Revista presei

CNAPM a semnat un Memorandum de Înţelegere cu cel mai mare operator portuar de stat din Indonezia – Revista presei 17 – 19 februarie 2020

 

Port Constanța

19.02.2020

 

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) SA Constanţa a semnat, marţi, un Memorandum de Înţelegere cu cel mai mare operator portuar de stat indonezian, fiind astfel marcată împlinirea a 70 de ani de relaţii diplomatice între România şi Indonezia.

Conform directorului general al CNAPM Constanţa, Costel Stanca, Memorandumul de Înţelegere semnat cu PT Pelabuhan Indonezia II (Persero) prevede principalele linii de cooperare între cele două părţi, axate în special pe „schimb de informaţii, tehnologie, IT, securitate cibernetică şi schimb de experienţă, precum şi identificarea de oportunităţi de afaceri”.

Cooperarea va include autorităţile şi operatorii portuari, linii de transport maritim, furnizorii de servicii de transport intern şi / sau organizaţiile conexe.

„Aceasta este prima cooperare a Indoneziei în Marea Neagră, Constanţa fiind considerată un hub pentru piaţa Europei de Est şi a Asiei Centrale”, a mai spus Stanca.

Memorandumul, sub titulatura „De la est la est: Dezvoltarea parteneriatelor şi deblocarea oportunităţilor”, a fost semnat de Elvyn G. Massasya, CEO, şi Costel Stanca, în prezenţa ambasadorului Republicii Indonezia în România şi Moldova, M. Amhar Azeth şi a reprezentanţilor autorităţilor locale.

„PT Pelabuhan Indonezia II (Persero) este unul dintre cei mai mari operatori portuari de stat din Indonezia. Subordonează 12 porturi publice, 100% deţinute de guvernul indonezian, situate în cele mai importante 10 provincii din punct de vedere al creşterii economice. De asemenea, deţine 17 companii subsidiare împărţite în următoarele categorii principale: manipulare mărfuri, logistică şi servicii portuare, dezvoltare afaceri şi utilităţi. Portul Tanjung Priok – una dintre filialele PT Pelabuhan Indonezia II, reprezintă cel mai mare port comercial din Indonezia, care a operat 7,6 mil. TEU în anul 2018, clasându-se pe locul 22 în topul mondial al porturilor. Compania indoneziană şi-a propus să devină un operator portuar de talie mondială, sprijinind astfel obiectivul Indoneziei de confirmare ca actor maritim internaţional”, potrivit CNAPM Constanţa.

La finalul evenimentului, delegaţia indoneziană a făcut un tur tehnic al Portului Constanţa, la bordul navei Anghel Saligny.

https://www.agerpres.ro/social/2020/02/18/constanta-cnapm-a-semnat-un-memorandum-de-intelegere-cu-cel-mai-mare-operator-portuar-de-stat-din-indonezia–451064

 

Cooperarea româno-indoneziană va include autorităţile portuare, operatorii portuari, linii de transport maritim, furnizorii de servicii de transport intern şi organizaţiile conexe.

Marţi, 18 februarie, la sediul Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa s-a semnat un Memorandum de Înţelegere cu PT Pelabuhan Indonezia II (Persero), cel mai mare operator portuar de stat din Indonezia. La eveniment a participat Ambasadorul Republicii Indonezia în România şi Moldova, Excelenţa Sa M. Amhar Azeth şi prefectul judeţului Constanţa, George Niculescu. Memorandumul „De la est la est: Dezvoltarea parteneriatelor şi deblocarea oportunităţilor“, a fost semnat de Elvyn G. Massasya, CEO, şi Costel Stanca, director general al CN APMC, marcându-se 70 de ani de relaţii diplomatice între România şi Indonezia. PT Pelabuhan Indonezia II (Persero) este unul dintre cei mai mari operatori portuari de stat din Indonezia. Subordonează 12 porturi publice, 100% deţinute de guvernul indonezian, situate în cele mai importante 10 provincii din punct de vedere al creşterii economice. De asemenea, deţine 17 companii subsidiare împărţite în următoarele categorii principale: manipulare mărfuri, logistică şi servicii portuare, dezvoltare afaceri şi utilităţi. Portul Tanjung Priok – una dintre filialele PT Pelabuhan Indonezia II, reprezintă cel mai mare port comercial din Indonezia, care a operat 7,6 mil. TEU în anul 2018, clasându-se pe locul 22 în topul mondial al porturilor. Compania indoneziană şi-a propus să devină un operator portuar de talie mondială, sprijinind astfel obiectivul Indoneziei de confirmare ca actor maritim internaţional. Memorandumul de Înţelegere prevede principalele linii de cooperare între cele două părţi, axate în special pe schimb de informaţii, tehnologie, IT, securitate cibernetică şi schimb de experienţă, precum şi identificarea de oportunităţi de afaceri. Aceasta este prima cooperare a Indoneziei în Marea Neagră, Constanţa fiind considerată un hub pentru piaţa Europei de Est şi a Asiei Centrale. La finalul evenimentului, delegaţia a făcut un tur tehnic al Portului Constanţa, la bordul navei Anghel Saligny.

https://adevarul.ro/locale/constanta/portul-constanta-cooperare-romano-indoneziana-domeniul-portuar-afaceri-1_5e4be3815163ec427134c046/index.html

 

Nava cu 14.000 de oi moarte, răsturnată, de aproape trei luni, în portul Midia, va fi adusă la mal până la sfârșitul săptămâni, prognozează conducerea Portului Constanța. Firma care a câștigat, în 14 ianuarie, contractul de dezeșuare și ecarisare a navei ”Queen Hind” estimase că operațiunile se vor finaliza în 35 de zile însă din cauza vremii și a unor modificări descoperite în corpul navei, netrecute în proiect, termenul se amână cu câteva zile.

Verticalizarea navei ”Queen Hind” este aproape de finalizare, au mai rămas doar 14 grade până la aducerea ei în linie dreaptă, potrivit reprezentantului companiei GSP, Alin Vintilă. ”La acest moment, nivelul apei la interior este la puntea 4 și se estimează că nava va intra în plutire când se ajunge la puntea 2. În plus, mai sunt camere tehnice pline cu apă, iar acelea trebuie golite separat. Se acționează greu la interior pentru că totul este manipulat de scafandri, fără alte utilaje. Se estimează cel puțin 48 de ore până la finalizarea scoaterii apei”, spune el, urmând ca, apoi, nava să fie tractată la cheu.

Pe de altă parte, directorul Portului Constanța, Costel Stanca, a declarat, marți, că ” în scurt timp vom vedea nava la dană pentru a începe partea de ecarisaj”. Valoarea contractului de ridicare, aducere la cheu și scoaterea oilor moarte în vederea incinerării, este de 4 milioane de euro și deși la bordul navei au fost descoperite modificări, clauzele arată că suma va rămâne aceeași. Iar ca noutate, plătitorul este asiguratorul, nu statul român. Armatorul a abandonat nava către asigurator. Potrivit lui Costel Stanca, ”avem confirmări de la asiguratorul P&I al navei că sunt pregătiţi să plătească. Avem, de asemenea, şi o asigurare a Administraţiei Portului Constanţa pentru astfel de situaţii, la care sperăm să nu apelăm, dar, dacă va fi cazul, vom face şi acest lucru”.

Costel Stanca a vorbit și despre analizele efectuate de specialiști în acvatoriul portuar precizând că nu există risc biologic, rezultatele fiind la parametri normali: ”Riscul este sub control, toate analizele până acum nu arată că ar fi probleme. Noi, din analiza inițială, am estimat 45 de zile pentru aceste operațiuni. Sigur că furnizorul s-a străduit să facă o ofertă mai bună și a oferit 35 de zile. Noi credem și dacă ajunge la 45 de zile nu este un pericol, însă suntem limitați de vreme. Eu cred că vom fi în siguranță cu toate problemele de mediu”. Pentru evitarea oricăror pericole, activitatea în portul Midia este parțial blocată. ”Sper că până la finalizarea operațiunii nu vor fi probleme. Până acum nu au fost scurgeri de petrol, pentru că, uneori, în asemenea situații se întâmplă să fie probleme. Pentru că tancurile navei au combustibil, dar și câteva substanțe chimice. Acolo aveam eu o rezervă, dar nu s-a întâmplat până acum și cred că nici nu să se întâmple ceva. Scafandrii au intrat și au verificat, e în regulă”, a ținut să precizeze, pentru EVZ, directorul general al Portului Constanța, Costel Stanca.

https://evz.ro/interventie-contracronometru-la-midia-cine-plateste-pentru-scoaterea-nave-mortii.html

 

Directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CN APMC), Costel Stanca, spune că, în privinţa operaţiunii de ranfluare a navei cu oi scufundate în Portul Midia la sfârşitul lunii noiembrie, s-au făcut progrese şi crede că în scurt timp aceasta va fi adusă la dană pentru începerea operaţiunii de ecarisaj.

Costel Stanca a declarat, marţi, că în prezent este scoasa apa din nava respectivă pentru a fi verticalizată.

„În privinţa operaţiunii de ranfluare de la Midia, s-au făcut progrese, credem că în timp scurt o să o vedem la dană să înceapă partea de ecarisaj. Astăzi am chemat pe furnizorul nostru de servicii în acest sens să facem un sumar al activităţilor desfăşurate, să vedem şi care este numărul de zile în care nu s-a putut lucra din cauza vremii şi să vedem cu claritate care sunt paşii viitori. Se fac şedinţe operative în fiecare zi, în şedinţa operativă de astăzi am văzut că suntem într-un stadiu avansat, dacă reuşim să mai scoatem nişte apă astfel încât nava să fie verticalizată, sperăm ca într-un timp foarte scurt să o vedem la cheu în siguranţă şi apoi să vedem partea a doua”, a spus directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.

El a precizat că nu există un risc în zona respectivă şi analizele efectuate nu arată că ar fi probleme.

„Riscul este sub control, până acum toate analizele făcute nu arată să fi avut probleme. Noi din analiza iniţială am estimat 45 de zile pentru aceste operaţiuni. Sigur că furnizorul s-a străduit să facă o ofertă mai bună, a oferit 35. Noi credem că şi dacă ajunge la 45 de zile nu este un pericol, însă suntem limitaţi de vreme”, a mai declarat Costel Stanca.

În prezent, reprezentanţii firmei care se ocupă de ranfluare scot apa din navă.

„După etanşarea deschiderii în bordaj, ridicarea de ieri şi acţiunea pompelor, nivelul apei la interior scade constant. În concluzie nu mai există altă deschidere sau, şi mai rău, gaură de apă.

Pompatul merge greu pentru că periodic se opresc pompele pentru curăţare, iar traseul furtunelor în interiorul epavei este unul sinuos. La acest moment nivelul apei la interior este la puntea patru şi se estimează că nava va intra în plutire când se ajunge la puntea doi. În plus mai sunt camere tehnice pline cu apă, iar acelea trebuie golite separat, traseul furtunelor fiind diferit. Se acţionează greu la interior, pentru ca totul este manipulat de scafandri, fără alte utilaje. Se estimează cel puţin 48 de ore până la finalizarea scoaterii apei”, a declarat Alin Vintilă, reprezentantul Grup Servicii Petroliere.

Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, de 3785 tdw, încărcată cu 14.600 de oi şi un echipaj de 22 de marinari de naţionalitate siriană, s-a înclinat periculos şi s-a scufundat parţial pe bordul drept, în bazinul Portului Midia, după ce a plecat de la cheu, evenimentul având loc în 24 noiembrie 2019.

Autorităţile portuare au reuşit salvarea întregului echipaj. De asemenea, timp de mai multe zile, autorităţile au reuşit să salveze de la bordul navei peste 250 de oi. Dintre acestea, 180 au supravieţuit şi au fost transferate la un adăpost din judeţul Ialomiţa unde vor rămâne până la sfârşitul vieţii. Celelalte din cele 250 salvate iniţial au murit sau au fost eutanasiate din cauza rănilor prea grave.

https://www.news.ro/social/directorul-apmc-in-privinta-operatiunii-de-ranfluare-de-la-midia-s-au-facut-progrese-credem-ca-in-scurt-timp-o-sa-inceapa-partea-de-ecarisaj-1922403818592020021319269528

 

Zi frumoasă, însorită în portul Constanța. În danele de operare, au acostat 43 de nave. Docherii și mecanizatorii au mult de lucru. Încarcă pe nave rapiță, grâu, floarea soarelui, porumb, orz, ovăz, cherestea, fier vechi și autovehicule, motorină și benzină, descarcă containere, laminate, produse chimice, îngrășăminte, cărbuni, clinker, țiței.
Macaralele și podurile rulante nu mai prididesc ridicând și coborând paleții și coțadele cu mărfuri, benzile transportoare aleargă în neștire, silozurile deșartă în burțile navelor tot ce înghit din vagoanele și camioanele cu grâne, electrocarele și motostivuitoare se agită cu spor pe platforme și în magaziile de mărfuri.

Oaspeți de peste mări și țări
Este marți, 18 februarie 2020, ora 9.45, și în fața istoricei Gări Maritime este agitație. Portuarii au musafiri de peste mări și țări. Iată-i, au sosit! În fruntea lor sunt: M. Amhar Azeth, ambasadorul Republicii Indonezia în România și Moldova, și Elvyn G. Massasya, directorul general executiv al PT Pelabuhan Indonezia II (Persero), unul dintre cei mai mari operatori portuari de stat din această țară. Îi întâmpină George Niculescu, prefectul județului Constanța, Costel Stanca, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, Viorel Panait, președintele Organizației Patronale Constanța Port Business Association, acționari și manageri ai unor companii portuare și o mulțime de ziariști.
La scurt timp, în monumentala sală de marmură începe ceremonia semnării memorandumului de înțelegere dintre CNAPMC și PT Pelabuhan Indonezia II. Parafarea documentului marchează împlinirea a 70 de ani de relații diplomatice între România și Indonezia. Reportofoanele sorb cuvintele vorbitorilor, iar avidele aparate de fotografiat și camere de luat vederi înghit imaginile momentului istoric.

