Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind inspecțiile de siguranță efectuate navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate, terminalelor de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate), precum și inspecțiile pentru emiterea certificatelor de gas free şi hot work
Data publicării: 28.05.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 04.06.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Ca urmare a analizei efectuate la nivelul Direcției Transport Naval și Autorității Navale Române (ANR) cu privire la efectele prevederilor OUG nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare și ale Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, a reieșit necesitatea și oportunitatea reglementării unor activități desfășurate de către ANR în condiții de eficiență economică fără a avea influențe negative asupra operării în siguranță a navelor în porturile românești și în apele naționale navigabile și, implicit, asupra siguranței navigației.
Totodată, s-a avut în vedere și dificultățile pe care ANR le întâmpină în ceea ce privește respectarea legislației muncii, respectiv a art. 21 din Legea – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, care prevede că este obligatorie compensarea cu timp liber a muncii prestate peste programul normal de muncă de către personalul care concură la asigurarea siguranței navigației și își desfășoară activitatea în ture.
În contextul celor de mai sus, au fost analizate dispozițiile OMTI nr. 245/2022 privind inspecţiile de siguranţă a navigaţiei la navele de transport şi terminalele de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate) şi inspecţiile pentru emiterea certificatelor de gas free şi hot work în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti și ale OMTI nr. 1347/2022 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind inspecţiile de siguranţă a navigaţiei la navele de transport şi terminalele de operare a mărfurilor periculoase şi inspecţiile pentru emiterea certificatelor de gas free şi hot work în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti.
În prezent, inspecțiile instituite prin OMTI nr. 245/2022 și emiterea documentelor aferente se efectuează de personalul propriu de specialitate al ANR, constituit din inspectorii de specialitate din cadrul structurii de specialitate a Autorităţii Navale Române cu atribuţii de inspecţie şi supraveghere a navelor şi terminalelor de produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti.
În vederea optimizării activității se propune ca inspecțiile de siguranță efectuate navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate, terminalelor de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate), inspecțiile pentru emiterea certificatelor de gas free şi hot work, precum și verificarea operării în siguranţă a navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate să fie efectuate atât de personalul din cadrul ANR și/sau din cadrul căpităniilor de port cu atribuții pentru efectuarea acestora și emiterea documentelor aferente.
Sub acest aspect, OMTI nr. 1347/2022 conține dispoziții contradictorii în ceea ce privește criteriile minime de calificare pentru efectuarea activității de inspecție, motiv pentru care ofițerii de căpitănie nu își mai pot desfășura activitatea ca urmare a neîndeplinirii condițiilor minime de calificare (ex. lipsă brevet, certificate de calificare ale Uniunii), aflând-se în imposibilitatea legală de a duce la îndeplinire atribuțiile stabilite în sarcina ANR. În acest sens, criteriile minime de calificare pentru personalul de specialitate care efectuează inspecțiile vor fi stabilite în cadrul ANR și aprobate prin decizie a directorului general al ANR.
Totodată, în urma analizei efectuate, s-a constatat că nu este necesară supravegherea continuă a operațiunilor de încărcare/descărcare a navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate de personalul de specialitate, fiind suficient ca periodic să fie efectuată verificarea operării în condiții de siguranță. În ceea ce privește operarea la terminalele tip SPM (Single Point Mooring) nu este necesară supravegherea continuă a operațiunilor de încărcare/descărcare a navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate de personalul de specialitate. În situația propusă, deplasarea personalului de specialitate la terminalul tip SPS este obligatorie în vederea efectuării inspecției la bordul navei și emiterii permisului de operare, precum și ori de câte ori, pe perioada operării navei, au loc evenimente care pot afecta siguranța navei, a terminalului sau mediul înconjurător.
În ceea ce privește evenimentele care pot interveni la bordul navei, pe perioada operării acesteia, astfel cum este prevăzut în OMTI nr. 1347/2022, este necesară corelarea dispozițiilor referitoare la evenimente de tip incident sau accident cu definițiile incidentului/accidentului prevăzute în Codul de standarde internaţionale şi practici recomandate pentru investigaţia privind siguranţa în cazul accidentelor sau incidentelor maritime (Codul de investigaţie a accidentelor), adoptat de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC.255(84) a Comitetului Securităţii Maritime din 16 mai 2008, acceptat de România în temeiul legii și publicat prin OMTI nr. 84/2010. Menționăm că definițiile din Codul de investigaţie a accidentelor au fost preluate și în OUG nr. 87/2011 pentru efectuarea investigaţiilor tehnice privind siguranţa în cazul accidentelor din sectorul de transport maritim.
Referior la Certificatul de gas free, necesitatea și oportunitatea emiterii acestuia, condițiile de emitere, emitentul, precum și forma și conținutul acestuia variază de la un stat la altul, sub impactul unor factori de natură economică și socială. Prin urmare, nu există o abordare unitară în statele membre UE/IMO și, în acest sens, un astfel de document nu poate fi emis în numele statului român, așa cum este prevăzut în OMTI nr. 245/2022.
În urma analizei efectuate s-a constatat și necesitatea introducerii unor obligații de informare pentru terminalele de operare a produselor petroliere, produselor chimice lichide şi gazelor lichefiate.
În contextul celor de mai sus, se propune abrogarea OMTI nr. 245/2022 și a OMTI nr. 1347/2022 și emiterea unei noi soluții legislative.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Hotărâre a Guvernului privind schimbarea titularului dreptului de administrare a unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului
Data publicării: 28.05.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 07.06.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Prin proiectul de Hotărâre de Guvern se solicită transmiterea unui teren în suprafață de 10.000 mp, aflat în domeniul public al statului, din administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” Constanța S.A. în administrarea Ministerului Finanțelor – Autoritatea Vamală Română, în vederea îmbunătățirii infrastructurii vamale , fluidizarea traficului la punctul de trecere a frontierei din zona de sud a portului Constanța.
Terenul în suprafață de 10.000 mp prin ampladare, dimensiuni și dotare tehnico- edilitară îndeplinește cerințele necesare pentru realizarea proiectului mai sus menționat, astfel:
• permite realizarea unui sediu propriu pentru Biroul Vamal de Frontieră Constanța Sud Agigea, care să înglobeze următoarele construcții și amenajări necesare pentru desfășurarea în condiții optime a activităților vamale:
– clădiri cu funcțiuni administrative (spații de birouri, de arhivă, spații pentru depozitarea echipamentelor de control vamal, spații tehnice și dependințe) și de depozitare mărfuri confiscate;
– spațiu (hală) destinat controlului special și supravegheat al mărfurilor și mijloacelor de transport, echipată cu rampe de acces;
– construcții tehnico-edilitare necesare pentru asigurarea utilităților în toate clădirile ce se vor realiza în incinta sediului, precum și pentru asigurarea cerințelor privind siguranța la foc a construcțiilor;
– amenajare platformă destinată pentru efectuarea în condiții de protecție și siguranță a controlului nedestructiv prin scanare cu scaner mobil, situată imediat după zona de acces în incinta biroului vamal;
– depozite mărfuri reținute/confiscate conform procedurilor legale;
– clădire/padoc pentru echipele canine antidrog/antitabac din dotare;
– amenajare curte interioară, inclusiv împrejmuire, acces printr-un singur punct prevăzut cu sistem de control (barieră) cu posibilitatea de cântărire din mers, supraveghere video perimetrală și la intrare;
– căi de acces și circulație în incinta biroului vamal, prevăzute cu zone de staționare, de control și manevră care să asigure fluidizarea și eficiența operațiunilor de control vamal asupra mijloacelor de transport și implicit, reducerea timpilor de staționare;
– realizarea fluxului controlat al traficului de mărfuri în cadrul formalităților de vămuire ( adică sediul și facilitățile vamale să fie situate pe fluxul de ieșire/intrare din/în port);
– reducerea semnificativă a timpilor de realizare a etapelor în cadrul formalităților de vămuire și creșterea capacității operative privind supravegherea și controlul vamal ca urmare a unei fluențe controlate a traficului;
– creșterea nivelului de colectare a taxelor corespunzătoare operațiunilor de cometț internațional la ieșirea și intrarea în portul Constanța, ca urmare a creșterii eficienței procesului de vămuire;
– creșterea gradului de combatere a infracțiunilor vamale și transfrontaliere în portul Constanța;
– să poată fi asigurată interconectarea la infrastructura rutieră a portului Constanța, ținând cont de strategia de dezvoltare a acestuia, astfel încât să fie eliminate blocajele la accesul și ieșirea din biroul vamal.
