Revista presei

Revista presei 11 – 20 Octombrie 2016

PORT CONSTANȚA


20 Octombrie 2016 / CERONAV se dotează cu simulatoare! Licitaţii publice de aproape 650.000 de euro, fără TVA / Ziua de Constanta 

Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului şi Transporturi Navale (CERONAV) doreşte să achiziţioneze mai multe simulatoare pentru personalul navigant, lansând în acest sens două licitaţii publice pentru achiziţionarea lor. Potrivit licitatiapublica.ro, CERONAV a lansat un anunţ pentru furnizarea de simulatoare maşini navale, achiziţionate în două loturi, la o valoare estimată de 365.500 de euro, fără TVA.

Achiziţia este împărţită în două loturi, pentru Constanţa şi Galaţi, astfel:
– Lot 1 – simulator maşină pentru CERONAV Constanţa – o bucată, conform cu ultimele cerinţe ale STCW, cu amendamentele din 2010, constând într-o combinaţie finită de computere standard compatibile cu PC, având un sistem de operare folosit pe scară largă, prevăzut cu cinci posturi de lucru interactive pentru cursanţi, controlate de la postul instructorului, şi un punct de lucru separat al instructorului – serverul – 106.500 de euro, fără TVA.
– Lot 2 – simulator pentru operaţiuni în compartimentul maşină pentru subunitatea CERONAV Galaţi – o bucată, clasa A, conform Standardului DNV-GL-ST-0033:2014-08, constând într-o combinaţie finită de computere standard compatibile cu PC, având un sistem de operare folosit pe scară largă, prevăzut cu şase posturi de lucru interactive pentru cursanţi controlate de la postul instructorului şi un punct de lucru separat al instructorului în sala de training/briefing/debriefing – 259.000 de euro, fără TVA.

Livrarea simulatoarelor va include toate componentele necesare hardware şi software, mobilier aferent doar pentru lotul 2, documentaţie, precum şi serviciile accesorii: instalare, instruire personal achizitor, asigurarea service-ului în perioada de garanţie pentru toate componentele simulatorului (hardware şi software). Achizitorul pune la dispoziţie spaţiul necesar pentru instalarea echipamentului de simulare, precum şi conexiunile la instalaţia electrică şi la internet.

Furnizorul va oferi şi va instala toate componentele necesare, inclusiv toată reţeaua de date necesară funcţionării simulatoarelor sau accesul la internet wireless (inclusiv routere/switch-uri necesare), software şi tot ceea ce înseamnă hardware. Furnizarea şi instalarea echipamentului trebuie să se realizeze în termen de patru luni de la data atribuirii contractului.

Persoanele ce deţin funcţii de decizie în cadrul autorităţii contractante sunt: director general: Ovidiu Sorin Cupşa; director general adjunct: Emil Luca; director Subunitatea Galaţi – Doina Munteanu; director studii: Ion Filimon; director comercial: Dan Pisică; director economic: Claudia Gheorghe; şef Birou juridic şi asistenţă managerială: Nicolae – Iulian Trandafir; consilier juridic BJAM Subunitatea Galaţi – Vasile Lepădatu; şef Birou achiziţii publice şi investiţii: Daniela Tagare; ing. spec. 1A Birou achiziţii publice şi investiţii: Gabriela Cristian; ec. I Birou achiziţii publice şi investiţii: Diana-Andreea Sava; referent 1 Birou achiziţii publice şi investiţii: Alexandru-Ioan Vladu; ec. spec. IA Birou Achiziţii Publice şi Investiţii: Daniela Costache; şef Serviciu Inginerie Nave cu caracteristici speciale (ICNS), exp. cons. IA Teodor Popa; expert consultant 1A ICNS: Dan Bodolan; expert consultant 1A Subunitatea Galaţi – Eugen Ciupitu; expert consultant 1A Subunitatea Galaţi – Aurel Cotoi şi ing. spec. IT Subunitatea Galaţi – Alina Mantu.

Pentru a fi eligibili, ofertanţii vor prezenta dovada realizării unei medii a cifrei de afaceri globale pe ultimii trei ani, respectiv 2013, 2014 şi 2015, de cel puţin 210 000 de euro, fără TVA, pentru lotul 1, şi 500 000 de euro, fără TVA, pentru lotul 2. Ofertanţii trebuie să depună şi o garanţie de 2.000 de euro pentru lotul 1 şi de 5.000 de euro pentru lotul 2.

