Revista presei

Revista presei 4-8 aprilie 2016

4 Apr 2016 / Fermierii și operatorii portuari depind de mila Celui de Sus / Cuget Liber

Autor: Ion TITA-CALIN

Pe Gheorghe Lămureanu, vicepreşedintele Ligii Agricultorilor Privaţi, îl găseşti până şi duminica la câmp. Acolo îşi are… biroul.

Culturile agricole sunt ca nişte copii. Trebuie să stai în mijlocul lor, să le supraveghezi, să le urmăreşti creşterea, să le cunoşti nevoile şi să le satisfaci la timp, să le protejezi de boli, de dăunători şi de alte primejdii.

Ieri, când l-am sunat pe mobil, mi-a răspuns ca de obicei: „Sunt în câmp. Aplicăm tratamentele la culturile de toamnă. Domnule, plantele arată frumos. S-au dezvoltat mult prea devreme. Grâul este înalt până la genunchi. Nu se mai vede roata tractorului din el. Rapiţa, în proporţie de 10%, este înflorită, când de regulă începe să înflorească în luna mai. Dacă lucrurile merg cum trebuie, vom fi nevoiţi să începem recoltatul în iunie, cu o lună mai devreme decât în alţi ani. Ne-ar mai trebui nişte ploi până atunci. Umiditatea din sol este la jumătate faţă de cât era anul trecut. Prognoza meteo arată că va ploua în săptămâna care urmează. Să dea Domnul!”

Campania însămânţărilor de primăvară este în curs de desfăşurare. „Tocmai am în-cheiat de semănat floarea-soarelui. Lucerna, coriandrul şi mazărea, pe care le-am cultivat mai din timp, sunt răsărite deja. În câteva zile vom începe însămânţatul porumbului”, a precizat Lămureanu.

Vom avea o recoltă mai bună în acest an decât în 2015? După cum arată culturile în câmp, este posibil. Dar fermierii sunt păţiţi şi evită să mai facă prognoze: „Vom vedea când vom avea recolta în hambar. Până atunci nimic nu e sigur. Se pot întâmpla mul-te.”

În 2015, la nivel naţional, s-a obţinut o recoltă record la grâu, de 7,851 milioane de tone, cu 266.000 de tone mai mare decât în 2014 (care a fost şi el un an record), în condiţiile în care suprafaţa cultivată s-a redus cu 70.000 de hectare. Seceta din a doua parte a anului a afectat toate celelalte culturi. La orz şi orzoaică s-au obţinut 1,582 milioane de tone (în scădere cu 131.000 de tone), la ovăz – 364.000 tone (-18.000 tone), la rapiţă – 959.000 de tone (- 100.000 tone), la floarea- soarelui – 1,758 milioane de tone (-431.000 tone). Cea mai dramatică diminuare a fost înregistrată la porumb, unde s-au obţinut 8,871 milioane de tone, cu 3,118 milioane de tone mai puţin decât în 2014.

Nu doar fermierii sunt la voia Celui de Sus, ci şi operatorii portuari. Cerealele şi seminţele uleioase deţin o pondere de circa 36% în traficul total de mărfuri al portului Constanţa. Anii agricoli buni aduc mai multe nave la operare, în terminalele de cereale, numărul lor reducându-se în anii cu recolte proaste, cum a fost şi 2015.

În disputa dintre agenţii economici şi con-ducerea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cele pre-zentate mai sus constituie un argument extrem de solid că volumul traficului de mărfuri depinde într-o măsură mult prea mică de operatorii portuari.

http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-fermierii-si-operatorii-portuari-depind-de-mila-celui-de-sus-285373?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole sectiune Economie

6 Apr 2016 / Protestele continuă în Portul Constanța / Replica online

Sindicaliștii au reluat în această dimineață manifestările împotriva actualei conduceri de administrație a Portului Constanta. Oamenii spun că vor continua până când se vor vedea schimbări în ceea ce privește modul de administrare al acestuia. „Când nu o să ne mai vedeți aici, înseamnă că nu mai putem și că Portul Constanța a murit!”, a spus Stefan Muntoiu, operator portuar.

