Revista presei

Portul Constanţa revine în ring. Noul CA, blocat de Fondul Proprietatea şi de operatori pentru nelegalitate – Revista presei 29 Ianuarie 2019

  • Port Constanța

 

29.01.2019

 

Acţionarul Fondul Proprietatea şi operatorii portuari reclamă nelegalitatea noului Consiliul de Administraţie al Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa.

Organizaţia Patronală Constanţa Port Business Association (CPBA) sesizeaza numirea unui Consiliu de Administraţie nelegal la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA la finele anului 2018. Alături de Fondul Proprietatea, CPBA vrea să blocheze înregistrarea hotărârii AGA din 17 decembrie 2018 de la Registrul Comerţului Constanţa. Fondul Proprietatea a depus la Tribunalul Constanţa acţiune în anulare împotriva deciziei AGA. Autoritatea portuară Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa (APMC) se află în portofoliul Ministerului Transporturilor, care este acţionar majoritar cu 80% din pachetul de acţiuni. Celelalte 20% aparţin Fondului Proprietatea.

Motivul contestaţiei
Conflictul a pornit de la şedinţa AGA convocată la 16 noiembrie 2018 de APMC pentru data de 17 decembrie 2018, având pe ordinea de zi aprobarea rectificării bugetare pentru 2018 şi a bugetului de venituri şi cheltuieli pentru 2019. La 3 decembrie apare o completare la convocatorul iniţial, privind revocarea unor membri ai Consiliului de Administraţie (fără nominalizări), numirea unor noi membri CA (fără persoanele propuse), aprobarea contractului-cadru de mandat şi aprobarea remuneraţiei lunare a membrilor CA. La 17 decembrie 2018, Adunarea Generală a Acţionarilor APMC a votat toate punctele de pe ordinea de zi. „Cu alte cuvinte, pare că s-a simulat ţinerea unei AGA având ca obiect discutarea unor chestiuni fireşti pentru activitatea curentă – chestiuni pe care AGA le-a ignorat ulterior – pentru a disimula o agendă mai obscură, respectiv cea referitoare la schimbarea CA-ului în mod nelegal şi nestatutar. Procedând astfel, reprezentanţii acţionarului majoritar al CN APM au împiedicat acţionarul minoritar şi terţii interesaţi – cum ar fi organizaţia noastră – să ia cunoştinţă de agenda reală a AGA în termenul legal de 30 de zile şi să îşi exercite dreptul de a face propuneri, completări sau de a adresa întrebări cu privire la agendă, aşa cum legea le permite. În plus, s-au încălcat obligaţii legale de transparenţă cu privire la agenda AGA, nedivulgând identitatea membrilor propuşi spre revocare şi, mai important, identitatea şi calificarea profesională a candidaţilor propuşi pentru numire, cu ignorarea flagrantă a prevederilor OUG nr. 109/2011 şi ale Legii nr. 31/1990“, arată operatorii portuari. Ei semnalează că hotărârea AGA CN APM prezintă multiple deficienţe care pot conduce la anularea respectivei AGA, ceea ce va provoca blocaje de funcţionare de lungă durată în Portul Constanţa, cu efecte juridice şi economice grave.

