Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru publicarea acceptării amendamentelor la Convenția internațională din 1978 privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare și efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), așa cum a fost amendată, adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.540 (107) a Comitetului de siguranță maritimă din 8 iunie 2023
Data publicării: 04.02.2025
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 17.02.2025
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), cu sediul la Londra, activează ca agenţie specializată a Organizaţiei Naţiunilor Unite şi se ocupă cu elaborarea cadrului juridic, tehnic şi organizatoric privind navigaţia maritimă în apele internaţionale. Prin reglementările adoptate, OMI stabileşte cerinţele minime care se impun navelor comerciale care efectuează voiaje internaţionale, privind siguranţa navigaţiei, securitatea navelor şi a porturilor şi protecţia mediului, precum şi cerinţele privind modul de certificare şi pregătire a echipajelor ce îşi desfăşoară activitatea la bordul acestora. România a devenit membră a acestei organizaţii prin Decretul nr. 114/1965 şi în această calitate este parte la toate convenţiile internaţionale majore privind siguranţa navigaţiei şi prevenirea poluării de către navele maritime.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în materie.
Una dintre cele mai importante convenţii privind siguranţa navei şi a echipajului este Convenţia internaţională privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), la care România a aderat prin Legea nr.107/1992. Prevederile acestei Convenții sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare, adoptate în cadrul sesiunilor Comitetului de siguranță maritimă (MSC) ale OMI; menționăm că toate amendamentele adoptate până în prezent au fost implementate în legislația națională prin acte normative specifice.
În data de 08 iunie 2023, prin Rezoluția MSC.540(107) a Comitetului de siguranță maritimă au fost adoptate noi amendamente la Convenția STCW 1978.
Aceste amendamente constau în adăugarea la paragraful 1 a unei noi definiţii după subparagraful 44 existent:
Definiții și precizări
La paragraful 1, se adaugă următoarea definiție nouă după subparagraful .44 existent:
„.45 Formular original înseamnă un formular în format de hârtie sau în format electronic a oricărui certificat necesar prin Convenție, emis în formatul aprobat de Administrație, cu condiția ca informațiile minime, astfel cum sunt cerute la paragraful 4 al secțiunii A-I/2 din Codul STCW, să fie uşor accesibile.”
Regula I/2
Certificate și atestate
2 Alineatul 11 se înlocuiește cu următorul text, împreună cu nota de subsol asociată:
„11 Sub rezerva prevederilor regulamentului I/10, paragraful 5, orice certificate cerute de convenție trebuie să fie păstrate în formă originală la bordul navei pe care deținătorul execută serviciul la bord. Dacă se folosește un formular electronic *, datele minim necesare trebuie să fie accesibile așa cum este definit de Administrație în conformitate cu Codul STCW, care sunt necesare pentru inițierea unei proceduri de verificare„
_____________________________________________
* Vezi Linii directoare privind certificatele electronice ale navigatorilor (MSC.1/Circ.1665).”
Întrucât la 1 iulie 2024 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor adoptate prin Rezoluția MSC.540(107) (prin așa numita procedură de acceptare tacită), în conformitate cu prevederile specifice ale Convenției STCW 1978 precizate în rezoluție, respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2025.
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul transportului maritim, elaborează și promovează acte normative și norme specifice aplicabile transportului maritim, urmărește aplicarea acestora și asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale la care România este parte.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include: