Forumul „Coridorul Marea Caspică-Marea Neagră-Portul Constanța, ruta către Europa”
- Forumul „Coridorul Marea Caspică-Marea Neagră-Portul Constanța, ruta către Europa”
13.04.2023
Portul Constanța intră acum în cursa pentru Coridorul de Mijloc, traseul care leagă Marea Neagră de regiunea Caspică. Rețeaua de transport care unește țările din Asia Centrală cu Europa a devenit, odată cu războiul din Ucraina, alternativa la căile ferate din Rusia. O linie de feribot, care leagă portul Constanța cu rețele logistice din regiunea Caspică, va fi operațională în câteva săptămâni.
Într-un an plin de provocări, cu un război aproape și zeci de milioane de tone de grâne blocate în Ucraina, Portul Constanța a devenit un nod maritim vital pentru legătura între Europa de Vest și Centrală cu Asia, Orientul Îndepărtat și Africa de Nord.
Record de mărfuri operate în Portul Constanța
Nepregătit din punct de vedere al infrastructurii, cu căi ferate nefuncționale și sute de vagoane abandonate pe șine, Portul Constanța părea sufocat de zecile de nave care ajungeau la noi să descarce. Operatorii au muncit la foc continuu și au reușit să exporte 10 milioane de tone de cereale de la vecinii ucraineni.
Grânele au ajuns în Egipt, Iordania, Filipine, Arabia Saudită, Sudan sau Tunisia, iar astfel Portul Constanța a ajuns să înregistreze un record istoric cu cea mai mare cantitate de mărfuri operată vreodată la noi – 75 de milioane de tone. Coridorul de Mijloc, care leagă țările europene fără ieșire la mare cu regiunea Transcaucaz, este acum o nouă provocare, cu alte milioane de tone de mărfuri.
Viorel Panait, operator portuar: „Milioanele de tone se derulează de către operatorii portuari care trăiesc deja într-un mediu hipercompetitiv. Sunt toți diferiți, dar este un punct care îi unește pe toți, vor să facă profit.”
Patru curse pe lună pe linia Georgia-România
Un prim pas în conexiunea dintre Marea Neagră și Regiunea Caspică este linia de feribot care va lega Georgia de România, prin portul Constanța.
Shalva Tsakadze, operatorul georgian al liniei de feribot: „Într-o primă fază o să avem patru curse pe lună, Constanța – Poti, dar în viitor o să mai vedem, pentru că o singură navă nu este suficientă pentru această linie.”
Nu doar cerealele ucrainene au fost exportate la capacitate maximă în ultimul an. Cantitățile de petrol comercializate, de exemplu, de către Kazahstan s-au triplat anul trecut, tot pe fondul conflictului din Ucraina.
„Anul trecut, comerțul între Kazahstan și România a fost de 2,6 miliarde de dolari, dar 95% fiind petrol. Și exporturile României către Kazahstan s-au triplat, anul trecut”, a transmis Nurlan Abdalyiev, reprezentant al Ambasadei Kazahstan în România.
Forumul Internațional Marea Caspică – Marea Neagră a avut loc vineri, 7 aprilie 2023, la Constanța.
Operatorii din Portul Constanța și actorii din regiunea Caspică au pus la punct deschiderea liniei de transport R0-R0 și de pasageri între Portul Poti din Georgia și Portul Contanța din România, conform anunțului făcut la Forumul Internațional Marea Caspică – Marea Neagră, transmite Cotidianul.
Evenimentul de vineri de la Constanța a fost organizat de Ambasada Republicii Kazahstan în România și Asociația Operatorilor Portului Constanța, adunând laolaltă pentru prima oară cei mai mari jucători din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și România.
Câțiva dintre speakerii și invitații de la eveniment au fost: Florin Spătaru – ministrul Economiei; Tamar Beruchashvili– Ambasadoarea Georgiei în România, Nurlan Abdalyiev – Însărcinat cu afaceri al Ambasadei Kazakhstan în România; Cristian Diaconescu – fost ministru de Externe al României.
Precizările USER:
După cum se știe, războiul care se desfășoară în Ucraina a afectat comerțul și transportul dintre Asia și Europa. Tot mai mulți operatori de transport feroviar și intermodal, dar și clienți ai acestora, aleg Middle Corridor ca alternativă la ruta prin Rusia, pentru transportul mărfurilor între cele două continente. România și statele Uniunii Europene au ocazia să atragă volume considerabile de marfă, Portul Constanța fiind un punct regional esențial pentru conexiunea cu rețelele de transport din zona Caspică, aspecte pe care evenimentul organizat și-a propus să le dezbată.
În cadrul acordului de parteneriat, USER a răspuns invitației CPBA de a participa la acest forum, cu atât mai mult cu cât este membru partener al Asociației Ruta Internațională de Transport Trans-Caspică (TITR – Middle Corridor) și se preocupă de promovarea acestei rute de transport intermodal.
