Revista presei

Record pe piața de export a cerealelor. România a vândut peste 10 milioane de tone în afara UE. Suntem pe locul trei între statele membre – Revista presei 08 – 09 iulie 2020

 

  • Port Constanța

09.07.2020

 

România a exportat în acest an de marketing peste 19% din cantitatea totală de cereale vândută peste granițele UE de către statele membre, adică peste 10 milioane de tone. Este un record al ultimilor cinci ani. Suntem pe a treia poziție, după Franța și Germania. La porumb, suntem lideri de piață.

Peste 10 milioane de tone de cereale românești au ajuns anul acesta de marketing (7 ianuarie 2019-7 iulie 2020) pe piețele extracomunitare, dintr-un total de aproximativ 51,2 milioane de tone, cât a exportat întreaga Uniune, arată datele finale ale Comisiei Europene privind comerțul cu cereale. Ca și anul anterior, suntem al treilea cel mai mare exportator de cereale al Uniunii, după Franța și Germania care au vândut peste granițele comunitare 17,7 milioane de tone, respectiv 6,6 milioane de tone. În 2019/2019, exporturile de cereale au totalizat în jur de 7,3 milioane de tone. Conform datelor Eurostat/Comext, sunt cele mai mari exporturi ai ultimilor cinci ani. În 2018/2019, exporturile de cereale au totalizat în jur de 7,3 milioane de tone, în 2017/2018 cantitatea a fost de 6,3 milioane de tone, iar cu un an în urmă de 8,4 milioane de tone. “2019/2020 a fost unul dintre cei mai buni ani la exportul de cereale care a fost susținut de disponibilitatea de marfă din România, precum și de cererea și prețurile bune din piața internațională. Cantități importante de porumb au fost exportate și în interiorul UE. De asemenea, s-a reușit deschiderea de noi piețe în Filipine și Tailanda”, apreciază și analiștii diviziei de agribusiness a ING.

În 2019, fermierii români au cultivat cu cereale de 5,4 milioane de ha şi au obținut o producţie de 29,5 milioane de tone. Rămânem lideri la exportul de porumb Exportator tradițional de porumb, România a reușit să își păstreze poziția de lider de piață, cu o cantitate de peste 3,6 milioane de tone. Practic, 73% din tot porumbul vândut de Europa peste în țările terțe a provenit din România. Al doilea exportator a fost Bulgaria, cu peste 1 milion de tone, urmată de Franța cu aproximativ 113.000 de tone. În anul de marketing anterior, România a exportat 2,6 milioane de tone. Locul doi la grâu și trei la orz La grâu am rămas , de asemenea, pe poziția a doua după Franța care a vândut aproximativ 12,9 milioane de tone. Cantitatea a crescut însă semnificativ, de la aproximativ 3,7 milioane de tone la 5,3 milioane de tone anul acesta. Raportat la întreaga cantitate de grâu trimisă de Europa peste granițe, cota de piață a României a fost de 15,2%. Fermierii români nu au reușit să îi devanseze pe nemți nici pe piața orzului. Suntem tot pe poziția a treia, cu 1,1 milioane de tone, după Germania (1,3 milioane de tone) și Franța (3,5 milioane de tone) și o cotă de piață de aproximativ 15%. Anul anterior, exporturile de orz au fost sub 1 milion de tone, în timp ce Germania a vândut atunci puțin peste pragul de 1 milion de tone.

https://www.economica.net/record-pe-pia-a-de-export-a-cerealelor-romania-a-vandut-peste-10-milioane-de-tone-de-cereale-suntem-pe-locul-trei-in-ue_187058.html

 

Traficul de mărfuri pe canalele navigabile Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari nu a avut de suferit de pe urma recesiunii economice generată de pandemia Covid-19. În schimb, l-a afectat seceta cumplită din această vară.
Culturile de grâu, orz, ovăz și rapiță de pe mai mult de 1,5 milioane de hectare au fost distruse. Din această cauză, agricultura românească nu prea mai are ce exporta.
În schimb, Serbia, Ungaria și Bulgaria demonstrează că au disponibilități importante de cereale pentru export, din recolta acestui an. Deh, vecinii noștri nu și-au distrus sistemele de irigații construite în timpul regimurilor comuniste, reușind să facă agricultură performantă chiar și pe timp de secetă cumplită.
Golul lăsat de cerealele românești în traficul de mărfuri de pe canalele navigabile a fost acoperit de cerealele exportate de fermierii sârbi, unguri și bulgari.

