Revista presei

„Bogdan Aurescu va discuta la Washington soarta Rail2Sea, Coridorul România – Polonia” – Revista presei 08 – 09 noiembrie 2021

  • Port Constanta

09.11.2021

Bogdan Aurescu, ministrul Afacerilor Externe, va discuta în cursul unei întâlniri la Washington, la invitația omologului său, secretarul de stat Antony Blinken, soarta proiectului Rail2Sea.
„Vom discuta despre posibilitatea dezvoltării proiectelor de interconectare strategică care sunt foarte importante pentru România și pentru regiunea celor 3 Mări – mă refer aici în special la proiectul Rail2Sea care conectează Portul Constanța, pe cale ferată, cu Portul Gdansk din Polonia de la Marea Baltică, dar și proiectul Via Carpathia, și să vedem în ce măsură SUA pot să participe inclusiv financiar la dezvoltarea acestor proiecte”, a spus diplomatul într-un interviu acordat Antena3.
Coridorul feroviar Gdansk – Constanţa (3.663 km) este proiectul propus de România la Summitul celor 3 Mări, derulat în 2018.

Ce presupune proiectul Rail2Sea
Potrivit sitului de internet al proiectului, disponibil aici, pe teritoriul României proiectul vizează modernizarea și dezvoltarea liniilor de cale ferată și are patru ramuri:
Ramura de Nord A Episcopia Bihor – Cluj Napoca – Campia Turzii – Teius – Coslariu – Brasov – Predeal – Ploiesti – Bucuresti – Fetesti – Constanta Traseul traversează toate tipurile de relief geografic O parte a traseului este electrificată într-un sistem AC de 25kw 50Hz Viteza maximă variază între 50 și 160 km/h O parte a secțiunii este o cale ferată modernizată. Calea ferată face parte din rețeaua TEN-T Sunt necesare lucrari de reabilitare/modernizare/electrificare pentru urmatoarele tronsoane: Episcopia Bihor – Cluj Napoca – Campia Turzii – Teius – Coslariu si Brasov – Predeal .
Ramura de Nord B Arad – Simeria – Coslariu – Sighisoara – Brasov – Predeal – Ploiesti – Bucuresti – Fetesti – Constanta Traseul traversează toate tipurile de relief geografic Întregul traseu este electrificat într-un sistem AC de 25kw 50Hz Toata lungimea se executa pe calea ferata dubla electrificata Viteza maximă variază între 50 și 160 km/h 571 km reprezintă calea ferată modernizată Întregul traseu face parte din coridorul TEN-T Core Sunt necesare lucrari de reabilitare/modernizare/electrificare pentru urmatorul tronson: Brasov – Predeal.
Ramura de Nord C Valea lui Mihai – Oradea – Cluj Napoca – Dej – Beclean – Ilva Mica – Vatra Dornei – Campulung Moldovenesc – Gura Humorului – Suceava – Pascani – Bacau – Focsani – Buzau – Fetesti – Constanta Traseul traversează toate tipurile de relief geografic O parte a traseului este electrificată într-un sistem AC de 25kw 50Hz Aproximativ 70% din secțiune este cale ferată electrificată cu două șine și aproximativ 30% este cale ferată neelectrificată cu o singură cale. Viteza maximă variază între 50 și 160 km/h 79 km reprezintă calea ferată modernizată Întregul traseu face parte din coridorul TEN-T Core Sunt necesare lucrari de reabilitare/modernizare/electrificare pentru urmatoarele tronsoane: Valea lui Mihai – Oradea – Cluj Napoca – Dej – Beclean – Ilva Mica – Vatra Dornei – Campulung Moldovenesc – Gura Humorului – Suceava – Pascani – Bacau – Focsani – Buzau – Fetesti
Ramura de Sud Arad – Timisoara – Caransebes – Craiova – Bucuresti – Fetesti – Constanta Traseul traversează toate tipurile de relief geografic Întregul traseu este electrificat într-un sistem AC de 25kw 50Hz Cea mai mare parte a lungimii este reprezentată de calea ferată dublă Viteza maximă variază între 50 și 160 km/h 222 km reprezintă calea ferată modernizată Întregul traseu face parte din coridorul TEN-T Core Sunt necesare lucrari de reabilitare/modernizare/electrificare pentru urmatoarele tronsoane: Arad – Timisoara – Caransebes – Craiova – Bucuresti
Întregul proiect ar trebui să fie gata in România în perioada 2023-2024, potrivit sitului de internet menționat.
https://clubferoviar.ro/bogdan-aurescu-va-discuta-la-washington-soarta-rail2sea-coridorul-romania-polonia/