Evenimentul a reunit peste 70 de companii din Portul Constanța (traderi, transportatori, societăți de expediții și linii maritime de transport), comunitatea oamenilor de afaceri din Kazakhstan, Azerbaijan, Georgia, reprezentanții ambasadelor acestor țări la București, precum și ai ambasadelor Serbiei, Ungariei și Statelor Unite ale Americii, oficialități române, reprezentanți ai administrației locale.
Conferința a fost deschisă cu discursul preşedintelui CPBA şi director COMVEX, Viorel Panait, care a precizat: „Avem capacitatea să creștem traficul, avem entuziasmul să o facem și avem încredere că, aducând toți acești factori într-o manieră foarte pragmatică, vom putea pune în mod real România pe o hartă a traficului internațional de mărfuri.”
A urmat Corina Martin, consulul onorific al Republicii Kazahstan la Constanța, co-organizator al evenimentului: „Contextul în care ne aflăm actual, în urma conflictului din Ucraina, oferă Portului Constanța oportunități majore pe care, de altfel, noi aici am vrut să le punem în lumină. Este extrem de important pentru a dezvolta Coridorul Mijlociu, pentru a permite și a facilita transportul de energie și, desigur, de mărfuri din bazinul Mării Caspice către Europa de Vest.”
Câțiva reprezentanți ai autorităților române au subliniat rolul Portului Constanța pe Middle Corridor, ca o conexiune între Marea Caspică, Marea Neagră și Europa:
• Florin Spătaru – ministrul Economiei din România
• Mihnea Drumea – consilier al prim-ministrului Nicolae Ciucă
• Magdalena Grigore – secretar general TRACECA – Ministerul Transporturilor din România
• Alexandru Nazare – fost ministru al Transporturilor și al Finanțelor din România.
Convinși de importanța crescută a portului Constanța mai ales în contextul actual, actorii din regiunea caspică și operatorii din portul Constanța nu stau cu mâinile în sân. De aceea, au pus la punct deschiderea liniei de transport R0-R0 și de pasageri între portul Poti/Georgia și Portul Constanța /România. Anunțul a fost făcut la Forumul Internațional Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment care are loc la această oră la Constanța.
Evenimentul a fost organizat de Ambasada Republicii Kazahstan în România și Asociația Operatorilor Portului Constanța, care și-au propus să polarizeze, în premieră, cei mai mari jucători din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și România.
Între speakerii și invitații confirmați la eveniment se află Florin Spătaru – ministrul Economiei, Excelența Sa, doamna Tamar Beruchashvili– Ambasador al Georgiei în România, Nurlan Abdalyiev – Însărcinat cu afaceri al Ambasadei Kazakhstan în România și Cristian Diaconescu – fost ministru de Externe al României;
Evenimentul a fost deschis de preşedintele Asociaţiei Constanţa Port Business Association şi director COMVEX SA, Viorel Panait.
La această oră, la Hotel Continental Forum din Constanţa a început Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat de Ambasada Republicii Kazahstan în România și organizația operatorilor Portului Constanța.
Evenimentul a fost deschis cu discursul preşedintelui Asociaţiei Constanţa Port Business Association şi director COMVEX SA, Viorel Panait.
Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat, la Constanța, de Ambasada Republicii
Kazahstan în România și organizația operatorilor Portului Constanța, și-a propus să polarizeze, în premieră, cei mai mari jucători din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și România.
La eveniment vor fi prezenți membrii asociației Constanța Port Business Association, oficialități române, reprezentanți ai administrației locale, oameni de afaceri din mediul economic și portuar din România, traderi, transportatori, expeditori și linii maritime de transport.
La această oră, la Hotel Continental Forum din Constanţa a început Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat de Ambasada Republicii Kazahstan în România și organizația operatorilor Portului Constanța.
Evenimentul a fost deschis cu discursul preşedintelui Asociaţiei Constanţa Port Business Association şi director COMVEX SA, Viorel Panait.
Citeşte şi Coridor maritim între Marea Neagră și Regiunea Caspică
Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat, la Constanța, de Ambasada Republicii Kazahstan în România și organizația operatorilor Portului Constanța, și-a propus să polarizeze, în premieră, cei mai mari jucători din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și România.
La eveniment vor fi prezenți membrii asociației Constanța Port Business Association, oficialități române, reprezentanți ai administrației locale, oameni de afaceri din mediul economic și portuar din România, traderi, transportatori, expeditori și linii maritime de transport.