Traficul de mărfuri, în creștere
„În primele șase luni ale anului 2020, cantităților de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o ușoară creștere – a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Lucian Bucuroiu – director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 16,967 milioane de tone capacitate, cu 10,43% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2019. Au fost transportate 8,028 milioane de tone de mărfuri, cu 1,89% mai mult decât în ianuarie – iunie 2019.”
În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 46%. Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: minereurile – 28%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) – 11%, produse chimice – 8%, metal și produse din metal – 3%, alte produse – 3%.

Rolul european al canalelor navigabile
În prima jumătate a anului 2020 s-a produs o semnificativă creștere a traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în ianuarie – iunie 2019 acesta era de 58% din total, în primele șase luni din 2020 a sărit la 66%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.
Din totalul de 8,028 milioane de tone de mărfuri derulate în primele șase luni din 2020, în contul României au fost transportate 34%, pentru Serbia – 34%, Ungaria – 16%, Bulgaria – 9%, Austria – 2%, Croația – 2%, Germania, Grecia și Republica Moldova – câte 1%.
În primele șase luni din 2020, canalele Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari au fost tranzitate de 9.648 unități navale, din care: 6.827 barje, 1.125 șlepuri, 66 nave fluvio-maritime și 1.630 remorchere împingătoare.
Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri.
x x x
Rolul transportului fluvial de mărfuri și de persoane va crește în următorul deceniu. Planul național de investiții și relansare economică elaborat de Guvernul Orban prevede investiții semnificative, de peste 4,1 miliarde de euro, pentru dezvoltarea și modernizarea infrastructurii porturilor maritime și fluviale, a căilor navigabile, pentru asigurarea condițiilor optime de navigație pe întreaga Dunăre, pe tot timpul anului.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-cerealele-sarbesti-unguresti-si-bulgaresti-domina-traficul-de-marfuri-pe-canalul-dunare-si-8211-marea-neagra-406662?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

08.07.2020

 

În clasamentul performanței statelor comunitare în funcție de calitatea si eficiența sistemelor de transport, realizat de Comisia Europeană, țara noastră ocupă poziții codașe. Suntem pe penultimul loc între țările Uniunii Europene la calitatea și eficiența transportului rutier și naval, a 27-a țară din cele 28 membre UE pentru că analiza include și Marea Britanie. La criteriul ”Calitatea infrastructurii rutiere” țara noastră se află pe locul 27 din 27 de state comunitare, cu un scor mediu de 2,96. Prin comparație, scorul mediu pe ansamblul UE la acest criteriu este de 4,75, în timp ce țara cea mai performantă, Olanda, are scorul 6. Tot pe ultimul loc, cu un scor de 3,93 este plasată România și la criteriul ”Calitatea serviciilor portuare” unde sunt analizate toate țările (22 din 27) care au porturi maritime. Și în acest caz cea mai bună performanță aparține Olandei, cu scor maxim, 6. La ”Eficiența căilor ferate” România este pe locul al treilea din coada clasamentului european, cu un scor de 3,06 in timp ce Olanda se menține in frunte, cu un scor de 5,5. Doar Grecia și Croația au transporturi feroviare mai proaste decât ale noastre. În ce privește transportul aerian, țara noastra are un scor de 4,68 față de media UE care este de 5,2 în timp ce Olanda are scorul 6. Ca urmare, suntem pe locul 8 din coada clasamentului european la acest capitol. De asemenea, în ce privește ”Rețeaua de trenuri de mare viteză”, România este înregistrată ca având scor ”0” Comisia Europeană precizează că respectivul clasament a fost alcătuit pornind de la ideea că investițiile in infrastructura de transport au un potențial uriaș de a crea locuri de munca și de a impulsiona creșterea economică.

