Revista presei

Coordonatorul naţional SUERD: Vrem să legăm mai bine Strategia Dunării de viitorul cadru financiar – Revista presei 08 – 09 Aprilie 2019

  • Port Constanța

09.04.2019

 

Noua Strategie a Dunării ar trebui să fie mai „legată de viitorul cadru financiar”, pentru ca proiectele să fie mai uşor finanţate din fonduri europene, a declarat, luni, coordonatorul naţional al Biroului pentru Strategia UE pentru Regiunea Dunării (SUERD) în România, Radu Gorincioi.

El a participat la Consiliul Consultativ SUERD pentru revizuirea Strategiei UE pentru Regiunea Dunării. România deţine preşedinţia SUERD, până la finalul lunii octombrie.

„Vrem să legăm mai bine Strategia Dunării de viitoarea programare, de viitorul cadru financiar, pentru a absorbi mai bine fondurile europene pe viitoarele proiecte”, a afirmat oficialul din Ministerul Afacerilor Externe.

La dezbaterea de luni au participat oficiali din Ministerul Muncii, Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, Academia Română şi din universităţi.

Gorincioi a afirmat că aceasta este cea de-a doua etapă a revizuirii Strategiei. „Prima s-a încheiat la 9 ianuarie, atunci când coordonatorii de arii prioritare au fost solicitaţi să prezinte propria viziune privind această strategie. Acum ne aflăm la cea de-a doua etapă, când am deschis larg uşile pentru toţi partenerii sociali şi se desfăşoară în acest moment acest proces de consultare naţională în toate statele Strategiei Dunării”, a explicat el.

Oficialul a adăugat că Ministerul Afacerilor Externe „integrează” propunerile primite de la ministere.

„Ne-am propus ca, până la finele lunii septembrie, să adoptăm la nivel politic, la nivel de miniştri, noul document. (…) Ne aşteptăm ca eventualele propuneri care vor veni de la dumneavoastră să fie transmise ministerelor, care coordonează aceste arii prioritare”, a afirmat el.

Potrivit lui Gorincioi, propunerile trebuie să ia în considerare regiunea Dunării în ansamblul său.

El a amintit că la discuţii participă 14 state, iar strategia are trasate 12 arii prioritare.

Propunerile de la consultările naţionale trebuie transmise până la finalul acestei luni, a punctat coordonatorul naţional SUERD.

„Acest termen pe care îl avem noi stabilit, 26 aprilie, pentru colectarea şi transmiterea către Viena, către secretariatul de la Viena a tuturor propunerilor, urmare a consultărilor naţionale, trebuie respectat de către ministere în primul rând. (…) Ulterior, cu ocazia Forumului Anual SUERD din 27 – 28 iunie, de la Bucureşti, Palatul Parlamentului, vom avea o ultimă rundă de consultare”, a adăugat el.

În urma acestei ultime etape de consultare, o structură preliminară a strategiei va fi propusă spre dezbatere. Cei interesaţi îşi pot transmite propunerile răspunzând online la cinci întrebări.

https://www.agerpres.ro/politica/2019/04/08/coordonatorul-national-suerd-vrem-sa-legam-mai-bine-strategia-dunarii-de-viitorul-cadru-financiar–288609

 

Rompetrol Rafinare, parte a grupului KMG International, va beneficia în 2019 de investiții totale de peste 60,5 de milioane de dolari. Din total, aproximativ 50 de milioane de dolari vor reveni către rafinăria Petromidia, cea mai mare și cea mai modernă rafinărie din România.

Aproximativ 10 milioane de dolari vor merge pe segmentul de modernizare al rafinăriei. Astfel, instalațiile vor intra într-o nouă dimensiune de performanță și stabilitate.

Unul dintre proiectele principale din 2019 este mărirea capacității de încărcare motorină pe cale feroviară. Proiectul constă în modernizarea rampei CF pentru încărcare și descărcare Diesel. Vor fi montate două noi brațe de încărcare/descărcare, vor fi realizate două tronsoane suplimentare de conducte. Pompa nouă pentru încărcare va avea un debit de 250 mc/h și va ajuta la creșterea volumelor procesate. Estimările arată că proiectul va duce la o creștere a capacității de încarcare cu aproximativ 180 kt/an.

Un alt proiect de importanță este maximizarea utilizării condensului rezultat din funcționare a instalației de Desulfurare a Gazelor. Reușita lucărilor va duce la reducere a indicelui de eficență energetică (EII) cu 0,29 puncte. Practic, vorbim despre o creștere a eficienței energetice în rafinărie.