Autoritatea Navală Română a atribuit un contract în urma unei licitații publice pentru achiziția de servicii de implementare soluție informatică (instrument IT) pentru îmbunatățirea siguranței navigației pe Dunăre
Atribuirea a avut loc pe 25 octombrie 2021
Proiectul este realizat de Autoritatea Navală Română – ANR, în calitate de Partener de proiect 2, în parteneriat cu Administrația Maritimă din Bulgaria (Bulgarian Executive Agency ”Maritime Administration”) – EAMA
Autoritatea Navală Română a atribuit un contract în urma unei licitații publice pentru achiziția de servicii de implementare soluție informatică (instrument IT) pentru îmbunatățirea siguranței navigației pe Dunăre în cadrul proiectului DTSGIS (Danube Transport Safety Geographical Information System).
Atribuirea a avut loc pe 25 octombrie 2021, rezultatul final fiind publicat pe 8 noiembrie a.c.
Autoritatea contractantă își dorește implementarea unei soluții informatice necesară creării și integrării sistemului electronic de date geografice (GIS) în Centrul de Răspuns în caz de urgență. Soluția va avea o componentă hardware și o componentă software și se va afla la dispoziția centrului de răspuns în situații de urgență și a echipelor de urgență care reacționează la situații periculoase și evenimente neașteptate, necesitând acțiuni imediate.
Proiectul este realizat de Autoritatea Navală Română – ANR, în calitate de Partener de proiect 2, în parteneriat cu Administrația Maritimă din Bulgaria (Bulgarian Executive Agency ”Maritime Administration”) – EAMA, în calitate de Partener de proiect 1 și totodată Lider de proiect și este finanțat prin programul INTERREG V-A România-Bulgaria 2014-2020.
Valoarea totală a achiziției este de 1.809.320 lei, iar firmele care și-au adjudecat contractul sunt Arlechin Total Distribution SRL și Fida Solutions SRL.

Arlechin Total Distribution SRL
Societatea a fost fondată în anul 2016, având sediul social în București, Sector 2, pe strada Iernii. Asociat unic și administrator este Aureliu Flavian Andrei. Conform Confidas.ro, el mai este asociat și administrator în firma Administrativ Technologies Distribution SRL. În anul 2020, societatea câștigătoare a raportat un număr de 2 salariați, la o cifră de afaceri de 1.960.396 lei, cu un profit de 144.741 lei. Compania Arlechin Total Distribution SRL a încheiat 156 contracte de achiziții publice in valoare totală de 2.363.689,14 lei.

Fida Solutions SRL
Fida Solutions SRL a fost înființată în anul 2003, cu sediul social în Baia Mare, pe strada Gheorghe Pop de Băsești. Iulian Furnea este asociat unic și administrator al firmei. Conform Confidas.ro, Furnea mai este asociat și administrator la Dealul cu Flori Residence SRL, la Medspria SA și la Transylvania Brew SRL. În anul 2020, societatea câștigătoare a raportat 15 salariați, la o cifră de afaceri de 4.680.784 lei, cu un profit de 2.513.145 lei. Compania Fida Solutions SRL a încheiat 81 contracte de achiziții publice in valoare totală de 19.608.327 lei.
https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/autoritatea-navala-romana-a-semnat-un-contract-important-este-vizata-imbunatatirea-sigurantiei-navigatiei-pe-dunare-document-763118.html