Sistemele de transport din tara noastra, pe ultimele pozitii in Europa

 

Marfurile oceanice contractate pe termen lung au scazut pentru a doua luna consecutiva, in principal din cauza coronavirusului care a zdruncinat intreaga economie globala. Conform celui mai recent raport XSI Public Indices realizat de filiala Xeneta din Oslo, ratele au scazut cu 1,8% in iunie, dupa o scadere de 1,2% inregistrata in mai, insa scaderea totala a ajuns acum la doar 0,2% pe 2020, dupa patru luni consecutive de cresteri, pana in februarie.

Bazat pe date de la expeditori de frunte, precum precum ABB, Electrolux, Continental, Unilever, Lenovo, Nestle, L’Oréal si Thyssenkrupp, raportul utilizeaza peste 200 de milioane de puncte de date, care acopera peste 160.000 de perechi port-to-port, pentru a oferi informatii in timp real asupra dezvoltarii industriei.

„Proprietarii si operatorii navelor de containere lucreaza de luni intregi pentru a echilibra oferta si cererea, nemaitinand seama de tonaj, ajustand rutele si revizuindu-si in mod constant strategia pentru a proteja rutele importante,” remarca CEO-ul Xeneta, Patrik Berglund, adaugand: „oare transportatorii pot rezista acum tentatiei de a elibera capacitatea inapoi pe piata, in incercarea de a castiga cota de piata? Capacitatea este gata sa fie dislocata, dar daca vor face asta prea curand, ratele s-ar putea prabusi.”

Pana in prezent, tarifele s-au mentinut destul de ferme, dar ramane de vazut cat de eficient pot transporta transportatorii impotriva unor astfel de cote coplesitoare si cat timp. Urmatoarele luni vor fi cruciale, iar informatiile de piata vor fi esentiale pentru urmarirea evolutiei si pentru deblocarea valorii din negocierile contractuale viitoare.

Pentru Europa, valoarea de referinta a importurilor a scazut cu 1,9% (a patra luna consecutiva de scadere), in timp ce exporturile au inregistrat un nivel mai bun, scazand doar cu 0,3% in valoare. Indicii americani au suferit caderi mai puternice, importurile contractandu-se cu 4,6%, iar exporturile cu 3,5%, in iunie. Tarifele pe coridoarele din Extremul Orient au oferit un punct relativ luminos, cifra de import urcand cu 1%. Cu toate acestea, performanta nu a putut fi egalata de exporturi, care au scazut cu 0,4%. „Tarifele spot pe ruta Extremului Orient-SUA (coasta de vest) au urcat inca din aprilie, iar guvernele nationale lucreaza in continuare pentru a-si sustine transportatorii si investitiile noi, precum lansarea unui serviciu de 12 zile, China-Los Angeles, al Zim Line, care arata ca segmentul e cu siguranta capabil de o dezvoltare pozitiva, in ciuda imaginii macroeconomice mai largi“, concluzioneaza Berglund.

https://www.traficmedia.ro/ro/289-ambele-limbi/romana/news/2020/16503-studiu-xeneta-rata-marfurilor-oceanice-a-scazut-cu-1,8-in-iunie.html

 

SC Elsaco Solutions SRL va furniza programme informatice de tip CAD către Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța.
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța a încheiat un contract de furnizare abonament AutoCAD și programme informatice de tip CAD și specifice.
Denumirea completă a proiectului atribuit este „Programe informatice de tip CAD si specifice” si Lot 2 – „Abonament AutoCAD”.
Atribuirea a avut loc în data de 16.06.2020. Valoarea estimată a contractului este 1.990.404 lei.

