„Portul Constanța vrea parcuri solare pentru a deveni mai independent energetic, pe fondul scumpirilor galopante” – Revista presei 25 – 26 octombrie 2021
- Port Constanta
26.10.2021
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA (CNAPM) Constanța, operatorul de stat al porturilor maritime românești de la Marea Neagră controlat de Ministerul Transporturilor, cu 80% din acțiuni, vrea să își construiască unul sau mai multe parcuri fotovoltaice pe terenurile portuare concesionate de la minister, pentru a-și reduce costurile cu energia electrică, pe fondul scumpirilor galopante din ultima perioadă. CNAPM este operator de distribuție a energiei pentru toate firmele care activează în Portul Constanța, prin rețeaua de profil de la fața locului, și „are obligația de a asigura buna funcționare și dezvoltare a rețelei proprii de distribuție, în acord cu cerințele de putere ale operatorilor”, se arată într-un document al companiei.
Compania de stat a lansat o licitație pentru a achiziționa un studiu de fezabilitate privind construcția de parcuri fotovoltaice în incinta portului, cu valoare maximă de 150.000 lei plus TVA și termen de depunere a ofertelor 5 noiembrie 2021. Perioada de realizare a studiului este estimată la 6 luni de la semnarea contractului. Studiul va trebui să analizeze 5 amplasamente posibile pentru centrale fotovoltaice, respectiv rampa ecologică de la Poarta 7 și mai multe parcele din zona porților 5, 6 – 6 CF, 7 – 8 și 8 – 9, și să recomande cele mai bune soluții în această privință. CNAPM intenționează ca investiția în capacitatea de producție de energie regenerabilă să se deruleze în perioada 2022-2023.
„O parte din energia necesară/consumată în zona fluvio-maritimă a Portului Constanța se poate crea/compensa prin conversia energiei solare în energie electrică prin intermediul instalării unui sistem de panouri fotovoltaice, care vor alcătui o centrală electrică fotovoltaică (CEF). Astfel se va realiza o reducere a cantității de energie achiziționate de la furnizorul de energie electrică”, se menționează în documentația de atribuire. Studiul va trebui să efectueze și o analiză cost-beneficiu a unui astfel de proiect, urmând să fie luată în calcul și posibilitatea obținerii de fonduri UE nerambursabile pentru implementarea sa.
„Principalii indicatori de performanță care vor fi analizați, aferenți obiectivului de investiții, sunt: reducerea pierderilor electrice în rețeaua de distribuție, reducerea consumului propriu tehnologic, siguranța în exploatare, continuitatea în alimentarea consumatorilor”, se mai precizează în caietul de sarcini. Portul Constanța a fost una dintre primele victime ale actualei crize energetice din România, după ce, în vară, a primit notificare de denunțare unilaterală a contractului de livrare de curent electric de 32 milioane lei încheiat în aprilie de la furnizorul său de energie, Getica 95 Com, companie intrată în insolvență la finalul lunii iunie. Concomitent, Getica a propus CNAPM un nou preț, care să se raporteze la cotația angro de închidere a Pieței pentru Ziua Următoare (PZU) de pe platforma OPCOM, respectiv de peste 450 lei/MWh la jumătatea lunii iulie, similar cu cel practicat atunci de furnizorii de ultimă instanță (FUI), ceea ce însemna o scumpire cu circa 67% față de prețul din contractul denunțat.
Continuarea: https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/energie/portul-constanta-vrea-parcuri-solare-pentru-a-deveni-mai-independent-energetic-pe-fondul-scumpirilor-galopante-compania-se-judeca-cu-furnizorul-ajuns-in-insolventa-20441897
Deși au trecut doar 16 săptămâni din 53 din acest an comercial agricol, România a exportat deja mai mult grâu decât tot anul trecut. Situația este similată la orz. Traderii care cumpără din România sunt lideri de piață la grîu, orz și porumb.
România a vândut în primele 16 săptămâni ale acestui an comercial care a debutat în iulie peste 3,17 milioane de tone de grâu, adică aproape la fel de mult ca în tot anul agricol 2020/2021, arată ultimele date ale Comisiei Europene. Rămânem astfel liderul detașat al pieței, în contextul în care Germania a reușit exporturi de puțin peste 1 milion de tone, iar Franța a raportat vânzări de 718.000 de tone.
Calculând la o medie de aproximativ 200 de euro tona, exporturile au adus României peste 600 de milioaane de euro.
