Revista presei

Turcia va organiza în 2019 o licitație pentru construcția unui canal între Marea Neagră și Marea Marmara – Revista presei 06 – 07 Decembrie 2018

  • Port Constanța

 

07.12.2018

 

Turcia va organiza, anul viitor, o licitație pentru construcția unui canal navigabil cu o lungime de 45 de kilometri care va fi paralel cu strâmtoarea Bosfor, a declarat joi președintele turc Tayyip Erdogan, chiar dacă Guvernul de la Ankara a înghețat noile investiții pentru a ține sub control cheltuielile, transmite Reuters.

Acest proiect, anunțat prima dată în 2011 când președintele Recep Tayyip Erdogan era premier, este de departe cel mai complex proiect avut în vedere pentru orașul Istanbul. Autoritățile susțin că acest canal navigabil va reduce presiunile asupra strâmtorii Bosfor care împarte în două Istanbulul și este una din cele mai aglomerate linii de navigație din lume, scrie Agerpres.

https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/vecini/turcia-va-organiza-in-2019-o-licitatie-pentru-constructia-unui-canal-intre-marea-neagra-si-marea-marmara-18690051

 

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa organizează o licitaţie pentru atribuirea unui contract pentru proiectare şi execuţie hală parc auto.

Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 4 ianuarie 2019, iar valoarea totală a proiectului se ridică la suma de 1.500.000 lei.

Obiectul achiziţiei constă în execuţia PT+Execuţie hală parc auto. Valoarea estimată fără TVA: 1.500.000 lei din care proiectare 45.000 de lei şi execuţie 1.455.000 de lei.

Construcţia propusă va fi de tip hală metalică, pentru parcarea autoturismelor, utilajelor de mari dimensiuni şi spaţii în suprafaţă de 200 mp, cu planşeu intermediar pentru vestiare, grupuri sanitare, sală de mese, spaţiu de odihnă a personalului ce se află la permanenţă în cazul situaţiilor de urgenţă. Termenul de execuţie este de maxim 7 luni, din care o lună pentru proiectare şi predare documentaţie tehnică şi 6 luni pentru execuţie.

Persoanele responsabile pentru buna desfăşurare a licitaţiei sunt: Murgeanu Gabriela, Tivilichi Nicolae Dan, Petraşcu Elena, Matichescu Mirela Florenţa, Burlacu Mircea, Batrînca Ghiorghe, Naftali Daniel Adrian, Marian Tănase, Patrichi Teodor, Tomescu Ion, Daniela Şerban, Ciprian Hanganu, Crăciun Mădălin Alexandru, Otilia Ifimov, Tănase Iulian Pepi, Kiss Laszlo Eduard, Daniel Niculescu, Banias Emil Sorin, Moldoveanu Antoniela, Bola Laura Valentina, Adina Gamalan, Laura Coadă.

În secţiunea „Documente” puteţi vizualiza anunţul de participare la care facem referire.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/cnapm-constanta-ridica-o-hala-in-port-pentru-parcarea-masinilor-si-utilajelor-document-678513.html

 

 

În Monitorul Oficial al României a fost publicată decizia adunării generale a asociaţilor societăţii Black Sea Oil & Gas SRL.

BSOG Holding Activity SRL, deţinând 10.799 părţi sociale, respectiv 89,9917% din capitalul social al societăţii, reprezentată prin Emilian-Dumitru Ijdelea, şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), deţinând 1.200 părţi sociale, respectiv 10% din capitalul social al societăţii, reprezentată prin Mihnea Crăciun, CIEP Romania SCA deţinând o parte socială, respectiv 0,0083% din capitalul social al societăţii, reprezentată prin Emilian-Dumitru Ijdelea, au aprobat mai multe decizii. Astfel, a fost aprobat programul de lucrări şi bugetul societăţii pe anul 2019. O altă decizie se referă la aprobarea prelungirii cu 4 (patru) ani, respectiv de la 26.08.2019 la 26.08.2023, a mandatului lui Mark Douglas Beacom şi Serge Guibert în calitatea acestora de administratori ai societăţii. Nu în ultimul rând, a fost aprobată desfiinţarea următoarelor puncte de lucru ale societăţii: municipiul Constanţa, bulevardul Mamaia nr. 152; comuna Agigea, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime, Camerele 132, 133, clădirea administrativă Rădăcina Mol 1 Sud Corp C.