La această oră, la Hotel Continental Forum din Constanţa a început Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat de Ambasada Republicii Kazahstan în România și organizația operatorilor Portului Constanța.Evenimentul a fost deschis cu discursul preşedintelui Asociaţiei Constanţa Port Business Association şi director COMVEX SA, Viorel Panait.Citeşte şi Coridor maritim între Marea Neagră și Regiunea CaspicăForumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment …
Conflictul declanșat în 24 februarie 2022 în Ucraina a configurat un context geopolitic particular atât în zona Mării Negre, cât și în regiunea Caspică. Portul Constanța devine un important element de conexiune a hinterlandului european cu volumele de marfă alimentate de rețelele de transport din regiunea Caspică.
Kazahstan are peste 30 de procente din export direcționat spre statele Uniunii Europene. Georgia și Azerbaidjan au investit în sistemele feroviare în ultima decadă aducându-le la nivelul la care pot acomoda fluxuri importante de marfă. Porturile din regiunea Caspică au peste 50% rezervă de creștere și demonstrează transparență și deschidere comercială. Toate aceste cresteri trebuie susţinute de o infrastructură energetică corespunzătoare.
Coridorul energetic al Mării Negre-Marii Caspice este un proiect de cooperare energetică care implică mai multe țări din regiunea Mării Negre și din regiunea Mării Caspice. Scopul acestui proiect este de a îmbunătăți securitatea energetică și de a dezvolta infrastructura de transport a energiei între aceste regiuni.Proiectul a fost lansat inițial în anul 2011, iar printre țările implicate se numără Azerbaidjan, Georgia, România, Turcia și Ucraina. În prezent, proiectul vizează construirea unor conducte de transport a gazelor naturale și a petrolului, precum și dezvoltarea capacității de producție de energie electrică.
Pe lângă beneficiile economice, coridorul energetic al Mării Negre are și o importanță strategică, deoarece poate contribui la diversificarea surselor de energie pentru Europa și la reducerea dependenței de Rusia, care deține o poziție dominantă în această regiune.
Colaborarea între porturile Mării Negre – Marea Caspică şi operatorii de transport de pe acest coridor poate juca un rol important în crearea unei infrastructuri energetice eficiente. Aceasta ar putea include, printre altele, următoarele aspecte:
• Crearea unui hub energetic într-unul dintre porturile Marii Negre – Unul dintre porturile Marii Negre poate fi desemnat ca un centru de energie, în care să se concentreze depozitarea și distribuția de petrol, gaz și produse petrochimice. Aceasta ar putea reduce costurile de transport și ar spori eficiența operațiunilor de import/export în regiune.
• Crearea de conexiuni energetice între porturi – Îmbunătățirea interconectivității dintre porturi ar putea permite transportul mai ușor și mai eficient al energiei între ele. Aceasta ar putea fi realizată prin intermediul unor conducte sau
cabluri de energie.
• Îmbunătățirea infrastructurii portuare – Porturile Marii Negre ar putea să investească în modernizarea infrastructurii portuare pentru a spori capacitatea de manipulare și stocare a energiei. Aceasta ar include dezvoltarea de terminale pentru depozitarea și încărcarea/descărcarea gazelor naturale lichefiate sau a produselor petrochimice.
• Împărtășirea de informații și expertiză – Porturile Marii Negre ar putea să își împărtășească informații și expertiză pentru a dezvolta mai bine o strategie de infrastructură energetică comună și pentru a împărtăși cele mai bune practici.
Cooperarea dintre actorii din regiunea Caspică și operatorii din Portul Constanța devine o realitate.
Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat, la Constanța, de Ambasada Republicii Kazahstan în România și organizația operatorilor Portului Constanța,(CPBA) reușește să polarizeze, în premieră, cei mai mari jucători din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și România.
Între Constanța Port Business Association, Ambasada Republicii Kazahstan în Romania și Consulatul Onorific al Republicii Kazahstan în România a fost semnat, la începutul anului 2023, un protocol de colaborare a cărui primă materializare este organizarea, pe 7 aprilie 2023 la Constanța, a Forumului pentru promovarea relației intermodale de transport si energetic dintre porturile Caspice, portul Constanța și Dunăre pentru deservirea Europei Centrale și de Est. Alături de porturi, transportatori maritimi, feroviari, intermodali, operatori și expeditori din Kazahstan vor fi prezente la eveniment importante companii de transport și reprezentanți ai mediului de afaceri din Georgia și Azerbaidjan.
Ambasadorii Republicilor Kazahstan și Georgia își vor prezenta punctul de vedere în ceea ce privește importanța coridorului Marea Caspică – Marea Neagră, in timp ce alte misiuni diplomatice din regiune si-au desemnat participanţii la eveniment.
Colaborarea porturilor de la Marea Neagră și Marea Caspică poate contribui la dezvoltarea unei infrastructuri energetice eficiente și durabile, care să sprijine dezvoltarea economică și să îmbunătățească securitatea energetică a întregii regiuni. Publicăm mai jos un articol de opinie transmis de Mihai Aniței, Vice-Președinte al Organizației Patronale Constanța Port Business Association.
