Revista presei 27 – 28 Februarie 2017
Port Constanta
Două diguri – digul de larg din Portul Constanţa şi digul de sud din Portul Midia – vor fi reabilitate de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa (CN APMC). Cele două dezbateri publice, care urmau să aibă loc pe data de 21 şi 23 februarie, au fost amânate.
Astfel, dezbaterea publică privind impactul asupra mediului pentru proiectul „Reparaţii dig de larg Port Constanţa“, propus a fi amplasat în incinta Port Constanţa, dig de larg, va avea loc la sediul CN APMC, pe data de 14 martie. Iar dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului a proiectului „Reparaţii dig de larg de sud din Portul Midia“, propus a fi amplasat în oraşul Năvodari, zona bazinului portuar Midia, digul de sud, va avea loc pe data de 16 martie.
CN APMC anunţă publicul interesat despre depunerea Raportului privind impactul asupra mediului pentru proiectul „Reparaţii dig de larg Port Constanţa“, propus a fi amplasat în incinta Port Constanţa, dig de larg. În acest caz, Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa poate emite sau respinge acordul de mediu. Reprezentanţii CN APMC au declarat, pentru cotidianul ZIUA de Constanţa, că este vorba despre trei kilometri din vechiul dig de larg, suprafaţă care nu fusese reabilitată. Raportul poate fi consultat la sediul autorităţii competente – Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa, municipiul Constanţa, strada Unirii nr. 23, dar şi la sediul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa. Mai mult, dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului va avea loc la sediul CN APMC, pe data de 14 martie, începând cu ora 16.00.
Publicul interesat poate transmite în scris comentarii/opinii/observaţii privind documentele menţionate la sediul autorităţii competente, Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa. Reprezentanţii CN APMC au declarat, pentru cotidianul ZIUA de Constanţa, că este vorba despre trei kilometri din vechiul dig de larg, suprafaţă care nu fusese reabilitată. Mai mult, dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului fusese programată la sediul CN APMC, pe data de 21 februarie.
De asemenea, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa anunţă publicul interesat asupra depunerii raportului privind impactul asupra mediului pentru proiectul „Reparaţii dig de larg de sud din Portul Midia“, propus a fi amplasat în oraşul Năvodari, zona bazinului portuar Midia, digul de sud. Decizia Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa poate consta în emiterea sau respingerea acordului de mediu. Raportul poate fi consultat la sediul autorităţii competente, Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa, din municipiul Constanţa, strada Unirii nr. 23, dar şi la sediul CN APMC. Mai mult, dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului a proiectului „Reparaţii dig de larg de sud din Portul Midia“, propus a fi amplasat în oraşul Năvodari, zona bazinului portuar Midia, digul de sud, va avea loc pe data de 16 martie, ora 16.00, pe strada Uzinei nr. 1 din Năvodari. Publicul interesat poate transmite în scris comentarii, opinii şi observaţii privind documentele menţionate la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa.
Prefectul judeţului Constanţa, Adrian Nicolaescu, a participat la o întâlnire între reprezentanţii Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) şi ai operatorilor portuari.
Principala temă de discuţie a vizat prevederile privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă şi a normelor sale de aplicare. Discuţiile s-au purtat atât din perspectiva obligaţiilor pe care angajatorii le au, cât şi a beneficiilor/subvenţiilor pe care AJOFM Constanţa le acordă angajatorilor ca urmare a încadrării în muncă a persoanelor aflate în evidenţele instituţiei.
Angajatorilor portuari li s-a explicat necesitatea şi utilitatea comunicării locurilor de muncă vacante din cadrul organizaţiilor lor. Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă, prin serviciile sale specializate, va proceda la identificarea persoanelor corespunzătoare cerinţelor şi chiar la modificarea planului de formare profesională, prin introducerea calificărilor necesare activităţilor portuare.
În luna septembrie 2016, Ministerul Transporturilor a iniţiat un proiect pentru implementarea Convenţiei maritime internaţionale MLC 2006 în legislaţia naţională.
În esenţă, este vorba de modificarea hotărârii de guvern privind autorizarea agenţiilor de crewing şi a celei de autorizare a companiilor de navigaţie româneşti şi de punerea lor în acord cu respectiva convenţie. Proiectul a fost discutat, în mai multe runde, de Autoritatea Navală Română, Sindicatul Liber al Navigatorilor şi Asociaţia Agenţiilor de Crewing.
„Am ajuns aproape de forma finală. Astăzi (24 februarie 2017) avem o nouă întâlnire şi încercăm să o definitivăm pentru a-i da drumul pe calea avizărilor, pentru a deveni hotărâre de guvern”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, liderul SLN şi şef al Inspectoratului ITF România.
Viitorul act normativ ar urma să prevadă, pentru cazurile de neplată şi de abandon, obligativitatea achitării a patru salarii restante (nu doar două, cum prevede legislaţia românească în vigoare) şi a cheltuielilor de repatriere.
„În forma iniţială, proiectul prevedea o normă de 48 de ore de muncă pe săptămână şi numai o zi liberă. Dat fiind specificul muncii, în condiţii grele, noi am cerut ca norma să fie de 40 de ore şi să existe două zile libere, aşa cum prevede convenţia. Trebuie spus că, în realitate, navigatorii lucrează 10 – 12 ore pe zi, la navă. Dacă norma săptămânală este de 40 de ore, creşte partea din timp plătită ca overtime şi extra-overtime. Deci navigatorii vor avea de câştigat la salariu”, spune liderul SLN.
În privinţa salariului minim, au fost discuţii aprinse. Sindicatul consideră că e normal să existe un prag minim de salarizare, aşa cum prevede şi convenţia ratificată de România, şi a adus argumente în acest sens.
Nu s-a ajuns, încă, la un consens nici în privinţa contractului colectiv de muncă.
„La bordul navelor trebuie să existe contracte colective de muncă agreate cu echipajele ori cu sindicatele reprezentative ale navigatorilor. Legislaţia noastră naţională prevede că, de la un anumit număr de lucrători în sus, trebuie să existe un astfel de contract colectiv, iar acest lucru se respectă în activităţile de pe uscat. Navigatorii au şi ei dreptul la negocieri colective, conform Codului muncii şi Convenţiei internaţionale privind libera negociere. Navele tehnice, portuare, ar putea avea propriile contracte colective de muncă. Ar trebui să privim şi în perspectivă, la înfiinţarea celui de-al doilea pavilion maritim al României, în care să atragem nave pe care să lucreze români.
Un contract colectiv de muncă cuprinde, printre altele, prevederi privind nivelul şi cuantumul asigurărilor în caz de boală, accident ori de deces. Niciun alt document nu reglementează acest aspect. Printr-un astfel de contract, putem adopta standardele de asigurări existene pe piaţă. SLN nu doreşte de la statul român decât să creeze instrumentele legislative pe care să le poată folosi pe piaţa naţională şi internaţională, pentru a proteja interesele navigatorilor români. Deocamdată aceştia sunt în piaţă şi sunt plătiţi la nivelul navigatorilor din Europa Centrală şi de Est “, spune Mihălcioiu.
Dar problema cea mai spinoasă este cea a contribuţiilor sociale şi de sănătate. Subiectul va fi discutat separat cu Ministerul Muncii şi Ministerul Transporturilor.
„Am avut cazuri de navigatori români pentru care s-au achitat contribuţiile în sistemul de sănătate şi de pensii din Grecia. S-a constatat că, pentru perioadele respective de cotizare, statul grec nu le acordă niciun drept marinarilor români, pentru că nu au un anumit număr de ani de cotizare. Trebuie găsită soluţia legislativă pentru a asigura plata contribuţiilor de către armatori în România, direct sau prin agenţiile de crewing”, spune liderul de sindicat.
În 1997, la propunerea SLN, statul român a reglementat asigurarea pentru cazurile de neplată şi de abandonare a navigatorilor. Măsura i-a inspirat şi pe alţii.
„După 20 de ani, la nivel mondial, a fost introdus un sistem de securitate financiară identic cu cel din legislaţia românească, propus de noi. A fost o necesitate, pe care noi am văzut-o de-acum două decenii. Începând din data de 18 ianuarie 2017, navigatorii din întreaga lume beneficiază de o dublă asigurare: din partea armatorului şi din partea agenţiei de crewing. Când asigurarea de la navă nu se poate executa pentru că asigurato-rul nu e solvabil, se execută cea a agenţiei de crewing”, precizează Adrian Mihălcioiu.
Navigatorii nesindicalizaţi sunt atenţionaţi să se documenteze înainte de a pleca în voiaj în privinţa clubului de asigurare stipulat în contractul individual. Pentru a evita surprizele neplăcute, acesta trebuie să facă parte din lista celor 13 asiguratori agreaţi de Organizaţia Maritimă Internaţională. Pentru lămuriri, marinarii pot apela, fără a avea niciun fel de obligaţii, la SLN.
http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-viitorul-marinarilor-romani-se-decide-acum-312851
Trofeul „Offshore Support Ship 2017 Award”, un soi de „Oscar tehnologic“, decernat în cadrul galei industriei navale de la Londra, i-a revenit navei „Maersk Connector”, o navă de tip Offshore Carrier DOC 8500, construită la Şantierul naval „Damen” din Galaţi şi lansată la apă în 2016.
Performanţă de excepţie pentru Şantierul naval „Damen” din Galaţi, care a reuşit să-şi adjudece marele trofeu – „Offshore Support Ship 2017 Award” – la Gala industriei mondiale de profil (Offshore Support Journal Annual Awards), desfăşurată la Londra, în februarie 2017. Premiul este echivalentul unui „Oscar” în domeniul construcţiei navale şi a fost obţinut pentru o adevărată bijuterie tehnologică, lansată la apă în februarie 2016: „Maersk Connector”, o navă de tip Offshore Carrier DOC 8500, destinată flotei Maersk Supply Service. „Maersk Connector este un exemplu strălucit de ceea ce putem realiza prin colaborare. Nu numai că a fost livrată la timp şi la costul aşteptat, dar a fost şi un răspuns pe măsura aşteptărilor la provocările pe care piaţa offshore le are în prezent”, a declarat, la ceremonia de decernarea a premiilor, Remko Bouma, manager în cadrul grupului Damen.
Maersk Connector şi adâncurile oceanelor
Nava Maersk Connector este rezultatul unui parteneriat dintre Damen Shipyards Group şi două transnaţionale de mare succes: Maersk (cel mai mare trasportator pe apă din lume) şi Deep Ocean (cel mai important operator de transport de energie electrică pe sub ocenele planetei). Nava este a doua de acest fel construită la Galaţi, după ce, în iulie 2015, sora ei geamănă (Maersk Connector DP1) a fost lansată la apă şi a devenit operaţională. Maersk Connector DP2 este clasificată de Lloyd’s Register of Shipping, are 9.300 tdw, lungimea totală de 138,35 metri, lăţimea de 27,45 metri şi un pescaj de 6,25 metri. Poate lua la bord 90 de persoane, membri ai echipajului şi specialişti în instalarea cablurilor subacvatice.
Potrivit lui Pierre Boyde, directorul comercial al Deep Ocean, nava va deservi compania pentru un termen foarte lung, având deja trei contracte foarte importante de transport energie electrică prin cabluri subacvatice: Walney Extension, Nemo Link® şi Bligh Bank (Faza II offshore eolian). „Suntem foarte mulţumiţi de colaboarea cu Maersk şi Damen”, a spus Boyde. Conducerea Damen Shipyards Group spune că producţia navelor din seria Maersk Connector a fost o provocare pentru constructorii gălăţeni care, spre lauda lor, s-au achitat foarte bine de misiune.