Asociaţii au mai aprobat împuternicirea Oanei-Alexandra Ijdelea şi a Elenei Adela Macovei, pentru a acţiona, fiecare în mod separat, cu deplină putere şi autoritate în calitate de reprezentant autorizat al asociaţilor şi al societăţii, în scopul îndeplinirii tuturor formalităţilor necesare pentru înregistrarea la Registrul Comerţului Bucureşti a prezentei Hotărâri adoptate de AGA.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/mai-multe-puncte-de-lucru-ale-firmei-black-sea-oil-gas-srl-inchise-detalii-678519.html

 

În baza cererii nr. 101673 din data de 19.10.2018 și a actelor doveditoare depuse, persoana desemnată la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Constanța a dispus autorizarea constituirii, înmatricularea și înregistrarea societății Global Maritime Consultants Group SRL.

Sediul social se află în municipiul Constanța. Domeniul principal de activitate este ”activităţi anexe pentru transporturi”.

Capitalul social este de 200 lei, integral vărsat, compus din 20 de părți sociale, fiecare a câte 10 lei.

Potrivit Monitorului Oficial, fondatorii societăţii sunt Ibrahim Ranim şi Hani Marc, cetăţeni libanezi. Hani Marc este şi administratorul firmei.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/firma-noua-de-shipping-infiintata-la-constanta-de-doi-cetateni-libanezi-678544.html

 

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în calitate de solicitant, a elaborat și depus, pe 3 decembrie a.c., aplicație de finanțare pentru proiectul „Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila”, în vederea obținerii de finanțare nerambursabilă, au anunțat reprezentanții Consiliului Județean Tulcea.

Solicitarea a fost depusă în vederea obținerii de fonduri nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 2-Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, Componenta 1, Obiectiv Specific 2.1-Apel de proiecte pentru Dezvoltarea Infrastructurii Rutiere-proiecte noi de investiții, Operațiunea-

Creșterea mobilității pe rețeaua rutieră TEN-T globală.

Obiectivul general al proiectului este construirea unui pod peste fluviul Dunărea cu o lungime de 1.974,30 m, cu o distanță centrală de 1,120,00 m și două deschideri laterale de 489,65 și 364,65 m. Ecartamentul vertical va fi la 38 m de la nivelul maxim de inundații,îndeplinind criteriilor de navigație pe Dunăre; construirea a 19,05 km de drum de 2×2 benzi între Brăila și Jijila; construirea a 4,350 km de linii de legătură 2×1 spre Măcin.

„Rezultatele așteptate ale proiectului sunt : construirea unui pod peste râul Dunărea cu o lungime de 1.974,30 m; reducerea timpului de călătorie între localitățile de pe ambele maluri ale Dunării, în zona Braila și creșterea traficului mediu pentru traficul de tranzit; 19,05 km de drum de 2×2 benzi între Brăila și Jijila, 4,350 km de linii de 2×1 piste de legătură spre Măcin. Prezentul proiect contribuie la atingerea principalului rezultat urmărit în promovarea investițiilor prevăzute în cadrul OS2.1., respectiv reducerea timpului mediu de călătorie”, au adăugat reprezentanții Consiliului Județean Tulcea.

Valoarea totală a proiectului este de 2.588.859,095 lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională-1.634.591.038,58 lei, 25% contribuția proprie- 544.863.679,51 lei, restul de 409.404.377,20 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.

https://www.replicaonline.ro/podul-suspendat-peste-dunare-tulcea-braila-au-fost-depuse-actele-pentru-obtinerea-fondurilor-374906/

 

Lucian Şova a susţinut, joi, într-o conferinţă de presă, că este în continuare ministrul al Transporturilor şi îşi exercită toate atribuţiile şi prerogativele legale până la expirarea mandatului.

„Vreau să transmit pe această cale tuturor celor interesaţi că eu sunt Lucian Şova şi sunt ministrul Transporturilor. Fac un apel la toţi cei care în spaţiul public dezbat acest subiect să manifeste responsabilitate cu privire la afirmaţiile sau interpretările sau analizele pe care le fac – şi mă refer aici la faptul că orice afirmaţie făcută în spaţiul public de către persoane care au o anume semnificaţie politică sau administrativă în România pot aduce prejudicii activităţii a peste 55.000 de angajaţi, care se află în subordinea mea, şi, prin acest lucru, a milioanelor de utilizatori de servicii de transport, de infrastructură de transport etc. Am vrut să fac aceste declaraţii pentru a clarifica foarte evident un lucru. Sunt ministrul Transporturilor, îmi exercit toate atribuţiile şi toate prerogativele în conformitate cu prevederile legale şi înţeleg să fac acest lucru până când îmi va expira mandatul”, a spus Şova.

