Revista presei

„Fermierii se apropie de record la producția de grâu cultivat în toamnă. Comisia Europeană estimează că vom depăși pragul de 10 milioane de tone” – Revista presei 02 – 03 august 2021

  • Port Constanta

03.08.2021

Comisia Europeană a revizuit în plus randamendul mediu la hectarul de grâu cultivat în toamnă. Analiștii vorbesc despre un nou record, iar producția totală ar putea depăși ca și în perioada 2017-2019 pragul de 10 milioane de tone.
„Prognozăm o recoltă aproape record pentru grâul de iarnă cultivat în România”, indică ultima estimare a analiștilor Comisiei Europene potrivit cărora campania de recoltare a grâului avansează bine, cu perspective foarte bune în ceea ce privește randamentul. În schimb, căldura și seceta limitează creșterea culturilor de vară în cea mai vestică parte a țării, în timp ce precipitațiile abundente și temperaturile de sezon au asigurat condiții bune de creștere în estul României.
În consecință, conform ultimei prognoze, România ar putea obține anul acesta un randament mediu la hectar de 4,77 de tone, cu 12% mai mult raportat la media ultimilor cinci ani și cu 60% peste 2020, an foarte slab pentru agricultură.
La o suprafață totală cultivată estimată la 2.112.000 de hectare, reiese că producția totală ar putea depăși din nou pragul de 10 milioane de tone (doar grâu comun).
Randamente similare s-au mai înregistrat în 2017 – un an cu un record de 4,88 de tone la hectar, în 2018 (4,79 de tone) și 2019 (4,74 de tone).
De asemenea, raportat la rezultatele estimate pentru restul Europei, avem de departe cea mai mare creștere atât comparativ cu media ultimilor cinci ani cât și comparativ cu 2020.
Luna trecută, estimările indicat un randament mai mic, de 4,61 tone la hectar.
Amintim că producţia totală de cereale boabe a României a scăzut în 2020 la aproape jumătate faţă de 2019, din cauza secetei pedologice extreme care a afectat unele zone agricole din ţară, totalizând puţin peste 17 milioane de tone, potrivit datelor operative furnizate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Producţia de grâu a României a înregistrat un minus de aproape 41% faţă de 2019, ajungând la 6,091 de milioane de tone, de pe o suprafaţă de 2,088 de milioane hectare şi o medie de 2.917 kg/ha, faţă de 4.749 kg/ha anul trecut.

Fermierii se apropie de record la producția de grâu cultivat în toamnă. Comisia Europeană estimează că vom depăși pragul de 10 milioane de tone

Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța a atribuit două contracte în urma unei licitații publice pentru modernizarea centralelor termice în Portul Constanța.
Contractele au fost atribuite pe 27 iulie, iar rezultatul final a fost publicat pe www.licitatiapublica.ro pe 29 iulie.
Tipul procedurii- procedură simplificată.
Valoarea totală a achiziției este de 766281.39 lei.
Un lot a fost anulat administrativ.

Descriere:
Se solicită modernizarea a 9 centrale termice aflate în Portul Constanta prin înlocuirea vechilor echipamente existente (Proiectare si executie), conform caietetului de sarcini.

Despre societățile câștigătoare

Baltur SIB SRL
Firma a luat ființă în anul 1998 și are sediul social în municipiul Sibiu, pe strada Regele Ferdinand.
Are un capital social de 1.300.000 lei, cu un număr de 13.000 de părți sociale, valoarea fiecărei părți fiind de 100 de lei.
Asociat unic este Simion Stoichiță, care are și rol de administrator.
Activitatea principală a firmei constă în „Lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat”, conform codului CAEN.
Pentru anul 2020, firma a raportat 18 salariați, la o cifră de afaceri de 12.838.616 lei, profitul fiind de 276.456 lei.
Compania Baltur Sib S.R.L. a încheiat 190 contracte de achiziții publice in valoare totală de 58.027.141,84 lei.

Aqva Termo Sanit
Firma din Argeș a fost înființată în anul 1997 și are sediul social în Curtea de Argeș, pe strada Albești.
Capitalul social este de 45.200 lei, cu un număr de 4.520 de părți sociale, cu o valoare de 10 lei fiecare.
Asociat unic este Gheorghe Alecsei. Administrator al firmei este Elena Alecsei.
Activitatea principală a firmei este „Lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat”, conform codului CAEN.
Pentru anul 2020, a raportat 43 de salariați, un profit de 371.875 lei, iar cifra de afaceri a fost de 7.252.409 lei.

Compania Aqva Termo Sanit S.R.L. a încheiat 279 contracte de achiziții publice in valoare totală de 25.166.939,88 lei.
https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/centralele-termice-din-portul-constanta-vor-fi-modernizate-ce-firme-se-vor-ocupa-document-754262.html

Obiectul contractului îl constituie achiziția de „lucrări de intervenții pentru reparații accidentale la LEA 110 kV”.
Valoarea totală a contractului este de 254.039,09 lei.
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța a organizat o licitație pentru achiziția lucrărilor de intervenții pentru reparații accidentale la LEA 110 kV.
Contractul a fost atribuit pe 29 iulie, iar pe www.licitatiapublica.ro a fost publicat pe 30 iulie.
Societatea care s-a ocupat de „lucrări de intervenții pentru reparații accidentale la LEA 110 kV” este Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța
Obiectul contractului îl constituie achiziția de „lucrări de intervenții pentru reparații accidentale la LEA 110 kV”.
Numărul de zile până la care se pot solicita clarificări înainte de data-limită de depunere a ofertelor este de 5 zile.
Autoritatea contractantă va răspunde solicitărilor de clarificări înainte cu 3 zile față de data limită de depunere a ofertelor.
Valoarea totală a contractului este de 254.039,09 lei, iar societatea câștigătoare este Societatea pentru Servicii de Mentenanță a Rețelei Electrice de Transport „SMART” SA.

Despre societatea câștigătoare
Potrivit Confidas, societatea comercială Societatea pentru Servicii de Mentenanță a Rețelei Electrice de Transport „SMART” SA.. a fost înfiinţată în anul 2001, cu sediul social în Bucureşti Sectorul 1, B-dul General Gheorghe Magheru. Acționar este COMPANIA NAŢIONALĂ DE TRANSPORT AL ENERGIEI ELECTRICE TRANSELECTRICA SA, cu un procent de 100%.

Domeniul principal de activitate al firmei îl reprezintă repararea echipamentelor electrice.
În anul 2020, cifra de afaceri a societății a atins 79.396.776 lei, pierderi 3.954.946 lei și un număr mediu de 603 salariați. În anul 2019, societatea comercială a înregistrat o cifră de afaceri în valoare de 94.980.113 lei, pierderi 3.367.969 lei și un număr mediu de 609 angajați.
Compania Societatea Pentru Servicii De Mentenanță A Rețelei Electrice De Transport „SMART” S.A. a încheiat 46 contracte de achiziții publice in valoare totală de 140.812.219,37 lei.
https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/cn-administratia-porturilor-maritime-s-a-constanta-a-semnat-cu-o-firma-din-bucuresti-detalii-din-contract-document-754177.html

Premierul Florin Cîțu cere sancțiuni aspre pentru a asigura eficacitatea măsurii suspendării transportului cu animale vii, pe perioada caniculei.
În cursul zilei de ieri un autotren încărcat cu oi s-a răsturnat în apropierea localității Ceamurlia de Sus, județul Tulcea . Aproximativ 100 de oi din cele 250 aflate în autotren au decedat.
Am cerut ANSVSA, poliției și ANAF să asigure eficacitatea măsurii suspendării transportului cu animale vii, pe perioada caniculei, și să aplice cele mai aspre sancțiuni, unde este cazul.
Pentru că aud că unii nu respectă această măsură, pe care ANSVSA a comunicat-o încă din 29 iulie.
Românii trebuie să știe că nimeni nu e mai presus de lege, iar, în mandatul meu, mă voi asigura că se și respectă acest principiu fundamental.
Parlamentul nu și-a făcut treaba în ceea ce privește transportul cu animale vii. Așa că voi relua cu celeritate demersurile necesare pentru a corecta legislația în domeniu, a precizat premierul pe pagina sa oficială de Facebook.
https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/premierul-florin-citu-cere-suspendarea-transportului-cu-animale-vii-pe-perioada-caniculei-754218.html

02.08.2021

Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța a organizat o licitație pentru achiziția de servicii de pază.
Societatea câștigătoare este Dragostal Security SRL.
Contractul a fost atribuit pe 26 iulie, iar pe www.licitatiapublica.ro a fost publicat pe 27 iulie.

