Revista presei

Miniştrii Transporturilor din UE se reunesc pentru două zile la Bucureşti – Revista presei 25 – 26 Martie 2019

  • Port Constanța

26.03.2019

 

Miniştri şi secretari de stat din domeniul transporturilor din statele membre ale Uniunii Europene vor participa, în perioada 26-27 martie, la Reuniunea Informală a Miniştrilor Transporturilor, organizată la Bucureşti, în contextul exercitării de către România a Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene.

Discuţiile vor fi prezidate de ministrul român al Transporturilor, Alexandru – Răzvan Cuc. La reuniune vor mai fi prezenţi Violeta Bulc, comisarul european pentru transport, Graţiela Leocadia Gavrilescu, viceprim-ministru şi ministru al Mediului, Matthew Baldwin, director general adjunct în departamentul Mobilitate şi Transporturi al UE, Carlo Secchi, coordonator european TEN-T.
Conform unui comunicat postat pe site-ul Preşedinţiei României la Consiliul UE, evenimentul va începe în data de 26 martie 2019, cu cina oficială pentru membrii delegaţiilor.

Miercuri, 27 martie 2019, miniştrii Transporturilor din statele membre se vor reuni la Palatul Parlamentului pentru a discuta subiecte ce ţin de multimodalitate, viitorul mobilităţii în Uniunea Europeană şi consolidarea conectivităţii şi coeziunii prin reţeaua TEN-T.

Prima sesiune va avea ca temă multimodalitatea şi va fi dedicată unei prezentări generale a evoluţiei în ultimii 4 ani din domeniul multimodalităţii din perspectiva reglementărilor, recomandărilor, standardelor şi investiţiilor din domeniu.

A doua sesiune va viza viitorul mobilităţii în Uniunea Europeană şi se va concentra asupra rolului digitalizării în planificarea şi gestionarea unei strategii europene pentru o mobilitate durabilă şi o mai bună coordonare a eforturilor statelor membre de reducere emisiilor de gaze. În cadrul acestei sesiuni, ministrul Mediului, Graţiela Leocadia Gavrilescu, este invitată să participe la o dezbatere pe tema „Strategia Uniunii Europene pe termen lung privind schimbările climatice (LTS)”.

Consolidarea conectivităţii şi coeziunii prin reţeaua TEN-T este tema celei de-a treia sesiuni, care se va axa pe „îmbunătăţirea conectivităţii şi coeziunii prin intermediul reţelei TEN-T”.
„Realizarea unei reţele trans-europene de transport extinsă şi conectată contribuie la consolidarea coeziunii teritoriale, la accesibilitatea şi conectivitatea tuturor regiunilor Uniunii, inclusiv a regiunilor periferice, ceea ce va stimula investiţiile, va reduce decalajele de dezvoltare şi va asigura tranziţia către o mobilitate prietenoasă cu mediul. În cadrul sesiunii de lucru, miniştrii transporturilor îşi vor reafirma angajamentele faţă de punerea în aplicare a obiectivelor şi termenelor din cadrul acestui proiect. Dezbaterile pe acest subiect important vor continua şi în data de 28 martie, în cadrul Conferinţei TEN-T, la care sunt aşteptaţi peste 600 de participanţi”, se menţionează în comunicat.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2019/03/26/romania2019-eu-ministrii-transporturilor-din-ue-se-reunesc-pentru-doua-zile-la-bucuresti–280891

 

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, şi comisarul european pentru transport, Violeta Bulc, vor participa, marţi, alături de reprezentanţi ai Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi şi ai Agenţiei Executive pentru Inovare şi Reţele (INEA), la ceremonia de botez a navei de semnalizare ”Concordia EU 2019”, în portul Giurgiu.

Nava este unul dintre rezultatele proiectului FAIRway Danube, finanţat din programul Connecting Europe Facility (CEF).

Potrivit unui anunţ al Ministerului Transporturilor, nava de semnalizare a fost construită la Şantierul naval Shipyard ATG Giurgiu, în 14 luni, iar contractul a avut o valoare de 3.350.000 euro. Aceasta este dedicată activităţii de semnalizare a şenalului pe sectorul românesc de Dunăre.

Obiectivul principal al Proiectului FAIRway Danube este să implementeze „Master Planul de Reabilitare şi Întreţinere a Şenalului Navigabil al Dunării şi a afluenţilor săi navigabili” aprobat de toate ministerele relevante în decembrie 2014.
„Scopul Master Planului este de a atinge şi de a asigura condiţii bune de navigaţie pe tot parcursul anului, prin furnizarea unui nivel minim de servicii”, precizează MT.
Proiectul FAIRway Danube are drept scop: elaborarea planurilor naţionale de acţiune coordonate pentru implementarea „Master Planului de Reabilitare şi Întreţinere a Şenalului Navigabil”; achiziţionarea echipamentelor necesare pentru a desfăşura activităţi pilot privind serviciile hidrologice în cele cinci ţări (Bulgaria, Croaţia, Ungaria, România şi Slovacia); identificarea unor abordări inovatoare pentru reabilitarea şi modernizarea şenalului navigabil; pregătirea documentaţiei pentru implementarea viitoarelor măsuri selectate care sprijină în continuare punerea în aplicare a „Master Planului de Reabilitare şi Întreţinere a Şenalului Navigabil”.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2019/03/26/nava-de-semnalizare-concordia-eu-2019-va-fi-lansata-la-apa-in-prezenta-ministrului-transporturilor-si-a-comisarului-european-pentru-transport–280890

