Revista presei

Exportul de cereale, zahăr, biscuiți – interzis pe perioada stării de urgență – Revista presei 08 – 10 aprilie 2020

 

  • Port Constanța

10.04.2020

 

Ministrul de interne Marcel Vela a anunțat că, pe perioada stării de urgență, se suspendă exportul mai multor produse agroalimentare, precum grâu, porumb, orez sau zahăr.

„Pe perioada stării de urgență se interzice și se suspendă exporturile pentru următoarele produse agroalimentare: grâu, orz, ovăz, porumb, orez, făină de grâu, soia, floarea soarelui, ulei de semințe, zahăr, produse de brutărie, de patiserie, biscuiți, turte sau alte reziduuri solide rezultate din produsele din domeniul cerealelor sau de panificație”, a precizat Vela.

Măsura este inclusă în Ordonanţa Militară numărul 8, prezentată joi seară de ministrul Marcel Vela.
Aceasta prevede, la Art. 7, că:
„(1) Pe perioada stării de urgență se interzice/se suspendă exportul pentru produsele agroalimentare din lista prevăzută în anexa nr.2 la prezenta ordonanță militară.
(2) Procedurile de export a produselor agroalimentare prevăzute la alin.(1), aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe militare, se suspendă pe perioada stării de urgență.
(3) Pe perioada stării de urgență se suspendă activitatea de emitere a certificatelor fitosanitare pentru exportul produselor agroalimentare din lista prevăzută în anexa nr.2 la prezenta ordonanță militară.”

Totodată, Art. 8 din ordonanța militară prevede că „Achiziționarea intracomunitară a produselor agroalimentare din lista prevăzută în anexa nr.2, se poate face numai dacă statul membru face dovada faptului că produsele achiziționate sunt destinate consumului intern propriu sau al celui comunitar, iar nu exportului.”

https://www.hotnews.ro/stiri-coronavirus-23822506-exportul-cereale-interzis-stare-urgenta.htm

 

Criza coronavirusului ar fi trebuit să determine o schimbare în structura transporturilor de mărfuri la nivel european. Volumul transportului pe Dunăre și canalele navigabile ar fi trebuit să crească substanțial, în dauna celui auto și feroviar, ținând cont de faptul că transportul fluvial prezintă un risc cu mult mai mic de transmitere a virusului.

Din păcate, nu se întâmplă așa. Uniunea Europeană vorbește mult și face prea puțin pentru a transfera fluxurile de mărfuri de pe șosele și căile ferate pe apă. În continuare, Dunărea are probleme cu asigurarea adâncimilor de navigație în perioadele de secetă, prea puține din porturile sale sunt dotate cu terminale de containere, iar flota de nave portcontainer încă nu s-a născut.

În zadar așteptăm ca România, Serbia, Ungaria, Bulgaria, Austria, Croația, Germania și Republica Moldova să își trimită mărfurile containerizate pe Dunăre spre portul Constanța sau spre centrul Europei. În continuare, transportul fluvial se va limita la mărfurile vrac.

Cerealele domină fluxurile de mărfuri
„În primele trei luni ale anului 2020, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o ușoară creștere – a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Lucian Bucuroiu – director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 7,911 milioane de tone capacitate, cu 7,01% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2019. Au fost transportate 3,897 milioane de tone de mărfuri, cu 1,06% mai mult decât în ianuarie – martie 2019”.

În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 42%. Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: minereurile – 28%, produse chimice – 12%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) – 11%, metal și produse din metal – 3%, alte produse (inclusiv ciment) – 3%, produse alimentare – 1%.

Rolul european al canalelor navigabile
În debutul anului 2020, s-a produs o semnificativă creștere a traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în ianuarie – martie 2019 acesta era de 59% din total, în primele trei luni din 2020 a sărit la 62%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 3,897 milioane de tone de mărfuri derulate în primele trei luni din 2020, în contul României au fost transportate 38%, pentru Serbia – 32%, Ungaria – 14%, Bulgaria – 9%, Austria – 2%, Croația – 2%, Germania și Republica Moldova – câte 1%.
În primele trei luni din 2020, canalele Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari au fost tranzitate de 5.539 unități navale, din care: 3.707 barje, 896 șlepuri, 26 nave fluvio-maritime și 910 remorchere împingătoare.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-traficul-de-marfuri-pe-canalele-navigabile-a-crescut-in-primele-trei-luni-ale-anului-400430?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a atribuit societății Digital Tehno Plus SRL contractul „Verificare și întreținere sisteme electronice de securitate și detecție la incendii“. Valoarea contractului este de 65.823 lei.

Mijloacele tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și sistemele de securitate trebuie verificate și întreținute permanent în stare de funcționare prin intermediul unei firme autorizate. De asemenea, administratorul sau conducătorul instituției, după caz, este obligat să asigure utilizarea, verificarea și repararea mijloacelor de apărare împotriva incendiilor cu personal atestat, conform instrucțiunilor furnizate de proiectant. CN APM SA Constanța, prin Direcția Exploatare și Biroul PSI, propune achiziționarea unor servicii de verificare si întreținere a sistemelor electronice de securitate și detecție la incendii la clădirile CN APM SA.

Sisteme (electronice) de securitate și detecție la incendiu, protejează următoarele clădiri principale ale companiei: Gara Maritimă – deține sisteme pentru detecție incendiu, antiefracție, control acces și supraveghere video-TVCI; Terminal Pasageri – deține sistem integrat detecție incendiu și antiefracție, control acces; Muzeul Portului deține sistem integrat detecție incendiu și antiefracție, supraveghere video – TVCI; Stație Tratare Ape Uzate WWT deține sisteme pentru detecție incendiu, antiefracție și supraveghere video – TVCI; 5. Stație Tratare Ape Levigat LLT – deține sisteme pentru detecție incendiu și supraveghere video-TVCI; Incinerator Deșeuri deține sisteme pentru detecție incendiu și supraveghere video – TVCI; Bursa Nouă deține sisteme pentru detecție incendiu și supraveghere video – TVCI; Bursa Veche deține sisteme pentru detecție incendiu și supraveghere video-TVCI; Sediu SSP/Tipografie deține sisteme pentru detecție incendiu, antiefracție și supraveghere video – TVCI; Stație de transformare Port 3 deține sisteme pentru detecție incendiu, antiefracție și supraveghere video – TVCI; Secția Construcții Ateliere deține sisteme pentru antiefracție; Secția Construcții Birouri și Vestiar deține sisteme pentru antiefracție și supraveghere video – TVCI; Secția Instalații Port Vechi deține sisteme pentru antiefracție și supraveghere video – TVCI; Rădăcină Mol 3 deține sisteme pentru detecție incendiu și supraveghere video – TVCI; Cămin Poarta 2 deține sisteme pentru detecție incendiu, antiefracție și supraveghere video -TVCI; Rădăcină Mol 1S deține sisteme pentru detecție incendiu, antiefracție și supraveghere video – TVCI; Policlinica Port deține sisteme pentru control acces și supraveghere video -TVCI; Pavilion Grăniceri Poarta 6 deține sisteme pentru antiefracție și supraveghere video – TVCI.

Digital Tehno Plus SRL, în datele Registrului Comerțului Firma a luat ființă în anul 2004, cu sediul social în municipiul Constanța. Capitalul social subscris, de 100.000 lei, integral vărsat, este compus din 10.000 de părți sociale. Valoarea unei părți sociale este de 10 lei. Rozor Cristian este asociat unic. Administratorii societății, care se ocupă de lucrări de instalații electrice, sunt Rozor Cristian și Zelca Diana-Alexandra. În anul fiscal 2016, Digital Tehno Plus SRL a avut 13 salariați, un profit de 382.014 lei și o cifră de afaceri de 1.358.167 de lei. De asemenea, în anul fiscal 2017, societatea cu 14 salariați a înregistrat o cifră de afaceri de 1.765.429 lei și un profit de 806.509 lei. Situația financiară pe anul 2018 arată astfel: 14 salariați, cifră de afaceri de 2.552.751 lei și un profit de 763.668 lei.

Responsabili de atribuirea procedurii publice Persoanele ce dețin funcții de decizie în cadrul entității contractante, precum și persoanele din cadrul entității contractante ce pot influența conținutul documentației de atribuire și/sau desfășurarea procedurii de atribuire, sunt Adina Iuliana Baz – director general adjunct, Patrichi Teodor – director Direcția Exploatare, Tomescu Ion – director Direcția Tehnică, Maria Mergiu – director economic, Hanganu Ciprian – director Coordonator, Crăciun Mădălin Alexandru – director Direcția Comercială, Ifimov Otilia – șef Departament Achiziții Publice, Pepi Tanase Iulian – șef Serviciu Juridic și Contencios, Kiss Laszlo Eduard – șef Sucursala Energetică Port Constanța, Daniel Niculescu – șef Sucursală de Servicii Port Constanța, Banias Emil Sorin – șef Sucursala Nave Tehnice Port Constanța, Moldoveanu Antoniela – inginer, Bola Laura Valentina- inginer; Gămalan Adina – șef Birou Control Financiar Preventiv, Albu Cristian – responsabil Achiziție din cadrul Departamentului Achiziții Publice, Iliescu Cristian – șef Birou PSI-SU; dar și membii Consiliului de Administrație – Șerban Daniela, Murgeanu Gabriela, Naftali Daniel-Adrian, Petrașcu Elena, Burlacu Mircea, Bătrâncă Ghiorghe, Bogdan Pascu.

https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/sistemele-electronice-de-securitate-si-detectie-a-incendiilor-detinute-de-cn-apm-constanta-verificate-de-digital-tehno-plus-srl-document-716869.html

 

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a atribuit, în urma unei licitații publice, un contract pentru furnizarea de servicii de telefonie și de transmisie de date.

Atribuirea a avut loc la data de 31 martie 2020, rezultatul fiind publicat pe licitatiapublica.ro la data de 7 aprilie 2020. S-a solicitat achiziționarea a 3 pachete de servicii (loturi). Valoarea finală a contractului este de 259.166,55 lei. SC Vodafone Romania SA și SC Telekom Romania Communications SA au câștigat licitația.