Şova a adăugat că, în opinia sa, nominalizarea făcută de PSD pentru portofoliul transporturilor este legitimă.

„În legătură cu nominalizarea făcută la conducerea Ministerului Transporturilor, recunosc dreptul partidului de guvernământ să facă nominalizări la conducerea oricărui minister şi niciodată, din punctul meu de vedere, comitetul executiv sau preşedintele partidului nu vor avea dreptate doar când fac o nominalizare în legătură cu mine şi ar putea să nu aibă dreptate atunci când fac o nominalizare în legătură cu alt coleg de partid. Subliniez că nominalizările sunt absolut legitime, le susţin, însă, până la apariţia unui decret prezidenţial de eliberare din funcţie, sunt Lucian Şova, sunt ministrul Transporturilor, ştiu bine ce fac şi fac bine ce ştiu”, a spus oficialul guvernamental.

Întrebat unde se află demisia sa şi dacă s-a luat act oficial de ea, el a refuzat să răspundă.

„CEx mi-a spus să dovedesc onoare în relaţia cu partidul şi mă achit cu onoare în fiecare zi de atribuţiile şi de prerogativele în interiorul ministerului şi aş dori să închidem aici acest subiect”, a subliniat Şova.

El a susţinut că nu a discutat cu preşedintele Klaus Iohannis pe această temă.

Şova a adăugat că, dacă ţintele din programul de guvernare privind punerea în funcţiune a 60 de noi kilometri de autostradă nu se vor realiza, îi va demite pe responsabilii de proiecte din subordinea sa.

„Mai sunt puţine zile până la finele anului, dar îmi menţin ţinta privind finalizarea 60 de kilometri de autostradă până la finele anului. Îndeplinirea programului de guvernare este literă de lege pentru mine şi pentru responsabilii din minister. La 31 decembrie vom vedea dacă ţintele asumate sunt îndeplinite sau nu, iar pe 3 ianuarie, în măsura în care unele dintre ţinte nu vor fi atinse, le voi solicita să dea dovadă de onoare responsabilii din companiile din subordine sau, dacă nu, îi voi onora eu cu demiterea, pentru că nu au atins ţintele asumate”, a arătat Şova.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2018/12/06/sova-sunt-ministrul-transporturilor-imi-exercit-toate-atributiile-si-toate-prerogativele-pana-imi-va-expira-mandatul–223231

 

06.12.2018

 

Deputatul PSD Lia Olguţa Vasilescu a declarat că de joi Ministerul Transporturilor va fi blocat pentru că încetează mandatul ministrului Lucian Şova.

„Mâine (joi – n.r.) este o problemă foarte mare pentru Ministerul Transporturilor, cel puţin, pentru că expiră cele 15 zile. După cum ştiţi, legea zice că după 15 zile nu se mai poate sub nicio formă ca persoana respectivă să rămână în funcţie, deci de mâine nu vom mai avea ministru la Transporturi, nu va putea să fie delegat la semnătură niciunul dintre secretarii de stat, pentru că, în momentul în care încetează mandatul ministrului, automat toate delegările încetează de drept. Deci mâine vom avea un minister blocat. Nu mă întrebaţi pe mine cât de încet gândeşte preşedintele României, cred că ar trebui să întrebaţi la Cotroceni”, a spus Vasilescu la Palatul Parlamentului întrebată cât timp îl va mai aştepta PSD pe preşedintele Iohannis să ia o decizie cu privire la remanierea guvernamentală.

Ea a adăugat că premierul Viorica Dăncilă va decide, când se întoarce de la Bruxelles, când va fi sesizată Curtea Constituţională pe această temă.
Olguţa Vasilescu a afirmat că deocamdată nu s-a luat vreo decizie în coaliţia de guvernare cu privire la o eventuală suspendare din funcţie a lui Iohannis în cazul în care preşedintele prelungeşte criza guvernamentală.

Pe 22 noiembrie, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, şi-a dat demisia din funcţie.

http://www.bursa.ro/olguta-vasilescu-de-maine-nu-vom-mai-avea-ministru-la-transporturi-85998539

 

Autoritățile ucrainene au anunțat marți că au fost reluate livrările de cereale din porturile de la Marea Azov, blocate timp de aproximativ 10 zile după o dispută cu Rusia în dreptul strâmtorii Kerci, transmite Reuters. În data de 25 noiembrie, Rusia a sechestrat trei nave militare ucrainene, acuzându-le că au intrat în mod ilegal în apele sale teritoriale. Ucraina a dezmințit aceste acuzații și la rândul său a acuzat Rusia de agresiune armată, scrie Agerpres.

