Revista presei

Revista presei 15-16 februarie 2016

15-16 Feb / Master Planul Portului Constanța, desființat de Agenția de Mediu / Romania Libera

Raportul de mediu al Master Planului pentru Portul Constanța trebuie refăcut. Aceasta este concluzia pe care directorul Agenţiei pentru Protecția Mediului din Constanța, Monica Zaharia, a comunicat-o celor circa 50 de lucrători portuari care au protestat, ieri, în fața instituției. Trebuie refăcut din mai multe motive, printre care se numără folosirea de date false sau/și eronate, dar și din cauza faptului că reprezentanții administrațiilor din Mangalia și Năvodari nu au fost consultați.

Mai mult, se pare că nu există un studiu serios de impact asupra sănătății publice din Constanța. Vorbim despre un port aflat lângă oraș, un port unde se manipulează minereuri grele, de exemplu, ale căror pulberi ar putea fi aduse de vânt în oraș. Organizația Patronală „Operatorul Portuar“ Constanța și Federația Națională a Sindicatelor Portuare spun că au înaintat Companiei Naționale „Admininistrația Porturilor Maritime“ S.A. Constanța, încă din martie 2015, o serie de observații referitoare la proiectul Master Plan pentru Portul Constanța, evidențiind faptul că, în elaborarea acestui proiect s-a pornit de la premise false sau eronate, consecința fiind astfel proiectarea unor soluții și strategii greșite, nereale.

Comunitatea portuară a reclamat și faptul că nu a fost consultată în privința acestui proiect, deși și-a manifestat disponibilitatea de a se implica, și în același timp a sesizat o lipsă de concordanță a proiectului cu Master Planul General de Transport al României. Totodată, în cadrul dezbaterii publice a Raportului de Mediu pentru Master Planul Portului Constanța desfășurată în data de 4 februarie 2016, comunitatea portuară a sesizat inclusiv deficiențe din perspectiva factorilor de mediu, cât și necorelarea funcției economice cu funcția socială, Master Planul neabordând deloc aspectul social, factorul uman.

Întrebări

Având în vedere faptul că reprezentanții Agenției pentru Protecția Mediului Constanța au comunicat protestatarilor că agenția, din cauza deficiențelor de mediu constatate, va emite aviz negativ pentru Master Planul Portului Constanța, solicitând totodată refacerea proiectului, comunitatea portuară adresează public Ministerului Transporturilor (acționarul majoritar al CN APM S.A. Constanța), o serie de întrebări.

“Cum și de ce acest proiect de o importanță majoră pentru statul român a fost atribuit unei companii multinaționale, care nu are cunoștință de cultura zonei și particularitățile industriale ale Portului Constanța, după cum s-a dovedit, primind în schimb cel puțin 1,2 milioane de euro din banii României? Cine va suporta și care va fi sursa sumelor suplimentare necesare în vederea refacerii acestui proiect?“, sunt primele două întrebări.

De asemenea, portuarii mai întreabă, având în vedere faptul că numai procedura de avizare din punct de vedere a protecției mediului a durat aproximativ 14 luni, cât va dura refacerea proiectului și cu cât va fi întârziată astfel elaborarea unei strategii de dezvoltare reală a Portului Constanța, atât de necesară comunității portuare.

Operatorii din port întreabă și când se va implica Ministerul Transporturilor în remedierea problemelor existente în Portul Constanța.

CONSECINŢE

Finanțările, în pericol

Bugetul statului român și Comisia Europeană, principalele surse de finanțare ale infrastructurii portuare din ultimii 20 de ani, vor mai putea finanța astfel de proiecte, fără o strategie coerentă? CE va putea considera viabile cererile de finanțare ale unor proiecte fundamentate de o conducere portuară lipsită de viziune?. Organizația Patronală „Operatorul Portuar“.

http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/master-planul-portului-constanta–desfiintat-de-agentia-de-mediu-407386

15-16 Feb / VICTORIE a protestatarilor portuari. Agenția de Mediu a RESPINS Master Planul portului Constanța / Evenimentul Zilei

Zeci de reprezentanți ai agenților economici și ai sindicatelor din portul Constanța au protestat, astăzi, în fața Agenției pentru Protecția Mediului Constanța, cerând respingerea raportului de mediu din Masterplanul întocmit de conducerea Administrației Portului Constanța. Protestatarii au fost anunțați că raportul a fost respins, urmând ca Administrația portului să îl refacă pentru a stabili obiectivele de mediu, ignorate de conducere.

Master Planul Portului Constanța, întocmit cu fonduri europene, în valoare de peste 2 milioane de euro, fără consultarea comunității portuare, este contestat de aproape un an de zile de agenții economici, sindicate și societatea civilă. Conform proiectului, în portul Constanța ar urma să se facă investiții de 2,4 miliarde de euro, vizând în principal infrastructura portuară. La dezbaterea recentă asupra raportului de mediu al Master Planului comunitatea portuară a cerut Agenției de Protecție a mediului să îl respingă. “Este clar o intenție negativă a conducerii portului Constanța de a deterioara acest port strategic, această bucată din Constanța . Sunt aceiași mercenari care au vândut și vând, în continuare, portul”, a declarat Ștefan Muntoiu, reprezentant al Organizației “Operatorul Portuar”.