Criteriile de atribuire a licitaţiei sunt preţul ofertei, în pondere de 85%, şi perioada de garanţie, în pondere de 15%. Licitaţia electronică va începe la două zile lucrătoare de la transmiterea invitaţiei la adresa de poştă electronică (e-mail), înregistrată în sistem ca adresă de contact. În cadrul licitaţiei electronice, ofertanţii participanţi nu pot decât să îmbunătăţească ofertele depuse anterior organizării acelei faze.

Termenul-limită pentru primirea cererilor de documente sau de acces la documente este 9.11.2016, ora 12.00, iar cel pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 18.11.2016, ora 16.00, urmând ca ofertele să fie deschise pe 13.12. 2016, la ora 18.00.

Pentru cea de-a doua licitaţie, CERONAV doreşte să achiziţioneze tot simulatoare de formare mărfuri lichide, în două loturi, în valoare totală estimată de 280.000 de euro, pentru Subunitatea Galaţi.

Pentru acest contract, persoanele cu funcţii de decizie sunt: director general: Ovidiu Sorin Cupşa; director general adjunct: Emil Luca; director Subunitatea Galaţi: Doina Munteanu; director studii: Ion Filimon; director comercial: Dan Pisică; director economic: Claudia Gheorghe; şef Birou juridic şi asistenţă managerială: Nicolae Iulian Trandafir; consilier juridic BJAM Subunitatea Galaţi – Vasile Lepădatu; şef Birou achiziţii publice şi investiţii: Daniela Tagare; ing. spec.1A Birou achiziţii publice şi investiţii: Gabriela Cristian; ec. I Birou achiziţii publice şi investiţii: Diana-Andreea Sava; referent 1 Birou achiziţii publice şi investiţii: Alexandru-Ioan Vladu; ec. spec. IA Birou Achiziţii Publice şi Investiţii: Daniela Costache; expert consultant 1A Subunitatea Galaţi – Costel Iancu; expert consultant 1A Subunitatea Galaţi – Eugen Dică şi ing. spec. IT Subunitatea Galaţi – Alina Mantu.

Termenul-limită pentru primirea cererilor de documente sau de acces la documente este 9.11.2016, ora 12.00, cel pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 18.11.2016, ora 16.00, iar deschiderea ofertelor se va face pe 13.12.2016, ora 18.00.
Adriana MIHAI

http://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/ceronav-se-doteaza-cu-simulatoare-licitatii-publice-de-aproape-650-000-de-euro-fara-tva-611507.html


20 Octombrie 2016 / Ovidiu Cupşa revine la conducerea ACN / Observator de Constanta 

Ovidiu Cupşa a demisionat din funcţia de consilier judeţean urmând să ocupe funcţia de Presedinte al CA al Administratiei Canalelor Navigabile. Locul său va fi luat de George Măndilă. Având în vedere că potrivit legii, un consilier județean nu poate face parte din Consiliul de Administrație al unei companii de stat, Cipşa a ales să se retragă din Consiliul Judeţean pentru a se întoarce la ACN.
Acesta a postat pe contul său de Facebook un mesaj în care le urează succes colegilro din Consiliul Judeţean şi anunţă că se întoarce la ACN, companie pe care de altfel a mai condus-o în trecut.
“Succes colegilor din Consiliul Judetean Constanta!
Sper sa aiba intelepciunea sa conduca in continuare acest judet in spiritul respectului pentru cetatenii sai.
Eu am fost solicitat de catre Minusterul Transporturilor sa preiau temporar pozitia de Presedinte al CA al Administratiei Canalelor Navigabile – companie nationala a statului roman pe care am mai condus-o si a carei activitate o cunosc.
ACN administreaza structura critica de transport naval – o investitie uriasa: Canalele Dunare – Marea Neagra si Poarta Alba – Midia Navodari, care integreaza Portul Constanta in TNT – Coridorul 7.
Din aceasta pozitie si din cea de la CERONAV raman fi in continuare sa imi aduc aportul, atata timp cat va fi nevoie de mine, in activitatea unor importante institutii din judetul Constanta.
Sper sa raman pentru cei care ma cunosc acelasi Ovidiu Cupsa, indiferent de circumstante.
Sa va dea Dumnezeu sanatate tuturor!” – a precizat Cupşa în mesajul său de pe Facebook.

http://observator.ro/ovidiu-cupsa-revine-la-conducerea-acn-400935.html


14 Octombrie 2016 / Ministrul Transporturilor ar putea demisiona / Replica Online 

După trei luni de mandat, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, ar putea demisiona din funcţie în perioada următoare.Surse apropiate ministrului Transporturilor Sorin Buşe ne-au declarat că demnitarul ia luat în calcul demisia, notează capital.ro. „Ministrul Sorin Buşe nu demisionează astăzi. Este cu semnul întrebării demisia acestuia, încă nu a luat decizia”, ne-au precizat sursele citate. Sorin Buşe ar putea demisiona din funcţia de ministru al Transporturilor pentru a candida pentru un post de deputat sau senator din partea PNL, mai arată capital.ro.
http://www.replicaonline.ro/ministrul-transporturilor-ar-putea-demisiona-293770/


11 Octombrie 2016 / Cupșa, ambasador maritim IMO: „Este necesară obligativitatea de a angaja în echipajul de siguranță al navei câte un cadet pe compartiment” / Tomis News 

Cu ocazia World Maritime Day, a avut loc a II-a întâlnire a Ambasadorilor Maritimi cu Secretarul General al International Maritime Organization (IMO), la Londra. Ambasadorii Maritimi prezenți au semnalat că rata de înlocuire a ofițerilor este afectată de interesul scăzut al armatorilor să sponsorizeze stagiul de cadeție de 12 luni a viitorilor ofițeri, stagiu obligatoriu conform STCW.
Conform raportului recent al BIMCO/ICS Manpower se estimează la nivel global un deficit curent de aproximativ 16.500 de ofițeri (2,1%), iar deficitul prognozat pentru anul 2025 va crește la 147.000 în cazul în care industria maritimă nu reacționează.
Resursa umană este cea mai importantă resursă a industriei maritime, asigurarea calificării personalului navigant reprezintă garanția operării în siguranță a navelor, iar România se situează pe primul loc în Uniunea Europeană ca furnizor de personal calificat pentru flota maritimă mondială cu peste 30.000 de navigatori. În ceea ce privește ofițerii maritimi, aceștia reprezintă 3% din totalul ofițerilor din această flotă, situând România între primele 10 țări la nivel mondial.
„Având în vedere dimensiunea fenomenului, personal am adoptat poziția ca sponsorizarea de către companii a stagiului de cadeție nu mai este o simplă opțiune, ci un deziderat al întregii industrii maritime și al IMO în calitatea sa de organism de reglementare, pe termen mediu și lung fiind cea mai ieftină și eficientă strategie, atât pentru armatori, cât și pentru ceilalți actori din industria maritimă. Propunerea pe care am susținut-o pentru echilibrarea cererii de ofițeri de marină a fost aceea ca IMO să introducă pentru armatori obligativitatea de a angaja în echipajul de siguranță al navei, pe lângă ofițerii de cart, și a câte unui cadet pe compartiment. Această măsură ar avea ca efect creșterea gradului de absorbție a tinerilor ofițeri maritimi cu efecte benefice directe și pentru cadeții români, menținând România între primii furnizori de ofițeri din flota mondială. Ca urmare a evaluării pozitive de către participanți a acestei propuneri, am înaintat către Secretarul General IMO o scrisoare oficială, în vederea supunerii ei spre consultare comitetelor IMO, autorităților naționale și armatorilor”, a precizat marți ambasadorul maritim IMO și director al CERONAV, Ovidiu Cupșa.
Marius FLORIAN
http://tomisnews.ro/cupsa-ambasador-maritime-imo-este-necesara-obligativitatea-de-a-angaja-in-echipajul-de-siguranta-al-navei-cate-un-cadet-pe-compartiment/


11 Octombrie 2016 / Gigi Chiru, interpelare pentru ministrul Transporturilor: „Mai bine dinamităm podul de la Agigea și măcar știm că reluăm construcția de la temelie!” / Tomis News 