Portul Hamburg va fi dotat cu sisteme de alimentare cu energie la mal construite de Siemens la terminalele de containere Tollerort și Burchardkai. Primele nave portcontainer vor fi alimentate astfel până în 2023.
Anunțul a fost făcut de autoritatea portuară din Hamburg pe 5 noiembrie. Siemens furnizase deja sistemul de alimentare de la mal pentru navele de croazieră din Altona, inaugurat în urmă cu cinci ani. Pentru a fi alimentate cu energie electrică, până acum multe nave oceanice și-au menținut motoarele în funcțiune, iar asta înseamnă gaze și emisiile de CO2. „Odată cu extinderea sursei de alimentare de la mal pentru transportul de containere, facem un pas important în decarbonizarea portului Hamburg”, a declarat Jens Meier, șeful autorității portuare HPA.
În cazul navelor mari de containere și de croazieră, potrivit Ministerului Federal al Economiei, se folosesc servicii de ordinul mărimii între patru și 16 megawați, ceea ce corespunde nevoilor de electricitate ale orașelor mici. Până în 2023, guvernul federal a oferit statelor federale ajutoare financiare în valoare de 176 de milioane EUR pentru construcția de sisteme electrice pe țărm în porturile maritime și interioare. Pe lângă sistemele corespunzătoare de pe uscat, navele trebuie să fie echipate și pentru utilizarea energiei de la mal.
https://traficmedia.ro/portul-hamburg-investeste-in-sisteme-de-alimentare-cu-energie-la-mal/

Colaborează „discret“ de peste doi ani, iar acum, 30 de companii europene din sectorul energiei şi-au unit forţele pentru promovarea pe vechiul continent a hidrogenului verte la preţuri competitive, relatează Le Monde. Supranumită „HyDeal Ambition“, alianţa include companii ca Vinci Construction, Falck Renewables, Hydrogene de France şi Enagas şi Naturgy din Spania.
https://www.zf.ro/business-international/30-de-companii-europene-isi-unesc-fortele-pentru-promovarea-20332838

Prețul grâului a explodat, în această săptămână, pe bursele internaționale, iar producătorii de pâine și produse de panificație din România se așteaptă ca și în țară să se resimtă aceste scumpiri. Cezar Gheorghe, analist pentru comerțul cu cereale, a explicat la Digi24 motivele acestei creșteri de prețuri.
„Reculul din urma creșterii prețurilor se va simți într-un termen de 2-3 luni, pentru că în acest moment să spunem că aprovizionările sunt făcute la procesatori și nu există un pericol de creștere imediată a prețurilor”, a spus el.
„Însă va veni ca un recul, pentru că prețurile au urcat foarte mult, pentru că Arabia Saudită a intrat într-o licitație și a cumpărat într-o singură tranzacție circa 1,3 milioane de tone. A fost cel mai mare nivel al unei singure tranzacții, întâmplate o singură dată”, a explicat Gheorghe.
„În acest moment, stocurile la cei mai mari 7 exportatori din lume sunt la cel mai jos nivel din ultimii 8 ani, în timp ce tranzacționarea grâului în acest an se va ridica la cel mai înalt nivel din ultimii 6 ani.
Situația nu este roz nici pentru sezonul care vine. În Statele Unite grâul se află într-o condiție bună spre foarte bună, 45%, dar în acelaași timp, 21% din grâul american este slab sau foarte slab. Mai mult, Rusia are o întârziere foarte mare în plantarea grâului de toamnă, de aproximativ 1,3 milioane de hectare. Este foarte mult”, a spus el.
„Și în România avem întârzieri în însămânțarea grâului. Acum avem însămânțate numai 1,66 de milioane de hectare, față de 2,1 milioane, cât trebuia să avem. Fereastră mai avem până în jurul datei de 15-20 noiembrie, deci avem probleme deja în prognozele următoare. Nici vremea nu e favorabilă.
Avem stocuri la nivel mondial, dar fiecare stat caută să se aprovizioneze pentru a nu umbla la aceste stocuri. Nimeni nu va muri de foame. Dar prețul pe care îl vedem azi este un efect coroborat al inflației, al lipsei de materie primă generată de vreme și al factorilor politici, să nu uităm de restricțiile puse la export și taxele de export puse de Rusia. Și prețul îngrășămintelor a crescut foarte mult”, a continuat analistul.
Gheorge spune că prețurile produselor de panificație vor crește peste 2-3 luni cu 15-18% „la absolut tot”.
„Astăzi, grâul în Portul Constanța este 270 de euro, credem că în ianuarie va fi aproape de 300 de euro. Este o creștere de 10% doar la prețul materiei prime. Și totul, pe lanț, merge mai departe”, a spus el.
https://www.digi24.ro/stiri/economie/motivul-pentru-care-pretul-cerealelor-a-explodat-pe-bursele-internationale-cand-se-va-scumpi-painea-si-in-romania-1725621

08.11.2021

Drumul dintre Poarta 10 și Poarta 10Bis va fi extins la patru benzi
Investiția este realizată de către CN Administrația Porturilor Maritime Constanța
Recent, a fost emis un act de urbanism în acest sens, de către Primăria Constanța
Primăria Constanța a emis un Certificat de Urbanism pentru CN Administrația Porturilor Maritime, ce constă în extinderea la 4 benzi a drumului de circulație între Poarta 10Bis și Poarta 10.
Așadar, prin CU 3403 din data de 5 noiembrie a.c., municipalitatea și-a dat girul pentru ca CN APM Constanța să extindă la patru benzi drumul de circulație existent între Poarta 10Bis și Poarta 10, documentul având o valabilitate de 12 luni de la emitere.
Amintim că, în vară, s-a semnat contractul pentru proiectarea și execuția proiectului „Extinderea la 4 benzi a drumului de circulație existent între Poarta 10 bis și Poarta 10”, investiție finanțată din fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM).
Contractul a fost atribuit, în urma unei proceduri de licitație deschisă, asocierii SC Acvatot SRL & SC Omni Costruct Logistic SRL & SC Sirius Proiectare Studii SRL & SC Dimex- 2000 Company SRL.
Valoarea contractului este de 33.686.881,60 lei, fără TVA, durata de execuție a lucrărilor este de 24 luni, din care 4 luni sunt rezervate proiectării.

Despre Acvatot SRL
Societatea a fost înfiinţată în anul 1991, în Sectorul 2, Bucureşti.
Potrivit Registrului Comerţului, capitalul social subscris este de 7.093.690 lei, integral vărsat, compus din 709.369 părţi sociale, fiecare a câte 10 lei.
Asociaţii societăţii sunt Sade Compagnie Generale de Travaux D’Hydraulique şi Setha Societe D˙Etudes, cu sediile sociale în Franţa.
Administratorii societăţii sunt Irina Elena Munteanu şi Călin Bichir.
Domeniul de activitate principal este „lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat”.
Aprobarea de la Ministerul Finanțelor
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a aprobat cererea de finanțare a proiectului „Extinderea la 4 benzi a drumului de circulație existent între Poarta 10 bis și Poarta 10”, proiect cu finanțare europeană, prin Programul Operațional Infrastructura Mare.
În cadrul acestui proiect se vor realiza un drum cu patru benzi de circulație cu o lungime de 982 metri, în incinta portului, un sens giratoriu care să satisfacă un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci și două bretele de acces ce vor reprezenta punctul de conexiune pe fiecare sens de circulație de acces intrare sau ieșire pe la Poarta 10 bis.
Realizarea acestei investiții a CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța contribuie la o eficiență mai mare a operațiunilor de încărcare – descărcare a mărfurilor care sosesc sau părăsesc portul Constanța pe cale rutieră și va determina o creștere a capacității infrastructurii prin posibilitatea de a opera un volum mai mare de marfă într-un timp mai scurt.
https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/act-de-urbanism-pentru-extinderea-la-patru-benzi-a-drumului-dintre-poarta-10-si-poarta-10bis-din-portul-constanta-762985.html

Draeger Romania va furniza un Aparat de monitorizare a calității aerului pentru Compania Naționala Administrația Porturilor Maritime SA Constanța.
Compania Naționala Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a încheiat un acord cadru pentru furnizare aparat de monitorizare a calității aerului
Potrivit Licitație publica.ro, denumirea completă a proiectului atribuit este „Aparat de monitorizare a calității aerului“.
Societatea care se va ocupa de furnizarea aparatului pentru Compania Naționala Administrația Porturilor Maritime SA Constanța este Draeger Romania
Atribuirea a avut loc în data de 04.11.2021.

Descrierea contractului
Produsul verifică calitatea gazului respirat din cilindri de scufundare sau rezultat din compresoare de înaltă presiune destinate pentru umplerea acestor cilindri sau compresoare de joasă presiune destinate alimentării cu aer de la suprafață.
Achiziția este necesară pentru dotarea Serviciului de autorizare, inspectare, standardizare și reglementare activități cu scafandri din UM 02145 Constanța în vederea completării capabilităţior pentru execuția inspecției și autorizării firmelor și companiilor ce execută activități cu scafandri.
Ofertele vor fi depuse prin mijloace electronice în SEAP nu mai târziu de data şi ora menţionate în Anunţul de participare simplificat corespunzător acestei proceduri.
Numarul de zile pana la care se pot solicita clarificari inainte de data limita de depunere a ofertelor/candidaturilor este de 5 zile. În conformitate cu art. 161 alin (2) din Legea 98/2016 privind achizițiile publice, Autoritatea contractantă va răspunde la solicitările de clarificări sau informații privind Documentația de atribuire pana în a 3-a zi înainte de termenul stabilit pentru depunerea ofertelor
Valoarea totala a achizitiei (fara TVA) este de 25900 lei.
Despre Draeger Romania, firma câștigătoare
Draeger Romania SRL este o societate înființată în anul 1992, în București, sector 1 și are ca activitate principală comerţ cu ridicata al altor maşini şi echipamente.
Potrivit confidas.ro, pe anul fiscal 2020, societatea a înregistrat o cifră de afaceri de 72.065.665 lei, un profit net de 4.167.619 lei și un număr mediu de 25 de salariați.
Asociatul unic al societății este Drager Medical International Gmbh iar administratorul este Laurențiu Adrian Rizea. Acesta este administrator și în societatea Drager Safety Romania SRL.
Societatea are 11 dosare în instanță.
Compania Draeger Romania SRL a încheiat 8.041 contracte de achiziții publice în valoare totală de 97.007.763,69 lei. Printre autoritățile contractante se numără Spitalul Clinic de Boli Infecțioase Constanța și Spitalul Județean Constanța.
https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/cnapm-constanta-cumpara-aparat-de-monitorizare-a-calitatii-aerului-document-762948.html

Compania Naționala Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a încheiat un acord cadru cu o firmă din București.
Potrivit Licitație publica.ro, denumirea completă a proiectului atribuit este „Reabilitare aductiune apa Raja – 2×250 mm , in zona supratraversare CF Port Vechi“.
Societatea care se va ocupa de reabilitare aducțiune apa Raja – 2×250 mm, în zona supratraversare CF Port Vechi pentru Compania Naționala Administrația Porturilor Maritime SA Constanța este Deliver Lex Tran.
Atribuirea a avut loc în data de 29.10.2021.