Invitație pentru oamenii de afaceri
Iată, ambasadorul M. Amhar Azeth a preluat microfonul. Vă propun să-l ascultăm: „Sunt bucuros să fiu aici, astăzi, să marcăm piatra de hotar dintre două țări prin conectarea celor mai mari porturi din Indonezia și România. Aceasta va fi prima realizare la startul celui de al 70-lea an de relații bilaterale. Este doar începutul! Ambele țări au similarități în evoluția creșterii economice și cererii interne. Indonezia este a patra mare populație a lumii, cu 260 de milioane de locuitori, poate fi piața dumneavoastră potențială de desfacere, poate fi partenerul dumneavoastră în domeniul investițiilor.
Balanța comercială actuală nu reflectă adevăratul potențial al acestor oportunități. Valoarea comerțului bilateral în anul 2019 s-a ridicat la 151 de mii de dolari, în creștere ușoară față de anul 2018, când a fost de 144 de mii de dolari. O paletă largă de oportunități comerciale așteaptă să fie descoperite, dar distanța dintre cele două țări, birocrația și costurile mari au afectat dezvoltarea mediului de afaceri. Acum, trebuie să depășim aceste provocări.
Cooperarea dintre porturi este punctul de pornire pentru mai buna legătură dintre Indonezia și România. Indonezia are 51 de porturi, iar PT Pelabuhan Indonezia II administrează cele mai mari și mai aglomerate dintre ele. Indonezia vede portul Constanța ca fiind cel mai mare port din regiunea Mării Negre și care poate fi o platformă de distribuție pentru piețele din Europa de Est și Asia Centrală. Aceasta va fi prima inițiativă de cooperare portuară a Indoneziei în regiunea Mării Negre și sunt convins că strânsa legătură dintre cele două țări și acordul semnat astăzi vor duce la dezvoltarea comerțului și investițiilor în viitor.
Ambasada Indoneziei în București va susține întotdeauna orice proiect care contribuie la cooperarea strategică efectivă și încurajează comunitatea de afaceri din Constanța să stabilească relații de afaceri cu partenerii indonezieni”.

Primul pas
Despre portul Constanța, rolul său în comerțul internațional, istoria și evoluția sa din ultimii ani, facilitățile asigurate și proiectele de investiții, au vorbit George Niculescu, Costel Stanca și Viorel Panait. Iar Elvyn G Massasya a prezentat industria portuară a Indoneziei și oportunitățile de cooperare oferite de aceasta.

Ceremonia s-a încheiat cu semnarea memorandumului de înțelegere dintre Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța și PT Pelabuhan Indonezia II. Documentul prevede principalele linii de cooperare între cele două părți, în domenii precum: schimbul de informații, tehnologiile portuare, digitalizarea, securitatea cibernetică și schimburile de experiență, identificarea oportunităților de afaceri. Relațiile de cooperare vor include: autoritățile portuare, operatorii portuari, liniile de transport maritim, furnizorii de servicii de transport intern și organizațiile conexe.
„Am semnat acest protocol cu o organizație care administrează 12 porturi din Indonezia și are 17 subsidiare. Cred că este un început bun în relațiile comerciale dintre țările noastre. Vom vedea nave care pleacă din Indonezia și vin direct în România. S-au identificat și potențiale schimburi de mărfuri, pentru a face conexiunea dintre portul Constanța și porturile din Indonezia”, le-a declarat ziariștilor Costel Stanca, directorul general al CNAPMC.
Indonezia ar putea să exporte, prin portul Constanța, ulei de palmier, a spus Stanca. În prezent, acesta este transportat la Rotterdam, la producător, de unde ajunge și în România. Totodată, s-a identificat și un potențial export de cărbune cu conținut scăzut de sulf pentru termocentralele din România.

La finalul evenimentului, oaspeții au fost invitați să participe la un tur al portului, la bordul navei de pasageri „Anghel Saligny”.
https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-portul-constanta-viitoarea-poarta-de-acces-a-marfurilor-indoneziei-in-europa-395984?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

„S-au făcut progrese în ranfluarea navei «Queen Hind», din portul Midia – a declarat ieri, 18 februarie 2020, Costel Stanca, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime. Credem că în scurt timp, la dană, va începe operațiunea de ecarisaj (scoaterea cadavrelor de ovine, transportarea și incinerarea lor). Astăzi, am chemat furnizorul nostru de servicii, să facem un sumar al activităților desfășurate și vedem cu claritate care sunt pașii în viitor. În fiecare zi facem ședințe operative. În ședința de astăzi, am văzut că suntem într-un stadiu avansat. Dacă reușim să mai scoatem apă, astfel încât nava să fie verticalizată, sperăm ca în scurt timp să o vedem la cheu și apoi în siguranță. Apoi va începe partea a doua a operațiunilor, astfel încât să încheiem cu acest caz”.

În privința recuperării cheltuielilor de ranfluare, Costel Stanca a afirmat că Administrația portuară are confirmări de la asiguratorul P&I al navei, că este pregătit să plătească. Sunt discuții în privința sumei, pentru că sunt costuri cu ranfluarea, ecarisajul și serviciile conexe. Totodată, este luată în calcul și asigurarea pe care o are Administrația portuară pentru astfel de situații, dar la care speră că nu va fi nevoită să apeleze.

XXX

Referitor la barja încărcată cu sulf care s-a scufundat în portul Constanța, la Agigea, directorul general a declarat: „Nu este niciun pericol. Am discutat cu cei de la Garda de Mediu. Dânșii au luat toate măsurile, au analizat împreună cu colegii noștri de la mediu și am înțeles că nu sunt probleme. Barja urmează să fie ranfluată”.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-ranfluarea-navei-queen-hind-si-8221-in-stadiu-avansat-395985?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

Marţi, 18 februarie, CN APM SA Constanţa a semnat un Memorandum de Înţelegere cu PT Pelabuhan Indonezia II (Persero), cel mai mare operator portuar de stat din Indonezia, în prezenţa ambasadorului Republicii Indonezia în România şi Moldova, Excelenţa Sa M. Amhar Azeth, şi a prefectului judeţului Constanţa, George Niculescu.

PT Pelabuhan Indonezia II (Persero) este unul dintre cei mai mari operatori portuari de stat din Indonezia. Subordonează 12 porturi publice, 100% deţinute de guvernul indonezian, situate în cele mai importante 10 provincii din punctul de vedere al creşterii economice. De asemenea, deţine 17 companii subsidiare împărţite în următoarele categorii principale: manipulare mărfuri, logistică şi servicii portuare, dezvoltare afaceri şi utilităţi.

„Am semnat astăzi (n.r. ieri, 18 februarie) acest protocol cu Indonezia, organizaţie care administrează 12 porturi din Indonezia şi 17 subsidiare, incluzând operare portuară, operare maritimă, chiar şi o universitate. Credem că este un început bun pentru relaţiile noastre comerciale. Vom discuta şi în continuare posibilităţile de a vedea nave care pleacă din Indonezia şi vin către România, aşa cum aţi văzut astăzi în prezentări. Vom identifica şi potenţiale schimburi de mărfuri care ar putea să facă legătura între Constanţa şi porturile din Indonezia. Acest eveniment are loc în contextul în care anul acesta sărbătorim 70 de ani de diplomaţie româno-indoneziană.