Instalația de Amestec în Linia va trece, de asemenea, printr-un amplu proces de modernizare. După implementare, sistemul va oferi posibilitatea obținerii unor produse de calitate superioară. Avantajele principale privesc un control mai strict și mai precis pentru produsele de calitate, iar fiabilitatea a fost proiectată la un cost de întreținere redus pentru cel puțin 5 ani.

În total, segmentul operațional și cel de dezvoltare vor beneficia de aproape 10 milioane USD pentru proiectele programate în 2019. O altă sumă importantă, peste 14 milioane de dolari, a fost bugetată pentru lucrările de conformare la standardele internaționale (obținerea autorizațiilor ISCIR, înlocuirea conductei de apă de incendiu etc.). Prin această investiție majoră, Rompetrol Rafinare dovedește că pe primul loc rămâne siguranța operațională, într-o industrie supusă multor riscuri și care de aproape 20 de ani a redobândit greutate strategică pentru economia României.

Pe lângă dezvoltarea instalațiilor pentru rezultate operaționale ridicate, dar și a lucrărilor de conformare nececsare, rafinăria va trece și prin procesul specific al lucrărilor de mentenanță capitală, care au fost bugetate la aproape 30 de milioane USD.

Lucrările vor fi realizate de echipe specializate și sub stricta supraveghere a specialiștilor Rominserv, care au misiunea de a duce planul de investiții la final cu rezultate de excepție.

În 2018, rafinăria Petromidia a înregistrat nu mai puțin de 11 recoduri operaționale (materiile prime procesate – 5,92 milioane de tone, produse petroliere obținute 5,78 milioane tone, producția de benzine – 1,36 milioane tone și motorine 2,75 milioane tone, combustibil pentru avioane – 317 mii tone, randamente de produse albe – 86,2%, gradul de utilizare a capacității de rafinare – 91,98%).

În cei 40 de ani de activitate, pe fondul investițiilor majore, rafinăria a înregistrat o dezvoltare a activităților sale de producție. De exemplu, de la o cantitate de materie primă procesată în 1979 (momentul punerii în funcțiune) de 1,26 milioane tone la 3,82 milioane tone în 2007 (momentul preluării de către KazMunayGas), respectiv 5,66 milioane în 2017 și 5,92 milioane tone anul trecut.

Rompetrol Rafinare este unul dintre principalii contribuabili la bugetul de stat al României, doar în 2018 contribuind cu aproximativ 1,5 miliarde USD. Totodată, Compania continuă să fie cel mai mare exportator de produse petroliere al României. Anul trecut, cantitățiile de produse petroliere trimise către subsidiarele KMG International în Bulgaria, România și Georgia au crescut cu 27%, atingând un total de 1,7 miliarde USD.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/rompetrol-rafinare-anunta-investitii-de-peste-50-de-milioane-de-dolari-in-rafinaria-petromidia-688566.html

 

Vase de lux pentru croaziere, ambarcațiuni de mare capacitate pentru exploatații petroliere și nave de transport maritim vor fi construite în Mangalia, după ce au fost semnate contracte majore axate pe toate cele trei sectoare de activitate ale șantierului, susține Ministerul Economiei. Unul dintre aceste noi proiecte ce va fi realizat la șantierul Naval Mangalia este o navă de croazieră – un mega iaht de 155 de metri pentru călătorii de lux în întreaga lume. Contractul a fost semnat cu SeaDream Yacht Club din Norvegia, marcând astfel intrarea grupului Damen pe piața vaselor de croazieră. Iahtul va fi construit în întregime la șantierul Naval Damen Mangalia. Tot în Șantierul Naval Damen Mangalia, muncitorii români vor construi vase de transport și o navă complexă pentru exploatații offshore, cu o capacitate de încărcare de peste 10.000 de tone (10.000 TDW), arată Agerpres. Pentru a-și îndeplini contractele recent semnate, Șantierul Damen Mangalia intenționează să creeze noi locuri de muncă. Când grupul Damen a preluat conducerea operațională, în Șantierul Mangalia erau 1.700 de angajați. Acest număr a crescut în mod constant și este de așteptat să se ajungă la aproximativ 2.500 de angajați până la sfârșitul anului.

