendamentele astfel adoptate au fost acceptate și publicate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.387/2014, Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.518/2014, Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.420/2016, Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.299/2018, Ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor nr. 1.950/2020, Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1.463/2023.
Recent, în anul 2023, prin Rezoluția MSC.539(107), s-au adoptat noi amendamente la Codul IMSBC.
Practic textul Codului IMSBC a fost înlocuit integral cu textul existent în Anexa la Rezoluția MSC.539(107) a Comitetului de siguranță maritimă din 8 iunie 2023.
Întrucât la 1 iulie 2024 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor la Codul IMSBC adoptate prin Rezoluția MSC.539(107) (prin așa-numita procedură de acceptare tacită), în conformitate cu prevederile specifice precizate în rezoluție, respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la data de 1 ianuarie 2025.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitatea sa de organ de specialitate al administrației publice centrale, ia măsuri de aplicare a convențiilor internaționale și a protocoalelor la respectivele convenții, din domeniul său de activitate, la care România este parte, și, implicit, a codurilor cu caracter obligatoriu în baza prevederilor respectivelor convenții.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Hotărâre de Guvern pentru reaprobarea caracteristicilor principale și a indicatorilor tehnico – economici pentru obiectivul de investiții „Reabilitare taluz afectat de alunecarea de teren (calamitate naturală) zona Cumpăna – mal stâng Canal Dunăre – Marea Neagră în proximitatea descărcătoarelor D20 și D21 – Lucrări în primă urgență”
Data publicării: 05.12.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 16.12.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Prin prezentul act normativ se propune aprobarea noilor indicatori tehnico – economici pentru investiția „Reabilitare taluz afectat de alunecarea de teren (calamitate naturală) zona Cumpăna – mal stâng Canal Dunăre – Marea Neagră în proximitatea descărcătoarelor D20 și D21 – Lucrări în primă urgență”, ceea ce va permite continuarea și finalizarea lucrărilor aflate în derulare.
Continuarea implementării măsurilor propuse prin expertizele tehnice este necesară cu celeritate pentru a:
– asigura circulația normală pe Canalul Dunăre – Marea Neagră;
– asigura libera circulație pe drumul de la cota +10,00;
– asigura stabilitatea taluzului CDMN în vedere protejării proprietăților private de la cota +61,00;
– reface drumurile de pe taluz CDMN
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru publicarea acceptării amendamentelor din 2025 la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN) adoptat la Geneva la 26 mai 2000 şi a rectificărilor la acestea, precum și a rectificărilor la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2023, adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE – ONU), la Geneva
Data publicării: 04.12.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 16.12.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Acordul european privind transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN) a fost adoptat la Conferinţa diplomatică convocată de comun acord de Comisia Economică pentru Europa a Naţiunilor Unite (CEE – ONU) şi de Comisia Centrală pentru Navigaţia pe Rin (CCNR) care a avut loc la Geneva în perioada 22 – 26 mai 2000.
ADN cuprinde Acordul propriu – zis şi Regulamentul anexat la acest Acord. Acordul a fost adoptat pentru stabilirea unor principii şi reguli uniforme în scopul creşterii siguranţei transportului internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare, protecţiei mediului prin prevenirea poluării care ar putea să rezulte din accidente şi incidente în cursul acestor transporturi şi facilitării operaţiunilor de transport şi promovării comerţului internaţional.
Regulamentul anexat la ADN cuprinde prescripţii referitoare la transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare, prescripţii şi proceduri referitoare la inspecţii, la stabilirea certificatelor de conformitate, la agrearea societăţilor de clasificare, derogări, autorizaţii speciale, dispoziţii tranzitorii generale şi dispoziţii tranzitorii suplimentare aplicabile pe căile navigabile interioare specifice.
Prin Legea nr. 159/2008 pentru aderarea României la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptat la Geneva la 26 mai 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 675 din 1 octombrie 2008, România a aderat la ADN, adoptat la Geneva la 26 mai 2000. Regulamentul anexat la ADN, publicat în Monitorul Oficial susmenţionat, reprezintă ediţia consolidată aplicabilă de la 1 ianuarie 2007 (ADN 2007).