„Una din noutăţile tehnice ale acestui tip de navă este aceea că este dotată cu trei propulsoare prova. Un astfel de propulsor poate asigura o foarte bună manevrabilitate a unei nave, care poate fi rotită în loc la 360 de grade, ca şi cum s-ar roti în jurul unei axe. Nu este o navă de viteză, ci mai degrabă o navă statică şi care poate fi poziţionată în zona de lucru foarte bine”, a explicat în momentul lansării Christopher E. van der Stelt, directorul general al Damen Galaţi.
Bibby WaveMaster 1, o nouă bijuterie navală
Simultan cu lansarea Maersk Connector DP2, la Galaţi a fost demarat un alt proiect spectaculos. Este vorba de începerea lucrărilor la „Bibby WaveMaster1”, prima navă de tip Service Operation Vessel (SOV) cu capabilităţi „walk-to-work”, adică o navă care, pe lângă facilităţile pentru transportul şi manipularea echipamentelor, permite şi accesul rapid al echipelor de intervenţie pe platformele sau turbinele eoliene marine. Nava, prima de acest fel realizată la nivelul grupului Damen, este o adevărată bijuterie tehnologică destinată clientului britanic Bibby Marine Services. Rolul ei va fi de a susţine construcţia de parcuri eoliene în Marea Nordului, într-un proiect realmente impresionat în care este implicată, la montarea cablurilor, şi nava Maersk Connector DP2.
Continuarea pe: http://adevarul.ro/locale/galati/o-super-nava-construita-galati-fost-declarata-cea-mai-lume-2016-1_58b29dea5ab6550cb8d3fdc0/index.html
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța și Constanța Port Business Association au organizat luni, 27 februarie 2017, ora 11.30, la sediul companiei o dezbatere pe tema „Implicarea Portului Constanța în dezvoltarea transportului fluvio-maritim – provocări și soluții“.
Alături de reprezentanții Administrației Porturilor Maritime, au participat operatori portuari și specialiști din cadrul CN Administrația Canalelor Navigabile SA.
Întâlnirea a avut loc în cadrul Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association și face parte din acțiunile necesare pentru a creiona o strategie navală coerentă.
Tema dezbaterii a fost aleasă în contextul situației de pe Dunăre, unde în această iarnă navigația a fost blocată din cauza înghețului, determinând prejudicii foarte mari companiilor care desfășoară activitate economică pe acest sector: transport naval, manipulări, exporturi și tranzit de mărfuri, transport maritim, agenturare nave, etc.
„Nu putem vorbi despre o strategie navală fără Dunăre! Avem acest avantaj al Dunării față de alte porturi, dar de care nu beneficiem la adevăratul lui potențial. Dacă cei de la Dunăre au ajuns într-un impas, trebuie să acționăm, deoarece ne este și nouă afectată activitatea și pierdem trafic de mărfuri„ a declarat Ștefan Muntoiu, vicepreședintele Constanța Port Business Association.
A fost subliniat faptul că atât administrația portuară cât și operatorii portuari au sesizat că Portul Constanța se află acum într-un moment-cheie în care trebuie să acționeze, deoarece nu mai pot fi permise pierderi de trafic în condițiile actuale ale pieței.
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța, Organizația Patronală Constanța Port Business Association, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA, Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați, Administrația Fluvială Dunărea de Jos, Asociația Armatorilor și Operatorilor Portuari-Fluviali din România și alte companii private s-au reunit în cadrul Grupului de lucru pentru promovarea transportului naval, parte a Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association.
Scopul grupului de lucru, care se va transforma într-o asociație cu statut profesional, o voce puternică a celor din transportul naval, este să definească o strategie și un plan de acțiuni comune, care să vizeze eliminarea blocajelor din calea unei dezvoltări armonioase a industriei portuare.
Intenția membrilor grupului de lucru este să pună bazele unui parteneriat solid cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, fiind solicitată o primă întâlnire în acest sens în perioada următoare.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța și Constanța Port Business Association au organizat luni, 27 februarie 2017, ora 11.30, la sediul companiei o dezbatere pe tema „Implicarea Portului Constanța în dezvoltarea transportului fluvio-maritim – provocări și soluții“.
Alături de reprezentanții Administrației Porturilor Maritime, au participat operatori portuari și specialiști din cadrul CN Administrația Canalelor Navigabile SA.
Întâlnirea a avut loc în cadrul Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association și face parte din acțiunile necesare pentru a creiona o strategie navală coerentă.
Tema dezbaterii a fost aleasă în contextul situației de pe Dunăre, unde în această iarnă navigația a fost blocată din cauza înghețului, determinând prejudicii foarte mari companiilor care desfășoară activitate economică pe acest sector: transport naval, manipulări, exporturi și tranzit de mărfuri, transport maritim, agenturare nave, etc.
„Nu putem vorbi despre o strategie navală fără Dunăre! Avem acest avantaj al Dunării față de alte porturi, dar de care nu beneficiem la adevăratul lui potențial. Dacă cei de la Dunăre au ajuns într-un impas, trebuie să acționăm, deoarece ne este și nouă afectată activitatea și pierdem trafic de mărfuri„ a declarat Ștefan Muntoiu, vicepreședintele Constanța Port Business Association.
A fost subliniat faptul că atât administrația portuară cât și operatorii portuari au sesizat că Portul Constanța se află acum într-un moment-cheie în care trebuie să acționeze, deoarece nu mai pot fi permise pierderi de trafic în condițiile actuale ale pieței.
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța, Organizația Patronală Constanța Port Business Association, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA, Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați, Administrația Fluvială Dunărea de Jos, Asociația Armatorilor și Operatorilor Portuari-Fluviali din România și alte companii private s-au reunit în cadrul Grupului de lucru pentru promovarea transportului naval, parte a Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association.
Scopul grupului de lucru, care se va transforma într-o asociație cu statut profesional, o voce puternică a celor din transportul naval, este să definească o strategie și un plan de acțiuni comune, care să vizeze eliminarea blocajelor din calea unei dezvoltări armonioase a industriei portuare.
Intenția membrilor grupului de lucru este să pună bazele unui parteneriat solid cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, fiind solicitată o primă întâlnire în acest sens în perioada următoare.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța și Constanța Port Business Association au organizat luni, 27 februarie 2017, ora 11.30, la sediul companiei o dezbatere pe tema ‘Implicarea Portului Constanța în dezvoltarea transportului fluvio-maritim — provocări și soluții’.
Alături de reprezentanții Administrației Porturilor Maritime, au participat operatori portuari și specialiști din cadrul CN Administrația Canalelor Navigabile SA.
Întâlnirea a avut loc în cadrul Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association și face parte din acțiunile necesare pentru a creiona o strategie navală coerentă.
Tema dezbaterii a fost aleasă în contextul situației de pe Dunăre, unde în această iarnă navigația a fost blocată din cauza înghețului, determinând prejudicii foarte mari companiilor care desfășoară activitate economică pe acest sector: transport naval, manipulări, exporturi și tranzit de mărfuri, transport maritim, agenturare nave, etc.
‘Nu putem vorbi despre o strategie navală fără Dunăre! Avem acest avantaj al Dunării față de alte porturi, dar de care nu beneficiem la adevăratul lui potențial. Dacă cei de la Dunăre au ajuns într-un impas, trebuie să acționăm, deoarece ne este și nouă afectată activitatea și pierdem trafic de mărfuri’ a declarat Ștefan Muntoiu, vicepreședintele Constanța Port Business Association.
A fost subliniat faptul că atât administrația portuară cât și operatorii portuari au sesizat că Portul Constanța se află acum într-un moment-cheie în care trebuie să acționeze, deoarece nu mai pot fi permise pierderi de trafic în condițiile actuale ale pieței.
Compania Națională ‘Administrația Porturilor Maritime’ SA Constanța, Organizația Patronală Constanța Port Business Association, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA, Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați, Administrația Fluvială Dunărea de Jos, Asociația Armatorilor și Operatorilor Portuari-Fluviali din România și alte companii private s-au reunit în cadrul Grupului de lucru pentru promovarea transportului naval, parte a Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association.
Scopul grupului de lucru, care se va transforma într-o asociație cu statut profesional, o voce puternică a celor din transportul naval, este să definească o strategie și un plan de acțiuni comune, care să vizeze eliminarea blocajelor din calea unei dezvoltări armonioase a industriei portuare.
Intenția membrilor grupului de lucru este să pună bazele unui parteneriat solid cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, fiind solicitată o primă întâlnire în acest sens în perioada următoare.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța și Constanța Port Business Association au organizat luni, 27 februarie 2017, ora 11.30, la sediul companiei o dezbatere pe tema „Implicarea Portului Constanța în dezvoltarea transportului fluvio-maritim – provocări și soluții“.
Alături de reprezentanții Administrației Porturilor Maritime, au participat operatori portuari și specialiști din cadrul CN Administrația Canalelor Navigabile SA.
Întâlnirea a avut loc în cadrul Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association și face parte din acțiunile necesare pentru a creiona o strategie navală coerentă.
Tema dezbaterii a fost aleasă în contextul situației de pe Dunăre, unde în această iarnă navigația a fost blocată din cauza înghețului, determinând prejudicii foarte mari companiilor care desfășoară activitate economică pe acest sector: transport naval, manipulări, exporturi și tranzit de mărfuri, transport maritim, agenturare nave, etc.
„Nu putem vorbi despre o strategie navală fără Dunăre! Avem acest avantaj al Dunării față de alte porturi, dar de care nu beneficiem la adevăratul lui potențial. Dacă cei de la Dunăre au ajuns într-un impas, trebuie să acționăm, deoarece ne este și nouă afectată activitatea și pierdem trafic de mărfuri”, a declarat Ștefan Muntoiu, vicepreședintele Constanța Port Business Association.
A fost subliniat faptul că atât administrația portuară cât și operatorii portuari au sesizat că Portul Constanța se află acum într-un moment-cheie în care trebuie să acționeze, deoarece nu mai pot fi permise pierderi de trafic în condițiile actuale ale pieței.
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța, Organizația Patronală Constanța Port Business Association, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA, Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați, Administrația Fluvială Dunărea de Jos, Asociația Armatorilor și Operatorilor Portuari-Fluviali din România și alte companii private s-au reunit în cadrul Grupului de lucru pentru promovarea transportului naval, parte a Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association.
Scopul grupului de lucru, care se va transforma într-o asociație cu statut profesional, o voce puternică a celor din transportul naval, este să definească o strategie și un plan de acțiuni comune, care să vizeze eliminarea blocajelor din calea unei dezvoltări armonioase a industriei portuare.
Intenția membrilor grupului de lucru este să pună bazele unui parteneriat solid cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, fiind solicitată o primă întâlnire în acest sens în perioada următoare.
CN Administrația Porturilor Maritime (APM) și Constanța Port Business Association (CPBA) au dezbătut luni provocările și posibilele soluții pentru implicarea mai puternică a portului în dezvoltarea transportului fluvio-maritim. De la întâlnire nu au lipsit, bineînțeles, reprezentanții Administrației Canalelor Navigabile (ACN). Tema dezbaterii a fost aleasă în contextul situației critice de pe Dunăre, unde navigația a fost blocată din cauza înghețului, cauzând prejudicii foarte mari jucătorilor din sector (transportatori navali, manipulanți de mărfuri, exportatori, agenți de nave). „Nu putem vorbi despre o strategie navală fără Dunăre. Este un mare avantaj pentru Portul Constanța, ceva ce alte porturi din Europa nu au, dar noi nu îl folosim la potențial maxim. Dacă cei de la Dunăre au ajuns într-un impas, trebuie să acționăm, căci și activitatea noastră este afectată și pierdem trafic de mărfuri“, a declarat vicepreședintele CPBA, Ștefan Muntoiu
http://www.telegrafonline.ro/portul-constanta-vrea-sa-ajute-sin-amonte
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța și Constanța Port Business Association au organizat luni, 27 februarie 2017, ora 11.30, la sediul companiei o dezbatere pe tema „Implicarea Portului Constanța în dezvoltarea transportului fluvio-maritim – provocări și soluții“.
Alături de reprezentanții Administrației Porturilor Maritime, au participat operatori portuari și specialiști din cadrul CN Administrația Canalelor Navigabile SA.
Întâlnirea a avut loc în cadrul Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association și face parte din acțiunile necesare pentru a creiona o strategie navală coerentă.
Tema dezbaterii a fost aleasă în contextul situației de pe Dunăre, unde în această iarnă navigația a fost blocată din cauza înghețului, determinând prejudicii foarte mari companiilor care desfășoară activitate economică pe acest sector: transport naval, manipulări, exporturi și tranzit de mărfuri, transport maritim, agenturare nave, etc.
„Nu putem vorbi despre o strategie navală fără Dunăre! Avem acest avantaj al Dunării față de alte porturi, dar de care nu beneficiem la adevăratul lui potențial. Dacă cei de la Dunăre au ajuns într-un impas, trebuie să acționăm, deoarece ne este și nouă afectată activitatea și pierdem trafic de mărfuri„ a declarat Ștefan Muntoiu, vicepreședintele Constanța Port Business Association.
A fost subliniat faptul că atât administrația portuară cât și operatorii portuari au sesizat că Portul Constanța se află acum într-un moment-cheie în care trebuie să acționeze, deoarece nu mai pot fi permise pierderi de trafic în condițiile actuale ale pieței.
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța, Organizația Patronală Constanța Port Business Association, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA, Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați, Administrația Fluvială Dunărea de Jos, Asociația Armatorilor și Operatorilor Portuari-Fluviali din România și alte companii private s-au reunit în cadrul Grupului de lucru pentru promovarea transportului naval, parte a Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association.
Scopul grupului de lucru, care se va transforma într-o asociație cu statut profesional, o voce puternică a celor din transportul naval, este să definească o strategie și un plan de acțiuni comune, care să vizeze eliminarea blocajelor din calea unei dezvoltări armonioase a industriei portuare.
Intenția membrilor grupului de lucru este să pună bazele unui parteneriat solid cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, fiind solicitată o primă întâlnire în acest sens în perioada următoare.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța și Constanța Port Business Association au organizat luni, 27 februarie 2017, ora 11.30, la sediul companiei o dezbatere pe tema ‘Implicarea Portului Constanța în dezvoltarea transportului fluvio-maritim — provocări și soluții’.
Alături de reprezentanții Administrației Porturilor Maritime, au participat operatori portuari și specialiști din cadrul CN Administrația Canalelor Navigabile SA.
Întâlnirea a avut loc în cadrul Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association și face parte din acțiunile necesare pentru a creiona o strategie navală coerentă.
Tema dezbaterii a fost aleasă în contextul situației de pe Dunăre, unde în această iarnă navigația a fost blocată din cauza înghețului, determinând prejudicii foarte mari companiilor care desfășoară activitate economică pe acest sector: transport naval, manipulări, exporturi și tranzit de mărfuri, transport maritim, agenturare nave, etc.
‘Nu putem vorbi despre o strategie navală fără Dunăre! Avem acest avantaj al Dunării față de alte porturi, dar de care nu beneficiem la adevăratul lui potențial. Dacă cei de la Dunăre au ajuns într-un impas, trebuie să acționăm, deoarece ne este și nouă afectată activitatea și pierdem trafic de mărfuri’ a declarat Ștefan Muntoiu, vicepreședintele Constanța Port Business Association.
A fost subliniat faptul că atât administrația portuară cât și operatorii portuari au sesizat că Portul Constanța se află acum într-un moment-cheie în care trebuie să acționeze, deoarece nu mai pot fi permise pierderi de trafic în condițiile actuale ale pieței.
Compania Națională ‘Administrația Porturilor Maritime’ SA Constanța, Organizația Patronală Constanța Port Business Association, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA, Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați, Administrația Fluvială Dunărea de Jos, Asociația Armatorilor și Operatorilor Portuari-Fluviali din România și alte companii private s-au reunit în cadrul Grupului de lucru pentru promovarea transportului naval, parte a Protocolului de colaborare semnat de CN APM și Constanța Port Business Association.
Scopul grupului de lucru, care se va transforma într-o asociație cu statut profesional, o voce puternică a celor din transportul naval, este să definească o strategie și un plan de acțiuni comune, care să vizeze eliminarea blocajelor din calea unei dezvoltări armonioase a industriei portuare.
Intenția membrilor grupului de lucru este să pună bazele unui parteneriat solid cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, fiind solicitată o primă întâlnire în acest sens în perioada următoare.
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime şi Constanţa Port Business Association (Patronatul Portuar) au organizat ieri, 27 februarie 2017, dezbaterea cu tema: „Implicarea portului Constanţa în dezvoltarea transportului fluvio-maritim – provocări şi soluţii“, se arată într-un comunicat de presă.
Întâlnirea face parte din acţiunile dedicate creionării unei strategii navale coerente. Au participat reprezentanţii CNAPMC, operatori portuari şi specialişti din cadrul CN Administraţia Canalelor Navigabile.
Tema dezbaterii este de mare actualitate, având în vedere situaţia de pe Dunăre. În această iarnă, navigaţia a fost blocată din cauza îngheţului, determinând prejudicii foarte mari companiilor care efectuează manipulări, exporturi şi tranzit de mărfuri, transport fluvial şi maritim, agenturare nave etc.
„Nu putem vorbi despre o strategie navală fără Dunăre! Avem acest avantaj al Dunării faţă de alte porturi, dar de care nu beneficiem la adevăratul lui potenţial. Dacă cei de la Dunăre au ajuns într-un impas, trebuie să acţionăm, deoarece ne este şi nouă afectată activitatea şi pierdem trafic de mărfuri”, a declarat Ştefan Muntoiu, vicepreşedintele Constanţa Port Business Association.
Atât administraţia portuară cât şi operatorii portuari consideră că portul Constanţa se află într-un moment-cheie, în care trebuie să acţioneze, deoarece nu îşi poate permite pierderi de trafic în condiţiile actuale ale pieţei.
Drept urmare, CN Administraţia Porturilor Maritime, Constanţa Port Business Association, CN Administraţia Canalelor Navigabile, Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi, Administraţia Fluvială Dunărea de Jos, Asociaţia Armatorilor şi Operatorilor Portuari-Fluviali din România şi alte companii private s-au reunit în cadrul grupului de lucru pentru promovarea transportului naval, parte a protocolului de colaborare semnat de CNAPM şi Constanţa Port Business Association.
Grupul de lucru se va transforma într-o asociaţie cu statut profesional, reprezentativă pentru transportul naval. Aceasta va defini o strategie şi un plan de acţiuni comune, care să vizeze eliminarea blocajelor din calea dezvoltării industriei portuare. Grupul de lucru va pune bazele unui parteneriat solid cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor, urmând a fi solicitată o primă întâlnire în acest scop, în perioada următoare.
Va fi elaborată o strategie navală a României
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime şi Constanţa Port Business Association (Patronatul Portuar) au organizat ieri, 27 februarie 2017, dezbaterea cu tema: „Implicarea portului Constanţa în dezvoltarea transportului fluvio-maritim – provocări şi soluţii“, se arată într-un comunicat de presă.
Întâlnirea face parte din acţiunile dedicate creionării unei strategii navale coerente. Au participat reprezentanţii CNAPMC, operatori portuari şi specialişti din cadrul CN Administraţia Canalelor Navigabile.
Tema dezbaterii este de mare actualitate, având în vedere situaţia
http://www.ziare-pe-net.ro/stiri/comunitatea-maritima-si-fluviala-strange-randurile-5115920.html
Va fi elaborată o strategie navală a României Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime şi Constanţa Port Business Association (Patronatul Portuar) au organizat ieri, 27 februarie 2017, dezbaterea cu tema: „Implicarea portului Constanţa în dezvoltarea transportului fluvio-maritim – provocări şi soluţii“, se arată într-un comunicat de presă. Întâlnirea face parte din acţiunile dedicate creionării unei strategii navale coerente. Au…
http://www.ultimele-stiri.eu/articol/comunitatea-maritima-si-fluviala-strange-randurile/2843260
Economie
Novorossiysk, unul dintre cele mai mari porturi maritime din Rusia va fi privatizat.
Până la sfârşitul acestui an, statul rus va vinde un pachet de 20% din acţiunile pe care le deţine în port. Licitaţia va fi organizată de către compania Sberbank CIB, informeaza UkrAgroConsult.
Fosta republică sovietică Azerbaidjan urmează să exporte gaze naturale în Europa Occidentală până la finele deceniului, dar în prezent este nevoit să importe gaze pentru a acoperi necesarul intern, transmite Reuters.
Datele oficiale arată că Azerbaidjanul consumă anual o cantitate de aproximativ 12 miliarde metri cubi de gaze naturale dar în 2016 a avut un deficit de aprovizionare de aproximativ 1,4 miliarde metri cubi.
Azerbaidjanul deţine Shah Deniz, unul din cele mai mari câmpuri de gaze din lume, care începând din 2020 ar urma să aprovizioneze Grecia, Italia şi Turcia precum şi alte state europene care doresc să îşi reducă dependenţa de gazul rusesc. Însă la finele anului trecut, pe măsură ce construcţia conductei care ar urma să livreze gaze din Azerbaidjan în Europa a trecut de jumătate, compania energetică de stat SOCAR a anunţat că a început să importe gaze din Iran.
În schimb, două surse din industria energetică au declarat pentru Reuters că în realitate gazele naturale au venit din Turkmenistan însă livrările au fost întrerupte din cauza unei dispute de preţuri între Iran şi Turkmenistan. Sursele au adăugat că disputele în jurul preţului au dus şi la oprirea discuţiilor cu privire la posibilitatea importului de gaze naturale ruseşti.
Această situaţie creează o dilemă pentru preşedintele azer Ilham Aliyev, care se confruntă pe de o parte cu o depreciere semnificativă a monedei naţionale (-manat- n.r.) iar pe de altă parte trebuie să menţină un echilibru între Rusia şi Occident, potrivit Agerpres.
În luna ianuarie a acestui an SOCAR a majorat preţul la gaze pentru consumatorii casnici din Azerbaidjan, care deja plătesc mai mult pentru produse alimentare de bază pentru că multe dintre aceste produse sunt importante. În plus, unul din vicepreşedinţii SOCAR, Suleiman Gasymov, a avertizat că este posibil să fie decise şi alte majorări.
„Dacă manatul va continua să scadă, SOCAR va fi nevoit să revizuiască preţul gazelor”, a spus Gasymov.
Un alt vicepreşedinte de la SOCAR, Khoshbakht Usifzade, a declarat pentru Reuters că în luna decembrie 2016 Azerbaidjanul a început să importe aproximativ 2-4 milioane metri cubi de gaze pe zi din Iran, astfel că importurile totale pe anul trecut s-au ridicat la 286 milioane metri cubi.
Atât oficialii cât şi experţii au refuzat să facă prognoze cu privire la posibilitatea ca în acest an Azerbaidjanul să se confrunte din nou cu deficienţe în aprovizionarea cu gaze.