Este interesant de văzut, din punctul de vedere al exporturilor, uleiul de palmier, pe care îl exportă prin Rotterdam şi care ulterior ajunge şi în România. De asemenea, aţi văzut că s-a identificat ca potenţial import de cărbune cu nivel scăzut de sulf, pentru a fi folosit în România în cadrul termocentralelor”, a spus Costel Stanca, directorul CN APM Constanţa.

Portul Tanjung Priok – una dintre filialele PT Pelabuhan Indonezia II – reprezintă cel mai mare port comercial din Indonezia, care a operat 7,6 mil. TEU în anul 2018, clasându-se pe locul 22 în topul mondial al porturilor.
„Sunt fericit să fiu aici. Este prima realizare după 70 de ani de colaborare România – Indonezia. Ambele ţări au similarităţi. Portul Constanţa ar putea fi o piaţă alternativă, o posibilă piaţă de desfacere”, a spus ambasadorul Republicii Indonezia, Excelenţa Sa M. Amhar Azeth.

Compania indoneziană şi-a propus să devină un operator portuar de talie mondială, sprijinind astfel obiectivul Indoneziei de confirmare ca actor maritim internaţional. Memorandumul de Înţelegere prevede principalele linii de cooperare între cele două părţi, axate în special pe schimb de informaţii, tehnologie, IT, securitate cibernetică şi schimb de experienţă, precum şi identificarea de oportunităţi de afaceri.

Cooperarea va include autorităţile portuare, operatorii portuari, linii de transport maritim, furnizorii de servicii de transport intern şi / sau organizaţiile conexe.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/ce-prevede-memorandumul-semnat-intre-cn-apm-constanta-si-operatorul-portuar-pelabuhan-indonezia-ii-galerie-foto-712566.html

 

Cosmin Dumitrache, directorul Autorităţii Navale Române, a precizat pentru cotidianul ZIUA de Constanţa că, în prezent, se doreşte ranfluarea în cel mai scurt timp a barjei scufundate în cursul zilei de luni, 17 februarie 2020. În acest moment, până la elucidarea cauzei scufundării navei, sunt luate în considerare două scenarii, la nivel de presupunere.

O barjă, aflată sub pavilion Slovacia, s-a scufundat pe 17 februarie, în jurul orei 12.00, în Portul Constanţa – Sud Agigea. Avea o lungime de 76,52 metri şi era însoţită şi de o macara plutitoare. Nu se cunosc, momentan, cauzele scufundării, accidentul urmând să fie verificat de Căpitănia Agigea.

Cosmin Dumitrache, directorul ANR, a precizat pentru ZIUA de Constanţa că se efectuează o anchetă în prezent, care va continua şi după ce va fi scoasă barja din apă. „S-a solicitat, într-adevăr, armatorului să o ranflueze cât mai repede”, a punctat şeful ANR, în condiţiile în care deja a început procedura de licitaţie pentru găsirea unei societăţi care să se ocupe de ranfluarea navei, licitaţia fiind organizată de către armator.

„Sunt nişte presupuneri acum cu privire la cauza scufundării. Ar fi o variantă că s-a greşit la încărcare, dar şi varianta că a avut o defecţiune, ea fiind verificată de către armatorul din Slovacia, nu de autorităţile române”, a mai menţionat Cosmin Dumitrache.

De precizat că în zona respectivă activitatea portuară este complet blocată, dat fiind faptul că barja nu este scufundată complet, ci în stare de semi-plutire, la suprafaţă fiind vizibilă doar pupa barjei. „Nu există risc de poluare”, a mai spus Cosmin Dumitrache, cu privire la încărcătura de fosfat.

Marfa va fi recuperată de către armator, neexistând risc de poluare cu combustibil, pentru că barja era nepropulsată.
https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/care-sunt-scenariile-luate-in-considerare-cu-privire-la-barja-scufundata-in-portul-constanta-sud-agigea-712589.html?print

 

18.02.2020

 

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa organizează licitaţie publică deschisă cu strigare pentru atribuirea contractelor de închiriere pentru mai multe parcele de teren domeniu public.
1. Parcela 27, Port Constanţa Nord – face parte din categoria de teren aparţinând infrastructurii de transport naval menţionată la art. 2 lit. b din Ordinul Ministrului Transporturilor 1286/2012, respectiv este teren amenajat cu clădire Tomitană aparţinând CN APM SA, are o suprafaţă de 29,14 mp şi este amplasată în Portul Constanţa, sector nord. Preţul de pornire a licitaţiei este de 18,33 lei/mp/lună (exclusiv TVA).
Activitatea ce va fi desfăşurată pe parcelă închiriată: activităţi comerciale/industriale.
Durata contractului de închiriere: doi ani, cu posibilitatea prelungirii conform prevederilor legale în vigoare.

2. Parcela 37, Port Constanţa Nord – face parte din categoria de teren aparţinând infrastructurii de transport naval menţionată la art. 2 lit. b din Ordinul Ministrului Transporturilor 1286/2012, respectiv este teren amenajat cu platformă aparţinând CN APM SA, are o suprafaţă de 50 mp şi este amplasată în Portul Constanţa, sector Nord. Preţul de pornire a licitaţiei este: 5,16 lei/mp/lună (exclusiv TVA).
Activitatea ce va fi desfăşurată pe parcela închiriată: activităţi comerciale/industriale.
Durata contractului de închiriere: cinci ani, cu posibilitatea prelungirii conform prevederilor legale în vigoare.

3. Parcelele 21.1 şi 21.2, Port Constanţa Nord fac parte din categoria de teren aparţinând infrastructurii de transport naval menţionată la art. 2 lit. a din Ordinul Ministrului Transporturilor 1286/2012, respectiv reprezintă teren neamenajat, au o suprafaţă totală de 98 mp (P 21.1 – 80 mp, P 21.2 – 18 mp) şi sunt amplasate în Portul Constanţa, sector nord.
Preţul de pornire a licitaţiei este: 3,73 lei/mp/lună (exclusiv TVA), preţ închiriere teren.
Activitatea ce va fi desfăşurată pe parcela închiriată: activităţi comerciale/industriale.
Durata contractului de închiriere: cinci ani, cu posibilitatea prelungirii conform prevederilor legale în vigoare.

4. Parcelele 300, 301 şi 302 Port Constanţa Nord fac parte din categoria de teren aparţinând infrastructurii de transport naval menţionată la art. 2 lit. b din Ordinul Ministrului Transporturilor 1286/2012 şi au suprafaţa totală de 691 mp, fiind amplasate în Portul Constanţa, sector nord.
Parcela P 300 este zona cu pământ vegetal cu o suprafaţă de 450 mp, împrejmuită parţial cu gard de plasă. Parcela P 301 este teren amenajat pe întreaga suprafaţă cu padoc de câini, aflat în proprietatea CN APM SA, cu o suprafaţă de 156 mp. Parcela P 302 este teren în suprafaţa de 85 mp, amenajat cu clădire Post Control Vizitatori pe o suprafaţă de 80,65 mp.
Preţul de pornire a licitaţiei este: 13,59 lei/mp/lună (exclusiv TVA). Activitatea ce va fi desfăşurată pe parcela închiriată: activităţi comerciale/industriale. Durata contractului de închiriere: cinci ani, cu posibilitatea prelungirii conform prevederilor legale în vigoare.

Data-limită pentru solicitarea clarificărilor este 14.02.2020, ora 16:00. Perioada de răspuns la clarificările formulate este 17 – 19.02.2020, ora 16:00.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/cn-apm-constanta-a-scos-la-licitatie-mai-multe-parcele-din-portul-constanta-712487.html

 

Ministrul transporturilor Lucian Bode a declarat în cadrul unei conferințe de presă că: „De la începutul mandatului de deputat și apoi din calitate de ministru, am căutat să găsesc soluții la toate blocajele cu care ne confruntăm în ceea ce privește infrastructura țării. Nu este normal să avem o țară atât de bogată, să avem forță de muncă calificată și corp universitar recunoscut internațional și noi să nu fim în stare să terminăm în atâția ani proiectele pe care ni le propunem. În ultimele trei luni am impus un ritm accelerat de lucru și văd că lucrurile încep să se miște și în zona infrastructurii. Avem obiective pentru care lucrurile se blocaseră pentru că nu se mai trimiteau clarificările aferente. Acum văd că s-au putut trimite clarificările necesare și documentațiile avansează. Aveam proiecte cu documentațiile greșit întocmite, dar acum văd că s-au putut reface destul de repede astfel încât procedurile să se deruleze normal. Deci se poate.”

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-lucrurile-au-inceput-sa-se-miste-in-domeniul-infrastructurii-395912?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

Grupul agroindustrial Interagro a anunţat luni că are în derulare, în parteneriat cu grupul american Nitron, o investiţie de aproximativ 22 de milioane de euro pentru amenajarea unui terminal mixt, import şi export, de îngrăşăminte în portul dunărean Zimnicea, potrivit news.ro.

“Am ales Zimnicea pentru această investiţie deoarece este cel mai modern port la Dunăre, de pe teritoriul României, având cheu vertical şi putând opera 12 luni pe an, indiferent de nivelul fluctuant al fluviului. În plus, cea mai mare parte a activelor existau deja şi sunt în proprietatea noastră. Piaţa principală deservită, la import, va fi România (Zimnicea este chiar în centrul Câmpiei Române, inclusiv Băraganul) iar prin accesul foarte uşor la toate cele trei forme de transport, mărfurile pot fi duse oriunde în România, Bulgaria, Serbia, Ungaria, inclusiv Ucraina, pe barje”, spune Ioan Niculae, preşedinte Interagro.

Terminalul este deja în faza finală de dezvoltare – termen 2020, se va întinde pe 3 hectare şi va avea o capacitate iniţială de 350 – 400.000 de tone, la export, şi de circa 150.000 de tone, la import.

”În orizontul de timp 2022, estimăm o capacitate de export de peste 1 milion de tone”, anunţă reprezentanţii Interagro.

Îngrăşămintele ce vor fi comercializate prin intermediul terminalului zimnicean sunt de tipul celor azotoase (uree, azotat de amoniu, nitrocalcar, îngrăşăminte lichide), fosfatice/complexe şi pe bază de potasiu.

”Investiţia Interagro este de tip asociere în participaţiune cu Nitron (care este şi principalul colaborator internaţional pentru exporturi al Interagro), care ne va pune la dispoziţie, pentru importuri, îngrăşăminte DAP şi TSP, de producţie SUA şi Mexic (tot cu tehnologie SUA)”, precizează grupul.

Un prim vapor experimental de 19.000 de tone a fost adus în octombrie 2019.

”Produsele vor fi aduse în principal pe Dunăre, cu barjele, după ce sunt aduse pe nave maritime la Constanţa, cu descărcare directă în barje (s-au alocat 18 barje din proprietatea grupului pentru acest terminal)”, mai anunţă grupul.

Terminalul este deja în faza finală de dezvoltare, facilităţile de care beneficiază fiind: trei depozite mari (de până la 12-14.000 tone fiecare, închise complet) cu acces la toate cele trei sisteme de transport (auto, cale ferată şi naval/ barje cu posibilităţi de descărcare sau încărcare rapide (200 tone pe oră descărcare, 250 tone încărcare la vrac); două dane de operare în dublu sens, încărcare/ descărcare; două macarale de cheu de câte 16 tone şi este în faza de modernizare/control digital system; stâlpi şi estacadă de benzi, atât la descărcare cât şi la încărcare la fluviu/Dunăre; staţie de descărcare şi cântarire electronică CF.

”Ne aflăm în negocieri avansate pentru importul maşinilor de ambalat de la saci mici de 50 kg până la saci de 1.000 kg, cu încărcare automată în camioane şi vagoane”, adaugă reprezentanţii Interagro.

Tot terminalul va fi operat dintr-un singur centru de comandă automatizat.

Altfel, Interagro anunţă că producţia în fabricile de îngrăşăminte din România se derulează conform următorului grafic.

”Chemgas Slobozia funcţionează şi va funcţiona pe tot parcursul anului 2020. Donau Chem Turnu Măgurele este gata de pornire, cu toate reviziile făcute şi, în cateva zile, va porni. Ga Pro Co Chemicals Piatra Neamt urmează să fie repornită în maximum 2 luni de zile, după terminarea reviziilor. Amurco Bacău – în funcţie de terminarea şi livrarea a doua utilaje comandate din străinătate, prevedem începerea producţiei în iulie 2020. Nitroporos Făgăraş – fiind vorba de investiţii substanţiale şi de durată, prevedem repornirea instalaţiei de amoniacul şi a fabricilor de acid azotic şi azotat de amoniu îngrăşământ si poros/ tehnic, în trimestrul 1 2021”, arată datele Interagro.

Separat, combinatul de metanol Viromet Victoria va reporni la începutul lunii martie 2020.

Interagro este unul din cei mai mari actori agroindustriali integraţi ai României, operând şase fabrici de îngrăşăminte şi peste 40.000 de ha de teren agricol. Deţine şi operează, de asemenea, fabrici de procesare produse agricole şi investeşte constant în turism şi sport.

Nitron Group este printre cei mai mari traderi internaţionali de îngrăşăminte, cu un volum anual al comerţului de peste 6,5 milioane de tone, venituri de peste 2 miliarde de dolari şi prezenţă pe 5 continente.

https://www.stiripesurse.ro/interagro-dezvolta-cu-americanii-de-la-nitron-un-terminal-de-import-si-export-ingrasaminte-in-portul-zimnicea_1431956.html

 

Guvernul va iniţia discuţii cu Opoziţia pe tema modificării Legii offshore, după încheierea audierilor parlamentare ale miniştrilor, a declarat, luni, ministrul interimar al Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu.

„Dacă există consens politic, Legea offshore poate fi modificată foarte repede. Poate fi modificată într-o lună… să iasă din Parlament, când există consens politic. După audieri o să avem discuţii (cu Opoziţia – n. r.). (…) Noi vrem deblocarea investiţiilor din Marea Neagră, pentru care erau necesare două lucruri. Un lucru l-am realizat – abrogarea Ordonanţei 114 – acest lucru l-am realizat şi am spus că, dacă este nevoie de modificarea Legii offshore, acest lucru se va face în Parlament”, a afirmat Virgil Popescu, la un eveniment de specialitate.