„Trecerea navelor încărcate cu produse agricole prin porturile de la Marea Azov a fost deblocată. Încărcarea cerealelor pe nave în porturile de la Berdiansk și Mariupol a fost reluată și se derulează în mod normal”, a anunțat Ministerul ucrainean al Agriculturii, într-un comunicat de presă.

https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/vecini/ucraina-a-reluat-livrarile-de-cereale-din-porturile-de-la-marea-azov-18687841

 

  • Economie

06.12.2018

 

Black Sea Oil & Gas (BSOG), prima firmă implicată în noul val de explorări din Marea Neagră care a anunţat încheierea unui contract de vânzare a gazelor, spune că volumele care nu fac obiectul contractului încheiat cu francezii de la Engie vor merge pe piaţa centralizată locală. Compania nu este angajată în negocieri cu alţi posibili cumpărători tocmai pentru a respecta prevederile Legii Offshore.

„BSOG şi partenerii săi de concesiune nu poartă discuţii cu alte companii pentru vânzarea producţiei de gaze din cadrul proiectului MGD (Midia Gas Development – Proiectul de Dezvoltare Gaze Naturale Midia). Acordul de vânzare a gazelor pe care partenerii proiectului Midia Gas Development (Black Sea Oil & Gas, Petro Ventures Resources si Gas Plus International) l-au semnat cu Engie se referă la întreaga producţie a proiectului MGD, redusă cu volumele pe care producătorii sunt obligaţi să le vândă pe piaţa centralizată, în conformitate cu legislaţia românească”, spun reprezentanţii BSOG.

Aceştia mai precizează că acordul cu Engie a fost adaptat pentru a ţine cont de o obligaţie care reiese din Legea Offshore privind vânzarea unor cantităţi pe piaţa centralizată şi va fi aplicabil doar în cazul în care partenerii şi acţionarii iau o decizie favorabilă de a investi în proiectul MGD.

Contractul dintre BSOG, companie deţinută de gigantul financiar american Carlyle, şi Engie a fost semnat la Paris la finalul lunii trecute. Potrivit acordului, Engie va achiziţiona gaze naturale din zăcămintele Ana şi Doina, care fac parte din proiectul MGD, pe o perioadă de minimum 10 ani, în conformitate cu legislaţia românească. Volumele contractuale preconizate la finalizarea proiectului reprezintă 0,5 miliarde de metri cubi de gaze pe an. Acordul dintre Engie şi BSOG a venit la scurt timp după ce dezvoltatorul proiectului de explorare şi producţie din Marea Neagră a anunţat semnarea unui contract de transport al gazelor din proiectul Midia cu Transgaz, operatorul reţelei naţionale de transport al gazelor naturale, pe o perioadă de 15 ani. Contractul cu Transgaz are ca dată de începere a transportului gazelor naturale ziua de 1 februarie 2021, la o capacitate de transmisie de 1 miliard de metri cubi/an.

Potrivit Legii Offshore însă, concesionarii de licenţe de explorare şi producţie din Marea Neagră sunt obligaţi să vândă 50% din cantităţile extrase pe piaţa centralizată a gazelor din România.

„BSOG şi partenerii săi au iniţiat procesul pentru vânzarea gazelor provenite din proiectul MGD în anul 2016. După cum am afirmat, BSOG şi partenerii săi de concesiune nu poartă discuţii suplimentare cu alte companii pentru vânzarea producţiei de gaze provenite din proiectul MGD.”

Cert este că deocamdată decizia finală de investiţii în proiectul MGD nu a fost luată, acesta fiind cazul şi pentru alte proiecte, aşa cum este perimetrul Neptun Deep în a cărui dezvoltare sunt implicaţi OMV Petrom şi ExxonMobil.

„BSOG lucrează în mod constant pentru realizarea tuturor etapelor rămase din proiect pentru a ajunge în punctul în care partenerii şi acţionarii vor putea lua decizia de a investi. Aceste activităţi includ îndeplinirea tuturor cerinţelor de autorizare a proiectului, finalizarea comenzilor pentru echipamentele cu termen îndelungat de achiziţie. Abilitatea noastră de a lua o decizie finală de a investi, odată ce am parcurs toate etapele rămase din proiect, este condiţionată de aprobarea partenerilor şi acţionarilor, aprobare care la rândul ei depinde de impactul pe care noua Lege Offshore, în special noile prevederi fiscale cuprinse în lege, îl va avea asupra deciziei menţionate de a trece la realizarea investiţiilor în proiect.”