Descrierea contractului

Obiectul achiziției constă în furnizare de:
Lot 1 – „Programme informatice de tip CAD și specifice”
Achiziţia acestui Contract Sectorial este necesară pentru buna derulare a activităţilor desfășurate în cadrul compartimentelor/ serviciilor de specialitate.
Conform celor menționate în referatul de necesitate, se propune achiziționarea următoarelor produse:
– Toposys 8 – soft de specialitate geodesic – 1 buc.;
– Doccad 10 – soft de management al documentațiilor cadastrale conform ANCPI – 1 buc.;
– Pachet TopoLT, ProfLT, TransLT 12 – aplicații utilizate pentru topografie, cadastru, profile și transformări de coordinate – 3 buc.;
– Matriks – aplicație software destinată evaluării riscurilor la securitatea fizică – 1 buc.;
– Microsoft Visio – aplicație de grafică vectorială și diagrame – 1 buc..
Valoarea totală estimată pentru achiziționarea celor 7 programe informatice a fost determinată în urma studiului de piață, din care au rezultat următoarele valori:
Nr. crt. Descriere produs Cantitate Preț unitar estimat Valoare totală estimată
(lei fără TVA) (lei fără TVA)
1. Toposys – 1 user 1 2.370,5 2.370,5
2. Doccad 10 -1 user 1 1.728,0 1.728,0
3. Pachet TopoLT, ProfLT, TransLT 12 – 3 users 3 4.400,0 13.200,0
4. Matrisk – 1 user 1 2.380,0 2.380,0
5. Microsoft Visio – 1 user 1 1.540,0 1.540,0
Total valoare estimată (fără TVA) 21.218,5 ≈ 21.300
Lot 2 – „Abonament AutoCAD”

Achiziţia acestui Contract Sectorial este necesară pentru buna derularea activităților curente prestate de utilizatorii din cadrul Serviciului Cadastru și Evidențe Funciare și Biroului de Urgențe – PSI. Conform celor menționate în referatul de necesitate se propune achiziționarea a 8 abonamente AutoCAD pentru o perioadă de 3ani), repartizate astfel:
– AutoCAD LT 2019 Single-user ELD Annual Subscription – 1 utilizator;
– AutoCAD – including specialized toolsets AD Single-user ELD Annual Subscription – 7 utilizatori.
Valoarea totală estimată pentru achiziționarea celor 7 programe informatice a fost determinată în urma studiului de piață, din care au rezultat următoarele valori:
1. AutoCAD LT 2020 Single-user ELD 1 5.298,75 5.298,75
Anual subscription – 1 user
2. AutoCAD Including specialized 7 23.055,45 161.388,15
toolsets AD, Single-user ELD Anual
subscription – 7 users
Total valoare estimată (fără TVA) 166.686,9 ≈ 166.700
Valoarea totală estimată fără TVA: 188.000,00 lei
Valoarea estimată fără TVA pentru Lotul 1: 21.300,00 lei
Valoarea estimată fără TVA pentru Lotul 2: 166.700,00 lei
Societatea care se va ocupa de furnizarea de programe informatice de tip CAD si specifice abonament AutoCAD este SC ELSACO SOLUTIONS SRL.
Despre SC Elsaco Solutions SRL
Societatea a fost înființată în anul 2001 și are sediul social în județul Botoșani.

Societatea are capital social subscris de 500 lei, integral vărsat, compus din: 50 de părți sociale, valoarea unei părți sociale fiind de 10 lei.
Acționari sunt Popa Doru, care este și administrator cu o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 20%, Parfenov Petru, cu o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 20%, Jitaru Ovidiu, cu o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 20%, Iftime Valeriu, cu o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 40%.