Ministrul demis al Economiei a legat subiectul investiţiilor din Marea Neagră de modificarea în Parlament a Legii offshore.

„Eu am spus tot timpul că fereastra de oportunitate a gazelor din Marea Neagră se îngustează pe zi ce trece – aţi văzut că Banca Europeană de Investiţii nu mai finanţează, începând din 2021, proiectele pe bază de gaze. Avem încă şansa să folosim Fondul de Modernizare pentru proiecte pe gaze, preţul gazului a început să scadă pe pieţele europene şi pe pieţele externe, eu cred că este un ultim moment ca să începem investiţiile din Marea Neagră. Când vor fi acestea, dacă va necesita modificarea legislaţiei, ea se va face doar în Parlament, prin consens politic”, a subliniat Popescu.

Ministrul interimar al Energiei a precizat că va face publice mai multe informaţii despre Legea offshore după ce va finaliza discuţiile din Parlament.

„Marea Neagră este un proiect drag mie, am lucrat în Parlament la acea Lege offshore, m-am implicat activ. Îmi menţin declaraţia că nu vom modifica Legea offshore decât dacă în Parlament se va ajunge la un consens. Eu mă bucur că Black Sea Oil and Gas face în continuare lucrări în Marea Neagră, chiar am discutat cu ei mai devreme şi îi sprijin cu tot ce ţine de Ministerul Energiei, dar pentru mai multe despre Legea offsore lăsaţi-mă să termin discuţiile din Parlament şi în momentul în care vom avea o finalitate atunci vom ieşi şi vom spune”, a precizat Virgil Popescu, la ZF Power Summit.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2020/02/17/popescu-fereastra-de-oportunitate-a-gazelor-din-marea-neagra-se-ingusteaza-pe-zi-ce-trece-vom-avea-discutii-pentru-modificarea-legii-offshore–450283

 

17.02.2020

 

Marți, 18 februarie 2020, începând cu ora 10, la Gara Maritimă din portul Constanța se va desfășura ceremonia semnării memorandumului de înțelegere dintre Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța și PT Pelabuhan Indonezia II (Persero), cel mai mare operator portuar de stat din Indonezia. Evenimentul va avea loc în prezența ambasadorului Republicii Indonezia în România și Moldova, M. Amhar Azeth, a prefectului județului Constanța, George Niculescu, a reprezentanților Constanta Port Business Association și a presei. Semnarea documentului marchează împlinirea a 70 de ani de relații diplomatice între România și Indonezia.

PT Pelabuhan Indonezia II (Persero) este unul dintre cei mai mari operatori portuari de stat din Indonezia, care deține 12 porturi publice, aflate în proprietatea guvernului indonezian, situate în cele mai importante zece provincii din punct de vedere al creșterii economice. Portul Tanjung Priok – una dintre filialele PT Pelabuhan Indonezia II – reprezintă cel mai mare port comercial din

Indonezia, care a operat 7,6 milioane TEU (containere convenționale) în anul 2018, clasându-se pe locul 22 în topul mondial al porturilor.

Ceremonia de semnare a memorandumului va fi urmată de un tur al portului la bordul unei nave de pasageri.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-memorandum-de-intelegere-intre-industriile-portuare-din-constanta-si-indonezia-395742

 

2020 este anul marilor bătălii politice; vor avea loc alegerile locale și cele generale, anticipate sau la termen. Lupta pentru câștigarea voturilor a început. Social-democrații aflați în picaj în sondajele de opinie publică fac tot ce le stă în putință să recâștige simpatia populară. Potrivit unui studiu sociologic realizat de IRES, în mai 2019, pe un eșantion de 6.210 persoane, 58% dintre votanții PSD sunt pensionari, 12% sunt angajați la stat, iar 16% nu au ocupație. Întrucât prea puține persoane active, angajate în sectorul privat se numără printre simpatizanții lor, social-democrații încearcă prin tot felul de metode să le câștige bunăvoința și votul. Timp de trei decenii nu numai că i-au ignorat pe lucrătorii din șantierele navale românești, dar le-au făcut viața tot mai grea. În anii ’90 le-au dat cea mai grea lovitură, distrugând piața shipping-ului românesc. Falimentarea companiilor de navigație maritimă Navrom, Petromin, Romline și a Companiei Române de Pescuit Oceanic, dispariția unei flote de 301 nave maritime comerciale și 64 nave de pescuit oceanic a lăsat industria navală autohtonă fără comenzi de construcții noi și reparații. În timpul crizei prelungite din shipping-ul internațional, care a condus la închiderea a numeroase șantiere navale din Europa, guvernele social-democrate n-au mișcat un deget în sprijinul șantierelor navele românești și a constructorilor navali. Nu le-au creat nicio facilitate, nicio scutire fiscală, așa cum s-a întâmplat în cazul firmelor și lucrătorilor din sectorul IT, în ciuda faptului că migrația internă și externă a forței de muncă din șantierele navale a atins cote alarmante, obligându-le să apeleze la importul de mână de lucru calificată, din Orientul Îndepărtat.Și-au amintit de constructorii de naveAcum, când le frige buza, simțind că le fuge de sub picioare podeaua Parlamentului României, social-democrații se agață de voturile constructorilor de nave. Un grup de deputați PSD a inițiat un proiect de lege care prevede reducerea vârstei de pensionare pentru lucrătorii din industria navală. Vârsta minimă de pensionare ar urma să scadă la 53 de ani, în cazul femeilor, și 55 de ani, în cel al bărbaților, pentru un stagiu complet de cotizare de 30 de ani.Sunt vizați: „lucrătorii din sectorul de construcții nave care își desfășoară activitatea în activitățile specifice de control nedistructiv cu radiații ionizante, izolare cu vată minerală, galvanizare, sablare-zincare, vopsitorie, sudură, montare-demontare schele, lăcătușerie montaj, tubulatură montaj, polizare montaj, mecanică montaj, electrică montaj”.Criza forței de muncă se va adânciCum este percepută inițiativa legislativă de reprezentanții acestei industrii?„Nu cred că o asemenea inițiativă va fi aprobată, întrucât intră în contradicție cu prevederile legislative ale Uniunii Europene. Din păcate, după anul 2001, s-a stabilit că pentru sectorul construcțiilor navale și, în general, pentru domeniile cu muncă grea nu se mai acordă înlesniri pentru ieșirea în avans la pensie. În al doilea rând, se pune întrebarea dacă țara poate face efortul financiar pentru cei ce ar urma să iasă prematur la pensie. Nu știu dacă există fondurile necesare, cu atât mai mult cu cât și alte ramuri ale industriei ar putea solicita același lucru; am în vedere metalurgia și mineritul. În opinia mea, este un proiect de lege populist, politicianist”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, inginerul Gelu Stan, directorul general al Asociației Naționale a Constructorilor de Nave (ANCONAV).Să presupunem, totuși, că proiectul de lege va fi adoptat. Care vor fi consecințele? În primul rând, criza acută de lucrători calificați cu care se confruntă industria navală se va adânci și mai mult. „În Galați se întâmplă același fenomen ca în mai toate șantierele navale. Muncitorii, tehnicienii și inginerii români pleacă în străinătate, în special în Europa, pentru că li se pare că sunt plătiți mai bine. Există și fenomenul migrației interne. O firmă olandeză din Galați, specializată în confecționarea mobilierului naval a pierdut 40 de lucrători, care au fost racolați de o firmă din Constanța, sucursală a unei firme norvegiene, care îi plătește cu 2.000 de euro pe lună, net”, relatează directorul general al ANCONAV.Lovitura de grațieÎn timp ce lucrătorii calificați migrează, piața internă a forței de muncă nu oferă soluții de înlocuire, astfel că industria navală românească este nevoită să apeleze la importul de lucrători din Asia. „În ultimii ani, șantierele din Constanța, Galați, Tulcea au angajat muncitori din Vietnam. Din păcate, tinerii români preferă domeniile mai atractive din punct de vedere salarial”, afirmă inginerul Gelu Stan.Cum mâna de lucru străină este insuficientă, instabilă (fiind angajată pe o perioadă limitată de unu – doi ani), dar și mai costisitoare decât cea autohtonă, șantierele navale se văd nevoite să îi roage pe foștii lucrători ieșiți la pensie să revină la lucru. În concluzie, proiectul de lege social-democrat creează doar iluzia că vine în sprijinul constructorilor de nave. În realitate, pune în pericol activitatea șantierelor navale. Media de vârstă a lucrătorilor din această industrie este ridicată, iar pensionarea timpurie nu face decât să adâncească și mai mult actuala criză a forței de muncă, a cărei consecință ar putea fi încetarea activității șantierelor navale. Și atunci, miile de lucrători din industrie care n-au apucat să iasă la pensie își vor pierde locurile de muncă, fără să știe că lovitura de grație le-a fost dată de social-democrații.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-gelu-stan-reducerea-varstei-de-pensionare-in-industria-navala-e-o-masura-politicianista-395838?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