Despre SC Vodafone România SA SC Vodafone România SA are sediul social în București. Capitalul subscris și vărsat este de 70.341.714,17 lei. Compania Vodafone a fost înființată în 1984 ca o divizie a Racal Electronics Plc., cunoscută atunci ca Racal Telecomms Limited. În octombrie 1988, aproximativ 20% din capitalul companiei a fost oferit publicului. Racal Telecom Limited s-a desprins în totalitate de Racal Electronics Plc. și a devenit o companie independentă în septembrie 1991, dată la care și-a schimbat numele în Vodafone Group Plc. La 29 iunie 1999, în urma fuziunii cu AirTouch Communications Inc. („AirTouch”), compania și-a schimbat numele în Vodafone AirTouch Plc., dar, în urma aprobării date de către acționari în cadrul Întâlnirii Generale, a revenit la vechiul nume de Vodafone Group Plc., la data de 28 iulie 2000. La 31 martie 2009, Grupul Vodafone număra 303 milioane de clienți în întreaga lume. La 31 martie 2015, Vodafone avea 445,8 milioane de utilizatori ai serviciilor mobile și 12 milioane de utilizatori ai serviciilor de broadband fix. Astăzi, Vodafone Group Plc. este unul dintre cele mai mari grupuri de telecomunicații mobile din lume, care oferă o gamă de servicii ce include voce, mesaje, date și comunicații fixe. Vodafone are divizii în 26 de țări, 54 de rețele partenere în întreaga lume și operațiuni de broadband fix în 17 țări. Vodafone România este o divizie a Vodafone Group Plc.

SC Telekom Romania Communications SA Societatea are sediul social în București, Sector 1, în Piața Presei Libere. A fost înființată în anul 1992. Deși se prezintă și comunică sub același brand, serviciile fixe sunt oferite de Telekom Romania Communications SA (fost Romtelecom SA), iar serviciile mobile sunt oferite de Telekom Romania Mobile Communications SA (fost Cosmote Romanian Mobile Telecommunications SA); ambele societăți au sediul în București și reprezintă subsidiara Deutsche Telekom în România. Infrastructura operațională exista cu mult timp înainte, Romtelecom fiind operatorul național de telefonie fixă, domeniu în care a deținut monopolul până la 1 ianuarie 2003, iar Cosmote (ex-Cosmorom) deținând din 1998 una din licențele de telefonie GSM, cu acoperire națională. Principalele domenii de activitate sub brand-ul consolidat sunt: telefonia mobilă, telefonia fixă, furnizarea de acces la internet și televiziune digitală prin satelit, IPTV și WebTV, noul brand concentrându-se asupra serviciilor integrate (pachete 5 Play).

https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/cine-va-furniza-servicii-de-telefonie-si-date-mobile-pentru-cn-administratia-porturilor-maritime-sa-constanta-document-716877.html

 

09.04.2020

 

În prezent, în portul din Hamburg staționează un număr din ce în mai mare de containere, deoarece mulți dintre destinatari au fost nevoiți să-și oprească activitatea în aceasta perioada.

Prin urmare, pentru a veni în sprijinul companiilor, Autoritatea portuară din Hamburg (HPA) a suspendat temporar plata chiriilor și a taxelor portuare.

Multe magazine sunt închise în aceasta perioada, astfel încât mărfurile care au ajuns în porturi nu le pot fi livrate” explică Stefan Saß, Directorul Asociației Transportatorilor de Marfă din Hamburg (Verein Hamburger Spediteure (VHSp) într-o declarație pentru eurotransport.de.
Saß se așteaptă însă ca situația să se îmbunătățească în curând.

Potrivit transportatorului maritim Alphaliner, aproximativ fiecare a doua rută planificată a navei de containere din Asia către Europa de Nord a fost anulată din cauza crizei.

„Aproape 10% din toate navele de containere din întreaga lume nu au comenzi ” a explicat el într-un comunicat pentru eurotransport.de.

În plus, serviciul naval s-a oprit în multe din porturile chineze din cauza lipsei șoferilor de camioane și a docurilor.

La jumătatea lunii martie au existat semne că situația se îmbunătățește – fabricile din China au început să își reia activitatea.

Primim știri de la Shanghai că au apărut primele semne de recuperare: peste 50% dintre angajați merg acum la muncă. Dar mai avem un drum lung înainte de a ne întoarce la normal și la ritmul în care lucram până recent” a spus Axel Mattern, CEO Hafen Hamburg Marketing, într-o declarație pentru Reuters.

HPA a anunțat că în acest moment se solicita amânarea plății chiriilor pentru clădiri și imobiliare pe lunile aprilie, mai și iunie iar plățile aferente lunilor iulie – septembrie pot fi amânate până la 31 decembrie 2020.

În plus, și Primăria din Hamburg sprijină industria portuară locală prin amânarea obligațiilor de plată a taxelor.

https://trans.info/ro/un-numar-din-ce-in-ce-mai-mare-de-containere-blocate-in-portul-din-hamburg-180103

 

Starea transporturilor Lucian Bode: Transportul naval, SINGURUL în parametri normali. La CFR, veniturile au SCĂZUT cu 75%!