„Hotărârea AGA a fost adoptată cu:
– încălcarea dispoziţiilor legale privind termenul de publicare în Monitorul Oficial Partea a IV-a a convocatorului, fapt de natură a atrage nulitatea absolută a Hotărârii.
– încălcarea dispoziţiilor legale imperative privind conţinutul obligatoriu al convocatorului.
– încălcarea dreptului la informare al acţionarilor, sancţiunea fiind nulitatea absolută.
– încălcarea dreptului la vot al acţionarilor, sancţiunea fiind nulitatea absolută. – numirea membrilor Consiliului de Administraţie a fost făcută cu încălcarea prevederilor legale şi statutare, pentru motivele pe care le vom reda succint în cele ce urmează: (i) convocatorul nu a cuprins informaţii cu privire la identitatea şi calificarea profesională a persoanelor propuse pentru funcţia de administrator; (ii) au fost încălcate prevederile legale referitoare la calificarea profesională; (iii) a fost încălcată interdicţia legală privind limitarea la cel mult 2 membri din rândul funcţionarilor publici sau altor categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice“, afirmă operatorii de la CPBA, care consideră necesară şi utilă întregii comunităţi portuare anularea cât mai rapidă a efectelor AGA. Organizaţia Constanţa Port Business Association menţionează că a fost în mod activ implicată în soluţionarea unor „probleme istorice“ ale comunităţii portuare, cum ar fi lipsa contractelor de închiriere a terenului portuar – lipsă care putea fi de CN APM în negocierile comerciale cu operatorii pentru a-şi obţine o poziţie contractuală mai favorabilă sau chiar pentru a condiţiona emiterea unor autorizaţii şi licenţe. „Totodată, a fost finalizat procesul de negociere a contractelor-cadru de închiriere teren menţionate în Legea nr. 235/2017 pe care operatorii sunt obligaţi să le încheie cu CN APM. Potenţiala blocare sau deturnare a demersurilor mai sus menţionate de către un CA al CN APM numit (cel puţin parţial) în mod nelegal este de natură a afecta în mod negativ activitatea şi interesele comerciale şi economice legitime ale operatorilor portuari, cu efect final asupra performanţei şi atractivităţii Portului Constanţa“, mai spun operatorii portuari. Conform site-ului Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa (portofconstantza.com), conducerea autorităţii portuare este compusă din: Nicolae Dan Tivilichi, Daniel Adrian Naftali, Elena Petraşcu, Gabriela Murgeanu, Daniela Şerban, Ghiorghe Bătrînca, Mircea Burlacu.

https://adevarul.ro/locale/constanta/portul-constanta-revine-ring-noul-ca-blocat-fondul-proprietatea-operatori-nelegalitate-1_5c4f2b23df52022f751a106d/index.html

 

 

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa trebuie să anunţe numele firmei care se va ocupa în următorii doi ani de prevenirea şi stingerea incendiilor, după o licitaţie al cărei rezultat a mai fost amânat o dată, în octombrie 2018. Contractul actual, încheiat cu celebra Consal Trade SRL, expiră pe 31 ianuarie 2019. Firma controlată de Constatin Chicheanu, unul din primii şi cei mai controversaţi milionari ai Constanţei, deţinea monopolul acestor servicii în Portul Constanţa.

APC a avut pe 25 ianuarie 2019 ziua de deschidere a ofertelor depuse pentru licitaţia de desemnare a operatorului economic care se va ocupa de serviciile de prevenire şi stingere a incendiilor din incinta Portului Constanţa. Durata contractului este de 48 de luni, iar valoarea estimată a acestuia este de 19.200.000 de lei, fără TVA. Administraţia portuară trebuia să anunţe încă de pe 30 octombrie 2018 numele câştigătoarei. În prezent, aceste servicii sunt asigurate de Consal Trade SRL, iar expirarea contractului a neliniştit pe cei peste 100 de angajaţi ai firmei, care au protestat în perioada 21- 25 ianuarie pentru a atrage atenţia asupra pericolului de a rămâne fără locuri de muncă, solicitând prelungirea contractului.

Afacere trecută pe numele unui offshore
Consal Trade SRL are acum sediul în Giurgiu şi a raportat pentru anul 2017 o cifră de afaceri de 24.053.432 lei şi un profit net de numai 43.901 lei, 218 angajaţi, precum şi datorii de 15.878.408 lei. Firma este deţinută de un offshore cipriot, Hermosiocco Trading Limited, după ce Constantin Chicheanu şi-a cedat părţile sociale în 2013. Afaceristul a rămas, fără doar şi poate, patronul de facto al Consal Trade, chiar dacă în acte acesta este o căsuţă poştală din Cipru. Consal Trade este cunoscută pentru numeroasele sale contracte cu statul, derulate prin Portul Constanţa, unde a prestat afaceri dintre cele mai variate, de la salubrizare la stingerea incendiilor, în valoare de zeci de milioane de euro.

https://www.replicaonline.ro/suspans-de-4-2-milioane-de-euro-portul-constanta-trebuie-sa-anunte-firma-care-se-va-ocupa-de-incendii-380206/

 

Judecătorii de la Curtea de Apel Constanța s-au pronunțat astăzi, într-un dosar deschis încă din 2017, cauză în care Dan Nicolae Tivilichi și CN APM Constanța au fost chemați în instanță de către Stăetu Mihaela Alina.