Urmare activităţii permanente de aliniere la progresul tehnic a cerinţelor tehnice incluse în Regulamentul anexat la ADN, la nivelul CEE – ONU au fost adoptate numeroase amendamente.
Prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 466/2011 pentru publicarea acceptării amendamentelor din 2009 și 2011 la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptate de Comisia Economică a Națiunilor Unite pentru Europa (CEE-ONU), la Geneva, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 499 din 13 iulie 2011, România a acceptat amendamentele din 2009 şi 2011 la Regulamentul anexat la ADN, adoptate de CEE-ONU, la Geneva, amendamente care au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2009, respectiv la 1 ianuarie 2011.
Prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 160 pentru publicarea acceptării amendamentelor din 2013 la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptate de Comisia Economică a Națiunilor Unite pentru Europa (CEE – ONU), la Geneva la 26 mai 2000, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 22 martie 2013, România a acceptat amendamentele din 2013 la Regulamentul anexat la ADN, adoptate de CEE-ONU, la Geneva, amendamente care au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2013.
Prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 147 pentru publicarea acceptării amendamentelor din 2015 la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptat la Geneva la 26 mai 2000, și a rectificărilor la acestea, precum și a rectificărilor la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2013, adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE – ONU) la Geneva, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 26 martie 2015, România a acceptat amendamentele din 2015 la Regulamentul anexat la ADN, adoptat la Geneva la 26 mai 2000, şi rectificările la acestea, precum şi rectificările la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2013.
Prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 409 pentru publicarea acceptării amendamentelor din 2017 la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptat la Geneva la 26 mai 2000, și a rectificărilor la acestea, precum și a rectificărilor la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2015, adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) la Geneva, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 15 mai 2017, România a acceptat amendamentele din 2017 la Regulamentul anexat la ADN, adoptat la Geneva la 26 mai 2000, şi rectificările la acestea, precum şi rectificările la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2015.
Prin Ordinul ministrului transporturilor nr.410 pentru acceptarea rectificărilor la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN) adoptat la Geneva la 26 mai 2000, aplicabil de la 1 ianuarie 2017, adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE – ONU) la Geneva, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 2 mai 2018, România a acceptat rectificările la Regulamentul anexat la ADN, adoptat la Geneva la 26 mai 2000, aplicabil de la 1 ianuarie 2017.
Prin Ordinul ministrului transporturilor nr.1084 pentru publicarea acceptării amendamentelor din 2019 la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptat la Geneva la 26 mai 2000, și a rectificărilor la acestea, precum și a rectificărilor la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2017, adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE – ONU), la Geneva, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 26 august 2019, România a acceptat amendamentele din 2019 la Regulamentul anexat la ADN, adoptat la Geneva la 26 mai 2000 şi a rectificările la acestea, precum şi a rectificările la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2017.
Prin Ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor nr. 1140 pentru publicarea acceptării rectificărilor la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptat la Geneva la 26 mai 2000, aplicabil de la 1 ianuarie 2019, adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE – ONU) la Geneva, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 678 din 30 iulie 2020, România a acceptat rectificările la Regulamentul anexat la ADN, adoptat la Geneva la 26 mai 2000, aplicabile de la 1 ianuarie 2019.
Prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 249 pentru publicarea acceptării amendamentelor din 2021 la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptat la Geneva la 26 mai 2000, și a rectificărilor la acestea, precum și a rectificărilor la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2019, adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE – ONU) la Geneva , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 421 din 21 aprilie 2021, România a acceptat amendamentele din 2021 la Regulamentul anexat la ADN, adoptat la Geneva la 26 mai 2000, și rectificările la acestea, precum și rectificările la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2019.
Prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii, nr. 99 pentru publicarea acceptării amendamentelor din 2023 la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptat la Geneva la 26 mai 2000, și a rectificărilor la acestea, precum și a rectificărilor la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2021, adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE – ONU) la Geneva , publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 82 din 31 ianuarie 2023, România a acceptat amendamentele din 2023 la Regulamentul anexat la ADN, adoptat la Geneva la 26 mai 2000, și rectificările la acestea, precum și a rectificărilor la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2021.