Operatorul norvegian de linii de croazieră de lux SeaDream Yacht Club și Damen au semnat, recent, un contract pentru construcția unui vas de croazieră cu o lungime de 155 metri. Nava, botezată Mega Yacht, va fi pregătită pentru călătorii în întreaga lume, inclusiv în zone polare și tropicale.

Vasul va fi construit și echipat integral pe șantierul din Mangalia, în colaborare cu furnizori de top din industria de croaziere. Construcția va începe în luna octombrie, livrarea fiind programată pentru luna septembrie a anului 2021.

Contractul cu SeaDream Yacht Club este primul acord pentru construcția unei nave de croazieră din istoria Damen și va fi derulat prin intermediul Damen Cruise, divizie înființată în 2018. Grupul Damen, prezent în România din 1999, prin intermediul șantierului omonim de la Galați, a preluat, anul trecut, managementul operațional al șantierului naval Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), în baza unui acord de asociere cu statul român. Damen deține 49% din acțiunile șantierului, pachet preluat de la compania sud-coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, restul de 51% revenind statului român, prin intermediul societății Șantierul Naval 2 Mai SA. Damen Mangalia este cel mai mare șantier naval din portofoliul grupului olandez, portofoliul ce include 36 de șantiere de construcții și reparații de nave la nivel internațional.

https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/foto-vase-de-lux-pentru-croaziere-ambarcatiuni-de-mare-capacitate-pentru-exploatatii-petroliere-si-nave-de-transport-maritim-vor-fi-construite-in-mangalia-18969739

 

Sub anumite condiţii, Ungaria este pregătită să cumpere o participaţie de 25% din terminalul de GNL de la insula croată Krk, a anunţat ministrul croat al mediului şi energiei Tomislav Coric, potrivit Budapest Business Journal.

Guvernul croat a decis în ianuarie să aloce 100 milioane de euro pentru construirea terminalului din Krk în perioada 2019-2020. UE acoperă uşor peste 101 milioane de euro din investiţia de 234 milioane de euro.

https://www.zf.ro/business-international/ungaria-este-gata-sa-cumpere-25-din-terminalul-de-gnl-krk-din-croatia-18048169

 

08.04.2019

 

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa anunţă organizarea şi desfăşurarea unei proceduri publice pentru atribuirea contractului „Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule“, în valoare estimată de 142.777 de lei.

Termenul-limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 17.04.2019, ora 15.00. Ofertele vor fi deschise în aceeaşi zi, la aceeaşi oră. Cuantumul garanţiei de participare este de 1.400 de lei, iar cuantumul garanţiei de bună execuţie este de 10% din valoarea contractului, fără TVA. În conformitate cu prevederile Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie RCA şi cerinţele din caietul de sarcini, se solicită prestarea serviciilor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor persoane prin accidente de vehicule. Se vor asigura 110 autovehicule.
Responsabili de atribuirea licitaţiei
Persoanele care deţin funcţii de decizie din cadrul CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa responsabile de atribuirea procedurii publice sunt: director general – Daniela Şerban, director general adjunct – Bogdan Pascu, director exploatare – Teodor Patrichi, director coordonator – Ciprian Hanganu, director tehnic – Ion Tomescu, director economic – Maria Mergiu, director comercial – Alexandru Madalin Craciun, şef Seviciu Juridic şi Contencios – Tanase Iulian Pepi, şef Sucursala Energetică Port – Kiss Laszlo Eduard, şef Sucursala Servicii Port – Vicentius Petrescu, şef Sucursala Nave Tehnice Port – Emil Sorin Banias, şef Departament Achizitii Publice – Otilia Ifimov, Serviciul Tehnic Reparatii – Antoniela Moldoveanu, Serviciul Tehnic Reparatii – Laura Bola, şef Birou Control Financiar Preventiv- Nicoleta Adina Gamalan, Departament Achizitii Publice – Aurelian Lita, şef Birou Litigii Maritime şi Asigurări – Mariana Chirea, Birou Litigii Maritime şi Asigurari – Raluca Diana Stoica. La aceştia se adaugă administratorii Gabriela Murgeanu, Daniel-Adrian Naftali, Elena Petraşcu, Burlacu Mircea, Bătrâncă Ghiorghe, Dan Nicolae Tivilichi.