Zeci de angajați din port au protestat în fața Agenției de Mediu Constanța, cerând respingerea raportului de mediu al Master Planului. “O bucată din Master Plan prevede ca anumite părți din portul Constanța să se transforme în zone imobiliare. Decât să facă niște blocuri într-o zonă liberă, de ce să nu facă o linie de producție”, spune Ștefan Muntoiu. El susține că Ministerul Transporturilor, deși a fost sesizat în nenumărate rândur, ignoră comunitatea portuară. “Portul este casa noastră, acolo muncim. Protestăm, mergem în instanță, avem patru acțiuni împotriva MasterPlanului. Ne-am adresat și Comunității Europene și Guvernului, și Federaiei Portuare de la nivel european . Doar doar s-o rezolva ceva”.

Protestul portuarilor a avut succes. Directorul APM Constanța, Monica Zaharia, le-a adus la cunoștință că raportul de mediu a fost respins. “Decizia este de refacere a raportului de mediu cu luare în considerare a observațiilor prezentate în dezbaterea publică. APM ia în considerare obsevațiile justificate cu privire la protecția mediului. O parte din Masterplan se va reface pentru că în el nu sunt stabilite obiectivele de mediu, care sunt foarte importante”, a precizat directorul APM Constanța. Comunitatea portuară pregătește însă alte proteste, cerând anularea totală a Master Planului, precum și demisia conducerii Administrației Portului Constanța.

http://www.evz.ro/victorie-a-protestatarilor-portuari-agentia-de-mediu-a-respins-master-planul-portului-constanta.html

15-16 Feb / Portuarii au obţinut prima victorie în „războiul master planului” / Cuget Liber

Teoretic, master planul portului Constanţa ar trebui să contribuie la creşterea unităţii şi coeziunii comunităţii din industria portuară, în jurul intereselor comune: dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii portuare, creşterea adâncimilor, crearea condiţiilor pentru sporirea volumului de investiţii private, reducerea şi eliminarea surselor de poluare, astfel încât să se asigure terenul favorabil pentru relansarea traficului de mărfuri, pentru deschiderea de noi locuri de muncă şi ridicarea nivelului de profitabilitate a porturilor maritime româneşti.

O decizie previzibilă

Practic, proiectul de master plan a dus la o ruptură între Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa şi operatorii portuari. Între viziunile celor două părţi privind dezvoltarea porturilor Constanţa, Midia şi Mangalia până în anul 2040 este o prăpastie, după cum au demonstrat-o cele două dezbateri publice organizate până acum, precum şi campaniile de protest purtate de Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare.

„Războiul master planului” a continuat luni, 15 februarie 2016, cu un nou episod. Un grup de lucrători portuari mobilizaţi de „Operatorul Portuar” şi FNSP a pichetat timp de două ore sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa. Protestatarii solicitau instituţiei de mediu să respingă raportul de mediu întocmit de consultantul Ernst & Young (autorul proiectului de master plan) şi IPTANA (fostul Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene), care s-a ocupat de capitolul de mediu.

Pe pancartele lor se putea citi: „Corupţia ucide”, „Mazăre a plecat, dar Ionescu de ce a rămas?”, „Nu-mi luaţi locul de muncă pentru afaceri imobiliare!”,„Vrem coerenţă şi strategie, nu prostie şi haos”, „Unde eşti tu Ţepeş Doamne?! “, „Mercenarii pleacă, portul rămâne”, „V-am prins cu mâinile murdare”, „Dreptate până la capăt”.

Protestul îşi pierduse obiectul, după cum aveam să aflăm la conferinţa de presă organizată la cererea ziariştilor. „Comitetul special constituit la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa a decis, vineri, 12 februarie 2016, refacerea raportului de mediu privind master planul general al portului Constanţa”, a declarat Monica Zaharia, directorul executiv al APM Constanţa.

Conform deciziei, Compania Naţio-nală Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, în calitate de titular al proiectului, şi consultantul său vor trebui să refacă raportul de mediu „cu luarea în considerare a observaţiilor justificate prezentate în dezbaterea publică ce a avut loc pe data de 4 fe-bruarie 2016″. APM Constanţa le-a transmis acestora propriile recomandări şi toate observaţiile scrise primite din partea publicului interesat, care a participat la dezbaterea de mediu din 4 februarie.

De ce tace Ministerul Transporturilor?

Potrivit prevederilor Hotărârii de guvern nr. 1076/2004, titularul proiectului are obligaţia să refacă raportul de mediu şi să-l supună dezbaterii publice. Cât va dura această nouă etapă, nimeni nu ştie. Dar un lucru este clar: operatorii portuari nu vor fi cooptaţi în grupul de lucru ce va reface raportul. De ce? Întrucât aşa prevede HG 1076/2004, a precizat şefa APM Constanţa.

De curiozitate, am deschis actul normativ invocat. Din capul locului, trebuie precizat că acesta se referă strict la realizarea evaluării de mediu a planurilor şi programelor (inclusiv a celor realizate cu finanţare europeană, cum este cazul master planului portului Constanţa).

Problema oportunităţii obiectivelor şi investiţiilor cuprinse în planuri şi programe nu face obiectul respectivei hotărâri de guvern. Or, tocmai aceasta este tema principală a disputei. Operatorii portuari nu sunt de acord cu viziunea şi proiectele propuse de CNAPMC. Nimeni şi nicio lege nu împiedica administraţia portuară, la momentul proiectării strategiei de dezvoltare a porturilor Constanţa, Midia şi Mangalia, al realizării primei variante a master planului, să se consulte cu agenţii economici portuari. Nici acum nu are nicio barieră instituţională sau legislativă să discute cu ei pentru a reface master planul.