Decizia luată îi pune în pericol scaunul de director al CN APM Constanța, lui Dan Nicolae Tivilichi, sens în care redăm în integralitate decizia Curții de Apel Constanța de astăzi:
Califica drept aparari de fond exceptiile lipsei calitatii procesuale active a reclamantei si lipsei interesului în promovarea cererii de chemare în judecata, invocate de catre intervenientul TIVILICHI NICOLAE DAN. Admite recursul. Caseaza în tot sentinta recurata si rejudecând dispune: Admite cererea de chemare în judecata. Anuleaza Procedura de selectie pentru ocuparea functia de Director General al CN ADMINISTRATIA PORTURILOR MARITIME S.A. initiata în baza Hotarârii Consiliului de Administratie nr. 24/28.11.2016, Procesul – verbal privind verificarea si evaluarea conformitatii administrative si eligibilitatii dosarelor privind candidatura pentru functia de Director General si Director Economic nr. 3098/27.01.2017 în ceea ce priveste functia de Director General precum si actele ulterioare de numire în functia de Director General al CN ADMINISTRATIA PORTURILOR MARITIME S.A. întocmite urmare a Procedurii de selectie pentru ocuparea functia de Director General al CN ADMINISTRATIA PORTURILOR MARITIME S.A. initiata în baza Hotarârii Consiliului de Administratie nr. 24/28.11.2016. Respinge cererea de interventie accesorie formulata de catre intervenientul TIVILICHI NICOLAE DAN ca nefondata. Definitiva. Pronuntata prin punerea solutiei la dispozitia partilor prin intermediul grefei instantei azi, 28.01.2019.

Contactat telefonic, Dan Nicolae Tivilichi a declarat că va aștepta decizia Curții de Apel Constanța, înainte de a lua o hotărăre.

https://www.ziuaconstanta.ro/diverse/stiri-calde/scaunul-de-director-al-lui-dan-nicolae-tivilichi-director-la-cn-apm-constanta-in-pericol-minuta-judecatorilor-682921.html

 

Organizația Patronală Constanța Port Business Association a inițiat demersurile pentru blocarea înregistrării hotărârii AGA CN APM din 17 decembrie 2018 la Registrul Comerțului Constanța, fiind astfel format Dosarul nr. 7809/118/2018 pe rolul Tribunalului Constanța.

Această poziție este adoptată nu doar de membrii organizației, ci și de acționarul CN APM, Fondul Proprietatea, care, în data de 3 ianuarie 2019, a formulat acțiune de anulare împotriva Hotărâri AGA, adoptată în data de 17 decembrie 2018, fiind format astfel Dosarul nr. 19/118/2019 pe rolul Tribunalului Constanța.

“Aceste demersuri, atât ale Organizației CPBA cât și ale acționarului CN APM, Fondul Proprietatea – au un fundament obiectiv, sunt întemeiate și urmaresc eliminarea unor derapaje ale CN APM de la prevederile legale imperative și protejarea interesului general al comunității. Motivul acestora este determinat de succesiunea de evenimente ce a avut loc începând cu data de 17 decembrie 2018, ca urmare a Adunării Generale a Acționarilor CN APM”, a transmis organizația patronală.

Astfel, în data de 16 noiembrie 2018, CN APM, prin reprezentanții acționarului majoritar, Ministerul Transporturilor a convocat AGA pentru data de 17 decembrie 2018, având ca ordine de zi chestiuni care țin de activitatea curentă a CN APM, respectiv aprobarea rectificării bugetare pentru 2018 și a bugetului de venituri și cheltuieli pentru 2019.

“În data 3 decembrie 2018, aplicând în mod artificial un mecanism prevăzut de Legea nr. 31/1990, CN APM a publicat o așa-zisă completare la convocatorul inițial prin care a introdus pe ordinea de zi a AGA o serie de puncte noi privind Consiliul de administrație al CN APM, respectiv: revocarea unor membri ai Consiliului de Administrație – fără însă să precizeze care membri sunt propuși pentru revocare (!?); numirea unor noi membri CA – fără însă să precizeze identitatea persoanelor propuse pentru numire (!?); aprobarea contractului-cadru de mandat și aprobarea remunerației lunare a membrilor CA. În data de 17 decembrie 2018, Adunarea Generală a Acționarilor a CN APM a ignorat complet Ordinea de Zi Inițială pe care nu a mai dezbătut-o, însă a aprobat toate punctele referitoare la CA, aprobând asta revocarea unor membri și numirea unor membri noi”, a mai spus Constanța Port Business Association.