Numai în ultima săptămănă marfa care a plecat din porturile locale s-a cifrat la 56.000 de tone, acestea urmînd unei alte săptămâni cu exporturi de aproximativ 27.900 de tone. În săptămîna a 14-a s-au exportat chiar 120.300 de tone de grâu românesc.
Per total, UE a livrat peste granițele sale peste 8,6 milioane de tone, cu 2,3 milioane mai mult decât în perioada similară a anului trecut. Într-un an comercial, comunitatea exportă între 30 și 50 de milioane de tone.
Destinațiile principale pentru grâul european anul acesta sunt Algeria, Egipt și Coreea.
Lider pe piața de export și la orz și porumb
România este lider de piață și la orz, cu exporturi de peste 1,3 milioane de tone, din cele 2,7 tone livrate de UE în total. Ca și în cazul grâului, deja s-a depășit cantitatea totală exportată tot anul comercial trecut – de 1,1 milioane de tone. De asemenea, am livrat peste granițele UE 627.400 de tone de porumb, reprezentând 66% din exporturrile UE. Suntem mult în fața celorlalte state având în vedere că Bulgaria, al doilea exportator al acestui an, a vîndut doar 172.000 de tone.
https://www.economica.net/exporturile-de-grau-ale-romaniei-au-depasit-3-milioane-de-tone-sunt-similare-cu-exporturile-intregului-an-2020_538904.html
Deși prețul de transport al containerelor maritime pare că începe să se stabilizeze după Săptămâna de Aur din China, ratele, mai ales cele spot, rămân în continuare la niveluri absolut record comparativ cu anii anteriori.
Dacă la începutul anului 2021, experții preconizau că prețul unui container maritim se va stabiliza în jurul a 3.000 USD/20’ și 5.000 USD/40, blocarea canalului Suez și evenimentele de după care au cauzat blocaje în lanțurile globale de aprovizionare au dus prețurile în sus, mult peste ceea ce părea posibil la vremea respectivă. De exemplu, în luna iunie, prețul de transport al unui container de 20’ DV din China până în portul Constanța varia între 5.700 și 6.100 de dolari.
Potrivit ratelor anunțate de către armatori pentru perioada 1-14 noiembrie 2021, prețul unui container de 20’ DV din China din porturi precum Shanghai, Ningbo, Shenzhen, Hong-Kong, Qingdao variază între 7.305 și 8.160 dolari. Pentru transportul unui container de 40’ DV din aceleași porturi către România, prețul se ridică la 12.565 -14.095 dolari, în timp ce pentru un container de 40’ HC prețul se situează între 12.565-14.245 dolari. La toate acestea se adaugă și taxe adiționale, care cresc și mai mult prețul plătit de către producători sau casele de expediție pentru transportul unui container pe cale maritimă.
Evoluția prețului pentru transportul maritim la nivel global
Indicele compus al raportului World Container realizat de către compania de consultanță Drewry a scăzut marginal cu 0,4%, până la 9.865,14 USD pe container de 40’ în săptămâna 18-22 octombrie 2021. Cu toate acestea indicele rămâne cu 281% mai mare comparativ cu aceeași perioadă din 2020.
Indicele compus mediu WCI, evaluat de către Drewry pentru anul curent este de 7.191 USD pentru un container de 40’, ceea ce este cu 4.661 USD mai mare decât media pe cinci ani de 2.530 USD pentru un container de container de 40’.
Tarifele de transport pe ruta New York – Rotterdam au crescut cu 3% sau 35 USD pentru a ajunge la 1.189 USD și tarifele din Los Angeles – Shanghai a crescut cu 1%, ajungând la 1.315 dolari un container de 40’. Cu toate acestea, tarifele pentru Shanghai – New York, Rotterdam – New York, Rotterdam – Shanghai și Shanghai – Genova au scăzut, respectiv, cu 1% pentru transportul containerelor de40’. Tarifele pentru Shanghai – Rotterdam și Shanghai – Los Angeles s-au situat în jurul nivelului din săptămânile precedente, respectiv 14.555 USD și 10.898 USD. Pe termen scurt, Drewry se așteaptă ca ratele de transport să rămână constante.
https://www.intermodal-logistics.ro/cat-va-costa-transportul-unui-container-din-china-in-prima-parte-a-lunii-noiembrie-2021
La Constanța, Ziua Armatei României a fost marcată printr-o ceremonie militară, la Monumentul Victoriei din Parcul Arheologic.
Data de 25 octombrie marchează Ziua Armatei României.
În fiecare an, la 25 octombrie, este sărbătorită Ziua Armatei României, zi marcată prin arborarea Drapelului național la sediile instituțiilor militare, ridicarea Marelui Pavoaz la bordul navelor militare maritime și fluviale și prin organizarea de ceremonii militare și activități comemorative în garnizoanele din țară, în teatrele de operațiuni și în țările în care România are acreditați atașați ai Apărării.
La Constanța, Ziua Armatei României a fost marcată printr-o ceremonie militară, la Monumentul Victoriei din Parcul Arheologic.
La manifestare au fost prezente autorități locale, militari, reprezentanți ai instituțiilor importante din județ.
Directorul general al CN APM SA, Florin Goidea, a depus la monument o coroană de flori pentru eroii Armatei Române.
Alături de militarii români au participat două plutoane de militari străini, un pluton al Forțelor Armate ale Statelor Unite ale Americii și unul al Forțelor Aeriene Canadiene, de la Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu.
Amintim că, data de 25 octombrie 1944 semnifică eliberarea deplină a teritoriului naţional de sub ocupaţia horthysto-fascistă. Armata Română a purtat lupte alături de forţele sovietice pentru a elibera partea de nord-vest a ţării.
Astfel că pe 25 octombrie 1944 luptele au fost încununate de succes, atunci când inamicul a fost împins peste frontierele naţionale. Preţul plătit de Armata Română în intervalul 23 august 1944 – 25 octombrie 1944 a însemnat 58.330 de soldaţi ucişi, răniţi sau prizonieri.
https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/ziua-armatei-romaniei-marcata-si-la-constanta-galerie-foto-761815.html
25.10.2021
Compania Națională ,,Administrația Porturilor Maritime” SA intenționează să construiască un parc fotovoltaic în incinta Portului Constanța. În acest sens, societatea a lansat o achiziție ce prevede elaborarea studiului de fezabilitate pentru parcul fotovoltaic. Durata contractului este de 6 luni, iar valoarea totală estimată este de 150.000 de lei.
O nouă investiție în Portul Constanța. Compania Națională ,,Administrația Porturilor Maritime” SA intenționează să construiască un parc fotovoltaic. Doar că până la construcția acestuia, societatea a lansat o achiziție ce prevede realizarea unui studiu de fezabilitate privind oportunitatea instalării unui parc fotovoltaic în port. Studiul de fezabilitate reprezintă o documentație tehnico-economică ce presupune efectuarea unei analizate tehnice, de marketing, comerciale, de management și financiare a unui obiectiv de investiții și are ca finalitate evaluarea sau analiza impactului proiectului propus.
Valoarea totală estimată a proiectului este de 150.000 de lei, iar durata contractului va fi de 6 luni. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 5 noiembrie 2021.
https://www.replicaonline.ro/portul-constanta-ar-putea-dispune-de-un-parc-fotovoltaic-494405/
Un număr de 56 de nave cu mărfuri și-au anunțat sosirea în portul Constanța, în următoarele două săptămâni, iar în zona Midia vor veni șapte nave. Din totalul de 63 de nave, 20 nave sunt cu mărfuri containerizate, 7 nave vor încărca sau descărca hidrocarburi, 4 nave – cereale, 8 nave – produse din metal, 2 nave – șrot, 2 nave – materii prime siderurgice, o navă – echipamente, 3 nave – produse chimice, 3 nave – cărbuni, o navă – autovehicule, o navă – fier vechi, 3 nave – animale vii, o navă – bitum, o navă – celuloză și o navă – îngrășăminte. Printre cele mai mari nave așteptate se numără portcontainerul „CMA CGM Lisa Marie” (cu o lungime de 300 metri).
https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-63-de-nave-si-au-anuntat-sosirea-in-porturile-maritime-romanesti-440479
Autoritățile portuare din Seattle și Tacoma (SUA) au anunțat prelungirea orelor de acces în porturi, pentru a reduce blocajele de pe lanțurile de aprovizionare. Pe 21 octombrie 2021, un număr de până la 15 nave încărcate cu mărfuri așteptau să intre în cele două porturi. În circumstanțe normale, navele acostează direct în terminalele de containere, fără să aștepte. La rândul lor, operatorii din terminale acestor porturi au decis să organizeze lucrul în turele de noapte și în zilele de sâmbătă.
Săptămâna trecută, președintele american Joe Biden a anunțat că porturile din Los Angeles și Long Beach, California, vor lucra non-stop, pentru a accelera circulația mărfurilor și a rezolva criza ce afectează lanțurile de aprovizionare din aceste porturi, prin care se derulează 40% din importurile SUA.
https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-porturile-americane-isi-prelungesc-programul-pentru-a-debloca-lanturile-de-aprovizionare-440392
Groupe Eurovest International SRL se va ocupa de verificarea și întreținerea stingătoarelor din cadrul CNAPM Constanța.
Compania Naționala Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a încheiat un acord cadru pentru verificare și întreținere stingătoare.
Potrivit Licitație publica.ro, denumirea completă a proiectului atribuit este „Verificare şi întreţinere stingatoare“.
Societatea care se va ocupa de verificarea și întreținerea stingătoarelor pentru Compania Naționala Administrația Porturilor Maritime SA Constanța este Groupe Eurovest International SRL.
Atribuirea a avut loc în data de 12.10.2021.
Descrierea contractului
Stingătoarele aparținând CN APM SA Constanța, sunt amplasate în clădirile, autovehiculele și navele tehnice din incinta Portului Constanța și sunt de aproape toate tipurile, astfel: cu pulbere de la P1 până la P50, cu dioxid de carbon de la G2 până la G50 și cu spumă mecanică de la SM 6 la SM100
Verificarea, întreținerea și încărcarea stingătoarelor vor include operațiuni de demontare, curățire, verificare, încărcare butelii, înlocuire încărcătură și piese mărunte (membrane, garnituri, șaibe, piulițe, șuruburi, etc).
Continuarea: https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/groupe-eurovest-international-srl-a-obtinut-un-contract-de-la-cnapm-constanta-document-761702.html
Transportul maritim și fluvial din România sunt domenii insuficient exploatate. La conferința de astăzi de la Camera de Comerț și Industrii a României s-a discutat despre importanța reactivării acestui tip de transport pe Dunăre și Marea Neagră. Potențialele beneficii aduse au o dublă importanță. În primul rând este vorba de contribuția României la îndeplinirea pactului Green Deal. Așadar, această oportunitate reprezintă o alternativă a reducerii emisiilor de CO2, înlăturând celelalte forme de transport a mărfurilor, precum transportul auto sau cel feroviar. Domeniu transporturilor mărfurilor constituie o bună parte a economiei Uniunii Europene, de aici și beneficiile aduse odată cu optimizarea acestora.
Printre diferiții invitați ai primei părți ai acestei dezbateri moderată de Eduard Costin, directorul Afacerilor Externe al CCIR, au luat parte și Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrii din România, Lazăr Comănescu, secretar general al Black Sea Economic Corporation, Magda Kopczynska, directorul general pentru Mobilitate și Transport al Comisiei Europene, Dan Vîlceanu, reprezentant al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, dar și șefa biroului pentru Banca Europeana de Investiții din România, Lara Tassan Zanin.
În primul panel s-a discutat despre soluțiile ecologice oferite de această formă de transport a mărfurilor în comparație cu transportul feroviar sau cel rutier. Aceste măsuri vor avea o contribuție imensă la alinierea României la normele europene legate de strategiile reducerii mediilor generatoare de emisii de carbon pana în 2050. Mihai Daraban a explicat despre ineficiența actuală a circulației mărfurilor: „De la Suez la Constanţa, transportul pe mare durează trei zile şi jumătate, iar de la Suez la Rotterdan, 11 zile. Apoi, de la Rotterdam, se constată că multe transporturi se întorc, terestru, spre Europa de Est. S-a creat astfel o buclă care, în contextul Green Deal-ului, sperăm să dispară. Şapte zile diferenţă înseamnă enorm, întrucât consumul este de la 40 de tone de combustibil pe zi, plus consumul pe şosea”.
Activarea acestui mod de transport este esențială pentru români, mai întâi datorită avantajelor aduse din mediul business-ului dar și al macroeconomiei. Fiind al doilea cel mai mare fluviu din Europa, Dunărea are o capacitatea foarte mare de distribuire a mărfurilor în interiorul teritoriului țărilor pe care le tranzitează. Din păcate însă, Dunărea a fost insuficient exploatată până la ora actuală iar dintre țările care au acces la ea nu prezintă un interes, decât pentru Austria, Ucraina și România, după cum subliniază Președintele CCIR.
