Revista presei

Revista Presei 20 octombrie 2015

20 Oct / Master Planul va arunca, din nou, Portul Constanţa în aer: reîncep protestele şi procesele / Observator de Constanţa

Blamatul Master Plan al porturilor maritime, propus pentru următorii 25 de ani, nu a primit nici acum aprobarea Agenţiei pentru Protecţia Mediului, dar acest lucru se va întâmpla, cel mai probabil, curând şi nu se va pierde finanţarea europeană. Dacă documentul va primi undă verde, portuarii ameninţă cu noi proteste, alte procese şi plângeri către Administraţia Prezidenţială şi Guvern.

În acest an, am asistat la o multitudine de proteste ale operatorilor portuari cu privire la managementul conducerii Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. În special din cauza Strategiei de Dezvoltare a Portului Constanţa propuse până în 2040, de către consultanţii Asocierii Ernst&Young – Inros Lackner, câştigătoarea licitaţiei organizate pentru elaborarea acesteia.

Prima variantă a Master Planului a fost prezentată public la sfârşitul lunii martie, iar reprezentanţii Organizaţiei Patronale „Operatorul Portuar“ şi ai Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare au respins planificarea strategică a portului pe termen scurt, mediu şi lung, susţinând chiar că nu au fost deloc consultaţi în elaborarea sa, iar datele pe care s-au bazat consultanţii ar fi false.

Protestele au continuat, s-a cerut chiar şi demisia conducerii C.N. A.P.M. Constanţa, au urmat controale ale Comisiei de Transporturi şi Infrastructură a Camerei Deputaţilor şi al Ministerului Transportului, şi chiar o sesizare a preşedintelui Klaus Iohannis din partea operatorilor portuari. Până acum, însă, nu s-a schimbat nimic, ba chiar Master Planulul ar putea primi curând aviz de mediu.

Nimeni nu verifică amendamentele

Aşa că reprezentanţii Organizaţiei Patronale „Operatorul Portuar“ au sesizat, din nou, Ministerul Transporturilor cu privire la Strategia de Dezvoltare a Portului Constanţa, pe care o consideră, în continuare, că porneşte de la premize parţial greşite, propunând favorizarea doar unor categorii de mărfuri, în detrimentul unei dezvoltări integrate a întregii infrastructuri de transport naval, astfel încât să se crească atractivitatea Portului Constanţa faţă de porturile concurente.

Ce şanse de succes are acest nou protest, greu de spus, de vreme ce, până acum, nici măcar Administraţia Prezidenţială nu a oferit niciun răspuns, deşi a fost sesizată de două ori de portuari. Nici măcar Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial în Transporturi 2007 – 2013, prin care s-au obţinut fondurile europene necesare pentru elaborarea Master Planului porturilor maritime. „Poate nici acum nu ni se va răspunde, dar nu vrem ca, peste ani, când vor realiza că am avut dreptate cu privire la Master Plan, să ni se bată obrazul că nu l-am contestat, că nu ne-a păsat, că am fost impasibili“, ne-a declarat vicepreşedintele „Operatorului Portuar“, Ştefan Muntoiu.

Dar cele două organizaţii patronale şi sindicale continuă să se judece cu C.N.A.P.M. Constanţa, cu privire la strategia de dezvoltare gândită pentru următorii 25 de ani, la primul termen de la Curtea de Apel comasându-se toate plângerile operatorilor portuari (aproximativ zece). Următorul termen este stabilit pentru 19 octombrie.

O nouă dezbatere, un nou scandal-monstru

Cu toate aceste frământări, cel mai probabil Master Planul Portului Constanţa va primi avizul Agenţiei pentru Protecţia Mediului, aşteptându-se raportul de mediu refăcut de C.N. A.P.M.C., în funcţie de cerinţele celui de-al doilea grup de lucru creat de instituţie, care a avut în vedere sesizările „Operatorului Portuar“, ne-au declarat reprezentanţii instituţiei. Nici măcar custozii ariilor naturale protejate peste care se suprapun dezvoltările propuse de Master Plan nu au avut nimic de comentat şi şi-au dat acordul pentru acesta.

Însă, după ultima şedinţă a grupului de lucru creat pentru definitivarea raportului de mediu privind Master Planul porturilor maritime constănţene, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa va trebui să organizeze o nouă dezbatere publică, pentru a prezenta acest document. Cum la ultima astfel de întâlnire a ieşit un scandal-monstru, ne aşteptam la acelaşi rezultat. În plus, reprezentanţii celor două organizaţii patronale şi sindicale ne-au declarat că dacă strategia de dezvoltare va primi aviz de mediu, vor recurge din nou la proteste, pentru că nu pot sta cu mâinile în sân şi accepta astfel de direcţii cu carenţe majore, care vor avea un impact negativ semnificativ asupra economiei portuare şi, implict, asupra economiei statului român

http://observator.ro/in-exclusivitate-master-planul-va-arunca-din-nou-portul-constanta-in-aer-reincep-protestele-si-procesele-340342.html

20 Oct /Galerie foto. A fost deschis noul pod de la Agigea. Cum se circulă spre sudul litoralului / Cuget Liber

Începând de ieri, maşinile de mare tonaj care intră sau pleacă din Portul Constanţa Sud vor putea traversa Canalul Dunăre-Marea Neagră pe noul pod de la Agigea. Se mai lucrează încă la breteaua de şosea care va face legătura între pod şi Drumul Naţional 39, spre Eforie Nord. Însă, tirurile au acces în port pe la Poarta 10bis, inau-gurată tot ieri.

