Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru completarea Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.119/2005 privind interzicerea desfășurării unor activități de către angajații Autorității Navale Române
Data publicării: 07.05.2025
Data limită pentru primirea de propuneri/observații: 19.05.2025
Grup țintă: Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurtă descriere
Autoritatea Navală Română (ANR) este autoritatea centrală de specialitate în domeniul siguranței navigației și al securității navelor, în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, care își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare și cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 1133/2002 privind organizarea și funcționarea Autorității Navale Române, prin personalul propriu de specialitate.
Potrivit art. 12, lit. f) din OG nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare, rutiere, maritime, pe apele interioare, aeriene, multimodale și combinate, având atribuții de a emite norme obligatorii de atestare, certificare, licențiere și brevetare a personalului care lucrează în transporturi sau concură la siguranța traficului și stabilește condițiile de suspendare sau de anulare a atestatelor, certificatelor, licențelor sau brevetelor acordate.
Totodată, în conformitate cu dispozițiile art. 13 (1) și (2) din OG nr. 19/1997, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii stabilește condițiile tehnice, regulile de siguranță și modalitățile de inspecție și de control aplicabile diferitelor moduri de transport, putând desemna organisme tehnice specializate, însărcinate să elaboreze și să pună în aplicare normele tehnice și reglementările corespunzătoare, să asigure pregătirea profesională și perfecționarea personalului din transporturi, să efectueze certificarea şi înmatricularea mijloacelor de transport și să asigure inspecția și controlul acestora.
Conform prevederilor art.7, lit. g) din OG nr. 42/1997 privind transportul maritim și de căi navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Autoritatea Navală Română, în calitate de autoritate centrală de specialitate din subordinea ministerului, în domeniul siguranței navigației și al securității navelor, monitorizează activitatea formelor de pregătire aprobate în vederea obținerii și menținerii brevetelor și a certificatelor de capacitate ale personalului navigant.
De asemenea, conform art. 13 alin.1) din OG nr. 42/1997, Autoritatea Navală Română are obligația să monitorizeze permanent respectarea condițiilor în baza cărora au fost aprobate formele de pregătire prevăzute la art. 11 alin. (5), modul de derulare a acestora, inclusiv calificarea și experiența personalului didactic și ale instructorilor, precum și baza tehnico-materială aferentă.
Potrivit art. 11, alin. (5), forma de pregătire aprobată pentru obținerea și menținerea valabilității brevetelor și certificatelor personalului navigant reprezintă totalitatea cursurilor organizate de un furnizor de educație, de formare profesională sau de perfecționare, aprobate de Autoritatea Navală Română.
Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Navale Române aprobat prin HG nr. 1133/2002, stabilește la litera I, punctele 7 și 8 următoarele atribuții specifice în sarcina ANR:
– aprobarea programelor de pregătire și perfecționare a personalului navigant pentru centrele de pregătire și perfecționare în domeniu;
– aprobarea și monitorizarea cursurilor organizate de un furnizor de educație, de formare profesională sau de perfecționare în vederea pregătirii personalului navigant maritim și de navigație interioară.
Caracterul unic, dar și specificitatea atribuțiilor conferite în baza actelor normative sus-menționate, conferă prerogative de putere publică pentru ANR, așa cum este prevăzut în art. 370 alin. (2), lit. c) și alin. (3), lit. h) din Codul Administrativ, în domeniul aprobării și monitorizării activităților formelor de pregătire în vederea obținerii și menținerii brevetelor și a certificatelor de capacitate ale personalului navigant.
Unicitatea atribuțiilor ANR a condus la elaborarea unor măsuri în vederea asigurării principiilor privind respectarea integrității personalului ANR în activitățile desfășurate, concretizate prin elaborarea OMTCT nr. 2.119/2005 privind interzicerea desfășurării anumitor activități de către angajații Autorității Navale Române, în baza căruia personalul ANR este limitat în a desfășura activități aflate în strânsă legătură cu sfera responsabilităților conferite prin lege ANR.
Astfel, având în vedere faptul că ultima modificare adusă ordinului nr. 2.119/2005 a fost realizată în anul 2009, pentru consolidarea caracterului integru al activităților desfășurate de ANR, este necesară modificarea și completarea OMTCT nr. 2.119/2005 privind interzicerea desfășurării anumitor activități de către angajații Autorității Navale Române, în scopul păstrării caracterului autonom și imparțial al activităților desfășurate de personalul ANR.
Această măsură este necesară pentru prevenirea conflictelor de interese, asigurarea imparțialității proceselor de autorizare, supraveghere și control exercitate de ANR în conformitate cu prevederile Ordinului nr. 1354/2007 privind stabilirea criteriilor minime pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de educație, de formare profesională sau de perfecționare pentru a organiza și desfășura forme de pregătire și perfecționare aprobate, în vederea obținerii și menținerii valabilității brevetelor și certificatelor de capacitate a personalului navigant și ale Ordinului nr. 527/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind cerințele minime de pregătire, precum și condițiile de obținere a certificatelor internaționale de conducător de ambarcațiune de agrement, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru respectarea principiilor de etică, integritate și transparență în procesul de evaluare și avizare a disciplinelor și formelor de învățământ.
Pe durata exercitării atribuțiilor în cadrul ANR, personalul de specialitate nu poate desfășura activități didactice în cadrul furnizorilor de educație, de formare profesională sau de perfecționare care organizează și desfășoară forme de pregătire și perfecționare, aprobate și monitorizate de ANR, conform OG nr. 42/1997.
Fără a limita dreptul la muncă prevăzut de art. 41 din Constituția României și de art.3 din Codul Muncii, prin prezentul proiect de ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, se urmărește prevenirea unor potențiale conflicte de interese în exercitarea prerogativelor de putere publică de către personalul de specialitate al ANR.
Dispozițiile prezentului proiect de ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii supus aprobării nu se aplică activităților didactice desfășurate de personalul de specialitate al ANR în cadrul instituțiilor de învățământ care nu se supun aprobării ANR.
Adoptarea acestei prevederi va genera efecte pozitive, atât în plan juridic și administrativ, dar și în ceea ce privește consolidarea încrederii publice în integritatea și imparțialitatea instituției. Se vor evita situațiile în care personalul de specialitate al ANR ar putea participa simultan la activități de autorizare, control sau inspecție și, totodată, să manifeste un interes profesional sau contractual în cadrul instituțiilor supuse aprobării. Această interdicție asigură obiectivitatea și independența actelor administrative de aprobare și monitorizare, stabilite în sarcina ANR prin dispoziții legale exprese.
Prin urmare, având în vedere principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea atribuțiilor de putere publică, respectiv, imparțialitatea, integritatea, transparența deciziei și supremația interesului public și în scopul de a susține integritatea și luarea deciziilor în mod dezinteresat în exercitarea atribuțiilor și prerogativelor ANR în vederea garantării corectitudinii deciziilor administrative, apreciem că modificarea legislativă propusă asigură imparțialitatea procesului de aprobare și monitorizare, exercitat de ANR.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include: