Experţi naţionali şi internaţionali din domeniul transporturilor navale, reuniţi la Forumul Investiţiilor la Marea Neagră – Revista presei 22 – 24 Mai 2019
- Port Constanța
22.05.2019
Forumul Investiţiilor la Marea Neagră se va desfăşura miercuri şi joi, în continuarea reuniunii Ministeriale privind Agenda maritimă comună pentru Marea Neagră, care a avut loc marţi la Palatul Parlamentului din Bucureşti, în contextul exercitării de către România a Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene, informează Ministerul Transporturilor (MT).
Potrivit unui comunicat, evenimentul este organizat de Ministerul Transporturilor, în colaborare cu Comisia Europeană.
„Adoptarea Agendei maritime comune pentru Marea Neagră axată pe domeniile relevante pentru dezvoltarea economiei albastre din regiune va permite statelor riverane şi Republicii Moldova să eficientizeze priorităţile şi acţiunile din domenii precum: afaceri maritime, pescuit, acvacultură, cercetare şi inovare, conectivitate, protecţia mediului, turism şi educaţie. Astfel, statele din regiunea Mării Negre vor putea atrage şi prioritiza mai bine finanţarea internaţională, europeană, regională şi naţională pentru proiectele din regiune”, se arată în comunicatul MT.
Totodată, evenimentul va oferi un spaţiu amplu de dezbatere pentru experţii naţionali şi internaţionali din domeniul transporturilor navale pentru temele prioritare ale economiei albastre privind dezvoltarea de eco-porturi inteligente, conectivitatea inteligentă, transportul multimodal durabil, protecţia mediului, economia circulară, dar şi dezvoltarea de tehnologii pentru exploatarea şi utilizarea durabilă a gazului natural lichefiat. Una dintre principalele sesiuni va fi dedicată atragerii de investiţii în economia albastră.
„În acest context, Forumul Investiţiilor la Marea Neagră reprezintă o oportunitate semnificativă de creştere a gradului de conştientizare a numeroaselor iniţiative de afaceri şi de investiţii din regiunea Mării Negre, cu scopul de a atrage noi fonduri şi a stimula noi proiecte regionale”, se mai spune în comunicat.
https://www.agerpres.ro/economic-intern/2019/05/22/romania2019-eu-experti-nationali-si-internationali-din-domeniul-transporturilor-navale-reuniti-la-forumul-investitiilor-la-marea-neagra–311595
Evoluția porturilor maritime românești din primele patru luni ale anului 2019 confirmă așteptările. Traficul general de mărfuri a crescut cu 10.25% comparativ cu aceeași perioadă din 2018. Împreună, porturile Constanța, Midia și Mangalia a derulat 19.808.406 tone.
Cum se explică acest salt? În primul rând, prin creșterea cu 21.36%, față de perioada ianuarie – aprilie 2018, a cantităților de cereale derulate. Au contribuit, de asemenea, și alte grupe de mărfuri cu pondere ridicată în traficul total: îngrășămintele (+43,57), minereurile și deșeuri metalice (+16,89%), mărfurile containerizate (+4,44%) și cărbunii (+ 2,66%).
În această perioadă, transportatorii au beneficiat de o iarnă blândă, astfel că rețelele feroviare și rutiere care leagă porturile cu țara și Europa n-au mai fost blocate de zăpezi, iar navigația pe Dunăre nu a mai fost afectată de secetă ori îngheț.
Traficul maritim a fost de 15.005.477 tone (în creștere cu 3,17% față de aceeași perioadă din 2018), iar cel fluvial, de 4.802.929 tone (mai mare de 40,38%).
XXX
Constanța – cel mai mare port românesc – a manipulat 17.178.087 tone de mărfuri, în creștere cu 13,76% față de ianuarie – aprilie 2018. Saltul s-a datorat creșterii exportului de: cereale provenite din România, Serbia și Ungaria (+21,28%), produse petroliere (+15,70%), minereuri și deșeuri metalice (+22,33%), combustibili solizi (+24,74%) și îngrășăminte (+48,47%).
În structura fluxurilor de mărfuri s-au produs ușoare schimbări. Dacă în primele trei patru din 2018, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 32,44%, în ianuarie – aprilie 2019 au reprezentat 33,68% din volumul total de mărfuri manipulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (18,68%), mărfurile containerizate (12,63%), hidrocarburile (11,48%), îngrășămintele și produsele chimice (8,43%), combustibilii solizi (7,13%) și produsele metalice (4,46%).