Odată cu Dunărea și afluenții ei navigabili, porturile ar putea deveni noduri intermodale, care ar putea crea o legătură strânsă cu Canalul Suez, astfel se deschid noi perspective în domeniul comerțului internațional. ”Marea Neagră suferă din cauza lipsei unui generator de trafic. Este clar că se caută soluții alternative logistice. Orice marfă care vine din estul Africii, sudul Asiei sau din Australia către Europa este foarte clar că va trebui sa tranziteze Canalul Suez. Și de aceea, cea mai scurtă rută fiind Port Said – Constanța, în jurul acestei rute se pot construi zone logistice, astfel încât din Constanța se deservesc, pe lângă țările care n-au ieșire la mare, țările dunărene, dar putem vorbi și de celelalte porturi de la Mare Neagră.”
În cel de-al doilea panel al dezbaterilor discuția s-a îndreptat către fluidizarea transportului de mărfuri și responsabilitatea din economie și strategie a companiilor private. Sorin Preda, CEO al Global Vision și Emilian Stere, director general al CGM CMA au vorbit despre oportunitățile de care pot beneficia aceste firme private odată cu descoperirea adevăratului potențial de pe Dunăre și Marea Neagră.
https://www.capital.ro/marea-neagra-sufera-din-cauza-lipsei-unui-generator-de-trafic-care-sunt-noile-viziuni-asupra-transportului-pe-apa-din-romania.html
- Economie
25.10.2021
TRASA Expert poate fi folosită atât de operatorii de transport, cât și de administratorul infrastructurii feroviare, CFR S.A.
Divizia digitală a Grup Feroviar Român (GFR) a dezvoltat și implementat TRASA Expert, un sistem informatic menit să îmbunătățească proiectarea traselor ideale și capacitatea alocată trenurilor de marfă.
Trasa ideală (diagrama optimă pentru mersul unui tren) este proiectată în baza calculelor și necesităților tehnologice, iar acuratețea acestor calcule este esențială pentru un transport de marfă eficient și predictibil.
TRASA Expert extinde beneficiile aplicației ETA Expert, care estimează în timp real momentul sosirii trenurilor la destinație, și poate fi un instrument util atât pentru operatorii de transport, cat și pentru CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare și arhitectul graficului de circulație.
„Am extins portofoliul de servicii digitale dezvoltate integral de GFR cu un instrument ce poate reinstaura autoritatea graficului de circulație, în condițiile în care transportul feroviar de marfă din România este astăzi, cel mai adesea, supus hazardului”, subliniază Amedeo Neculcea, director general adjunct al Grup Feroviar Român. „GFR se dovedește din nou un partener de dialog deschis, care caută și propune soluții concrete ce au ca scop creșterea calității serviciilor pe care sistemul de transport feroviar le oferă societății. Suntem conștienți că acest salt calitativ nu poate fi realizat decât împreună (toți operatorii de transport și CFR), pe calea dialogului și punând ideile bune laolaltă în slujba aceluiași scop.”
TRASA Expert este un sistem complex de diagnoză ce utilizează informații despre circulația trenurilor din ultimii 3 ani și oferă soluții generate prin matematică statistică, precum și reprezentări sintetice elocvente privind circulația programată, respectiv realizată a trenurilor.
În realizarea acestui sistem inovator, pe lângă inginerii Amedeo Neculcea și Nicolae Hurdubae, și-au adus contribuția alți ingineri talentați din cadrul GFR și de la Institutul de Tehnică de Calcul, companie-membră a Grupului GRAMPET.
„Ca lider regional, GFR are rol cheie pentru poziționarea României în industria europeană de profil”, spune Gruia Stoica, Președintele și fondatorul Grupului GRAMPET – Grup Feroviar Român. „Investim în inovație încă din 2005, căutând permanent soluții care să genereze un plus de performanță și competitivitate pentru toți operatorii. Speranța noastră este să ajungem să gândim în perspectivă și să lucrăm împreună, ca industrie națională, în lumina provocărilor, dar și oportunităților ce se prefigurează la orizont pentru transportul feroviar de marfă”.
Investiții importante în tehnologie și digitalizare
GFR dedică în mod constant resurse umane şi financiare pentru proiecte de inovaţie şi tehnologie, căutând să ofere clienţilor săi o experienţă adaptată la cerințele pieței, prin platforme integrate și ușor de folosit.