Senatorul constănțean Christian Gigi Chiru (ALDE) a adresat, luni, o interpelare interesantă ministrului Transporturilor, Petru Sorin Buşe, referitoare la reabilitarea podului rutier din Agigea. Știm cu toții că, de mai mulţi ani, podul rutier de peste Canalul Dunăre-Marea Neagră din comuna Agigea reprezintă o problemă foarte mare pentru judeţul Constanţa. Închis parţial, de cele mai multe ori în plin sezon, sau închis definitiv, cum se întâmplă acum, podul nu a fost reabilitat nicicum.
„De ani de zile, turiştii şi localnicii au mari greutăţi în a ajunge în localităţile din sudul litoralului. De această dată, podul a fost închis, circulaţia fiind deviată. Atât mass-media cât şi locuitorii au sesizat că, de fapt, lucrările de reabilitare sunt stopate, iar principala cale de acces către localităţile din sudul litoralului pare a fi închisă circulaţiei degeaba”, i-a spus ministrului parlamentarul constănţean.
Senatorul Chiru l-a întrebat pe ministrul Buşe în ce stadiu sunt lucrările de reabilitare a podului rutier din comuna Agigea şi câţi muncitori fac parte din echipa care lucrează în această perioadă pentru reabilitarea acestuia. De asemenea, parlamentarul este interesat să afle de la membrul Executivului ce lucrări se efectuează în această perioadă, când va fi redeschis podul şi care sunt firmele care lucrează la reabilitarea acestuia, contractori şi subcontractori.
„Podul de la Agigea este un obiectiv de interes naţional, nu este important doar pentru locuitorii judeţului Constanţa. Însă, din câte se vede, cei responsabili de la Bucureşti nu au înţeles acest lucru. Este inadmisibil ce se întâmplă, iar Guvernul trebuie să ia măsuri pentru rezolvarea cât mai rapidă a acestei probleme. Mai bine dinamitează podul de la Agigea și măcar așa știm cu toții că se va face o reconstrucție de la temelie. Altfel, este doar o joacă de copii și o vânzare de iluzii, căci dincolo de declarații nu se întâmplă nimic serios”, a concluzionat Gigi Chiru.
Marius FLORIAN
http://tomisnews.ro/gigi-chiru-interpelare-pentru-ministrul-transporturilor-mai-bine-dinamitam-podul-de-la-agigea-si-macar-stim-ca-reluam-constructia-de-la-temelie/


12 Octombrie 2016 / S-au deschis lucrările Conferinţei Internaţionale „Căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare, în regiunea Mării Negre” / Tomis News 