În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 2.169.858 tone, respectiv 217.030 TEU (containere standard), fiind mai mare cu 4,32%, respectiv 0,44%.
XXX
În lunile ianuarie – aprilie 2019, portul petrolier Midia a derulat un trafic total de 2.567.758 tone de mărfuri, mai mic cu 9,78% față de aceeași perioadă din 2018. Cantitățile de hidrocarburile, care dețin o pondere de 93,64% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au diminuat cu 10,37%.
XXX
Surpriza o reprezintă micuțul portul Mangalia, care a manipulat 59.353 tone de mărfuri, cu 194,19% mai mult decât în ianuarie – aprilie 2018. În structură, cimentul reprezintă 59,55% din traficul total, iar produsele petroliere 32,00%.
XXX
Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 79,3 milioane de tone de mărfuri, în primele patru luni ale anului 2019, în scădere cu 10,5% față de perioada de referință din 2018.
Novorossiysk – cel mai mare port al Federației Ruse – a manipulat 50,5 milioane tone de mărfuri, cu 3,5% mai puțin decât în ianuarie – aprilie 2018. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse – 7,3 milioane tone (-18,3%), Kavkaz – 4,1 milioane tone (-43,8%), Taman – 5,7 milioane tone (+23,9%), Rostov pe Don – 4,6 milioane tone (-11,2%), Temryuk – 1,6 milioane tone (+43,5%).
https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-cum-a-evoluat-traficul-maritim-portuar-romanesc-in-primele-patru-luni-ale-anului-2019-375685?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie
Compania logistică Arkas Holding, din Turcia, va lansa, în 2020, proiectul Railport. Este vorba de construcția unui terminal intermodal pentru transportul mărfurilor. Proiectul a fost dezvoltat timp de peste zece ani și este o versiune a unui port situat pe uscat, care va servi camioanele și trenurile.
Acordul de finanțare, în valoare de 60 de milioane de dolari, a fost semnat săptămâna trecută de către Arkas Holding, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Industrială și Comercială a Chinei (ICBC) Turcia, în cadrul reuniunii anuale a BERD din capitala bosniacă Sarajevo.
Finanțarea va fi asigurată de BERD și ICBC Turcia, fiecare acordând un împrumut de 30 milioane de dolari. Valoarea totală a investiției se ridică la 80 de milioane de dolari. Compania germană de logistică Duisport, care operează cel mai mare terminal de mărfuri intermodal din lume, va deține o treime din participația la acest proiect.
Railport va face parte din inițiativa „One Belt, One Road”, prin care China vrea să lege Asia cu Africa și Europa prin intermediul rețelelor terestre și maritime, pentru a-și spori comerțul și a stimula creșterea economică. Railport va integra comerțul Turciei cu comerțul asiatic. În prezent, transportul maritim din China spre Marea Neagră durează circa o lună, dar căile ferate sunt mai rapide.
Viitorul centru logistic va fi construit pe o suprafață de aproape 400.000 de metri pătrați, în provincia industrială Kocaeli din nord-vestul Turciei, și va avea o capacitate de stocare de 120.000 de vehicule și 100.000 de containere.
https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-turcia-va-lansa-proiectul-primului-terminal-intermodal-pentru-marfuri-375692?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie
În primele 4 luni ale acestui an, traficul total de mărfuri înregistrat în porturile maritime românești a crescut cu 10,25% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 19,81 milioane tone, informează Compania Naționala Administrația Porturilor Maritime Constanța.
Din total, traficul maritim reprezintă 76%, cu 15 milioane tone, iar cel fluvial 24%, cu 4,8 milioane tone.
În cazul traficului maritim, creșterea față de perioada similară a anului trecut a fost de 3,17%, traficul fluvial crescând cu 40%.
Cerealele se mențin în topul creșterii de trafic, de la 2,24 milioane tone în aprilie 2018, la 5,15 milioane tone în aprilie 2019.
Alte grupe de mărfuri la care s-au înregistrat creșteri de trafic sunt: minereuri și deșeuri neferoase, minerale brute sau prelucrate, combustibili minerali solizi, îngrășăminte, articole diverse, produse alimentare și nutrețuri pentru animale.
A crescut și traficul de containere în perioada analizată, de la 2 milioane tone marfă la 2,16 milioane tone marfă.
Ca număr de TEU-uri, traficul de containere în primele 4 luni ale acestui an a ajuns la 217.030 TEU, față de 216.075 TEU-uri în aprilie 2018.