Domeniul de activitate principal al firmei îl reprezintă activităţi de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client).
Potrivit Registrului Comerțului, pentru anul 2019 societatea a raportat cifra de afaceri netă de 28.062.346 lei, profit de 68.354lei și un număr mediu de 31 de salariați.

https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/elsaco-solutions-srl-contract-cu-cnapmc-iata-care-este-obiectul-achizitiei-document-723451.html?print

 

În anul 2017, Clubul de asigurări P&I din Marea Britanie, ridicând problema sănătății mentale a navigatorilor, a provocat un adevărat șoc în industria shipping-ului, dezvăluind faptul că 15% din decesele de pe mare sunt rezultatul sinuciderilor.

Un studiu al International Maritime Health Journal, realizat în 2019, estima că 5,9% din decesele de pe mările și oceanele lumii sunt cauzate de sinucideri. Iar în momentul în care au fost incluse și decesele „suspecte”, ce au fost probabil sinucideri, procentul a crescut la 18,3%.

Numărul mare al sinuciderilor de pe mare a reușit să atragă atenția organizațiilor și companiilor din shipping asupra unei probleme ignorate de secole: sănătatea mentală a navigatorilor. Astfel, la lista lungă a pericolelor cu care se confruntă navigatorii – furtuni, pirați, războaie, depărtarea de casă, temperaturile înalte sau foarte scăzute, managementul defectuos ori iresponsabil al companiilor de navigație și multe altele – a fost adăugată depresia.

Potrivit unui studiu privind sănătatea mintală a marinarilor, prezentat la Conferința privind bunăstarea pe mare, ce a avut loc pe 16 martie 2018, la Londra, mai mult de un sfert dintre ei prezintă semne de depresie.

Trebuie știut că depresia se manifestă prin diferite simptome: tristețe, tendința de izolare, tulburări de somn, irascibilitate mai mare decât în mod obișnuit, pierderea plăcerii de a se distra, de a fi împreună cu alții, sentiment de inutilitate, dureri inexplicabile, creșterea sau pierderea bruscă de greutate, lentoare în mișcare sau în gândire.

Studiile pe această temă au evidențiat printre cauzele depresiei în rândul navigatorilor: lipsa interacțiunii sociale (în special în echipajele multinaționale, în care marinarii sunt de culturi diferite); lipsa conectivității la bord (lipsa accesului la internet și la rețelele de telefonie, marinarii fiind împiedicați să comunice cu familiile lor); reducerea perioadelor de ședere pe uscat; sentimentul de insecuritate resimțit de echipajele ce tranzitează apele controlate de pirați.

O situaţie agravată de pandemia Covid-19

Criza schimburilor de echipaje provocată de restricțiile de deplasare impuse de guvernele lumii, pe fondul pandemiei Covid-19, a determinat agravarea stării mentale a echipajelor de pe mările și oceanele lumii. Potrivit Organizației Maritime Internaționale, peste 200.000 de navigatori din flota mondială sunt „prizonieri” la bordul navelor. Unii dintre ei se află la bord de mai bine de un an, iar de-a lungul acestei pandemii, mulți au fost împiedicați de guverne să coboare pe uscat pentru o plimbare și chiar pentru îngrijiri medicale de urgență.

În aceste condiții, nu trebuie să mire pe nimeni faptul că depresia s-a răspândit cu repeziciune în rândul echipajelor de pe mările și oceanele lumii și că numărul sinuciderilor a început să crească.
În ultimele două luni, presa de specialitate din domeniul shipping-ului a consemnat numeroase cazuri de decese „suspecte”, în rândul navigatorilor, despre care se crede că ar fi cauzate de sinucideri. Dar numărul exact al acestora nu este cunoscut.

Catherine Spencer, directorul general al organizației Seafarers din Marea Britanie, s-a declarat uimită de faptul că nicio instituție internațională nu a ținut o evidență globală, precisă a sinuciderilor de pe mare. Drept urmare, omenirea nu cunoaște adevărata dimensiune a acestei tragedii.