Lucrările celei de-a 13-a ediție a Conferinţei Internaţionale „Căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare – SAR, în regiunea Mării Negre” s-au deschis, miercuri, la un hotel din Constanța.
România, prin Autoritatea Navală Română, organizează cu acest prilej ediția, având în vedere obligaţiile ce decurg ca urmare a aderării la Convenţia Internaţională privind Căutarea şi Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare (SAR 1979) şi la Convenţia internaţională „SOLAS 1974” privind Ocrotirea Vieţii Omeneşti pe Mare (SOLAS 1974), precum şi în urma semnării la Ankara, în 1988, a ”Acordului de cooperare privind serviciile de căutare şi salvare pe mare, între statele riverane Mării Negre”.
Directorul ANR, bâlbâieli pe bandă: nu știe cu ce nave se poate interveni în caz de pericol pe mare!
Vizibil emoționat și bâlbâit din cale afară, Director General al Autorității Navale Române, Răzvan Gabriel Trandafir, a încercat să explice modul în care funcționează cooperarea dintre instituțiile statului și operatorii privați, în caz de intervenție pe mare. În ciuda unei mulțumiri pentru participarea pro bono a operatorilor privați, printre care falimentarul Grup Servicii Petroliere, Trandafir a precizat că Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare deține nave care sunt capabile să intervină și la situații de grad 6 sau chiar 7, ceea ce nu este adevărat.
„Constanța este cel mai mare port românesc și unul dintre cele mai mari la Marea Neagră. Fiecare țară va avea un raport de activitate și se va dezbate situația fiecărei țări. Activitatea de salvare la Marea Neagră este împărțită geografic, România nu a avut operațiuni majore, cel puțin nu în ultimii zece ani, toate operațiunile de căutare și salvare se coordonează de către ANR, prin centrul de coordonare din cadrul Autorității, iar intervenția operațională se face de către ARSVOM. Pe partea maritimă există navele ARSVOM, plus cooperarea cu operatorii privați, care sunt pro bono, în caz de necesitate putem apela la operatorii privați, Regional Air Service și GSP. Cred că avem cei mai buni profesioniști în ceea ce privește activitatea de coordonare în cadrul ANR, iar pe partea operativă ARSVOM are oameni foarte bine pregătiți, care fac asta de mult timp. Într-adevăr, sunt puține nave și flota ARSVOM este un pic veche, dar cred că aceste lucruri se vor îmbunătăți. Avem nave care se duc la gradul 6-7, ale ARSVOM, sunt remorcherele declarate… și funcționează… cel puțin la nivel declarativ… (…) Elicopterele la care putem apela fac parte din cadrul operatorilor privați și ISU, din partea statului. În momentul de față, prin Hotărâre de Guvern situațiile de risc s-au centralizat la ISU, iar ei sunt primii care intervin, iar dacă situațiile îi depășesc se apelează și la operatori privați. Exerciții au fost și sunt anual, fiecare din părțile componente din acest sistem face exerciții de operațiuni, ANR a avut anul acesta un exercițiu. (…) În momentul de față, controlul statului are mai multe niveluri de operare. Navele mai vechi, de o anumită vârstă înaintată sau care nu au inspecțiile la zi au prioritate zero. De aceea, toate navele substandard vor fi primele inspectate”, a spus directorul ANR, susținut în funcție de PNL, Răzvan Gabriel Trandafir.
În realitate, nu avem nave capabile!
Dumitru Bucureșteanu, Șef Serviciu la Serviciul MRCC a lămurit subiectul capabilității României de a interveni în situații de pericol pe mare. Potrivit acestuia, singura navă disponibilă, deci nu „mai multe” și nici măcar „la nivel declarativ” pentru gradul 7 ar fi remorcherul Hercules al ARSVOM, care este în reparații!
„Sunt în sistemul național trei ministere implicate: Transporturilor, de Interne și Apărării Naționale. Fiecare din aceste ministere au capabilități de intervenție. Primul, pe care îl reprezint și eu, are o agenție special dedicată pentru intervenții pentru salvări de vieți omenești și pentru poluare, care se cheamă ARSVOM. Ei au capabilități: nave specializate. Sunt trei nave de viteză, pentru salvări de vieți omenești; remorcherul Hercules va fi capabil, pentru că acum este în reparații, să iasă pe vremea rea, pe furtună, celelalte doar între valuri între 3-4 metri maxim. Dacă marea este mai agitată, atunci am putea să intervenim cu sectorul privat, cu GSP, cu care avem protocoale încheiate și MAI. La fiecare început de lună primim o situație de la ARSVOM cu toate navele care sunt disponibile, care sunt în stare tehnică bună. Noi avem evidența celor care sunt apte să intervină și pe care putem să ne bazăm. Avem nevoie de unități navale, de nave capabile să iasă pe mare când aceasta este agitată. De ieri avem un vânt foarte puternic, pe timp de iarnă am avut și de peste 100 km/h. În general, în condiții de vreme rea se întâmplă probleme pe mare, navele au nevoie de ajutor și trebuie să ai cu ce să intervii. Există programul prin care se repară remorcherul Hercules al ARSVOM, am înțeles că și MAI prin ISU, cu fonduri europene, vor avea capabilități în viitor, chiar și Garda de Coastă”, a spus Dumitru Bucureșteanu.
Totodată, potrivit reprezentantului MRCC, anul acesta alertele pentru intervenție au fost mai puține față de aceeași perioadă a anului trecut.
„Alertele au fost mai puține anul acesta și, în general, în perioada sezonului estival, care începe la 1 mai și se termină la 30 septembrie, sunt cele mai multe situații de pericol pe mare, pentru că vin turiști, sunt zile în care vremea se strică, turiștii se avântă în mare, 112 ne alertează, iar noi, împreună cu salvamarii, cu ISU, Garda de Coastă, ARSVOM, intervenim… (…) Fiecare țară va prezenta sistemul național de salvări de vieți omenești pe mare, capabilitățile pe care le are fiecare stat, adică nave, elicoptere, avioane, personal instruit pentru intervenții; câte alerte de pericol au fost primite la aceste centre de coordonare. (…) De asemenea, se face o prezentare a legislației naționale a fiecărui stat participant, care sunt în conformitate cu convențiile internaționale, IMO și acordul regional de la Ankara, pentru statele riverane Mării Negre. Se va face o prezentare scurtă privind implicarea centrelor de coordonare și a administrațiilor maritime în problematica de search and rescue, pentru activitatea nouă care este în desfășurare pe off-shore activity, adică pe exploatarea de petrol și gaze, fiindcă în viitor vom avea din ce în ce mai multe platforme de exploatare, pentru care trebuie să fim pregătiți să intervenim dacă sunt incidente”, a mai spus Bucureșteanu.
La lucrările conferinţei de la Constanța participă reprezentanţi ai autorităţilor şi administraţiilor maritime din zona Mării Negre, responsabili cu activitatea de căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare, respectiv Bulgaria, Georgia, Turcia, Ucraina şi Federaţia Rusă, alături de reprezentanţi ai instituţiilor şi companiilor implicate în activitatea SAR din România: Ministerul Transporturilor, Prefectura Constanţa, ARSVOM, RADIONAV, CERONAV, CN APMC SA, Ministerul Apărării Naţionale (Centrul Naţional Militar de Comandă – Nucleu şi Academia Navală „Mircea cel Batrân”) Ministerul Administraţiei şi Internelor – Centrul Naţional de Monitorizare a Situaţiei Operative, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, Garda de Coastă Constanţa, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea” al Judeţului Constanţa), Universitatea Maritimă Constanţa, Regional Air Services, GSP, DAMEN Galaţi.
Potrivit organizatorilor, agenda conferinței cuprinde ca teme principale de discuţie: Sistemul naţional SAR – facilităţi şi capabilităţi, alerte false şi reale; rapoarte de ţară privind activitatea de căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare; operaţiunile SAR offshore la Marea Neagră; planurile de cooperare SAR cu navele de pasageri; funcţionalităţile portalului web Black Sea MRCC; programul anual al instruirilor privind activitatea SAR; serviciile de asistenţă maritimă – Maritime Assistance Services; implicarea sectorului privat în activităţile de cautare şi salvare pe mare sau atribuţiile Poliţiei de Frontieră în ceea ce priveşte activitatea SAR.
Conferinţa are ca scop reunirea tuturor factorilor zonali implicaţi în desfăşurarea şi coordonarea activităţilor de căutare şi salvare marină, pentru a creşte eficienţa acţiunilor de căutare şi salvare, precum şi pentru a îmbunătăţi coordonarea regională a serviciilor de căutare şi salvare (SAR) în regiunea Mării Negre.
Conferinţele BS SAR se organizează anual, în baza prevederilor art. 9 al Acordului de la Ankara din 27.11.1998, de cooperare privind serviciile de căutare şi salvare pe mare între statele riverane Mării Negre, care stipulează că „reprezentanții autorităților competente ale părților se întrunesc ori de câte ori este necesar şi cel puţin o dată pe an, în scopul dezvoltării cooperării, al schimbului de experiență si de informaţii”.
Aceste conferinţe sunt găzduite pe rând de ţările riverane Mării Negre.
România a iniţiat în anul 2004 ciclul Conferinţelor BS SAR, prin organizarea primei sesiuni, în cooperare cu Organizaţia Maritimă Internaţională, în baza prevederilor legislaţiei internaţionale menţionate mai sus amintite, cât şi a celei naţionale în domeniu.
Serviciul MRCC este responsabil de îndeplinirea atribuţiilor ANR cu privire la coordonarea activităţilor de căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare, precum şi de îndeplinirea atribuţiilor cu privire la protecţia apelor navigabile împotriva poluării de către nave, în zona de responsabilitate a Centrului Maritim de Coordonare.
Zona de responsabilitate a Centrului Maritim de Coordonare este reprezentată de apele maritime interioare (inclusiv a porturilor), Canalul Dunăre – Marea Neagră, căile navigabile ale Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”, marea teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă.
Marius FLORIAN