Conflictul declanșat în 24 februarie 2022 în Ucraina a configurat un context geopolitic particular atât în zona Mării Negre, cât și în regiunea Caspică. Portul Constanța devine un important element de conexiune a hinterlandului european cu volumele de marfă alimentate de rețelele de transport din regiunea caspică. Kazahstan are peste 30 de procente din export direcționat spre statele Uniunii Europene. Georgia și Azerbaidjan au investit în sistemele feroviare în ultima decadă aducându-le la nivelul la care pot acomoda fluxuri importante de marfă. Porturile din regiunea Caspică au peste 50% rezervă de creștere și demonstrează transparență și deschidere comercială. Toate aceste creșteri trebuie susținute de o infrastructura energetica corespunzătoare.
Coridorul energetic al Mării Negre-Marii Caspice este un proiect de cooperare energetică care implică mai multe țări din regiunea Mării Negre și din regiunea Mării Caspice. Scopul acestui proiect este să îmbunătățească securitatea energetică și să dezvolte infrastructura de transport a energiei între aceste regiuni. Proiectul a fost lansat inițial în anul 2011, iar printre țările implicate se numără Azerbaidjan, Georgia, România, Turcia și Ucraina. În prezent, proiectul vizează construirea unor conducte de transport al gazelor naturale și a petrolului, precum și dezvoltarea capacității de producție de energie electrică.
Pe lângă beneficiile economice, coridorul energetic al Mării Negre are și o importanță strategică, deoarece poate contribui la diversificarea surselor de energie pentru Europa și la reducerea dependenței de Rusia, care deține o poziție dominantă în această regiune.
Colaborarea dintre porturile de la Marea Neagră și Marea Caspică, împreună cu operatorii de transport de pe acest coridor poate juca un rol important în crearea unei infrastructuri energetice eficiente. Aceasta ar putea include, printre altele, următoarele aspecte:
Crearea unui hub energetic întra-unul dintre porturile Marii Negre
Unul dintre porturile Marii Negre poate fi desemnat ca un centru de energie, în care să se concentreze depozitarea și distribuția de petrol, gaz și produse petrochimice. Aceasta ar putea reduce costurile de transport și ar spori eficiența operațiunilor de import/export în regiune.
Crearea de conexiuni energetice între porturi
Îmbunătățirea interconectivității dintre porturi ar putea permite transportul mai ușor și mai eficient al energiei între ele. Aceasta ar putea fi realizată prin intermediul unor conducte sau cabluri de energie.
Îmbunătățirea infrastructurii portuare
Porturile Mării Negre ar putea să investească în modernizarea infrastructurii portuare pentru a spori capacitatea de manipulare și stocare a energiei. Aceasta ar include dezvoltarea de terminale pentru depozitarea și încărcarea/descărcarea gazelor naturale lichefiate sau a produselor petrochimice.
Împărtășirea de informații și expertiză
Porturile Mării Negre ar putea să schimbe informații și expertiză pentru a dezvolta mai bine o strategie de infrastructură energetică comună și pentru a împărtăși cele mai bune practici.
Cooperarea dintre actorii din regiunea Caspică și operatorii din Portul Constanța devine o realitate, prin Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat, la Constanța, de Ambasada Republicii Kazahstan în România și organizația patronală Constanța Port Business Association (CPBA). Evenimentul reușește să polarizeze, în premieră, cei mai mari jucători din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și România.
Între Constanța Port Business Association, Ambasada Republicii Kazahstan în Romania și Consulatul Onorific al Republicii Kazahstan în România a fost semnat, la începutul anului 2023, un protocol de colaborare a cărui primă materializare este organizarea, pe 7 aprilie 2023 la Constanța, a Forumului pentru promovarea relației intermodale de transport si energetic dintre porturile Caspice, portul Constanța și Dunăre pentru deservirea Europei Centrale și de Est. Alături de porturi, transportatori maritimi, feroviari, intermodali, operatori și expeditori din Kazahstan vor fi prezente la eveniment importante companii de transport și reprezentanți ai mediului de afaceri din Georgia și Azerbaidjan. Ambasadorii Republicilor Kazahstan și Georgia își vor prezenta punctul de vedere în ceea ce privește importanța coridorului Marea Caspică-Marea Neagră, în timp ce alte misiuni diplomatice din regiune și-au desemnat participanții la eveniment.
La Constanța are loc astăzi forumul “THE CORRIDOR CASPIAN SEA – BLACK SEA and THE PORT OF CONSTANTA -THE WAY TO EUROPE”, eveniment organizat de Constanta Business Port Association (Asociatia Operatorilor Port Constanta) și Consulatul Onorific al Republicii Kazakhstan la Constanta.
Potrivit organizatorilor, evenimentul reprezintă o premieră în România și este organizat în urma unui Acord semnat în decembrie 2022, între CPBA și Ambasada și Consulatul Onorific al Kazakhstanului la Constanța și își propune să promoveze relația intermodala de transport dintre porturile caspice, portul Constanța și Dunăre, pentru deservirea Europei Centrale și de Est.
Capacitățile logistice de transport de care dispun Porturile Aktau ( Kazakhstan) și Constanta (Romania) au un imens potențial, iar Forumul vă pune în lumina importanta conectării acestor Porturi, pentru a deschide și valorifica potențialul Rutei de Transport International Trans-Caspic.
Evenimentul da ocazia prezentării unui Prim Proiect concret care conectează portul Constanța cu rețele logistice din regiunea Caspică – deschiderea liniei de transport Ro-Ro și de pasageri între portul Poți/Georgia și Portul Constanța /România, operațională începând cu luna aprilie 2023.
Linia Ro-Ro pe relația Poti – Constanța va fi operată de companiile E 60 Shipping Line LLC – Georgia și Sea Container Services Constanța.
Porturile AKTAU ( Kazakhstan), BATUMI ( Georgia), BAKU ( Azerbaidjan) și, desigur, Portul Constanta, dar și Companiile de Linii Ferate din Georgia și Kazakhstan, precum și o serie larga de companii de stat și private din aceste tari participa, prin reprezentanții lor.
„Este un eveniment important din care aștept să vedem câteva rezultate sau proiecte care să ducă la creșterea capacității de transport atât pentru Portul Constanța dar și pentru celelalte țări participante este foarte important în această perioadă când se vorbește despre industrializare sau creșterea capacității de producție să dicutăm despre transport, despre Portul Constanța și porturile dunărene ca reprezentând elementele strategice pentru dezvoltarea economică a României. Mă bucur că am văzut ambasadorii celorlalte țări care au venit și care spun că trebuie să facem mult mai mult și de aceea mă aștept ca în perioada imediat următoare să vedem și planuri concrete pentru că acestea trebuie să fie puse pe masa Guvernului, să fie finanțate corespunzător, astfel încât să putem să avem în perioada imediat următoare soluții pentru acest transport. Portul Constanța reprezintă un punct strategic pentru Europa, dar și pentru zona Mării Negre și zona caspică și de aceea gândesc că am avea nu numai importuri, dar și exporturi pentru că România urmează să producă din ce în ce mai mult și prin aceste proiecte ce duc la dezvoltarea economică și a capacității de transport să putem asigura fluxul de transport in and out“ – a precizta ministrul Economiei, Florin Spătaru.
Intre speakerii și invitații confirmați la eveniment regăsim :
• Florin Spataru – Ministrul Economiei,
• Mihnea Drumea – Consilier al Primului Ministru,
• Excelența Să, Doamna Tamar Beruchashvili – Ambasador al Georgiei în Romania,
• Nurlan Abdalyiev – Însărcinat cu afaceri al Ambasadei Kazakhstan în Romania,
• Mihai Lupu – Președinte Consiliul Județean Constanta,
• Vergil Chitac – Primar al municipiului Constanta
• Florin Vizan – Director General CNAPMC,
• Gaidar Abdikerimov – Secretar General „Trans Caspian International Transport Rouțe” ( TITR)
• Manfred Seitz – General Director al Comisiei Europene a Dunării,
• Leila Batyrbekova – fondator ECATA, Europe & Central Asia Transport and Trade Association,
• Magdalena Grigore – Secretar General TRACECA, Ministerul Transporturilor,
• Cristian Diaconescu – fost Ministru de Externe al României
Viorel Panait, Președintele Asociației Afacerilor Portului Constanța (CPBA) – coorganizator
• Corina Martin, Consul Onorific al Republicii Kazahstan la Constanța –coorganizator
• Iancu Adrian Stavrositu, Membru CBPBA (Consul Onorific al Georgiei la Constanta)
Mihai Lupu – Președintele Consiliului Județean Constanța
Vergil Chitac – Primarul Constanta
10.15 – 10.50 – Rolul cheie al portului românesc Constanța de pe Coridorul de Mijloc, care leagă Marea Caspică – Marea Neagră – Europa
• Florin Spataru, Ministrul Economiei al Romaniei
• Toma Petcu, Președinte Comisia pentru Transporturi, Parlamentul României – Senat (tbc)
• Mihnea Drumea, Consilier de Stat al Primului Ministru al României
• Magdalena Grigore, Secretar General TRACECA, Ministrul Transporturilor
• Cristian Diaconescu, fost ministru al Afacerilor Externe
10.50-11.30 Panoul 1 – Marea Caspică-Marea Neagră – nouă rută către Europa
• Punctul de vedere al ambasadorilor Kazahstanului și Georgiei asupra dezvoltării comerțului cu transporturi și energie de-a lungul Coridorului de Mijloc
– ES Dna Tamar Beruchashvili, Ambasadorul Georgiei la București
– Nurlan Abdalyiev – Insarcinat cu afaceri Ambasada Kazahstanului in Romania
• Vederi asupra conexiunii Marea Caspică-Marea Neagră, domnul Gaidar Abdikerimov, Secretar General al Coridorului Mijlociu, TITR
• Concluzii
11.30-12.00 – Pauza de cafea