Catherine Spencer a lansat următorul apel: „Îndemn Organizația Internațională a Muncii să ia în considerare ce măsuri trebuie luate, în ceea ce privește Convenția privind munca pe mare MLC 2006, pentru a se asigura că toate sinuciderile în rândul navigatorilor sunt identificate, înregistrate și transmise organizațiilor precum Seafarers UK, care finanțează o gamă largă de intervenții și servicii de asistență socială, pentru bunăstarea navigatorilor și a familiilor acestora”.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-tragedie-pe-marile-si-oceanele-lumii-numarul-navigatorilor-care-se-sinucid-in-crestere-406579?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

  • Economie

08.07.2020

 

Complexul Energetic Hunedoara (CEH), controlat integral de stat prin Ministerul Economiei și aflat în insolvență, organizează o licitație pentru transportul cărbunelui pe calea ferată din Portul Constanța la Termocentrala Mintia.

În acest scop, CEH a scos la licitație un contract pe doi ani de prestări de servicii de transport cărbune de la stația CFR Agigea Nord până la stația Mintia, beneficiar juridic fiind Sucursala Electrocentrale Deva a Complexului, informează Profit.ro.

Licitație pentru transportul cărbunelui. Se estimează 100.000 de tone pe an
Potrivit documentației de atribuire, se estimează că în fiecare dintre cei doi ani de valabilitate ai contractului vor fi transportate circa 100.000 de tone de cărbune, în total 200.000 de tone. Valoarea totală a contractului este estimată la 12,45 milioane de lei. În ultima perioadă, CEH este tot mai dependent de materie primă din import, în condițiile în care producția proprie a minelor combinatului a scăzut semnificativ. În mai, la Mintia au ajuns cel puțin 2.000 de tone de cărbune adus din SUA, potrivit presei locale.

De asemenea, Complexul a importat cărbune din Indonezia, cu conținut scăzut de sulf. Până pe 1 iulie, aproape 4.500 de apartamente din municipiul Deva au rămas fără apă caldă, după ce termocentrala Mintia a fost oprită din lipsă de cărbune. CEH și-a redus aproape la jumătate vânzările de electricitate în ultimii trei ani, de la precedenta tentativă de intrare în insolvență, iar încasările din vânzări au ajuns să acopere doar puțin peste o treime din costurile companiei. Producția proprie de cărbune, folosit ca materie primă energetică, a scăzut de la o medie lunară de 61.376 tone în 2016 la doar 33.951 tone pe lună în 2019.

Complexul Energetic Hunedoara face licitație pentru transportul cărbunelui din Portul Constanța

 

2019 a fost un an dificil pentru sectorul de transport intermodal în Europa, arată cel mai recent raport al UIRR. Cu toate acestea, membrii asociației au înregistrat o creștere de 1,48% tone/kilometru, un rezultat egal cu creșterea PIB la nivelul UE.

Membrii UIRR au transportat volume record de 8,8 milioane TEU în 2019 față de 8,6 milioane TEU în 2018. Numărul de transporturi intermodale a rămas aproximativ la fel cu cel din 2018, creșterea fiind de doar 0,19%.

2018 a fost un an marcat de un optimism crescut în ceea ce privește evoluția transportului combinat de marfă în Europa în baza mult-așteptatei Directive a Transportului Combinat, în vreme ce 2019 a fost marcat de o serie de provocări operaționale, și nu numai, ce au întunecat perspectivele pentru acest segment. Accidentul feroviar de la Great Belt Bridge din Danemarca a întrerupt temporar transportul semi-trailerelor în vagoane tip buzunar, un segment de creștere pentru transportul intermodal. Între 2008 și 2017, peste 3 milioane de semi-trailere au fost transportate în vagoane tip buzunar în Europa, iar interzicerea acestui tip de transport în Danemarca în ianuarie 2020 a adus costuri suplimentare pentru industrie. Acest accident a fost urmat de o serie de dezastre naturale, iar lucrările insuficient coordonate la infrastructura de cale ferată au afectat punctualitatea trenurilor de marfă, totul culminând cu o grevă prelungită a lucrătorilor feroviari în Franța.