„Scăderi de trafic au fost semnalate pentru următoarele grupe de mărfuri: petrol brut, produce petroliere, produse chimice.
În perioada ianuarie – aprilie 2019, au ajuns în porturile maritime românești 4.144 nave (3.567 nave în aceeași perioadă din 2018), din care 1.251 nave maritime și 2.893 nave fluviale” – au mai transmis reprezentanții CN APMC.
https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/economic/constanta-traficul-de-marfuri-in-porturile-maritime-romanesti-a-crescut-cu-peste-10-cerealele-se-mentin-in-topul-cresterii-de-trafic-691754.html
24.05.2019
Reuniunea miniştrilor responsabili de afaceri maritime din cadrul statelor participante la proiectul Uniunii Europene „Economia Albastră la Marea Neagră”, s-a desfăşurat în aceste zile la Bucureşti. Republica Moldova a fost reprezentată de secretarul de Stat al Ministerului Economiei şi Infrastructurii, Serghei Bucataru, se menţionează într-un comunicat al Ministerului Economiei şi Infrastructurii.
Scopul reuniunii a fost adoptarea unei declaraţii privind aprobarea Agendei maritime comune la Marea Neagră, document elaborat şi revizuit anterior de statele participante, prin intermediul grupului coordonator al proiectului.
Agenda maritimă comună pentru statele participante este foarte importantă, deoarece permite identificarea proiectelor de importanţă regională şi promovarea acestora prin identificarea potenţialelor surse de finanţare atât la nivel de state participante, precum şi în cadrul organismelor financiare europene.
Sub aspect practic, Republica Moldova este interesată în atragerea fluxului de mărfuri transportate pe Dunăre, care ar putea fi transbordate prin intermediul Complexului portuar Giurgiuleşti, atât în containere, cât şi în vrac.
Un alt subiect de interes înalt fiind includerea afluenţilor Mării Negre cu infrastructura tehnico-edilitară existentă pe acestea, în cadrul listelor de obiective cu potenţial investiţional.
Pe 21 mai, miniştri ai şapte ţări din regiunea Mării Negre – Bulgaria, Georgia, Republica Moldova, România, Rusia, Turcia şi Ucraina – se întâlnesc în capitala română, Bucureşti, la o reuniune ministerială pentru a aproba Agenda Maritimă Comună pentru Marea Neagră, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene.
https://trm.md/ro/economic/republica-moldova-este-interesata-in-atragerea-fluxului-de-marfuri-transportate-pe-dunare
Astăzi, începând cu ora 10, la sediul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile, vor avea loc festivitățile dedicate împlinirii a 35 de ani de la intrarea în exploatare a Canalului Dunăre – Marea Neagră.
În cadrul ceremoniei, vor fi prezentate activitatea companiei, potențialul infrastructurii de transport, va fi inaugurată o placă aniversară și vor fi premiați angajații cu o vechime mare în muncă.
La eveniment, vor fi prezenți reprezentanți ai autorităților locale și naționale.
https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-canalul-dunare-marea-neagra-implineste-35-de-ani-375827?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie
Două nave fluviale de croazieră, „Treasures” și „River Adagio”, au acostat, ieri, în terminalul de pasageri al portului Constanța.
Nava „Treasures”, sub pavilion Elveția, a ajuns în portul românesc la capătul unei croaziere de 21 de zile. Călătoria a început pe data de 2 mai, din portul Amsterdam, cu 80 de pasageri la bord, majoritatea fiind americani. Vasul a făcut escale la Viena, Bratislava, Budapesta, Mohacs, Vukovar, Novi Sad, Belgrad, Ruse și Giurgiu. „Treasures” se află la prima sa vizită în portul Constanța.
În schimb, „River Adagio” se află la Constanța pentru a treia oară în acest sezon. Are la bord 155 de pasageri, majoritatea americani, iar escala va dura două zile.
Pasagerii sosiți în portul Constanța vizitează Muzeul de Istorie Națională și Arheologie, Edificiul Roman cu Mozaic și stațiunea Mamaia.
https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-navele-de-pasageri-treasures-si-8221-si-river-adagio-si-8221-au-acostat-in-portul-constanta-375830?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie
OMV Petrom a anunţat astăzi că începe demersurile pentru dezafectarea platformei de foraj marin autoridicătoare Gloria, prima platformă de foraj marin din România, ajunsă la limita duratei de viaţă după 40 de ani de utilizare, iar compania românească GSP Offshore a câştigat licitaţia pentru serviciile de dezafectare a platformei, cu o valoare estimată de 5 milioane de euro.
