Revista presei

Finanțare europeană pentru terminale inter-modale și porturi – Revista presei 13 – 14 Februarie 2019

  • Port Constanța

13.02.2019

 

Ministerul Fondurilor Europene lansează pe data de 15 februarie apelul „terminale inter-modale și porturi”, pentru acordarea finanțării europene în cadrul programului operațional infrastructură mare. Apelul se încheie pe 31 decembrie 2022.

Proiectele depuse trebuie să vizeze „creșterea volumului de mărfuri tranzitate prin terminale inter-modale și porturi”.

Programul operațional infrastructura mare (POIM) a fost elaborat pentru a răspunde nevoilor de dezvoltare ale României identificate în acordul de parteneriat 2014-2020. Strategia POIM urmărește creșterea durabilă prin promovarea unei economii bazate pe consum redus de carbon prin măsuri de eficiență energetică și promovare a energiei verzi, precum și prin promovarea unor moduri de transport prietenoase cu mediul și o utilizare mai eficientă a resurselor.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-finantare-europeana-pentru-terminale-inter-modale-si-porturi-368443?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

 

Tehnologiile inteligente au invadat numeroase sectoare din industria shipping-ului, dar au o preferință anume pentru transportul de mărfuri containerizate. Iată, grație unor aplicații informatice implementate într-o serie de terminale portuare și centre logistice ale lumii, precum și pe navele marilor armatori, exportatorii și importatorii pot urmări parcursul mărfurilor containerizate, de la plecare până la sosire.

Aplicația Remote Container Management a revoluționat transportul cu containere frigorifice. Ea le permite proprietarilor să monitorizeze condițiile din interiorul containerelor, din momentul în care mărfurile au fost închise în interior până la livrarea la destinația finală. Administrarea la distanță a containerelor elimină riscul unor surprize la destinație, în cazul transportului de produse proaspete, congelate sau pharma.

Un asistent virtual

Recent, gigantul danez Maersk, cea mai mare companie din transportul naval containerizat, a anunțat că, în anul 2019, va îmbunătăți platforma Remote Container Management, adăugându-i un asistent virtual numit „căpitanul Peter”. Acesta va asista clienții, transmițându-le informații pe smartphone, prin SMS sau e-mail, despre condițiile de temperatură și atmosferă din containerele cu marfă și despre cronologia călătoriei. În cazul în care se observă abateri sau expedierea este întârziată, „căpitanul Peter” va notifica clientul.

Odată ce containerul a ajuns la destinație, „căpitanul Peter” va verifica starea sa și va trimite clientului o actualizare. În cazul în care sunt detectate probleme, clientul poate să alerteze furnizorul sau să ceară verificarea transportului de către inspectorii locali. Aplicația le va permite clienților să evite pierderi de milioane de dolari.

Nava prietenoasă cu mediul

Alte noi tehnologii din industria shipping-ului vizează reducerea emisiilor de sulf în aer, măsură impusă de legislația Organizației Maritime internaționale. În aprilie 2018, compania sud-coreeană Hanjin Heavy Industries a anunțat că va construi două nave VLGC (very large gas carriers), care vor folosi drept combustibil gazele petroliere lichefiate.

În vara anului 2018, în porturile Anvers, Amsterdam și Rotterdam, au intrat în exploatare primele cinci barje de containere acționate electric, construcția lor fiind finanțată din fonduri europene. Navele servesc transportul pe căilor navigabile interioare din Belgia și Olanda. Urmează să intre în exploatare și șase șlepuri acționate electric.

Navigația fără marinari

Într-un viitor apropiat, noile tehnologii din shipping vor face inutilă prezența omului la bordul navelor. Marii constructori și operatorii de nave din Japonia s-au asociat pentru a realiza, până în 2025, nava cu auto-navigație. Introducerea acestui tip de nave ar trebui să reducă dramatic numărul accidentelor pe mare.

Compania Rolls-Royce lucrează de câțiva ani la proiectul navei fără echipaj, al navei teleghidate sau dronă, lansarea prototipului fiind prevăzută pentru anul 2030. La rândul ei, Norvegia a înființat o zonă de testare pentru navele cu auto-navigație.