 

România a exportat, anul trecut, cereale în valoare totală de peste 2,1 miliarde de euro. Din această sumă, mai mult de un miliard de euro au totalizat exporturile de grâu și meslin, urmate de cele de porumb, a căror valoare se ridică la aproape 870 de milioane de euro, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). În ordine descrescătoare, România a mai exportat, anul trecut, orz (în sumă de aproape 236 de milioane de euro), orez (12,9 milioane euro), sorg boabe (2,6 milioane euro), ovăz (578 mii euro), secară (61 mii euro). Exporturi totale în valoare de aproape patru milioane de euro au fost înregistrate la produse precum hrișcă, mei, semințe, alte cereale, excluzându-le pe cele de mai sus.

Cei mai mari 10 exportatori de cereale din România, în anul 2018, conform datelor INS, sunt companiile: Nidera România, ADM România Trading, Ameropa Grains, CHS Agritrade România, Glencore Agriculture, Cargill Agricultura, Silotrans Constanta, Cerealcom Dolj, Monsanto România și Agro-Chirnogi. “Producțiile record realizate în România anul trecut (pe primul loc în Uniunea Europeană la producția de porumb, acesta fiind al doilea an consecutiv, și pe locul al treilea la producția totală de cereale) își găsesc corespondent în schimburile comerciale externe, însă o problemă pentru fermierii români rămâne capacitatea mică de însilozare”, spune Mihai Ionescu, președintele Asociației Naționale a Exportatorilor și Importatorilor din România.

https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/cei-mai-mari-10-exportatori-de-cereale-din-romania-18950462

 

Administrația Canalelor Navigabile (ACN) SA are de câteva zile un nou Consiliu de Administrație (CA), în care se regăsesc personaje din cele mai trăznite. Astfel, luminații guvernanți au numit la șefia companiei constănțene pe fostul secretar al comunei Corbeanca, un ex-consilier din Primăria Giurgiu, dar și pe un fost ambasador și ministru. Deciziile uluitoare ale Executivului PSD asigură nefericiților totalmente rupți de realitatea a ceea ce presupune activitatea Canalului Dunăre- Marea Neagră un post călduț, unde vor primi o indemnizație lunară de aproape 9.000 de lei fără să facă absolut nimic.

Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța a avut două ședințe ale Adunării Generale a Acționarilor (AGA) în decurs de câteva zile, ocazie cu care oficialii Ministerului Transporturilor, acționarul majoritar al companiei, au luat o serie de decizii halucinante.

Astfel, în ședința de pe 14 martie 2019, a fost numită în funcția de administrator provizoriu al ACN, cu un mandat de patru luni, valabil până pe 14 iulie 2019, Andreea Păstârnac. Pe 18 martie 2019 a avut loc o nouă AGA, în cadrul căreia s-a decis revocarea CA-ului alcătuit din Alina Luminița Cațan, Ion Laurențiu Voicu, Călin Cristian Forț, Sorin Lucian Ionescu și Cheța Voicu.
A fost numit în loc un nou CA, cu mandate provizorii de patru luni, până la 23 iulie 2019, cu următoarea componență: Alina Luminița Cațan, Ion Laurențiu Voicu, Călin Cristian Forț, Fabian Țîrcă, Romulus Cătălin Pantazi și Cheța Voicu. Toți cei șapte administratori ai ACN vor avea o remunerație brută lunară de 8.967 de lei.

O soră de deputat din Teleorman și un șef de autobază din Zalău la ACN- bifat…

În acest moment, Administrația Canalelor Navigabile SA, o companie foarte importantă pentru statul român, are un singur administrator cu experiență în transporturi, pe Ion Laurențiu Voicu. În rest, părem a asista la un concurs de pararașutism, unde se punctează aterizarea celor care sunt cu totul și cu totul paraleli cu acest domeniu, iar orice lipsă de experiență profesională, de absolut orice fel, se punctează la impresia artistică.

Astfel, Cheța Voicu, cel mai probabil reprezentant al acționarului Fondul Proprietatea, este de profesie avocat, dar are măcar scuza de a fi căpătat experiență la locul de muncă, ocupând de mulți ani posturi de administrator la companii de stat.

Alina Luminița Cațan, deja administratoră la ACN de un an de zile, este și ea avocată, a fost vicepreședinte al Agenției Domeniilor Statului, inspector șef la Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier și, mai ales, sora deputatului teleormănean ALDE Florică Ică Calotă. La rândul său, Călin Cristian Forț, și el de ce ceva timp parașutat administrator la ACN, este președintele PSD Zalău și fost șef de autobază la regia de transport persoane din acest frumos oraș, cu o tradiție seculară în domeniul navigației.