Organizația patronală consideră că pare că s-a simulat ținerea unei AGA având ca obiect discutarea unor chestiuni firești pentru activitatea curentă – chestiuni pe care AGA le-a ignorat ulterior – pentru a disimula o agendă mai obscură, respectiv cea referitoare la schimbarea CA-ului în mod nelegal și nestatutar.

“Procedând astfel, reprezentanții acționarului majoritar al CN APM au împiedicat acționarul minoritar și terții interesați – cum ar fi organizația noastră – să ia cunoștință de agenda reală a AGA în termenul legal de 30 de zile și să își exercite dreptul de a face propuneri, completări sau de a adresa întrebări cu privire la agendă, așa cum legea le permite. În plus, s-au încălcat obligații legale de transparență cu privire la agenda AGA, nedivulgând identitatea membrilor propuși spre revocare și, mai important, identitatea și calificarea profesională a candidaților propuși pentru numire, cu ignorarea flagrantă a prevederilor OUG nr. 109/2011 și ale Legii nr. 31/1990. Pe lângă încălcarea gravă descrisă mai sus, hotărârea AGA CN APM prezintă în plus multiple deficiențe care pot conduce la anularea respectivei AGA. Eventuala nulitate ce va fi constatată poate avea consecințe instituționale deosebit de grave și poate conduce la blocaje de funcționare de lungă durată la nivelul CNAPM, cu efecte juridice și economice grave inclusiv asupra intereselor legitime ale membrilor noștri”, a explicat organizația patronală.

Constanța Port Business Association susține că Hotărârea AGA a fost adoptată cu:
încălcarea dispozițiilor legale privind termenul de publicare în Monitorul Oficial Partea a IV-a a convocatorului, fapt de natură a atrage nulitatea absolută a Hotărârii.
încălcarea dispozițiilor legale imperative privind conținutul obligatoriu al convocatorului.
încălcarea dreptului la informare al acționarilor, sancțiunea fiind nulitatea absolută.
încălcarea dreptului la vot al acționarilor, sancțiunea fiind nulitatea absolută.
numirea membrilor Consiliului de Administrație a fost făcută cu încălcarea prevederilor legale și statutare, pentru motivele pe care le vom reda succint în cele ce urmează: (i) convocatorul nu a cuprins informații cu privire la identitatea și calificarea profesională a persoanelor propuse pentru funcția de administrator; (ii) au fost încălcate prevederile legale referitoare la calificarea profesională; (iii) a fost încălcată interdicția legală privind limitarea la cel mult 2 membri din rândul funcționarilor publici sau altor categorii de personal din cadrul autorității publice tutelare ori din cadrul altor autorități sau instituții publice.

Organizația Patronală Constanța Port Business Association sesizează numirea unui Consiliu de Administrație nelegal la CNAPMC

Minister of Economy and Sustainable Development Giorgi Kobulia has announced that, after a meeting with an international shipping company, the discussion of a ferry line between Georgia and the European Union has been renewed. Swedish marine shipping company Stena Rederi AB has expressed interest in developing a ferry route between Georgia’s Black Sea coast and a European Union port on the other side.

The European Union port could be in either Romania or Bulgaria. Ferries have intermittently connected Bulgaria and Georgia for the last two decades. Currently, regular ship traffic travels between Bulgaria and Georgia, including a ferry between Batumi and Burgas, Bulgaria, used primarily by truck drivers accompanying their payloads.

In 2013, a delegation of the Ministry of Transport of Romania visited the ports of Batumi and Poti and held a bilateral working meeting on the subject of reopening a ferry service between Constanta, Romania, and Georgia. Then-Deputy Minister of Economy and Sustainable Development of Georgia, Natia Mikeladze, and Marian Buica, then-State Secretary of the Ministry of Transport of Romania, signed a Memorandum of Understanding on “Cooperation of the Ministry of Transport of Romania and Ministry of Economy and Sustainable Development of Georgia in the field of Ferry transport.” The Embassy of Romania in Georgia said that the memorandum would “promote reopening the ferry service between the ports of the countries that will boost the increase of turnover and the development of Georgian transit potential, the precondition for creating new jobs.” But no ferry ever came of the agreement.

Last week, Prime Minister Mamuka Bakhtadze and Minister Kobulia expressed similar optimistic sentiments after a meeting with Stena Rederi AB CEO Carl Johan Hagman while at the World Economic Forum in Davos, Switzerland.