Cea de-a doua fază de dezvoltare a zăcământului Shah Deniz ar urma să producă 16 miliarde metri cubi pe an începând din 2020 însă Azerbaidjanul a vândut deja în avans această producţie iar analistul Ilham Shaban crede că este exclus ca autorităţile de la Baku să încerce să renegocieze acordul în conformitate cu care gazul care urmează să fie produs la Shah Deniz a şi fost vândut.
Chiar dacă la nivel mondial există o supraabundență de grâu, o parte din principalii cumpărători de grâu ar putea să-și reducă achizițiile de peste hotare, ceea ce va agrava și mai mult problema stocurilor care se situează deja la un nivel record, transmite Bloomberg.
Consiliul Internațional al Cerealelor (IGC) estimează că o serie de țări din Africa de Nord precum Egiptul și Algeria, toate dependente de grâul din străinătate pentru hrana populației, ar putea să își majoreze producția internă cu 25% în acest an dacă vremea va fi atât de favorabilă pe cât se estimează. Aceasta înseamnă că importurile de grâu ale regiunii vor scădea la cel mai redus nivel din ultimii trei ani, susține firma de cercetare AgResource Co.
„Comerțul mondial cu grâu stagnează și dacă vom avea recolte mai mari în Africa de Nord aceasta va face și mai dificilă creșterea livrărilor țărilor producătoare. Prețurile vor trebui să mai scadă pentru a stimula cererea”, a declarat președintele AgResource, Dan Basse.
Pe baza prognozelor meteo, Organizația națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO) estimează că perspectivele pentru recoltele de grâu din Africa de Nord sunt „bune spre excelente”. De asemenea, Departamentul american al Agriculturii susține că vremea umedă a creat condiții favorabile în Maroc, Algeria și Tunisia.
AgResource estimează că majorarea randamentului la hectar va duce la creșterea producției în sezonul 2017-18 până la 19,6 milioane tone, în urcare cu 39% comparativ cu anul trecut. Aceasta ar putea determina diminuarea importurilor până la 27,6 milioane tone, de la un nivel record de 28,1 milioane tone anul trecut.
Culturile de grâu din Maroc, Algeria și Tunisia sunt dependente în principal de ploi însă majoritatea culturilor din Egipt sunt irigate.
„Am avut doi ani de importuri relativ mari în Africa de Nord iar situația ar trebui să fie diferită în următorul sezon”, susține Amy Reynolds, economist șef la Consiliul Internațional al Cerealelor.
Totuși, chiar și cu o recoltă bună, Africa de Nord va rămâne dependentă de grâul importat. Potrivit FAO, în medie, importurile asigură peste 40% din necesarul de grâu al Egiptului, cel mai mare importator mondial, și Marocului, în timp ce în cazul Tunisiei și Algeriei, al treilea importator mondial, dependența de importuri este de peste 60% iar în cazul Libiei este chiar și mai mare.
„Importurile vor fi în continuare semnificative iar impactul pentru aceste țări depinde nu doar de necesitățile interne ci și de prețurile de pe piețele mondiale”, a declarat economistul FAO, Monika Tothova.
Majoritatea importatorilor au profitat de creșterea producției mondiale de grâu în ultimii ani care va face ca stocurile să atingă un nivel record de 263 milioane tone în acest sezon, susține IGC. Cotațiile futures la grâu pe bursa de la Chicago au scăzut la jumătate de la un vârf de 9,47 dolari per bushel în 2012 la un minim de 3,86 dolari per bushel în luna august 2016.
Ministrii afacerilor externe roman si ungar, Teodor Melescanu si Peter Szijjarto, au avut luni o intrevedere la Budapesta, „un prim pas intr-un proces” prin care, dupa cum a subliniat seful diplomatiei de la Bucuresti, se doreste ca „relatiile dintre Romania si Ungaria sa devina un model, chiar pentru alte tari din zona”, transmite Agerpres.
„Este vorba de un pas foarte important pe care l-am facut astazi, dar nu e ultimul pas, este primul pas intr-un proces in care dorim sa facem ca relatiile dintre Romania si Ungaria sa devina un model nu numai pentru noi, ci si pentru alte tari din zona”, a declarat, intr-o conferinta de presa comuna, la finalul intrevederii, ministrul roman de externe.
Teodor Melescanu a mentionat ca, in cadrul intalnirii, au fost abordate si pozitii „contradictorii” ale celor doua tari.
„Am acordat intr-adevar o atentie deosebita temelor in care avem pozitii apropiate si care pot avea un impact foarte pozitiv asupra evolutiilor din raporturile dintre noi. Nu am lasat deoparte nici temele in care pozitiile noastre sunt indepartate sau chiar as putea spune contradictorii. Am fost insa de acord ca discutarea lor trebuie sa fie in continuare o modalitate de abordare, dar concentrarea sa nu fie pe temele in care avem pozitii diferite, ci pe dezvoltarea acelor elemente care pot contribui intr-adevar la relansarea relatiilor dintre tarile noastre”, a afirmat Melescanu.
Potrivit acestuia, se are in vedere o posibila sedinta comuna a celor doua guverne, de la Bucuresti si Budapesta, la momentul si in conditiile in care va exista material suficient pentru ca executivele celor doua tari sa se intalneasca. Sedinta comuna ar urma sa fie precedata de o sesiune a Comisiei Mixte de Colaborare, care ar putea sa pregateasca mai multe elemente concrete pentru dezvoltarea raporturilor dintre Romania si Ungaria.
Ministrul afacerilor externe si al comertului exterior al Ungariei, Peter Szijjarto, a aratat, la randul sau, ca se doresc relatii bilaterale foarte simple, fara complicatii, in care sa existe dialog.