… Un fost ambasador, un secretar de comună și un consilier din Giurgiu la ACN- bifați și ei!

Am ajuns și la bobocii din noul CA al ACN. Andreea Păstârnac este o numire cu totul inedită, proaspăta administratoră a Canalelor Navigabile fiind fost ambasador al României în Israel și Cipru, dar și ministru pentru Românii de Pretutideni, în Guvernul Grindeanu, apoi secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe.

Din februarie 2018, Păstârnac este consilier de stat în aparatul de lucru al premierului Viorica Dăncilă și coordonator național al Comitetului interministerial pentru coordonarea relațiilor României cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), cu atribuții de politică externă.

La rândul său, Fabian Țîrcă a fost director al Protecției Consumatorului Giurgiu, consilier în cadrul Primăriei Giurgiu și subprefect al județului Giurgiu, numit recent secretar general adjunct în Ministerul Transporturilor. În fine, Romulus Cărălin Pantazi a fost secretar al Primăriei Corbeanca, până să fie numit secretar general în Ministerul pentru Mediul de Afaceri, cu studii la structurile de învățământ ale SRI.

https://www.replicaonline.ro/pastarnac-navigabil-un-fost-ministru-si-ambasador-numit-la-sefia-acn-386194/

 

25.03.2019

 

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa continuă demersurile pentru realizarea proiectului de investiţii privind creşterea adâncimilor şenalelor şi ale bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa. Pe data de 22 martie, CN APMC a obţinut de la Primăria Constanţa certificatul de urbanism nr. 755 care constă în „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creşterii adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa (proiectare + execuţie) – organizare de şantier“. Reamintim că, anul trecut, în luna aprilie, CN APMC anunţase o licitaţie pentru modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creşterii adâncimilor şenalelor şi ale bazinelor, în valoare de peste 161 de milioane de lei. În acest sens, a fost organizată o procedură de achiziţii publice pentru atribuirea contractului „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creşterii adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa (proiectare+execuţie)“, în valoare estimată de 161.708.293 de lei. Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, în calitate de administrator al porturilor maritime româneşti, are ca obiectiv prioritar asigurarea condiţiilor necesare de navigare în siguranţă a navelor în porturi. Asigurarea acestor condiţii impune ca şenalele de acces, bazinele de manevră şi bazinele danelor să aibă dimensiunile şi adâncimile corespunzătoare tipurilor de nave care circulă în port, corelat cu adâncimea de fundare a cheiurilor. Astfel, se doreşte îmbunătăţirea condiţiilor de manevră şi funcţionare în siguranţă în Portul Constanţa şi, de asemenea, creşterea eficienţei de utilizare a infrastructurii existente. Activităţile ce se vor realiza în cadrul proiectului sunt: lucrări de dragaj pentru adâncirea la cotele impuse de siguranţa navigaţiei în bazine şi şenale; lucrări de dragaj (proiectare + execuţie) în suprafaţă totală de 2.186.942,0 mp din care 1.815.655,8 mp (dragaj pentru aducerea la cota de proiect) şi 371.286,70 mp (dragaj de adâncire a şenalului şi a bazinului Portului de lucru de la -7m la -9m); lucrări pentru asigurarea stabilităţii cheiurilor în Portul de lucru (proiectare + execuţie) – 1.250 ml. Impresa Di Costruzioni Ing. E. Mantovani SPA din Italia se va ocupa de dragarea porturilor maritime Contractul „Dragaj de întreţinere în porturile maritime“, în valoare de 24.675.000 lei fără TVA, a fost adjudecat de compania Impresa Di Costruzioni Ing. E. Mantovani SPA din Italia. Obiectul prestaţiei îl constituie execuţia operaţiunilor de dragaj de întreţinere în bazinele şi şenalele porturilor maritime, dar şi realizarea acestor lucrări în zonele afectate de situaţii neprevăzute, apărute pe perioada derulării contractului. Volumul care se va draga pe perioada de maximum 24 de luni va fi de 1.000.000 mc. Volumele exacte din zonele de dragaj se vor calcula în vederea decontărilor pe baza ridicărilor hidrografice efectuate înainte şi după dragaj, de către beneficiar. Se vor executa lucrări de dragaj până la încadrarea în valoarea contractuală. Sectoarele de dragaj şi bazinele incluse în fiecare sector sunt: bazinul danelor 12-21, din portul Constanţa, şenal de acces către B01 din portul Constanţa, bazinul danelor RR3-RR4-D39, bazinul danelor de pasageri şi DRR 5 din portul Constanţa, bazinul danelor 71 şi 74 din portul Constanţa, bazinul de manevră din portul Constanţa, bazinul danelor 77 din portul Constanţa, şenalul de acces în port, bazinul danelor 89-90 din portul Constanţa, bazinul danelor 91-94 din portul Constanţa, bazinul danelor 1260131 din portul Constanţa; şenalul de acces în portul Mangalia, bazinul de manevră din portul Constanţa, bazinul danei tehnice din portul Mangalia, bazinul danelor 1 şi 2 portul Mangalia şi bazinul şantierului naval din portul Mangalia. Lucrările de dragaj în bazinele unde au fost delimitate prin coordonate subzone cu materiale ce nu pot fi dragate (calcar, stânca) vor fi considerate finalizate, în sensul că dragajul a fost efectuat până la cota la care dragajul este posibil de realizat cu utilajele de dragaj utilizate de către antreprenor. Lucrările de dragaj se execută atât în bazine, până la o distanţă de 15 m de la faţa cheiului, cât şi în zona limitrofă cheiurilor, pe o lăţime de 15 m de la faţa acestora. Pentru aceste lucrări trebui să asigure utilaje corespunzătoare tipului de dragaj necesar în zona respectivă. În funcţie de priorităţile operaţionale, se va stabili ordinea execuţiei lucrărilor în interiorul fiecărui sector prin dispoziţie de dragaj în bazine, emisă de beneficiar. Impresa Di Costruzioni Ing. E. Mantovani SPA deţine părţi sociale în Mantovani Danube Engineering & Contracting SRL, firmă cu sediul în Bucureşti. În luna septembrie a anului în curs, firma italiană, în asociere cu Aduro Impex SRL (lider) şi Petrodesign SA, a câştigat contractul „Servicii şi lucrări pentru realizarea obiectivului 1.2 – Amenajare spaţii de depozitare în pavilioanele S4-S7, – obiectiv 1.2 SF ce fac parte din proiectul Lucrări reabilitare cazarma 2766 Bucureşti“, în valoare de 8.203.304,8 lei. Contractul a fost atribuit de Ministerul Apărării – Unitatea Militară 02523 Bucureşti