The meeting touched on issues related to Georgia’s maritime potential, noting that a ferry service could increase interest in the region from major global transportation companies in Europe and Asia, drawing attention to Georgia as a transit hub by sea as well as by land, said the Ministry of Economy.

“A ferry service with Europe will significantly increase the transit potential of Georgia and will make the European market much more accessible for Georgian producers,” said Kobulia.
The announcement is part of a broader pattern of focus on naval and maritime economic activities by the Georgian government. While in Davos, Kobulia also met with the chairman of one of the largest conglomerates in The Netherlands, Kommer Damen of Damen Shipyards. According to the Ministry of Economy, the pair discussed Georgia’s current and planned coastal infrastructure projects, accompanied by Giorgi Bachiashvili, Executive Director of the Co-investment Fund of Georgia. Kobulia emphasized that Georgia welcomes new investments in its ports. For his part, Damen expressed his company’s interest in cooperating with Georgia, and raised the topic of finding qualified staff to hire, including the potential of offering vocational training courses. After the meeting, Kobulia confirmed that Damen Shipyards is interested in opening a shipbuilding and repair workshop in Georgia. “This will facilitate the increase of employment in the very sector and help us to better contribute from being the seafaring country,” said Kobulia.

In an October 2018 meeting between the Foreign Ministries of Georgia and Bulgaria in Sofia, the counterparts made special mention of the transport and energy potential of the two countries, due to their strategic locations, to link Europe and Asia. In this context, they stressed the need to bolster and expand ferry traffic between Georgian and Bulgarian ports and to establish new routes.

http://georgiatoday.ge/news/14254/Idea-for-Ferry-Service-Floated-Between-Georgia-%26-EU

 

  • Economie

 

Consultantul spune că tocmai lipsa infrastructurii va duce la construcţia de noi depozite, pentru că ţara nu poate fi traversată într-o singură zi de către un camion.

Spaţiile logistice şi industriale din România au crescut cu aproape 40% în ultimii doi ani, la un total de 4,2 milioane de metri pătraţi, iar România se apropie rapid de pragul de 5 mil. mp. Pe de altă parte, pieţe avansate din regiune, precum Polonia, au inaugurat anul trecut spaţii de 4 mil. mp.

În ceea ce priveşte evoluţia spaţiilor industriale, dincolo de pieţele clasice, precum Bucureştiul şi partea de vest a ţării, potenţial ridicat au şi oraşe precum Ploieşti, Iaşi sau Constanţa.

„Constanţa este un as în mâneca României, dacă ştim să-l jucăm. Global Vision are un teren de 100 de hectare pentru dezvoltarea unui proiect industrial şi se mai poate extinde cu încă 200 de hectare. Acolo putem vedea un prim pas pentru marii operatori portuari şi logisticieni. Avem multe companii care livrează până la graniţa României pe tren, iar de acolo pe camion până la Constanţa. Potenţialul este unul ridicat“, a spus Laurenţiu Duică, director industrial agency în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Colliers International România.

Suprafaţa construită estimată pentru acest parc va fi de 550.000 – 600.000 mp şi valoarea investiţiilor va fi de peste 200 mil. euro – doar acest proiect. Planul celor de la Global Vision este să dezvolte circa 70.000-80.000 de metri pătraţi anual, ca în şase ani să ajungă 550.000 – 600.000 mp de proiect mixt use. Consultanţii din piaţa imobiliară se aşteaptă ca dezvoltarea să înceapă în următoarele luni.

Piaţa imobiliară din Constanţa a accelerat anul acesta şi a atras atenţia inclusiv companiilor din domeniu. Compania de consultanţă imobiliară Coldwell Banker a ajuns la şapte birouri în ţară, după ce a deschis, recent, unul în Constanţa. Coldwell mai are patru birouri în Bucureşti, unul în Braşov şi unul în Cluj-Napoca.

În ceea ce priveşte potenţialul României pentru noi dezvoltări, consultantul spune că tocmai lipsa infrastructurii va duce la construcţia de noi depozite, pentru că ţara nu poate fi traversată într-o singură zi de către un camion.

„În prezent se fac studii de relocare, vor putea fi închise depozite mari din Ungaria şi mutate în România, în jurul Bucureştiului, deoarece Ungaria poate fi uşor traversată, în doar câteva ore, datorită autostrăzilor. În România durează două zile pentru a o traversa“, a spus Laurenţiu Duică. El a subliniat că şi în România dialogul cu autorităţile s-a schimbat, în condiţiile în care „primarii au realizat că un parc industrial le va garanta păstrarea funcţiei deoarece înseamnă locuri de muncă bine plătite“.