„Daca relatia este buna intre Romania si Ungaria, daca intre cele doua guverne relatia este buna, acest lucru este benefic pentru toti oamenii, indiferent in care tara traiesc. (…) In relatia dintre Romania si Ungaria este nevoie de dialog, pentru ca fara dialog nu vom avea niciodata succese comune si nu vom avea niciodata incredere intre cele doua tari, intre cele doua guverne si popoare. Succesele comune si aceasta incredere sunt axele necesare pentru ca acele relatii bilaterale care sunt incarcate de probleme dificile, care sunt legate in speta de problemele minoritatilor sa fie rezolvate cu succes. Eu consider ca aceste probleme sensibile putem sa le abordam cu sanse de reusita daca exista incredere, daca exista relatii apropiate intre noi. Tocmai de aceea noi ne-am inteles sa atingem succese comune, sa construim un climat de incredere intre noi si pe baza aceasta sa putem rezolva aceste probleme mai dificile”, a declarat Peter Szijjarto.
Peter Szijjarto: Dezvoltarea relatilor economice cu Romania – o prioritate pentru Ungaria
Dezvoltarea in continuare a relatiilor economice dintre Ungaria si Romania constituie o prioritate pentru Guvernul condus de Viktor Orban, a declarat luni ministrul Afacerilor Externe si al Comertului Exterior, Peter Szijjarto, dupa intrevederea pe care a avut-o la Budapesta cu seful diplomatiei romane, Teodor Melescanu, mai relateaza Agerpres.
„Vorbim mult prea putin despre legaturile economice dintre cele doua tari si putini stiu sa raspunda la intrebarea care este a doua piata (de export – n.r) a Ungariei si ar fi surprinsi multi daca ar sti ca este Romania, pentru ca dupa Germania Ungaria exporta cel mai mult catre Romania. Tocmai, de aceea, relatiile economice trebuie sa fie dezvoltate in continuare. Este o prioritate pentru noi. Tocmai de aceea am deschis (prin intermediul unei banci comerciale – n.r.) un cadru de credit de 514 milioane de euro, incercand sa inlesnim cooperarea in domeniul economic”, a declarat Szijjarto, in cadrul unei conferinte de presa comune cu Melescanu.
El a adaugat ca se doreste ca in cel mai scurt timp doua dintre cele 10 puncte de trecere a frontierei care au fost deschise recent cu caracter temporar intre cele doua tari sa functioneze in regim permanent.
Szijjarto a completat ca a primit promisiunea partii romane ca din 2019 conducta ce asigura interconectarea sistemului de transport al gazelor din cele doua tari sa inceapa sa functioneze si catre Ungaria, iar din 2020 sa fie la capacitate completa.
„Intre cele doua state, cooperarea in domeniul energetic este o problema care necesita dezvoltarea. In momentul de fata suntem conectati, insa interconexiunea nu functioneaza. In momentul de fata se poate transporta numai catre Romania de aici si am discutat cu domnul ministru ca pana in 2019 sa se realizeze aceasta legatura reversibila si pana in 2020 sa se asigure capacitate completa a interconexiunii reversibile”, a afirmat ministrul ungar.
Ungaria este unul dintre partenerii economici traditionali ai Romaniei si a ocupat permanent o pozitie de top in comertul exterior romanesc. Potrivit datelor oferite de Ambasada Romaniei la Budapesta, incepand cu 2009, schimburile comerciale cu Ungaria au inregistrat o crestere constanta (cu exceptia perioadei 2012/2013 – usoara scadere), dar in fiecare an soldul balantei comerciale a fost net favorabil partii ungare. La 31 octombrie 2016, valoarea schimburilor comerciale romano-ungare a fost de 6.586,34 milioane euro din care export 2.506,77 milioane euro si import 4.079,57 milioane euro, soldul balantei comerciale fiind negativ, de 1.572,80 milioane euro.
*****
Ministrul Teodor Melescanu a efectuat luni o vizita oficiala la Budapesta, la invitatia lui Peter Szijjarto.
Programul vizitei a inclus consultari cu seful diplomatiei ungare, o intrevedere cu prim-ministrul ungar, Viktor Orban, si sustinerea unei alocutiuni, in premiera pentru un ministru roman, la reuniunea anuala a diplomatiei ungare.
Totodata, ministrul roman a avut programata si o intrevedere cu reprezentanti ai comunitatii romanesti din Ungaria.
Bulgaria şi România vor să coopereze în încercarea de a pătrunde pe pieţe din afara Uniunii Europene. Detalii privind aceste eforturi au fost discutate în cadrul unei întâlniri desfăşurate luni la Sofia între ministrul bulgar al agriculturii şi alimentaţiei, Hristo Bozukov, şi ambasadorul României în Bulgaria, Ion Gâlea, transmite agenţia BTA.
Cele două părţi au convenit asupra formării unor grupuri de experţi care să facă schimb de experienţă în domeniul agriculturii. Aceştia vor discuta de asemenea noua politică agricolă comună a Uniunii Europene cu scopul de a stabili o poziţie comună.
Ministrul Bozukov i-a spus ambasadorului Gâlea că Bulgaria doreşte o distribuire mai corectă a subvenţiilor agricole. Regiunile defavorizate în care oportunităţile dezvoltării agriculturii sunt limitate trebuie să se bucure de prioritate, a mai explicat ministrul bulgar, potrivit BTA.A
Premierul Sorin Grindeanu sprijină noile proiecte energetice cu potenţial de dezvoltare în partea românească a Mării Negre. Şeful guvernului şi-a exprimat susţinerea pentru valorificarea resurselor energetice în condiţii competitive.
Declaraţia a fost făcută în timpul unei întrevederi avute, luni, la Palatul Victoria, cu o delegaţie a consorţiului format din ExxonMobil şi OMV Petrom. Reprezentanţii consorţiului au prezentat proiectul de explorare a resurselor de gaze naturale din Marea Neagră.
La rândul său, ministrul Economiei, Mihai Tudose a arătat că proiecte de amploarea celor prezentate pot contribui la transformarea României într-un hub industrial regional pentru proiecte off-shore.
http://radioconstanta.ro/2017/02/28/guvernul-sprijina-proiectele-energetice-din-marea-neagra/