12.00-13.00 Panoul 2 – Portul Constanța care deservește UE prin Dunăre (volume de masă, containere)
-Context conflict ucrainean, tendință de trafic pentru principalele tipuri de mărfuri transportate
• Florin Vizan, Director General – Autoritatea Portuara Constanta/ Domnul Laurentiu Mironescu, Asociatia Afacerilor Portului Constanta
• Manfred Seitz, Director General Comisia Dunării
• Paul Ivanov – Linie comercială – Linii de containere – transport pe Dunăre
• Piotr Kalashnikov, Director Europa Centrală și de Est Viterra, transport cereale
• Concluzii
13.00-14.00– Pauza de masa
14.00-15.00- Panelul 3 – Oportunități de afaceri pe ruta Caspică – Marea Neagră, Coridorul Mijlociu
• Leila Batyrbekova, fondatoare ECATA, Asociația pentru transport și comerț în Europa și Asia Centrală – Opinii asupra coridorului de mijloc
• Aibek Kapar, KTZ Express JSC Kazahstan
• Kairat Kaliola, Autoritatea portuară Aktau
• Shalva Tsakadze, CBS Group LLC și E60 Shipping Line, deschiderea unei noi linii Roro între Georgia/ Poti – România/Constanța
Cooperarea dintre actorii din regiunea Caspică și operatorii din Portul Constanța devine o realitate. În tensiunea creată în jurul transportului martim în zona Mării Negre apar și noi linii de transport.
Hotel Continental Forum (fost IBIS) – Constanța, vineri 7 aprilie între orele 10 și 17
Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat, la Constanța, de Ambasada Republicii Kazahstan în România și organizația operatorilor Portului Constanța și-a propus să polarizeze, în premieră, cei mai mari jucători din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și România.
Conflictul declanșat în Ucraina în 24 februarie 2022 a configurat un context geopolitic particular atât în zona Mării Negre, cât și în regiunea Caspică. Portul Constanța devine un important element de conexiune a hinterlandului european cu volumele de marfă alimentate de rețelele de transport din regiunea Caspică. Kazahstan are peste 30 de procente din export direcționat spre statele Uniunii Europene. Georgia și Azerbaidjan au investit în sistemele feroviare în ultima decadă aducându-le la nivelul la care pot acomoda fluxuri importante de marfă. Porturile din regiunea Caspică au peste 50% rezervă de creștere și demonstrează transparență și deschidere comercială.
Inițiativa organizării evenimentului a venit din partea comunității de afaceri din zona Caspică, aflată în căutarea unor parteneriate cu operatori portuari din Constanța pentru derularea afacerilor, transporturilor către/dinspre Europa Centrală și de Est.
Discutatul Middle Corridor, inițiativa prin care se dorește dezvoltarea legăturilor de transport intermodale și combinate între Orientul Îndepărtat și Europa, folosind diferite rute, poate deveni astfel realitate pentru portul Constanța prin stabilirea unor parteneriate între operatorii din Kazahstan, Georgia și Azerbaidjan și mediul privat din România.
Organizația patronală Constanța Port Business Association numără printre membrii săi majoritatea operatorilor portuari din Portul Constanța, investitori locali și internaționali, armatori fluviali și furnizori de servicii conexe activității portuare. Activă în mediul portuar de peste 30 ani, asociația noastră, ai cărei membri operează aproximativ 85% din volumele de marfă care tranzitează portul Constanța, reprezintă interesele membrilor săi în special pe linia promovării afacerilor la nivel național și internațional.
La începutul anului 2023, între Constanța Port Business Association, Ambasada Republicii Kazahstan în Romania și Consulatul Onorific al Republicii Kazahstan în România a fost semnat un protocol de colaborare a cărui primă materializare este organizarea,pe 7 aprilie 2023 la Constanța, a Forumului pentru promovarea relației intermodale de transport dintre porturile caspice, portul Constanța și Dunărea pentru deservirea Europei Centrale și de Est.
Alături de transportatori maritimi, feroviari, intermodali, operatori și expeditori din Kazahstan, la eveniment vor fi prezente importante companii de transport și reprezentanți ai mediului de afaceri din Georgia și Azerbaidjan.
Importanța evenimentului în contextul politic particular este accentuată și de prezența misiunilor diplomatice ale statelor regiunii Caspice în Romania.
Ambasadorii Republicilor Kazahstan și Georgia își vor analiza importanța coridorului Marea Caspică – Marea Neagră din perspectiva deservirii fluxurilor de marfă spre și dinspre Europa și impactul acestuia asupra propriilor economii naționale.
