‘Portul Constanta pe Drumul Matasii’ – Eveniment la a II-a editie, desfasurat in data de 22 iunie 2018, in portul Constanta
Cea de-a doua ediție a mesei rotunde „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“ a fost găzduită vineri, 22 iunie 2018, de Gara Maritimă si a reunit 70 de reprezentanți ai mediului de afaceri românesc și străin, diplomați și autorități.
A doua ediție a mesei rotunde „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“ a reunit reprezentanți ai mediului de afaceri românesc și străin, diplomați acreditați la București – din Azerbaidjan, China, Georgia, Kazahstan, Federația Rusă, Turcia și Turkmenistan – reprezentanți guvernamentali și ai marilor organizații internaționale ce promovează noile rute comerciale între Asia și Europa.
Ministerul Transporturilor a fost reprezentat de secretarul de stat Maria Magdalena Grigore, iar Ministerul Afacerilor Externe de Cornel Ionescu, directorul Diviziei pentru Europa de Est și Asia centrală.
Nicolae Dan Tivilichi, Directorul general al Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” Constanța, a declarat:
„Am devenit cunoscuți, de câtăva vreme, pe harta Drumului Mătăsii, de pe care portul Constanța lipsea în urmă cu doi ani. Compania DP World, care are un terminal în portul Constanța, deține terminale în Kazahstan și Azerbaidjan, iar în curând, sperăm, va avea și în Georgia. Astfel se va înființa primul circuit de transport al mărfurilor pe Drumul Mătăsii. În competiția cu celelalte porturi de la Marea Neagră, portul Constanța trebuie să profite de avantajul oferit de Dunăre, care îi asigură conexiunea directă cu centrul Europei, dar și de faptul că dispune de facilități de operare moderne și de mare capacitate. Pentru noi este foarte important memorandumul de colaborare cu portul Anaklia (Georgia), semnat la Bruxelles, port care va deveni, în doi-trei ani, un punct nodal în ceea ce privește transportul mărfurilor între Asia și Europa. Există discuții la nivel avansat ca și operatorii din portul Constanța să poată investi și chiar să își deschidă terminale în portul Anaklia. Problema lipsei unei flote de nave portcontainer pe Dunăre face obiectul unor discuții tripartite cu principalii transportatori fluviali. Pentru acest segment de mărfuri sunt necesare investiții. Se fac pași și în privința transportului ro-ro. După cum se știe, dragajul de investiții va duce la creșterea adâncimilor în portul de lucru, unde va fi principala bază a terminalului ro-ro. În ceea ce privește asigurarea condițiilor de navigație pe Dunăre, vă pot spune că Bulgaria a început dragajul pe sectorul său. Lucrările sunt executate de o companie olandeză, care a trecut la executarea dragajului la Bechet. La rândul ei, partea română continuă dragajul în sectorul ei“.
Viorel Panait, Președintele Constanța Port Business Association, a declarat:
„Membrii asociației patronale vor să facă bani. Prin urmare, orice prilej ca acesta, oamenii cu comportament pragmatic, obișnuiți să își riște capitalul, îl consideră o oportunitate de a face mai multă activitate comercială și portuară cu angajații lor și o posibilitate de a dezvolta fluxuri de business, care anterior nu erau văzute. Ele vor aduce mai multe taxe și impozite la buget și, prin urmare, statul trebuie să sprijine acest proiect. În final, toată lumea are de câștigat“.
Metin Apti, Președintele Asociației Drumul Mătăsii, coorganizator al evenimentului alături de CNAPMC și Constanța Port Business Association a declarat:
„Noi am promovat această inițiativă și așteptăm sprijinul factorilor decidenți pe plan legislativ și al modului de taxare a mărfurilor – a declarat. Organizația noastră a fost înființată în urmă cu cinci ani, de un grup de inițiativă, cu dorința de a crea un creuzet al afacerilor și relațiilor comerciale între statele situate de-a lungul Drumului Mătăsii, fiind finanțată de societăți comerciale. Cea mai mare realizare a noastră este faptul că am reușit să dezvoltăm o relație personală cu ambasadorii acestor state și un dialog direct, în care problemele sunt abordate tranșant, punctual“.
Cu această ocazie, a fost anunțată a doua ediție a Silk Road Summit din luna noiembrie 2018.
Masa rotundă „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“ a fost organizată de CN “Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, Constanța Port Business Association și Silk Road Association.