http://www.replicaonline.ro/protestele-continua-in-portul-constanta-269683/

6 Apr 2016 / În 2016 Traficul de mărfuri pe canelele navigabile este în declin / Cuget Liber

Autor: Ion TITA-CALIN

2016 nu este un an bun pentru transportatorii navali români, deşi raportările statisticii oficiale continuă să susţină că avem creştere economică. Evoluţia traficului din porturile maritime şi de pe căile interioare de navigaţie reflectă mai curând tendinţa de recesiune ce a cuprins economia mondială.
În primul trimestru al acestui an, traficul pe canalele navigabile Dunăre – Marea Neagră şi Poarta Albă – Năvodari s-a ridicat la 6.432.000 tone capacitate, fiind cu 3,74% mai mare faţă de programul stabilit pentru această perioadă. În schimb, faţă de primul trimestru al anului 2015, s-a înregistrat o scădere de 15,03%.

Volumul de marfă tranzitată e mai mic cu 13,22% faţă de anul precedent. Din cantitatea totală de 2.948.000 tone, cereale reprezintă 37%, minereurile şi produsele de carieră – 33%, cocsul – 8%, iar produsele energetice – 7%.

Traficul intern a urcat de la 38%, în primul trimestru al lui 2015, la 47%, în aceeaşi perioadă din 2016. Traficul în contul Serbiei a coborât la 26%, iar cel în contul Ungariei, la 12%.

Principala cauză a diminuării traficului în 2016 este seceta din anul precedent, care a afectat dramatic recoltele agricole din România, Serbia şi Ungaria, precum şi can-tităţile de grâne şi seminţe uleioase destinate exportului.

Transportatorii speră că traficul se va relansa în a doua jumătate a anului şi îşi pun speranţele în noua recoltă de cereale.

http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-traficul-de-marfuri-pe-canalele-navigabile-este-in-declin-285571?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole sectiune Economie

8 Apr 2016 / Administrația portuară stă cu sabia Consiliului Concurenței deasupra capului / Cuget Liber

Autor: Ion TITA-CALIN

Dacă va fi găsită vinovată de abuz de poziţie dominantă, compania ar putea primi o amendă de până la 30,6 milioane lei
În urmă cu trei luni, Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” şi câteva companii portuare au sesizat Consiliul Concurenţei în legătură cu „abuzul de poziţie dominantă a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa”.

Faptele vizate ca făcând obiectul abuzului se referă la contractele de închiriere a domeniului public portuar. În esenţă, este vorba de clauza de trafic pe care consiliul de administraţie al CNAPMC a introdus-o în contractele de închiriere a domeniului public portuar. Conform acesteia, operatorii portuari, în calitate de chiriaşi, trebuie să se angajeze că vor atinge o anumită performanţă, constând în manipularea unei anumite cantităţi de marfă, şi că vor suporta consecinţele în cazul neîndeplinirii traficului prevăzut în contract.

Ieri, Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” a fost înştiinţată prin adresa nr. 5256 din 6 aprilie 2016, că „în urma plângerii sus-menţionate, prin Ordinul nr. 249 din 4 aprilie 2016, emis de preşedintele Consiliului Concurenţei, autoritatea de concurenţă a dispus declanşarea unei investigaţii având ca obiect posibila încălcare a regulilor de concurenţă de către Compania Naţională

Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.”

Dar să vedem ce prevede ordinul semnat de Bogdan Chiriţoiu, preşedintele instituţiei de concurenţă. După ce se precizează baza legală, care stă la baza lui se prezintă considerentele care stau la baza deciziei.

„Având în vedere:

1. Comportamentul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa privind o posibilă condiţionare a accesului la o facilitate esenţială, cum este infrastructura de transport naval, de acceptarea unor termeni comerciali de natură a crea posibile disfuncţionalităţi pe pieţele aflate în aval, referitoare la:

– impunerea unor tarife/chirii de utilizare a domeniului public portuar posibil inacceptabile, fără o fundamentare justificată de considerente de ordin economic;

– impunerea unei clauze de trafic anual, posibil inacceptabilă.

La acestea se adaugă condiţionarea eliberării documentelor necesare desfăşurării activităţii economice în perimetrele portuare de acceptarea încheierii contractelor de închiriere în condiţiile de mai sus.

