Noutati

Portul Constanța nu trebuie lăsat în afara revoluției tehnologice!

• Organizația Patronală „Constanța Port Business Association” cere sprijinul autorităților

În ultimele decenii, transporturile pe apă au intrat într-un amplu proces de transformare tehnologică. Automatizările și digitalizarea de la bordul navelor au făcut ca necesarul de marinari de la bord să fie tot mai mic. Talia echipajelor de pe navele maritime s-a redus, continuu, de la 40 – 45 persoane, cât era înainte de 1990, la 15 – 20 de persoane și chiar mai puține, în prezent.

Numărul navelor dotate cu bow-thrustere (propulsoare laterale, de provă sau pupa), care pot executa cu mare acuratețe manevrele de acostare în porturi, fără asistența remorcherelor a crescut.

Nave autonome

Primele nave autonome – fără echipaje și acționate de la distanță prin satelit – și-au făcut apariția pe mările și oceanele lumii, dar și pe apele interioare.

Activitățile de operare a navelor se transformă și ele, grație noilor tehnologii. Macaralele și utilajele comandate de la distanță încep să câștige teren, iar gestiunea și transportul mărfurilor în marile terminale logistice sunt digitalizate.

Avertismentul patronatului portuar

În iunie 2020, Comisia Europeană anunța că va stimula, cu 70 de milioane de euro, investițiile în tehnologia 5G, cu aplicație în transporturi, proiectele finanțate urmând a deschide calea spre utilizarea pe cale largă a mijloacelor autonome pe rutele principale, feroviare și maritime. Pe baza noii tehnologii de comunicații urmează a se crea coridoare rutiere, feroviare și maritime 5G, ecosisteme de transport (cuprinzând drumuri, căi ferate, porturi și rute maritime) în care mobilitatea este autonomă și conectată.

Viorel Panait

„Portul Constanța nu are dreptul să stea în afara marilor schimbări tehnologice! Vestul lucrează, avansează, iar noi suntem în pericol să rămânem de căruță. De aceea, împreună cu colegii din organizație am început să acționăm”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Viorel Panait, președintele Organizației Patronale „Constanța Port Business Association”.

Finalizați strategia navală a României!

Un prim demers a fost întreprins la Comisia pentru transporturi și infrastructură a Camerei Deputaților, care, în ședința din data de 9 martie 2021, a dezbătut „Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă – înscrierea transporturilor europene pe calea viitorului”. Organizația patronală din portul Constanța a fost reprezentată de vicepreședinții Laurențiu Mironescu și Paul Ivanov, precum și de alți reprezentanți.

În cadrul reuniunii s-a subliniat necesitatea finalizării strategiei navale naționale, document aflat în dezbatere la Ministerul Transporturilor, realizarea unei politici unitare a tarifelor aplicate de administrațiile porturilor maritime și fluviale, realizarea unui cadru de dialog între ministere, pentru a sprijini împreună creșterea atractivității porturilor românești și a traficului de mărfuri, reluarea transportului de linie ro-ro între Turcia și România, modificarea OG 22/1999, republicată, astfel încât să stimuleze investițiile cu fonduri europene pentru modernizarea infrastructurii portuare.

Adaptați regulile la noile tehnologii!

Pe data de 8 martie 2021, Organizația Patronală „Constanța Port Business Association” a transmis Comisiei pentru transporturi și infrastructură a Senatului o scrisoare prin care îi solicită sprijinul în soluționarea câtorva probleme.

În primul rând, se dorește punerea de acord al reglementărilor din domeniul navigației cu noile tehnologii navale. În acest sens, se solicită actualizarea Ordinului ministrului Transporturilor nr. 434/2009, după cum urmează:

– eliminarea funcției de șef/ofițer mecanic – obligatorie pentru echipajul minim pentru navele fluviale – aceasta urmând să fie doar opțiunea armatorului, în funcție de nivelul tehnologic al navei;

– ajustarea echipajului minim obligatoriu al navei în funcție de complexitatea convoiului și modului de navigare;

– în cazul în care nava e acostată într-o zonă sigură, echipajul minim să se reducă la o singură persoană pe perioada acostării;

– perioada în care nava este în operare să se considere timp de odihnă pentru căpitanul navei, iar timpul de navigație să curgă din momentul în care începe voiajul, inclusiv noaptea. În acest moment, Autoritatea Navală Română, prin căpităniile portuare nu permite acest lucru și impune intervalul orar 6 – 20 pentru a se naviga;

– pentru navele fluviale moderne să nu se impună restricții de viteză în aval și să se elimine timpii de așteptare la întâlniri cu alte nave în amonte;

– să se emită certificate minime de siguranță speciale pentru proiecte inovatoare, cum ar fi controlul navei de la distanță sau dezvoltarea navelor autonome ori integrarea roboților;

– să se schimbe modul de emitere a certificatelor minime de siguranță pentru navele automatizate sau de generație nouă.

Sprijiniți dezvoltarea rețelei 5G!

În al doilea rând, se solicită susținerea de către Ministerul Transporturilor a operatorilor de telecomunicații pentru dezvoltarea rețelei 5G, tehnologia fiind optimă pentru monitorizarea și asistarea navigației fluviale, pentru controlul și automatizarea serviciilor de descărcare – încărcare în porturi, cu macarale controlate dintr-un centru de comandă.

5g

„Solicităm grăbirea implementării 5G în porturi și pe tot parcursul Dunării, respectiv acoperirea zonelor fără semnal. Compania Trading Line (armator) și Orange au semnat un parteneriat pentru dezvoltarea, testarea și furnizarea unor soluții comune de conectivitate, monitorizare, asistență și control de la distanță al barjelor, navelor care navighează pe Dunăre între Galați, Cernavodă și Constanța, în principal, și sectorul Cernavodă – Moldova Veche, în secundar”, se spune în scrisoare.

Susțineți cercetarea – inovarea!

De asemenea, se solicită susținerea de către Ministerul Transporturilor a companiilor de cercetare – inovare pentru activitățile din sector.

„Pentru creșterea gradului de utilizare a căilor navigabile și a porturilor situate pe rețeaua TEN-T este deosebit de importantă sprijinirea investițiilor private în sectorul naval. Aceasta trebuie să cuprindă o componenta specială de finanțare europeană pentru inovare și cercetare specializată în domeniu (spre exemplu: eficientizarea prin automatizare și digitalizare, transformarea tuturor macaralelor din portul Constanța pentru control de la distanță, cercetarea în simulatoare software pentru controlul remorcherelor, pentru acostarea automată a navelor maritime în danele de operare, sonde de verificare adâncimi, poluare etc.)”, se arată în mesaj.

Port Constanta

Domnilor guvernanți, viitorul bate la ușa transporturilor navale românești! Nu-l izgoniți! Lăsați-l să intre!

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-portul-constanta-nu-trebuie-lasat-in-afara-revolutiei-tehnologice-424482