A doua observaţie se referă la constituirea grupului de lucru care elaborează raportul de mediu. HG 1076/2004 stabileşte componenţa sa, precizând următoarele: „Grupul de lucru este alcătuit din reprezentanţi ai titularului planului sau programului, ai autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi pentru sănătate, ai altor autorităţi interesate de efectele implementării planului sau programului”. După cum se poate constata, textul actului normativ precizează cine face parte de drept din grup, fără să restricţioneze prezenţa altor părţi în calitate de membri cu drepturi depline sau ca simpli observatori. Or, un principiu de drept afirmă că: „Tot ceea ce nu-i interzis este permis”. În cazul nostru, este la latitudinea APM Constanţa să avizeze participarea reprezentanţilor Organizaţiei Patronale „Operatorul Portuar” şi Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare la grupul de lucru, într-o ipostază sau alta.

Oricum, problemele de mediu, chiar dacă sunt foarte importante, sunt subsidiare. Tema principală rămâne viziunea asupra viitorului porturilor maritime româneşti şi oportunitatea proiectelor propuse. Cum raportul de mediu nu a fost bătut în cuie şi trebuie modificat, tot aşa ar trebui procedat cu strategia de dezvoltare şi obiectivele ei. Nimeni nu opreşte CNAPMC să revină asupra master planului.

Reprezentanţii patronatului şi sindicatelor au declarat că vor analiza, în zilele ce urmează, dacă vor relua acţiunile de protest. Şi, întrucât decizia luată de APM nu conduce la rezolvarea problemelor de fond ale master planului, este de aşteptat ca protestele să reizbucnească cu şi mai mare virulenţă.

Ceea ce surprinde în toată această poveste este indiferenţa manifestată de Ministerul Transporturilor. În calitate de proprietar al domeniului public portuar şi beneficiar al strategiei, reprezentantul său ar fi trebuit să participe la grupul de lucru care a întocmit raportul de mediu şi la dezbaterea publică din 4 februarie. Constat că ministerul priveşte cu o extraordinară detaşare conflictul din portul Constanţa, care durează de peste un an, de parcă „războiul master planului” ar avea loc de partea cealaltă a Mării Negre, în vreun port din Rusia ori Ucraina.

http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-portuarii-au-obtinut-prima-victorie-in-razboiul-master-planului-281158?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole sectiune Economie

15-16 Feb / Protest
Agenţia de Mediu a solicitat conducerii Portului Constanţa să refacă Master Planul
 / Replica

Master Planul Companiei Naţionale Administraţia Portului Constanţa (CNAPMC), motiv de protest pentru aproximativ 30 de operatori portuari! Aceştia au luat cu asalt sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului, pentru a-şi arăta nemulţumirea faţă de capitolul de mediu inclus în Master Plan Portului Constanţa. În opinia protestatarilor, raportul de mediu înaintat de autorii proiectului este neserios, bazat pe date expirate sau chiar false şi întocmit de persoane fără pregătire în domeniu. Toate ONG-urile de mediu, reprezentantul patronatului portuarilor, cel al operatorilor, până şi Institutul Naţional de Cercetare- Dezvoltare Marină „Grigore Antipa”, au fost prezenţi la dezbaterea publică organizată la începutul acestei luni şi au cerut respingerea Master Planului Portului Constanţa.. „Din punctul nostru de vedere, raportul de mediu, ca şi Master Planul, este defectuos. De aceea, vrem să punem puţină presiune, să respingă acest raport de mediu. Acordul de Mediu, cât şi Master Planul, nu ţin cont de foarte multe probleme, despart Portul de Constanţa de cetăţeni, nu mai vorbim de faptul că n-au o strategie coerentă, nici pentru lucrători, nici pentru operatori. Dacă va fi pozitiv, îl vom ataca în instanţă“, a declarat, ieri, Cristian Toma, preşedintele filialei judeţene a BNS Constanţa. Nu va însă nevoie să se ajungă la instanţă. Cel puţin, nu deocamndată, iar asta pentru că Monica Zaharia, directorul APM, a anunţat că a respins Master Planul Portului, în ceea ce priveşte acordul de mediu.

Drept urmare, va urma o nouă dezbatere. „În data de 12 februarie a.c., Comitetului special constituit al APM Constanța a decis refacerea acordului de mediu și luarea în considerare a observațiilor prezentate în dezbaterea publică. APM, conform atribuțiilor, ia în considerare observațiile justificate cu privire la protecția mediului. În acest Master Plan, nu sunt stabilite obiectivele de mediu“, a declarat Monica Zaharia.

http://www.replicaonline.ro/agentia-de-mediu-a-solicitat-conducerii-portului-constanta-sa-refaca-master-planul-262042/

15-16 Feb / De astăzi, portuarii protestează, din nou, din cauza administraţiei?! / Observator

Sindicaliştii şi operatorii continuă conflictul cu Administraţia Porturilor Maritime, din cauza Master Planului propus pentru următorii 25 de ani. Acesta a fost respins, ieri, şi de Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa şi trebuie modificat, aşa că există pericolul ca C.N.A.P.M. să fie nevoită să returneze milionul de euro cheltuit. Este posibil ca, de astăzi, portuarii să reînceapă protestele.

Ieri, sindicaliştii şi operatorii portuari au organizat un miting în faţa Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa, cerând ca aceasta să respingă Master Planul Porturilor Maritime, pe care îl consideră un fiasco, ilegal, o strategie de dezvoltare total imposibilă şi cu efecte negative asupra activităţii de la malul mării. Protestul a durat doar două ore, aceştia retrăgându-se după ce directorul agenţiei a anunţat că Master Planul şi Raportul său de mediu trebuie refăcute.