La eveniment vor fi prezenți membrii asociației Constanța Port Business Association, oficialități române, reprezentanți ai administrației locale, oameni de afaceri din mediul economic și portuar din România, traderi, transportatori, expeditori și linii maritime de transport.
Evenimentul oferă ocazia prezentării unui prim proiect concret care conectează portul Constanța cu rețele logistice din regiunea Caspică – deschiderea liniei de transport Ro-Ro și de pasageri între portul Poti/Georgia și Portul Constanța /România, operațională începând cu luna aprilie 2023. Linia Ro-Ro pe relația Poti – Constanța va fi operată de companiile E 60 Shipping Line LLC – Georgia și Sea Container Services Constanța.
Între speakerii si invitatii confirmati la eveniment se află:
Florin Spataru – ministrul Economiei,
Mihnea Drumea – consilier al Primului Ministru, Excelenta Sa,
Doamna Tamar Beruchhasvili – Ambasador al Georgiei in Romania,
Nurlan Abdalyiev – Insarcinat cu afaceri al Ambasadei Kazakhstan in Romania,
Mihai Lupu – Presedinte Consiliul Judetean Constanta,
Vergil Chitac – Primar al municipiului Constanta
Florin Vizan – Director General CNAPMC,
Gaidar Abdikerimov – Secretar General „Trans Caspian International Transport Route” (TITR / https://middlecorridor.com/en/)
Manfred Seitz – General Director al Comisiei Europene a Dunarii,
Leila Batyrbekova – fondator ECATA, Europe & Central Asia Transport and Trade Association,
Magdalena Grigore – Secretar General TRACECA,
Ministerul Transporturilor,
Cristian Diaconescu – fost Ministru de Externe al României.
Forumul Marea Caspica – Marea Neagra, organizat la Constanta pe data de 7 aprilie 2023 de catre Constanta Port Business Association CPBA si Ambasada Republicii Kazahstan in Romania, a reusit sa polarizeze cei mai mari jucatori din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan si Romania.
Initiativa organizarii evenimentului a venit din partea comunitatii de afaceri din zona Caspica, aflata in cautarea unor parteneriate cu operatori portuari din Constanta pentru derularea afacerilor, transporturilor catre/dinspre Europa Centrala si de Est.
Discutatul Middle Corridor, initiativa prin care se doreste dezvoltarea legaturilor de transport intermodale si combinate intre Orientul Indepartat si Europa, folosind diferite rute, poate deveni astfel realitate pentru portul Constanta prin stabilirea unor parteneriate intre operatorii din Kazahstan, Georgia si Azerbaidjan si mediul privat din Romania.
Forumul organizat pe 7 aprilie 2023 la Constanta, la hotelul Continental Forum, a avut ca scop promovarea relatiei intermodale de transport dintre porturile caspice, portul Constanta si Dunare pentru deservirea Europei Centrale si de Est.
Alaturi de transportatori maritimi, feroviari, intermodali, operatori si expeditori din Kazahstan, au fost prezente la eveniment importante companii de transport si reprezentanti ai mediului de afaceri din Georgia si Azerbaidjan.
Importanta evenimentului a fost accentuata si de prezenta reprezentantilor misiunilor diplomatice ale Turkmenistan, SUA, Serbia, Ungaria, Turcia si Ungaria.
Ambasadorul Georgiei in Romania, ES Tamar Beruchashvili si reprezentantul misiunii diplomatice a Republicii Kazakhstan in Romania au prezentat un mesaj ferm in ceea ce priveste rolul important al portului Constanta pe coridorului Marea Caspica – Marea Neagra din perspectiva deservirii fluxurilor de marfa spre si dinspre Europa si impactul acestuia asupra propriilor economii nationale.
Evenimentul a fost sustinut de prezenta reprezentantilor Administratiei Porturilor Maritime SA Constanta, a membrilor comunitatii portuare din Constanta, a autoritatilor la nivel national si a oamenilor de afaceri din mediul economic roman, traderi, transportatori, expeditori si linii maritime de transport.
Consilierul Primului Ministru, Mihnea Drumea, a exprimat pozitia Romaniei care incurajeaza dezvoltarea relatiei portului Constanta pe Middle Corridor.
Evenimentul a oferit de asemenea ocazia prezentarii unui prim proiect concret care conecteaza portul Constanta cu retele logistice din regiunea Caspica – deschiderea liniei de transport Ro-Ro si de pasageri intre portul Poti din Georgia si Portul Constanta din Romania. Linia Ro-Ro pe relatia Poti – Constanta va fi operata de companiile E 60 Shipping Line LLC – Georgia si Sea Container Services Constanta.
Asociația Constanta Port Business Association (CPBA) militează pentru îmbunătățirea condițiilor de operare și administrare a portului Constanța și pentru un port integrat într-o rețea de transport eficientă, care să răspundă exigențelor clienților, “pe o piață într-o fantastică dinamică”, după cum a afirmat Mihai Aniței, Vicepreședintele Asociației în cadrul evenimentului Terminal Open Day, organizat de către USER în cadrul terminalului DP WORLD-Constanta South Container Terminal pe 5 aprilie.
“Din păcate nu întotdeauna tendințele pieței și propunerile mediului privat sunt cele care orientează politicile naționale în domeniul transportului, însă este un proces în continuă transformare din care avem obligația să facem parte. Suntem atenți la avantajul pe care portul Constanța îl are datorită legăturii cu Dunărea și solicităm permanent o poziție fermă a autorităților române în situația blocajelor care se creează în fiecare an, pe fondul apelor scăzute și lipsa implicării autorităților bulgare în dragajul segmentelor care cad în răspunderea lor. Legat de acest aspect, suntem alături de membrii noștri – armatori fluviali care planifică deschiderea unor linii de containere pe Dunăre. Ei depind de o Dunăre predictibilă care să le permită respectarea unui program de linie ferm- la exigențele liniilor maritime care sunt încă reticente la acest mod de transport.” a precizat Mihai Aniței.
Costuri suplimentare și întârzieri la transportul pe Dunăre din cauza birocrației vamale
Vicepreședintele CPBA a amintit și de dificultățile generate de tratamentul vamal al tranzitelor și de obligația impusă de către Autoritatea Vamală de întocmire a unor formalități de tranzit T1 pentru fiecare container în tranzit pe Dunăre, birocrație ce aduce întârzieri și costuri suplimentare.
“Autoritatea Vamală Română aplică această procedură pe fondul formulării și interpretării legislației naționale, ambigue în acest moment, deși Regulamentului Uniunii Europene 952/2013 din 9 octombrie 2013, care stabilește Codul Unional Vamal, prevede că nu se solicită garanții pentru bunuri transportate pe Rin și pe căile navigabile ale Rinului, pe Dunăre și pe căile navigabile ale Dunării.
În acest sens CPBA a solicitat la finele lunii ianuarie autoritățlor statului român să clarifice prevederile legale naționale și să le adapteze prevederilor Uniunii Europene și Regulamentelor Europene, permițând fluidizarea și atragerea de volume pe Dunăre.
În vreme ce pe Rin și pe căile navigabile ale sale traficul de containere se ridică la peste 2 mil TEU pe an, pe Dunăre traficul de containere este aproape inexistent comparativ cu potențialul său, pe fondul imprevizibilității Dunării și a procedurilor birocratice generate de necesitatea întocmirii T1.” a declarat Mihai Aniței.
Portul Constanța are nevoie de legături cu hinterlandul
O altă temă de interes abordată de către reprezentatul Constanta Port Business Association a fost cea a problemelor de conexiune ale portului Constanța cu hinterlandul, din cauza infrastructurii rutiere și feroviare subdimensionate și sub nivelul de calitate necesar pentru a putea deservi competitiv nevoile pieței.
“Lipsa unei rețele dezvoltate în România de centre intermodale este consecința unui sistem de transport rutier și feroviar care necesită multe îmbunătățiri și nu este privit integrat cu portul Constanța.
Este laudabil proiectul DP World care dezvoltă terminalul intermodal de la Aiud ce va lega feroviar portul Constanța de Nord-Vestul țării noastre, deservit în prezent în principal de porturi competitoare portului Constanta din Nordul și Vestul Europei,
În prezent proiectele noastre sunt îndreptate către promovarea realizării și chiar realizarea unui Port Community System- PCS, care să fluidizeze schimbul de informații la nivelul portului. Un prim pas în acest sens este realizarea unui modul de fluidizare a traficului rutier pe parte de marfă vrac, pe care îl vom extinde și pe partea de autocamioane containere.”
Forum pentru promovarea relației intermodale de transport dintre porturile caspice, portul Constanța și Dunărea
Prioritatea Constanța Port Business Association este promovarea membrilor și a portului Constanța și de aceea, asociația împreună cu Ambasada Kazakhstan în România organizează pe 7 aprilie la Constanța un forum pentru promovarea relației intermodale de transport dintre porturile caspice, portul Constanța și Dunărea pentru deservirea Europei Centrale și de Est.
“Inițiativa organizării evenimentului vine din partea comunității de afaceri din zona caspică, aflată în căutarea unor parteneriate cu operatori portuari din Constanța pentru derularea afacerilor, transporturilor către/dinspre Europa Centrală și de Est. Alături de firmele din Kazakhstan (transportatori maritimi, feroviari, intermodali, operatori de cale ferată, expeditori) vor fi prezente la eveniment importante firme de transport și oameni de afaceri din Georgia (transporatori cale ferată, expeditori, armatori și oameni de afaceri) și Azerbaijan (transportatori și expeditori pe căi ferate și maritime),” a mai spus Mihai Aniței.