Ulterior, au fost adoptate noi amendamente la Regulamentul anexat la ADN. Respectivele amendamente au fost acceptate de părţile contractante la ADN prin aşa numita procedură de acceptare tacită în conformitate cu prevederile specifice precizate la art.20 din Acord şi vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2025.
Dat fiind importanţa şi impactul subiectului „transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare la nivel Uniunii Europene (UE)” obligativitatea respectării cerinţelor menţionate în ADN a fost preluată şi în legislaţia UE prin Directiva 2008/68/CE, amendată periodic, care a fost transpusă prin Hotărârea Guvernului nr. 1326/2009 privind transportul mărfurilor periculoase în România, amendată periodic.
În acest context apare ca necesară introducerea în legislaţia naţională a amendamentelor din 2025 la Regulamentul anexat la ADN incluse în documentul ECE/ADN/70 al CEE-ONU cu modificările şi completările aferente care figurează în documentele ECE/ADN/70/Add.1 și ECE/ADN/70/Corr.1. și în Anexa II a documentului ECE/TRANS/WP.15/AC.2/88 din 26 februarie 2024.
De asemenea, CEE-ONU a difuzat și unele rectificări la Regulamentul anexat la ADN aplicabil de la 1 ianuarie 2023 (ADN 2023), a căror acceptare de către părțile contractante la ADN se face tot în conformitate cu procedura de acceptare tacită mai sus menționată. Respectivele rectificări figurează în Anexa III a documentului ECE/TRANS/WP.15/AC.2/88 din 26 februarie 2024.
În art. 3 din Legea nr. 159/2008 se menţionează la alin. (1) că: „Amendamentele ulterioare la Regulamentul anexat la Acordul european privind transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN) vor fi preluate în legislaţia internă, prin ordin al ministrului transporturilor”.
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Hotărâre a Guvernului privind modificarea descrierii tehnice și actualizarea valorii de inventar a unui imobil aflat în domeniul public al statului, administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați, precum și trecerea unei părți din acest imobil din administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați, în administrarea Ministerului Finanțelor – Autoritatea Vamală Română
Data publicării: 06.08.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 19.08.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
- Proiectul de act normativ se referă la modificarea descrierii tehnice și la actualizarea valorii de inventar a imobilului cu nr. MF 150262, aflat în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați , ca urmare a dezmembrării și a reevaluării, astfel:
La nr. MF 150262 ”Teren”, se modifică descrierea tehnică din ”Teren portuar – port Isaccea; Sp = 49.785 mp; CF 30456” în ” Teren împrejmuit Port Isaccea
LOT 1. Suprafață = 46.205 mp; CF 37552 Tulcea
LOT 2. Suprafață=3.580mp; CF 37553 Tulcea”.
Valoarea de inventar a bunului cu nr. MF 150262 este de 6.307.905. lei, conform Raportului de reevaluare întocmit de Varasciuc Bogdan Cătălin, evaluator autorizat, membru titular ANEVAR.
II. Proiectul de act normativ se referă și la trecerea unei părți din imobilul înregistrat la poziţia cu nr. M.F. 150262 (parțial), în suprafață de 3.580 mp, din administrarea Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați (Contract nr. LO/3447/12.09.2008), în administrarea Ministerului Finanțelor – Autoritatea Vamală Română .
Contractul de concesiune nr. LO/3447/12.09.2008 încheiat între Ministerul Transporturilor în calitate de concedent și Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați în calitate de concesionar se va modifica corespunzător.
Realitatea datelor înscrise în anexa la proiect, precum și necesitatea și oportunitatea promovării actului normativ aparțin aparțin inițiatorilor, respectiv Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Compania Națională ”Administrația Porturilor Dunării Maritime”- S.A. Galați și Ministerului Finanțelor.