„Podul este gata pentru a intra în cir-culaţie, la fel şi Poarta 10bis, de intrare şi ieşire din Portul Constanţa, Vama şi Poliţia de Frontieră sunt deja stabilite pe poziţie. Este cel mai mare pod dublu hobanat din ţară, care are deschidere centrală de 200 de metri. În cadrul acestui proiect a fost utilizat pentru prima dată în structuri, în pilonii principali, un beton de tip auto-compactant. Practic, podul este o pre-mieră românească din toate punctele de vedere”, explică Mihaela Alina Stăetu, director infrastructură în cadrul Compa-niei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” S.A..

În cursul săptămânii trecute, a fost finalizat montajul aparatelor de reazem definitive, fiind astfel îndeplinite condiţiile pentru demararea etapei de recepţie la terminarea lucrărilor. Aparatele respective au fost achiziţionate de constructorul

SC Apolodor Com Impex SRL tocmai din Germania şi au rolul de a prelua sarcinile suplimentare provenite din seism. S-au totalizat astfel întârzieri de aproximativ patru ani, faţă de programul stabilit iniţial.

Se lucrează încă la şoseaua de legăturăChiar şi aşa, autorităţile locale sunt încântate că, în sfârşit, noul pod poate fi exploatat şi va ajuta la decongestionarea traficului în zonă, mai ales pe timpul sezonului estival. „Anul viitor, când vor veni pe litoral, turiştii vor putea să folosească şi acest pod, care se continuă pe o bretea, până la podul de la Ro-Ro, adică în Eforie Nord. Breteaua care ne va conecta la DN-ul de la Eforie Nord trebuie să fie gata în două săptămâni şi atunci orice maşină va putea ajunge şi pe acest pod către sudul judeţului. Tot traficul greu care venea şi trebuia să ocolească pentru a ajunge în port, acum va folosi acest pod, va folosi Poarta 10bis şi va intra în port fără nicio altă deviere”, a declarat prefectul judeţului Constanţa, Constantin Ion.

La rândul său, primarul din Agigea este mulţumit că traficul se va diminua în localitate însă, este sceptic în ce priveşte finalizarea şoselei de legătură în numai două săptămâni. „Este o investiţie impor-tantă pentru întregul Port Constanţa – Sud Agigea, dar şi pentru locuitorii din Agigea şi Lazu, pentru că tot traficul greu se dirijează acum pe exterior, nu mai este prin centrul localităţii. Am făcut un pariu cu domnul Ionescu (n.r. directorul general al CNAPMC). El a spus că breteaua de 4,5 kilometri va fi gata în două săptămâni, eu am spus că într-o lună de zile. Este destul de dificil să se lucreze aşa de repede, mai ales că aceasta are în componenţă încă două poduri mai mici. Totuşi, în prezent, podul este utilizat pentru toată infrastructura portuară. Cetăţenii care vin spre partea de sud a litoralului vor putea intra şi pe şoseaua de legătură, spun eu, în 30 de zile”, a spus Cristian Cârjaliu, primarul co-munei Agigea.

Constructorii, buni de platăPodul ar fi trebuit dat în folosinţă în anul 2011. Au apărut însă, întârzieri pe care CNAPMC le pune în cârca firmei constructoare – Apolodor. „În ce priveşte întârzierile, firmele care au lucrat au avut motive reglementate prin mecanisme contractuale. Penalizările se ridică undeva la cinci mili-oane de lei. Compania Naţională «Admi-nistraţia Porturilor Maritime» S.A. s-a înscris la masa credală, pentru că firma Apolodor a intrat în insolvenţă. Rămâne de văzut cum se va soluţiona această situaţie”, a precizat directorul de infrastructură al CNAPMC.

Prezent, ieri, pe pod, la ceremonia de dare în folosinţă, reprezentantul Apolodor consideră că vina este împărţită. „Au apărut probleme ca la orice proiect tehnic de o asemenea anvergură. Proiectul iniţial a fost modificat radical ulterior. Vom clarifica şi situaţia penalizărilor şi sunt convins că vom găsi o formulă satisfăcătoare de ambele părţi. A fost o întârziere foarte mare, dar au apărut şi multe probleme de ordin tehnic şi financiar. Firma este, într-adevăr în insolvenţă, dar este încă funcţională. Procedura de insolvenţă nu a fost introdusă pentru a scăpa de penalizări sau din cauza acestui proiect, chiar dacă ne-a provocat multe dificultăţi financiare”, a declarat Daniel Sârbu, directorul exe-cutiv al Apolodor.

Cel mai mare pod hobanat din ţarăPodul rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre – Marea Neagră are o structură de tip hobanat şi este cel mai mare pod de acest gen din România. Are o lungime totală de 360 metri, o deschidere centrală de 200 metri, iar lăţimea podului este de 17,4 metri, permiţând circulaţia pe 4 benzi. Înălţimea liberă sub tablierul podului în axul Canalului Dunăre – Marea Neagră este de 18,4 metri. Pilonii de pe maluri care susţin tablierul podului prin fascicule de hobane au o înălţime de 66 metri deasupra nivelului mării.

Investiţia e finanţată de Uniunea Euro-peană şi de la bugetul statului. Valoarea totală a contractului de finanţare al întregului proiect este de 191.797.112 lei. Din proiect face parte şi breteaua rutieră cu două benzi, care face joncţiunea cu DN39, al cărei trafic va fi decongestionat.

http://www.cugetliber.ro/stiri-social-galerie-foto-a-fost-deschis-noul-pod-de-la-agigea-cum-se-circula-spre-sudul-litoralului-271165-extra-views?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=stiri-recente-sticky&utm_campaign=Top stiri