Descrierea contractului
Reabilitare aductiune apa Raja – 2×250 mm , in zona supratraversare CF Port Vechi
Număr zile până la care se pot solicita clarificări înainte de data limită de depunere a ofertelor/candidaturilor : 8
Termenul în care entitatea contractantă va răspunde la solicitările de clarificări sau informatii suplimentare în legătură cu documentatia de atribuire este a 5 -a zi înainte de termenul stabilit pentru depunerea ofertelor.
La solicitarile adresate dupa acest termen entitatea contractanta nu va raspunde.
Valoarea totala estimata: 1.051.000 lei, fara TVA
Valoarea cheltuielilor diverse si neprevazute, respectiv 105.000 lei nu este cuprinsa in valoarea estimata.
Valoarea totala a achizitiei (fara TVA) este de 652798.26 lei.
Despre Deliver Lex Trans, firma câștigătoare
Potrivit Confidas.ro., societatea a fost înființată în anul 2016 și are sediul social în București.
Asociați în firmă sunt Viorel Popescu și Elena-Aurelia Florea, ambii având o cotă de participare la beneficii și pierderi de 50%. Administrator în firmă este Alexandru Ilie.
Domeniul de activitate principal al firmei îl reprezintă lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor .
Pentru anul fiscal 2020, societatea a raportat cifra de afaceri de 24.648.939 lei, profit net de 350.895 lei și un număr de 85 de angajați.
Societatea nu a înregistrat puncte de lucru. Compania Deliver Lex Trans S.R.L. a încheiat 29 contracte de achiziții publice in valoare totală de 47.962.717,84 lei. Societate are un număr de 29 contracte publice și 50 de dosare în instanță
https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/o-societate-din-bucuresti-a-semnat-un-contract-cu-cnapm-constanta-ce-servicii-va-furniza-firma-document-762851.html

Criza sanitară globală provoacă blocaje ale navelor de transport, întârzieri ale livrărilor, penurii de mărfuri şi în final o creştere puternică a preţurilor percepute pentru transport. Specialiştii sunt de părere că această criză se va resimţi inclusiv în casele românilor odată cu venirea Crăciunului.
„Înainte, costul pentru transportarea unui container era 2.000 de dolari. Acum variază foarte mult şi ajunge şi la 12.000 de dolari. Nu ai siguranţa că ai un spaţiu în care poţi să-l încarci, trebuie să aştepti foarte mult. Cine nu-şi comandă în iulie produse pentru Crăciun, nu mai prinde Crăciunul”, a declarat Rareş Măcinică, Mayanna Consulting, specialist în logistică, în cadrul emisiunii de business ZF Live.
https://www.zfcorporate.ro/general-business/urmeaza-un-craciun-sarac-criza-containerelor-arunca-in-aer-costul-de-20309258

  • Economie

08.11.2021

Cu ajutorul fondurilor europene, autoritățile instalează panouri fotovoltaice și spun că facturile la electricitate pentru instituțiile publice sau pentru iluminatul stradal scad simțitor, iar în unele cazuri tind spre zero.
Orașul Săveni va fi primul din județul Botoșani în care va fi pus în funcțiune un parc fotovoltaic care va acoperi jumătate din facturile de electricitate ale instituțiilor publice din oraș. Este un proiect prin care s-au derulat fonduri europene în valoare 400.000 de lei.
Relu Tarzioru, primarul orașului Săveni: ″Avem posibilitatea să și extindem acest parc fotovoltaic. Noi acum vom produce în jur de 170 de kw pe lună, dar dacă mărim capacitatea o să anulăm facturile.″
În acest moment, tot iluminatul stradal este asigurat de LED-uri pentru un consum mai mic de energie electrică.
Cristian Nistor, manager GAL Valea Baseului de Sus: “Am mers și mai departe, depunând proiecte pe granturi norvegiene pentru realizarea unei centrale fotovoltaice și pentru eficientizarea energetică a clădirilor publice.”
În comuna Borș din Bihor, există deja un parc fotovoltaic întins pe 2,5 hectare. Cele aproape 4.200 de panouri produc energia necesară în special pentru iluminatul public. Investiția a fost de 2,5 milioane de euro.
Batori Geza, primar în Borș: “Acest parc, aproximativ, anual produce 1300 megawatt pe ora. Putem reduce cheltuielile, aproximativ cu 250.000 pe lună.”
Liviu Cotojman, primar: “E proiectat să devină independenți, nu vor mai consuma nimic, e gândit și pentru ploaie.”
Și cei care administrează portul Constanța, unul din cei mai mari consumatori de energie electrică din regiune vor ca în perioada următoare să construiască pe aproximativ 200 de mii de metri pătrați parcuri fotovoltaice pentru a produce măcar o parte din consumul anual. Numai anul trecut cele aproximativ 400 de companii care activează în porturile de la Marea Neagră au consumat peste 80 de mii de megawați. Deocamdată totul este în stadiul de proiect.
https://stirileprotv.ro/divers/energia-verde-incepe-sa-fie-luata-in-serios-de-tot-mai-multi-primari-ce-fac-autoritatile-locale.html