Soluţia de dezafectare constă în repunerea în funcţiune a sistemului de ridicare/coborâre a platformei, poziţionarea platformei Gloria pe o barjă de transport şi tractarea acesteia până la ţărm.
Este un proces complex, care se va desfăşura pentru prima oară în România, anunţă reprezentanţii OMV Petrom, conform News.ro.
Peter Zeilinger, membru al directoratului OMV Petrom responsabil pentru activitatea de Upstream, a declarat: „Platforma Gloria şi-a adus din plin contribuţia la aprovizionarea cu energie a României. Producţia sa cumulată în ultimii 20 de ani este echivalentă cu peste 20 de milioane de plinuri auto şi cu energia necesară pentru a încălzi peste 170.000 de locuinţe. Însă, platforma a ajuns la limita duratei de viaţă şi se impune dezafectarea acesteia. Vom face toate eforturile ca acest proces să se desfăşoare în mod eficient şi în siguranţă. Platforma Gloria va rămâne în istoria industriei offshore din România. Vom opera în continuare celelalte şase platforme de producţie offshore, care asigură peste 16% din producţia grupului”.
Compania a luat decizia de dezafectare a platformei Gloria în 2018. Ulterior, în acelaşi an, a fost lansată o licitaţie pentru serviciile de dezafectare care a fost câştigată de GSP Offshore.
Platforma Gloria este prima platforma de foraj marin din România.
A fost inaugurată în 1976, fiind construită după o licenţă americană (Offshore CO, SUA). În 1980, platforma Gloria a finalizat forajul la sonda Lebăda 8 – care a devenit prima descoperire comercială offshore de hidrocarburi din România.
În perioada 1976-1986, Gloria a funcţionat ca platformă de foraj, forând 17 sonde cu o lungime cumulată de aproximativ 50.000 de metri.
În perioada 1987-1998, Gloria a fost folosită ca platformă de producţie pentru primul zăcământ offshore pus în producţie în România – Lebăda Est, scrie News.ro.
Începând din 1998, platforma Gloria se află în poziţia curentă, la aproximativ 30 de km de ţărm, în ape de aproximativ 40 de metri adâncime şi a fost folosită ca platformă de producţie. Producţia curentă este de aproximativ 200 de barili pe zi, reprezentând mai puţin de 0,15% din producţia totală a OMV Petrom.
OMV Petrom este cea mai mare companie de energie din Europa de Sud-Est, cu o producţie anuală de ţiţei şi gaze la nivel de grup de 58,3 milioane bep în 2018.
http://www.bursa.ro/pentru-servicii-de-dezafectare-a-platformei-de-foraj-gloria-omv-petrom-a-semnat-un-contract-cu-gsp-offshore-66791733
In the first four months of 2019, total goods traffic handled by Romanian maritime ports grew by 10.25% over the same period last year, reaching 19.81 million tons.
Of the total, maritime traffic is 76%, 15 million tonnes, and traffic by river is 24%, 4.8 million tonnes.
In the case of maritime traffic, the increase was 3.17%, the river traffic increasing by 40%. Cereals remain at the top of traffic growth, from 2.24 million tonnes in April 2018 to 5.15 million tonnes in April 2019.
Other groups of goods with traffic increases are: non-ferrous ores and waste, crude or processed minerals, solid mineral fuels, fertilizers, various items, food and animal feed.
Container traffic increased from 2 million tons to 2.16 million tons of cargo.
As a number of TEUs, container traffic reached 217,030 TEU, compared to 216,075 TEUs in April 2018.
Traffic decreases were reported for the following commodity groups: crude oil, petroleum products and chemicals.
Between January and April 2019, 4,144 ships (3,567 ships in the same period in 2018) arrived in the Romanian maritime ports, of which 1,251 ships and 2,893 river ships.
Figures reported by the Port of Constanta.
https://www.portseurope.com/constanta-port-reports-over-10-rise-in-traffic-in-jan-apr-2019/
Două nave fluviale de croazieră, având la bord peste 230 de turişti, majoritatea americani, au ajuns, joi, în terminalul de pasageri al Portului Constanţa.
Potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (APMC), nava Treasures, sub pavilion Elveţia, încheie la Constanţa o croazieră de 21 de zile care a debutat, în 2 mai, la Amsterdam. Cei 80 de pasageri aflaţi la bord, majoritatea americani, au făcut escale pe parcursul croazierei la Viena, Bratislava, Budapesta, Mohacs, Vukovar, Novi Sad, Belgrad, Ruse şi Giurgiu.