http://tomisnews.ro/s-au-deschis-lucrarile-conferintei-internationale-cautare-si-salvare-de-vieti-omenesti-pe-mare-in-regiunea-marii-negre/

ECONOMIE


18 Octombrie 2016 / Cartel Alfa: Noul Cod al muncii ar putea fi aprobat înainte de campania electorală / Romania Libera 

Noul Cod al muncii ar putea fi aprobat de Parlament înainte de campania electorală
Comisia de Muncă din Camera Deputaților urmează să elaboreze, până la finele lunii octombrie, raportul pe proiectul de lege privind modificarea și completarea Codului muncii, după care acesta ar trebui supus dezbaterii și aprobării Plenului Parlamentului, au anunțat marți reprezentanții CNS Cartel Alfa, citați de Agerpres.
„Urmează să se finalizeze redactarea articolelor pe care există consens. Estimarea e că până la sfârșitul lunii Comisia de muncă a Camerei Deputaților va elabora raportul, după care proiectul va fi supus dezbaterii și aprobării Plenului. În caz contrar, ținând cont de faptul că actualul Parlament își încheie mandatul și începe campania electorală, este greu de apreciat când va fi aprobat”, au explicat sindicaliștii.
Potrivit reprezentanților CNS Cartel Alfa, în prezent sunt în divergență o serie de puncte, printre care durata perioadei de probă, problema obligației de informare a persoanei înaintea angajării, data pensionării, prelungirea contactului individual de muncă pe perioadă determinată, munca temporară și responsabilitățile agentului de muncă temporară, telesalariatul (verificarea activității și a locului în care se prestează munca), sporul pentru munca suplimentară, problema contractului la nivel național.
În privința muncii suplimentare, actualul Cod prevede că munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia. În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în acest termen, munca suplimentară va fi plătită salariatului prin adăugarea unui spor la salariu de minimum 75% din salariul de baza. Proiectul prevede modificarea sporului minim de la 75% la 100%, însă acest punct este în divergență.

