Comunitatea portuara continua lupta pentru eficientizarea activitatii portului Constanta
Constanța, 4 iunie 2015
Dupa o serie de demersuri, urmare a solidarizarii comunitatii economice a portului Constanta, prin care au fost sesizate problemele cu care se confrunta, reflectate in periclitarea competitivitatii portului Constanta si prin care au fost de asemenea propuse solutii obiective, pragmatice si pertinente in scopul remedierii in mod real si eficient a acestora,
Lipsa de raspuns a Ministerului Transportului, autoritate direct responsabila de buna reglementare si functionare a portului Constanta (obiectiv national economic strategic), in ciuda rezultatelor anchetelor desfasurate de organele abilitate, cat si lipsa de solutii identificate si aplicate de catre autoritatile competente, determina cele doua organizatii reprezentative la nivelul sectorului portuar de activitate, sa-si exprime public ingrijorarea in privinta evolutiei portului Constanta in actualul context regional politic si economic.
Apreciem ca in contextul dinamicii economice regionale si internationale, pe fondul creionarii de noi coridoare de transport pentru deservirea hinterlandului portului Constanta, acesta are nevoie de o noua abordare transparenta, orientata comercial, moderna, eficienta, senzitiva la evolutia pietei si necesitatile clientilor, aceasta fiind singura solutie pentru mentinerea pozitiei de piata.
Ne mentinem astfel pozitia in privinta necesitatilor de schimbari structurale complete la nivelul conducerii CN APMC si desemnarea unei conduceri independente din punct de vedere politic, performante, competente, cu un plan managerial avand indicatori de performanta transparenti, care sa vizeze eficientizarea activitatii portului Constanta, in beneficiul economiei nationale pe termen scurt, mediu si lung.
Acesta ar fi un primul pas in vederea rezolvarii ulterioare a tuturor problemelor de pe platforma portuara privind, incheierea contractelor de subconcesiune, a contractelor de inchiriere a infrastructurii de transport naval, privind politica tarifara, transparenta in exploatarea domeniului portuar si Master Planul Portului Constanta.
Astfel, desi este evidenta lipsa totala de reactie din partea Ministerul Transporturilor precum si slaba implicare a Guvernului si Presedentiei in remedierea unor probleme vitale ce pot afecta si alte ramuri industriale importante interconectate cu activitatea portuara, cele doua Organizatii reprezentative vor continua toate actiunile initiate si aflate in prezent pe rolul instantelor de judecata, vor continua de asemenea manifestarile publice respectand reglementarile legale in vigoare si vor sprijini organele de control ce actioneaza pentru verificarea si sanctionarea nelegalitatilor sesizate in activitatea administratiei portuare.
Domnilor POLITICIENI, prin calitatea pe care o detineti, purtand responsabilitatea legala si morala, apreciem ca este un moment oportun sa va indreptati atentia catre portul Constanta si este timpul sa schimbati ceva in bine!!!
Problemele sesizate de noi sunt extrem de grave iar amanarea rezolvarii lor este de natura sa pericliteze in mod iremediabil situatia Portului Constanta. Pentru comunitatea portuara, lupta de atragere si mentinere a portofoliului de clienti este una acerba, competitia portului Constanta in regiune sporeste iar eforturile noastre unilaterale nu pot compensa conditiile neperformante, neeconomice si abuzive impuse de autoritatea portului Constanta!
Avem un port cu un potential enorm, subutilizat, fara o politica comerciala coerenta si menita sa atraga investitii si clienti, in conditiile in care piata se rafineaza si trebuie sa ne aliniem noilor cerinte.
Este imposibil sa nu observati nenumaratele abuzuri realizate de actuala conducere a portului, abuzuri care obstructioneaza in mod evident economia nationala. Operatorii pleaca din portul Constanta, iar restructurarile sunt la ordinea zilei. Se poate evita un declin economic major in aceasta zona, intrucat existenta potentialului economic al Portului Constanta a fost confirmata de-a lungul anilor.
Solutiile ce trebuie promovate sunt simple si se afla la dispozitia organelor de decizie. Amintim modelul unor porturi europene care au trecut deja prin faze similare si au gasit solutiile optime in favoarea si interesul tarii si nu a unor mercenari meniti sa distruga o istorie.
In consecinta, comunitatea portuara asteapta inca cu interes masurile legale identificate de Ministerul Transporturilor, ce se impun pentru intrarea in normalitate a activitatii in Portul Constanta, cat si exercitarea rolului de mediator al Presedintiei Romaniei, intr-o problema majora a economiei nationale.
Comunitatea portuara va continua sa lupte pentru eficientizarea portului Constanta si alinierea la cerintele unei piete in continua dezvoltare, militand pentru un port performant al Europei anului 2015! Ne vom folosi de toate instrumentele legale pentru apararea drepturilor noastre si pentru a ne face auziti, pentru o dezvoltare normala si sustenabila a portului Constanta, obiectiv economic strategic pentru Romania.
###
Despre Organizația Patronală ”Operatorul Portuar” Constanța
Reunește 36 de companii care își desfășoară activitatea pe domeniul portuar.
În cadrul companiilor membre ale Organizației Patronale își desfășoară activitatea peste 6.000 salariați, ceea ce reprezintă mai bine de 60% din numărul total de persoane angajate pe domeniul portuar.
Companiile membre ale Organizației Patronale, prin activitatea desfășurată, contribuie cu peste 85% la veniturile Administrației Portului Constanța (CN APM).
Contribuția Organizației Patronale la bugetul local prin activitatea desfășurată este de cca 2 milioane de euro între 2011-2013, ceea ce reprezintă aproximativ 30% din respectivul buget.
Contribuția Organizației Patronale la bugetul de stat este de 45 milioane de euro/3 ani (2011-2013).