Comitetul pentru siguranța maritimă din cadrul Organizației Maritime Internaționale (IMO) se pregătește, de pe acum, să reglementeze modul de desfășurare a navigației cu navele autonome, în condiții de siguranță. Concluzia lui este că, începând din anul 2022, va începe testarea lor în mai multe variante:

– nava cu suport automat al operațiunilor și deciziilor, având navigatori la bord, care operează și controlează sistemele și funcționarea lor. Unele operațiuni sunt automatizate;

– nava controlată din alte locații, având navigatori la bord;

– nava controlată din altă locație, fără navigatori la bord;

– nava complet autonomă, sistemul său de operare fiind capabil să ia decizii și să-și stabilească singur acțiunile: încărcare, descărcare, manevre portuare, navigație, cooperare cu operatorii, agenții și autoritățile portuare, cu serviciile de remorcaj și pilotaj.

Inspecţii de clasă cu drone

Dronele au aplicații în tot mai multe domenii, din agricultură până în sectorul militar, din construcția de drumuri până în supravegherea traficului rutier, din industria portuară până în cea navală. În martie 2016, municipalitatea metropolitană Istanbul a declarat că orașul va utiliza drone la supravegherea traficului din Strâmtoarea Bosfor, pentru a preveni poluarea mării de către nave.

În aprilie 2018, compania ClassNK, unul dintre liderii de pe piața societăților de clasificare din shipping-ul mondial, a lansat Ghidul de utilizare a dronelor în inspecțiile de clasă. Acesta include procedurile de utilizare a dronelor, considerentele tehnice pentru o exploatare sigură și cerințele pentru furnizorii de drone.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-capitanul-peter-si-8221-si-inspectorul-drona-si-8221-viitorul-a-prins-viteza-in-industria-shipping-ului-368449?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

Uniunea Europeana isi rationalizeaza cadrul de reglementare in domeniul formarii si certificarii navigatorilor. Astazi, presedintia Romaniei a ajuns la un acord provizoriu privind reforma menita sa mentina normele UE aliniate la cele internationale si sa eficientizeze mecanismul centralizat de recunoastere a navigatorilor din tarile terte.

Revizuirea documentului legislativ va spori claritatea juridica cu privire la recunoasterea reciproca a certificatelor de navigatori emise de statele UE. Acordul va fi prezentat spre aprobare de catre statele membre in cadrul Comitetului Reprezentantilor Permanenti al Consiliului.

Formarea si certificarea in domeniul maritim de inalta calitate sunt esentiale pentru mentinerea unui standard ridicat de siguranta pe mare si pentru prevenirea poluarii. Aceste norme mai simple vor usura libertatea navigatorilor in cadrul UE si vor facilita in sectorul de transport maritim cariere mai atractive, reducand deficitul de personal calificat, a sustinut Rovana Plumb, in calitate de ministru interimar al transporturilor din Romania si Presedinte al Consiliului Ministrilor de Transport in cadrul Uniunii Europene (UE).

Cadrul international in acest domeniu este Conventia internationala a Organizatiei Maritime Internationale (OMI) privind standardele de pregatire, certificare si efectuare a serviciului de cart pentru navigatori, mai exact, este vorba de efectuarea unui serviciu de patru ore, executat permanent de membrii echipajului, pe schimburi, la bordul unei nave (Conventia STCW).

In conformitate cu mecanismul comun UE de recunoastere a certificatelor de navigatori din tari terte, Comisia Europeana verifica in mod regulat faptul ca statele membre UE si tarile terte respecta cerintele directivei UE si ale Conventiei STCW. Directiva modificata va simplifica procedura de recunoastere a documentelor emise de catre statele membre si terte.

In ceea ce priveste recunoasterea navigatorilor din alte state membre, noile norme vor clarifica recunoasterea reciproca a documentelor astfel incat sa permita navigatorilor certificati de o tara UE sa lucreze la bordul navelor care arboreaza steagul unui alt stat membru al UE.

Dupa aprobare, textul convenit va fi supus revizuirii juridice si lingvistice. Apoi va fi adoptat oficial atat de Parlamentul European, cat si de Consiliu UE.

Uniunea Europeană reglementează normele privind formarea și certificarea navigatorilor

 

Descoperire suprinzătoare în acvatoriul portului Constanța. Mai mulţi muncitori au solicitat ajutorul autorităţilor după ce au observat o maşină de teren în apă.