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a prezentat, miercuri seară, cifre îngrijorătoare în privința transporturilor din România. Bode a precizat în cadrul unei emisiuni televizate faptul că, practic, transportul naval este singurul în parametri normali, iar toate celelalte tipuri de transport – rutier, feroviar sau aerian, sunt afectate profund de criza provocată de pandemia de coronavirus.

Potrivit ministrului Transporturilor, la începutul lunii martie au avut loc adevărate blocaje la punctele de frontieră, ca urmare a numărului mare de autovehicule care transportau marfă. Pentru deblocarea situației, a fost nevoie de o Ordonanță Militară care a introdus o serie de culoare verzi, speciale pentru acest tip de transport, pentru ca aprovizionarea să fie asigurată în ritm relativ normal.

„Toate măsurile pe care autoritățile le-au luat în domeniul transporturilor au fost cu scopul de a facilita aprovizionarea populației, care reprezintă o linie vitală pentru funcționarea economiei. În ceea ce privește transportul de marfă, la începutul lunii martie ne-am confruntat la un blocaj la frontieră cu Ungaria – Slovacia, Austria și printr-un efort extraordinar am deblocat acea situație și am adus în România zeci de mii de camioane care transportau marfă. (…) Comisia Europeană a emis un set de recomandări, pe 23 martie, astfel încât toate statele membre să faciliteze transportul de marfă, fiecare stat membru să își facă acele culoare verzi, iar timpul de așteptare să fie redus la maxim 15 minute la frontieră. România a făcut cinci culoare, avem un punct unic de contact unde toate statele membre se consultă, pe acele culoare circulă camioanele, avem 1.000 de camioane care tranzitează România, trebuie să părăsească România în 48 de ore, au dreptul să oprească în stații stabilite cu MAI, au dreptul să staționeze pentru odihnă în puncte de staționare stabilite. 3.000 de camioane intră pe zi în România. Prin ultima O.M. am reglementat ce se întâmplă cu șoferii, am simplificat procedurile cu declarațiile. (…) Autoritățile trebuie să știe în orice moment unde se află șoferul între două curse. Astăzi, transportul de marfă în România nu întâmpină blocaje, așa cum a fost la începutul lunii martie. Sunt reguli clare pentru șoferii de schimb. Și ei au același regim, sunt consultați la intrarea în frontieră, dacă nu prezintă simptome asociate covid 19 au aceleași drepturi pentru a nu bloca transportul de marfă. Lucrăm împreună cu MAI, la sistematizarea punctelor de trecere a frontierei. Primul obiectiv a fost realizat. Ministrul nostru (Marcel Vela – n.r.) cu ministrul ungar au decis ca la Nădlac să separe cele două puncte, Nădlac 1 să rămână pentru persoane și Nădlac 2 strict pentru marfă. Vom reconfigura toate cele 11 puncte de frontiere terestre, astfel încât să avem culoare doar pentru marfă”, a spus Lucian Bode.

Dacă s-au găsit soluții pentru transportul rutier de marfă, pentru transportul de persoane încă se caută soluții.

„Transportul rutier de persoane se află într-o situație dificilă. Transportul internațional este suspendat, iar interjudețean/intrajudețean deocamdată este funcțional, dar redus ca intensitate, vorbim de reduceri de până la 80-90%. Am avut o discuție cu toți ceilalți miniștri din statele membre, deocamdată doar două țări au interzis transportul interjudețean/intrajudețean și în regim de taxi. (…) Fiecare stat membru își gestionează cum știe mai bine aceste moduri de transport și împreună cu industria vom lua o decizie. În aceste momente căutăm soluții. (…) Ne gândim la măsuri sectoriale. Ieri și azi am avut o discuție cu principalele confederații sindicale de transport persoane și cu asiguratorii să găsim o soluție astfel încât asigurarea obligatorie RCA să fie amânată, suspendată, să mai luăm și prin acest demers presiunea de pe aceste companii, grav afectate în această perioadă”, a mai spus Lucian Bode.

Poate cea mai afectată componentă a transportului intern, la această oră, este cea feroviară. Potrivit ministrului Transporturilor, pierderile la CFR Călători sunt… îngrozitoare.

„Înainte de criză, în România circulau 600 de trenuri de marfă, din care jumătate CFR Marfă, operatorul de stat. În acest moment, sub 10% este afectat. S-a redus foarte puțin numărul de trenuri. În schimb, în privința transportului de persoane, 30% din 1.7660 de trenuri sunt suspendate. CFR Călători, care are cam 80% din piață, automat ne duce la pierderi semnificative. În primele zile ale lunii aprilie, veniturile CFR Călători au scăzut cu 75%. (…) Noi trebuie să luăm măsuri acum. Am trimis în concedii de odihnă, telemuncă personalul TESA, se lucrează 4 zile pe săptămână din 5, am trecut și în șomaj tehnic, dar va trebui să intervenim cu măsuri sectoriale, pe fiecare mod de transport – rutier, feroviar, aerian, naval – singurul care se desfășoară în parametri normali. Transportul feroviar este cel mai curat. Această criză se va termina și transportul pe calea ferată trebuie să fie încurajat. Investițiile trebuie să continue, astfel încât să modernizăm materialul rulant, vagoane, locomotive noi, în perioada post-criză”, a explicat Lucian Bode.