„Decizia de refacere a Raportului de mediu, cu luarea în considerare a observaţiilor prezentate în dezbaterea publică, a fost luată vineri, 12 februarie, în cadrul Comitetului special constituit. Noi le-am luat în considerare pe cele justificate, cu privire la protecţia mediului, şi cerem să fie respectate de elaborator (Iptana – n.r). O parte din Master Plan cu siguranţă trebuie refăcută, pentru că în el nu sunt stabilite obiectivele de mediu ale acestei strategii, nu sunt analizate alternativele propuse pentru fiecare proiect în parte. Iar Raportul de mediu nu respectă în totalitate legea, privind evaluare strategică de mediu“, a declarat Lavinia Monica Zaharia, directorul A.P.M. Constanţa.

În plus, materialul dragat din şenalul navigal al Portului Mangalia este propus a fi reamplasat pe teritoriul rezervaţiei naturale 2 Mai – Vama Veche, raportul este realizat pe baza unor informaţii vechi şi nu demonstrează că proiectele propuse în Master Plan sunt în concordanţă cu obiectivele de mediu. Trebuie reanalizat şi impactul asupra populaţiilor de delfini, care se hrănesc în acvatoriile portuare, şi descrise clar potenţialele efecte semnificative asupra mediului, măsuri de monitorizare a acestora etc.

Mai durează un an?!

Astfel, trebuie reluată etapa de definitivare a Master Planului şi a Raportului de mediu, deci vor fi, din nou, organizate grupurile de lucru la A.P.M. Constanţa, iar dacă ţinem cont că aceasta a durat, în primă instanţă, mai bine de un an, e posibil ca o nouă dezbatere publică să nu poată fi organizată până la sfârşitul lunii iunie. Şi atunci, C.N.A.P.M.C. va trebui să returneze milionul de euro cheltuit pentru realizarea Master Planului din fonduri europene.

Cel puţin, directorul A.P.M. a stabilit că aceasta va fi, a doua oară, organizată într-un alt loc, mai accesibil publicului, nu iar în Terminalul de pasageri din port. Şi probabil şi în Mangalia, Năvodari şi Agigea, aşa cum s-a reclamat la prima dezbatere publică, pentru că locuitorii celor trei oraşe vor fi afectaţi de strategia de dezvoltare propusă de Administraţia Porturilor Maritime.

Ieri, sindicaliştii şi operatorii portuari au finalizat protestul după două ore, dar e posibil ca acesta să fie reluat astăzi sau în următoarele zile, în port, pentru a se cere, iar, renunţarea la Master Plan. Anul trecut, am asistat la mai multe mitinguri ale acestora din cauza managementului conducerii C.N.A.P.M.C., au urmat controale ale Comisiei de Transporturi şi Infrastructură a Camerei Deputaţilor şi al Ministerului Transportului, şi, cel mai probabil, urmează altul. Curând, la solicitarea premierului Dacian Cioloş, care a cerut descurcarea iţelor în port, şi în urma nenumăratelor demersuri ale Organizaţiei Patronale „Operatorul Portuar“ şi ale Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare.

http://observator.ro/galerie-foto-stiri-diverse-de-astazi-portuarii-protesteaza-din-nou-361860.html

15-16 Feb / Un final (mai) puţin aşteptat în scandalul portului: Monica de la Mediu a şters pe jos cu Master Planul CNAPMC / Constanta Noastra

Ceea ce nu au cutezat să facă parlamentarii de Constanţa, ditamai ministerul Transporturilor, cu miniştrii în frunte, a înfăptuit un funcţionar public. Lavinia Monica Zaharia, director executiv al Agenţiei pentru Protecţia Mediului a respins raportul de mediu din cadrul Master Planului portului Constanţa sau, mai pe înţelesul tuturor, le-a aplicat un croşeu de dreapta susţinătorilor acestui master plan de i-a trântit la podea şi acum sunt număraţi de arbitru.

Nu vreau să intru într-o interminabilă polemică pe tema transformării portului vechi în zonă turistică (unii vor spune: mai bine terase în loc de munţii de fier vechi pe drumul spre terminalul de pasagerii; alţii vor fi partea patronilor care sunt izgoniţi din dane pe banii lor; oricum, în dulcele stil românesc, şmecherii care au elaborat master planul nu s-au obosit să bată drumul până în port şi să stea de vorbă cu principalii afectaţi de planul „master”, adică fix operatorii portuari. Nu, totul s-a făcut dintr-un birou, pe un milion de euro bani europeni). Pur şi simplu, am asistat la dezbateri. Am văzut-o pe doctor inginer Tania Zaharia, directorul ştiinţific al Institutului de Cercetări Marine „Grigore Antipa”, care le-a explicat negru pe alb celor de la IPTANA, proiectantul tocmit de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, că datele pe are le-au utilizat în cadrul documentaţiei Master Planului, deşi figurează ca furnizate de institut, nu au fost niciodată solicitate şi furnizate de institut (Frate! Toţi copiază în ţara asta!). Ecologiştii au reclamat o serie de aspecte pe care şefii CNAPMC nu le-au luat în seamă, însă agenţia de mediu, da, şi încă foarte serios. Master planul acesta e un fel de doctorat plagiat, şi nu oricum, ci pe bani grei de la Uniunea Europeană.