Mihai DIAC

http://www.romanialibera.ro/societate/munca/cartel-alfa–noul-cod-al-muncii-ar-putea-fi-aprobat-inainte-de-campania-electorala-430869


18 Octombrie 2016 / Proiect de reabilitare a căii ferate București – Constanța / Ziarul Timpul 

Comisia Europeană a aprobat recent alocarea a 226,6 milioane de euro din Fondul de coeziune pentru proiectul retrospectiv„Reabilitarea liniei de cale ferată Bucureşti – Constanţa, tronsoanele Bucureşti Nord – Bucureşti Băneasa şi Feteşti – Constanţa”.
Proiectul face parte din Programul Operațional Transport perioada 2007 – 2013, axa prioritară „Modernizarea și dezvoltarea rețelei TEN-T de bază în scopul dezvoltării unui sistem durabil de transport și integrării acestuia în rețelele de transport ale Uniunii Europene”.
Lucrările de reabilitare a celor peste 80 de km de cale ferată între București și Constanța, pe cele două tronsoane Bucureşti Nord – Bucureşti Băneasa, respectiv Feteşti – Constanţa, au fost finanțate inițial de către statul român, valoarea totală a proiectului fiind de aproape 475 de milioane de euro.
La semnarea proiectului retrospectiv, comisarul european pentru politică regională Corina Crețua declarat: „Această decizie se înscrie în linia asumată de Comisia Europeană în ceea ce privește cofinanțarea proiectelor retrospective, cu scopul de a crește absorbția fondurilor europene în România. Astfel, Comisia Europeană preia parte din cheltuielile inițiale pe care statul român le-a făcut pentru lucrările de reabilitare a căii ferate între capitală și Constanța. De altfel, ca urmare a muncii comune a experților din cadrul DG REGIO și autorităților naționale, în cadrul Grupului de lucru pentru o mai bună implementare, au fost aprobate proiecte retrospective în domeniul infrastructurii de transport din România în valoare de aproximativ 450 de milioane de euro din Fondul de coeziune și Fondul european de dezvoltare regională”.
Prin proiectul de reabilitare a căii ferate între București și Constanța s-a urmărit în principal reducerea duratei de călătorie între cele două localități, precum și trecerea de la transportul preponderent rutier între capitală și litoral spre un transport sigur și modern cu trenul, precum și reducerea poluării aerului. În urma lucrărilor de reabilitare a acestei porțiuni de cale ferată, se estimează că, până în anul 2030, aproximativ 3,7 milioane de pasageri vor folosi anual trenul pentru a parcurge distanța între București și Constanța, iar transportul feroviar de marfă pe această rută este estimată să ajungă până la 21 de milioanede tone anual.
În prezent, trenurile de pasageri pot circula pe ruta București – Constanța cu viteze de până la 160 de km/oră, iar cele de marfă cu maximum 120 de km/ora.

Pompiliu COMSA

http://timpul.info/articol/15909/proiect-de-reabilitare-a-caii-ferate-bucuresti–constanta.html


19 Octombrie 2016 / Colliers: Situaţia din Turcia şi Ucraina poate tripla stocul de spaţii logistice din România. Constanţa va fi următorul hub logistic în următorii cinci ani. Urmează nordul Moldovei, Suceava / Ziarul Financiar 

Constanta va fi urmatorul hub logistic in urmatorii cinci ani. Situatia dificila prin care trec in prezent Turcia, dupa lovitura de stat esuata, dar si Ucraina, care in estul tarii inca se confrunta cu instabilitate, pot face din Romania un pol logistic regional de unde se pot livra marfuri in Ucraina, Bulgaria, Republica Moldova si spatiul din fosta Iugoslavie. „Zona limitrofa a Bucurestiului a ajuns deja la circa un milion de metri patrati de spatii logistice, iar inca jumatate de milion poate fi construita usor. Ce se intampla acum in Ucraina si Turcia poate duce Romania spre cinci-sase milioane de metri patrati de spatii logistice. De aici putem livra usor catre tarile din regiune”, a spus Laurentiu Duica, associate director – industrial division in cadrul companiei de consultanta imobiliara Colliers International. La sfarsitul anului 2015, stocul modern de spatii industriale si logistice din Romania a depasit 2 milioane de metri patrati. Bucurestiul inregistreaza 47% din aceste spatii, cu un stoc de 960.000 mp. In afara Capitalei, cele mai mari piete din punctul de vedere al stocului de spatii industriale si logistice sunt Timisoara – 13%, urmata de Ploiesti – 11%, Cluj – 7% si Brasov – 7%.

