Comunicate de presa

Fondul Proprietatea – „contribuție” toxică la dezvoltarea Portului Constanța

Prin comunicatul promovat in cursul zilei de ieri, 26.06.2017, in ziarul Bursa, Fondul Proprietatea aduce la cunostinta publicului ca urmeaza sa conteste din nou Cadrul Legal de Dezvoltare al Portului Constanta, printr-o scrisoare inaintata Presedintelui Romaniei. Astfel, Fondul Proprietatea incearca blocarea promulgarii Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile – cea mai importanta initiativa legislativa din ultimul deceniu, in domeniul reglementarii porturilor romanesti, care aliniaza legislatia portuara la reglementarile europene stabilite prin Regulamentul European adoptat in data de 15 februarie 2017.

Fondul Proprietatea are o contributie toxica. Astfel In decursul a noua luni ale anului 2016, in Portul Constanta, acolo unde Fondul Proprietatea a fost participant, programul de intretinere a infrastructurii de transport naval s-a realizat in proportie de doar 12% din bugetarea aprobata la inceputul anului 2016. Acest fapt s-a intamplat ca urmare a actiunilor Fondului Proprietatea de impiedicare a intretinerii si dezvoltarii infrastructurii.

Reamintim ca, in ultimii 15 ani, Fondul Proprietatea a obtinut mai mult de 40 de milioane de euro din participatiile detinute la societatea de administrare a Portului Constanta, si nu a avut nicio contributie la intretinerea si dezvoltarea infrastructurii portuare apartinand Statului Roman, ci mai mult a actionat impotriva Statului Roman.

Administratorul Fondului Proprietatea incearca sa blocheze promulgarea actului normativ deoarece acesta obliga administratiile portuare sa investeasca peste 50% din veniturile obtinute in repararea, intretinerea, dezvoltarea si modernizarea infrastructurii si, in consecinta, impiedica asigurarea de beneficii gratuite Fondului Proprietatea si administratorului sau Franklin Templeton Investment Management, prin acordarea de dividende necuvenite, avand in vedere neparticiparea acestora la investitii.

Reglementarea tarifelor portuare propuse prin noua lege transpune o practica europeana prin care porturile comunitare se lupta pe o piata concurentiala libera, iar organismul nou creat in cadrul Consiliului Concurentei la care Fondul Proprietatea face referire, va detine calitatea de arbitru, exact cu privire la reglementarea tarifelor de utilizare domeniu portuar si la relatiile dintre operatorii portuari si societatile de administrare a porturilor. Acest organism nu este neconstitutional, ci este propus de Comunitatea Europeana si deja opereaza in domeniul Cailor Ferate din Romania.

Astfel constatam ca prin ultimele demersuri efectuate, Fondul Proprietatea incearca, in scopul apararii propriilor interese, sa distruga consensul obtinut dupa consultari indelungate ale tuturor actorilor reprezentativi implicati in industria portuara. Proiectul sustinut public de comunitatile portuare de la Marea Neagra si de la Dunare, dar si de catre Ministerul Transporturilor si avizat favorabil de Consiliul Concurentei, a obtinut de asemenea consensul politic (rezultat ca urmare a votului Senatului Romaniei – un numar de 101 voturi pentru, 8 abtineri si niciun vot impotriva si al Camerei Deputatilor – un numar de 243 voturi pentru, 30 de abtineri si niciun vot impotriva).

Totodata, trebuie sa reamintim ca acest proiect legislativ a fost deja supus procedurii de reexaminare, punandu-se astfel in aplicare decizia Curtii Constitutionale a Romaniei care a constatat neconstitutionalitatea in ceea ce priveste strict procesul legislativ de adoptare a legii si nicidecum continutul actului normativ.

Fondul Proprietatea este un fond de investitii care si-a pierdut scopul initial, fiind un mecanism prin care, fara a se depune eforturi si fara a realiza investitii, se reuseste obtinerea de beneficii financiare substantiale din institutiile Statului cu implicare in decizii strategice.

Demersul Fondului Proprietatea de a solicita Presedintelui Romaniei sa ia decizia nepromulgarii legii si sa o transmita catre Curtea Constitutionala sau catre Parlament in vederea reexaminarii, este total nefondat, fiind un act de rea-credinta, manipulare si aparare a propriilor interese financiare.

Ne aflam astfel in situatia in care ne intrebam cum un fond de investitii strain care activeaza in Romania, fara reprezentativitate sociala si care a obtinut in ultimii ani beneficii substantiale din exploatarea bunurilor Statului Roman, poate in continuare sa incerce blocarea unui act normativ care reuseste, dupa 20 de ani, sa defineasca un cadru legal in beneficiul portului Constanta, al industriei navale si al industriilor conexe, act care transparentizeaza deciziile administratiilor portuare, aliniaza tarifele portuare in mod concurential in scopul atragerii traficului de marfuri si a investitorilor si care este totodata in deplin acord cu normele Uniunii Europene in materie.

Subliniem, cu titlu de exemplu, rezultatele inacceptabile ale indeplinirii programului de reparatii si investitii din ultimii ani in contextul distribuirii de dividende:

Program reparatii realizat fata de programat:

Program investitii totale realizat fata de programat:

Organizatia Patronala
CONSTANTA PORT BUSINESS ASSOCIATION