Ofertanţii vor prezenta lista principalelor prestări de servicii din ultimii 3 ani din care să rezulte că au efectuat servicii similare în valoare cumulată de minimum 140.000 lei, fără TVA, la nivelul unui contract sau al mai multor contracte.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/cat-va-scoate-din-conturi-cn-apm-constanta-sa-pentru-asigurarea-obligatorie-de-raspundere-civila-auto-document-688384.html

 

Astăzi, 05.04.2019, la sediul Instituției Prefectului – Județul Constanța, a avut loc o vizită de curtoazie a ambasadorului Republicii Turcia la București, Excelența Sa, Füsun ARAMAZ.

Potrivit reprezentanţilor Prefecturii Constanţa, domnia sa a fost însoțită de către Sulhi TURAN – consulul general al Republicii Turcia la Constanta, Güven GÜNGÖR – președintele Asociației oamenilor de afaceri turci din România (TIAD). Delegația turcă a fost primită de către subprefecții județului Constanța – Ionuț DONE și Șenol ALI – împreună cu primarul municipiului Constanța – Decebal FAGĂDĂU și reprezentanți ai Consiliului Județean.

Discuțiile s-au desfășurat într-o atmosferă deschisă, având ca punct central cooperarea bilaterală bine conturată de-a lungul timpului, bazată pe dialog și inițiativă, cu relevanță pentru ambele părți, în special în plan socio-cultural, economic și de securitate regională.
”Buna noastră cooperare are la bază nu doar acordurile strategice bilaterale, ci și deschiderea și respectul manifestate de către reprezentanții ambelor instituții, interesul comun pentru binele comunității turce din România și al comunității române din Turcia”, au subliniat reprezentanții Instituției Prefectului.
Ambasadorul Turciei, care a fost anterior în misiune la Constanța ca și consul general, și-a exprimat, de asemenea, dorința de a susține pe toată perioada mandatului său această relație bilaterală eficientă, stabilită în beneficiul entităților pe care le reprezintă, concretizată în numeroase activități și inițiative comune.

Punctual, au fost abordate aspecte legate de:
• organizarea unui nou cimitir musulman la Constanța, cel existent fiind la capacitate maximă – demersurile sunt în derulare
• susținerea din partea misiunii diplomatice și a Asociației oamenilor de afaceri turci în ceea ce privește garantarea seriozității potențialilor investitori care doresc să activeze în zonă
• înființarea unui spital regional româno-turc, pentru care se poartă discuții la nivel înalt – după cum a confirmat doamna ambasador
• inițiativa de a se implica în creșterea calitativă a actului educațional în cadrul colegiului Kemal Atatürk din Medgidia și, poate, în acest sens va fi luată în considerare mutarea claselor liceale în Constanța
• necesitatea re-înființării unei linii RO-RO Constanța – Istanbul
• necesitatea revitalizării relației dintre Constanța și orașele înfrățite din Turcia.

Întâlnirea s-a finalizat cu promisiunea unei colaborări tot mai strânse între instituțiile constănțene și misiunea diplomatică a Turciei în România.

https://www.ziuaconstanta.ro/diverse/stiri-calde/ambasadorul-republicii-turcia-la-constanta-in-vizita-de-curtoazie-la-prefectura-constanta-galerie-foto-688359.html.html

 

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat vineri, la Brăila, că la nivelul ministerului pe care îl reprezintă a fost iniţiat un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care se doreşte rezolvarea problemei contestaţiilor, care blochează marile lucrări de infrastructură din România.

„Săptămâna trecută am iniţiat un proiect de ordonanţă de urgenţă, prin care venim să rezolvăm problema contestaţiilor, astfel încât, după cele 30 de zile de deliberare la CNSC, când avem o hotărâre, să putem semna contractul şi să lăsăm mai departe contestatarii de meserie, care vor să blocheze proiectele, să se ducă în instanţă, dar noi să finalizăm proiectele. Nu se mai poate să aşteptăm tot timpul, după tot fel de contestaţii. Am vorbit şi cu domnul ministru Toader, aştept punctul de vedere şi de la Ministerul de Justiţie pe această ordonanţă. Sper ca în două săptămâni să fie în Guvern şi nu o să mai avem probleme cu niciun contestatar. Ei pot să îşi facă treaba lor, să blocheze, noi mergem mai departe cu proiectele, fiindcă sunt nenumărate proiecte mari de infrastructură, care au fost licitate în 2015 şi a trebui să aşteptăm doi ani şi jumătate hotărârea instanţei ca să putem să începem contractul de proiectare şi execuţie. Aşa ceva e inadmisibil”, a declarat ministrul Cuc.

Ministrul Transporturilor a precizat că în această ordonanţă de urgenţă au fost introduse şi amendamente din partea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), în sensul stabilirii unor termene privind procedurile de licitaţie.

„Sper ca în două săptămâni să fie în Guvern. Singura problemă este legată de amendamentele pe care le va avea Ministerul Justiţiei pe această ordonanţă. Am introdus şi nişte amendamente din partea CNSC, în sensul că pe de o parte semnăm contractele şi nu va mai plana niciun fel de teamă asupra funcţionarilor să semneze contractele, dar pe de altă parte trebuie ca şi evaluările pe care le fac beneficiarii la procedurile de licitaţie să se termine mai repede, să facă evaluarea în 30 de zile. Doar în situaţii temeinic justificate termenul se mai poate prelungi cu încă 60 de zile. Nu mai aşteptăm, grăbim semnarea, eu nu mai pot sta după funcţionari să evalueze în 6-7 luni un proiect”, a completat Răzvan Cuc.

https://www.replicaonline.ro/ministrul-transporturilor-am-initiat-un-proiect-de-ordonanta-de-urgenta-prin-care-venim-sa-rezolvam-problema-contestatiilor-387339/

 

Traderii COFCO International (fosta Nidera), parte a grupului chinez cu acelaşi nume, ADM România Trading, parte a grupului ADM din SUA, şi Ameropa Grains, deţinut de grupul cu acelaşi nume din Elveţia, au fost anul trecut cei mai mari exportatori de cereale, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică (INS).

În ultimii ani, bătălia pentru primul loc s-a dat între COFCO şi ADM, traderi care în 2018 şi-au păstrat poziţiile în ierarhia dominată de jucători străini.

Traderii de cereale au venit în România în urmă cu mai bine de 15 ani, atraşi de producţiile agricole bogate deţinute de fermierii locali, dar şi de accesul facil spre alte ţări prin intermediul porturilor de la Dunăre şi de la Marea Neagră.

De altfel, jumătate din exportul de cereale din România merge în ţări din Europa şi jumătate în alte ţări precum Turcia sau Egipt. În plus, traderii de cereale au cumpărat sau au ridicat silozuri în partea de vest a ţării ca să exporte mai uşor cerealele.

Dacă fermierii sunt majoritar români, în ceea ce priveşte comerţul cu cereale, puţini oameni de afaceri români au reuşit să se impună pe piaţă.

De exemplu, în topul celor mai mari exportatori de cereale şi-a făcut loc un singur antreprenor român, Mihai Anghel, proprietarul Cerealcom Dolj.

Compania s-a situat anul trecut pe locul nouă în topul celor mai mari exportatori de cereale.

În total, exporturile de cereale s-au situat anul trecut la peste 2,1 miliarde de euro, livrările de orz, grâu, orez şi porumb fiind în creştere cu 9% faţă de anul precedent, arată calculele ZF pe baza datelor INS.

https://www.zfcorporate.ro/zf-print/prima-pagina/chinezii-americanii-si-elvetienii-isi-impart-exporturile-de-cereale-romanesti-de-2-miliarde-de-euro-18042452

 

Interviu cu conf. univ. dr. ing. Gabriel Raicu – prorectorul UMC pe probleme de cercetare-dezvoltare

– Domnule prorector, în curând, orașul nostru va fi gazda a două evenimente dedicate securității cibernetice și strategiilor de securitate. Unul dintre ele este organizat chiar de Universitatea Maritimă din Constanța. Vă rog să ne vorbiți despre el!

– Este vorba de cea de a treia ediție a conferinței privind securitatea cibernetică la Marea Neagră, care va avea loc în perioada 16 – 18 mai 2019, a cărei tematică este centrată pe domeniul maritim. Celelalte două ediții au avut loc în martie 2017 și în iunie 2018. De ce ne preocupă această problematică? Cititorii ziarului „Cuget Liber” trebuie să știe că securitatea cibernetică în domeniul maritim s-a dovedit a fi, în ultima perioadă, o piatră grea de încercare pentru comunitatea globală. Ca urmare a creșterii nivelului tehnologic al navelor și al activităților de operare portuară, au apărut noi categorii de riscuri ce trebuie abordate de specialiști, dar trebuie să fie cunoscute și de toți cei ce lucrează cu aceste tehnologii. Menționez faptul că UMC organizează prin forțe proprii această conferință.

– Cine participă la eveniment?

– Au subscris o serie de organizații naționale și internaționale din domeniu, precum Organizația Maritimă Internațională, BIMCO, Agenția Uniunii Europene pentru Securitatea Rețelelor și Informațiilor (ENISA), Ministerul Comunicațiilor, care va fi reprezentat la nivel de ministru, Ministerul de Externe, societatea de clasificare Lloyd, actori economici de pe piața securității cibernetice, experți din zona Mării Negre și alți experți internațional. Cei mai mulți dintre participanți vor prezenta comunicări în cadrul conferinței. Suntem onorați că reuniunea se desfășoară sub înaltul patronaj al Președinției României la Uniunea Europeană.

– Ce aduce nou această reuniune?

– La fiecare ediție, noi, organizatorii, ne-am străduit să aducem un element de noutate. Astfel, la prima ediție a fost semnat un document comun, la care au subscris, printre alții, IMO, BIMCO, INTERTEL, companii de asigurări. Documentul a fost adresat Organizației Maritime Internaționale și propunea acțiuni în vederea creșterii gradului de conștientizare și de instruire în domeniul securității cibernetice la bordul navelor. La cea de a doua ediție, am reușit să atragem atenția prin prezentările în direct, care au inclus testarea unor vulnerabilități ale echipamentelor și sistemelor utilizate la nivel global. Participanții au putut să se convingă de existența acestor riscuri, de faptul că, dacă cineva ar dori să le exploateze, ar putea să o facă. Drept urmare, cei vizați și-au securizat, ulterior, sistemele. De asemenea, o serie de furnizori de soluții au dorit să colaboreze în cadrul acestei conferințe pentru a-și oferi experiența în vederea îndepărtării riscurilor identificate. Sub umbrela Ministerului Comunicațiilor, UMC a înființat un centru de excelență în securitatea cibernetică. Acesta a reușit să atragă colaborarea unor persoane cu înaltă specializare, din partea unor organizații, precum Asociația Română pentru Educație și Cultura de Securitate (ARECS). Acum, la cea de a treia ediție, ne propunem să prezentăm un raport complex, întocmit în cadrul acestui centru de excelență. Este un document complex, în care sunt prezentate problemele identificate în cadrul transporturilor multimodale din România și riscurile în domeniul securității cibernetice din domeniul maritim. Un alt element de noutate al viitoarei conferințe constă în prezentarea unui Cyber Range educațional, precum și a unui portal în care sunt agregate toate știrile de pe plan mondial privind securitatea cibernetică. În această bază de date s-au adunat aproape o sută de mii de articole pe această temă. Ele reprezintă un instrument valoros de studiu pentru cercetători, pentru cei ce furnizează soluții de securitate cibernetică.

– Problema costurilor securității cibernetice figurează printre temele abordate la viitoarea conferință?

– Una dintre secțiuni va cuprinde elemente de financial tehnology – FinTech – (tehnologii financiare). Este o direcție de simplificare a tranzacțiilor comerciale cu ajutorul computerului și comunicațiilor la distanță. M-ați întrebat de costuri? Într-adevăr, securitatea cibernetică generează costuri importante pentru fiecare afacere. Însă efectele atacurilor cibernetice duc la apariția unor costuri cu mult mai mari decât cele de protecție cibernetică. În ultimii doi ani, asistăm la o creștere masivă a numărului de incidente cibernetice în domeniul maritim. Toate s-au soldat cu costuri uriașe. Încet-încet, companiile au început să conștientizeze riscurile la care se expun, fapt reflectat în bugetele alocate măsurilor de securitate cibernetică. Dacă ni se pare că securitatea cibernetică e scumpă, atunci ar fi bine să vedem care este prețul lipsei de securitate.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-universitatea-maritima-din-constanta-contribuie-la-securitatea-cibernetica-in-domeniul-maritim-372572

 

Cargoul de mărfuri generale „Tango Sol” s-a aplecat puternic spre tribord în timp ce era acostat în portul Hartlepool din Marea Britanie. Pentru că înclinarea s-a produs rapid, echipajul a coborât imediat pe țărm.

Aproximativ 3 tone de hidrocarburi s-au scurs în apele mării, în timpul operațiunii de aprovizionare cu combustibil a portcontainerului „MSC Sandra”, de către tancul de bunkeraj „Bahia Tres”.

Incidentul a avut loc în portul Sines din Portugalia, în dimineața zilei de 5 aprilie 2019. A fost declanșată operațiunea de depoluare.

Un marinar a fost ucis de o sârmă în timpul operațiunii de încărcare cu cherestea a bulk-carrier-ului „Coresky OL”. Incidentul a avut loc în portul Gisborne (Noua Zeelanda). Rănitul mai era în viață când a ajuns la spital. Nava a fost reținută pentru investigație.

Un incident destul de neobișnuit a avut loc în Bosfor. O navă care tranzita strâmtoarea în direcția nord a scăpat de sub control. Cauza: elicea nu intra suficient în apă pentru a asigura propulsia. La bord s-a produs un moment de panică pentru că nimeni și-a dat seama imediat, ce se întâmplă. În cele din urmă, nava s-a întors din drum, spre Marea Marmara și i s-a ordonat să ancoreze.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-incidente-si-accidente-pe-mari-si-oceane-372661?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

La Cala ‘Dunăre’ a Şantierului Naval Damen din Galaţi a fost lansată nava ‘Bibby WaveMaster Horizon’, a doua navă din seria ‘WaveMaster’, construită pentru compania britanică Bibby Marine Services Ltd., o companie importantă pe piaţa operaţiunilor în parcuri eoliene marine. Prima navă din serie, ‘Bibby WaveMaster 1’, a fost livrată şi, date fiind performanţele tehnice reuşite de navaliştii gălăţeni, este construită şi a doua navă.

Costurile construirii navei sunt confidenţiale, dar în domeniul construcţiilor navale o astfel de navă, de tip Service Operations Vessel (SOV), cu lungimea de 90 de metri, este evaluată la aproximativ 200 milioane de euro. Cea de-a doua navă din serie va fi utilizată pentru întreţinerea şi reparaţiile instalaţiilor din parcurile eoliene marine ‘Hohe See’ şi ‘Albatros’, care aparţin companiilor Siemens Gamesa Renewable Energy şi EnBW.

Noua navă va opera în sena germană a Mării Nordului Potrivit CEO al Şantierului Naval Damen Galaţi, Rino Brugge, noua navă se remarcă prin complexitate şi tehnologiile moderne.

‘Este una dintre cele mai performante nave, care ne va permite să avem acces la platformele eoliene. Tehnicienii şi personalul care vor locui la bordul acestei nave vor avea parte de condiţii dintre cele mai bune. Nava va opera în zona germană a Mării Nordului, la cele două platforme eoliene de acolo’, a declarat Rino Brugge.

Specialiştii de la Damen au dezvoltat nava de tipul SOV 9020 în colaborare cu specialişti din industria energiei regenerabile. Reprezentantul companiei din Marea Britanie a precizat că pentru construirea acestei nave a fost ales şantierul naval din Galaţi deoarece de la construirea primei nave a existat o foarte bună colaborare: ‘A fost un parteneriat perfect legătura dintre Damen şi compania Bibby Marine Services Ltd.

Amândouă sunt afaceri de familie, compania «Bibby» are o existenţă de 212 ani, prin urmare compatibilitatea a fost perfectă. Această navă se bazează pe experienţa uimitoare a navei-surori «Bibby WaveMaster l».

De la livrarea în septembrie 2017, «Bibby WaveMaster 1» a lucrat în mod continuu în sectoarele eoliene şi de petrol şi gaze. Prin urmare, suntem încrezători că «Bibby WaveMaster Horizon» va funcţiona la fel de bine pentru clienţii noştri, Siemens Gamesa Renewable Energy şi EnBW, şi va stabili un nou punct de referinţă în operaţiunile de operare eoliene offshore şi în sectorul de întreţinere’, a declarat Stephen Bolton, CEO al companiei Bibby Marine Services Ltd. din Marea Britanie.

Tehnologii moderne pentru intervenţii la eolienele marine Navele din proiectul ‘SOV 9020 – WaveMaster’ se remarcă printr-o serie de performanţe tehnice ce au la bază doi ani de muncă în comun a specialiştilor de la Damen Galaţi şi a celor de la compania proprietară a navei, Bibby Marine Services Ltd. Nava a fost proiectată de Damen cu un sistem de acces cu compensare a mişcării (Walk-to-Work), adică va fi o navă care, pe lângă facilităţile pentru transportul şi manipularea echipamentelor, va permite şi accesul rapid al echipelor de intervenţie pe platformele sau turbinele eoliene marine, ascensorul către pasarela de acces la eoliană având 6 platforme.