Nimeni nu ştia cum de a ajuns autoturismul acolo sau dacă înăuntru se aflau pasageri. Cazul a fost elucidat în momentul în care firma care deţine maşina a anunţat că autoturismul a fost implicat luni noaptea într-un accident, dar şoferul şi pasagerul din dreapta au reuşit să iasă teferi la mal.

Accidentul s-a petrecut luni noaptea în zona portului Constanța Sud Agigea, unde operează mai multe firme de transport naval. Se pare că tinerii din maşina ajunsă în apă sunt angajaţii unei agenţii de shipping şi obişnuiau să facă acest drum de câteva ori pe zi.

Potrivit martorilor în maşină se aflau doi tineri care din fericire au reuşit să se salveze. Se pare că şoferul conducea cu viteză, nu a ţinut cont de faptul că şoseaua se termină la un moment dat şi ar trebui să vireze fie stânga, fie dreapta, a părăsit partea carosabilă, s-a lovit de stabilopozi şi a plonjat în mare.

Reporter: Trebuia să facă stânga şi a luat-o înainte?

Martor: Da, ori stânga, ori dreapta, dar nu a văzut curba şi s-a dus.

În timpul nopţii zona nu este luminată. Există doar un indicator care avertizează trecerea la nivel cu cale ferată.

“Dacă el nu are nici urmă de frânare, s-a dus direct în baltă. Probabil că nu şi-a dat seama că s-a terminat drumul, trebuia să facă stânga sau dreapta. Dar au ieşit singuri”, a spus un martor.

“A venit dinspre linia ferată, a trecut linia ferată şi probabl că nu a luat curba la timp. Din câte se aude a fost preluat de cineva şi e bine”, a spus un alt martor.

Tinerii nu au cerut ajutorul medicilor de la ambulanţă şi nici nu au raportat incidentul la poliţie.

Maşina care aparţine unei firme din port are asigurare casco.

https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/doi-tineri-au-plonjat-cu-o-masina-de-teren-direct-in-portul-din-constanta.html

 

14.02.2019

 

Traficul de animale vii prin portul Midia va crește. România va începe, în luna martie 2019, exportul a 200.000 de ovine către țările din Golful Persic. Tranzacția a fost perfectată în urma vizitelor făcute de premierul Viorica Dăncilă în țările din Golf. În martie urmează să fie livrat primul lot de 70.000 de capete ovine.
De-a lungul anilor, traficul de animale vii din portul Midia a urmat o tendință de creștere, după cum urmează: în anul 2009 – 10.918 tone; 2010 – 29.865 tone; 2011 – 22.457 tone; 2012 – 49.245 tone; 2013 – 64.993 tone; 2014 – 58.690 tone; 2015 – 48.515 tone; 2016 – 93.299 tone; 2017 – 97.738 tone; 2018 – 70.934 tone.
Contractul încheiat cu societatea Al Mawashi din Kuweit este ținta unei campanii online, prin care se cere României să renunțe la el. Motivul? Oile sunt supuse unor cruzimi nejustificate când sunt transportate în Orientul Mijlociu, susțin inițiatorii.

Campania este derulată de Animals International, aripa globală a ONG-ului australian Animals Australia.

În 2018, Australia a acționat pentru interzicerea acestui tip de exporturi, determinând societatea Al Mawashi să caute noi furnizori în alte părți ale lumii. ONG-ul australian acuză condiții „barbare” pentru animalele transportate cu vaporul de către importatorul din Golf, susținând că animalele „se coc” din cauza căldurii excesive și supraaglomerării și că 1,5 milioane de oi ar fi murit pe vapoarele companiei.
Trebuie amintit faptul că, la începutul lunii mai 2013, sub presiunea opiniei publice, Asociația Exportatorilor de Animale Vii din Australia a decis să întrerupă livrările către Egipt. Australienii au fost șocați când au văzut imagini cu animale ucise și torturate cu cruzime în câteva abatoare din această țară. Locul liber lăsat pe piață, a fost ocupat de exporturile altor țări mai puțin sensibile la astfel de atrocități. Poate că și acesta este unul dintre motivele care i-au determinat pe exportatorii din România să nu dezvăluie care este destinația animalelor.

https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-200-000-de-ovine-vor-fi-exportate-din-portul-midia-368535?utm_source=cugetliber&utm_medium=site&utm_content=sectiune-Economie&utm_campaign=Articole%20sectiune%20Economie

 

Priorităţile Ministerului Transporturilor pentru judeţul Constanţa, cuprinse în proiectul de buget pentru
Proiectul de buget pe 2019 al Ministerului Transporturilor a fost avizat pozitiv în comisiile de specialitate reunite. Lista principalelor proiecte cuprinde obiective pentru CFR Infrastructură, transportul aerian, cel naval dar şi programe de reabilitare şi construcţie drumuri.

Senatorul Ştefan Mihu, în calitate de vicepreşedinte în Comisia pentru buget-finanţe, a precizat că fondurile alocate cuprind şi obiective existente în judeţul Constanţa. „Sumele propuse pentru reabilitarea şi dezvoltarea infrastructurii şi transportului în judeţul nostru sunt pe excedent, iar proiectele sunt finanţate exclusiv de la bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile.

Priorităţile strategice ale Ministerului Transporturilor pentru judeţul nostru sunt focalizate pe reabilitarea liniei CF Bucureşti-Constanţa dar şi pe lucrări de reparaţii şi modernizare a podului Cernavodă – Feteşti. Şi Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu va beneficia de investiţii în modernizare şi reabilitare. Pentru creşterea competitivităţii şi sporirea activităţilor operate în Portul Constanţa şi pe canalele navigabile, au fost, de asemenea, alocate fonduri ce vor fi folosite la modernizarea celor două obiective.

Nu în ultimul rând, resurse financiare vor fi alocate în direcţia modernizării şi dezvoltării reţelei de drumuri în judeţul Constanţa, inclusiv prin construirea de variante de ocolire, la Techirghiol, de exemplu, care va fluidiza mult traficul rutier către sudul judeţului. Printre proiectele incluse în bugetul din acest an se regăsesc, de asemenea, reabilitarea Podului de la Agigea şi implementarea nodului rutier de la Cumpăna ce va face legătura cu autostrada A4”, explică senatorul constănţean.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/politic/prioritatile-ministerului-transporturilor-pentru-judetul-constanta-cuprinse-in-proiectul-de-buget-pentru-2019-684269.html

 

Firma Utirom Invest SRL s-a adresat Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, nemulţumită de o licitaţie organizată de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA.

Prin contestaţia înregistrată la CNSC cu nr. 2051/17.01.2019, înaintată de SC Utirom Invest SRL, cu sediul în Chitila, judeţul Ilfov, formulată împotriva raportului procedurii nr. 2031/14.01.2019, emis de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA, în calitate de entitate contractantă, în cadrul procedurii simplificate organizate în vederea atribuirii contractului de furnizare având ca obiect „Încărcător telescopic rotativ”, s-a solicitat reconsiderarea şi reevaluarea ofertei sale tehnice.

La rândul său, CNSC a admis contestaţia formulată de SC Utirom Invest SRL în contradictoriu cu CN APM SA şi a obligat autoritatea contractantă la anularea raportului procedurii de atribuire nr. 2031/14.01.2019 şi a actelor subsecvente acestuia. De asemenea, Consiliul a dispus reevaluarea ofertei SC Utirom Invest SRL, conform considerentelor de mai sus. Măsurile dispuse vor fi aduse la îndeplinire în termen de 15 zile de la comunicarea prezentei.
Utirom Invest SRL, în datele Registrului Comerţului
Înfiinţată în anul 2014, firma are sediul social în Chitila. Capitalul social subscris, de 2.000 de lei, integral vărsat, este compus din 200 de părţi sociale. Valoarea unei părţi sociale este de 10 lei. Geadău George-Nelu este asociat unic şi administrator al firmei, care se ocupă de comerţul cu ridicata al maşinilor pentru industria minieră şi construcţii.

În anul fiscal 2015, firma cu 9 salariaţi a raportat o cifră de afaceri de 4.539.554 de lei şi o pierdere de 439.690 de lei. De asemenea, în anul fiscal 2016, firma cu zero salariaţi a înregistrat o cifră de afaceri de 8.178.882 de lei şi un profit de 37.468 de lei. Situaţia financiară pe anul 2017 arată astfel: 12 salariaţi, cifră de afaceri de 18.809.941 de lei şi un profit de 1.640.036 de lei.

https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/o-firma-din-chitila-s-a-indreptat-impotriva-cn-apm-constanta-sa-consiliul-national-de-solutionare-a-contestatiilor-a-luat-o-decizie-detalii-684274.html

 

  • Economie

14.02.2019

 

Anterior numirii sale la conducerea CFR, Mihalache a ocupat functia de consilier de stat in cadrul aparatului propriu de lucru al prim-ministrului Viorica Dancila, conform informatiilor din CV-ul sau.

