Constanța Port Business Association se adresează Ministerului Transporturilor și transmite o serie de propuneri ref. la proiectul de O.U.G. pentru modificarea Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, aflat în consultare publică
Atasamente
Constanța Port Business Association solicită Ministerului Transporturilor și Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța ca în procesul de analiză și actualizare a Master Planului Portului Constanța, reprezentanții comunității portuare să fie implicați în mod activ, în scopul obținerii unui document programatic actual și adaptat contextului internațional, a politicilor naționale de dezvoltare, cât și interesului comun de creștere a traficului de mărfuri
Atasamente
Proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere
Data publicării: 19.08.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 31.08.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
1. Prin modificarea Legii nr.84/1992 privind regimul zonelor libere, se adoptă reglementări legale, unitare, uniforme şi funcţionale, care instituie norme clare referitoare la înființarea, extinderea sau restrângerea ori închiderea zonelor libere, ținând cont de prevederile Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
2. Extinderea regimului de zonă liberă va conduce la atragerea de noi investiții și crearea de noi locuri de muncă, îmbunătățirea competitivității economice la nivel regional și european, atragerea și securizarea fluxurilor de marfă.
3. Prin modificarea propusă se va respecta și principiul ierarhiei actelor normative prevăzut la art. 4 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată
La nivel european, observăm că unele dintre cele mai mari aglomerări industriale sunt localizate în porturi cu facilităţi de zonă liberă (ex.: Rotterdam, Hamburg).
Atasamente
Constanța Port Business Association solicită Ministerului Transporturilor și Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, implicarea directă în adoptarea tuturor măsurilor ce se impun pentru facilitarea implementării și dezvoltării transportului cu nave de tip RO –RO în Portul Constanța
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor pentru publicarea acceptării amendamentelor la Codul tehnic privind controlul emisiilor de oxizi de azot de la motoarele diesel navale (Codul tehnic NOx 2008) – Jurnale electronice de înregistrare și cerințe pentru certificarea dispozitivelor de reducere catalitică selectivă (SCR), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.317(74) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 17 mai 2019
Data publicării: 07.08.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 18.08.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este un stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr. 114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Convenția internațională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, așa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la acesta, cunoscută sub abrevierea MARPOL 73/78, este cea mai importantă convenție privind prevenirea poluării mediului marin de către nave, atât din cauze care țin de operarea navelor, cât și din cauza unor accidente. România a aderat la MARPOL 73/78 prin Legea nr. 6/1993.
Anexa VI – Reguli privind prevenirea poluării atmosferei de către nave a fost adoptată prin Protocolul din 1997 privind amendarea Convenției internaționale di 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, așa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta. România a aderat la Protocolul din 1997 și implicit a acceptat Anexa VI la MARPOL 73/78 prin Legea nr. 269/2006.
În conformitate cu art. 38(a) al Convenției privind crearea OMI, referitor la funcțiile conferite Comitetului pentru protecția mediului marin (MEPC) prin convențiile internaționale pentru prevenirea și controlul poluării marine, acest comitet poate adopta rezoluții prin care se modifică textul convențiilor sau anexelor la acestea.
În conformitate cu art. 16 al Convenției MARPOL din 1973 și cu art. VI al Protocolului din 1978, precum și cu art. 4 din Protocolul din 1997, care specifică împreună procedura de amendare, MEPC poate adopta amendamente la anexele convenției și la apendicele acestora.
De asemenea, în conformitate cu articolul 16(2)(f)(iii) al Convenției MARPOL din 1973, MEPC poate stabili ca amendamentele să se considere ca fiind acceptate la o anumită dată, cu excepția cazului în care înainte de această dată, cel puțin o treime din Părți sau Părțile ale căror flote comerciale reprezintă în total nu mai puțin de 50% din tonajul brut al flotei comerciale mondiale, vor fi comunicat OMI obiecțiunile lor la aceste amendamente.
Această procedură simplificată prevăzută de convenție este denumită ”procedura de acceptare tacită” și se coroborează cu procedura de intrare în vigoare a respectivelor amendamente, cuprinsă în art. 16(2)(g)(ii) al Convenției MARPOL din 1973.
La conferința internațională care a adoptat Protocolul din 1997, a fost adoptat prin Rezoluția 2, Codul tehnic privind controlul emisiilor de oxizi de azot de la motoarele diesel navale (Codul tehnic NOx), ca instrumente ajutător pentru punerea în aplicare a prevederilor Anexei VI la MARPOL referitoare la emisiile de oxizi de azot. Aplicarea Codului tehnic NOx este obligatorie în conformitate cu regula 13 din Anexa VI la MARPOL.
Codul tehnic NOx a intrat în vigoare în temeiul legii și a fost publicat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 216/2007. Acest instrument internațional a fost revizuit de OMI, noul conținut (Codul tehnic NOx 2008) fiind adoptat prin Rezoluția MEPC.177(58), fiind publicat prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 633/2010.
Ulterior, Codul tehnic NOx 2008 a mai fost amendat prin Rezoluțiile MEPC.217(63), MEPC.251(66) și MEPC.272(69). Aceste rezoluții sunt intrate în vigoare în temeiul legii și au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin ordine ale ministrului transporturilor.
Experiența acumulată de statele membre ale OMI, exigențele tot mai sporite privind protecția mediului, dar și progresele tehnice continue au condus la concluzia că este necesară o nouă amendare a Codului tehnic NOx 2008. Astfel, în sesiunea șaptezeci și patru a MEPC a fost adoptată la 17 mai 2019 Rezoluția MEPC.317(74), care face obiectul prezentului proiect de Ordin și care aduce amendamente la Codul tehnic NOx 2008 pentru introducerea și definirea noțiunii de Jurnal electronic de înregistrare, armonizarea și actualizarea textului unor proceduri de certificare a motoarelor, precum și pentru modificarea formatului de Model de Certificat EIAPP al navelor, ca urmare a introducerii acestei noțiuni.
Termenul pentru acceptarea tacită a acestor amendamente, conform punctului 2 din rezoluție, a fost 1 aprilie 2020. România nu a formulat niciun fel de obiecțiuni la acestea și nici OMI nu a comunicat depunerea unor obiecțiuni până la această dată, astfel că amendamentele adoptate vor intra în vigoare, potrivit prevederilor punctului 3 din rezoluție, la data de 1 octombrie 2020, în conformitate cu art. 16(2)(g)(ii) al Convenției din 1973.
Conform prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ministerul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor elaborează actele normative și asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte, implicit din codurile cu caracter obligatoriu în temeiul respectivelor convenții.
Atasamente
Proiectul Hotărâre a Guvernului pentru actualizarea anexei nr. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 50/2001 pentru ratificarea Memorandumului de înțelegere privind controlul statului portului în regiunea Mării Negre, semnat la Istanbul la 7 aprilie 2000
Proiectul Hotărâre a Guvernului pentru actualizarea anexei nr. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 50/2001 pentru ratificarea Memorandumului de înțelegere privind controlul statului portului în regiunea Mării Negre, semnat la Istanbul la 7 aprilie 2000
Data publicării: 30.07.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 10.08.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Prin actualizarea anexei nr. 2. privind Plata contribuției anuale a părții române în conformitate cu Memorandumul de înțelegere privind controlul statului portului în regiunea Mării Negre, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor desemnat să aducă la îndeplinire prevederile Memorandumului de înțelegere privind controlul statului portului în regiunea Mării Negre, va avea posibilitatea să onoreze plata contribuției anuale a părții române, care se face de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.
http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3054-hg30072020dtn
Atasamente
Proiectul Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2020 al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime – S.A. Constanţa, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor
Proiectul Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2020 al Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” – S.A. Constanţa, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor
Data publicării: 30.07.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 10.08.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Schimbări preconizate
Având în vedere prevederile:
– art.1,alin.(1) OMTIC 991/2020 – „Se instituie obligativitatea efectuării serviciului de pilotaj al navelor maritime și fluviomaritime în porturile aflate în administrarea Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” – S.A. Constanța”;
– art.4 – „Până la data de 31 decembrie 2020, administrațiile portuare și/sau de cale navigabilă prevăzute la art. 1-3 trebuie să organizeze corpul propriu de piloți și să ia toate măsurile necesare din punct de vedere financiar, organizatoric și logistic pentru desfășurarea serviciului de pilotaj, potrivit legii”,
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” – S.A. Constanţa va prelua activitatea de pilotaj începand cu luna decembrie 2020 și va organiza în acest sens, corpul propriu de piloţi luând toate măsurile necesare din punct de vedere financiar, organizatoric şi logistic pentru desfăşurarea serviciului de pilotaj, potrivit legii.
Serviciul de pilotaj al navelor maritime şi fluviomaritime prevăzut, se va asigura prin corpul propriu de piloţi ai Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” – S.A. Constanţa.
Influențele valorice ale indicatorilor economico-financiari ce decurg din preluarea activității de pilotaj de către Compania Națională “Administratia Porturilor Maritime”- S.A. Constanța pentru luna decembrie 2020, au condus la majorarea cheltuielilor totale cu suma de 1.950 mii lei (cheltuieli aferente activității de pilotaj pentru luna decembrie 2020) în proiectul de buget de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020 față de cheltuielile totale aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020, prin HG nr.234/2020.
Majorarea veniturilor în proiectul de buget de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020 fată de bugetul de venituri și cheltuieli aprobat prin HG nr.234/2020, cu suma de 1.950 mii lei, a avut la bază analiza veniturilor realizate la 3 luni 2020 și estimarea veniturilor pe următoarele 9 luni, această creștere având scopul de a acoperi cheltuielile pentru activitatea de pilotaj din luna decembrie 2020, fapt care a condus la menținerea rezultatului brut aprobat inițial de 113.510 mii lei și, implicit la menținerea repartizării profitului pe anul 2020.
Față de nivelul bugetului de venituri și cheltuieli aprobat pentru anul 2020 în baza HG nr. 234/26.03.2020, societatea propune un proiect de buget de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020, cu o creștere a veniturilor totale cu 0,48%, o creștere a cheltuielilor totale cu 0,67%, menținerea rezultatului brut aprobat inițial de 113.510 mii lei și, implicit menținerea repartizării profitului pe anul 2020, așa cum a fost aprobat prin HG nr.234/26.03.2020.
Compania Nationala “Administratia Porturilor Maritime” S.A. – Constanța a propus în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020 următoarele modificări ale indicatorilor economico – financiari, față de bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020, aprobat prin HG nr.234/2020:
– suplimentarea cu 65 posturi a organigramei societătii;
– creșterea veniturilor totale cu 0,48%.Majorarea veniturilor a avut la bază analiza veniturilor realizate la 3 luni 2020 și estimarea veniturilor pe următoarele 9 luni, această creștere având scopul de a acoperi cheltuielile pentru activitatea de pilotaj din luna decembrie 2020. Acest lucru a dus la menținerea rezultatului brut aprobat inițial de 113.510 mii lei și, implicit la menținerea repartizării profitului pe anul 2020.Aceasta majorare este posibilă având în vedere faptul că, în execuția bugetară la 31.03.2020, se înregistrează venituri conjuncturale la nivelul cheltuielilor conjuncturale, urmarea refacturării către armatorul navei Qeen Hind eșuată în Portul Midia, a contravalorii tuturor prestațiilor efectuate de terțe persoane și de către companie cu ocazia ranfluării navei respective;
– creșterea cheltuielilor totale cu 0,67%, din care cheltuielile cu personalul au crescut cu 1,54%;
– creșterea cheltuielilor totale la 1000 lei venituri totale cu 0,19%;
-menținerea rezultatului brut în valoare de 113.510 mii lei și, implicit menținerea repartizării profitului pe anul 2020, așa cum a fost aprobat prin HG nr.234/26.03.2020.
Compania Națională “Administrația Porturilor Maritime” SA – Constanța nu a înregistrat în anul 2019 plăti restante și nu va înregistra nici în anul 2020.
Căstigul mediu brut pe salariat, programat în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020, a crescut cu 1,13% față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020 prin HG nr.234/2020.
Productivitatea muncii, calculată în unități valorice pe total, programată în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020, va înregistra o ușoară diminuare cu 0,53%, influențată de creșterea cheltuielilor cu salariile prin angajarea unui număr de 65 persoane aferent activitații de pilotaj pentru luna decembrie 2020.
Sursele de finanțare a investițiilor, programate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020, în valoare de 232.997 mii lei, au rămas nemodificate față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020 prin HG. nr.234/2020.
Cheltuielile pentru investiții, programate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020 în sumă de 232.997 mii lei, au rămas de asemenea nemodificate față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020 prin HG. nr.234/2020.
http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3055-hg30072020de
Atasamente
Proiectul OMTIC privind publicarea acceptării amendamentelor la Codul internațional pentru construcția și echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase (Codul IBC), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MEPC.318(74) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 17 mai 2019 și, respectiv, prin Rezoluția MSC.460(101) a Comitetului de siguranță maritimă din 14 iunie 2019
Data publicării: 24.07.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 04.08.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave.
România este stat membru al OMI ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Transportul în vrac, pe mare, al produselor chimice periculoase lichide, cu nave cisternă construite la 1 iulie 1986 sau după această dată, care efectuează voiaje internaționale, se face conform prevederilor cuprinse în Codul internațional pentru construcția și echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase (Codul IBC), adoptat de OMI prin Rezoluția MSC.4(48) a Comitetului de siguranță maritimă (MSC) din 17 iunie 1983 având în vedere aspecte legate de siguranța constructivă a navelor cisternă, și respectiv prin Rezoluția MEPC.19(22) a Comitetului pentru protecția mediului marin (MEPC) din 5 decembrie 1985 având în vedere aspecte legate de prevenirea poluării mediului marin cu astfel de produse.
Codul IBC a devenit obligatoriu, în conformitate cu prevederile capitolului VII din Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (SOLAS 74) la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979, și respectiv cu prevederile anexei II din Convenția internațională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta (MARPOL 73/78) la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993.
Codul IBC este o normă tehnică internațională referitoare la siguranța transportului maritim în vrac al produselor chimice periculoase lichide, impunând navelor cisternă utilizate pentru un asemenea transport cerințe tehnice de proiectare și construcție a corpului și echipamentelor de la bord, în vederea reducerii pericolului la care sunt expuse navele și echipajele lor, precum și prevenirii poluării mediului marin, împreună cu proceduri corespunzătoare de operare.
Codul IBC a fost modificat și completat ulterior printr-o serie de amendamente adoptate prin rezoluții ale celor două comitete, MSC și MEPC, care au stabilit de comun acord proceduri de adoptare oficială a acelorași amendamente.
România a acceptat Codul IBC și amendamentele la acesta adoptate de OMI până în anul 2000, prin Legea nr. 72/2003. Toate amendamentele intrate în vigoare pe plan internațional până în prezent, au fost publicate în legislația națională prin acte normative specifice.
În anul 2019 cele două comitete au adoptat prin rezoluția MEPC.318(74) și, respectiv, prin rezoluția MSC.460(101), noi amendamente la Codul IBC. Subliniem faptul că anexa rezoluției MEPC.318(74) este identică cu anexa rezoluției MSC.460(101), acestea fiind rezultatul comun al activității specifice celor două comitete OMI.
Amendamentele la Codul IBC adoptate prin cele două rezoluții constau în principal în înlocuirea integrală a:
– secțiunii 1.3 – definiții din capitolul 1;
– capitolelor 17, 18 și 19 ce listează produsele chimice lichide care pot fi transportate cu astfel de nave specializate, specificându-se cerințele minime necesare, precum și produsele cărora nu li se aplică cerințele acestui cod; și
– capitolului 21 în care sunt prezentate criteriile de atribuire a cerințelor de transport pentru produsele care fac obiectul acestui cod.
Întrucât la 1 iulie 2020 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor la Codul IBC adoptate prin cele două rezoluții (prin așa-numita procedură de acceptare tacită), în conformitate cu prevederile specifice precizate în acele rezoluții, respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2021.
În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte și, implicit, a codurilor cu caracter obligatoriu în baza prevederilor respectivelor convenții.
http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3044-omtic24072020dtn