La construirea navei au fost luate în consideraţie avântul industriei turbinelor eoliene şi tendinţa acestei industrii de a avansa către mare, acest concept personalizat garantând accesul confortabil, rapid şi sigur către turbine, cu costuri mai reduse în peste 80% din situaţii, inclusiv în cazul celui mai dificil scenariu, şi anume condiţiile dificile din partea centrală a Mării Nordului.
Navă cu stabilitate mărită prin reducerea impactului valurilor Companiile care deţin parcurile eoliene, Siemens Gamesa Renewable Energy şi EnBW, împreună cu Bibby Marine Services Ltd. căutau soluţii de acces mai facil la turbinele eoliene, iar acest lucru a fost rezolvat prin proiectul SOV 9020, care a avut printre obiective asigurarea unei cât mai bune stabilităţi în timpul intervenţiilor prin reducerea impactului valurilor. Astfel, ‘Bibby WaveMaster Horizon’ dispune de echipamente moderne de manipulare, sisteme care să permită menţinerea stabilităţii indiferent de condiţiile meteorologice. Corpul acestui tip de navă este mai lung decât cel al unei nave convenţionale de aprovizionare a platformelor maritime, iar secţiunea prova a fost coborâtă cu 1,5 metri pentru a crea forme ‘V’ pronunţate.

Această caracteristică asigură o reducere semnificativă a impactului valurilor şi măreşte eficienţa propulsoarelor prova. Un astfel de propulsor poate asigura o foarte bună manevrabilitate a navei, care poate fi rotită ‘în loc’, la 360 de grade, ca şi cum s-ar roti în jurul unei axe. Este instalată la bord şi o pasarelă cu autostabilizare, care va permite accesul la structurile turbinelor eoliene. Au fost prevăzute şi sisteme eficiente pentru optimizarea consumului de combustibil, ceea ce va permite ca nava să rămână pe mare perioade de până la o lună. Cazarea standard tip ‘Comfort Class 2’ asigură 60 de cabine individuale, capacitatea totală a personalului de la bord fiind de 90 membri ai echipajului şi specialişti în turbine eoliene.

Prima navă operează în Danemarca şl în olanda în general, în construcţiile de nave în serie, pe parcursul derulării proiectului sunt aduse anumite modificări în funcţie de modul în care se comportă în exploatare prima navă din serie. în cazul proiectului ‘SOV 9020 – WaveMaster’, la a doua navă din serie au fost aduse foarte puţine modificări, pentru că prima navă din serie, ‘Bibby WaveMaster 1’, s-a comportat foarte bine în operaţiunile desfăşurate pe mare. ‘Prima navă este un pic diferită, operează în alte sectoare. De câteva zile a fost relocată din Danemarca în Olanda, unde urmează să opereze pentru următoarele şase luni’, a declarat Stephen Bolton, CEO al companiei Bibby Marine Services Ltd.

Proiectare mai simplă graţie simulatorului de arhitectură navală Una dintre caracteristicile suplimentare este aceea că ‘Bibby WaveMaster Horizon’ va avea o macara diferită, furnizată de SMST din Olanda: ‘Noul sistem integrat elimină necesitatea unui turn independent de ridicare. Acum pasarela se blochează de pe turn şi se potriveşte cu ascensorul, în ansamblu, numărul mic de schimbări pe care le-am făcut la această a doua navă arată cât de bună a fost prima’, a declarat unul dintre inginerii care lucrează la proiect. Reprezentanţii Şantierului Naval Damen Galaţi au precizat că procesul de construire a celei de-a doua nave din serie va fi mai simplu, în primul rând graţie experienţei câştigate la construirea primei nave, dar şi datorită simulatorului de arhitectură navală ‘Damen HIL’, cu ajutorul căruia au putut fi analizate modificările propuse.

Tot la Galaţi, navă pentru instalarea cablurilor submarine La Şantierul Naval din Galaţi este acoperită întreaga gamă de nave speciale pentru construirea şi exploatarea parcurilor eoliene marine. în 2015, tot la Galaţi a fost construită pentru Deep Ocean Group, din Marea Britanie, o altă navă cu performanţe tehnice deosebite: ‘Maersk Connector’, specializată în instalarea cablurilor submarine pentru transportul energiei electrice de la parcurile eoliene din Marea Nordului. Cu ‘Maersk Connector’ compania britanică şi-a îmbunătăţit capacitatea de instalare a cablurilor submarine, pentru că nava poate instala simultan două cabluri electrice submarine.