Ratele de transport au crescut constant cu aproximativ 5% pe parcursul a 15 luni, determinate de o combinație dintre redresarea economică, blocajele ale lanțului global de aprovizionare, costurile în creștere și capacitatea redusă – în special de șoferi.
Conform celei mai recente actualizări de referință privind tariful de marfă rutier european de la Transport Intelligence (Ti) și platforma digitală de transport de marfă Upply – cărora li s-a alăturat pentru prima dată IRU în promovarea informațiilor – în trimestrul al treilea (T3), Indicele de referință al tarifului de marfă rutier european în 2021 a fost de 107,6, ceea ce este cu 3 puncte procentuale mai mare decât în T3 2020 și indică al cincilea trimestru consecutiv de creștere a tarifelor de marfă rutieră europeană.
Iar autorii raportului au spus că se așteaptă ca tarifele de transport „să crească în continuare în T4 2021, pe măsură ce crește cererea și capacitatea rămâne redusă”.
Pe lângă cel de-al cincilea trimestru consecutiv în care Benchmark-ul european a crescut, raportul a evidențiat că evoluția ascendentă a ratei observată în T3 2021 „marchează, de asemenea, o creștere de 4% a ratelor de referință în comparație cu T2 2020, când s-a simțit cea mai gravă perturbare cauzată de pandemie“.
Raportul spune că evoluția ulterioară a tarifelor „a urmărit redeschiderea la nivel de regiune și evidențiază rolul transportului rutier de marfă în susținerea creșterii economice mai largi. Traiectoria ascendentă până la sfârșitul T3 2021 reflectă, de asemenea, o perioadă în care congestia, blocajele, problemele de capacitate și creșterea costurilor au creat un amestec puternic de presiuni pe piața logistică europeană”.
Pe măsură ce sectoarele de vânzare cu amănuntul și de producție din întreaga Europă au înregistrat o creștere abruptă a cererii până la sfârșitul T3 2021, deficitul de capacitate a devenit din ce în ce mai mult o caracteristică a pieței de transport rutier de marfă din Europa – „mai ales în Marea Britanie, unde lipsa de șoferi calificați de HGV a condus la rafturi goale în magazine și congestionări severe în portul Felixstowe, printre alte provocări”.
Dar raportul a evidențiat că „lipsa de șoferi nu se limitează, desigur, la Regatul Unit. Potrivit rezultatelor sondajului IRU, în Spania, deficitul de șoferi de camion ar putea ajunge la 10,2% în 2021, în creștere de la 7% în 2020. Lipsa actuală este estimată a fi între 40.000-50.000 de șoferi în Franța și crește la 65.000 în Germania.”
Inflația costului cu combustibilul
În plus, Europa a înregistrat o inflație generalizată a costurilor până la sfârșitul T3 2021, subliniază raportul, inclusiv în ce privește costurile cu combustibilul. Potrivit datelor Ti și IRU, prețurile la motorină în Germania sunt cu 38,5% mai mari decât în T3 2020, dar şi mai mari decât în Marea Britanie (+26,6%), Spania (+25,2%), Franța (+23,5%) și Italia (+20,6%).
Pentru prima dată, raportul Ti, Upply și IRU European Road Freight Rate Benchmark, care acoperă o gamă de țări europene importante, inclusiv Franța, Germania, Italia, Polonia și Regatul Unit, include și date despre prețurile interne, iar ediția din T3 conține date despre piata franceza. Noile date din indicele Supply Freight pentru Franța arată că tarifele interne de transport franceze au crescut cu 3,5% față de an în T3 2021, ca urmare a redresării puternice a economiei naționale de la Covid-19 în retail și producție. Tarifele franceze „sunt crescute și de provocările din partea ofertei, similare cu cele observate în mare parte din Europa, inclusiv lipsa șoferilor. Creșterea costurilor, în special a celor cu combustibilul, este, de asemenea, un factor semnificativ”, subliniază raportul.
Continuarea: https://logisticpost.ro/articole/preturile-transportului-rutier-de-marfa-in-europa-ating-cote-record.html