În fine, după ce şi-au adus de mai multe ori angajaţii şi utilajele sub nasul directorului Valeriu Ionescu, după ce au protestat la sediul APM, membrii comunităţii portuare au primit mult-aşteptata porţie de dreptate: master planul este sublim, dar… a fost respins. Aştept cu interes varianta a doua a master-doctoratului Portului Constanţa.

http://constantanoastra.ro/un-final-mai-putin-asteptat-in-scandalul-portului-monica-de-la-mediu-a-sters-pe-jos-cu-master-planul-cnapmc/

15-16 Feb / Master Planul Portului Constanţa, copy-paste de un million de euro. Operatorii portuari îi aduc acuzaţii grave proiectantului IPTANA / Ziarul de Investigatii

Operatorii portuari sunt la cuţite cu conducerea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa din pricina Master Planului care prevede ca în portul vechi macaralele să fie înlocuite cu tersase şi vile de vacanţă. La ultima dezbatere pe această temă, proiectatului IPTANA, cel care a realizat studiile, i s-au adus acuzaţii grave: raportul de mediu ar conţine date false.
Se încing din nou spiritele în Portul Constanţa. Administraţia portului nu a reuşit să cadă la pace cu operatorii portuari care vor fi afectaţi de noile prevederi ale Master Planului. Din contră, comunitatea portuară şi ecologiştii au adus acuzaţii grave la adresa proiectantului IPTANA.
“Se face o afirmaţie cum că în unele rapoarte că cele mai recente date (impactul asupra florei şi faunei marine etc. – n.red.) sunt furnizate de Institutul de Cercetări Marine. Facem precizarea că aceste date (menţionate în Master Plan – n.red.) nu au fost furnizate direct de ICMDM”, a precizat doctor inginer Tania Zaharia, directorul ştinţific al Instititului de Cercetări Marine Grigore Antipa, în cadrul dezbaterii publice pe tema Master Planului.
În replică, reprezentanţii IPTANA au precizat că au utilizat datele pe care le- au avut la dispoziţie, probabil din 2014, pentru că ICMDM nu a publicat rapoartele pe 2015. Asta nu este însă singura problemă cu care se confruntă Master Planul porturilor maritime. “Citind Master Planul, spune că vom fi relocaţi fără despăgubire. Conform articolului 44 din Constituţia României este interzis. Deci domnii au reuşit să modifice şi Constituţia României”, a declarat Sorin Greavu, directorul Romned Port Operator.
Mai mult decât atât, şase organizaţii ecologiste, printre care Oceanic Club şi Mare Nostrum, au solicitat în mod official respingerea documentaţiei aferente Master Planului Port Constanţa pentru 31 de deficienţe descoperite în documentul cu pricina. “Se constată că la elaborarea Master Planului şi a Raportului de Mediu nu s- a şinut cont şi de cerinţele HG 1076/2004, anexele 1 şi 2, de recomandările legislaţiei europene şi de observaţiile făcute de organizaţiile profesionale şi organizaţiile nonguvernamentale de mediu. În consecinţă, lucrarea are multe deficienţe, conţine erori, este de o calitate slabă şi neconformă cu HG 1076/2004, fapt pentru care cerem respingerea întregii documentaţii aferente Master Planului Port Constanţa”, se arată în adresa oficială a ONG- urilor de mediu.
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa şi Ministerul Transporturilor în calitate de Autoritate de Management pentru POS-T 2014-2020 au semnat contractul nr.247/03.12.2014 pentru acordarea finanţării nerambursabile a proiectului „Master Plan al Portului Constanţa” din fonduri publice. Valoarea totală a contractului de finanţare este 5.164.676,93 lei iar în luna februarie 2014 autoritatea contractantă, CNAPMC a semnat contractul de servicii „Asistenţă tehnică pentru elaborarea unui Master Plan al Portului Constanţa”, cu Asocierea Asocierea SC Ernst&Young SRL – Inroslackner AG.
Master Planul Portului Constanţa vizează realizarea unei planificări strategice a portului pe termen mediu şi lung, în condiţiile asigurării unei continuităţi a dezvoltări iportuare, cu exploatarea eficientă a resurselor şi infrastructurii existente, orientate spre necesităţile reale ale pieţei. Durata de implementare a proiectului a fost de 12 luni şi cel puţin prin prisma deficienţelor semnalate, se pare că nu a făcut toţi banii.

https://www.ziaruldeinvestigatii.ro/blog/posts/master-planul-portului-constanta-copy-paste-de-un-million-de-euro-operatorii-portuari-ii-aduc-acuzatii-grave-proiectantului-iptana

15-16 Feb / Master Planului portului, respins / Dobrogea Tv

Portuarii au câştigat o bătălie împortantă cu administraţia portului Constanţa. Urmare a protestelor organizate de sindicalişti, operatori şi ecologişti Agenţia de Mediu a respins raportul privind master planul porturilor maritime.

http://www.tvdobrogea.ro/master-planului-portului-respins/

15-16 Feb / Protest în fața Agenției pentru Protecţia Mediului Constanta / Gazeta de Navodari

Sindicatele portuare nu par a renunţa la protestul din această dimineaţă, deşi motivul conflictului a dispărut.

Protestul s-a îndreptat către avizul de mediu, eliberat pentru Master Planul Portului Constanţa, pe care portuarii îl consideră neconform şi solicită refacerea lui, astfel încât să reflecte o strategie unitară asupra dezvoltării portului.

200 de membrii ai Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare au anunţat că vor protesta până la ora 10.00, în faţa sediului Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa.

Pe de altă parte, directorul Agenţiei, Monica Zaharia, ne-a declarat că instituţia pe care o conduce a decis refacerea raportului de mediu.