De asemenea, prin proiectul de act normativ se solicită transmiterea terenului în suprafață de 6.012 mp, aflat în domeniul public al statului, care a făcut obiectul Hotărârii Guvernului nr. 455/2008, din administrarea Ministerului Finanțelor – Autoritatea Vamală Română în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” Constanța S.A., în vederea realizării activităților de servicii anexe transporturilor pe apă.
Terenul în suprafață de 6.012 mp se va comasa cu poziția globală identificată cu nr. 150370 în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului.
Modificarea anexei nr. 16 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 va conduce la modificarea, prin act aditional, a contractului de concesiune de bunuri proprietate publică a statului, încheiat între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de concedent și Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, în calitate de concesionar.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Hotărâre a Guvernului privind transmiterea unor părți din imobilul cu numărul MF 150370, aflat în domeniul public al statului, din administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța în administrarea Ministerului Finanțelor – Autoritatea Vamală Română
Data publicării: 28.05.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 07.06.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Prin proiectul de Hotărâre de Guvern se solicită transmiterea unor părți din părți din imobilul cu nr. MF 150370, aflat în domeniul public al statului, administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și în concesiunea Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, în administrarea Ministerului Finanțelor – Autoritatea Vamală Română, pentru realizarea proiectului „Dotarea birourilor vamale de frontier cu sisteme de scanare autovehicule și containere (sisteme de securitate) și înființarea Centrului național de imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de scanare autovehicule și containere, din dotarea A.V.R.”
Modificarea anexei nr. 16 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 va conduce la modificarea, prin act aditional, a contractului de concesiune de bunuri proprietate publică a statului, încheiat între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de concedent și Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, în calitate de concesionar.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții de utilitate publică și interes național “Restaurarea și renaturarea zonei de bifurcație a brațului Bala pentru asigurarea condițiilor de navigație și de protecție a mediului pe Dunăre”
Data publicării: 21.05.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 03.06.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Prin restaurarea / renaturarea brațului Bala se urmăresc următoarele obiective:
– Creșterea nivelului Dunării Vechi prin modificarea distribuției debitului la bifurcația Bala – Dunărea Veche, în special pentru debitele mici ale Dunării Vechi, pentru a permite navigația navelor pe Dunărea Veche;
– Asigurarea condițiilor hidraulice (viteza de curgere, adâncime) și a celor geometrice (lățime) pentru a îndeplini condițiile de navigație pe brațul nou;
– Asigurarea condițiilor hidraulice și biologice favorabile în zona bifurcației, cu privire la aspectele legate de migrația ihtiofaunei, în special prin:
- Reducerea vitezei de curgere sub 1.5 m/s într-un scenariu optim, pentru o viteza maxima de 1.8 m/s, pentru a permite migrația sturionilor în amonte;
- Menținerea unei viteze minime de 1.0 m/s pentru atragerea ihtiofaunei;
- Refacerea unei condiții benefice privind habitatele ihtiofaunei.
Obiectivul de investiții are beneficii indirecte pentru asigurarea debitului minim de apă pentru răcirea reactoarelor de la centrala nucleară de la CNE Cernavodă cu asigurare de 97% (asigurarea normată de 97%, reprezintă condiția pentru funcționarea unităților 3 și 4) și una din condițiile de bază pentru dezvoltarea și implementarea Proiectului «Continuarea lucrărilor de construire și finalizare a unităților 3 și 4 la CNE Cernavodă»”.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru modificarea Anexei la Ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor nr. 244/2020 privind aprobarea tarifelor pentru prestaţiile de servicii specifice efectuate de Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale -“CERONAV”
Data publicării: 21.05.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 03.06.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
În conformitate cu Hotărârea Consiliului de Conducere al CERONAV nr. 16/27.02.2024 – prin care se avizează în unanimitate tarifele pentru 6 cursuri obligatorii și se aprobă introducerea a 2 cursuri în grila de cursuri obligatorii, Hotărârea Consiliului de Conducere al CERONAV nr. 4/11.01.2024 – prin care se avizează în unanimitate modificarea duratei de desfășurarare a 2 cursuri obligatorii, cu menținerea tarifelor, precum și ale art.12 alin (1) lit. m) din Anexa 1 la Hotǎrârea Guvernului nr. 449/10.04.2003 – Regulament de organizare și funcționare a Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV, se propun spre aprobare următoarele tarife, astfel:
- Tarife cursuri obligatorii, recalculate, după cum urmează:
-
- Calificare pentru obținerea certificatului de capacitate de marinar (inclusiv cursurile obligatorii IMO) – cod CCMAR, tarif 5.807 lei/ cursant;
- Competență în utilizarea mijloacelor de supraviețuire și a bărcilor de salvare, altele decât bărcile rapide de salvare – Inițial (Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats, other than Fast Rescue Boats – Initial) – cod PSCRB-I, tarif 1.524 lei/ cursant;
- Competență în utilizarea mijloacelor de supraviețuire și a bărcilor de salvare, altele decât bărcile rapide de salvare – Actualizare (Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats, other than Fast Rescue Boats- Refresh)– cod PSCRB-A, tarif 684 lei/ cursant;
- Tehnici individuale de supraviețuire pe mare – Inițial (Personal survival techniques – Initial) – cod PST-I, tarif 660 lei/ cursant;
- Tehnici individuale de supraviețuire pe mare – Actualizare (Personal survival techniques – Refresh) – cod PST-A, tarif 330 lei/ cursant;
- Nave de pasageri – cod CBP, tarif 1.287 lei/ cursant.