Operatorul a dezvoltat și implementat până în prezent peste 20 de aplicații informatice ce vizează simplificarea și eficientizarea activităților din plan operational și comercial, printre care Scrisoarea de Trăsură Electronică, care oferă clienților acces la datele comerciale și tehnice privind vagoanele ce se încarcă și asistență la întocmirea contractelor de transport (2017) și Comenzi Feroviare (2012), ce asigură accesul web al clienților la procesul de comandare și asigurare a vagoanelor goale.
„Aplicația TRASA Expert va fi accesibilă utilizatorilor începând din 21 octombrie 2021 și sperăm că va fi o bornă importantă în declanșarea unui dialog util și fructuos cu administratorul infrastructurii, bazat pe calcule și abordări obiective, care au ca țintă îmbunătățirea graficului de circulație, respectiv a ofertei de servicii pe care o face sistemul de transport feroviar, în întregul său, societății”, a concluzionat Amedeo Neculcea.
https://www.intermodal-logistics.ro/gfr-lanseaza-trasa-expert-primul-sistem-digital-pentru-trasarea-optima-a-trenurilor-de-marfa
26.10.2021
Gigantul chinez COSCO este pe cale să-şi extindă prezenţa în Hamburg, un oraş care se prezintă drept poarta de intrare a Chinei în Europa, după ce şi-a cimentat controlul asupra portului grec Pireu; chinezii îşi deschid depozite în Polonia, dar şi Ungaria şi îşi intensifică transportul feroviar de mărfuri către cele două ţări, dar şi Rusia. Noile mişcări au loc într-o perioadă în care europenii încep să nu mai vadă cu ochi buni îmbrăţişarea tot mai strânsă a Chinei.
În cazul Hamburgului, dilema este dacă astfel de legături economice cu China nu lasă oraşul vulnerabil în faţa conflictelor geopolitice în contextul în care tensiunile dintre SUA şi China se reflectă la nivelul lanţurilor globale de aprovizionare. Statului acestuia de cel mai mare port al Germaniei îl plasează de asemenea în centrul unei mai ample dezbateri privind rolul Germaniei ca cea mai mare forţă politică a Europei şi al treilea mare exportator al lumii, scrie Bloomberg.
Cu cinci ani în urmă, multe companii doreau să facă parte din iniţiativa noului drum al mătăsii din China, în pofida temerilor privind accesul reciproc la pieţe. Acum, există o ezitare în creştere, arată Doris Hillger, director în cadrul Camerei de Comerţ din Hamburg.
Viitorul guvern al Germaniei va avea de la bun început sarcina de a pune în balanţă interesele. În condiţiile în care administraţia americană pune presiune pe Europa să se alinieze cu SUA în conflictul său cu Beijingul, viitorul cancelar german va fi sub presiune imediată de a-şi preciza poziţia.
La începutul mandatului cancelarului Angela Merkel, politica Berlinului privea „schimbarea prin comerţ“, însă mulţi consideră că abordarea respectivă nu numai că a eşuat, dar a şi schimbat Germania, aceasta devenind îndatorată Chinei.
În această lună, gigantul Cosco şi-a cimentat controlul şi asupra portului grecesc Pireu, acordul intensificând temerile UE privitoare la implicarea în creştere a Chinei în infra¬structura europeană şi întâm¬pinând un val de opoziţie având legătură cu îngrijorări sociale şi legate de mediu, dar şi cu angajementele neonorate ale Chinei privind inves-tiţiile, notează Financial Times.
Acordul vine într-o perioadă tensionată a relaţiilor dintre Europa şi China, UE încercând să-şi protejeze mai bine sectoarele strategice în faţa influenţei tot mai mari a chinezilor.
Giganţii chinezi au început recent să deschidă depozite şi în Europa de est. AliExpress o platformă globală de comerţ electronic deţinută de Alibaba Group, a anunţat finalizarea primului centru logistic independent din Polonia. Iar grupul CECZ construieşte un depozit de 74 milioane de euro în Vac, nordul Budapestei.
Chinezii îşi întăresc şi legăturile feroviare cu Europa, în efortul de a-şi intensifica transportul de mărfuri către continent.
https://www.zfcorporate.ro/auto-transporturi/noul-drum-al-matasii-a-strapuns-pana-in-inima-europei-in-plin-razboi-20314352