În ceea ce priveşte evoluţia chiriilor, acestea vor rămâne constante, iar rata de neocupare este în prezent de şapte-opt procente.

„Focusul mare este acum pe oraşele secundare, iar orice nou kilometru de autostradă va conta. Din 2020 noi în continuare sperăm să mergem de la Sibiu până la graniţă pe autostradă.“
În continuare mult potenţial de expansiune în România îl are industria auto, pe măsură ce şi Ford creşte la Craiova, Dacia la Mioveni şi Daimler la Sebeş, unde sunt produse cutii de viteze pentru unele dintre cele mai performante automobile Mercedes-Benz.

„Potenţial ridicat vedem şi din partea BMW, care deşi a deschis o uzină în Ungaria, poate aduce furnizori în România“, a subliniat Laurenţiu Duică.

De asemenea, potenţial vine şi dinspre e-commerce, pe măsură ce companii care până acum livrau în România din Polonia sau Cehia vor să deschidă noi centre pe plan local.

Spre exemplu, nordul Capitalei ar putea deveni următorul pol logistic, în special pentru jucătorii din e-commerce, potrivit analiştilor companiei de consultanţă imobiliară Colliers International, aceştia estimând pentru 2019 livrări de peste 180.000 de metri pătraţi de spaţii logistice şi industriale în acestă zonă.

În 2018 livrările de spaţii industriale moderne au înregistrat o creştere de circa 40%, depăşind astfel volumul record atins în 2017, de aproximativ 0,5 milioane metri pătraţi.

https://www.zfcorporate.ro/business-construct/laurentiu-duica-directorul-diviziei-de-industrial-la-colliers-constanta-este-un-as-in-maneca-romaniei-daca-vom-sti-sa-l-jucam-17853498

 

Ministrul afacerilor externe, Teodor Meleşcanu, l-a primit luni pe ambasadorul desemnat al Turkmenistanului, Annamammet Annaiev, în vederea prezentării copiilor scrisorilor de acreditare, prilej cu care a reiterat interesul României pentru transpunerea în realitate a proiectului Coridorului de transport mărfuri Marea Neagră-Marea Caspică, potrivit Agerpres.

Potrivit unui comunicat transmis de MAE, cei doi interlocutori au avut un schimb de opinii asupra evoluţiei pozitive de ansamblu a relaţiei bilaterale, cu evidenţierea principalelor evenimente propuse a fi organizate în anul în curs cu aportul celor două părţi, la nivel bilateral, regional şi în cadrul UE.

Ministrul Teodor Meleşcanu a menţionat că Turkmenistanul continuă să fie un partener important al României în Asia Centrală. A subliniat importanţa consolidării cooperării bilaterale pe multiple planuri, evidenţiind conectivitatea între România şi Turkmenistan, inclusiv prin valorificarea oportunităţilor existente în plan regional, ca domeniu prioritar de acţiune. În context, a reiterat interesul României pentru transpunerea în realitate a proiectului Coridorului de transport mărfuri Marea Neagră-Marea Caspică.

Demnitarul român s-a referit la cooperarea în domeniul educaţiei ca la o altă direcţie importantă de creştere a interacţiunii, dat fiind interesul în creştere al tinerilor turkmeni pentru formarea profesională în instituţiile de învăţământ superior din România, precum şi deschiderea universităţilor din cele două state pentru a dezvolta programe de cooperare, bazate pe schimburi de studenţi şi cadre didactice.

Din perspectiva exercitării de către România a Preşedinţiei Consiliului UE în primul semestru al anului 2019, ministrul Teodor Meleşcanu a evidenţiat oportunităţile sporite de creştere a interacţiunii între cele două state în cadrul UE.

În finalul întrevederii, şeful diplomaţiei române i-a urat succes ambasadorului turkmen în îndeplinirea mandatului şi l-a asigurat de întregul sprijin al Ministerului Afacerilor Externe în desfăşurarea activităţii sale în România, se mai arată în comunicat.

https://www.stiripesurse.ro/oridorul-de-transport-marfuri-marea-neagra-marea-caspica-in-centru-dicu-ilor-dintre-melescanu-i-ambasadorul-turkmenistanului_1321533.html