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/cn-apm-constanta-demersuri-pentru-proiectul-privind-cresterea-adancimilor-senalelor-si-ale-bazinelor-si-a-sigurantei-navigatiei-687446.html

 

MGD Concept SRL din județul Ilfov și-a adjudecat de la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța contractul „Proiectare și execuție hala parc auto“. Valoarea contractului este de 1.480.000 de lei.

Construcţia propusă va fi de tip hală metalică, pentru parcarea autoturismelor, a utilajelor de mari dimensiuni, cu spaţii în suprafaţă de 200 mp, cu planşeu intermediar pentru vestiare, grupuri sanitare, sală de mese, spaţiu de odihnă a personalului ce se află la permanenţă în cazul situaţiilor de urgenţă.

Persoanele responsabile pentru buna desfăşurare a licitaţiei sunt: Gabriela Murgeanu, Nicolae Dan Tivilichi, Elena Petraşcu, Mircea Burlacu, Ghiorghe Batrînca, Daniel Adrian Naftali, Tănase Marian, Teodor Patrichi, Ion Tomescu, Daniela Şerban, Ciprian Hanganu, Crăciun Mădălin Alexandru, Otilia Ifimov, Tănase Iulian Pepi, Kiss Laszlo Eduard, Daniel Niculescu, Banias Emil Sorin, Moldoveanu Antoniela, Bola Laura Valentina, Adina Gamalan, Laura Coadă.
MGD Concept SRL, în datele Registrului Comerţului

Înființată în anul 2015, societatea are sediul social în orașul Otopeni, județul Ilfov. Capitalul social subscris de 4.000 lei, integral vărsat, este compus din 400 de părţi sociale. Valoarea unei părţi sociale este de 10 lei. Mantea Elif este asociat unic și administrator al firmei care se ocupă de lucrări de construcţie a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale. În anul 2016, societatea cu zero salariați a declarat o cifră de afaceri de 690.427 lei și un profit de 63.769 lei. Situaţia financiară pe anul 2017 arată astfel: un singur salariat, o cifră de afaceri de 1.193.802 lei și un profit de 302.934 lei.

https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/contract-atribuit-de-cn-apm-constanta-ce-firma-se-va-ocupa-de-construirea-unei-hale-pentru-parcarea-masinilor-si-a-utilajelor-document-687316.html

 

Prima navă de croazieră din acest sezon a acostat deja, azi dimineaţă, în portul Constanţa. Şi o dată cu ea au sosit şi cei peste 150 de turişti americani dornici să descopere cât mai multe locuri frumoase în ţara noastră.

River Adagio este nava care își plimbă pasagerii prin toate orașele importante din Europa pe care le traversează Dunărea. Ultima destinație a traseului este întotdeauna Constanța.

Pentru turiști, toți americani de data acesta, călătoria pe fluviu e un vis mai vechi.

Dunărea li se pare minunată. Iar la bordul navei au camere spațioase și confortabile, restaurante, baruri și programe artistice. Iar în fiecare port descoperă noi locuri.

Croaziera durează 16 zile și costă în jur de 3000 de euro de persoană. Un chilipir pentru un turist american a cărui călătorie nu se oprește aici. Continuă la București și apoi în Transilvania.

Anul acesta, 21 de nave de croazieră vor ajunge în Portul Constanța, dintre care două sunt maritime.

În ultimii doi ani, aceste tipuri de nave nu au mai navigat din cauza tensiunilor geopolitice din zona Mării Negre.

Acum, autoritățile române și cele bulgare doresc să relanseze turismul de croazieră.

http://stiri.tvr.ro/s-a-deschis-sezonul-croazierelor-in-marea-neagra_843252.html#view

 

S-a deschis oficial sezonul croazierelor în portul Constanța. Duminică, primii 150 de turişti străini au acostat la noi şi urmează să petreacă aici câteva zile.

Anul acesta sunt aşteptate 21 de nave de croazieră, dintre care două de mari dimensiuni. Acestea din urmă revin după o pauză de 2 ani.

150 de turişti americani au ajuns în portul Constanța în jurul prânzului.

Turistă: „Am fost şi am văzut celălalt capăt al Dunării şi am ţinut neapărat să vin şi în această parte. Ştiu 4 persoane care au mai fost în această călătorie şi mi-au zis că neapărat trebuie să merg, deoarece este o zonă foarte frumoasă.”

Turist: „Ce am mai auzit despre România?! Este o ţară frumoasă, care are o istorie impresionantă.”

Turist: „Am o fiică şi o nepoată care sunt foarte bune la gimnastică. Şi ele ştiu de Nadia. Ea este cel mai important ambasador. ”

Pe ţărm, oaspețiii au fost aşteptaţi de 4 autocare care i-au plimbat în punctele importante din oraş. Aşa au văzut Cazinoul, Piaţa Ovidiu, Edificiul Roman cu Mozaic, Muzeul de Istorie şi Arhelogie, dar şi staţiunea Mamaia.

Ghid: „Acesta a fost unul dintre cele mai faimoase cazinouri, când era deschis. Exact aşa cum e cel din Monaco, Monte-Carlo. Acum este o proprietate a statului şi urmează a fi reconstituit, dar nu va fi deschis în calitate de cazino.”

Ştefan Andrei Mototolea, director de program vas de croazieră: „Au început din Praga cei mai mulţi dintre ei, au coborât cu autocarul până la Budapesta şi apoi au Ungaria, Croaţia, Serbia, Bulgaria, România şi aici merg cei mai mulţi dintre ei până la Braşov, o mare parte rămân şi în Bucureşti.”

Turistă: „Prima impresie este referitoare la atmosfera de aici. Totul este radiant, e o atmosferă optimistă, chiar pare totul mult mai luminos decât alte locuri în care am mai fost, care mi s-au părut mai deprimante.”

19 dintre navele de croazieră care vor ajunge la noi vor fi fluviale şi doar două maritime. Numărul croazierelor pe mare a scăzut dramatic în ultimii ani, din cauza tensiunilor geopolitice din zona Marii Negre şi a circulaţiei ilegale a migranţilor.

În 2015, de exemplu, 92 de vase au oprit în sezon la noi. În timp ce o navă fluvială aduce cel mult 200 de turişti, una maritimă poate transporta până la 3000.

https://stirileprotv.ro/stiri/travel/reactia-turistilor-americani-cand-ajung-pentru-prima-data-in-portul-constanta.html

 

Nava de pasageri „River Adagio” a sosit duminică, 24 martie 2019, la ora 13, în portul Constanța, fiind prima navă de pasageri din noul sezon de croaziere. Vasul va rămâne de două zile la Constanța și va pleca pe 26 martie 2019.

În timpul escalei, cei 143 de turiști străini de la bordul navei vor vizita Muzeul de Istorie Națională și Arheologie, Edificiul Roman cu Mozaic, Catedrala Sfântul Petru și Pavel, stațiunea Mamaia și Bucureștiul.

Pentru anul 2019, și-au anunțat venirea în portul Constanța un număr de 21 de nave de croazieră, din care: 19 nave fluviale și 2 nave maritime. După o întrerupere de doi ani de pauză, cauzată de tensiunile geopolitice din zona Mării Negre, navele maritime de pasageri revin la Constanța.

În prezent, sunt semnale clare că turismul de croazieră se va relansa. Câteva nave maritime de pasageri de mare capacitate mare au programate vizite la Constanța pentru următorii 3 ani.

În 2019, compania Aegean a inclus portul Constanța pe lista escalelor pentru nava Aegean Odyssey, iar pentru anii 2020 și 2021, compania Azamara Club Cruises a făcut deja rezervări ferme pentru nava Azamara Journey, după o absență de câțiva ani în zonă.

Urmare a întâlnirii, la Constanța, a grupului de lucru pe Marea Neagră din cadrul Asociației MedCruise, un prim rezultat este anunțarea pentru anul 2021 a navei maritime Seven Seas Mariner, care va face o escală de două zile la Constanța.

Portul Constanța deține, din 2017, directoratul MedCruise pentru zona Mării Negre și promovează, împreună cu porturile Odessa, Burgas și Varna, relansarea turismului de croazieră în Marea Neagră.

Aceasta este o oportunitate deosebită pentru inițierea și susținerea legăturilor directe cu actori importanți din industria turismului de croazieră, în scopul creării unor noi itinerarii care să includă portul Constanța și România ca destinație turistică, se arată în comunicatul de presă al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-nava-river-adagio-si-8221-a-deschis-sezonul-croazierelor-in-portul-constanta-371544?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

Soarele a răsărit de câteva ore și privește uimit la spectacolul din portul Constanța. Iată, din silozuri, grâul, porumbul și floarea soarelui se revarsă în hambarele navelor străine. Macaralele își fortifică „mușchii” ridicând laminate, role de tablă și coțade de cherestea, în timp ce munții de fier vechi se îmbarcă pe vrachierele trase la cheu, grăbiți fiind să ajungă mai repede în țări străine.

Dar ce-i asta? Navele acostate în portul vechi privesc uimite cum o coloană de vehicule oprește în apropierea farului Carol I. Din mașini coboară 50 de protestatari echipați cu veste galbene și albastre, înarmați cu steaguri, pancarte și bannere.

Misterul se destramă rapid. Sunt reprezentanții marinarilor români aflați pe mările și oceanele lumii și ai docherilor din portul Constanța. Organizatorii acțiunii sunt Inspectoratul ITF România, Sindicatul Liber al Navigatorilor și Federația Națională a Sindicatelor Portuare. Iată-i pe liderii lor: Adrian Mihălcioiu – șeful Inspectoratului ITF România și președinte al SLN, Costică Stici – vicepreședintele SLN, Aurel Stoica – secretarul general al SLN, Petre Costel – președintele de onoare al FNSP și Sorin Liță – secretarul general al FNSP.
De la o oarecare distanță, un dispozitiv de jandarmi și polițiști vigilenți îi supraveghează pe protestatari.

Deodată, liniștea dimineții e spartă de scandări: „Stop dumping-ului social!”, „Unitate!”, „ETF, ETF!”. Protestatarii agită steagurile și țopăie în fața camerelor de filmat și fotografiat avide să surprindă realitatea.

Românii vor protesta la Bruxelles
„Suntem aici pentru a trage un semnal de alarmă înainte de alegerile europarlamentare – își începe Adrian Mihălcioiu discursul, în fața plutonului de ziariști. Noi, lucrătorii din transporturile europene, vrem să transmitem revendicările ce trebuie incluse pe agenda politicienilor din Parlamentul European. Cerem să se pună capăt dumping-ului social în porturile europene, să se plătească salarii egale pentru munca egală, să se asigure accesul femeilor în transporturi fără nicio discriminare! Cerem ca reglementările ce privesc navigația în apele Europei să fie obligatorii nu doar pentru europeni, ci și pentru cei care astăzi fac dumping social! Vrem un transport public de calitate în Europa! Pe 27 martie, la Bruxelles, vor avea loc un marș și un miting organizate de Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF), la care vor participa și reprezentanții SLN, FNSP și din transportul public. Se estimează că vor fi între 15.000 și 20.000 de participanți. Vom spune cât se poate de răspicat ce vrem de la parlamentarii europeni și vom demonstra că suntem uniți. Vrem ca drepturile lucrătorilor din transportul european să fie respectate, vrem pensii corecte pe întreg teritoriul Uniunii Europene! Comunitatea europeană a făcut multe reglementări, dar a neglijat sectorul transporturilor. Europa deține 40% din capacitatea de transport a flotei mondiale, dar numai 15% din locurile de muncă sunt ocupate de lucrători europeni. Din cei 1,6 milioane de navigatori aflați pe mările și oceanele lumii, doar cu puțin peste 230.000 sunt europeni. Trebuie să luptăm pentru locurile noastre de muncă din shipping, trebuie pus capăt dumping-ului social! Trebuie eliminat dublul standard: unul înalt pentru navigatorii europeni și altul internațional, scăzut, pentru alte categorii de navigatori! Cerem să nu mai existe lucrători mai ieftini în apele Europei și să se aplice un standard european pentru toată lumea!”.

Guvernele îi ignoră pe transportatori
La rândul său, Sorin Liță a declarat: „ETF luptă pentru locuri de muncă de calitate, decente pentru lucrătorii din transporturi, dar și pentru un serviciu de transport sigur, fiabil și accesibil! Sindicatele europene din domeniul transporturilor luptă împreună pentru încetarea abuzurilor concurențiale și a exploatării lucrătorilor. Dumping-ul social îi afectează pe lucrătorii din transporturi din întreaga Europă. Lucrătorii trimiși în alte țări sunt deseori plătiți mai puțin decât angajații locali, fiind nevoiți să presteze ore de muncă periculos de multe. Guvernele ignoră problema timpului de odihnă. Multe locuri de muncă sunt distruse de concurența neloială, pe baza costurilor, nicidecum a calității. În afacerile internaționale sunt preferate cele mai ieftine contracte, cu prețul privării lucrătorilor de acces la asistența medicală și securitate socială. Lucrătorilor li se impun contracte pe termen scurt și în condiții precare”.