Astăzi expiră termenul iniţial de 35 de zile asumat de GSP Servicii Petroliere, prin contract cu Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, privind ranfluarea epavei Queen Hind din Portul Midia şi incinerarea leşurilor de la bordul navei.

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a semnat la data de 14 ianuarie 2020, cu Grup Servicii Petroliere, contractul privind serviciile de dezeşuare şi ranfluare a navei Queen Hind şi scoaterea şi neutralizarea încărcăturii din interiorul navei.

Valoarea contractului este de 19.150.000 lei, durata acestuia fiind de 35 zile de la semnare. Durata contractului va putea fi prelungită doar dacă operaţiunile nu pot fi realizate din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a restricţiilor impuse de Căpitănie ori alte autorităţi relevante, transmite CN APM SA.

Vremea nefavorabilă şi dificultăţile apărute în timpul procedurii de ranfluare au prelungit termenul iniţial. Societatea câştigătoare a subcontractat serviciile de incinerare a oilor decedate de pe navă, fiind vorba de o societate din Tulcea.

Conform unor surse din cadrul CN APM Constanţa, firma câştigătoare face tot ce îi stă în putinţă pentru a dezeşua nava, iar dacă era desemnată o altă societate din afara ţării, dar cu experienţă în ranfluări, costurile generate ar fi fost cu 20 milioane de lei mai mari, doar pentru aducerea unor experţi.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/deschidere-editie/expira-termenul-initial-agreat-prin-contract-pentru-ranfluarea-navei-esuate-in-portul-midia-ce-s-a-intamplat-pana-acum-712424.html?print

 

Unul dintre cei mai mari operatori portuari din lume, DP World pătrunde pe piaţa ucraineană prin achiziţia unei participaţii majoritare în cadrul TIS Container Terminal Ukraine, a anunţat CEO-ul TIS, Andriy Stavnitser, relatează Interfax.

„Astăzi, DP World intră în Ucraina! Unul dintre liderii industriei portuare mondiale a anunţat achiziţia unei participaţii majoritare în cadrul TIS Container Terminal Ukraine“, a declarat oficialul ucrainean.

https://www.zfcorporate.ro/auto-transporturi/operatorul-portuar-global-dp-world-intra-pe-piata-ucrainei-prin-achizitia-unei-companii-locale-18850935

 

OMV Petrom (SNP), cea mai valoroasă companie listată la Bucureşti, a anunţat vineri la Bursă că a dezvoltat la rafinăria Petrobrazi un nou combustibil maritim care susţine industria de transport naval în reducerea emisiilor de sulf, în urma unei investiţii de 3 mil. euro.

Noul tip de combustibil are un conţinut de sulf de până la 0,5% şi permite companiilor maritime să fie în conformitate cu regulile Organizaţiei Internaţionale Maritime (IMO) care au intrat în vigoare în 2020.

https://www.zf.ro/burse-fonduri-mutuale/dupa-o-investitie-de-3-mil-euro-petrom-produce-la-rafinaria-petrobrazi-un-nou-combustibil-pentru-companiile-de-transport-maritim-18851623

 

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța va semna un Memorandum de Înțelegere cu PT Pelabuhan Indonezia II (Persero), cel mai mare operator portuar de stat din Indonezia.

Evenimentul va avea loc marți, 10 februarie, la sediul CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța.

Ceremonia de semnare se va desfășura în prezența Ambasadorului Republicii Indonezia în România și Moldova, Excelența Sa M. Amhar Azeth și a prefectului județului Constanța, George Niculescu.

Semnarea acestui document marchează 70 de ani de relații diplomatice între România și Indonezia.

PT Pelabuhan Indonezia II (Persero) este unul dintre cei mai mari operatori portuari de stat din Indonezia, care deține 12 porturi publice, 100% deținute de guvernul indonezian, situate în cele mai importante 10 provincii din punct de vedere al creșterii economice. Portul Tanjung Priok – una dintre filialele PT Pelabuhan Indonezia II, reprezintă cel mai mare port comercial din Indonezia, care a operat 7,6 mil. TEU în anul 2018, clasându-se pe locul 22 în topul mondial al porturilor.

Portul Constanța semnează un Memorandum de Înțelegere cu cel mai mare operator portuar de stat din Indonezia

 

Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, a participat sâmbătă, în marja Conferinţei de Securitate de la Munchen, la masa rotundă privind Iniţiativa celor Trei Mări, ocazie cu care a salutat anunţul secretarului de stat Mike Pompeo privind alocarea de către SUA a un miliard de dolari pentru investiţii în proiecte energetice în cadrul Iniţiativei celor Trei Mări.

Potrivit unui comunicat al MAE român transmis Agerpres.ro, ministrul Aurescu a arătat că Iniţiativa îşi menţine caracterul pragmatic, focalizat asupra implementării proiectelor de interes major pentru regiune şi pentru România. A reiterat, în acest context, angajamentul Guvernului României faţă de principiile definitorii şi de obiectivele Iniţiativei, precum şi rolul activ pe care Bucureştiul îl va juca pe mai departe în dezvoltarea I3M.