Proiectul MGD constă în săparea a cinci sonde de producţie, o sondă submarină la Doina şi patru sonde de producţie la Ana, un ansamblu submarin de producţie pe zăcământul Doina şi o conductă submarină de 126 km care va asigura transportul gazelor de la platforma Ana la ţărm.

https://www.zfcorporate.ro/energie/black-sea-oil-gas-am-inceput-procesul-pentru-vanzarea-gazelor-din-marea-neagra-din-2016-cantitatile-care-nu-intra-in-contractul-cu-engie-se-duc-pe-bursa-17758574

 

CFR pune la bătaie 497,4 mil. lei fără TVA pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor aferente modernizării liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti, potrivit un anunţ de intenţie publicat de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA.

„Lucrările aferente obiectivului de investiţie constau în proiectarea şi execuţia lucrărilor în conformitate cu legislaţia şi reglementările tehnice în vigoare. Se vor executa lucrări de infrastructură şi suprastructură, lucrări de artă, construcţii civile, arhitectură, rezistenţă, semnalizări feroviare, telecomunicaţii feroviare. Tehnologiile de execuţie vor ţine seama de toate condiţionările impuse de avize şi de încadrarea în durata contractului”, se arată în anunţul publicat ieri.

Durata contractului este 74 de luni, dintre care 2 luni pentru proiectare, 12 luni pentru execuţia lucrărilor şi 60 de luni perioada de garanţie. Ofertantul trebuie să fi întreprins „lucrări similare în valoare cumulată pentru servicii de proiectare de minimum 17.402.000 lei fără T.V.A în ultimii trei ani, şi pentru execuţie de lucrări de minimum 479.979.000 lei fără T.V.A. în ultimii cinci ani, din maximum 3 contracte”.

În paralel, CFR organizează o licitaţie pentru consultanţă şi supervizare în legătură cu lucrările aferente modernizării liniei de cale ferată. Valoarea totală a contractului, fără TVA, este de 6,96 mil. lei. Linia de cale ferată ce trebuie să asigure conexiunea între Gara de Nord şi Aeroportul Henri Coandă (Otopeni), ce implică modernizarea şi construirea a puţin peste 2 kilometri noi de cale ferată, este de zece ani în faza de „studiu de fezabilitate“ şi deşi autorităţile s-au angajat să livreze acest proiect până în 2020 (la campionatele de fotbal), pe teren nu se vede nimic.

Investiţia pentru acest proiect a fost estimată iniţial la 90 mil. euro, dar CFR SA, compania de infrastructură, afirma în martie că există patru variante posibile de conectare şi că valoarea investiţiei va fi stabilită după ce se va lua o decizie cu privire la modul în care se asigură legătura.

Miza realizării acestei linii ferate este cu atât mai mare cu cât legătura dintre Bucureşti şi Otopeni este una dintre condiţiile pe care Capitala trebuie să le respecte în contextul în care va găzdui patru meciuri din Campionatul European de Fotbal.

Cerinţa era ca, de la aeroport spre oraş, să fie asigurată şi o a doua cale de transport, pe lângă cea rutieră.

https://www.zfcorporate.ro/auto-transporturi/cfr-aloca-500-mil-lei-pentru-calea-ferata-aeroportul-otopeni-gara-de-nord-lucrarile-ar-urma-sa-fie-finalizate-in-14-luni-17758581

 

Comisarul european pentru mediu, afaceri maritime şi pescuit, Karmenu Vella, face, joi, o vizită la Bucureşti, urmând să aibă întâlniri cu ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, şi cu alţi reprezentanţi ai Guvernului, la o masă rotundă la nivel înalt pe tema economiei circulare.

Comisarul european Karmenu Vella, responsabil pentru mediu, afaceri maritime şi pescuit, va face, joi, o vizită oficială la Bucureşti, anunţă Comisia Europeană.

Înaltul oficial european se va întâlni cu Graţiela Gavrilescu, viceprim-ministru şi ministrul Mediului, şi cu o serie de reprezentanţi de nivel ministerial ai Guvernului României, în cadrul unei mese rotunde la nivel înalt pe tema economiei circulare.