- Calculații tarife pentru 2 cursuri obligatorii noi, după cum urmează:
-
- Pregătire de bază pentru operarea în siguranță a navelor care fac obiectul Codului IGF (AV/3 – 1) – Reconfirmare (Specification of minimum standard of competence in the basic training for ships subject to the IGF Code (AV/3-1) – Refresh) – cod IGF-B.R, tarif 379 lei/cursant;
- Pregătire avansată pentru operarea în siguranță a navelor care fac obiectul Codului IGF (A-V/3 – 2) – Reconfirmare (Advanced training for ships personnel subject to the IGF Code (A-V/3-2) – Refresh) – cod IGF-A.R, tarif 1.257 lei/cursant.
Calculaţiile tarifelor din devizele anexate se efectuează prin stabilirea cheltuielilor directe, indirecte şi repartizarea lor pe fiecare curs în parte, în funcţie de ponderea cursului respectiv în total ore cursant prognozat, conform Graficului programării cursurilor aprobat – întocmit de Serviciul Programare.
Calculaţiile tarifelor pentru cursurile menţionate, au la bazǎ:
– datele cuprinse în programele analitice de curs aprobate de conducerea CERONAV (durata în ore a unui curs, numǎrul de ore experţi, nr. de cursanţi pe grupă, echipamentele şi materialele didactice necesare desfǎşurǎrii cursului);
– bugetul de venituri şi cheltuieli – aprobat;
– planul de amortizare al mijloacelor fixe
Pentru taxa de reexaminare s-au avut în vedere prevederile Procedurii Operaţionale P.O. 09, “Metodologie de organizare şi desfaşurare a programelor de pregătire şi perfecţionare a personalului din transporturi navale”, ediţia 8/09.2019, revizia 1/02.2021 – Cap.5 ”Descrierea procedurii” art.5.3.5, pct. (20) care precizează cuantumul taxei de reexaminare:
“Reexaminarea va avea loc după achitarea taxei de reexaminare, care reprezintă valoarea a 2 ore din tariful cursului”, astfel:
-
- Calificare pentru obținerea certificatului de capacitate de marinar (inclusiv cursurile obligatorii IMO) – cod CCMAR ( 5.807 lei/ cursant x 2 ) : 536 ore= 22 lei,
- Competență în utilizarea mijloacelor de supraviețuire și a bărcilor de salvare, altele decât bărcile rapide de salvare- Inițial (Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats, other than Fast Rescue Boats- Initial)– cod PSCRB-I ( 1.524 lei/ cursant x 2 ) : 32 ore= 95 lei,
- Competență în utilizarea mijloacelor de supraviețuire și a bărcilor de salvare, altele decât bărcile rapide de salvare- Actualizare (Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats, other than Fast Rescue Boats- Refresh) – cod PSCRB-A ( 684 lei/ cursant x 2 ) : 16 ore= 86 lei,
- Tehnici individuale de supraviețuire pe mare-Inițial (Personal survival techniques- Initial)– cod PST-I ( 660 lei/ cursant x 2 ) : 16 ore= 83 lei,
- Tehnici individuale de supraviețuire pe mare- Actualizare (Personal survival techniques- Refresh)– cod PST-A ( 330 lei/ cursant x 2) : 8= 83 lei,
- Nave de pasageri – cod CBP (1.287 lei/ cursant x 2) : 32 ore = 80 lei,
- Pregătire de bază pentru operarea în siguranță a navelor care fac obiectul codului IGF (AV/3-1)- Reconfirmare (Specification of minimum standard of competence in the basic training for ships subject to the IGF Code (AV/3-1)- Refresh)–cod IGF-B.R (379 lei/ cursant x 2) : 8 = 95,
- Pregătire avansată pentru operarea în siguranță a navelor care fac obiectul codului IGF (A-V/3-2)- Reconfirmare (Advanced training for ships personnel subject to the IGF Code (A-V/3-2)- Refresh)- cod IGF-A.R (1.257 lei/cursant x 2) : 24 ore= 105 lei.
- Modificarea numărului de ore de curs pentru:
-
- Prevenirea şi lupta contra incendiilor – Nivel avansat – Iniţial (Advanced Fire-Fighting Initial), cod AFF-I, de la 56 de ore la 40 de ore de curs, tarif 1854 lei/cursant;
- Asistență medicală (Medical Care), cod MC, de la 48 de ore la 40 de ore de curs, tarif 1.777 lei/cursant.
Durata de desfășurare a cursurilor obligatorii AFF-I și MC s-a modificat, ca urmare a actualizării programelor analitice, astfel încât să fie în conformitate cu reglementările modelelor de curs IMO. Menționăm că se păstrează denumirile, codurile, tarifele și taxele de reexaminare ale celor două cursuri.
De asemenea, având în vedere analiza privind consecințele financiare, la propunerea Compartimentului Audit Public Intern din cadrul CERONAV, s-a avut în vedere eliminarea discountului oferit companiilor, ca urmare a constatării că, prin acordarea discountului, nu a crescut numărul de cursanți înscriși.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Ordonanță de urgență privind infiintarea Agentiei Nationale de Investigatii pentru Siguranta in Transporturi – ANIT si modificarea OUG nr.87/2011 pentru efectuarea investigatiilor tehnice privind siguranta in sectorul de transport maritim
Data publicării: 16.05.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 27.05.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Având în vedere necesitatea înființării în regim de urgență a unui organism independent de investigații a accidentelor și incidentelor din transportul maritim, se propune înființarea unui organism multimodal cu atribuții în efectuarea investigațiilor pentru siguranță în transporturi, prin reorganizarea prin fuziune a celor două organisme de investigare din sectorul feroviar și al aviației civile. Noua agenția va avea, pe lângă atribuțiile preluate de la organismele de investigare a accidentelor în domeniile feroviar și al aviației civile, și atribuții în domeniul investigării accidentelor și incidentelor din domeniul transporturilor maritime.
Menționăm că organisme multimodale de investigații privind siguranța în transporturi funcționează și în alte state europene, printre care menționăm: Austria, Elveția, Olanda, Norvegia, Bulgaria, Ungaria, Slovenia, Croația, Finlanda, statele baltice, Islanda, etc.
Prin înființarea Agenției Naționale de Investigații pentru Siguranța în Transporturi – ANIT se va asigura respectarea/aplicarea tuturor reglementărilor europene în materie de investigație a accidentelor produse în sectoarele feroviar, aerian și maritim.
De asemenea, se va realiza și o mai bună utilizare a veniturilor proprii, în sensul alocării unor resurse suplimentare pentru susținerea activităților specifice de investigație și diminuării ponderii cheltuielilor cu serviciile suport (economic, juridic, resurse umane, administrativ).
Noua agenție va funcționa ca instituție publică în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și se va finanța integral din venituri proprii. Prin măsurile dispuse prin actul normativ de înființare se asigură independența managerială a Agenției Naționale de Investigații pentru Siguranța în Transporturi – ANIT, precum și a tuturor activităților și deciziilor ANIT legate de actul de investigație, față de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Regulamentul de organizarea și funcționare al ANIT, prin care vor fi stabilite, printre altele, atribuțiile consiliului de conducere și ale directorului general, va fi aprobat prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la publicarea actului normativ de înființare a agenției.
Numărul de posturi va fi aprobat prin hotărâre a Guvernului, iar ștatul de funcții de către consiliul de conducere.