Atenție cui dați votul!
Ascultând discursurile liderilor de sindicat, gândul mi-a zburat spre anii ’90. În acele vremuri, flota națională a României a fost victima dumping-ului comercial și social sistematic efectuat de navele arăbești sub standard. În ciuda protestelor sindicatelor, a solicitărilor companiilor de navigație Navrom, Petromin și Romline, autoritățile române n-au mișcat un deget pentru pune capăt concurenței neloiale, iar rezultatul s-a văzut. 20.000 de navigatori români și-au pierdut locurile de muncă, fiind nevoiți să muncească în flotele străine.

XXX
Stimați cititori, am consemnat toate acestea pentru ca, prin intermediul cotidianului „Cuget Liber”, revendicările transportatorilor să ajungă la urechile politicienilor români care vor candida pentru un loc în Parlamentul European. Cei ce nu le vor include pe agenda lor politică nu merită votul dumneavoastră!

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-navigatorii-si-docherii-constanteni-va-cer-stopati-dumping-ul-social-din-porturile-europene-371468

 

  • Economie

25.03.2019

 

Vicepremierul italian Luigi Di Maio spune că valoarea iniţială a înţelegerilor semnate este de 2,5 miliarde de euro, dar ar putea urca la 20 miliarde de euro.

Astfel, banca de stat Cassa Depozit e Prestiti (CDP) a semnat un acord cu Banca Chinei pentru a permite vânzarea obligaţiunilor „Panda” – datoriile vândute de entităţi străine investitorilor din China. CDP a anunţat că va emite obligaţiuni în valoare de 5 miliarde renminbi (744,5 milioane de dolari). CDP şi Bank of China vor cofinanţa, de asemenea, companii italiene cu 4 miliarde de renminbi.

CDP şi compania italiană de gaze Snam au semnat un memorandum de înţelegere cu Silk Road fund (SRF) pentru cooperare în domeniul investiţiilor internaţionale în China şi în cele 120 de ţări care au semnat deja pentru Iniţiativa Belt and Road (BRI). Snam şi SRF au declarat că vor lua în considerare cooperarea în sectorul gazelor naturale – conducte, instalaţii de depozitare, infrastructură de GNL şi fabrici de biometan.

Compania Danieli a semnat un acord pentru construirea unor componente ale unei oţelării în China, care vor fi transferate în Azerbaidjan.

Au mai fost semnate acorduri în domeniul infrastructurii, inclusin în vederea reconstruirii podului din Genova care s-a dărmat anul trecut, în energie, pentru stimularea exporturilor, produse financiare, creditare şi turism.

https://www.zf.ro/business-international/italia-este-primul-stat-g7-care-adera-la-initiativa-chineza-belt-and-road-acord-de-2-5-mld-dolari-17971478

 

26.03.2019

 

Constantin Axinia a fost desemnat director general al CFR SA, poziție pe care a ocupat-o și în perioada 2006-2007. Axinia este de profesie inginer și are o experiență de 35 de ani în domeniul feroviar. El a ocupat până în prezent funcția de director regional al Sucursalei Regionale de Transport Feroviar de Călători Iași.

Luna trecută, un consilier de stat din aparatul premierului Viorica Dăncilă, Costin Mihalache, a fost numit director general al companiei de stat care administrează rețeaua de căi ferate din România, CFR SA. Ulterior, însă, acesta a fost numit la conducerea recent înființatei Cancelarii a premierului.

https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/nou-director-la-cfr-consilierul-premierului-dancila-retras-dupa-ce-a-preluat-cancelaria-18951598

 

Ministerul Apărării naţionale a transmis, într-un răspuns acordat agenţiei Mediafax, că nava militară americană USS Fort McHenry, care a vizitat Portul Constanţa în perioada 7-10 ianuarie 2019, nu a solicitat intervenţii medicale de urgenţă. Reamintim că la bordul vasului de desant marin fusese descoperit, pe 22 decembrie 2018, primul caz de parotidită virală, boală care a afectat cel puţin 25 dintre cei 703 de oameni – marinari şi puşcaşi marini – aflaţi pe navă.

Ulterior s-a aflat că vasului i s-a interzis intrarea în porturi, până la dispariţia bolii. Parotidita virală provoacă o febră moderată şi se manifestă printr-o umflatură dureroasă a celor două parotide.