La această oră, 9.15, reprezentanţii protestatarilor au fost invitaţi la discuţii cu conducerea Agenţiei pentru Protecţia Mediului, ne-a informat redactorul nostru, Cristina Iliuţă

Amintim, portuarii au declanşat protestele încă de anul trecut, nemulţumiţi de o serie de decizii ale Administraţiei portuare, printre care majorarea chiriilor în port şi noul master plan.

Comunitatea portuară acuză că este ignorată de către autorități în procesul de avizare a Master Planului Portului Constanța și că raportul de mediu a fost, recent, supus dezbaterii publice doar în mod formal.

http://navodari.org/noutati/2016/02/15/protest-in-fata-agentiei-pentru-protectia-mediului-constanta/

15-16 Feb / Sindicaliștii din port au suspendat protestul programat în fața Agenției Pentru Protecția Mediului din Constanța  / Tv Litoral

Portuarii erau nemulțumiți de faptul că Masterplanul pentru Port ar fi urmat să primească avizul de mediu. Protestul a încetat după mai puțin de o oră, după ce reprezentanții APM au dat asigurări că autorizația nu va fi acordată.

Sindicaliștii din port au anunțat un protest de amploare în fața Agenției Pentru Protecția Mediului din Constanța. Din informațiile liderilor de sindicat, instituția ar fi urmat să elibereze autorizația de mediu pentru Masterplanul portului Constanța. Numai că puținii oameni strânși în fața instituției aveau să renunțe după mai puțin de o oră, după ce au realizat că protestul este inutil. Reprezentanții APM nu aveau de gând să elibereze o astfel de autorizație de mediu.

Liderii de sindicat intenționează să boicoteze în continuare Masterplanul pentru port, nemulțumiți de strategia acceptată de actualii conducători ai Administrației Porturilor Maritime.

În Masterplan este inclusă strategia pentru dezvoltarea portului Constanța pentru următorii 40 de ani. Întreaga zonă a vechiului port ar urma să fie reorganizată și pentru aceasta este prevăzută o investiție de 2,4 miliarde de euro.

http://www.tvlitoral.ro/sindicalistii-din-port-au-suspendat-protestul-programat-in-fata-agentiei-pentru-protectia-mediului-din-constanta/

15-16 Feb / FOTO: Protest al sindicaliștilor portuari în fața Agenției pentru Protecţia Mediului Constanta Radio Constanta

Sindicatele portuare nu par a renunţa la protestul din această dimineaţă, deşi motivul conflictului a dispărut.

Protestul s-a îndreptat către avizul de mediu, eliberat pentru Master Planul Portului Constanţa, pe care portuarii îl consideră neconform şi solicită refacerea lui, astfel încât să reflecte o strategie unitară asupra dezvoltării portului.

În jur de 50 de membri ai Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare au anunţat că vor protesta până la ora 10.00, în faţa sediului Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa. Pe de altă parte, directorul Agenţiei, Monica Zaharia, ne-a declarat că instituţia pe care o conduce a decis refacerea raportului de mediu.

La această oră, 9.15, reprezentanţii protestatarilor au fost invitaţi la discuţii cu conducerea Agenţiei pentru Protecţia Mediului, ne-a informat redactorul nostru, Cristina Iliuţă

Amintim, portuarii au declanşat protestele încă de anul trecut, nemulţumiţi de o serie de decizii ale Administraţiei portuare, printre care majorarea chiriilor în port şi noul master plan.

Comunitatea portuară acuză că este ignorată de către autorități în procesul de avizare a Master Planului Portului Constanța și că raportul de mediu a fost, recent, supus dezbaterii publice doar în mod formal.

http://radioconstanta.ro/2016/02/15/foto-protest-al-sindicalistilor-portuari-in-fata-agentiei-pentru-protectia-mediului-constanta/

15-16 Feb / VICTORIE a protestatarilor portuari. / Ziare Live

Agenția de Mediu a RESPINS Master Planul portului Constanța
Zeci de reprezentanți ai agenților economici și ai sindicatelor din portul Constanța au protestat, astazi, in fața Agenției pentru Protecția Mediului Constanța, cerand respingerea raportului de mediu din Masterplanul intocmit de conducerea Administrației Portului Constanța. Protestatarii au fost anunțați ca raportul a fost respins, urmand ca Administrația portului sa il refaca pentru a stabili obiectivele de mediu, ignorate de conducere. Master Planul Portului Constanța, întocmit cu fonduri europene, în valoare de peste 2 milioane de euro, fara consultarea comunitații…

http://www.ziarelive.ro/stiri/victorie-a-protestatarilor-portuari-agentia-de-mediu-a-respins-master-planul-portului-constanta.html

15-16 Feb / APM a respins raportul de mediu privind master planul portului Constanţa Cuget Liber

„Comitetul special constituit la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa a decis, vineri, 12 februarie 2016, refacerea raportului de mediu privind master planul general al portului Constanţa”, a declarat Monica Zaharia, directorul executiv al APM Constanţa, în cadrul unei conferinţe de presă. Conform deciziei, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, în calitate de titular al proiectului, consultantul Ernst & Young, autorul proiectului de master plan, şi IPTANA (fostul Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene), care s-a ocupat de capitolul de mediu, vor trebui să refacă raportul de mediu „cu luarea în considerare a observaţiilor justificate prezentate în dezbaterea publică ce avut loc pe data de 4 februarie 2016”.

http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-apm-a-respins-raportul-de-mediu-privind-master-planul-portului-constanta-281114?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=stiri-recente&utm_campaign=Impact_stiri_recente

15-16 Feb / Sindicatele portuare au suspendat protestul!  / Ziua de Constanta

Acțiunea de protest organizată, în această dimineață, în comun de reprezentanții patronatelor și sindicatelor portuare în fața sediului Agenției de Protecție a Mediului (APM), a luat sfârșit după mai puțin de o oră, după ce autoritățile au anunțat acordarea unui aviz negativ de mediu pentru Masterplanul Portului Constanța.