Având în vedere necesitatea atragerii și menținerii în cadrul ANIT a personalului de specialitate /investigatori cu o înaltă calificare, se propune exceptarea personalului ANIT de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, precum şi de la legile anuale de salarizare a personalului plătit din fonduri publice, salarizarea personalului ANIT şi celelalte drepturi de personal, urmând a fi stabilite prin negociere în cadrul contractului colectiv de muncă şi al contractului individual de muncă, așa cum este prevăzut și pentru alte autorități din România (ANCOM, ANRE, etc).
Consiliul de conducere al ANIT și directorul general vor fi numiți prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, în urma unei proceduri de selecție. Pornind de la indemnizația prevăzută în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice pentru directorii regiilor autonome, se propune ca indemnizația lunară a directorului general al ANIT să nu poată depăşi de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea Depozitare și activități auxiliare pentru transporturi, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii.
Personalului implicat în actul de investigaţie îi este asigurată independenţa în faţa oricărei autorităţi, inclusiv față de consiliul de conducere al ANIT, în legătură cu modalitatea de derulare a investigaţiilor, relatarea de fapte, împrejurări sau informaţii din timpul investigaţiilor, precum şi cu măsurile luate în cursul acestora.
Totodată, pentru a asigura continuitatea actului de investigație în perioada cuprinsă între intrarea în vigoare a ordonanței de urgență și operaționalizarea ANIT, se propune ca desfiinţarea Agenției de Investigare Feroviară Română – AGIFER și a Autorității de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile – AIAS să îşi producă efectele la data operaționalizării ANIT. Data operaționalizării ANIT este data emiterii certificatului de înregistrare fiscală și va fi adusă la cunoștinţă publică prin publicarea pe pagina de internet a ANIP şi prin comunicarea către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
De asemenea, se impune modificarea OUG nr. 87/2011 în scopul transpunerii fidele a prevederilor Directivei 2009//18/CE în legislația națională și, totodată, al compatibilizării prevederilor acesteia cu dispozițiile actului normativ de înființare a ANIT.
Elementele care vizează o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată:
necesitatea înființării în regim de urgență a unui organism tehnic independent de investigație tehnică a accidentelor produse în transporturile maritime, pentru transpunerea și aplicarea conformă a tuturor normelor europene în materie de investigare a accidentelor produse în transporturi, astfel încât să fie evitată deschiderea unei proceduri de infringement.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Atasamente
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind modificarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii nr. 846/2023 pentru publicarea unor linii directoare necesare punerii în aplicare a anexei VI la MARPOL, adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin rezoluții ale Comitetului pentru protecția mediului marin, precum și pentru abrogarea și modificarea unor acte normative
Data publicării: 27.03.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 08.04.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
România a aderat la Protocolul din 1997 și implicit a acceptat anexa VI la MARPOL prin Legea nr. 269/2006. Menţionăm că anexa VI la MARPOL aşa cum a fost revizuită prin MEPC.328(76) a fost publicată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii nr. 999/2022.
Prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii, nr. 846/2023 au fost publicate unele liniile directoare necesare punerii în aplicare a anexei VI la MARPOL, adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin rezoluții ale Comitetului pentru protecția mediului marin.
În cadrul OMI, la sesiunea 79 a Comitetului pentru protecția mediului marin au fost adoptate rezoluţiile MEPC.364(79) şi MEPC.365(79) care fac obiectul modificărilor aduse prin prezentul proiect de ordin. Rezoluţia MEPC.364(79) înlocuieşte rezoluţia MEPC.308(73) şi rezoluţiile prin care aceasta a fost amendată ulterior, respectiv rezoluţiile MEPC.322(74) şi MEPC.332(76), prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii nr. 846/2023.
De asemenea, Rezoluţia MEPC.365(79) înlocuieşte rezoluţia MEPC.254(67) şi rezoluţiile prin care aceasta a fost amendată ulterior, respectiv rezoluţiile MEPC.261(68) şi MEPC.309(73), prevăzute în anexa nr. 4 la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii nr. 846/2023. Prin urmare este necesară modificarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii nr. 846/2023, şi anume art. I lit. a) şi d) şi anexele 1 şi 4.
