Revista presei

Triplarea costurilor de transport între China şi Europa ameninţă aprovizionarea cu bunuri şi revenirea creşterii economice – Revista presei 20 – 21 ianuarie 2021

 

  • Port Constanța

20.01.2021

 

Creşterea preţurilor până la un nivel record este alimentată de deficitul de containere şi revenirea cererii de consum, scrie Financial Times.
Costul transportului de bunuri din China către Europa a înre¬gistrat mai mult de o triplare în ultimele opt săptămâni, atin¬gând maxime record, în condiţiile în care un deficit de con¬tainere goale generat de pandemie perturbă comerţul mondial.
Mii de containere goale au fost abandonate în Europa şi SUA în prima jumătate a anului trecut, când companiile de transport maritim au anulat sute de călătorii în contextul în care măsurile de lockdown au provocat o încetinire neaşteptată a comerţului mondial. În momentul în care cererea vestică de bunuri fabricate în Asia şi-a revenit în a doua jumătate a anului, competiţia dintre companiile de transport pentru containere disponibile a generat o creştere puternică a costurilor transportului de mărfuri.
Aglomeraţia din porturi este un alt factor care împinge preţurile în sus.
Din noiembrie, costurile de transport către Europa au fost exacerbate de devierea containerelor către rute trans-pacifice. Spre deosebire, costurile de transport din China către SUA stagnează din octombrie.
Problemele şi întârzierile încep să afecteze lanţurile globale de aprovizionare, potrivit economiştilor. Neil Shearing, economist-şef la Capital Economics, avertizează că presiunile se vor intensifica înainte de a se diminua.
Bert Coljin, economist la ING, arată că în acest context creşterea comerţului ar putea fi încetinită uşor, contribuind la „presiuni inflaţioniste temporar crescute în decursul anului“.
Companiile de transport maritime speră că încetinirea producţiei din Asia ce însoţeşte în mod tipic noul an lunar în februarie va duce la o temperare cel puţin temporară a preţurilor.
Însă Peter Sand, economist la asociaţia internaţională de transport Bimco, susţine că deficitele de containere vor continua probabil multă vreme în acest an.
Presiunea asupra lanţurilor de aprovizionare pe cale maritimă ar putea scădea „când oamenii vor avea mai multe opţiuni de a cheltui pe servicii“ odată cu ridicarea restricţiilor anti-coronavirus. Însă când se va întâmpla acest lucru nu este sigur.
https://www.zfcorporate.ro/auto-transporturi/triplarea-costurilor-de-transport-intre-china-si-europa-ameninta-19873811
 

 

CN Administrația Porturilor Maritime Constanța va înlocui tâmplăria exterioare la mai multe clădiri din port
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța a atribuit un contract prin procedură simplificată pentru înlocuirea tâmplăriei exterioare la clădirea administrativă și clădirea anexă CSCT (cu excepția pereților cortină).
Atribuirea a avut loc pe 14 ianuarie 2021. Valoarea totală a achiziției este de 402.876,92 lei. Obiectul contractului îl constituie efectuarea lucrărilor de înlocuire parțiala a tâmplăriei exterioare din aluminiu la clădire administrativă CSCT (Obiect 1) și clădire anexă cu destinația cantină și vestiare (Obiect 2).
World Trans Systems SRL este firma câștigătoare. Societatea a fost înființată în anul 2013, cu sediul social în București, pe Splaiul Independenței.
Capitalul social este de 450 de lei, iar asociat unic este Florin-Ciprian Andrei, care are și rol de administrator în firmă. Activitatea principală a firmei constă în „Comerţ cu ridicata al altor maşini şi echipamente”, conform codului CAEN.
Pentru anul financiar 2019, firma a raportat șase salariați, la o cifră de afaceri de 1.552.563 lei, iar profitul a fost de 394.299 lei.
https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/cn-administratia-porturilor-constanta-a-semnat-un-contract-cu-o-firma-din-capitala-de-ce-se-va-ocupa-737978.html
 

 

Potrivit unui studiu al UIRR pe tema impactului Pachetului de Mobilitate 1 asupra proiectelor de transport combinat de marfă la nivelul UE, volumele pentru transportul intermodal ar putea scădea cu 8% până în 2030, dacă noile reguli sunt implementate în forma actuală.
Aceasta reprezintă o consecință directă a dublării prețurilor transportului rutier pe distanțe scurte, o componentă esențială pentru lanțurile de transport intermodal, comparativ cu transportul rutier pe distanțe lungi.
Potrivit Pactului Ecologic European, transportul combinat de marfă ar trebui să contribuie la reducerea cu 40 milioane de tone de emisii de CO2 în sectorul de transport. Dacă noile reguli ale Pachetului de Mobilitate 1 vor intra în vigoare în forma actuală, fără contribuția substanțială a transportului intermodal la decarbonizare, sectorul de transport de marfă european va genera 12 milioane de tone CO2 între 2020 și 2030.
Obiectivul Pactului Ecologic European de face trecerea a 75% dintre transporturile rutiere de marfă realizate în interiorul continentului către alte moduri de transport, cum ar fi calea ferată sau căile navigabile interioare, este în pericol de a nu se materializa fără un sector de transport combinate competitiv, avertizează UIRR.
“După adoptarea noilor reglementări privind transportul rutier de marfă, în iulie anul trecut, UIRR a avertizat că acestea vor rezulta în transformarea transportului combinat de marfă în victimă colaterală a încercării de a îmbunătăți condițiile sociale și de lucru ale șoferilor de camion. Studiul publicat cuantifică nivelul inacceptabil al prejudiciului. Sectorul European de Transport Combinat le solicită factorilor de decizie să ia măsuri imediate,” a declarat Ralf-Charley Schultze, Președinte al UIRR.
Evoluția prețurilor pentru transportul intermodal de marfă
Studiul UIRR analizează modul în care atât transportul rutier de marfă pe distanța lungi, competitor direct pentru transportul intermodal, cât și transportul rutier pe distanțe scurte, care furnizează conexiune pentru prima și ultima milă în cadrul transportului combinate, vor fi afectate de Pachetul de Mobilitate 1.
Transportul de distanțe scurte: costul pentru camionarea pe prima/ultima milă în lanțul de transport combinat, în special dacă este efectuat de către companii de transport non-domestice, ar urma să crească cu 16%. Costul ar crește și mai mult în cazul în care Statele Membre aleg să aplice reglementarea opțională de a suspenda obligativitatea Articolului 4 din Directiva de Transport Combinat. În acest caz, reducerea de 5-10% a capacității de transport rutier suspendată va duce la creșterea costului de camionare pe distanțe scurte cu până la 22%. Creșterea costului total al transportului combinat pe distanțe mai scurte de 1.000 km (mai mult de jumătate din piața de transport intermodal) este estimată la 9%.
Transportul rutier pe distanțe lungi: Se estimează că prețurile pentru transportul rutier pe distanțe lungi va crește cu aproximativ 5% ca urmare a noilor reguli UE privind transportul rutier de mărfuri.
https://www.intermodal-logistics.ro/studiu-uirr-pachetul-de-mobilitate-1-factor-de-risc-pentru-transportul-combinat-de-marfa
 

 

Portul Antwerp a rezistat furtunilor din 2020 cu pierderi limitate. În ciuda unui an dominat de coronavirus și tensiuni comerciale, randamentul total al acestuia a ajuns la 231 milioane t de mărfuri (-3,1%).
Traficul de containere a rămas puternic, atingând un nou vârf în 2020, de 12 milioane de TEU, ceea ce echivalează cu o creștere de 1,3% față de 2019. Segmentul mărfurilor lichide vrac a suferit o contracţie de 16,3%, aproape de scăderea cu 17% a segmentului de mărfuri pulberi în vrac. Traficul ro-ro a scăzut, de asemenea, cu 9,4%.
În 2020, 13.655 de nave maritime au ajuns în portul Antwerp, o scădere cu 5,1% comparativ cu anul precedent. Tonajul brut al acestor nave a scăzut cu 5,2%, la 394 milioane t.
https://traficmedia.ro/portul-antwerp-incheie-2020-cu-pierderi-limitate/
 

21.01.2021

 

Valoarea estimată a contractului este de 9.165.159,7 lei, adică peste 1.8 milioane de euro.
Este vorba despre „execuția lucrărilor pe baza Proiectului Tehnic autorizat“, iar criteriul de atribuire este prețul cel mai scăzut.
Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 5 februarie 2021, ora 15.00, urmând ca acestea să fie deschise tot atunci, în SEAP.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța caută constructor pentru drumul Poarta 7 – Poarta 9.
În Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice a fost anunțul de participare simplificat pentru contractul „Drum Poarta 7 – Poarta 9, Îmbrăcăminte cu asfalt și Organizare de șantier – Execuție lucrări“, pus la bătaie de CN APM SA Constanța.
Valoarea estimată a contractului este de 9.165.159,7 lei, adică peste 1.8 milioane de euro.
Anunțul a fost preluat pe www.licitatiapublica.ro.
Potrivit descrierii succinte a contractului, este vorba despre „execuția lucrărilor pe baza Proiectului Tehnic autorizat“, iar criteriul de atribuire este prețul cel mai scăzut.
Așa cum am precizat anterior, valoarea estimată a contractului este de 9.165.159,7 lei, suma echivalând cu 1.880.379,9060 de euro, la un curs de 4,8741 de lei pentru un euro, stabilit de Banca Națională a României pentru data de 20 ianuarie 2021.
Contractul va fi atribuit în baza procedurii simplificate și nu se va organiza o licitație electronică.
Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 5 februarie 2021, ora 15.00, urmând ca acestea să fie deschise tot atunci, în SEAP.
https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/administratia-porturilor-constanta-repara-drumul-poarta-7-poarta-9-contract-de-peste-1-8-milioane-de-euro-738053.html
 

  • Economie
  • 21.01.2021

 

Preţul grâului ar putea creşte în perioada următoare, după ce Rusia, care este şi cel mai mare exportator de grâu din lume, a anunţat că, de la 1 martie şi până la 30 iunie, va majora taxa la exporturile de grâu cu până la 50 de euro pe tonă, anunţă Bloomberg. Bursele internaţionale care tranzacţioneză cereale, deja au înregistrat cotaţii în creştere. În ultimii 20 de ani, Rusia a trecut de la o ţară dependentă de importuri, la una dintre cele mai mari producătoare de grâu, fiind responsabilă pentru o cincime din vânzările mondiale.
https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-pretul-graului-ar-putea-creste-420717
 

 

Regionala Constanța a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a reluat licitația pentru tăierea vegetației de pe șine, în valoare de peste 50.000 de euro. O procedură identică fusese lansată la începutul lunii decembrie, însă ea a fost anulată, pe motiv că au fost depuse numai oferte inacceptabile și/sau neconforme.
În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Asigurarea vizibilității și a gabaritului de liberă trecere prin erbicidare și tăiere de vegetație pe raza SRCF Constanța”. Valoarea totală estimată a contractului este de 249.630,99 lei, echivalentul a aproximativ 51.000 de euro.
Asigurarea gabaritului de liberă trecere, a vizibilității semnalelor, precum și menținerea unui aspect îngrijit al căii ferate sunt lucrări de întreținere curentă, astfel încât circulația trenurilor să se desfășoare în deplină siguranță, se arată în anunț. Lucrările de îndepărtare a vegetației trebuie să aibă un caracter permanent și continuu pe întreaga durată a unui an calendaristic și trebuie să se desfășoare după cum urmează: se erbicidează zona căii ferate, în vederea combaterii chimice a buruienilor anuale și perene, folosind erbicid care să combată buruienile atât prin aplicare pe sol, cât și pe frunze; se taie și se îndepărtează vegetația, pentru asigurarea vizibilității semnalelor și în zona trecerilor la nivel, pe o rază de 150 m. Durata de prestare a serviciului este de maximum 12 luni de la semnarea acestuia de ambele părţi.
Condiții de participare la licitația pentru tăierea vegetației
Pentru participarea la licitația organizată de Regionala Constanța a CFR SA, ofertantul va declara principalele servicii prestate într-o perioadă care acoperă cel mult ultimii trei ani de zile, în valoare individuală/cumulată de minimum 249.630 de lei fără TVA, la nivelul a maximum trei contracte. Serviciile similare acceptate sunt erbicidare și tăiere de vegetație, întreținerea terasamentului infrastructurii de transport etc.
Valoarea garanției de participare este 2.496 de lei. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 8 februarie 2021, ora 15,00. Oferta trebuie să fie valabilă până la data de 8 iulie 2021.
https://clubferoviar.ro/licitatia-pentru-taierea-vegetatiei/
 

 

Pe 17 ianuarie, Huawei și Trunk, o companie startup chineză axată pe camioane autonome, au început un parteneriat pentru cercetare și dezvoltare și promovarea pe piață a produselor legate de porturile inteligente.
Semnarea acordului va aprofunda și mai mult parteneriatul după o colaborare îndelungată între cele două companii din domeniul porturilor inteligente, a spus Trunk. Ele vor colabora la dezvoltarea și validarea soluțiilor de referință pentru condusul inteligent și la extinderea pieței din acest domeniu.
A fost dezvăluit, în același timp, primul proiect de port inteligent co-dezvoltat de Huawei și Trunk. În zona Beijiang a portului Tianjin, un camion cu conducere autonomă, echipat cu platforma de calcul inteligentă de conducere MDC (Mobile Data Center) a Huawei, a efectuat cu succes o operațiune de transport sub instrucțiunile uniforme furnizate de TOS (sistemul de operare a terminalului). A finalizat multe acțiuni specifice, cum ar fi planificarea traseului, parcarea precisă și răspunsul la obstacole în absența intervenției umane.
În calitate de furnizor de soluții de transport rutier autonom, Trunk a continuat să promoveze utilizarea comercială a tehnologiilor sale în zona de logistică portuară.
Pe 2 noiembrie 2020, Truck a anunțat că a predat 13 camioane autonome Portului Ningbo-Zhoushan, atingând o viteză record în volumul de producție a camioanelor cu conducere autonomă.
Luna trecută, startup-ul a încheiat un acord cu WorldEx, cel mai mare furnizor de servicii integrate de logistică din China, pentru a face echipă la construirea unei platforme de cooperare industrială pentru afaceri de logistică portuară inteligentă și la promovarea aplicațiilor noilor tehnologii relevante utilizând sistemul de informație logistică inteligent WorldEx și sistemele inteligente Trunk de conducere și transport.
https://financialintelligence.ro/huawei-va-lucra-cu-un-startup-de-camioane-autonome-pentru-afaceri-de-logistica-portuara-inteligenta/
 

20.01.2021

 

În perioada următoare vor avea loc restructurări la CFR. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, le-a cerut șefilor companiilor feroviare să vină cu măsuri concrete de reducere a pierderilor, fără a preciza însă dacă acest demers se va solda și cu concedieri.
Antena 3 a intrat în posesia unui document intern trimis de Cătălin Drulă către toate companiile din subordinea ministerului, prin care li se cer directorilor ”măsuri concrete de restructurare” și ”maximizarea profiturilor”.
”Având în vedere memorandumul eloborat de Ministerul Finanţelor cu tema: Măsurile de reducere a pierderilor şi/sau a plăţilor restante înregistrate la data de 31.12.2020 de către operatorii economici care desfăşoară activitatea sub autoritatea/coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, vă rugăm ca până pe data de 22 ianuarie să transmiteţi la Direcţia Economică şi Ajutor de Stat, letric şi electronic, următoarele informaţii:
– Situaţia economico-financiară preliminară la data de 31.12.2020 a următorilor indicatori economico-financiari:
Venituri totale
Venituri din subvenţii şi transferuri
Cheltuieli totale
Cheltuieli de natură salarială
Rezultatul brut
Număr de salariaţi la finele anului
Plăţi restante
Cheltuieli pentru investiţii
Pierderi contabile din anii precedenţi”, se arată în documentul citat.
Urmează restructurări la CFR și Metrorex
În adresa trimisă către șefii companiilor feroviare, ministrul Drulă cere ”măsuri concrete, cuantificabile de reducere a pierderilor totale, a plăţilor restante, precum şi termene de realizare a acestora”, dar și cauzele care au determinat înregistrarea de pierderi de către operatorul economic.
Se mai solicită ”măsuri concrete de restructurare şi reorganizare în vederea redresării activităţii, aprobate de către organele de conducere”, dar și ”măsuri concrete şi cuantificabile de reducere a pierderilor contabile aferente exerciţiului financiar al anului 2020, maximizarea profiturilor, precum şi măsuri de acoperire a pierderilor contabile din anii precedenţi”.
https://clubferoviar.ro/restructurari-la-cfr/