Impedimente legislative

Provocările operaționale au fost cuplate cu o serie de impedimente legislative. “Alegerile parlamentare din mai 2019 au însemnat suspendarea temporară a procesului legislativ. Comisia von der Leyen a preluat atribuțiile pe 1 noiembrie, cu întârziere și imediat după aceea s-a ajuns la un acord, potențial dăunător transportului combinat, asupra Pachetului de Mobilitate I. În același timp s-a decis retragerea propunerii amendamentului Directivei Transportului Combinat”, spune președintele UIRR, Ralf-Charley Schultze.

Directiva Transportului Combinat este o propunere legislative menită să sprijine schimbul modal pe distanțe lungi de pe cale rutieră pe cale ferată, transport maritim sau fluvial prin stimulente economice. Comisia Europeană a propus amendamente la această directivă, aflată în discuții de mulți ani, și, în cele din urmă, propunerea a fost retrasă la începutul acestui an.
Discuțiile legate de Directiva Transportului Combinat urmează să fie reluate în 2021, împreună cu alte propuneri într-un pachet de măsuri legislative pentru un transport verde.
Care sunt perspectivele?

“Speranțele în sectorul de transport intermodal sunt legate de înțelegerea dezechilibrelor ce se nasc din diferențele în cadrele legislative între diferitele moduri de transport, care ar trebui corectate în spiritul competiției corecte și ca urmare a nevoii de a adresa în mod decisiv provocările climatice și de poluare,” explică Ralf-Charley Schultze. Astfel, transportul combinat ar trebui să beneficieze de pe urma obiectivelor de înverzire a transportului de marfă, trasate de Green Deal- Pactul Ecologic European și a concentrării pe eficiența energetică. “Amendamentul Directivei de Accizare a Combustibililor a fost de asemenea promis pentru 2021, în timp ce deliberările pentru Directiva Eurovignette ar trebui să înceapă în cea de-a doua jumătate a acestui an. Ambele ar trebui să contribuie la corectarea dezechilibrelor ce predomină, în favoarea transportului rutier de marfă, în cadrul legislativ european.

https://www.intermodal-logistics.ro/2019-un-an-dificil-dar-cu-crestere-pentru-transportul-intermodal

 

09.07.2020

 

Pe 13 iunie a.c. a fost inaugurată o nouă conexiune rutieră China – Europa, stabilita în cadrul procedurii TIR, care poate aduce multe avantaje operatorilor de transport rutier.
Ruta leagă Ürümqi de Amsterdam iar timpul estimat de transport este de aproximativ 10 zile.

Inițiativa pentru transportul rutier din China către Uniunea Europeană în sistemul TIR a fost lansată în 2015, deși primul transport concret a fost realizat abia în noiembrie 2018. Acesta a fost organizat de IRU (Uniunea Internațională a Transportului Rutier), Ceva Logistics și Alblas Logistics.

La acel moment, camionul a parcurs 7.000 de kilometri prin Kazahstan, Rusia și Belarus, fără întârzieri sau dificultăți, și după 13 zile a ajuns la locul de descărcare din Polonia. Operatorul Ceva Logistics a anunțat apoi că lansează serviciul de transport China-Europa ce va fi operat în ambele direcții de două ori pe săptămână. În plus față de FCL (încărcare completă a containerului), compania va lansa, de asemenea, serviciul LCL (încărcătură redusă și transport în regim de grupaj).

De asemenea, în februarie 2019, un camion încărcat cu lubrifianți a parcurs în condiții dificile de iarnă 7.400 de kilometri din Germania până în China, trecând prin Belarus, Rusia și Kazahstan.
Practica ne-a arătat că sistemul TIR este nu numai sigur, ci și foarte competitiv în ceea ce privește termenele de livrare și costurile, comparativ cu alte moduri de transport pe rute similare ” – a declarat secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, adăugând că acest lucru este un semnal către transportatorii europeni să reacționeze suficient de devreme la posibilitățile oferite de noua ruta.

„Aceasta este o alternativă la transportul aerian și feroviar, ambele foarte sensibile la costuri. În comparație cu transportul aerian, costul transportului rutier este cu 40% mai mic și cu cel puțin 10 zile mai rapid decât transportul feroviar ” – a declarat Kelvin Tang, directorul Ceva Logistics pentru Asia de Nord.

Trebuie reamintit că China a aderat la Convenția TIR în 2016. Sistemul TIR este gestionat de IRU – Uniunea Internațională a Transportului Rutier. Până în prezent, 76 de țări s-au alăturat sistemului TIR.

https://trans.info/ro/o-noua-conexiune-rutiera-europa-china-a-fost-lansata-recent-190878

 

Ministrul Agriculturii, Adrian Oros, a susţinut, miercuri, la Focşani, că preţul grâului în România nu va fi afectat în acest an de seceta pedologică extremă şi că se vor lua măsuri pentru ca industria de morărit să aibă o cantitate suficientă de grâu pentru consumul uman.

„Din păcate pentru noi, doar zona Mării Negre a fost afectată de secetă în acest an. Din ceea ce se raportează la nivel european, dar şi global privind producţia de cereale, vor avea chiar producţii record în alte părţi, pentru că nu au fost probleme cu seceta. Niciodată preţul grâului nu a fost dictat doar de producţia noastră, ci de ceea ce se întâmplă în această piaţă a cerealelor şi nu cred că o să fie afectat”, a spus Oros.

,,Astăzi(miercuri – n.r.), colegii mei au o întâlnire cu cei din industria de morărit tocmai pentru a fi nevoiţi, cum am făcut-o, şi sigur a fost un gest extrem care nu s-a mai făcut în nicio ţară europeană, atunci când am suspendat exporturile de cereale, dar atunci ne-a speriat cadenţa, ritmul în care se exportau cereale, comparabil cu luna martie a anului trecut. Şi de aceea am suspendat exporturile, până când am ajuns să stăm la masă cu traderii şi să ajungem la o înţelegere în aşa fel încât să rămână în ţară suficiente cereale până la această nouă recoltă.

Acum ne vom asigura, garantând ( …) celor din industria de morărit, ca să poate să contracteze acum, la recoltare, o cantitate suficientă pentru consumul uman, (…) astfel încât să nu fie afectaţi de jocurile care sunt pe piaţă”, a declarat ministrul Adrian Oros, în cadrul unei conferinţe de presă.

Potrivit acestuia, pentru consumul uman România are nevoie de 2,2 milioane de tone de grâu, luând în considerare o cifră de 20 de milioane de locuitori, la care se adaugă circa 500.000 tone pentru furaje, 400.000 tone pentru industria de alcool etilic şi 550.000 tone pentru seminţe.

Ministrul Agriculturii s-a aflat, miercuri, într-o vizită de lucru în judeţul Vrancea, în cadrul căreia a avut mai multe întâlniri programate cu oameni de afaceri, fermieri şi reprezentanţi ai instituţiilor din judeţ aflate în subordinea ministerului. În cursul după amiezii, Oros a vizitat sediul de comandă al antigrindinei Vrancea, canalul Siret Bărăgan şi staţia de pompare de la Haret, având de asemenea programate vizite la o livadă de nuci, cireşi fructiferi şi arbuşti, la râul Şuşiţa, precum şi vizitarea complexului turistic ZagaZaga Land, amenajat pe malurile râului Siret, prin

Programul Operaţional pentru Pescuit.

https://evz.ro/ce-se-intampla-cu-pretul-graului-in-acest-an-de-seceta-s-au-facut-primele-calcule.html