Ministrul Transporturilor a mai adăugat faptul că transportul aerian este, la rândul său, puternic lovit în această perioadă. Cu zboruri internaționale și interne suspendate, compania de stat TAROM – aflată de altfel și înainte de criză în situații dificile, are nevoie de sprijin financiar urgent. În acest sens, ministru Bode speră la un pachet de salvare, care trebuie obținut urgent, întrucât companiile aeriene nu vor putea rezista la prelungirea stării de urgență cu încă 30 de zile.

„La nivel european, transportul aerian a scăzut cu 91%. În România, cu 94%. Dramatic pot să spun. În România, sunt 15 operatori aerieni. Avem 16 aeroporturi, 4 aparținând statului și 12 care țin de autoritățile. O scădere semnificativă de 94%, în România, practic avem suspendate zborurile spre zonele roșii. Nici dinspre zonele roșii. Sunt suspendate zborurile interne. TAROM și BlueAir nu mai operează pe zboruri interne. Căutăm soluții și în perioada de criză și post-criză, dar pentru companiile aeriene – dacă mai așteptăm să treacă și următoarea etapă de 30 de zile – va fi foarte târziu. De aceea am demarat discuțiile cu Comisia Europeană, până vineri trebuie să trimitem solicitarea unui ajutor pentru compensarea efectelor pandemiei – 65 milioane de euro pentru fiecare companie, pentru a salva cele două companii, dar TAROM în special. Primise acel ajutor de salvare de 36 de milioane de euro, aprobare pentru ajutor – banii încă nu îi are în cont. Suntem în discuții cu furnizorii să renegociem, să regândim contractele de leasing pentru aeronavele noi care au venit acum câteva săptămâni, astfel încât să funcționăm cu compania. (…) Discutăm amânarea acestor rate și dacă accesăm acel ajutor de salvare va fi utilizat doar pentru plata acelor rate și ne-am asumat că îi returnăm în 6 luni. Dacă constatăm că nu putem să returnăm acest ajutor am risca acele aeronave să fie, practic, confiscate și acest lucru ar fi total nepotrivit. Nu am avea cum să funcționăm în aceste condiții. Încercăm să găsim soluții”, a mai explicat ministrul Bode.

https://tomisnews.ro/starea-transporturilor-lucian-bode-transportul-naval-singurul-in-parametri-normali-la-cfr-veniturile-au-scazut-cu-75/https://tomisnews.ro/starea-transporturilor-lucian-bode-transportul-naval-singurul-in-parametri-normali-la-cfr-veniturile-au-scazut-cu-75/

 

Tarifele practicate de Oil Terminal, operatorul de stat al terminalului petrolier de la Marea Neagră din Portul Constanța, pentru încărcarea, descărcarea și depozitarea țițeiului și carburanților, precum și pentru alte operațiuni, vor fi majorate curând cu 12,02%. Oil Terminal a solicitat majorarea în februarie și a justificat-o prin majorarea costurilor companiei, determinată de majorarea costurilor cu bunuri, servicii și lucrări, avansul indicelui prețurilor de consum, scumpirea utilităților, deprecierea leului, creșterea cheltuielilor cu salariile angajaților, urmare a majorării acestora cu aproape 9% anul trecut, creșterea cheltuielilor cu amortizarea și majorarea cheltuielilor cu redevența petrolieră. În octombrie 2019, tarifele Oil Terminal au fost majorate cu 5,38%, însă compania de stat solicitase o creștere mai mult decât dublă, de 11,35%.

Cu o ofertă din partea unui investitor strategic american, operatorul terminalului petrolier din Portul Constanța a realizat anul trecut o cifră de afaceri netă de 168,02 milioane lei, cu 15,11% mai mare decât cea de 145,96 milioane lei din exercițiul financiar anterior, iar în același interval și-a majorat cu 33,73% câștigul pretaxare EBITDA, la 24,74 milioane lei, de la 18,50 milioane lei.

https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/energie/manipularea-si-depozitarea-titeiului-si-carburantilor-in-terminalul-maritim-constanta-vor-fi-scumpite-cu-peste-12-19327067

 

08.04.2020

 

Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța organizează o licitație pentru atribuirea unui contract aferent achiziției de asigurare pentru răspunderea profesională a membrilor Consiliului de Administrație și a Directorului General din cadrul CN APM SA Constanța.
Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 23 aprilie 2020, iar valoarea estimată este de 157.189 lei. Asigurarea de răspundere profesională a administratorilor și a directorului general din cadrul CN APM SA Constanța, conform art.153 indice 12 alin.(4 ) din Legea societăților nr.31/1990. Obiectul asigurării constă în acoperirea prejudiciilor/daunelor produse Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA Constanța sau terților, ca urmare a faptelor culpabile săvârșite în exercitarea atribuțiilor de administrare, conducere și/sau supervizare a activității CN APM SA Constanța de către cei șapte Administratori – membri ai Consiliului de Administrație precum și de către Directorul General.

Persoanele care dețin funcții de decizie din cadrul CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța: 1. Administrator – Elena Petrașcu 2. Administrator – Gabriela Murgeanu 3. Administrator – Daniel-Adrian Naftali 4. Administrator – Burlacu Mircea 5. Administrator – Bătrîncă Ghiorghe 6. Administrator – Constantin Chirilă 7. Administrator, Director Economic – Daniela Șerban 8. Director General – Costel Stanca 9. Director General Adjunct – Florin Goidea 10. Director Exploatare – Teodor Patrichi 11. Director Coordonator – Ciprian Hanganu 12. Director Tehnic – Florin Laurențiu Chirilă 13. Director Comercial – Alexandru Mădălin Crăciun 14. șef Seviciu Juridic și Contencios – Tănase Iulian Pepi, 15. șef Sucursală Energetică Port – Kiss Laszlo Eduard 16. șef Sucursală Servicii Port – Daniel Niculescu 17. șef Sucursală Nave Tehnice Port – Emil Sorin Banias 18. șef Departament Achiziții Publice – Otilia Ifimov 19. Serviciul Tehnic Reparații – Antoniela Moldoveanu 20. Serviciul Tehnic Reparații – Laura Bola 21. șef Birou Control Financiar Preventiv- Nicoleta Adina Gamalan 22. Departament Achiziții Publice – Aurelian Lită 23. Șef Birou Litigii Maritime și Asigurări – Mariana Chirea.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/cn-apm-constanta-cauta-firma-pentru-asigurare-pentru-raspundere-profesionala-a-membrilor-consiliului-de-administratie-716673.html

 

Sindicatul Liber al Navigatorilor și Federația Internațională a Transportatorilor cer autorităților din România implementarea de urgență a măsurilor stabilite de Organizația Maritimă Internațională după adunarea G-20, se arată într-un comunicat de presă sosit la redacție.

Se solicită ca o viitoare ordonanță militară să cuprindă următoarele prevederi:
– Să se recunoască personalul navigant maritim (navigatori profesioniști și personal maritim), indiferent de cetățenie când sunt în jurisdicția lor, ca „lucrători-cheie” care oferă un serviciu esențial;
– Să se acorde personalului navigant maritim (navigatorilor și personalului maritim) toate scutirile necesare și adecvate de la restricțiile naționale de deplasare sau de circulație, pentru a facilita îmbarcarea sau repatrierea acestora. Acest lucru înseamnă ca navigatorii să se poată deplasa cu mijloace sigure (transport special numai pentru navigatori) de la aeroport la navă, de la navă la aeroport sau de la aeroport la domiciliu, fără a efectua carantina impusă persoanelor care vin din zone roșii, eventual cu izolare la domiciliu 14 zile pentru cei ce revin acasă din voiaj.

Testarea Covid-19 obligatorie înainte de urcare la navă sau înainte de a pleca din țară pentru navigatorii români care pleacă la schimb de echipaj;
– Acceptarea, printre altele, a documentelor de identitate oficiale ale navigatorilor, registrele de debarcare, certificate STCW, contracte de muncă pentru navigatori și scrisori de îmbarcare de la angajatorul maritim, ca dovadă că este un navigator profesionist, acolo unde este necesar, în scopul efectuării schimburilor de echipaj. Aceasta înseamnă că, dacă un navigator care trebuie să coboare de la o navă dintr-un port românesc și îi lipsește un document sau este expirat, oricare din documentele enumerate mai sus pot fi socotite ca act de identificare a navigatorului respectiv și acceptat pentru repatriere;
– Permiterea navigatorilor profesioniști și personalului maritim să debarce de pe navele din port și să tranziteze teritoriul României (adică la un aeroport) în scopul schimburilor și repatrierii echipajului. Aceasta înseamnă asigurarea unui transport special numai pentru navigatori către aeroport;
– Implementarea protocoalelor adecvate de aprobare și screening pentru navigatorii care doresc să debarce de la nave în scopul schimburilor de echipaj și a repatrierii;
– Furnizarea de informații navelor și echipajelor cu privire la măsurile de protecție de bază împotriva COVID-19 pe baza avizelor OMS.

Comunicatul este semnat de comitetul executiv al SLN.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-sln-si-itf-solicita-reglementarea-schimburilor-de-echipaje-prin-ordonanta-militara-400262?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

Un container cu deşeuri sosit din Germania a fost depistat de autorităţi în Portul Constanţa Sud Agigea, în documentele vamale fiind trecute produse electrocasnice şi saltele de pat second-hand, informează news.ro.

Potrivit unui comunicat al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa, poliţiştii de combatere a criminalităţii organizate din Constanţa s-au sesizat din oficiu, marţi, cu privire la săvârşirea infracţiunii de export sau import de deşeuri cu încălcarea dispoziţiilor legale în domeniu.
“În fapt, poliţiştii din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalităţii au solicitat efectuarea controlului fizic, împreună cu lucrătorii vamali din cadrul Biroului Vamal Constanţa Sud, comisarii din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu- Comisariatul Judeţean Constanţa şi Comisariatului Judeţean pentru protectia Consumatorului Constanţa, asupra conţinutului unui container ce făcea obiectul unui transfer intracomunitar din Germania, între un cetăţean turc şi societatea comercială pe care acesta o administrează”, se arată în comunicat.

Potrivit documentelor prezentate, containerul trebuia să conţină diverse produse electrocasnice şi saltele de pat second-hand, însă, în urma inspectării produselor, s-a constatat că acestea nu îndeplinesc condiţiile pentru a fi descărcate sau comercializate pe teritoriul României, reprezentând, în fapt, deşeuri.

Autorităţile vamale vor dispune returnarea mărfurilor din containerul în cauză în ţara de origine, respectiv Germania.

În acest caz va fi sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa.

Mai multe containere cu deşeuri expediate din Marea Britanie şi din Australia au fost descoperite în ultimele săptămâni în Portul Constanţa, iar în documentele vamale respective erau trecute produse second hand.

Ministrul Mediului, Costel Alexe, a declarat în urmă cu o lună, cu prilejul unei vizite realizate în Portul Constanţaâ, că nu vor exista jumătăţi de măsură în privinţa managementului deşeurilor din România, precizând că legislaţia spune că nu este voie să fie aduse deşeuri periculoase în ţara noastră. El a propus şi realizarea unor birouri vamale unice pentru a fi verificate containerele care sosesc în România, precizând că cele care au astfel de deşeuri vor fi returnate în ţara de unde au venit.

https://psnews.ro/container-cu-deseuri-sosit-din-germania-depistat-in-portul-constanta-sud-agigea-375105/

 

  • Economie

08.04.2020

 

Consiliul Uniunii Europene a adoptat marţi o reformă majoră a sectorului transportului rutier din UE, cunoscută drept pachetul privind mobilitatea, indică un comunicat postat pe site-ul consilium.europa.eu.

Noile norme vor îmbunătăţi condiţiile de muncă ale conducătorilor auto, vor introduce norme speciale privind detaşarea conducătorilor auto din sectorul transportului internaţional şi vor actualiza dispoziţiile privind accesul la piaţa transportului rutier de mărfuri. De asemenea, acestea vor eficientiza controlul aplicării normelor.

La 11 decembrie 2019, preşedinţia Consiliului şi Parlamentul European au obţinut un acord provizoriu. Textul convenit a fost aprobat de Comitetul Reprezentanţilor Permanenţi (COREPER) în 20 decembrie 2019, iar Consiliul a confirmat acordul politic pe 20 februarie 2020.

Noile norme sunt concepute astfel încât să asigure un echilibru între condiţiile de muncă şi sociale îmbunătăţite ale conducătorilor auto şi libertatea prestării de servicii transfrontaliere de către operatori; acestea vor contribui, de asemenea, la siguranţa rutieră. În plus, normele vor oferi clarificările necesare sectorului în ceea ce priveşte dispoziţiile care în trecut erau ambigue şi vor pune capăt aplicării inegale a acestora între statele membre.
Pachetul constă într-un regulament care reglementează accesul la piaţa transportului rutier de marfă şi la profesia de operator de transport rutier de marfă sau de operator de transport rutier de persoane; un regulament privind perioadele maxime de lucru şi perioadele minime de repaus pentru conducătorii auto şi poziţionarea prin intermediul tahografelor; şi o directivă de revizuire a cerinţelor de control şi de stabilire a normelor privind detaşarea conducătorilor auto.

Votul de marţi, desfăşurat prin procedură scrisă, implică adoptarea de către Consiliu a poziţiei sale în primă lectură. Actele legislative trebuie acum să fie adoptate de Parlamentul European în a doua lectură înainte de a fi publicate în Jurnalul Oficial al UE. Cele două regulamente vor intra în vigoare la 20 de zile după publicare, iar directiva în ziua următoare datei publicării.

Normele din regulamentul referitor la accesul pe piaţă şi din directiva referitoare la detaşare vor deveni aplicabile la 18 luni de la intrarea în vigoare a actelor juridice. Normele din regulamentul referitor la duratele de conducere se vor aplica la 20 de zile de la publicare, cu excepţia termenelor speciale pentru tahografe.

https://www.bursa.ro/pachetul-privind-mobilitatea-consiliul-ue-adopta-o-reforma-majora-a-sectorului-transportului-rutier-04153935

 

09.04.2020

 

Noile norme, care vor simplifica modalitatile prin care intreprinderile de transport de marfuri pot furniza autoritatilor informatii in format digital, au fost adoptate marti, 7 aprilie, de Consiliul European.