Nava a fost construită în 2011, iar ultima recondiţionare a avut loc în 2018, când capacitatea pasagerilor a fost diminuată cu 17% (de la 118 la 98), iar cabinele şi zonele publice au devenit mai spaţioase.
„Dacă Treasures se află la prima sa vizită, River Adagio soseşte joi pentru a treia oară în acest sezon în Portul Constanţa, pentru o escală de două zile, având la bord 155 de pasageri, majoritatea americani”, au precizat reprezentanţii APMC.
Turiştii sosiţi în Portul Constanţa în aceste zile vizitează Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie, Edificiul Roman cu Mozaic, dar şi staţiunea Mamaia.
https://www.news.ro/social/doua-nave-de-croaziera-cu-peste-230-de-turisti-la-bord-au-ajuns-in-portul-constanta-1922405023052019051519011836
Cu ocazia aniversării celor 35 de ani de exploatare a Canalului Dunăre – Marea Neagră, caiaciștii gălățeni de la Asociația Club Sportiv Nautic Mila 80 Galați și Imbold Galați, vor organiza în perioada 24-26 mai 2019, în parteneriat cu Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile (CNACN), evenimentul ”Cursa Canal Dunăre – Marea Neagră”.
Pentru acest eveniment, în premieră pe Canalul Dunăre – Marea Neagră, și-au anunțat participarea sportivi din România și din străinătate. Vineri, 24 mai, la ora 18, în Cernavodă se va instala tabăra participanților la cursă. A doua zi, pe 25 mai, la ora 7.30, se va da startul de pe malul Dunării, în amonte de Podul Anghel Saligny. La ora 8,00 este planificată intrarea tuturor ambarcațiunilor în ecluza Cernavodă Canal Dunăre – Marea Neagră, eveniment care va avea loc în premieră națională.
După parcurgerea traseului, participanții se vor opri pentru înnoptare în localitatea Poarta Albă, pe brațul Midia Năvodari (la monumentul Memorial de la Poarta Albă). Pe 26 mai, la ora 9, este programată plecarea de pe brațul Midia Năvodari către Agigea. Înainte de ecluză, la sediul CNACN, pe partea dreaptă a canalului, va fi finalizată cursa.
La finalul cursei, în jurul orei 14.30, sportivii vor fi medaliați de conducerea CNACN.
https://www.telegrafonline.ro/cursa–eveniment-cu-caiacele-pe-canalul-dunare–marea-neagra
- Economie
Un memorandum de cooperare a fost semnat recent între societatea de căi ferate din Chengdu și Portul Rotterdam din Olanda.
La data de 21 mai, cel de-al 750-lea tren de marfă regulat pe ruta Tilburg – Chengdu s-a pus în mișcare din orașul olandez pentru a transporta timp de 15 zile containere cu produse originare din Olanda, Franța, Spania și din alte țări din Europa Occidentală.
Este voba de tone de vin roșu, bere și apă minerală, cutii de lapte praf, componente de automobile și mașini întregi, care vor ajunge la Chengdu, oraș din provincia chineză Sichuan. Peng Qinghua, comisar al Partidului Comuniste Chinez în Sichuan, aflat în vizită în Olanda, și primarul din Tilburg au asistat la ceremonia plecării trenului și au tăiat împreună o panglică aniversară, informează China.org.cn.
Memorandum între Chengdu și Portul Rotterdam, pentru o rețea de transport multimodal
În aceeași zi, Societatea internațională de investiții și dezvoltare a rețelei feroviare din Chengdu (Chengdu International Railway Port Investment Development Co., Ltd), Portul Rotterdam și societatea olandeză GVT Group of Logistics au convenit un memorandum de cooperare.
Documentul are drept scop dezvoltarea unei rețele de infrastructură mai eficace vizând să faciliteze schimburile comerciale și de investiții între China și Olanda, chiar și stabilirea unei rețele de transport multimodal între coasta de vest a Atlanticului și Chengdu, via Portul Rotterdam și Tilburg, potrivit lui Peng.
În perioada martie 2011 – octombrie 2018, peste 11.000 de trenuri de marfă au tranzitat regulat 65 de căi ferate eurasiatice și au transportat aproape 92.000 de containere între orașele chineze și 44 de localități din 15 țări europene.
Memorandum de cooperare între căile ferate din Chengdu și Portul Rotterdam