Descriere:
Contractul este de prestări servicii de pază Dispozitiv Feroviar Stația Constanța Port Zona C
Durata contractului:12 luni
Valoarea totală a achizției este de 103280.4 lei

Despre Dragostal Security SRL
Înfiinţată în anul 2013, firma are sediul social în comuna Gheorghe Doja, judeţul Ialomiţa.
Capitalul social subscris, de 400 de lei, integral vărsat, este compus din 40 de părţi sociale. Valoarea unei părţi sociale este de 10 lei.
Firma este controlată de Slăniceanu Georgeta-Alexandra, cu 25% din capitalul social, Slăniceanu Dragoş Cătălin, cu 75% din capitalul social.
Administratorul societăţii este de Slăniceanu Georgeta Alexandra.
Dragostal Security SRL desfăşoară activităţi de protecţie şi gardă.
În anul fiscal 2020, firma cu 95 salariaţi a declarat o cifră de afaceri de 5.274.441 de lei şi un profit de 351.111 de lei.
Compania Dragostal Security S.R.L. a încheiat 61 contracte de achiziții publice in valoare totală de 4.700.584,76 lei.
https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/cn-administratia-porturilor-maritime-s-a-constanta-a-achizitionat-servicii-de-paza-detalii-din-contract-document-754051.html

Acum 92 de ani se înființa, în urma multor insistențe, Regia Autonomă a Porturilor și Căilor de Comunicație pe Apă. Principalul obiectiv al regiei era exploatarea și administrarea căile de comunicație pe apă, porturile, vasele aferente, instalațiile de orice fel ș.a.
Situația la acea vreme în ceea ce privește transportul maritim era bună.
„Suprafaţa totală a portului este 212 Ha din care 72 Ha este suprafaţa apei închise. Lungimea totală a digurilor şi cheiurilor eşte 7765 m. Actualmente pot opera la cheiuri circa 40 vapoare deodată, iar puterea de manipulare de mărfuri a portului Constanţa, lucrând cu 3 magazii de cereale (ziua de 24 ore), cu staţia de petrol (ziua de 24 de ore) şi la mărfuri generale s’ar urca la circa 600.000 vagoane anual, cifră ce ar satisface aproape în întregime nevoile comerţului românesc“ precizează Buletinul Camerei de Comerț și Industrie din anul 1928 referitor la portul din Constanța.
Pe 4 mai 1934 Regia Autonomă PCCA a fost redenumită în Administrația Comercială a Porturilor și Căilor de Comunicație pe apă.
Totuși, în 1936 are loc o schimbare. Odată cu înființarea Ministerului Aerului și a Marinei, controlul asupra Administrației este preluat de minister. Din Administrație au fost preluate total de Minister SMR și NFR.
https://www.ziuaconstanta.ro/fondul-documentar-dobrogea-de-ieri-si-de-azi/articol/2-august-1929-se-infiinteaza-regia-autonoma-a-porturilor-si-cailor-de-comunicatie-pe-apa-4398.html

Un tribunal federal american a dispus confiscarea unui petrolier suspectat de faptul că efectuează livrări în Coreea de Nord – M/T Courageous -, care încalcă astfel sancţiunile impuse de către Statele Unite Phenianului, relatează AFP.
Petrolierul M/T Courageous ar fi efectuat transferuri de produse petroliere către nave care navigau sub pavilion nord-coreean şi ar fi efectuat livrări în portul Nampo, în Coreea de Nord, a acuzat vineri, într-un comunicat, Departamentul american al Justiţiei, care citează documente judiciare depuse la dosar.
Prin această hotărâre, pronunţată de către un judecător federal de la New York, de confiscare a navei, Guvernul american a devenit proprietarul acestui petrolier, cu ocapacitate de 2.734 de tone.
Fostul proprietar şi operatorul petrolierului – un cetăţean al Singaopre, pe nume Kwek Kee Seng – este căutat, în continuare, de către autorităţile americane, cu privire la complicitate.
”Kwek şi complicii săi sunt implicaţi într-un vast sistem de ocolire a sancţiunilor Statelor Unite şi ONU prin folosirea unor nave asupra cărora deţin controlul, cu care transportă în mod clandestin carburant către Coreea de Nord, furnizând astfel o resursă esenţială Guvernului nord-coreean”, denunţă Departamentul american al Justiţiei.
M/T Courageous ar fi fost cumpărat cu dolari americani, prin bănci americane, ”fără ca acestea să ştie”, precizează departamentul.
Cambodgia, unde era ancorat M/T Courageous, a confiscat nava în martie 2020, la cererea Statelor Unite.
Economia Coreei de Nord este subminată de ani de multiople sancţiuni internaţionale impuse Phenianului ca represalii faţă de programele militare nord-coreene nuclear şi balistic, interzise de către comunitatea internaţională.
La sfârşitul lui iunie, Reprezentantul Special american pentru Coreea de Nod a îndemnat membrii Consiliului de Securitate al ONU să aplice în mod strict rezoluţiile impuse Phenianului, menite să limiteze importurile nord-coreene de petrol şi exporturile de cărbune, textile şi peşte.
https://www.news.ro/externe/sua-confisca-petrolier-m-t-courageous-incalca-sanctiunile-impuse-coreei-nord-fostul-proprietar-petrolierului-kwek-kee-seng-singapore-cautat-justitia-americana-m-t-courageous-confiscat-cambodgia-1922402231002021071220328688