Ministerul Transporturilor (MT) l-a numit, anul trecut, in functia de presedinte al Consiliului de Administratie al Companiei Nationale de Investitii Rutiere (CNIR).

Intre februarie 2014 si decembrie 2014, Mihalache a fost secretar de stat coordonator imputernicit pentru SC Transelectrica SA si SC Transgaz SA.

In perioada ianuarie 2013 februarie 2014, noul director general al CFR a fost consilier de stat si a avut, ca principal pilon, in cooperare cu Ministerul Afacerilor Externe (MAE) si Ministerul Economiei (ME), restructurarea si dezvoltarea relatiilor politico-economice cu statele regiunii Asia Pacific si Orientul Mijlociu, cu accent pe cele cu Republica Populara Chineza, Japonia, Coreea de Sud, India, Iran si Irak. In cursul anului 2013, a avut loc un schimb de delegatii bilaterale la nivel inalt doua intalniri la nivel de prim-ministrii sau presedinte, un forum economic regional la Bucuresti in formatul China Europa Centrala si de Est 16 + 1 , cu semnarea unor memorandum-uri pentru proiecte bilaterale de peste cinci miliarde de euro. Mihalache a mai participat la comitete bilaterale cu profil economic, cum ar fi pozitia de co-presedinte al Comitetului Consultativ Romania China pentru lucrari de infrastructura de transport (gaz, rutier, energie electrica).

Potrivit informatiilor din CV-ul sau, Costin Mihalache a avut o activitate diplomatica si de pregatire profesionala /lingvistica derulata in R.P. Chineza, urmand cursurile de limba si literatura chineza in cadrul Universitatii de Limba si Cultura de la Beijing, continuate de o misiune de lunga durata la Ambasada Romaniei de la Beijing, unde a ocupat functiile de sef al sectiei Consulare si, ulterior, prim-colaborator al Ambasadorului.

https://www.mediafax.ro/economic/costin-mihalache-este-noul-director-general-al-cfr-17874348

 

Virgil Pîrvulescu, vicepreşedintele ANAF, a anunţat în cadrul conferinţei anuale de taxe organizată de PwC România că operaţiunea Tomis a fost un succes şi a fost prelungită dincolo de perioada de 3 luni anunţată iniţial.

„Prin operaţiunea Tomis vrem să verificăm dacă sunt într-adevăr atât de multe probleme generate de mărfurile care intră în portul Constanţa. De când a fost începută, numărul operaţiunilor vamale în portul Constanţa a scăzut cu 43%, dar valoric s-au dublat bazele de impozitare. Ceea ce înseamnă că trebuie continuată, înseamnă că statul îşi ia banii”, spune Virgil Pîrvulescu, vicepreşedinte ANAF.

Operaţiunea Tomis reprezintă o acţiune amplă de monitorizare şi control a punctelor vamale Constanţa Port şi Constanţa Sud Agigea.

„Operaţiunea a fost un succes, de aceea am şi prelungit-o dincolo de cele trei luni stabilite iniţial”, menţionează Pîrvulescu.

Operaţiunea „Tomis” vizează nu numai verificarea operaţiunilor de import, ci şi tranzacţiile ulterioare, respective livrarea, utilizarea, consumul pe teritoriul national şi livrarea intracomunitară şi exportul mărfurilor, conform comunicatului de presă de pe site-ul instituţiei.

La operaţiunea „Tomis” participă peste 100 de inspectori ANAF, se arată în comunicatul emis de Fisc.

https://www.zf.ro/eveniment/virgil-pirvulescu-vicepresedinte-anaf-am-prelungit-operatiunea-tomis-pentru-ca-a-fost-un-succes-numarul-operatiunilor-vamale-in-portul-constanta-a-scazut-cu-43-dar-s-au-dublat-bazele-de-impozitare-17873667