„Iniţiativa celor Trei Mări a fost concepută pentru a răspunde nevoilor noastre esenţiale, la nivel regional, şi pentru a contribui la accelerarea dezvoltării regiunii, prin stimularea conectivităţii dintre statele participante. (…). Summitul de la Bucureşti, găzduit cu succes în 2018 de Preşedintele României Klaus Iohannis, a contribuit în mod substanţial la dezvoltarea şi cristalizarea obiectivelor Iniţiativei, iar setul de instrumente validate atunci a fost menit să faciliteze şi să accelereze implementarea proiectelor majore de interconectare din regiune. Astăzi putem spune, în mod cert, că Iniţiativa avansează solid şi începe să producă rezultate”, a declarat la Munchen ministrul Bogdan Aurescu.

De asemenea, oficialul român a salutat anunţul făcut sâmbătă de secretarul de stat Mike Pompeo privind alocarea de către SUA a sumei de 1 miliard de dolari pentru investiţii în proiecte energetice în cadrul Iniţiativei celor Trei Mări, ca semnal important pentru interesul şi sprijinul concrete ale SUA pentru Iniţiativă.

Conform sursei citate, în acest context Bogdan Aurescu a amintit deciziile şi rezultatele importante adoptate şi obţinute de Summitul de la Bucureşti (lista de proiecte prioritare de interconectare, prima ediţie a Forumului de Afaceri, lansarea reţelei de camere de comerţ, iniţierea creării Fondului de Investiţii), precum şi paşii înregistraţi în operaţionalizarea Fondului de Investiţii al Iniţiativei, precum şi prioritatea ce trebuie acordată finanţării şi implementării eficiente a proiectelor prioritare de interconectare.

Masa rotundă cu tema „The Three Seas Initiative: Completing Europe in an Era of Great Power Competition” a fost organizată de Atlantic Council of the United States (ACUS), în marja Conferinţei de Securitate de la Munchen. Printre alţi vorbitori s-au aflat şi Preşedintele Estoniei, Kersti Kaljulaid, şi secretarul american al Energiei, Dan Brouillette.

În intervenţia sa, şeful diplomaţiei române a mai salutat organizarea acestui eveniment de către ACUS, amintind, în context, susţinerea de care s-a bucurat Iniţiativa celor Trei Mări din partea renumitului think-tank american, inclusiv contribuţia acestuia la reuşita primului Forum de Afaceri al Iniţiativei celor Trei Mări (I3M), organizat la Bucureşti în 2018, cu prilejul celui de-al treilea Summit al Iniţiativei, evidenţiază comunicatul MAE.

De asemenea, ministrul Aurescu a salutat demersurile Estoniei în vederea găzduirii, în luna iunie 2020, a unui nou Summit al Iniţiativei şi a celei de-a treia ediţii a Forumului de Afaceri I3M. El a exprimat sprijinul deplin al României pentru succesul evenimentelor găzduite de Estonia, subliniind importanţa obţinerii unor noi rezultate concrete în acest context şi încurajând continuarea abordării pragmatice, bazate pe rezultate, în cadrul Iniţiativei, mai relatează comunicatul menţionat.

Iniţiativa celor Trei Mări este o platformă politică flexibilă şi informală, la nivel prezidenţial, care reuneşte cele 12 state membre ale UE aflate între mările Adriatică, Baltică şi Neagră (Austria, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia). Iniţiativa are ca obiectiv creşterea convergenţei şi a coeziunii, în paralel cu reducerea decalajului de dezvoltare economică între diferite zone şi state membre ale UE, prin creşterea interconectivităţii în regiune, în domeniile energiei, transporturilor şi celui digital.

Principiile de bază ale Iniţiativei celor Trei Mări sunt: promovarea dezvoltării economice, creşterea coeziunii la nivel european şi consolidarea legăturilor transatlantice.

Ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a salutat alocarea sumei de 1 miliard de euro de către SUA pentru Inițiativa celor Trei Mări/ Proiectul cuprinde mările Baltică, Adriatică și Neagră

 

Economie

17.02.2020

 

Ioan Pintea a preluat sâmbătă conducerea CFR SA, acesta fiind desemnat director general interimar de către Consiliul de Administraţie al Companiei Naţionale de Căi Ferate pentru un mandat de patru luni, informează un comunicat al operatorului feroviar remis AGERPRES.

Pintea îl înlocuieşte la şefia CFR SA pe Marian-Marius Chiper. Noul şef al CFR SA va coordona activitatea companiei naţionale care administrează şi gestionează infrastructura feroviară publică, până la finalizarea procedurii de selecţie, conform prevederilor OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Noul director general al CFR SA, de profesie inginer, a absolvit Institutul Politehnic din Cluj-Napoca, Facultatea de Căi Ferate Drumuri şi Poduri şi are o experienţă de 30 de ani în domeniul feroviar, până la preluarea noului mandat deţinând funcţia de director al Sucursalei Regionale de Căi Ferate Braşov. Ioan Pintea şi-a propus pentru perioada imediat următoare implementarea a două obiective importante, respectiv prioritizarea şi accelerarea programelor de modernizare a infrastructurii feroviare, precum şi promovarea altor obiective de investiţii cu impact major in dezvoltarea reţelei feroviare.

https://www.economica.net/incepand-de-sambata-cfr-s-a-are-un-nou-director-general_179922.html

 

18.02.2020

 

Guvernul a modificat prin ordonanță de urgență Legea concurenței în așa fel încât mandatul conducerii Consiliului Concurenței să poată fi reînnoit fără un număr limită. Această modificare apare cu puțin timp înainte de expirarea celui de-al doilea mandat al actualului președinte al Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, scrie Hotnews. Până acum, legea prevedea că durata mandatului este de 5 ani, putând fi reînnoit o singură dată.

Prin OUG, Guvernul Orban a modificat legea astfel încât să poată fi reinnoit mandatul fără limită. „Numirile membrilor Plenului Consiliului Concurenței se fac pentru un mandat de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului”, scrie în OUG 6/2020, aprobată de Guvern pe 28 ianuarie 2020. Până acum, Legea Concurenței prevedea că „Durata mandatului membrilor Plenului Consiliului Concurenței este de 5 ani, acesta putând fi reînnoit o singură dată, indiferent de durata mandatului exercitat anterior”. Actualul președinte al Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a fost reconfirmat în funcție, pentru un mandat de 5 ani, pe data de 5 martie 2015, în urma unui decret semnat de președintele Klaus Iohannis. Practic, acum se apropie finalul mandatului.

https://www.profit.ro/insider/actualitate/guvernul-a-modificat-legea-concurentei-mandatul-conducerii-poate-fi-reinnoit-fara-limita-19268630

 

Autoritățile turce au interzis, temporar, importurile de animale vii și de produse de origine animală (inclusiv produse secundare) din China, din cauza creșterii numărului de cazuri de îmbolnăvire cu coronavirus, transmite IRU.

Reamintim că, începând din 6 februarie, IRU monitorizează restricțiile impuse de statele europene, dar și din Asia, în privința transporturilor, pe fondul epidemiei de coronavirus.
Potrivit unui anunț oficial al Ministerului Turciei pentru Agricultură și Silvicultură, dacă un vehicul cu mărfurile de mai sus ajunge la frontiera turcă, autoritățile de frontieră turcești nu îl vor lăsa să intre pe teritoriul vamal turcesc.

Turcia a sistat unele importuri din China