Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind abrogarea art.30 din anexa Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr.426/2006 privind aprobarea Regulilor de navigație pe canalul Dunăre-Marea Neagră și Canalul poarta Albă-Midia-Năvodari
Data publicării: 07.03.2025
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 18.03.2025
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
În urma controlului efectuat la Autoritatea Navală Română, prin Raportul înregistrat sub nr. 10581 din data de 06.12.2023, Corpul de Control al Primului Ministru a constatat că în virtutea dispozițiilor art. 30 din ,,Regula de navigație pe Canalul Dunăre-Marea Neagră și Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari” aprobată prin OMTCT nr. 426/2006, au existat agenți economici privați care au eliberat certificate gas-free, percepând tarifele aferente, navelor tanc goale care au tranzitat Canalul Dunăre Marea Neagră și Poarta Albă Midia Năvodari.
Conform reglementărilor prin ordin de ministru al transporturilor, emiterea certificatului de gas-free se realizează numai după efectuarea inspecției în acest scop, atribuții în acest sens având exclusiv Autoritatea Navală Română, autoritate centrală de specialitate a statului în ceea ce privește siguranța navigației și securitatea navelor.
Aria de aplicabilitate a inspecției în vederea emiterii certificatului de gas- free a fost reglementată în timp prin OMTCT nr. 276/2004, OMT nr. 813/2008, OMTI nr. 245/2022 și, în anul 2024, prin OMTI nr. 1750/2024, aceasta vizând exclusiv navele suspuse lucrărilor de reparații, dezmembrare și/sau dezafectare în apele naționale navigabile.
Astfel cum a constatat Corpul de Control al Primului Ministru, prin Raportul nr. 10581 din data de 06.12.2023, în baza art. 5, alin. (3) din OMT nr. 813/2008, prin Decizia Directorului General al ANR nr. 39/2017 privind metodologia de autorizare a persoanelor fizice și juridice pentru inspecția navelor în vederea emiterii certificatului „Gas-Free” la bordul navelor, sfera de aplicabilitate a acestor inspecții a fost extinsă și pe căile navigabile interioare.
Prin abrogarea OMT nr. 813/2008 și potrivit dispozițiilor în vigoare ale OMTI nr. 1750/2024, eliberarea certificatului de gas-free rămâne în competența exclusivă a Autorității Navale Române, ca autoritate centrală de specialitate a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în domeniul siguranței navigației și al securității, cu atribuții de inspecție și control în acest sens, pentru navele suspuse lucrărilor de reparații, dezmembrare și/sau dezafectare în apele naționale navigabile.
Regulile de navigație pe canalele navigabile se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, în conformitate cu reglementările interne și cu acordurile și convențiile internaționale la care România este parte, astfel cum stabilește fără echivoc art. 14 din Ordonanța Guvernului nr. 79/2000 privind regimul navigației pe Canalul Dunăre-Marea Neagră și Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari.
Canalul Dunăre Marea Neagră și Canalul Poarta Albă Midia Năvodari fac parte din Lista căilor navigabile de importanță internațională, Anexă la Acordul european privind marile căi navigabile de importanță internațională (AGN), ratificat de România prin Ordonanța Guvernului nr. 68/1998.
În ceea ce privește transportul mărfurilor periculoase pe Canalul Dunăre Marea Neagră și Canalul Poarta Albă Midia Năvodari, prin Legea nr. 159/2008, România a aderat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptat la Geneva la 26 mai 2000.
Prin raportare la art. 14 Ordonanța nr. 79/2000 privind regimul navigației pe Canalul Dunăre-Marea Neagră și Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari și având în vedere faptul că în anul 2008, prin Legea nr. 159/2008, România a aderat la Acordul european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare, precum și
față de lipsa unor prevederi care să condiționeze tranzitarea celor două canale, de către navele-tanc goale, de existența unui certificat de degazare și, implicit, de plata unui tarif în acest sens,
norma cuprinsă în art. 30 din Regula de navigație pe Canalul Dunăre-Marea Neagră și Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari, instituită în anul 2006 prin OMT 426/2006,
excedează cadrului normativ aplicabil transporturilor de mărfuri periculoase, precum și dispozițiilor art. 11 din Ordonanța Guvernului nr. 79/2000 privind regimul navigației pe Canalul Dunăre-Marea Neagră și Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari referitoare la tarifele aplicate pentru tranzitarea canalelor navigabile.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include: