Revista presei

Revista presei 8 martie 2016

8 Mar 2016 / Scandal la Administrația Porturilor Constanța! Patru din cei șase membri ai CA, numiți ilegal / Realitatea.net

Magistrații Tribunalului Constanța au decis că numirea a 4 din cei 6 membri ai Consiliului de Administrație al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC) s-a făcut ilegal. Este vorba despre Tudor Baltă, Viorel Olea, Marcela Frigioiu și Adrian Cighi numiți în baza hotărârilor AGOA nr. 5/22.12.2014, nr. 7/12.04.2016 și a unei hotărârii AGOA din 29 martie 2012. Hotărârea este executorie.

Decizia tribunalului Constanța este rezultatul acțiunii inițiate în instanță de Comvex S.A. și Organizația Patronală „Operatorul Portuar” Constanța. Cele două entități au arătat că nici unul dintre cei patru nu a fost numit cu respectarea cerințelor legale.

Prin urmare, hotărârile adoptate de acest Consiliu de Administrație vor trebui anulate de la caz la caz, în funcție de cvorum și majoritățile constituite pentru adoptarea acestora, pe parcursul ultimilor 4 ani.

Cei patru membri ai CA au adoptat cu bună știință hotărâri în detrimentul intereselor economice ale Comunității Portuare, ceea ce a atras constant protestele publice ale Sindicatelor și Patronatelor Portuare.

Potrivit Operatorilor Portuari, prin decizia justă a instanței s-a ajuns la situația de normalitate așteptată de întreaga Comunitate portuară.

“Totodată considerăm că decizia creează premise și pentru implicarea activă și decisivă a Guvernului actual în procesul de soluționare a problemelor de la Portul Constanța”, susțin Operatorii Portuari.

Organizația Patronală ”Operatorul Portuar” Constanța reunește 37 de companii care își desfășoară activitatea pe domeniul portuar.

În cadrul companiilor membre ale Organizației Patronale își desfășoară activitatea peste 6.000 salariați, ceea ce reprezintă mai bine de 60% din numărul total de persoane angajate pe domeniul portuar

http://www.realitatea.net/scandal-de-propor-ii-la-cnapmc-4-din-cei-6-membri-ai-consiliului-de-administra-ie-numi-i-ilegal_1901850.html

8 Mar 2016 / Patru membri ai CA din cadrul Administrației Portului Constanța, suspendați / Radio Constanta

Operatorii portuari au obţinut câştig de cauză în procesul intentat împotriva conducerii APMC, privind numirea unor membrii în Consiliul de Administraţie.

Potrivit unui comunicat primit la redacţie, instanţa a decis ieri, suspendarea a patru dintre cei șase membri ai Consiliului de Administraţie, rămaşi după demisia lui Lucian Băluţ.

Motivul – niciunul dintre ei nu a fost numit cu respectarea cerinţelor legale, se precizează în comunicat.

Hotărârea este una executorie.

Reprezentanţii Organizaţiei Operatorul Portuar spun că acum, vor fi suspendate şi toate hotărârile luate de cei patru, hotorâri care au avut efecte negative asupra Portului şi au dus proteste – se mai precizează în comunicat.

http://radioconstanta.ro/2016/03/08/patru-membri-ai-ca-din-cadrul-administratiei-portului-constanta-suspendati/

8 Mar 2016 / Sindicatele portuare vor PROTESTA în fața Gării Maritime / Radio Constanta

Federația Națională a Sindicatelor Portuare – organizația sindicală reprezentativă la nivelul sectorului de activitate “Transporturi pe apă și servicii conexe. Transporturi aeriene și servicii conexe”, afiliată Blocului Național Sindical, impreuna cu Organizația Patronală „Operatorul Portuar” Constanța, organizație care reprezintă interesele celor mai importanți agenți economici care își desfășoară activitatea în Portul Constanța, organizează o acțiune de protest în data de miercuri, 09 martie 2016, între orele 09.00 – 11.00, în fața sediului Companiei Naționale”Administratia Porturilor Maritime” S.A. Constanța, situat în Incinta Port Constanța, zona Poarta 1, Clădirea „Gara Maritimă”.

Protestul vine ca urmare a numeroaselor demersuri ale comunității portuare din ultimii 3 ani care au rămas fără răspuns.Sindicaliștii acuză Administrația Portului  de starea avansată de degradare a infrastructurii de transport naval,  lipsa contractelor de închiriere a infrastructurii de transport naval, problemele sociale de pe platforma portuara și modul defectuos de întocmire a Master Planului Porturilor Maritime . Comunitatea portuară solicită schimbarea administratorilor cât și a întregii conduceri executive a Companiei Naționale „Administratia Porturilor Maritime” S.A. Constanța.

http://radioconstanta.ro/2016/03/08/sindicatele-portuare-vor-protesta-in-fata-garii-maritime/

8 Mar 2016 / Patru administratori ai CNAPMC au fost numiți ilegal, a decis Tribunalul Constanța. CINE SUNT ACEȘTIA / Cuget Liber

Autor: Ion TITA – CALIN

În şedinţa din data de 7 martie 2016, Tribunalul Constanţa s-a pronunţat în dosarul nr. 854/118/2016. Instanţa de judecată a decis că numirea a patru din membrii consiliului de administraţie al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa este ilegală. Este vorba despre Tudor Baltă, Viorel Olea, Marcela Frigioiu şi Adrian Cighi, care au fost numiţi în baza hotărârilor adunării generale ordinare a acţionarilor nr. 5/22.12.2014, nr. 7/12.04.2016 şi a unei hotărârii a aceluiaşi organism din 29 martie 2012. Hotărârea instanţei este executorie.

Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” Constanţa a salutat hotărârea instanţei, dând următorul comunicat de presă: „Decizia Tribunalului Constanţa este rezultatul acţiunii iniţiate în instanţă de Comvex S.A. şi Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” Constanţa. Cele două entităţi au arătat că nici unul dintre cei patru nu a fost numit cu respectarea cerinţelor legale. Prin urmare, hotărârile adoptate de acest consiliu de administraţie vor trebui anulate de la caz la caz, în funcţie de cvorum şi majorităţile constituite pentru adoptarea acestora, pe parcursul ultimilor patru ani. Cei patru membri ai CA au adoptat cu bună ştiinţă hotărâri în detrimentul intereselor economice ale comunităţii portuare, ceea ce a atras constant protestele publice ale Sindicatelor şi Patronatelor Portuare.

Prin decizia justă a instanţei s-a ajuns la situaţia de normalitate aşteptată de întreaga comunitate portuară. Totodată, considerăm că decizia creează premise şi pentru implicarea activă şi decisivă a Guvernului actual în procesul de soluţionare a problemelor de la Portul Constanţa.”

http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-patru-administratori-ai-cnapmc-au-fost-numiti-ilegal-a-decis-tribunalul-constanta-cine-sunt-ace-tia-283049?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=stiri-recente-sticky&utm_campaign=Impact_stiri_recente

8 Mar 2016 / Punct final în scandalul pavilionului internațional al României / Cuget Liber

Autor: Ion TITA – CALIN

• ANR a câştigat procesul cu RIFA
Contractul prin care Autoritatea Navală Română îi dădea companiei Romanian International Flag Administration – RIFA (fostă Ilvana Holding Ltd.) cel de-al doilea registru maritim în administrare a fost declarat nul de instanţa de judecată. Pe data de 7 martie 2016, Curtea de Apel Constanţa a declarat nefondat recursul înaintat de operatorul privat, menţinând decizia Tribunalului Constanţa. Astfel, după trei ani de procese, cade cortina peste unul dintre cele mai ruşinoase capitole din shipping-ul românesc.„Decizia Curţii de Apel deschide calea relansării proiectului privind pavilionul interna-ţional al României ”, a declarat, pentru coti-dianul „Cuget Liber”, Liviu Cazan, directorul general al ANR. „În foarte scurt timp, vom începe să lucrăm la el împreună cu repre-zentanţii comunităţii din shipping-ul românesc. Unul dintre modelele la care ne vom raporta ar putea fi al doilea pavilion polonez.”Andrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, a salutat decizia instanţei, afirmând următoarele: „Pavilionul internaţional al României este o necesitate. Avem ieşire la mare, porturi maritime, instituţii de învăţământ marinăresc moderne care pregătesc navi-gatori pentru flota mondială, România a devenit unul dintre cei mai importanţi furnizori de forţă de muncă de calitate de pe piaţa shipping-ului internaţional şi, cu toate acestea, nu avem nicio navă maritimă comercială înre-gistrată sub pavilion românesc. Avem nevoie de un al doilea registru maritim care să atragă tonaj, armatori străini, locuri de muncă pentru navigatori şi cadeţi. Sunt convins că se vor găsi şi oameni de afaceri români care să investească în acest domeniu.”

http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-punct-final-in-scandalul-pavilionului-international-al-romaniei-283026?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole sectiune Economie

8 Mar 2016 / Administratorii CNAPMC, demolați de tribunal: patru din cei șase membri CA, numiți ilegal / Constanta Noastra

Autor: Darius MARTINESCU

Patronii din port au punctat decisiv în războiul cu şefii portului Constanţa. Organizaţia Patronală   „Operatorul   Portuar” a anunţat că magistraţii constănţeni aproape au desfiinţat consiliul de administraţie al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC).

Comvex S.A. şi Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” Constanţa au iniţiat o acţiune în instanţă. Ei au arătat că 4 (patru) dintre cei 6 (şase) membri ai Consiliului de Administraţie, rămaşi după demisia lui Lucian Băluţ au fost numiţi ilegal. Aceştia sunt: Tudor Baltă, Viorel Olea, Marcela Frigioiu – Director Economic al fostului primar Radu Mazăre și Adrian Cighi – eminenţa cenuşie a Fondului Proprietatea. Niciunul dintre ei nu a fost numit cu respectarea cerinţelor legale. Prin urmare, şi hotărârile subsecvente adoptate de către acest Consiliu de Administraţie „vor trebui anulate, de la caz la caz, în funcţie de cvorum şi majorităţile constituite pentru adoptarea acestora, pe parcursul ultimilor 4 ani”, a precizat organizaţia.

„Prin sentința din data de 07.03.2016 pronunțată de către Tribunalul Constanța în dosarul nr. 854/118/2016 s-a dispus suspendarea hotărârilor AGOA nr. 5/22.12.2014 (pct.3), nr. 7/12.04.2016 și a hotărârii AGOA din data de 29.03.2012, hotărâri prin care au fost numiți ilegal 4 dintre membrii Consiliului de Administrație ai CN APM, respectiv Tudor Baltă, Viorel Olea, Marcela Frigioiu și Adrian Cighi. Hotărârea este executorie. Urmează anularea hotărârilor ale căror efecte au fost suspendate”, mai arată asociaţia.

Decizia vine după ce, la mijlocul lunii trecute, Agenţia pentru Protecţia Mediului a respins raportul de mediu din cadrul Master Planului portului Constanţa, document care a aprins spiritele în port. Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime susţine transformarea portului vechi în destinaţie turistică, în timp ce operatorii care derulează activităţi acolo nu vor să se mute. Conflictul datează de mai bine de un an, timp în care activitatea administraţiei portului a făcut subiectul unor controale, în urma cărora s-a stabilit că CNAPMC nu a respectat prevederile legale. Federația Națională a Sindicatelor Portuare şi Organizaţia Patronală “Operatorul Portuar” au solicitat refacerea proiectului şi susţin că în actuala sa formă, Master Planul nu respectă prevederile europene de mediu.

http://constantanoastra.ro/administratorii-cnapmc-demolati-de-tribunal-patru-din-cei-sase-membri-ca-numiti-ilegal/

8 Mar 2016 / Mihei, fostul director al ANR care a desecretizat contractul de cedare a pavilionului românesc: „Era singura soluție de a ieși cu capul sus din această măgărie” / Constanta Noastra

Autor: Ada CODAU

Curtea de Apel Constanţa a anulat, ieri, definitiv, contractul prin care dreptul de folosinţă a pavilionului maritim românesc era cedat unui offshore din Cipru. Instanţa a menţinut astfel decizia Tribunalului Constanţa, care constata nulitatea absolută a contractului de agenţie încheiat între Autoritatea Navală Română şi Ilvana Holding Limited, înregistrat la ANR pe 14 septembrie 2012. Singurul oficial care a semnalat faptul că acest contract este unul păgubos este Andrian Mihei, fost director al ANR. El a cerut, pe vremea când asigura conducerea instituţiei, desecretizarea contractului. La scurt timp, însă, după demersul său, Mihei a fost revocat din funcţie. Culmea, Ministerul Transporturilor era condus la acea vreme de un liberal: Relu Fenechiu. Astăzi, fostul Ministru se află în închisoare, după ce a fost condamnat în dosarul „Transformatorul”.

Fostul director al ANR spune, azi, că „statul român se putea lipsi de un astfel de scandal”. „Am desecretizat contractul pentru că am considerat că este ilegal. E drept că primul ministru de atunci, Victor Ponta, şi Ministerul Transporturilor au încercat să bage acest contract în legalitate, dar n-au putut. Nu eram însă pesimist, iar decizia instanţei este normală. Am, acum, mulţumirea că ceea ce am spus s-a adeverit. Era singura soluţie de a ieşi cu capul sus din această măgărie. Dacă nu, am fi fost buni de plată la Curtea de Arbitraj. Vinovaţii sunt însă mai mulţi, nu o singură persoană, e un complex”, a declarat Mihei.

http://constantanoastra.ro/mihei-fostul-director-al-anr-care-desecretizat-contractul-de-cedare-pavilionului-romanesc-era-singura-solutie-de-iesi-cu-capul-sus-din-aceasta-magarie/

8 Mar 2016 / România și-a primit pavilionul înapoi. Curtea de Apel Constanța a anulat contractul RIFA / Constanta Noastra

Autor: Darius MARTINESCU

După ce m-am plictisit de cât am scris despre ilegalitatea contractului dintre Ministerul Transporturilor şi Ilvana Holding Limited, firmă înmatriculată în paradisul fiscal Cipru şi care a primit cadou pavilionul românesc, a venit în sfârşit DREPTATEA. Acest subiect tabu, pe care actualele şi fostele conduceri ale Autorităţii Navale Române s-au ferit ca dracu’ de tămâie să-l discute (de parcă eu sau voi am semnat mizeria de contract, nu ei) aproape că s-a încheiat cu un nesperat câştig din partea statului român. Ieri Curtea de Apel Constanţa, a anulat, definitiv, contractul de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc în favoarea offshore-ului din Cipru. Magistraţii au anulat contestaţia formulată de RIFA Holdings Limited (fosta Ilvana Holdings Limited), care primise dreptul de folosinţă a pavilionului românesc, pentru o perioadă de 30 de ani.

Drepţi (şi corupţi) la drapel

Acum nu vreau să fac un proces de conştiinţă artizanilor contractului RIFA. Fiecare poate alege să stea drepţi şi să reprezinte steagul românesc, numai că unii au văzut doar bani în asta. Pe scurt, fostul director al Autorităţii Navale Române, Eugen Olteanu, a fost numit în funcţie de secretarul de stat, Valentin Preda (apropiat al grupării Mazăre) pe 12 septembrie 2012. În aceeaşi zi, Olteanu a semnat un contract de agenţie prin care statul român ceda pavilionul maritim, pentru o perioadă de 30 de ani, firmei Ilvana Holding Limited, înfiinţată cu o lună mai devreme, în paradisul fiscal Cipru. După semnarea contractului, şeful ANR l-a inclus în categoria documentelor secrete. A fost înfiinţat astfel „Registrul Internaţional Naval Român”, cu scopul de a determina companiile de transport maritim străine să înmatriculeze nave în România. Este o practică obişnuită în lume, cu diferenţa că, în timp ce în alte state armatorii străini plătesc gras pentru a putea utiliza pavilionul unui stat de care nu aparţin, în cazul României lucrurile au stat pe dos: statul român cu cheltuiala şi răspunderea, armatorii străini, cu banii. Miroase a şpagă aici?

Banul, ochiul dracului

Armatorii care urmau să îşi înscrie navele sub pavilion românesc ar fi trebuit să achite o taxă de bază de 6.000 euro, plus o taxă variabilă calculată în funcţie de greutatea vasului: 0,3 euro pe fiecare tonă metrică pentru navele cu greutatea între 1-10000 DWT; 0,2 euro pentru fiecare tonă metrică DWT între 10001 şi 30000 DWT; 0,1 euro pentru fiecare tonă metrică DWT peste 30000 DWT. Conform contractului, ANR urma să primească 1000 euro pe an pentru fiecare navă înmatriculată în registru, iar diferenţa este lesne de înţeles unde ar fi rămas. Până la urmă, debarcarea celor doi „muschetari” de la ARN, respectiv Ministerul Transporturilor a blocat toată treaba. Acum patronii RIFA ameninţă cu procesele internaţionale. Să vedem ce iese.

P.S. Nu că aş avea vreo simpatie deosebită, din contră, dar, pe toată durata tărăşeniei cu RIFA, o singură voce s-a ridicat şi a spus răspicat că nu este în regulă: Andrian Mihei, armator, profesor, director ANR.

http://constantanoastra.ro/romania-si-primit-pavilionul-inapoi-curtea-de-apel-constanta-anulat-contractul-rifa/

8 Mar 2016 / DECIZIE DEFINITIVĂ! Curtea de Apel a anulat contractul privind cedarea pavilionului românesc / Replica Online

Autor: Mirela Sorina PASCAL

După ce dosarul Pavilionului românesc s-a scăldat, ani de zile, în apele tulburi ale justiţiei, între Tribunal şi Curtea de Apel, iată că, într-un final, a venit şi sentinţa: instanţa a anulat, definitiv, contractul de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc. Acţiunea prin intermediul căreia Autoritatea Navală română (ANR) a cerut magistraţilor suspendarea executării Ordonanţei 34/2006, suspendarea şi executarea actului administrativ, respectiv contractul încheiat în 2012 ce urma să permită ca de pavilionul românesc să se ocupe firma germană, a fost admisă de Tribunalul Constanţa, pe 25 septembrie 2015, decizia fiind menţinută luni, 7 martie a.c., de Curtea de Apel Constanţa. Astfel, magistraţii au respins, ca nefondată, contestaţia formulată de firma cipriotă, împotriva deciziei Tribunalului. Reamintim că respectivul contract de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc a fost încheiat de către directorul de atunci, Eugen Olteanu. Din septembrie 2012, toţi directorii care s-au perindat la conducerea instituţiei au refuzat să pună în executare actul, considerând că a fost semnat „pe genunchi”, fără să treacă prin Consiliul de Administraţie al ANR şi fără ca o copie a acestuia să fie înregistrată în instituţie. Mai mult, atribuirea contractului s-ar fi făcut şi cu nerespectarea prevederilor OUG 34/2006.

http://www.replicaonline.ro/curtea-de-apel-a-anulat-contractul-privind-cedarea-pavilionului-romanesc-265199/

8 Mar 2016 / România își păstrează pavilionul maritim! Verdict final, luat de trei judecători din Constanța / Ziua de Constanta

ro

Autor: Ionut ZAGONEANU

 

Contractul de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc în favoarea unui offshore din Cipru a fost anulat, ieri, printr-o decizie definitivă, de judecătorii Nicolae Stanciu, Revi Moga şi Ramona Poppa, din Curtea de Apel Constanţa.

Ieri, cei trei magistraţi au anulat contestaţia formulată de reprezentanţii offshore-ului din Cipru RIFA Holdings Limited (fosta Ilvana Holdings Limited), care primise dreptul de folosinţă a pavilionului românesc, pentru o perioadă de 30 de ani, împotriva deciziei judecătoarei Andreea Bianca Andruş, din Tribunalul Constanţa, care a anulat, în primă instanţă, la cererea ANR, contractul mai sus amintit.

Aşa cum precizam şi mai sus, sentinţa Curţii de Apel Constanţa este definitivă.

În acest context, RIFA Holdings Limited, prin Albrecht Gundermann, ar putea cere statului român despăgubiri în valoare de 11,25 de milioane de euro, la Curtea de Arbitraj de la Londra, având în vedere anularea contractului de cedare a dreptului de folosinţă a pavilionului românesc.

Potrivit datelor oficiale, în faţa instanţei, oficialii ANR au arătat că, la data de 8.08.2012, „Autoritatea Navală Română, fără a avea mandat din partea Consiliului de conducere, a înaintat spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene un anunţ referitor la organizarea unei proceduri de negociere în vederea atribuirii unui «contract de agenţie pentru servicii intermediare de a înmatricula nave străine sub pavilion român»“.

„Anunţul a fost publicat în JOUE la data de 10.08.2012. La data înaintării anunţului către JOUE, ca şi la data publicării acestui anunţ, în România nu exista un registru naval internaţional românesc. Apariţia acestui registru a fost reglementată abia la momentul apariţiei OG 19/2012 (28.08.2012), act normativ intrat în vigoare la data de 31.08.2012. Altfel spus, la momentul iniţierii aşa-zisei proceduri de achiziţie publică, obiectul acestuia nu putea fi concretizat, motivat de inexistenţa cadrului legislativ. De asemenea, ca dată-limită a depunerii ofertelor a fost stabilită ziua de 28.08.2012, dată la care OG 19/2002 nu putea produce efecte“, se mai arată în punctul de vedere al ANR.

„La data de 28.08.2012, a fost înregistrată la ANR, sub numărul 15099, «Oferta» consorţiului EUFOR (European Flag of România), reprezentat de Quarterdeck GmbH & Co. KG prin dr. Albrecht Gundermann (n.r. personaj care achiziţionase şi Ilvana Holding Limited, societate offshore din Cipru în numele căreia a fost semnat contractul cu ANR şi care şi-a schimbat numele în RIFA Holding Limited). Consorţiul denumit EUFOR, format din patru membri, trei persoane juridice şi o persoană fizică, SC Kyros Shipping GmbH & Co. KG, PF Captain Jorg Molzahn, SC Astherm Services GmbH şi SC BHE Beteiligungen GmbH, în cazul în care era desemnat câştigător al procedurii, intenţiona să constituie o nouă societate, aşa cum era stipulat în secţiunea III. 1.3 a anunţului postat de ANR“.

„Astfel, s-a primit o ofertă asumată de o persoană fizică, reprezentant al unei persoane juridice, însă oferta era făcută în numele unei a treia entităţi, un consorţiu neconstituit încă şi care urma să se constituie într-o nou-înfiinţată societate comercială, dacă va fi declarat câştigător. Altfel spus, se solicita să fie declarată câştigătoare o entitate inexistentă, dar care urma să ia fiinţă doar dacă va fi declarată câştigătoare. Ne aflăm aşadar în ipoteza extinderii fără vreun suport legal a unui principiu juridic ce recunoaşte drepturi (nu şi obligaţii) copilului conceput, dar nenăscut încă.

În sfera raporturilor juridice între persoane / entităţi juridice, este exclusă însă o extindere a aplicabilităţii unui astfel de principiu, acesta trebuind să aibă capacitatea de a contracta la momentul naşterii raporturilor juridice şi neputând să dobândească drepturi şi obligaţii anterior constituirii lor“, au menţionat oficialii ANR în faţa magistraţilor.

http://www.ziuaconstanta.ro/stiri/eveniment/romania-isi-pastreaza-pavilionul-maritim-verdict-final-luat-de-trei-judecatori-din-constanta-585429.html