Bunurile imobile nu fac obiectul unor litigii aflate pe rolul instanţelor de judecată, nu sunt supuse cererilor de retrocedare și nu sunt grevate de sarcini
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru modificarea şi înlocuirea anexei la Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 982/2011 privind aprobarea Listei cuprinzând porturile şi locurile de operare şi limitele acestora, a căror infrastructură portuară este proprietate privată, precum şi limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj
Data publicării: 09.07.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 22.07.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) și art. 10 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităților de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare:
„Art. 8. – (1) Lista cuprinzând porturile şi locurile de operare deschise accesului public, precum şi limitele acestora se stabilesc şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor.”
„Art 10 – Limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj se stabilesc de către Autoritatea Navală Română, prin căpităniile de port și se fac publice prin avize către navigatori şi pe website-ul propriu.”
Prin adresa nr. 2217 din 27.05.2024, UAT Sfântu Gheorghe solicită includerea în Lista cuprinzând porturile şi locurile de operare şi limitele acestora, a căror infrastructură portuară este proprietate privată, precum şi limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj a investiției „Mininiport în localitatea Sfântu Gheorghe și dană (estacadă) de acostare nave pasageri”, situată la km 4 – 5, brațul Sfântu Gheorghe, Dunăre, mal stâng.
Localitatea Sfântu Gheorghe este situată în imediata vecinătate a gurii de vărsare a Dunării, prin brațul Sfântu Gheorghe, în Marea Neagră și dispune de facilitățile unei localități de frontieră. Distanța Tulcea – Sfântu Gheorghe este de 120 km pe brațul Sfântu Gheorghe. Accesul în localitatea Sfântu Gheorghe se face doar cu nave de pasageri din portul Tulcea în aproximativ 4 ore, din portul Mahmudia în aprox. 2 ore și jumătate sau din portul Murighiol în 2 ore.
Debarcaderul de la Sfântu Gheorghe este punct de acostare pentru navele de pasageri care circulă spre și dinspre Tulcea. Deoarece în zona de acostare amenajată existentă, din cauza depunerilor de aluviuni nu se mai putea acosta, în amonte de portul pescăresc a fost amenajat un debarcader. Accesul la acest debarcader era însă îngreunat de faptul că se trecea prin incinta portului pescăresc.
Consiliul Judeţean Tulcea a amenajat o dană (estacadă) pentru acostarea navelor de pasageri pe vechiul amplasament care are acces rutier direct spre centrul comunei. Proiectul a avut ca scop dezvoltarea turistică a zonei prin modernizare și extindere a infrastructurii în vederea acostării navelor de pasageri, în continuarea obiectivului deja realizat, „Miniport în localitatea Sfântu Gheorghe”.
Planul de sistematizare al localității Sfântu Gheorghe prevede ca dana de acostare (estacada) nave pasageri să fie amplasată în zona vechiului debarcader din centrul localitatii. Frontul de acostare se află pe curba batimetrică – 3,00 m și permite și acostarea ambarcațiunilor și remorcherelor care navighează pe brațul Sfântu Gheorghe. Dana de acostare este de tip estacadă prevăzută cu o pasarelă legată de noua platformă a debarcaderului pe care se desfășoară traficul de pasageri. În afară de rolul de acces al pasagerilor, platforma debarcader are și rolul de construcție pentru rezemarea și fixarea pasarelei și poate fi utilizată optim pentru amenajarea unor chioșcuri de bilete sau alte tipuri de utilități. Pe platformă sunt prevăzute spațiile necesare pentru așteptare la îmbarcare, spații pentru promenadă cu banci și plantații perimetrale de arbuşti.
Din punct de vedere al regimului juridic terenul face parte din domeniul privat al comunei Sfântu Gheorghe, județul Tulcea.
Analizând documentația depusă s-a constatat că investiția „Mininiport în localitatea Sfântu Gheorghe și dană (estacadă) de acostare nave pasageri” întrunește condițiile de a fi introdusă ca loc de operare în Lista cuprinzând porturile şi locurile de operare şi limitele acestora, a căror infrastructură portuară este proprietate privată, precum şi limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj, aprobată prin OMTI nr. 982/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include: