Constanta Port Business Association – Raport de activitate și rezultate: Anul 2023 în analiză
Organizația Patronală CONSTANȚA PORT BUSINESS ASSOCIATION (CPBA) a marcat un an deosebit, axându-se pe inițiative strategice pentru dezvoltare portuară și consolidarea poziției portului Constanța la nivel internațional.
CPBA a reprezentat o forță determinantă în evoluția portului Constanța în anul 2023, acționând într-un context geopolitic complex cu atenție, flexibilitate și competență în domeniul transportului naval.
Prin coeziunea puternică dintre membri și colaborarea eficientă cu autoritățile și organismele europene(Comisia Europeană și Comisia Dunării), CPBA a reușit să răspundă provocărilor geopolitice și economice regionale și internaționale, contribuind la dezvoltarea portului Constanța și creșterea competitivității acestuia.
CPBA a consolidat poziția portului în anul 2023, fiind activ în proiecte strategice majore, cum ar fi dezvoltarea și modernizarea portuară, promovarea internațională prin organizarea Forumului Marea Caspică – Marea Neagră și în acțiuni de consultare și negociere legislativă care interesează activitatea și bunul mers al agenților economici și industriei portuare în general.
Proiecte Strategice
Dezvoltare și Modernizare portuară
Conflictul armat din Ucraina a generat un potențial economic dar și o presiune asupra portului Constanța, dezvoltarea și modernizarea au devenit imperative, iar propunerile CPBA pentru reducerea blocadei din zona Mării Negre au oferit soluții valide, implementate de către autorități, care au răspuns la nevoile de creștere a capacităților de operare și a eficienței în servicii.
Încă din anul 2022 CPBA a depus la Ministerului Transporturilor și Infrastructurii un proiect pentru creșterea capacității de operare, solicitând aprobarea unei Scheme de ajutor de stat pentru realizarea de investiții în suprastructură portuară. În anul 2023, prin reziliență și interacțiunea sinergica cu MTI și CE, CPBA a accelerat accesul la fondurile europene nerambursabile și depunerea de proiecte private în cadrul Programului Transport 2021-2027. Aceste resurse vor fi direcționate către dezvoltarea infrastructurii și suprastructurii portuare, având impact semnificativ asupra capacității de operare și eficienței serviciilor portuare.
CPBA a înaintat permanent autorităților guvernamentale și portuare și Comisiei Europene propuneri de optimizarea proceselor și eliminarea blocajelor în trafic, în scopul adaptarii capacității de preluare a fluxurilor de marfă în creștere record din anul acesta.
Că răspuns, anul 2023 a adus implementarea de către autorități a propunerilor de reorganizare a zonelor de acostare și manevră portuară pentru nave fluviale(relocarea danei de așteptare în zona Cernavodă), modernizarea traficului rutier prin digitalizare și simplificarea proceselor în lanțul de transport maritim și fluvial.
Digitalizare și Eficiență Operațională
CPBA a avut un rol proeminent în digitalizare și eficientizarea operațiunilor, contribuind la optimizarea traficului rutier și la simplificarea procedurilor vamale în tranzitul de mărfuri.
La propunerea CPBA, autoritatea administrativă portuară a implementat cu succes o soluție de management și automatizare a accesului și monitorizării mijloacelor de transport rutier, rezolvând problema stringentă a blocajelor în trafic în perimetrul portuar.
CPBA este implicată activ în proiectul de digitalizare al administrației, Port Community System, o necesitate pentru modernizarea în vederea eficientizării serviciilor în portul Constanța semnalată continuu de către organizație. Participarea în Comitetul Director contribuie la elaborarea specificațiilor necesare pentru proiectarea acestui sistem informatic integral.
Inițiative pentru Promovare
În luna aprilie, alături de Ambasada Republicii Kazahstan în România, CPBA a organizat în premieră Forumul Marea Caspică – Marea Neagră. Evenimentul a inițiat interacțiune cu statele din Asia Centrală și Caucazul de Sud și a evidențiat potențialul portului Constanța în cadrul comunității globale, în transportul de mărfuri pe Coridorul Mijlociu, ruta care leagă Asia de Europa prin Kazahstan și Marea Caspică.
CPBA își continuă demersurile pentru atingerea obiectivului de promovare a oportunităților și de atragere a noi fluxuri de mărfuri prin portul Constanța. Participarea la evenimentul internațional Tbilisi Silk Road Forum din Georgia a reprezentat o nouă oportunitate de promovare și dezvoltare a colaborării pe plan global în domeniul logisticii multimodale și a consolidat prezența portului Constanța și a CPBA în comunitatea internațională.
Consultare și Negociere Legislativă
CPBA a desfășurat multiple acțiuni de consultare, negociere și propuneri de modificare a reglementărilor privind activitatea portuară și facilitarea accesului resurselor umane extracomunitare la piața muncii.
Dezvoltare a Resurselor Umane și Formare Profesională
Că și co-membru fondator al Fundației Școala Portuară Constanța, CPBA a organizat, alături de această, sesiuni de consultare cu organisme de autorizare legală și a elaborat propuneri legislative și de programe de formare și perfecționare profesională pentru a răspunde provocărilor legate de lipsa de forță de muncă în meserii calificate.
În anul 2024, CPBA își propune să continue misiunea de creștere a competitivității portului Constanța, consolidând parteneriatele și adaptându-se dinamic la schimbările din contextul geopolitic și economic.
Organizaţia Patronală
CONSTANTA PORT BUSINESS ASSOCIATION
8 Ianuarie 2024