Informatii utile

Portul Constanta

Complexul portuar maritim Constanța cuprinde trei zone, din care 2 porturi principale:

  • Portul Constanța, cu o lungime totală a cheurilor de 31 km și adâncimi cuprinse între 7 și 19 m, care permit accesul tancurilor petroliere de 165.000 dwt și vrachierelor de 200.000 dwt și care operează toate categoriile de mărfuri – vrac solid și lichid, mărfuri generale, containere, Ro-Ro și mărfuri agabaritice și speciale
  • Portul Midia cu o lungime de cheu de 2,43 km și adâncime maximă de 8m, proiectat să deservească în principal industria chimică și petrochimică din zonă, dar care a dezvoltat facilități pentru categorii noi de mărfuri: GPL, produse agricole vrac, animale vii și produse metalice
  • Portul Basarabi, un port mai mic, cu o suprafață de 11,4 ha din care 0,7 ha apă

Acestuia se alătură portul Mangalia cu 524 m cheu și 9 m adâncime maximă a apei, care operează bitum, mărfuri generale și LPG.

 

Portul Constanța, cel mai mare port la Marea Neagră, are următoarele avantaje competitive:

 

Poziție geografică avantajoasă:

Situat strategic, facilitează tranzitul și transportul internațional de mărfuri, servind drept punct nodal în regiune.

 

Conectivitate multimodală:

Extinse conexiuni cu hinterlandul și forelandul, interconectând toate modalitățile de transport: feroviar, rutier, fluvial și prin conducte.
Parte integrantă a rețelei europene Ten-T: Conectat la coridorul IV multimodal și coridorul VII Rin-Dunăre prin Canalul navigabil Dunăre-Marea Neagră, oferind acces direct la rețeaua globală de transport maritim.
Alternativă strategică pentru fluxurile de mărfuri din Asia Centrală și Orientul Îndepărtat: Facilitează comerțul internațional prin Coridorul Mijlociu, pe ruta Marea Caspică – Marea Neagră.

 

Infrastructură și facilități moderne:

Terminale și centre logistice specializate pentru containere, cereale, petrol și alte mărfuri vrac, marfuri generale, Ro-Ro și agabaritice, precum și facilități moderne pentru navele de pasageri.
Adâncime mare a apei (până la 19 m): Permite acostarea celor mai mari nave care trec prin Canalul Suez, tancuri și mineraliere de mare capacitate, reducând costurile de transport și îmbunătățind eficiența logistică.
Capacitate mare de operare: Cu o capacitate anuală de aproximativ 120 milioane de tone și 156 de dane (din care 140 operaționale), portul este în continuă dezvoltare și modernizare.
Terminalele moderne pentru mărfuri agricole, complet automatizate, facilitând exportul cerealelor din Europa Centrală și de Est si consolidand Portul Constanța drept poarta de ieșire către piețele globale, prin Marea Neagră.
Cel mai mare terminal de containere din bazinul Mării Negre, cu o capacitate de procesare de 1.000.000 de containere pe an, care il claseaza drept cel mai important hub logistic la Marea Neagra.
Un nou terminal RO-RO pentru până la 80.000 de vehicule pe an care faciliteaza transportul eficient intre tarile din Europa si pietele din Turcia si Asia Centrala.
Un nou terminal petrolier aflat în dezvoltare, care extinde capacitățile de manipulare a produselor petroliere, inclusiv pentru biocombustibil, contribuind la diversificare și alinierea la cerințele UE de furnizare și tranziție către  energia verde.

 

Statut de Zonă Liberă:

Beneficii fiscale și vamale care faciliteaza comerțul și tranzitul de mărfuri în cadrul Uniunii Europene.
Aceste caracteristici conferă Portului Constanța un potențial competitiv major în regiunea Mării Negre și îl poziționează că hub logistic esențial pentru comerțul internațional.

 

TRAFICUL DE MARFURI IN PORTUL CONSTANTA. EVOLUTIE SI TENDINTE

Investițiile în capacitățile de operare, modernizarea și eficientizarea serviciilor maritime și navale, în sinergie cu tendințele dictate de factorii economici  si politici, au atras volume noi de mărfuri, traficul portuar înregistrând o creștere constantă de la an la an, conform celor de mai jos:

În anul 2023, traficul portuar a atins 92,69 milioane tone de mărfuri operate, înregistrând o creștere de 22,7% față de traficul total din anul 2022 și de peste 37% față de anul 2021 și reflectând trendul ascendent din ultimul deceniu de activitate portuară.