Revista presei

Răspunsul MT pentru senatorul Mihu: Credite bancare pentru construcția de nave – Revista presei 23 octombrie 2019

23.10.2019

 

În urma interpelării formulate de senatorul Ștefan Mihu în legătură cu reînființarea flotei comerciale sub pavilion românesc, Ministerul Transporturilor prin intermediul ministrului Răzvan Cuc a comunicat un răspuns prin care asigură că depune toate eforturile pentru a răspunde solicitării.

Mai exact prin intermediul autorităților de resort subordonate ministerului s-a inițiat un grup de lucru care să promoveze o legislație favorabilă pentru relansarea transportului maritim și prin intermediul navelor sub pavilion românesc.

Potrivit ministrului „ S-au conturat două direcții în care se poate acționa prin crearea unui cadru legislativ care să ajute la relansarea activității de transport maritim sub pavilion românesc, respectiv pe de-o parte facilitarea unui cadru fiscal mai relaxat pentru activitatea de transport maritim, prin înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe tonaj, iar pe de altă parte modificarea cadrului legislativ care să încurajeze creditarea activităților de transport maritim prin susținerea instituțiilor financiar-bancare astfel încât creditele acordate companiilor de transport maritim să aibă o poziție prioritară de recuperare, față de creanțele armatorului care ar ajunge într-o procedură de insolvența/faliment sau într-o procedura de executare silită.”

Prin urmare creând un cadru fiscal mai favorabil se poate asigura o încurajare a companiilor de transport maritim care să înregistreze navele sub pavilion românesc. În condițiile schimbării în mod corespunzător a legislației, România ca stat membru al Uniunii Europene poate beneficia de aplicarea unui tratament de impozitare pe tonaj. La nivelul Uniunii Europene mai multe state au aplicat politica europeană a ajutoarelor de stat, urmând liniile directoare comunitare de orientare în domeniul maritim în ceea ce privește ajutoarele de stat, sub forma posibilității aplicării in domeniul activității de transport maritim a impozitului pe tonaj.

O alta direcție identificată de Ministerul Transporturilor pentru animarea procedurilor de înregistrare a navelor sub pavilion românesc o constituie susținerea instituțiilor financiar bancare prin încurajarea creditării activităților de transport maritim.

Ministrul Cuc spune că „ este cunoscut faptul că, în general, construcția de nave se realizează prin intermediul creditării.Încurajarea creditelor bancare în construcția de nave ar avea o componenta importantă în dezvoltarea economică a șantierelor navale maritime românești din Constanța, Mangalia și Galați. Ar trebui ca instituțiile financiar-bancare să fie sprijinite de un cadru legislativ prin care să li se garanteze că își pot recupera creditele acordate în acest sens”.

Senatorul constănțean care în interpelarea sa îi cere ministrului să dispună prezentarea unei strategii pentru reabilitarea pozitiei de stat naval a țării noastre a primit asigurări ca măsurile de completare sau modificare a legislației vor institui un regim special de privilegii în domeniul transporturilor maritime.

Răspunsul MT pentru senatorul Mihu: Credite bancare pentru construcția de nave

 

Directoratul Socep Constanţa (SOCP) a aprobat forma şi conţinutul proiectului de fuziune prin absorbţie de către operatorul portuar a societăţii Casa de Expediţii Phoenix, iar Consiliul de Supraveghere a avizat favorabil hotărârea directoratului, se arată într-un comunicat al emitentului transmis ieri Bursei de Valori Bucureşti (BVB).

După publicarea proiectului în Monitorul Oficial, proiectul de fuziune va fi publicat pe site-ul operatorului bursei şi pe website-ul propriu al companiei.

În luna martie, Dorinel Cazacu, directorul general Socep, a fost mandatat de acţionarii companiei să întocmească împreună cu administratorii societăţii absorbite proiectul de fuziune la valoarea evaluată, pe baza situaţiilor financiare de la data de 31 decembrie 2018, precum şi să efectueze toate demersurile legale şi statutare în acest sens.

Casa de Expediţii Phoenix Constanţa este un operator portuar specializat în operarea mărfurilor pachetizate.

La finalul anului 2017 a înregistrat o cifră de afaceri de 7,72 milioane de lei, în scădere cu 12,34% faţă de cea înregistrată în anul anterior, în timp ce profitul net obţinut a fost de 0,1 milioane de lei, de 2,5 ori peste cel din 2016, când compania a raportat un profit de aproape 0,04 milioane de lei.

Casa de Expediţii Phoenix Constanţa fost fondată ca societate comercială pe acţiuni în anul 1991, iar apoi a fost privatizată, în anul 1996 fiind, în prezent, o societate cu capital integral privat.

https://www.bursa.ro/directoratul-socep-a-aprobat-planul-de-fuziune-prin-absorbtie-a-casei-de-expeditii-phoenix-81822834

 

Şantierul Naval Midia SA şi-a adjudecat contractul privind repararea şi andocarea navei proiect 1395 ICEPRONAV de la Unitatea Militară 02133. Potrivit licitatiapublica.ro, contractul nr. L3158 / 10-10-2019 – „Acord-cadru de prestare servicii reparaţii şi andocare la nave proiect 1395 ICEPRONAV“ are o valoare atribuită de 4.724.449 de lei.

Unitatea Militară 02133 Constanţa intenţionează derularea unei proceduri de achiziţie publică în vederea atribuirii unui acord-cadru pe o perioadă de 2 ani, având ca obiect realizarea serviciilor de reparaţii şi andocare a navelor proiect 1395 ICEPRONAV Galaţi din dotarea Forţelor Navale, respectiv Nava Maritimă de Salvare şi Intervenţie cu Scafandri „Grozavul“ şi Nava Maritimă Hidrografică „Căpitan comandor Alexandru Cătuneanu“.

Realizarea serviciilor de reparaţii cu andocare la navele proiect 1395 are ca principal scop executarea serviciilor de reparaţii şi întreţinere corp nava specific activităţilor de andocare, reparaţii la instalaţiile de răcire motoare principale de propulsie şi motoare auxiliare, executarea unor lucrări de reparaţii amenajări interioare

Responsabili de atribuirea procedurii

Persoanele cu funcţie de decizie din cadrul autorităţii contractante cu privire la organizarea, derularea şi finalizarea procedurii de atribuire sunt: Vatu Nicolae – comandant, Grecu Sorin – locţiitor, Bujor Gheorghe – şef de stat major, Popa Ramona – consilier juridic; Ciobanuc Ionuţ – contabil-şef. Din comisia de evaluare/negociere fac parte: preşedinte – Casian Rogers, membri – Antonaru Sorin, Toma Laurenţiu, Farfară Silviu-Marian, Băjenaru Valentin, Constantin Valentin. Membrii de rezervă sunt: Popovici Radu Marius, Vlad Maria.

Şantierul Naval Midia SA, în datele Registrului Comerţului

Compania a luat fiinţă în anul 1991, având sediul social în oraşul Năvodari. Capitalul social subscris, de 1.447.212,5 lei, integral vărsat, este compus din 578.885 de acţiuni nominative. Valoarea unei acţiuni este de 2,5 lei. Şantierul Naval Midia SA este controlată de SC Tekno Plus SRL, cu 5,0547173% din capitalul social, E.T.T. Company SRL, cu 72,3737876% din capitalul social, Eurosantis SRL, cu 15,8285324% din capitalul social, Alţi Acţionari PF, cu 6,6695457% din capitalul social, Lista Acţionari PJ, cu 0,073417% din capitalul social.

Persoane împuternicite ale societăţii, care se ocupă de repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor, sunt: Stănescu Dorin – preşedinte consiliu de administraţie, Teşeleanu George – membru în CA, Presură Aurel – membru în CA, Stanescu Dorin – director general. Cenzorul companiei este Ioana Dobriţă – birou expert contabil, auditor financiar, consultant fiscal şi evaluator.

În anul fiscal 2016, societatea Şantierul Naval Midia SA a avut 186 de salariaţi, o cifră de afaceri de 23.012.444 lei şi o pierdere de 7.715.731 lei. De asemenea, în anul fiscal 2016, compania a avut 164 de salariaţi, cifră de afaceri de 28.686.605 lei şi o pierdere de 627961 lei. Situaţia financiară pe anul 2018 arată astfel: 165 de salariaţi, cifră de afaceri de 2.7343.349 lei şi o pierdere de 1.955.082 lei.

https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/nava-proiect-1395-icepronav-andocata-si-reparata-de-santierul-naval-midia-sa-document-703298.html?print

Economie

23.10.2019

 

Compania petrolieră Royal Dutch Shell a anunţat că renunţă la proiectul privind exploatarea zăcământului de ţiţei şi gaze „Khazar”, situat în sectorul kazah al Mării Caspice, a transmis luni PSA, compania de stat din Kazahstan care supervizează acordul de repartizare a producţiei, relatează agenţia EFE.

„Shell a comunicat autorităţilor din Kazahstan că renunţă la proiectul de exploatare a zăcământului ‘Khazar’, în care deţine 55% din acţiuni”, se arată într-un comunicat al PSA. Ministerul Energiei din Kazahstan a subliniat că, în cazul în care toţi participanţii la proiect anunţă oficial că îl abandonează, statul va redeveni proprietarul zăcământului. „Decizia partenerilor noştri se datorează rentabilităţii reduse (a proiectului) şi investiţiei de capital ridicate”, a semnalat departamentul, comentând decizia Shell.

Într-un comunicat, PSA a reamintit că, în conformitate cu acordul de repartizare a producţiei, investiţiile realizate de acţionari nu sunt rambursabile. „Până în prezent, Shell a investit în proiectul ‘Khazar’ circa 900 de milioane de dolari pentru lucrări seismologice şi de explorare geologică, precum şi în forarea de puţuri izolate, şi toate acestea vor reveni Republicii în mod gratuit”, precizează comunicatul

https://www.economica.net/shell-renunta-la-un-proiect-de-un-miliard-de-dolari-din-kazahstan-marea-caspica_175327.html