09.11.2021

Statele Unite intenţionează să investească în cinci până la zece proiecte mari de infrastructură în întreaga lume în luna ianuarie ca parte a unei iniţiative mai ample a Grupului celor şapte pentru a contracara Noul Drum al Mătăsii (Iniţiativa Belt and Road a Chinei, BRI), a declarat un înalt oficial american, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.
O delegaţie condusă de consilierul adjunct pentru securitate naţională al preşedintelui Joe Biden, Daleep Singh, a identificat cel puţin zece proiecte promiţătoare în Senegal şi Ghana, în cadrul celei mai recente runde de consultări, care a avut loc săptămâna trecută, a spus oficialul american.
Oficialii americani se întâlnesc cu lideri guvernamentali şi din sectorul privat în demersul lor de a identifica proiecte care să fie finanţate în cadrul iniţiativei Build Back Better World (B3W) lansată de G7 în iunie. Planurile ar putea fi finalizate cu ocazia unei reuniuni G7 în luna decembrie, conform sursei citate.
O delegaţie americană a vizitat Ecuador, Panama şi Columbia în timpul unui turneu similar la începutul lunii octombrie, iar o altă delegaţie urmează să viziteze mai multe ţări asiatice înainte de sfârşitul anului.
Iniţiativa G7 B3W are ca scop identificarea de investiţii în infrastructură în valoare de 40 de trilioane de dolari, investiţii de care ţările în curs de dezvoltare vor avea nevoie până în 2035, şi oferirea unei alternative la practica problematică a împrumuturilor promovată de China.
Statele Unite vor oferi ţărilor în curs de dezvoltare ‘gama completă’ de instrumente americane financiare, inclusiv participaţii, garanţii pentru împrumuturi, asigurări politice, granturi şi expertiză tehnică concentrare pe climă, sănătate, tehnologie digitală şi egalitate de gen.
Efortul urmăreşte “identificarea proiectelor emblematice care ar putea fi lansate până la începutul anului viitor”, a spus oficialul.
Preşedintele Joe Biden a încercat să promoveze iniţiativa în cadrul unei întâlniri în marja conferinţei ONU privind schimbările climatice COP26 cu preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, premierul britanic Ministrul Boris Johnson şi alţi parteneri G7, a declarat Emily Horne, purtătoarea de cuvânt a Consiliului de Securitate Naţională al Casei Albe.
Oficialul administraţiei americane a spus că înalţi oficiali din Senegal şi Ghana au salutat asigurările SUA potrivit cărora, spre deosebire de China, cel mai mare creditor din lume, Washingtonul nu vor cere acorduri de nedivulgare a informaţiilor sau acorduri colaterale care ar putea avea drept rezultat confiscarea ulterioară a porturilor sau a aeroporturilor.
Printre proiectele discutate se numără înfiinţarea în Senegal a unui posibil centru de producţie de vaccinuri pentru Africa de Vest, consolidarea aprovizionării cu energie regenerabilă, creşterea împrumuturilor acordate afacerilor deţinute de femei, precum şi reducerea decalajului digital.
https://economedia.ro/statele-unite-vizeaza-lansarea-in-ianuarie-a-primelor-proiecte-de-infrastructura-menite-sa-contracareze-noul-drum-al-matasii.html#.YYoQ8hYzaM8