Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicaţiilor pentru publicarea acceptării amendamentelor la Codul internațional privind siguranța navelor care utilizează gaze sau alți combustibili cu punct de aprindere scăzut (Codul IGF), adoptate de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC.422(98) a Comitetului de siguranţă maritimă din 15 iunie 2017

Proiectul de Ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicaţiilor pentru publicarea acceptării amendamentelor la Codul internațional privind siguranța navelor care utilizează gaze sau alți combustibili cu punct de aprindere scăzut (Codul IGF), adoptate de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC.422(98) a Comitetului de siguranţă maritimă din 15 iunie 2017

 

Data publicării: 06.01.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 17.01.2020

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

Scurta descriere a reglementării:

Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), înfiinţată prin Convenția de la Geneva din 1948, cu sediul la Londra, este instituţia specializată din sistemul Naţiunilor Unite în domeniul navigației maritime comerciale internaţionale şi are ca scop principal elaborarea cadrului juridic, tehnic şi organizatoric pentru asigurarea siguranţei navigaţiei, securității navelor şi a instalațiilor portuare şi prevenirii poluării mediului marin de către nave.

România este stat membru al acestei organizații ca urmare a aderării, prin Decretul Consiliului de Stat nr.114/1965, la Convenţia de la Geneva din 1948 privind crearea OMI şi în prezent este parte la toate convenţiile internaţionale principale privind siguranţa maritimă, securitatea maritimă şi prevenirea poluării mediului marin de către nave, adoptate sub egida organizației.

În vederea realizării scopurilor sale, OMI organizează conferințe internaționale și sesiuni ale Adunării statelor membre și ale comitetelor sale, pentru adoptarea convențiilor maritime, codurilor și rezoluțiilor în domeniu.

Una dintre cele mai importante convenţii privind siguranţa navigaţiei, adoptate de OMI, este Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (Convenţia SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979. Prevederile Convenţiei SOLAS 1974 se actualizează şi se perfecţionează continuu.

La a 95-a sesiune a Comitetului de siguranţă maritimă al OMI, care a avut loc în iunie 2015, a fost adoptat Codul internațional privind siguranţa navelor care utilizează gaze sau alți combustibili cu punct de aprindere scăzut (Codul IGF), prin rezoluția MSC.391(95).

Acest nou cod, devenit obligatoriu ca urmare a adoptării amendamentelor la Convenția SOLAS 1974 prin Rezoluția MSC.392(95), a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2017 și conține cerințe privind instalarea, controlul și monitorizarea echipamentelor și instalațiilor care utilizează combustibili cu punct de aprindere scăzut, în vederea reducerii la minim a riscurilor pentru navă, echipaj și mediu. Codul IGF a fost publicat în legislaţia naţională prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 707/2016.

Ulterior, prin documentul MSC 95/22/Add.1/Corr.1 al OMI din 31 ianuarie 2017, au fost publicate rectificări la Rezoluţia MSC.391(95). Aceste rectificări au fost publicate în legislația națională prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1238/2017.

Recent, prin Rezoluţia MSC.422(98) au fost adoptate amendamente la Codul IGF privind protecția contra incendiului.

Ținând seama de prevederile art. VIII (b)(vi)(2)(bb) și ale art. VIII (b)(vii)(2) din Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979, precum şi ale art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile, respectiv de organ de specialitate al administraţiei publice centrale) asigură ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte și, respectiv, ia măsuri de aplicare a convenţiilor internaţionale din domeniul său de activitate și, implicit, a codurilor internaționale cu caracter obligatoriu în temeiul respectivelor convenții.

http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2718-omt061102020dtn-16

Atasamente