Vasul care a blocat Canalul Suez pe 23 martie 2021, în timp ce se afla în drum din China spre Rotterdam, cu peste 18.000 de containere cu mărfuri, a fost construit în 2018 și navighează sub pavilion panamez.
Canalul Suez are 300 m în partea sa cea mai îngustă și pe aici trec zilnic mărfuri în valoare de peste nouă miliarde de dolari americani (mai mult de 10% din comerțul mondial de bunuri trece pe aici), astfel că, atunci când s-a blocat, au sunat toate alarmele, iar Roderick de la Houssaye (președinte Fenex și CEO NedCargo) și Marco Post (președinte al Alliance of Shipping Container Carriers și director al H.N. Post en Zonen) au rememorat împreună cu un reprezentant al asociației olandeze de transport și logistică TLN acele momente, acum, când vasul a ajuns în cele din urmă la destinație.
Roderick de la Houssaye avea pe Ever Given 18 containere ale unor clienți, cu îmbrăcăminte pentru copii și șepci pentru Formula 1, și primul lucru pe care l-a făcut a fost să-i informeze în legătură cu incidentul.
Deoarece nava a blocat canalul s-a produs în scurt timp o aglomerație de peste 200 de vase pentru transport de containere sau vase petroliere, pe ambele părți. Primele din acest lanț nu aveau cum să mai plece, a mai explicat Roderick de la Houssaye, dar pentru ceilalți clienți au început să se caute alternative. Una dintre acestea a fost să navigheze pe coasta Africii, adică circa 5.000 km în plus, o soluție mare consumatoare de timp (circa 10 zile în plus) și de bani, deci valoarea încărcăturii trebuia să merite acest efort. Decizia a fost cu atât mai greu de luat cu cât nu se știa cât va dura blocajul.
O altă alternativă, cum ar fi transportul feroviar sau aerian, nici nu putea fi luată în calcul, este de părere Roderick de la Houssaye, deoarece calea ferată nu are o capacitate atât de mare, iar aerianul este mai rapid, dar mult mai scump și nu este sustenabil.
Dar luarea acestei decizii a fost doar primul pas, deoarece, când mărfurile ajung în portul de destinație după un asemenea blocaj, ele sunt încă departe de utilizatorul final: conținutul containerelor trebuie procesat de diverse părți. Astfel că, pe 29 martie, când Ever Given a început să se miște, a apărut teama unui alt blocaj, de data aceasta în fața porților din portul Rotterdam.
Aici, așa cum explică Marco Post, între sosirea containerului și livrarea mărfurilor către clienți, planificare se face cu mare atenție și totul trebuie foarte bine conectat. Dacă o navă ajunge în port, toți pașii următori trebuie inițiați imediat și în anumite circumstanțe asta nu se poate face – de exemplu, dacă totul e acoperit de zăpadă și gheață sau dacă sunt greve nu se lucrează în acea zi. Dar ce s-a întâmplat de data aceasta a fost nemaiîntâlnit.
Pentru a face față situației, operatorii portuari au folosit echipamente și oameni în plus timp de câteva săptămâni, când au fost și cele două sărbători mari, Înălțarea și Cincizecimea, și o furtună care a oprit pentru o vreme activitatea. În total s-a muncit cu 10% mai multe ore, mai ales sâmbăta, pentru ca mărfurile să ajungă cât mai repede la clienți și portul să se deblocheze.
Totuși, efortul nu a fost atât de dramatic cât se prevăzuse inițial, datorită flexibilității de care au dat dovadă toți cei implicați.
Între timp navele blocate lucrează deja la capacitate maximă, vinovatul pentru incident este reținut în Egipt, iar Autoritatea Canalului Suez (SCA) vrea să recupereze paguba cauzată de blocaj și deteriorarea canalului de la proprietarul vasului, fiind vorba în total de 600 de milioane de dolari.
Dincolo de toate aceste fapte, care sunt deja istorie, odată ce Canalul Suez s-a deblocat și marfa din containere a fost procesată, este important ca actori din domeniu să vadă ce lecții pot învăța din acest incident. De la Houssaye nu crede că se poate schimba prea mult pe termen scurt, deoarece navigarea prin Canalul Suez este cea mai ieftină cale pentru mărfurile din China, deci toată lumea va continua să meargă pe acolo. Poate se va schimba ceva în așa-numitul supply chain îngust, unde s-au realizat multe în ultimii ani și se poate comanda exact cantitatea care trebuie, când trebuie, dar părțile implicate au văzut acum că există și riscuri ale acestei politici, dacă ceva merge prost pe traseu și rafturile magazinelor se golesc. Deci unii clienți vor analiza dacă își pot fabrica mărfurile în Europa sau dacă pot păstra un stoc mic undeva pe continent, pentru situații de urgență. Oricum transportul din China devine tot mai scump, din cauza cererii în creștere.
Marco Post, pe de altă parte, subliniază faptul că un blocaj de asemenea dimensiuni este foarte rar și de aceea nu trebuie investit prea mult în scenarii de urgență. Important este că totul s-a rezolvat rapid și asta a dovedit că se poate face mai mult decât se credea inițial. Totuși, și Marco Post vede în acest incident o atenționare de a se uita cu atenție la sistem: ce se poate vedea foarte clar este că actualul sistem funcționează la capacitate maximă, și încă de ceva timp. Terminalele din port lucrează 24 de ore pe zi, dar birourile clienților a program normal. Deci poți primi marfa, dar nu o poți trimite mai departe și stai cu ea în fața unei uși închise. După incidentul din Suez clienții au acceptat o vreme să lucreze și în afara programului, dar pe viitor probabil se vor întoarce la ce era înainte și în opinia lui Marco Post asta ar trebui să se schimbe.