Potrivit vicepreședintelui Asociației Patronale Operatorul Portuar, Ștefan Muntoiu, protestul față de solicitarea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța de obținere a avizului de mediu pentru punerea în operă a prevederilor Masterplanului de dezvoltare a Portului Constanța în următorii 25 de ani, s-a încheiat undeva în jurul orei 9,00, când reprezentanții APM Constanța au comunicat că a fost respins avizul de mediu.

„Ni s-a spus că în urma analizării documentației depuse specialiștii APM au formulat obiecții cu privire la măsuri ce pot afecta protejarea sănătății populației. În aceste condiții am decis încheierea mitingului de protest din fața Agenției pentru Protecția Mediului Constanța, de astăzi”, a declarat reprezentantul patronatelor portuare, citat de Agerpres.

http://www.ziuaconstanta.ro/diverse/stiri-calde/sindicatele-portuare-au-suspendat-protestul-582618.html

15-16 Feb / Forbes 40 cele mai bune orașe-ediția 2016. Unde este Constanța. Top 10 firme din județ / Ziua de Constanta

Topul Forbes 40 cele mai bune orașe pentru afaceri din România a ajuns la a patra ediție. Metodologia prin care au fost departajate orașele; s-au luat în calcul zece criterii (Produsul Intern Brut pe județ, PIB-ul pe cap de locuitor, societățile comerciale cu capital străin, câștigul salarial, șomajul, numărul întreprinderilor active, infrastructura rutieră, infrastructura feroviară, stocul de locuințe, unitățile de învățământ). Datele statistice necesare au ca surse Institutul Național de Statistică,Comisia Națională de Prognoză, Oficiul Național al Registrului Comerțului, Ministerul Finanțelor Publice și portalul listafirme.ro.

Potrivit forbes.ro spre deosebire de anii trecuți, s-a luat în calcul și situația creată de problemele cu legea pe care le au mai mulți primari ai orașelor analizate. Premisa de la care am plecat în acordarea unei penalități de 10% din punctajul final pentru orașele ai căror edili au fost reținuți pentru fapte nelegale este că nu poate exista un mediu de afaceri cu adevărat sănătos în zonele în care conducătorii administrației locale sunt corupți.

Totodată, pentru a radiografia și mai fidel economiile locale, am întocmit, pentru fiecare județ în parte, un top 10 al celor mai relevante companii. Metodologia este aceeași pe care am folosit-o în cazul topului Forbes 500 cele mai importante companii din România: am luat în considerare cifra de afaceri, profitul net, numărul de angajați și nivelul capitalurilor proprii.

Din acest Top 40 noi am extras doar primele 10 orașe.
Locul 1: Timișoara
Locul 2: Cluj-Napoca
Locul 3: București
Locul 4: Oradea
Locul 5: Constanța
Locul 6: Brașov
Locul 7: Arad
Locul 8: Ploiești
Locul 9: Pitești
Locul 10: Iași

Ce s-a întâmplat la Constanța
Arestarea primarului Radu Mazăre a fost cel mai important eveniment al anului trecut în Constanța. A afectat el cu adevărat mediul de business local?, se întreabă Forbes.
Anul 2015 a adus un eveniment care nu părea a fi posibil să se întâmple vreodată: decăderea lui Radu Mazăre, controversatul primar al Constanței. Ziua de 2 aprilie 2015 a adus vestea: primarul Radu Mazăre a fost arestat sub acuzația de luare de mită de ordinul milioanelor de euro pentru a emite documentații de urbanism dezvoltatorilor unor malluri și pentru a acorda un contract de salubrizare unei companii. În mai, edilul a demisionat din funcție, atribuțiile sale fiind preluate de viceprimarul Decebal Făgădău, iar la sfârșitul lunii iunie a fost eliberat din arestul preventiv și plasat în arest la domiciliu.
Este încă neclar dacă aceste schimbări au afectat în vreun fel mediul de afaceri local, însă un lucru rămâne neschimbat față de ediția din 2015 a topului Forbes 40 cele mai bune orașe pentru afaceri: principalele domenii economice rămân activitatea portuară, rafinarea petrolului și turismul

Topul celor mai valoroase companii din județ
1. ROMPETROL RAFINARE
2. GRUP SERVICII PETROLIERE
3. ENEL DISTRIBUŢIE DOBROGEA
4. AMEROPA GRAINS
5. RAJA
6. APM CONSTANŢA
7. RAJDP CONSTANȚA
8. OIL TERMINAL
9. ȘANTIERUL NAVAL CONSTANTA
10. CHIMPEX.

http://www.ziuaconstanta.ro/diverse/stiri-calde/forbes-40-cele-mai-bune-orase-editia-2016-unde-este-constanta-top-10-firme-din-judet-582601.html

15-16 Feb / Portul Constanta vrea sa devina… verde, cu ajutorul banilor europeni / Observator

Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime“ SA Constanța a depus două proiecte pentru obținerea finanțării europene prin intermediul CEF – Connecting Europe Facility, axa Infrastructură.

Proiectul „Protect – Infrastructură pentru operațiuni sigure și pentru protecția mediului în Portul Constanța“, are o valoare estimată de 35 milioane euro și este prevăzut a se finanța 85% din Fondul de Coeziune și 15% de la bugetul de stat.
Acesta își propune:
Achiziționarea de echipamente mobile pentru colectarea deșeurilor de la nave, intervenție în caz de poluare și producere a incendiilor (o navă multifuncțională de stins incendiu la nave, balizor, remorcher, clasa de gheață, un remorcher/navă de stins incendii, două nave pentru depoluare, o navă- tanc autopropulsat 500 tdw);
Extinderea cu 130 m a danei de așteptare/iernare folosită în prezent de navele tehnice ale companiei pentru a acosta în condiții de siguranță;
Construirea platformei în spatele cheului de acostare nou construit în suprafață de 4.370 mp destinată serviciilor conexe navelor tehnice;
Asigurarea siguranței accesului în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare din bazinele portuare și de pe calea navigabilă;
Elaborarea de studii tehnice pentru energie regenerabilă (centrală electrică fotovoltaică, centrală electrică eoliană, modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța);
Elaborarea de studii tehnice pentru construirea facilităților de colectare a hidrocarburilor în Portul Midia pentru a preveni și combate poluarea accidentală.

Proiectul „Constanța GreenPort – Dezvoltarea și implementarea unui sistem permanent de management de mediu“ are o valoare estimată de 5 milioane euro (85% Fondul de Coeziune, 15% bugetul de stat).

Acesta include:
Dezvoltarea și implementarea unui sistem coerent de Management de mediu având ca exemple porturile maritime din vestul Europei și în conformitate cu ECOPORT și Iniţiativa World Port Climate;
Elaborarea unei strategii de mediu și a planului de acțiuni pentru Portul Constanța, axat pe următoarele activități:
Managementul calității aerului;
Managementul zgomotului;
Managementul deșeurilor;
Managementul apei;
Generarea și distribuția de energie regenerabilă;
Dezvoltarea unui sistem de monitorizare a aspectelor de protecție a mediului;
Integrarea operatorilor și a utilizatorilor portuari în planul de acțiuni pentru protecția mediului prin măsuri comune și programe de stimulare;
Planificarea și implementarea de acțiuni pilot pentru fiecare dintre cele 5 activități menționate mai sus;
Crearea unei echipe de protecție a mediului sub forma unui grup de lucru integrat;
Sesiuni de formare pentru toți angajații administrației portuare;
Realizarea de audituri de mediu în vederea certificării;
Publicarea unui raport anual de sustenabilitate privind Portul Constanța.

Cele două proiecte urmează a fi evaluate, un răspuns din partea CEF fiind așteptat în luna iulie 2016.

http://observator.ro/stiri-live-portul-constanta-vrea-sa-devina-verde-cu-ajutorul-banilor-europeni-361708.html

15-16 Feb / Centrale eoliene în Portul Constanța? / Telegraf

Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime Constanța” (CN APMC) a depus două proiecte pentru obținerea finanțării europene prin intermediul CEF – Connecting Europe Facility, axa Infrastructură. Proiectul „Protect – Infrastructură pentru operațiuni sigure și pentru protecția mediului în Portul Constanța“ are o valoare estimată de 35 milioane euro și este prevăzut a se finanța 85% din Fondul de Coeziune și 15% de la bugetul de stat. Reprezentanții APMC își doresc să achiziționeze echipamente mobile pentru colectarea deșeurilor de la nave, intervenție în caz de poluare și producere a incendiilor (o navă multifuncțională de stins incendiu la nave, balizor, remorcher – clasa de gheață, un remorcher/navă de stins incendii, două nave pentru depoluare, o navă – tanc autopropulsat), dar și să extindă cu 130 de metri dana de așteptare/iernare folosită în prezent de navele tehnice ale companiei pentru a acosta în condiții de siguranță. În cadrul acestui proiect se vizează și construirea platformei în spatele cheului de acostare nou-construit, în suprafață de 4.370 mp, destinată serviciilor conexe navelor tehnice, dar și asigurarea siguranței accesului în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare din bazinele portuare și de pe calea navigabilă. Totodată, în cazul în care proiectul va obține finanțare europeană, se vor elabora studii tehnice pentru energie regenerabilă (centrală electrică fotovoltaică, centrală electrică eoliană, modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța), dar și pentru construirea facilităților de colectare a hidrocarburilor în Portul Midia, pentru a preveni și combate poluarea accidentală.

PROIECT CU O VALOARE DE 5 MILIOANE DE EURO Cel de-al doilea proiect, „Constanța GreenPort – Dezvoltarea și implementarea unui sistem permanent de management de mediu“, are o valoare estimată de 5 milioane euro (85% Fondul de Coeziune, 15% bugetul de stat). El include dezvoltarea și implementarea unui sistem coerent de Management de mediu având ca exemple porturile maritime din vestul Europei și în conformitate cu ECOPORT și Iniţiativa World Port Climate, elaborarea unei strategii de mediu și a planului de acțiuni pentru Portul Constanța, axat pe managementul calității aerului, al zgomotului, deșeurilor sau apei. De asemenea, proiectul își propune generarea și distribuția de energie regenerabilă, dezvoltarea unui sistem de monitorizare a aspectelor de protecție a mediului, integrarea operatorilor și a utilizatorilor portuari în planul de acțiuni pentru protecția mediului prin măsuri comune și programe de stimulare, precum și publicarea unui raport anual de sustenabilitate privind Portul Constanța. Cele două proiecte urmează a fi evaluate, un răspuns din partea CEF fiind așteptat în luna iulie a acestui an.

http://www.telegrafonline.ro/centrale-eoliene-in-portul-constanta