2. Neîndeplinirea de către CNAPMC a obligaţiilor ce îi revin potrivit legii, de asigurare a caracteristicilor tehnice minime ale elementelor de infrastructură prin:

– neasigurarea lucrărilor de dragaj de întreţinere;

– impunerea efectuării lucrărilor de dragaj de întreţinere de către operatori, pe cheltuiala acestora.

3. În plus, CNAPMC a emis un document de natură strategică (master plan) cu impact direct asupra activităţii operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în porturile aflate sub administrarea sa, fără consultarea acestora.”

În baza celor arătate mai sus, s-a emis următorul ordin:

„Se dispune declanşarea investigaţiei privind posibila încălcare a prevederilor art. 6 alin. (1) şi/sau a prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea Concurenţei, de către CNAPMC pe:

– piaţa reprezentată de închirierea terenurilor aparţinând domeniului public al statului şi care fac parte din infrastructura portuară aflată în administrarea CNAPMC;

– piaţa reprezentată de activităţile dependente de accesul în condiţii optime la infrastructura portuară, în speţă operarea portuară (încărcarea – descărcarea navelor), transportul maritim de mărfuri, precum şi orice alte activităţi conexe acestora.”

Ca raportor al investigaţiei a fost desemnată Bucur Elena Carmen, inspector de concurenţă în cadrul Direcţiei Servicii, care va lucra împreună cu o echipă de investigaţie.

Ordinul poate fi atacat la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia Contencios Administrativ şi Fiscal.

Practicile abuzive ale întreprinderilor aflate în poziţie dominantă sunt prevăzute la articolul 6 din Legea concurenţei, printre ele numărându-se şi cele imputate CNAPMC.

Dacă investigaţia va confirma existenţa abuzului, Consiliul Concurenţei poate lua următoarele măsuri, după caz: a) să ordone încetarea practicilor anti-concurenţiale constatate; b) să dispună măsuri interimare; c) să accepte angajamente; d) să aplice amenzi; e) să formuleze recomandări, să impună părţilor condiţii sau alte obligaţii.

Potrivit articolului 55 din lege, abuzul de poziţie dominantă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării faptelor.

În cazul CNAPMC, amenda ar putea fi între 153.077 lei şi 30.615.500 lei. Dacă – Doamne fereşte! – compania va fi sancţionată, cine o va achita? În prima fază, amenda va fi suportată de CNAPMC. Mai apoi, acţionarii – adică Ministerul Transporturilor şi Fondul Proprietatea – vor recupera paguba de la cei vinovaţi de săvârşirea abuzului, adică de la administratorii şi managerii numiţi în baza OUG 109/2011 privind guvernanţa corporatistă.

http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-administratia-portuara-sta-cu-sabia-consiliului-concurentei-deasupra-capului-285788?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole+sectiune+Economie

8 Apr 2016 / Consiliul Concurenței a început o investigație asupra Portului Constanța pentru un posibil abuz de poziție dominantă / Hotnews.ro

Autor: Claudia PIRVOIU

Consiliul Concurentei a declansat o investigatie  privind la posibila incalcare a legii concurentei, prin abuz de pozitie domninanta, de catre Compania Nationala „Administratia Porturilor Maritime SA Constanta”. Potrivit Consiliului, investigatia vizeaza mai multe fapte ce pot constitui abateri de la reglementarile din domeniul concurentei, printre care o posibila conditionare a accesului la infrastructura de transport naval.

Faptele investigate

Comportamentul Companiei Nationale „Administratia Porturilor Maritime” SA Constanta privind  o posibila conditionare a accesului la infrastructura de transport naval, de acceptarea unor termeni comerciali cum ar fi impunerea unor tarife/chirii de utilizare a domeniului portuar posibil inechitabile, fara o fundamentare justificata de considerente de ordin economic, precum si a unei clauze de trafic anual de marfa. Potrivit unui document al Consiliului Concurentei, exista suspiciunea impunerii unor tarife/chirii de utilizare a domeniului public portuar posibil inacceptabile, fara

o fundamentare justificata de considerente de ordin economic. De asemenea, este investigata o posibila impunere a unei clauze de trafic anual, posibil inacceptabila.

Conditionarea eliberarii documentelor necesare desfasurarii activitatii economice in perimetrele portuare, de acceptarea incheierii contractelor de inchiriere in conditiile de mai sus.

Neindeplinirea de catre Compania Nationala „Administratia Porturilor Maritime” SA Constanta a obligatiilor ce ii revin potrivit legii, respectiv de asigurare a functionalitatilor porturilor

Elaborarea unui  „Master Plan” cu impact direct asupra activitatii operatorilor economici care isi desfasoara activitatea in porturile aflate in administrarea sa, fara consultarea acestora.

In aceste conditii, Consiliul investigheaza un posibil abuz de pozitie dominanta, dar si posibile actiuni de limitare a libertatii comertului si  stabilirea de conditii discriminatorii.

http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-20923639-consiliul-concurentei-inceput-investigatie-asupra-portului-constanta-pentru-posibil-abuz-pozitie-dominanta.htm

8 Apr 2016 / Activitatea companiei care adiministrează Portul Constanța, în vizorul Consiliului Concurenței / Romania Libera

Autor: Roxana PETRE

Consiliul Concurenţei investighează posibila încălcare a Legii concurenţei de către Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa”, au declarat, vineri, reprezentanţii Consiliului, pentru Agerpres.

Potrivit sursei citate, investigaţia vizează mai multe fapte ce pot constitui abateri de la reglementările din domeniul concurenţei, precum comportamentul Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa privind o posibilă condiţionare a accesului la infrastructura de transport naval, de acceptarea unor termeni comerciali cum ar fi impunerea unor tarife/chirii de utilizare a domeniului portuar posibil inechitabile, fără o fundamentare justificată de considerente de ordin economic, precum şi a unei clauze de trafic anual de marfă.

Totodată, compania care administrează portul a condiţionat eliberarea documentelor necesare desfăşurării activităţii economice în perimetrele portuare de acceptarea încheierii contractelor de închiriere în condiţiile de mai sus.

În plus, Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” nu şi-a îndeplinit obligaţiile ce îi revin, potrivit legii, de asigurare a funcţionalităţilor porturilor şi a eliberat un „Master Plan” cu impact direct asupra activităţii operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în porturile aflate în administrarea sa, fără consultarea acestora, mai spun reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” şi câteva companii portuare au sesizat Consiliul Concurentei în legatură cu „abuzul de poziţie dominantă a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa”, potrivit unui comunicat al organizaţiei.

„În data de 7 aprilie, Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” a fost înştiinţată prin adresa nr. 5256 din 6 aprilie 2016, că în urma plângerii depuse pe 18 decembrie 2015, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a semnat ordinul 249 din 4 aprilie 2016 prin care dispune declanşarea unei investigaţii având ca obiect posibila încălcare a regulilor de concurenţă de către Compania Naţională care administrează Portul Constanţa (CNAPMC)”, se arată în comunicatul patronatului.

http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/activitatea-companiei-care-administreaza-portul-constanta–in-vizorul-consiliului-concurentei-412830

8 Apr 2016 / Consiliul Concurenței a inceput o investigatie asupra Portului Constanta / Observator de Constanta

Consiliul Concurentei a declansat o investigatie privind la posibila incalcare a legii concurentei, prin abuz de pozitie domninanta, de catre Compania Nationala “Administratia Porturilor Maritime SA Constanta”. Potrivit Consiliului, investigatia vizeaza mai multe fapte ce pot constitui abateri de la reglementarile din domeniul concurentei, printre care o posibila conditionare a accesului la infrastructura de transport naval, informeaza Hotnews.ro