http://www.zfcorporate.ro/business-construct/colliers-situatia-din-turcia-si-ucraina-poate-tripla-stocul-de-spatii-logistice-din-romania-constanta-va-fi-urmatorul-hub-logistic-in-urmatorii-cinci-ani-urmeaza-nordul-moldovei-suceava-15826224

SOCIAL


20 Octombrie 2016 / SURSE – Se dezintegrează echipa Cioloș / Stiri pe Surse 

Premierul Dacian Cioloș se va trezi aproape singur la masa din Palatul Victoria, pentru că mulți dintre miniștrii săi sunt pe picior de plecare. Partidele își anunță listele de candidați la parlamentare, iar miniștrii lui Cioloș au fost ofertați să candideze.
Conform înțelegerii, minștrii tehnocrați care doresc să candideze trebuie să demisioneze din Guvern. Surse politice convergente ne-au precizat că în zilele următoare vom avea 5-6 demisii de răsunet din Guvern, iar proaspeții demisionari se vor găsi pe listele PNL sau USR la alegerile parlamentare.
Dacian Cioloș se va trezi în situația ingrată de a aduce noi miniștri pentru aproximativ două luni, o misiune care se va dovedi extrem de dificilă. Premierul ar putea prefera să avanseze secretari de stat în funcțiile de ministru, însă aceștia vor fi doar interimari.
În ultimele zile au avut loc mai multe contacte între Dacian Cioloș și conducerea PNL, rezultatul fiind că cele două echipe vor colabora strâns până în alegerile parlamentare, iar după ședința BPN, de astăzi, PNL va anunța că îmbrățișează în proporție covârșitoare Platforma 100, a lui Dacian Cioloș.
De asemenea, este posibil ca în funcție de miniștrii care vor accepta să candideze pentru PNL sau USR, pe unii dintre ei să-i vedem și în viitoarea echipă guvernamentală pe care o vor propune cele două partide. Conform surselor noastre, aceasta a fost una dintre condițiile lui Cioloș pentru a-și asuma lupta pentru un nou mandat de premier.
Lucian NEGREA
http://www.stiripesurse.ro/surse-se-dezintegreaza-echipa-ciolo_1158868.html


19 Octombrie 2016 / Orașul în care se plătește cea mai scumpă căldură din țară / Romania Libera 

Tarifele pentru termoficarea centralizată trec de 200 de lei/gigacalorie în marile oraşe, cel mai mic preț fiind în București.
La Constanţa, regia locală de distribuţie a energiei termice (RADET) a facturat pentru populaţie un preţ al gigacaloriei de 411 lei, în condiţiile în care preţul de furnizare aprobat de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) a fost de 431 lei/Gcal. Prin comparație, reşedinţa judeţului Covasna, Sfântu ¬Gheorghe, este a doua în topul tarifelor, preţul facturat pentru populaţie de către Urban-Locato fiind de 298 lei/Gcal. Urmează Miercurea Ciuc (Harghita), cu 275 de lei/Gcal facturat pentru populaţie de către Goscom SA, la un cost de furnizare aprobat de 451 de lei/Gcal.
Topul tarifelor pentru energia termică facturată populaţiei este continuat de Arad (266,5 lei/Gcal, furnizor CET Hidrocarburi SA), Sibiu (265,3 lei/Gcal, Urbana SA), Iaşi (256,4 lei/Gcal, Veolia Energie), Focşani (255 de lei/Gcal, Enet SA), Timişoara (244 de lei/Gcal, Colterm), Oradea (240 de lei/Gcal, Termoficare Oradea SA), Râmnicu Vâlcea (228,4 lei/Gcal, CET Govora) şi Ploieşti (224,3 lei/Gcal, Veolia Energie).
La Bucureşti se regăseşte unul dintre cele mai mici tarife facturate populaţiei (164 lei/Gcal, RADET), însă în condiţiile în care costul de furnizare aprobat de ANRSC este de 342,9 lei/Gcal, iar reparaţiile planificate au fost realizate într-o proporţie mai mică de 20%. Potrivit ANRSC, la nivel naţional sunt racordate la termoficarea centralizată 1,25 milioane de apartamente ¬situate în 49 de localităţi ¬(inclusiv municipiul Bucureşti), gradul de contorizare al acestora fiind de 98,1% pentru încălzire, respectiv 96,9% pentru apa caldă.
Cristian HAGI

http://www.romanialibera.ro/actualitate/proiecte-locale/constanta–cea-mai-scumpa-caldura-din-tara-430880