Revista presei 2 februarie
- 2 Feb / De ce Dunărea este prea puţin folosită / Cuget Liber
02 Februarie 2016. Autor: Ion TIŢA-CĂLIN
Potenţialul de transport al Dunării este folosit în proporţie de numai 1,8%, afirma în urmă cu câţiva ani un reprezentant al Ministerului Transporturilor. Interesul României este ca volumul transportului fluvial de mărfuri să crească pe seama reducerii celui rutier.De ce este Dunărea atât de puţin utilizată? Cauzele sunt numeroase: neasigurarea adâncimii minime de navigaţie de 2,5 metri pe întreg parcursul anului, lipsa facilităţilor de operare din numeroase porturi fluviale, conexiunile proaste ale unor porturi cu reţelele rutiere şi feroviare, parcul de nave îmbătrânit şi neadecvat pentru navigaţia în condiţiile adâncimilor scăzute, numărul mult prea mic de unităţi navale specializate în transportul containerelor, insuficienţa mijloacelor pentru deblocarea Dunării de gheţuri etc.
Starea precară actuală a şenalului navigabil al Dunării este o problemă presantă pentru sectorul căilor navigabile interioare şi a industriei transporturilor din centrul şi sud-estul Europei. Această situaţie ameninţă navigaţia în condiţii de siguranţă şi de rentabilitate a Dunării, cu consecinţe dezastruoase pentru companiile care activează în acest sector.
Printre obiectivele strategice ale Guvernului Cioloş se numără cel privind „creşterea numărului de zile de navigaţie pe Dunăre”, pentru care au fost iniţiate următoarele patru proiecte:
– îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre (studiu de fezabilitate) pentru care sunt alocaţi 5,25 milioane de euro (!) – valoare multianuală, din care 5,3 milioane lei pentru anul 2016;
– demararea programului FAIRway – achiziţii de utilaje, echipamente şi servicii. Valoarea totală multianuală a proiectului este de 8,5 milioane de euro, din care 5,3 milioane de lei pentru anul 2016;
– îmbunătăţirea adâncimilor de navigaţie în punctele critice ale Dunării, proiect care se va derula în 2016 şi care are alocată o finanţare de 13,6 milioane de lei;
– demararea programului SWIM (!), cu o valoare multianuală de 15 milioane de euro.
Specialiştii contactaţi de cotidianul „Cuget Liber” consideră că aceste proiecte ameliorează, dar nu rezolvă problemele navigaţiei pe Dunăre.
Ei îşi pun speranţele în master planul european privind reabilitarea şi întreţinerea şenalului pe Dunăre şi afluenţii săi navigabili. În cadrul studiilor realizate pe parcursul a cinci ani, până în 2020, se va face radiografia fluxurile de aluviuni transportate de fluviu şi afluenţi, va fi analizată dinamica depunerii lor, vor fi identificate locaţiile critice care limitează navigabilitatea Dunării, precum şi problemele şi nevoile financiare necesare pentru a le rezolva.
Abia după anul 2020 vor fi demarate investiţiile în echipamente de dragare, se va executa marcarea şenalului navigabil, vor fi realizate hărţi ale albiei fluviului şi vor începe lucrările hidrotehnice propriu-zise.
http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-de-ce-dunarea-este-prea-putin-folosita-280004
Constanta Port Business Association
A: 900900 Constanta, Incinta Port Constanta, Cladirea Bursa Veche, Cam.16-21
T/F: 0241 484836
E: office@portbusiness.ro