Comisarul Karmenu Vella va participa, de asemenea, la sesiunea plenară a conferinţei „Poveşti de succes din domeniul economiei circulare”, pentru a discuta teme legate de colectarea şi reciclarea deşeurilor, finanţarea şi promovarea tranziţiei la economia circulară cu reprezentanţii actorilor relevanţi şi părţilor interesate din domeniu.

https://www.news.ro/politic-intern/comisarul-european-pentru-mediu-afaceri-maritime-si-pescuit-karmenu-vella-face-o-vizita-la-bucuresti-1922400006002018120618689102

 

În noiembrie, Dacia a vândut 2.237 de vehicule pe piața britanică, în creștere cu 52,59% față de perioada similară din 2017, când a înmatriculat 1.466 de unități. În perioada ianuarie-noiembrie 2018, Dacia a vândut pe piața britanică 22.279 vehicule, în scădere cu 7,81% față de primele 11 luni din 2017, când a înmatriculat 24.166 de unități, scrie Agerpres. Vânzările de mașini noi în Marea Britanie au scăzut cu 3% în noiembrie, o îmbunătățire față de septembrie și octombrie, când s-a înregistrat un declin de 20,5% și, respectiv, 2,9%, transmite Reuters.

Marea Britanie rămâne a doua mare piață auto din Uniunea Europeană, în urma Germaniei, dar înaintea Franței, Italiei și Spaniei.

https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/vanzarile-dacia-in-marea-britanie-s-au-dublat-in-noiembrie-18689407

 

07.12.2018

 

În 2016, Fondul iese din acţionariatul Romgaz, iar valoarea totală a portofoliului reprezentat de companiile listate în care statul este majoritar ajunge astfel la 176,3 mil. lei.
Fondul Proprietatea (simbol bursier FP) mai este acţionar în cadrul unei singure companii de stat, respectiv Nuclearelectrica, deţinere de 160 mil. lei, în condiţiile în care în urmă cu trei ani fondul de 8,7 miliarde de lei capitalizare avea participaţii la patru astfel de companii, potrivit datelor din rapoartele FP.
Spre comparaţie, cele patru deţineri valorau 833 mil. lei la finele anului 2015.
Cea mai mare deţinere la companiile de stat în 2015 era 5,84% din capitalul social al Romgaz, producător şi furnizor de gaze naturale al României, participaţie evaluată la finele acelui an la 613 mil. lei.

A doua cea mai importantă deţinere a FP în urmă cu trei ani, din rândul companiilor cu acţionariat majoritar de stat, era Nuclearelectrica. Fondul avea o pondere de 9,09% în capitalul companiei energetice, reprezentând 175,9 milioane lei. Spre comparaţie, în prezent Fondul mai are 7,05% din producătorul de energie nucleară. Pe lângă aceste două pachete mari, FP deţinea peste 6% atât din Conpet Ploieşti, cât şi din Oil Terminal, reprezentând 40,3 milioane lei şi respectiv 3,88 milioane lei.
În 2016, Fondul a ieşit din acţionariatul Romgaz, iar valoarea totală a portofoliului reprezentat de companiile listate în care statul este majoritar ajunge astfel la 176,3 milioane lei, cea mai mare parte din aceasta fiind reprezentată de Nuclearelectrica (131,6 milioane lei).

Următorul an, FP a ieşit şi din acţionariatul Oil Terminal, fiind de altfel cel mai mic pachet ca valoare dintre cele trei rămase, iar pe fondul aprecierii bursei, cele două pachete rămase, Nuclearelectrica şi Conpet, au ajuns să valoreze 249,4 milioane lei, cu 40% mai mult decât cu an în urmă.

La nivelul primelor nouă luni din 2018, Fondul apare cu o singură deţinere din gama companiilor listate controlate de stat, şi anume Nuclearelectrica.

Mai mult, pe lângă ieşirea din acţionariatul Conpet, Fondul a întreprins şi vânzarea unei părţi din pachetul Nuclearelectrica, ajungând în prezent să deţină 7,05% din acesta, echivalentul unei evaluări la acea dată de 161,2 milioane lei.

Fondul Proprietatea are un activ net de 9,89 miliarde lei, cea mai mare parte din acesta fiind reprezentat de deţinerea de aproximativ 20% în cadrul Hidroelectrica, pachet evaluat la 3,5 miliarde lei (760 milioane euro).

 

https://www.zfcorporate.ro/burse-fonduri-mutuale/fondul-proprietatea-mai-are-o-singura-companie-de-stat-in-portofoliu-detinere-de-160-mil-lei-fata-de-patru-detineri-de-830-mil-lei-in-2015-17765119