„În perioada 7-10 ianuarie 2019, în care nava militară americană la care faceţi referire a făcut escală în portul Constanţa, nu au fost solicitate, de la bord, intervenţii medicale de urgenţă. De asemenea, nu a fost solicitat Serviciului Epidemiologic din cadrul Spitalului Militar Constanţa niciun control şi nicio intervenţie de specialitate”, a transmis MApN.

https://www.gandul.info/stiri/mapn-despre-nava-americana-militara-care-a-vizitat-portul-constanta-desi-avea-o-infectie-virala-la-bord-nu-au-fost-solicitate-interventii-medicale-de-urgenta-17975979

 

ÖBB Rail Cargo Group si Digital Logistics, un joint-venture format din Caile Ferate Ruse si dezvoltatorul platformelor digitale Intellex, au semnat un memorandum de intelegere pentru promovarea proiectelor comune, standardizarea si digitalizarea proceselor operationale de-a lungul granitelor europene. Acest acord va permite facilitarea procedurii de trecere a granitei si reducerea timpilor de tranzit de la un punct la altul.

Memorandumul confirma interesul ambelor parti fata de asigurarea unei tranzitii treptate catre tehnologiile digitale in organizarea serviciilor internationale de transport de marfa.

In acest context, va fi dezvoltata o platforma logistica digitala cu scopul de a putea realiza o harta digitala a procesului de transport in viitor, dar si pentru a permite schimbul electronic de date cu privire la planificarea si coordonarea traficului feroviar de marfa. „Semnarea unui memorandum a fost un pas important catre cresterea atractivitatii transportului feroviar in Rusia, Europa si Asia. Acest lucru confirma determinarea noastra de a atinge un nou nivel in transportul international de marfa prin masuri de digitalizare”, a declarat Thomas Kargl, Membru al Consiliului de Administratie al Rail Cargo Group.

A fost semnat un acord pentru digitalizare pe coridorul Asia-Europa

 

Pentru prima oară, mai multe perechi de cormorani moţaţi s-au stabilit pe litoralul românesc. Se pare că trei sau chiar cinci perechi din aceste păsări speciale şi-au făcut cuib în Portul Constanţa, deşi ele preferă, de obicei, falezele stâncoase.

Societatea Ornitologică a confirmat prezenţa unei noi specii cuibăritoare de pasăre sălbatică în România – cormoranul moţat (Phalacrocorax aristotelis). Aceasta este cea de-a trei specie de cormoran care cuibăreşte în ţara noastră, după cormoranul mare şi cormoranul mic. Spre deosebire de aceste două specii, cormoranul moţat nu apare pe apele de interior. Este un cormoran care foloseşte doar apele marine pentru a se hrăni, nu afectează în niciun fel pescăriile de apă dulce.

„Cormoranul moţat este o specie care apare rar şi în numere mici în România. Cel mai des este întâlnit iarna, când unele exemplare vin din nordul Bulgariei pentru a-şi căuta resurse noi de hrană”, explică Ovidiu Bufnilă, reprezentantul Societăţii Ornologice Române.

Confirmarea cuibăritului a fost realizată pe 17 martie 2019 de Emil Todorov, biolog bulgar care lucrează pentru Societatea Ornologică Română. „Grupul de păsări care a confirmat cuibăritul a fost observat de mine pentru prima oară în luna ianuarie, în cadrul programului internaţional de monitorizare a păsărilor de apă, MidWinter Counts. Erau 13 indivizi, adulţi şi imaturi, în portul Constanţa. Stăteau grupaţi pe balize. M-a intrigat să văd aşa de mulţi la un loc şi am decis să continui să monitorizez acest grup. Am revenit în luna februarie pe data de 26 şi am văzut că acum erau zece indivizi, pe aceleaşi balize şi diguri. Ştiam din Bulgaria că primul semn de cuibărire a cormoranilor moţaţai este după mijlocul lunii martie, aşa că pe data de 17 martie am verificat din nou locul unde erau. Deja cormoranii moţaţi cloceau în trei cuiburi”, a povestit Emil Todorov.

Din ce în ce mai puţini cormorani
Inedit este că aceşti cormorani moţaţi cuibăresc pe structuri de oţel, artificiale, platforme marine de exploatare de gaze sau petrol. Este un comportament atipic pentru această specie, care, de obicei, preferă să îşi instaleze coloniile pe maluri stâncoase, abrupte, cu terase, unde să nu poată fi deranjaţi. Cea mai apropiată de colonie de cormorani moţaţi se află în nordul Bulgariei, la Capul Kaliakra, pe stâncile de lângă mare.

De acolo, exemplare de cormoran pleacă în fiecare an şi spre litoralul românesc pentru a se hrăni. Ajung, de obicei, la Vama Veche, dar în ultimii ani au fost observaţi şi la Constanţa şi în alte locuri. Cormoranul moţat nu este o specie ameninţată. Populaţia europeană este cuprinsă între 153.000 şi 157.000 de indivizi maturi. Trendul populaţional este, însă, descrescător. În Marea Neagră şi în Marea Mediterană este întâlnită subspecia Phalacrocorax aristotelis desmarestii. Aceasta este prima semnalare de cuibărit a speciei în actualele graniţe ale României. Pasărea este mai prezentă pe Insula Şerpilor şi în Cadrilater, dar aceste teritorii nu mai aparţin de România.

https://www.cugetliber.ro/stiri-social-cuib-inedit-la-malul-marii-cormorani-motati-in-portul-constanta-371617