Digitalizarea sporita a transportului de marfuri si a operatiunilor logistice aferente va genera reduceri semnificative ale costurilor suportate de intreprinderi si va imbunatati eficienta si sustenabilitatea sectorului transporturilor, se arata intr-un comunicat remis de Consiliul European. La 26 noiembrie 2019, presedintia si Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu. Textul convenit a fost aprobat de ambasadorii statelor membre reuniti in cadrul Comitetului Reprezentantilor Permanenti (Coreper) la 18 decembrie 2019, iar Consiliul a confirmat acordul politic la 18 februarie 2020. ,,Noile norme vor crea un cadru juridic uniform pentru utilizarea informatiilor electronice referitoare la transportul de marfuri pentru toate modurile de transport. Se va solicita tuturor autoritatilor publice relevante sa accepte informatiile puse la dispozitie pe cale electronica pe platforme certificate, ori de cate ori intreprinderile aleg sa utilizeze un astfel de format pentru furnizarea de informatii cu scopul de a dovedi respectarea cerintelor legislative. Cu toate acestea, intreprinderile vor putea in continuare sa prezinte informatiile pe suport de hartie, daca prefera acest lucru’’, se arata in comunicatul citat. In momentul de fata, majoritatea firmelor de transport de marfuri, precum si alte companii din sector utilizeaza documente pe suport de hartie, mai spune Consiliul.

Votul s-a desfasurat prin procedura scrisa si implica adoptarea de catre Consiliu a pozitiei sale in prima lectura. Actul legislativ trebuie acum sa fie adoptat de Parlamentul European in a doua lectura inainte de a fi publicat in Jurnalul Oficial. Noul regulament va intra in vigoare la 20 de zile dupa publicare. Comisia va adopta specificatiile tehnice relevante inainte ca obligatia autoritatilor publice de a accepta informatiile puse la dispozitie pe cale electronica sa intre in vigoare.

https://www.traficmedia.ro/ro/289-ambele-limbi/romana/news/2020/15410-digitalizarea-informatiilor-privind-transportul-de-marfuri-consiliul-adopta-noi-norme.html

 

La un pas de a intra pe piaţa feroviară din Grecia pare a se afla compania românească Grup Feroviar Român, patronat de omul de afaceri Gruia Stoica, scrie Naftemporiki, citată de Rador. Potrivit sursei citate, GFR a primit autorizaţie de operare în Grecia din partea Autorităţii de Reglementare Feroviară.

Se reaminteşte că grupul Grampet, de care aparţine GFR, urmăreşte să intre pe alte şapte ţări europene. Astfel, prin aprobarea din partea Agenţiei Feroviare Europene (ERA) şi, în ceea ce priveşte Grecia, din partea Autorităţii de Reglementare Feroviară, intrarea grupului în Macedonia de Nord, Muntenegru, Slovenia, Slovacia, Cehia, Belgia şi Olanda este deja realizabilă.

De precizat că GFR a depus cerere la Autoritatea de Reglementare Feroviară pentru a utiliza două locomotive din România. Însă întrucât materialul rulant respectiv este vechi, sunt necesare anumite omologări şi aprobări din partea Ministerului grec al Transporturilor, pe care compania le-a şi primit, dar se mai aşteaptă încă aprobările din partea UE, se mai arată în articolul publicat de Naftemporiki.

De asemenea, compania se află în curs de închiriere a unei locomotive electrice de la compania greacă GAIA OSE, cele două companii aflându-se în negocieri.

Presa elenă: Grup Feroviar Român, companie patronată de omul de afaceri Gruia Stoica, la un pas de a intra pe piața din Grecia/ Întrucât materialul rulant respectiv este vechi, se mai așteaptă aprobările din partea UE

 

OUG nr. 38/2020 instituie procedura eliberării de către instituțiile și autoritățile publice a documentelor semnate electronic, ea intrând în vigoare in 7 aprilie 2020. Aceste autorități și instituții publice vor primi documente semnate electronic. Fac excepție următoarele autorități publice: Președinția; Parlamentul României și autoritatea judecătorească. Actele emise în format electronic de autorități și instituții publice vor fi semnate cu semnătură electronică calificată și sunt asimilate înscrisurilor autentice. În termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile și instituțiile publice vor emite actele normative de punere în aplicare a acestei ordonanțe.

În vederea primirii documentelor electronice, instituțiile și autoritățile publice vor pune la dispoziția persoanelor interesate portaluri proprii sau ale terților sau vor utiliza poșta electronică dacă nu au această posibilitate.

Ca regulă generală, atât timp cât o instituție sau o autoritate publică primește o solicitare în format electronic, sub semnătură electronică, și răspunsul se va emite în format electronic.

Există o excepție dacă solicitantul dorește răspunsul în format letric, într-un alt format – hârtie, se va menționa acest lucru în cererea adresată.
Autoritățile și instituțiile publice vor publica în mediul online informații privind modalitatea de primire a documentelor electronice.

https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-23803651-incepand-marti-instituie-procedura-eliberare-primire-documentelor-semnate-electronic-catre-autoritati-institutii-publice.htm

 

10.04.2020

 

Premierul Orban Ludovic a spus joi, în debutul ședinței de urgență, că dacă va fi necesar este ”gata să interzicem exporturile de cereale, inclusiv să facem rechiziții”.

Ministrul Agriculturii, Adrian Oros, i-a transmis premierului că are proiectele legislative pregătite pentru interzicerea exporturilor de grâu și rechiziționări.

Orban a spus că a observat în ultimele săptămâni ”un dezmăț” al exporturilor de grâu.

Premierul Orban: Dacă va fi necesar, sunt gata să interzicem exporturile de cereale, inclusiv să facem rechiziții