Ce se poate învăța din incidentul Suez

  • Economie

02.08.2021

Ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, a spus, după incidentele feroviare de săptămâna trecută între care accidentul de la Feteşti (s-au ciocnit frontal două trenuri de marfă) şi alte două trenuri care au staţionat zece ore în câmp, că se va încerca intervenţia rapidă, astfel ca întârzierile să nu fie mai mari de 40 de minute.
Cătălin Drulă a spus că se vor face limitări de viteză şi de tonaj pentru traficul feroviar în această perioadă.
Drulă spune că întârzierile nu vor mai fi atât de mari, pentru că se va încerca să se intervină rapid, astfel încât să nu mai fie întârzieri de câteva ore, ci de maximum 40 de mi¬nute. Tot din planul de măsuri, ministrul transportu¬rilor a spus că s-a lucrat şi la aparatele de aer condiţionat ale trenurilor. „Pentru a re¬para partea de aer condiţionat, fie că e vorba de încărcare cu freon, fie că e vorba de alte componente ale sistemelor, vagoanele pleacă prerăcite din depou, acolo e o locomotivă care le răceşte ca să ajungă la linie prerăcite“, a declarat Cătălin Drulă.
Ministrul a spus că sunt măsuri luate pentru această perioadă. Drulă a mai spus că garniturile sunt însoţite, pe cât este posibil, de electricieni care să prevină şi să remedieze problemele ce pot să apară.
Potrivit ministrului, ceea ce se întâmplă acum este consecinţa subfinanţării cronice din ultimii 30 de ani, când tot ce s-a făcut a fost „cârpeală“.
Directorul CFR Călători, Ovidiu Vizante, a spus săptămâna trecută că nu el trebuie întrebat de soluţii pentru călătorii blocaţi pe câmp, în două trenuri. Într-una dintre garnituri se aflau peste 30 de elevi care veneau din tabără, de la Costineşti.
Premierul Florin Cîţu i-a cerut ministrului transporturilor, Cătălin Drulă, să îl demită pe directorul CFR SA, Ovidiu Vizante, spunând că „dacă directorul CFR ar fi lucrat la guvern, acum era acasă“.
https://www.zfcorporate.ro/auto-transporturi/dezastrul-cfr-cum-rezolva-ministerul-transporturilor-problemele-20211063

03.08.2021

Rail Baltica, unul dintre cele mai ambiţioase proiecte europene de infrastructură din ultimele decenii, promite legături feroviare de înaltă viteză între Estonia, Letonia, Lituania şi Polonia până în 2026, scrie Emerging Europe. Cu mai multe segmente aflate în curs de construcţie, ambiţiosul proiect stârneşte însă controverse în unele părţi ale regiunii baltice.
https://www.zf.ro/business-international/rail-baltica-are-in-fata-un-viitor-nesigur-20213771