Faptele investigate
Comportamentul Companiei Nationale “Administratia Porturilor Maritime” SA Constanta privind o posibila conditionare a accesului la infrastructura de transport naval, de acceptarea unor termeni comerciali cum ar fi impunerea unor tarife/chirii de utilizare a domeniului portuar posibil inechitabile, fara o fundamentare justificata de considerente de ordin economic, precum si a unei clauze de trafic anual de marfa. Potrivit unui document al Consiliului Concurentei, exista suspiciunea impunerii unor tarife/chirii de utilizare a domeniului public portuar posibil inacceptabile, fara
o fundamentare justificata de considerente de ordin economic. De asemenea, este investigata o posibila impunere a unei clauze de trafic anual, posibil inacceptabila.
Conditionarea eliberarii documentelor necesare desfasurarii activitatii economice in perimetrele portuare, de acceptarea incheierii contractelor de inchiriere in conditiile de mai sus.
Neindeplinirea de catre Compania Nationala “Administratia Porturilor Maritime” SA Constanta a obligatiilor ce ii revin potrivit legii, respectiv de asigurare a functionalitatilor porturilor
Elaborarea unui “Master Plan” cu impact direct asupra activitatii operatorilor economici care isi desfasoara activitatea in porturile aflate in administrarea sa, fara consultarea acestora.
In aceste conditii, Consiliul investigheaza un posibil abuz de pozitie dominanta, dar si posibile actiuni de limitare a libertatii comertului si stabilirea de conditii discriminatorii.

http://observator.ro/stiri-live-consiliul-concurentei-a-inceput-o-investigatie-asupra-portului-constanta-372948.html

8 Apr 2016 / Grecia a vândut chinezilor cel mai mare port al țării / Telegraf

Grupul chinez de transport maritim Cosco a achiziționat, vineri, cel mai mare port al Greciei, Pireu, cu suma de 368,5 milioane de euro, continuându-și, astfel, planurile de a construi un hub european de transport, transmite Reuters.

Este a doua mare privatizare majoră din iulie, când Grecia a obținut al treilea pachet de asistență financiară, în valoare de 85 de miliarde de euro, ce prevede vânzări ale activelor de stat. Banii obținuți vor fi folosiți la achitarea împrumuturilor primite pentru recapitalizarea băncilor și pentru finanțarea investițiilor. În ultimii cinci ani, Grecia a obținut din privatizări 3,5 miliarde de euro.

Președintele Cosco, Xu Lirong, premierul elen, Alexis Tsipras, și șeful Agenției pentru Privatizare din Grecia (Taiped), Stergios Pitsiorlas, au semnat vineri, la Atena, contractul în urma căruia compania chineză va achiziționa 51% din Portul Pireu cu suma de 280,5 milioane de euro, iar pentru restul de 16% va plăti 88 de milioane de euro după cinci ani de la finalizarea investițiilor obligatorii, care vor ajunge la 350 milioane de euro în următorul deceniu.

Surse care au dorit să-și păstreze anonimatul au anunțat recent că firma Cosco ar urma să înainteze o ofertă pentru preluarea companiei de cale ferată din Grecia, Trainose. Prin achiziționarea Trainose și a portului Pireu, Cosco ar obține legături maritime spre Canalul de Suez și legături feroviare către Balcani și Europa Centrală și de Est (CEE).

În decembrie, Cosco și-a sporit forța financiară după ce a fuzionat cu China Shipping Group. Acum, compania se concentrează pe extinderea cotei de piață în Grecia, într-o perioadă dificilă pentru sectorul de transport maritim.

http://www.telegrafonline.ro/grecia-a-vandut-chinezilor-cel-mai-mare-port-al-tarii

8 Apr 2016 / Suspiciuni de abuz de poziție dominantă în Portul Constanța. Consiliul concurenței face anchetă / Replica online

În data de 7 aprilie, Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” a fost înştiinţată prin adresa nr. 5256 din 6 aprilie 2016, că în urma plângerii depuse pe 18 decembrie 2015, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chirițoiu, a semnat ordinu 249 din 4 aprilie 2016 prin care dispune declanşarea unei investigaţii având ca obiect posibila încălcare a regulilor de concurenţă de către Compania Naţională care administrează Portul Constanța (CNAPMC).

Iată răspunsul, referitor la acest subiect, semnat de Bogdan Chiriţoiu: “Prim prezenta vă comunicăm faptul că, în urma plângerii mai sus menționate, prin Ordinul nr.249/04.04.2016, emis de Președintele Consiliului Concurenței, autoritatea de concurență a dispus declanșarea unei investigații având ca obiect posibila încălcare a regulilor de concurență de către Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (…)”.

http://www.replicaonline.ro/suspiciuni-de-abuz-de-pozitie-dominanta-in-portul-constanta-consiliul-concurentei-face-ancheta-270058/