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru publicarea acceptării amendamentelor la Codul internațional din 2000 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC 2000), adoptate de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.499(105) a Comitetului de siguranță maritimă din 28 aprilie 2022
Data publicării: 27.03.2024
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 08.04.2024
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Organizația Maritimă Internațională (OMI), înființată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituția specializată din sistemul Națiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaționale și are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic și organizatoric pentru asigurarea siguranței navigației, securității navelor și a instalațiilor portuare și prevenirii poluării mediului marin de către nave. România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenția de la Geneva din 1948 privind crearea OMI și în prezent este parte la toate convențiile internaționale principale privind siguranța maritimă, securitatea maritimă și prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.
În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în domeniu.
Una dintre principalele convenţii internaţionale în domeniul maritim este Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (Convenţia SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979 şi a acceptat toate amendamentele ulterioare la respectiva convenţie, prin acte specifice. Datorită dezvoltării continue a navelor de mare viteză s-a impus ca îmbunătățirea standardelor pentru siguranța maritimă să fie reflectată în prevederile privind proiectarea, construcția, echipamentul și exploatarea navelor de mare viteză. Aceste cerințe s-au materializat prin adoptarea de către Comitetul de siguranță maritimă (MSC) al OMI în anul 1994 a rezoluției MSC.36(63) care cuprinde Codul internațional din 1994 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC 1994).
Ținând cont de prevederile regulii 3 din capitolul X al Anexei la Convenția SOLAS 1974, capitol nou introdus prin amendamentele din 1994 la această convenție, amendamente ce au fost acceptate de România prin Ordonanța Guvernului nr. 53/1999 aprobată prin Legea nr. 23/2001, Codul internațional din 1994 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC 1994) este obligatoriu. Conform art.1 din Ordinul ministrului transporturilor nr. 736/2007 România a acceptat și aplică prevederile Codul internațional din 1994 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC 1994).
Experiența acumulată în aplicarea Codului HSC 1994, de la intrarea sa în vigoare în anul 1996, precum și grija permanentă a OMI pentru sporirea siguranței maritime, au dus la recunoașterea necesității revizuirii și actualizării sale ținând seama de progresul înregistrat în proiectarea și tehnologia noilor nave de mare viteză. Preocuparea continuă a OMI în direcția fixării unor standarde de siguranță pentru navele de mare viteză echivalente cu acelea impuse navelor convenționale de Convenția SOLAS 1974, a avut drept rezultat elaborarea Codului internațional din 2000 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC 2000), care a fost adoptat prin Rezoluția MSC.97(73). Cerința privind obligativitatea respectării Codului HSC 2000 a fost introdusă în Convenția SOLAS 1974 de amendamentul adoptat prin Rezoluția MSC.99(73), acceptat de România prin Legea nr. 624/2002.
România a acceptat în temeiul legii Codul HSC 2000 publicat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1033/2008. Codul HSC 2000 se aplică navelor de mare viteză care efectuează voiaje internaționale, construite la 1 iulie 2002 sau după această dată, celor construite până atunci aplicându-li-se în continuare Codul HSC 1994.
Prevederile acestui cod sunt perfecționate continuu prin rezoluții de amendare, adoptate în cadrul sesiunilor MSC al OMI, iar amendamentele ulterioare la acesta, în prezent în vigoare, au fost implementate în legislația națională prin acte normative specifice. La sesiunea 105 din 2022 a acestui comitet au fost aduse noi amendamente la Codul HSC 2000 prin adoptarea rezoluției MSC.499(105) și anume:
- s-a adoptat înlocuirea a două paragrafe din Capitolul 8 – Mijloace și dispozitive de salvare; și
- s-a adoptat înlocuirea unor paragrafe din Capitolul 14 – Radiocomunicații.
- de asemenea, prin această rezoluție s-au adus și modificări la Anexa 1 la Codul internațional din 2000 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC 2000).
Întrucât la 1 iulie 2023 au fost îndeplinite condițiile de acceptare a amendamentelor la Codul HSC 2000 adoptate prin Rezoluția MSC.499(105) (prin așa-numita procedură de acceptare tacită) în conformitate cu prevederile specifice ale Convenției SOLAS 1974 precizate în această rezoluție, respectivele amendamente vor intra în vigoare pe plan internațional la 1 ianuarie 2024.
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 9 alin. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitatea sa de autoritate de stat asigură ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului din acordurile și convențiile internaționale la care România este parte și respectiv în calitatea sa de organ de specialitate al administrației publice centrale, ia măsuri de aplicare a convențiilor internaționale din domeniul său de activitate, la care România este parte și, implicit, a codurilor cu caracter obligatoriu în baza prevederilor respectivelor convenții.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include: